Umre ibadetini ifa edecek kişilerin bu ibadeti tamamlamış olmaları icin yapması gerekenler şunlardır:
1- İHRAM HAZIRLIKLARI YAPILIR

Umre yapmak isteyen kimse; gerekiyorsa koltuk altı ve kasık kıllarını giderir, sac sakal tıraşı olur, bıyıklarını duzeltir, tırnaklarını keser ve boy abdesti alır, boy abdesti alma imkanı yoksa abdest alır, vucuduna guzel koku surunur.

Erkekler, atlet, kilot, corap, elbise ve ayakkabılarını cıkarırlar. İzÂr ve rid adı verilen iki parca ihram ortusune burunurler. RidÂnın uclarını birbirine bağlamak veya iğne ile tutturmak mekruhtur.

Ayaklarına arkası ve uzeri acık terlik giyerler.

Bele kemer bağlamada, sırta canta almada ve şemsiye kullanmada bir sakınca yoktur.

Kadınlar elbise ve ayakkabılarını giymeye devam ederler, başlarını acmazlar, yuzlerini de ortmezler.

2- İHRAM NAMAZI KILINIR

İki rekat ihram namazı kılarlar. Namazın birinci rekatında Fatiha suresinden sonra “kÂfirûn” suresini, ikinci rekatında ise yine Fatiha suresinden sonra “ihlas” suresini okurlar.

3- UMREYE NİYET EDİLİR VE TELBİYE GETİRİLİR

Umre yapmak isteyen kimse ÂfÂkî ise mîkÂt sınırlarını gecmeden, Hıll bolgesinde ikamet ediyorsa bulunduğu yerde, Harem bolgesinde bulunuyorsa Hıll bolgesinde mesela Ten ’ım ’e giderek ihrama girer. İhrama, niyet etmek ve telbiye getirmek suretiyle girilir. Niyet, umre yapacağının kalben belirlenmesi demektir. Niyetin,



Allah ’ım! Umre yapmak istiyorum. Onu bana kolaylaştır ve onu kabul buyur” diyerek diliyle ifade edilmesi mustehaptır.

Niyet ettikten sonra,



Buyur Allah ’ım buyur! Buyur, senin hicbir ortağın yoktur. Buyur, şuphesiz her turlu ovgu, nimet, mulk ve hukumranlık sana mahsustur. Senin ortağın yoktur ” (Ebû DÂvûd, MenÂsik, 27; II, 404. İbn Mace, Menasik, 15. II, 974.) diyerek telbiye getirir. Boylece ihrama girmiş ve ihram yasakları başlamış olur.

Mekke ’ye varıncaya kadar vasıtalara binişte ve indiği yerde, kafilelerle karşılaştığında, şehirlere girdiğinde, akşam ve sabah, gece ve gunduz, vasıtada, yururken, otururken, yatarken, ayakta iken, inişte, yokuşta, mekan değiştikce ve farz namazların arkasından her fırsatta telbiye, tekbir, tehlîl ve salavÂt-ı şerife yuksek sesle (İbn Mace, Menasik, 16. II, 975.) soyleyerek yolculuğuna devam eder.

Telbiyeyi her soyleyişte uc defa tekrarlamak, sonra tekbir, tehlîl ve salavÂt-ı şerife okumak mustehaptır.

4- HAREM BOLGESİNE GİRİNCE OKUNACAK DUA

Mekke ’ye yaklaşıp Harem bolgesine girince;



Allah ’ım! Burası senin haremindir, emin kıldığın yerdir. Beni cehenneme girmekten koru. Kullarını dirilttiğin gun beni azabından guvende kıl, beni dostlarından ve itaatkÂr olanlardan eyle” diye dua eder.

Mekke ’ye abdestli girmek sunnet , gunduz girmek mustehaptır. Mekke ’de otele veya eve yerleşip dinlendikten sonra mumkunse boy abdesti, mumkun değilse abdest alır, yaya veya vasıta ile Mescid-i Harem ’e gider. Yolda tekbir, tehlil, telbiye ve salavat-ı şerife getirir. Tevazu ve saygı ile



“Allah ’ım! Rahmet kapılarını bana ac ve beni kovulmuş şeytandan koru” diye dua ederek Mescid-i Harem ’e girer.

5- KABE'Yİ GORUNCE OKUNACAK DUA

Beytullah ’ı gorunce uc defa tekbir ve tehlil getirir ve şu duayı okur.



Allah ’ı noksan sıfatlardan tenzih ederim, Her turlu ovgu Allah ’a mahsustur, Allah ’tan başka ilah yoktur. Allah en buyuktur. Allah ’ım! Bu senin Evindir. Onu Sen yuceltin, Sen şereflendirdin, Sen değerli yaptın .Onun yuceliğini, şerefini ve değerini artır. Ya Rabbi! Onun değerini artıran, onu şereflendiren, ona saygı gosteren kimsenin şerefini, saygınlığını, heybetini, yuceliğini ve iyiliğini artır. Allah ’ım! Sen selamsın ve selamet ancak sendendir. Bizi selametle yaşat ve selamet yurdun olan cennetine koy, ey Celal ve ikram sahibi Allah ’ım! Sen her şeyden yucesin ve her şeyden ustunsun” Bildiği başka duaları da okuyabilir. Tavafa başlamadan once telbiyeyi keser. (Abdulğanî el-Mekkî, s. 510. Mevsîlî, I, 203.)

6- HACER-İ ESVED'İ SELAMLAMA

Hacer-i Esved hizasına gelir, yonunu ona doner, ellerini omuz hizasına kadar kaldırıp ْ"Bismillahiallahuekber" diyerek Hacer-i Esved ’i selamlar, tekbir, tehlil ve tahmîd getirir. Kalabalık değilse ve kimseye eziyet vermeyecekse Hacer-i Es-ved ’i oper, (İbn Mace, Menasik, 27. II, 981-982.) kalabalık ise Hacer-i Esved-i opmez. İstilam, sunnet , insanları itip kakmak ve eziyet vermek gunahtır. Sunneti ifa etmek icin gunah işlenmez.

7- UMRE TAVAFINA NİYET EDİLİR

Umre tavafı yapmaya niyet eder. Niyetini,



Allah ’ım! Senin icin umre tavafını yedi şavt olarak yapmak istiyorum. Onu benim icin kolaylaştır ve kabul eyle” diyerek yapması mustehaptır.

Tavafını, KÂ ’be ’yi soluna alıp “Hatîm”in dışından dolanarak yapar. Her şavtta Ruknu YemÂnî ve Hacer-i Esved ’i uzaktan ْ



Allah ’ım! Senin icin umre tavafını yedi şavt olarak yapmak istiyorum. Onu benim icin kolaylaştır ve kabul eyle” diyerek yapması mustehaptır.

Tavafını, KÂ ’be ’yi soluna alıp “Hatîm ”in dışından dolanarak yapar. Her şavtta Ruknu YemÂnî ve Hacer-i Esved ’i uzaktan "Bismillahiallahuekber" diyerek istilamda bulunur. Hacer- i Esved ’i istilam, sunnet , Rukn-i YemÂnî ’yi istilam ise mustehaptır. Rukn-i YemÂnî opulmez, diğer koşeler istilam edilmez.

Tavaf sırasında mesnun duaları veya bildiği duaları okur ve sessizce tekbir ve tehlil getirir veya Kur ’an okur.

Tavafın ilk dort şaftı farz; tavaf ’ı cunup, adetli ve nifÂs halinde değilken ve abdestli olarak yapmak, avret yerlerini ortmek, tavafı KÂ ’be ’yi soluna alarak yapmak, tavafa Haceri Esved hizasından başlamak, tavafı Hatîm ’in dışından dolanarak yapmak, gucu yetenin tavaf yuruyerek yapması ve şavtı yediye tamamlamak vaciptir. Bunlardan biri terk edilirse dem gerekir.

Tavaf ’ta “ıztıb ‘“ ve ilk uc şavtta “remel ” yapar. (İbn Mace, Menasik, 29-30. II, 983-984.) Tavaf yedi şavta tamamladıktan sonra “Multezem ”de ve Hatîm ’de dua eder.

8- TAVAF NAMAZI KILINIR VE ZEMZEM İCİLİR

Mumkunse Makam-ı İbrahim ’in arkasında değilse uygun bir yerde iki rekat “tavaf namazı ” kılar, bu namazı kılmak vaciptir. Namazdan sonra dua eder, peşinden zemzem icer ve Hacer-i Esved ’i istilam eder.

Zemzem icerken şu dua yapılabilir.



Anlamı: "Ey merhametlilerin en merhametlisi olan Allahım senden, menfaat veren (yararlı ) ilim, geniş rızık ve her derd ve hastalıktan şifa niyaz ederim."

9- UMRE SAY'I YAPILIR

Umrenin sa ’yini yapmak uzere Safa ’ya gider. Yonunu KÂ ’be ’ye doner, tekbir, tehlil, tahmîd ve salat u selam getirir, dua eder. Sa ’y yapmaya niyet eder. Niyetini,



Allah ’ım! Senin rızan icin Safa ile Merve arasında yedi şavt olarak umrenin sa ’yini yapmaya niyet ediyorum. Sa ’yi benim icin kolaylaştır ve kabul eyle” diyerek yapması mustehaptır. Sa ’yini yedi şavt olarak Safa ’da başlayıp Merve ’de bitirir.

Sa ’y yaparken mesnun duaları veya bildiği duaları okur ve sessizce tekbir ve tehlil getirir veya Kur ’an okur. İki yeşil ışık arasında “hervele ” yapar. Sa ’yi tamamlayınca Merve ’de dua eder. Umre ’nin sa ’yi vaciptir. Terk edilirse dem gerekir.

10- TIRAŞ OLUNUR

Berberde veya evde veya otelde sac tıraşı olur veya saclarını kısaltır, boylece ihramdan cıkar ve bu şekilde umre ibadetini yapmış olur.

Kadınlar, “remel ” ve “hervele ” yapmazlar. Tekbir, tehlil ve telbiyede seslerini yukseltmezler. İhramdan cıkmak icin saclarının ucundan parmak ucu kadar kesmeleri yeterlidir. Kadınlar adetli iken tavaf yapmazlar. (KÂsÂnî, II, 143-149.)

Kaynak: Diyanet Hac İlmihali, DİB Yayınları, 2013, Ankara
İslam ve İhsan