Başkası adına hac yapmanın meşru oluşu şu hadislere dayanmaktadır:


Has ’am kabilesinden bir kadın Veda Haccı yılında Resulullah ’ın yanına gelerek; “Ey Allah ’ın Resulu! Allah ’ın hac ibadetini kullarına farz kılan emri babama binek uzerinde duramayacak derecede yaşlı iken ulaştı. Babamın yerine ben hac yapsam, olur mu?” diye sordu; Resulullah “Evet” diye cevap verdi.(BuhÂrî, Hac, 1; II, 140. Muslim, Hac, 71. bk. Muslim, Hac, 408. II, 974.)





Abdullah ibn Abbas ’tan şoyle rivayet edilmiştir:

Cuheyne kabilesinden bir kadın Resulullah ’a gelerek şoyle dedi:

- Annem hac yapmayı adadı fakat hac yapamadan oldu. Onun yerine ben hac yapayım mı? Resulullah (s.a.s.) şoyle cevap verdi.

- Evet, onun yerine hac yap. Annenin borcu olsaydı onu odemez miydin? Allah ’a olan borclarınızı da odeyin. Cunku Allah ’a olan borc odemede onceliklidir.”(BuhÂrî, el-EymÂn ve ’n-Nuzûr, 30, VII, 232.)

KAYNAK: Diyanet Hac İlmihali, DİB Yayınları, 2013, Ankara
İslam ve İhsan