Kullanıcı deneyimi İngilizce user experience(UX) olan bir SEO kavramından dilimize uyarlanmıştır. Kullanıcı deneyimi sadece SEO calışmaları icin değil aklınıza gelebilecek her şey icin son derece onem arz etmektedir. Ornek olarak verecek olursak bir bakkalın ekmek satmadığını duşunun bu durumda siz bir defa bakkala girseniz ve ekmek satmıyoruz cevabı ile karşılaşsanız bu durumda tekrar o bakkala ekmek almak icin gider misiniz? Cevabınız elbette ki hayır olacaktır. İşte buradaki aynı mantık sitelerde de gecerli olmaktadır. Eğer bir kişi sitenize girer ve aradığını bulamaz ise tekrar aynı konu ile alakalı olarak sitenize yeniden girmez girerse de hemencecik ayrılır.
Peki kullanıcı deneyimin dikkate alarak bir site tasarlamak istediğinizde dikkat etmeniz gerekenler nelerdir bu konuya değinelim.
İcerik Doygunluğu Bir kişinin aradığı konu ile alakalı olarak sitenizde yeteri kadar bilgi bulunuyor ise bu durumda kullanıcılar memnun kalacak ve sitenizde kalmaya devam edeceklerdir. Ancak eğer icerik kullanıcıları tatmin etmez ise bu durumda siteden biran once ayrılacaklardır. Bu da sitede kalma surelerini olumsuz etkileyecektir.
Kullanım Kolaylığı Sitenizin kullanımının karmaşık olması da kullanıcı deneyimini olumsuz etkileyecektir. Bu sebeple yapmanız gereken sitenin kullanımını kolaylaştırmak ve işlevselliğini artırmak olacaktır. Ayrıca kullanım kolaylığı konusunda en can alıcı nokta ise sitenizin mobil uyumlu hale getirilmesidir. Zira gunumuzde herkes internete akıllı telefonlar aracılığıyla bağlanmaktadır. Dolayısıyla mobil uyumlu olmayan bir sitenin ayakta kalması son derece zor olacaktır.
Yuklenme Hızı
Sitenizin yuklenme hızı eğer yavaş ise bu durumda kullanıcılar siteye girmeden ayrılacaklardır. Peki yuklenme hızını olumsuz etkileyen faktorler nelerdir? Kullandığınız ara yuzler ve gorsellerin kalitelerinin cok yuksek olması halinde yuklenme hızı yavaşlamaktadır. Bu durumda yapmanız gereken orta kalite ara yuz ve fotoğraf secmek olacaktır.
Peki kullanıcı deneyimini veriler ile olcumlemek icin neler kullanılmalıdır?
Kullanıcı Deneyimi Olcumu Kullanıcı deneyimini olcumlemek icin iki ana paradigma kullanılmaktadır. Bunlardan ilki A/B testleri ikincisi ise web analiz araclarıdır.
A/B testlerinde kullanıcının hangi sayfalarda cok kaldığı hangi sayfalardan kacındığı anlaşılmaktadır. Ayrıca yapılan icerik değişikliklerinin de kullanıcı deneyimine etkileri bu sayede test edilebilmektedir. Bu testleri gercekleştiren bazı araclar ise şunlardır: Optimizely, Google Website Optimizer, Unbounce, VWO ve Five Second Test.
İkinci analiz aracımız ise arama motorlarının kullanıma sundukları analiz araclarıdır. Bu kapsamda Google Analytics ve Yandex Metrika iki arama motorunun website aracları arasında yer almaktadır. Diğer arama motorlarının da kendilerine gore analiz aracları bulunmaktadır.
Tum bu testler ve kriterler sayesinde sizler de sayfanızı kullanıcı deneyimine gore dizayn edebilir ve daha cok kullanıcının sitenizde daha cok kalmalarını sağlayarak uzun vadede ciddi kazanımlar elde edebilirsiniz. Bu aynı zamanda sizin SEO calışmalarınızda en buyuk yardımcılarınızdan biri olacaktır.