
Arama motorları aracılığıyla gelen kullanıcıların , tekrar SERP yani arama motoru sonuclarının yer aldığı sayfaya donmeden gecirdiği sureye Dwell Time (Bekleme Suresi) adı verilmektedir. Aslında tam anlamıyla bu anlamı taşımasa da ortalama oturum suresi şeklinde de değerlendirilebilir. Dwell Time‘a Google Analytics ’ten Kitle > Genel Bakış sekmesinden ulaşabilirsiniz. Dwell Time, arama motorlarının hem web sitesi hem de kendi algoritması icin dikkate alınmaktadır.
Dwell Time, bekleme ve ya sayfada kalma suresi gibi terimlerle acıklanmaktadır. Ayrıca arama motorları aracılığıyla gelen kullanıcıların , tekrar SERP yani arama motoru sonuclarının yer aldığı sayfaya donmeden gecirdiği sureye de Dwell Time denilmektedir.
Dwell Time, aynı sayfada gecirilen vakit olarak da tabir edilmektedir. Beklem Suresi, internet sitesi ve arama motoru arasında ki gecişlerden oluşmaktadır. Ayrıca ortalama oturum suresi ve hemen cıkma olcumleriyle benzerlik gostermektedir.
Dwell Time icin Optimum Oran Soz Konusudur? Dwell Time olculmesi konusunda şuan somut olarak bir ideal değer yoktur. Bunun en belirgin nedeni ise internet dunyasının her gecen gun de buyuk bir oranla buyumesidir. Ayrıca kullanıcıların geri donuşunun net bir şekilde hesaplanmaması da bir diğer sebebidir.
Dwell Time suresi haberlerin yayınlanması ve yazıların kalitesine gore değişiklik gostermektedir. Ayrıca kullanıcıların davranışlarına gore de farklı seviyeye ulaşabilmektedir. Dwell Time hakkında ki en iyi değerlendirmeleri Google, Yandex ve Bing başata olmak uzere arama motorları sunmaktadır. Optimum değerler her bir başlık icin spesifik şekilde değerlendirilir. Bu yuzden web sitesi yoneticilerine şuan icin sunulmamaktadır. Bekleme Suresi icin en iyi değerlendirmeleri elde edebilmek icin Google Analytics, Yandex.Metrica ve ya Jetpack analiz araclarından detaylı şekilde ulaşmanız mumkun olacaktır.
Google Analytics Aracılığıyla Dwell Time Olcumu Yapılabilir Mi? Google Analytics uzerinden Dwell Time net bir şekilde yoneticilere sunulamamaktadır. İleri ki zamanlarda Google bu bilgileri paylaşacak gibi duyumlara denk gelmeniz mumkundur. Google bu konuda henuz bir calışma yapmamaktadır. Ayrıca bu konu da calışma yapacağına dair herhangi bir sinyalde vermemektedir.
Google Analytics uzerinden Dwell Time olcumleri farklı yollardan yapılabilir. Yine farklı yontemler aracılığıyla Jetpack ve Yandex.Metrica ile somut değerlendirmelere ulaşabilirsiniz.
Bu konuda dikkat etmeniz gereken ilk nokta, SERP aracılığıyla gelen ziyaretcilerin ulaştığı sayfalarda nasıl davrandığını analiz etmektir. Kullanıcı, ulaştığı sayfayı hemen terk ederse veya farklı sayfalara geciş yaparsa bekleme suresi bu durumda olumsuz olarak etkilenecektir.
En iyi analizler icin ortalama oturum suresi ve hemen cıkma oranı iyi bir şekilde takip etmelisiniz. Bunu yapabilmek icin Google Analytics ’e giriş yapın ve sol kısımda yer alan Kitle sekmesine tıklayın. Daha sonra da Genel Bakış sekmesini acın.
Bu kısımda yer alan olcumleri tarih kısmından tarih aralığını ayarlayarak istediğiniz tarih aralığına indirgeyebilirsiniz. Daha sonra karşınıza gelen oturum suresi ve hemen cıkma oranlarını surekli olarak gozlemleyin.
Bounce Rate ( Hemen Cıkma Oranı) ve ortalama oturum suresi, Dwell Time ile doğrusal ilişki icerisindedir. Ayrıca Google ’ın siteleri derecelendirme yaptığı sistemi de etkilemektedir. Genel ortalama icin giriş ve giriş sayfaları ustunde analizler yapılmalıdır. Cunku Bekleme Suresi, SERP tarafından acılış sayfasında ki ziyaretcilerin davranışlarının uzerinden kurulmuş bir sistemdir.
Google Analytics ’te sok kısımda yer alan kolondan Davranış kısmına tıklayın daha sonra Acılış Sayfaları ve Cıkış Sayfaları kısmına gecin. Bu kısımda Bekleme Suresi icin en doğru analizlere ulaşacaksınız.
Hem acılış sayfaları hemde cıkış sayfalarının detaylarından URL odaklı kullanıcı davranışlarını inceleyebilirsiniz. Burada en onemli detay ve bilgi hemen cıkma oranı ve ortalama oturum suresidir. Bu kısımda sayfaları “SERP ile gelen kullanıcılar” şeklinde indirgeyin. Bu şekilde Dwell Time icin en doğru analizi yapabilirsiniz.
Sureler icin değerlendirme yaparken her internet sitesinde kendine ozgu ceşitli kriterler var olmalıdır. Basit bir orantı kurmak istiyorsanız her sayfada var olan iceriklerin uzunluğunu dikkate almalısınız. Yazı ile orantılı olan, ortalama oturum suresi ideal ve en iyi derecelendirmeyi sağlar. Video ve gorseller icin de bu yontem ve doğrultuda derecelendirme yapabilirsiniz.
Dwell time bir SEO kriteri midir? Google ve Yahoo ’nun Dwell Time icin calışmalar yaptığı duyumları kimi zaman gundeme gelmektedir. Fakat Google ve Yahoo icin Bekleme Suresi‘nin sıralama da bir kriter olarak değerlendirildiği net bir durum değildir.
Google, resmi olmayan 250 ’den daha fazla sayıda sıralama kriterine sahiptir. Bu kriterlerin coğu ise Google tarafından resmi olarak acıklanmamaktadır. SEO uzmanları, analiz ve calışmalar sonucunda bu kriterli acığa cıkarmaktadır. Dwell Time icin de boyle bir durum soz konusu olmaktadır.
Gercekleştirilen analiz ve değerlendirmeler sonucunda birbirine benzer iceriklere sahip olan internet siteleri icin bekle suresinin etkisi hemen hemen yakın bir orandadır. Başta Google ve Yahoo tarafından gercekleştirilen gozlem ozellikle otorite sahibi olan siteler icin bazı durumlarda gecerlilik sağlamaktadır. Yandex ve Weibu icin ise somut bir ornek olmadığını soyleyebiliriz. Bildiğimiz uzere Yandex, Google ile rekabet icerisinde bulunduğu icin Dwell Time konusunda calışmalar yaptığına dair soylentiler de mevcuttur.
Bunun sonucunda Google ’ın Bekleme Suresi ’ni sıralama yaparken dikkate aldığını soyleyebiliriz. Ayrıca bunun yanı sıra bazı SEO uzmanları ise Bekleme Suresi ’nin arama motorlarının algoritmalarını test etme amacıyla kullanıldığını da soylemektedir. Sonuc olarak Bekleme Suresi, SEO ve Google algoritması icin dikkate alınması gereken bir değerdir.
Dwell Time Nasıl Olculur? Google ’da bir arama sonucunda ulaşılmış olan iceriğin ortalama 1500 kelimeden oluştuğunu duşunun. Ayrıca arama yapılan kelimenin daha once Google uzerinden hic aranmadığını farz edin. Kullanıcı sayfaya eriştikten sonra SERP kısmına geri donmeden once sayfada 3 saniye kalsın. Google, sorgulanan kelime icin 1500 kelimeden oluşan icerik olsa dahi kullanıcıya 3 saniyeye gereklidir şeklinde duşunur.
Kullanıcı, daha sonra SERP ’e geri dondukten sonra farklı bir siteye giriş sağlar. Kullanıcı eğer arama yaptığı aynı kelime de daha kısa bir icerikte daha fazla zaman gecirirse Google ’ın konuya yaklaşımı değişir. Daha fazla kelimeye sahip olan ve kullanıcının daha az zaman gecirdiği yani 3 saniye kaldığı iceriğin konu ile alakalı olmadığını duşunecektir.
Google ’ın bu işlemi milyonlarca sayfa icin yaptığını ve her sayfayı analiz ettiğini duşunecek olursak ve buna Dwell Time icin optimum değerleir de katarsak, bunun sıralamayı ciddi şekilde etkileyen kriter olması soz konusu olmayacaktır. SERP tarafından gelen kullanıcıların coğu kısa iceriklere ulaşıp kısa surede siteden ayrılabilir. Bunun yanı sıra Google başta olmak uzere arama motorları tarafından oldukca buyuk verilerden analiz edileceğini duşunursek goz ardı edilmesi gibi bir durum ortaya cıkacaktır.
Dwell Time ’ın bir SEO kriteri olması konusunda Google ve Yahoo ’yu dışında guclu olup olmadığı konusunda buyuk fikir ayrılıkları vardır. Bazı uzmanlar Dwell Time ’ın sıralama unsuru olduğu fakat guclu bir etkiye sahip olmadığı savunulmaktadır. Bircok analizi goz onunde bulundurursak boyle bir durum desteklenir.
Dwell Time ’ın sayfa otoritesi uzerinde guclu bir etkiye sahip olması konusunda olcum yapmak zordur. SEO acısından ele alacak olursak boyle bir durumda bekleme suresinin onemsenmemesi ciddi bir sorun oluşturmayacaktır. Cunku Google ve Yahoo icin yazılı olan iceriklerde hesaplanmış olan anahtar kelime-optimum dwell time oranı ulaşılması mumkun bir olcum değildir. Bu durumda etkiyi de hesaba katarak Dwell Time ’ın bir SEO kriteri olduğu fakat cok guclu bir kriter olmadığı sonucuna ulaşabiliriz.