
Google, milyonlarca bilgiyi icerir ve en temel amaclarından biri de kullanıcılara en iyi yanıtları sunmaktır. Dunyanın en yaygın kullanılan arama motorunda saniyede on binlerce sorgulama yapılıyor. Kullanıcılar kimi zaman bilgiye ulaşmak kimi zamanda bir urun satın almak amacıyla sorgulama yapıyor. Bu durum da hedef kitlenizin ne aradığını yani kullanıcı niyeti veya arama amacını iyi bir şekilde analiz etmeniz gerektiğini ifade ediyor.
Kullanıcı Niyeti Nedir? Kullanıcı niyeti olarak adlandırdığımız User Intent, Google ya da herhangi bir arama motorunda kullanıcıların sorgulamalarının ana amacıdır. Daha farklı bir ifadeyle “kullanıcılar sorgulamalarını neden veya nicin yapıyor” şeklinde tanımlayabiliriz. Sorgulamaların arkasında yatan nedeni yani kullanıcının niyetini cozumlemek ve belirlemek yalnızca arama motorlarının değil web site sahiplerinin de onemsemesi gereken bir konudur. Cunku web site sahiplerinin icerik veya sayfa oluştururken bu niyete odaklanarak hazırlaması gerekir. Bu sayede ilgili sayfa veya icerikler daha iyi bir sıralama alabilir.
Kullanıcı niyeti icin en onemli noktalardan biri de algoritma guncellemeleridir. Web site sahiplerine bu guncellemeler kullanıcı niyetini analiz edebilme konusunda onemli fikirler verir. Temel noktanın kullanıcı sorgulamalarını anlayabilmek ve bu doğrultuda geliştirebilmek olduğunu duşunursek aslında kullanıcı niyeti icin en temel yol gosterici her zaman algoritma guncellemeleridir.
Kullanıcı Niyeti Turleri Kullanıcı niyeti dort farklı gruba ayrılabilir. Bunları şu şekilde sıralayabiliriz.
Bilgi Amaclı Satın Alma Gezinme Ticari Kullanıcıların herhangi bir konuda bilgi edinmek icin yaptıkları arama sorgularına bilgi amaclı ya da bilgilendirici niyet denilir. Orneğin yemek tarifi, nedir veya nasıl yapılır soruları bu kategori icerisinde yer alır. Satın alma amacında ise kullanıcılar, bir urun veya hizmet satın almak icin arama yaparlar. Orneğin urun veya hizmet alımını karar vermiş bir kullanıcı siyah spor ayakkabı şeklinde arama yapacaktır. Bu durumda kullanıcının yapmış olduğu arama satın alma niyeti taşıyacaktır.
Gezinme niyeti ile arama yapan kullanıcılar ulaşacakları web site ya da hedefe karar vermiştir. Yalnızca arama cubuğuna web site linkini eklemeden direk site adıyla arama yapar. Orneğin Moradam ’a ulaşmak isteyen bir kullanıcı “https://www.moradam.com/” linkini yazmak yerine direk Google ’da “Moradam” şeklinde arama yapar ve sonuclar icerisinden hedefe ulaşır. Ticari niyet de ise kullanıcı bir urun veya hizmet satın almak ister fakat satın almadan farklı olarak henuz tam anlamıyla karar vermiş değildir. Orneğin cep telefonu alacak bir kişi iPhone almaya karar vererek iPhone 8 şeklinde bir arama yapıyorsa bu satın alma amacı, en iyi cep telefonu modelleri diye arama yapıyorsa bu ticari amac kategorisine girmektedir.
Kullanıcı Niyeti/Arama Amacı Nasıl Anlaşılır? Kullanıcı niyetini ya da diğer adıyla arama amacını anlamak icin yapmanız gereken en onemli şey Google ’a eğilmeniz olacak. Yalnızca algoritma guncellemeleri değil SERP ’leri doğru şekilde analiz edebilirseniz kullanıcıların yaptıkları aramaların arka planında hangi niyetin olduğunu da kolaylıkla anlayabilirsiniz.
Herhangi bir kullanıcı sorgusunu incelediğinizde nedir, nasıl veya ne zaman gibi ifadeler yer alıyorsa kullanıcının bilgi amaclı bir sorgulama yaptığı acıkca gorulebilir. Ucuz, satın al, indirim gibi ifadeler varsa satın alma niyetiyle kullanıcı sorgu gercekleştirmiştir. En iyi veya inceleme gibi kavramlar sorguda mevcutsa ticari niyetle sorgulama gercekleştirilmiştir. Son olarak eğer kullanıcılar doğrudan site adı, marka adı veya hizmet adıyla sorgulama gercekleştirdiyse burada gezinme amacıyla sorgulama yapıldığına ulaşabiliriz.
Kullanıcı Niyetine Uygun İcerik Optimizasyonu Kullanıcı niyetine uygun icerik optimizasyonu icin oncelikle olarak anahtar kelimelerinizi sınıflandırmanız gerekir. Anahtar kelimeleri sınıflandırdıktan sonra oncellikle soz konusu anahtar kelimelere uygun mevcut iceriklerinizi kontrol etmelisiniz. Mevcut iceriklerinizin performanslarına gore en iyiden en kotuye doğru bir liste haırlayın. Ardından duşuk performanslı iceriklerinizi kullanıcı niyetine gore optimize edin. Bu noktada bounca rate (hemen cıkma oranı) size iyi bir yol gosterici olacaktır. Eğer hemen cıkma oranı yuksekse kullanıcılar sayfalarınızda istedikleri bilgileri bulamıyor demektir.
Bilgi amaclı arama yapan kullanıcılar icin iceriklerinizin bilgilendirici olmasına dikkat etmelisiniz. Odak anahtar kelimenize yonelik kullanıcılara aradıkları bilgileri sunmalısınız. Satın alma amacıyla sorgulama yapan kullanıcılar icin sayfanızda satın al gibi harekete gecirici butonlara yer vermelisiniz. Aynı şekilde hangi amaca yonelik olursa olsun site ici linkleme de oldukca onemlidir. İlgili sayfalar veya kategoriler arasında linkleme yaparak kullanıcılara yardımcı olabilirsiniz. Bu sayede hem kullanıcıların sitede gecirdikleri sureyi de artırabilirsiniz.
Kullanıcı niyetine uygun icerik optimizasyonu ile sayfalarınızın performansını artırabilirsiniz. Aynı zamanda doğrudan kullanıcı deneyimine yonelik bir iyileştirme de yapacağınız icin web sitenizin kullanıcı deneyimini de artırmanız mumkun olacaktır. Kısa bir surede hem duşuk performanslı sayfalarınızın hem de genel olarak web sitenizin performansını bu şekilde artırabilirsiniz.