Gorevde yukselme sınavlarının cok az acılması ve bazı memurların bitirdikleri ust oğrenime uygun kadroya atanamaması sorunlar oluşturmaktadır. Bu nedenle bazı memurlar daha objektif olduğu icin KPSS ile yerleşmeyi tercih etmektedir. Bu halde site olarak, sık sık, "Memurluktan istifa ederek, OSYM'nin yerleştirdiği yeni memurluk kadrosuna başlayabilir miyim?" yollu sorulara muhatap olmaktayız. Ayrıntılar icin başlığa tıklayın. Devlet memurunun istifa etmesine 657 sayılı Kanun "Cekilme" demektedir. Ve cekilme de, bu Kanunun 94'uncu maddesinde ele alınmıştır. Konuya ilişkin 94. madde hukmu şu şekildedir:
"Madde 94Devlet memuru bağlı olduğu kuruma yazılı olarak muracaat etmek suretiyle memurluktan cekilme isteğinde bulunabilir. (Ek ibare: 31/07/19701327/ 75 md.) Mezuniyetsiz (izinsiz) veya kurumlarınca kabul edilen mazereti olmaksızın gorevin terk edilmesi ve bu terkin kesintisiz 10 gun devam etmesi halinde, yazılı muracaat şartı aranmaksızın, cekilme isteğinde bulunulmuş sayılır.
Cekilmek isteyen memur yerine atanan kimsenin gelmesine veya cekilme isteğinin kabulune kadar gorevine devam eder. Yerine atanan kimse bir aya kadar gelmediği veya yerine bir vekil atanmadığı takdirde, ustune haber vererek gorevini bırakabilir.
Olağanustu mazeretle cekilenler, ustune haber vermek şartıyle bir ay kaydına tabi değildirler"
Bu maddeye gore devlet memurları, cekilme isteğinde (istifa etme) bulunabilir. İki durum vardır. Birincisi, cekilme isteğinin yazılı olarak başvurulmak suretiyle yapılması ve bunun kabul edilmesi veya yerine bir kimsenin atanması; İkincisi ise buna hic uymaksızın gorevin terk edilmesidir. Gorevin haber verilmeden terk edilme halinin 10 gun surmesi halinde memur cekilmiş sayılmaktadır.
Birinci durum usulune uygun istifa şekli, ikinci durum ise usulune uygun olmayan istifa şekli olarak tanımlanmaktadır. Bu ayrım sadece memurluğa donuş suresini etkilemektedir.
Cekilen veya cekilmiş sayılan memurun yeniden eski gorevine donmesi ise 657 sayılı Kanunun 97'inci maddesinde duzenlenmiştir. Madde şu şekildedir:
"Madde 97(Değişik madde: 29/11/1984KHK 243/17 md.)
Memurlardan mali ve cezai sorumlulukları saklı kalmak uzere;
A) 94 uncu maddenin 2 nci ve 3 uncu fıkrasına uygun olarak memuriyetten cekilenler altı ay gecmeden,
B) Bu Kanuna gore cekilmiş sayılanlar ile 94 uncu maddenin 2 nci fıkrasına uymadan gorevlerinden ayrılanlar bir yıl gecmeden,
C) 95 inci maddede yazılı zorunluluklara uymayanlar 3 yıl gecmeden,
D) 96 ncı maddeye aykırı hareket edenler hicbir surette,
Devlet memurluğuna alınamazlar.
Bu maddeye gore;
1- Usulune uygun istifa edenler (yani yazılı olarak başvurduktan sonra başvurularının kabul edilmesini veya yerine bir memur atanmasını bekleyenler) 6 ay boyunca,
2- Usulune uygun istifa etmeyenler yani cekilmiş sayılanlar 1 yıl boyunca (Cekilmiş sayılma hali dort tanedir: a-Başka bir yerdeki goreve atananlardan 62. maddede belirtilen surelerde gorevlerine başlamayanlar, b- Yurtdışına gonderilmiş olup, gorevlerinin bitiminde suresi icinde işe başlamayanlar, c- Kadrosu kaldırılmış olup, başka bir memuriyete atanmış olanlardan suresi icinde gorevine başlamayanlar, d- Aylıksız izin suresinin bitiminden once mazeretini gerektiren sebebin kalkması halinde goreve başlanılmayanlar veya aylıksız izin suresinin bitiminde gorevine donmeyenler, e- Gorevi terk edip bu terki 10 gun devam edenler)
3- Devir ve teslim ile yukumlu olanlar, bu işlemlerin sonuna kadar gorevlerini bırakamazlar. Buna uymayanlar 3 yıl boyunca,
4- Olağanustu hal, sıkıyonetim, seferberlik ve savaş hallerinde veya genel hayata muessir afetlere uğrayan yerlerde calışmakta olup, yerine birisi atanana kadar gorevde kalması gerekirken buna uymayanlar hicbir surette,
hem daha once calıştığı kurumda hem de diğer kamu kurumlarında memur olarak calışamaz.
Yukarıdaki acıklamamızda goruleceği uzere, en iyi halde, usulune uygun istifa etmiş olan devlet memuru 6 ay sonra memur olarak yeniden başvurabilmektedir. Bu nedenle onemle vurgulamak istiyoruz. İstifa eden devlet memuru en az 6 ay boyunca hicbir kamu kurumunda memur olarak gorev alamaz. Kamu kurumlarının bunu tespit edemeyeceğini duşunerek bu uygulamaya aykırı hareket edenler (yani bugun memur olarak A kurumunda calışırken ertesi gun istifa ederek KPSS ile yerleştiği orneğin muhendis kadrosunda goreve başlayanlar) bu durumlarının tespit edilmesi halinde gorevlerini kaybederler.
SORULAR VE CEVAPLAR
1- 6 aylık beklemesi suresine uyarsam problem olur mu?
Devlet memurunun yukarıda yer verilen surelere uyduktan sonra KPSS ile yerleşemeye hak kazandığı bir kadroda yeniden memur olmasının onunde bir engel yoktur. Ornekleyecek olursak; Teknisyen olarak calışan bir kişi usulune uygun istifa ederek ve 6 aylık bekleme suresine uyduktan sonra KPSS ile muhendis kadrosuna yerleşemeye hak kazanırsa, bu kadroda memur olarak calışabilir.
2- 6 aylık sure nasıl hesaplanır?

Usulune uygun olarak istifa etmiş kişi icin soyleyecek olursak; Kişi yazılı olarak idaresine başvurmalıdır. Bu halde bu başvurunun uygun bulunma tarihi istifa ediş tarihidir. Atanma tarihi ise OSYM'nin yaptığı yerleştirme tarihi değildir. Zira OSYM atama yapmamaktadır. OSYM atama teklifi yapmaktadır. atamayı ilgili kurum yapar. İşte kamu kurumunun atamayı yaptığı tarih hesaplama icin esas alınacak son tarihtir.
3- Eski gorevine donme
Usulune uygun istifa edilmiş veya edilmemiş olsun eski gorevine donuş icin idarenin bu donuşu uygun bulması gerekmektedir. İdarenin bu konuda taktir hakkı vardır. Geri donuşu hizmete ihtiyac olmadığı gerekcesiyle reddetmesi her zaman mumkundur. Bu konuda objektif belirlenmiş ilkeler yoktur. Bu işlemlerdeki yegane kıstas kayırmacılıktır. Sadece Sağlık Bakanlığı istifa sonrası donuşlere kur'a sistemi uygulamaktadır. Bir de Milli Eğitim Bakanlığı, istifa sonrası donuşleri genel atama donemlerinde kabul etmekte ve belirli kıstaslar uygulamaktadır.
4- İstifa ederek gecilemediğine gore ne yapılmalıdır?
Devlet memurunun istifa ederek minimum 6 aylık bir sure icinde yeni bir memuriyete atanmasının kanuna aykırı olduğunu yukarıda belirtmiştik. Peki ne yapılabilir? KPSS ile yerleşen adaylar acısından soyleyecek olursak; Bu halde iki yol takip edilebilir. Birincisi calıştığı kurumdan muvafakat istemesidir. Uygulamaya esas goruşler vermekle yukumlu Devlet Personel Başkanlığı kamu kurumunun uygun gormesi halinde bu tur bir gecişin adaylık doneminde dahi mumkun olabileceğini belirtmiştir. İkincisi ise eğer meslekle ilgili bir goreve atanılmışsa, kamu kurumunun muvafakat vermemesi halinde dava acılmasıdır. Sitemizde daha once, memur olarak calışırken bir uzman yardımcılığı kadrosuna yerleşen bir adayın mahkemeden olumlu karar cıkardığını haberleştirmiştir. Bu kararın meslekle ilgili diğer kadrolar icinde (oğretmenlik, teknikerlik, muhendislik vb.) emsal olabileceğini duşunuyoruz. Ancak son kararı hakim verecektir.