Norm kadro mevzuatı oldukca geniş bir alan tutmaktadır. Konuya doğrudan ve dolaylı olmak uzere 4 kanun, 1 KHK, 1 Yonetmelik, 1 kılavuz ve 13 adet yonetmelik bulunmaktadır. Bugun yayımlayacağımz bu dosyada hem ilgili mevzuatın norm kadroya ilişkin hukumleri hem de 13 adet soru ve bu soruya verilen cevap yer almaktadır. Dosyaya ulaşmak icin başlığa tıklayın. Norm kadro fazlası oğretmenlerimizi ilgilendiren mevzuat şunlardır.
190 sayılı kanun hukmunde kararname
657 sayılı devlet memurluğu kanunu
4359 sayılı kanun
3797 sayılı kanunun norm kadro ile ilgili maddeleri
4855 sayılı kanun
norm kadro yonetmeliği
norm kadro uygulama kılavuzu
1999/90 sayılı genelge
2000/09 sayılı genelge
2000/19 sayılı genelge
2000/22 sayılı genelge
2000/28 nolu genelge
2000/64 nolu genelge
2000/68 nolu genelge
2000/81 nolu genelge
2000/95 nolu genelge
2000/100 nolu genelge
2001/14 nolu genelge
2002/79 nolu genelge
2003/33 nolu genelge
Norm kadro yonetmeliği gereğince norm kadro fazlası olarak belirlenen oğretmenler, kendilerine branşlarında ihtiyac olmadığı nedeniyle norm kadro fazlası olarak belirlenmişlerdir.
Fakat her nedense bu oğretmenler idareciler tarafından maaş karşılığı adı altında branşları dışında calıştırılmak istenmektedirler. Norm kadro fazlası olan oğretmenlerin kendi branşları dışında maaş karşılığı olarak nobet, idari gorev, kutuphane memurluğu, atolye gorevi gibi gorevler bulunarak maaş karşılığı gorevlerini doldurmaları istenmektedir.
Unutulmamalıdır ki norm kadro fazlası oğretmenlere ihtiyac bulunmadığı icin bu oğretmenler norm kadro fazlası olarak belirlenmiştir. Ve 4359 sayılı kanun gereğince milli eğitim bakanlığına verilen oğretmen serbest kadrolarına atanmışlardır. Maaş karşılığı bir gorev yapmaları gerekmemektedir. Norm kadro fazlası oğretmenler kadroları kaldırılan devlet memurları statusundedirler.ayrıca idare bir kişiyi bir yerden alıp başka bir yere ataması halinde yeni atandığı yerdeki calışma şartları onceki calışma şartlarından ağır olamaz.
4359 sayılı kanunun gecici 3. maddesi 190 sayılı kanun hukmunde kararnamenin 9.maddesi ve 657 sayılı kanunun 91. maddeleri gereğince norm kadro fazlası oğretmenlerin maaş karşılığı olarak branşı dışında bir işle maaş karşılığının doldurulması kanunlara aykırıdır.
190 SAYILI GENEL KADRO VE USULU HAKKINDA KANUN HUKMUNDE KARARNAMEDE
"Madde 9Kuruluşlara verilmiş bulunan ve ekli cetvellerde gosterilen serbest kadrolar, hiyerarşik yapıyı bozmamak kaydıyla, yedinci maddede belirtilen usule uygun olarak Bakanlar Kurulunca değişik derecelerden aynı sınıf ve unvanlı kadrolarla değiştirilebilir.

(Değişik 5/7/1991KHK434/1 md.; Aynen kabul : 26/12/19913767/1 md.) Kanunlar ve anlaşmalar gereği yapılması şart olan veya onceden tahmin edilemeyen hizmetlerin ifası icin ihtiyac duyulan kadroların, karşılanması amacıyla tutulan veya boş olan kadrolarda sınıf, unvan ve derece değişikliği yapmaya,mevcut kadroları birden fazla dereceyi kapsayacak şekilde değiştirmeye ve boş kadroları iptal etmeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.

Bu maddeye gore kadroları değiştirilenlerin ozluk hakları, değiştirilen yeni kadrolara atanma işlemleri tamamlanıncaya ve bu kadro derecesini kazanılmış hak olarak alıncaya kadar eski kadro dereceleri esas alınarak odenmeye devam olunur.

Bu değişiklik işlemleri her kurum icin yılda bir defa yapılır."
4359 SAYILI KANUNDA

"Gecici Madde 3-Bu Kanunun 9,10,11 ve 12 nci maddeleri ile değiştirilen 3797 sayılı Kanunun 53,56,61 ve 62 nci maddelerinde belirtilen işlemler bu Kanunun yayım tarihinden itibaren en gec bir yıl icinde sonuclandırılır. Bu sure icerisinde mevcut hukumlerin uygulanmasına devam olunur.
Kadroların belirlenecek norm kadro sayılarına gore dağıtılmasından sonra mevcut personel bu kadrolar ile ilişkilendirilir. İhtiyac fazlası personelin memuriyet mahalli icerisindeki ya da istekleri halinde memuriyet mahalli dışındaki boş kadrolara atamaları yapılır.
Bu şekilde atamaları yapılamayan personel, bulundukları birimde şahsa bağlı olarak eski gorevlerini yapmaya devam ederler ve boş kadro temin edilmedikce başka birimlere atanamazlar. Bu durumdaki personelin herhangi bir şekilde gorevden ayrılması halinde, yerlerine başka personel atanamaz. Şahsa bağlı olarak gorev yapan personele en son kadrosu esas alınarak aylık ve diğer ozluk haklarının odenmesine devam edilir.

Memuriyet mahalli icindeki birimlerde şahsa bağlı olarak gorev yapan personelin durumuna uygun olan bir kadro boşaldığında bu kadroya oncelikle atanırlar. "

657 SAYILI DEVLET MEMURLARI KANUNUNDA;
"Kadroları kaldırılan devlet memurları:
"Madde 91Kadrosu kaldırılmış olanların memurlukla ilgileri, emeklilik ve bu kanunda yazılı aylık ve aile odeneği hakları ile yukumlulukleri devam eder.

Kadrosu kaldırılmış olan memurların, kendi kurumlarında veya başka kurumlarda eski sınıflarındaki derecelerine eşit bir goreve atanmaları mecburidir; atandıkları goreve başlamayanlar memurluktan cekilmiş sayılırlar.
Kadro kaldırılması sebebiyle acıkta kalan memurlar varken bunların sınıf ve derecelerinde boşalacak kadrolara başkaları atanamaz.
(Ek: 31/7/19701327/42 md.) Kadrosunun kaldırılması sebebiyle acıkta kalan memurlar 71 inci madde esaslarına uyulmak kaydiyle diğer bir sınıftaki kadrolara da atanabilirler. "

Deyimler:
"Madde 147(Değişik:30/5/1974KHK/12;Aynen kabul:15/5/19751897/1 md.)
Bu Kanunda gecen;
A) Aylık: Bu Kanuna tabi kurumlarda gorevlendirilen memurlara hizmetlerinin karşılığında, kadroya dayanılarak ay itibariyle odenen parayı, " İfade eder."
Bu bağlamda norm kadro fazlası oğretmenlere branşları dışında maaş karşılığı bir gorev verilmesi kanunlara aykırıdır. Zaten oğretmenin maaş karşılığı branşında gireceği ders olsaydı norm kadro fazlası olmazdı, ama bu oğretmenlerinde bir şekilde değerlendirilmesi gerektiğini duşunulerek 2000/81 nolu genelge cıkarılmıştır bu genelge dikkatle incelendiğinde oğretmeninin eğer kendi branşında dersi varsa maaş karşılığı eğer yoksa diğer derslerde istekli olması halinde ucretle gorevlendirilmesi gerektiğini belirtir. Bu gorevlendirmeler icinde:2000/81 nolu genelgede

"a) 11-15 Eylul 2000 tarihleri arasında oğretmenlere gerekli duyuru yapılacak duyuruda başvuru suresi, zamanı ve yeri belirtilecektir.
b) Başvurular, 18-22 Eylul 2000 tarihleri arasında kabul edilecektir.
c) Gorevlendirmeler, okul/koordinator okul mudurunun bildirimi, il milli eğitim mudurunun onerisi uzerine valilik onayı ile 2-6 Ekim 2000 tarihleri arasında sonuclandırılacaktır.
d) Gorevlendirilen oğretmenlere ilişkin bilgiler, EK-2 Formla 27 Ekim 2000 tarihinde Personel Genel Mudurluğu Otomasyon Dairesi Başkanlığında olacak şekilde gonderilecektir."
hukumlerindeki yapılacak işlemlerin her yıl yenilenmesi gerekir başvurularda hizmet puanlarına gore değerlendirme yapılacaktır. Ve bu hizmetler karşılığında 2000/81 nolu genelgede belirtilen ucret yonetmeliğinin ilgili maddelerine gore odeme yapılmalıdır. Ve 4359 sayılı kanunun gecici 3. maddesi 190 sayılı kanun hukmunde kararnamenin 9.maddesi ve 657 sayılı kanunun 91 maddeleri gereğince norm kadro fazlası oğretmenlerin maaş karşılığı olarak branşı dışında bir işle maaş karşılığının doldurulması kanunlara aykırıdır.

"a) Millî Eğitim Bakanlığı Oğretmen ve Yoneticilerinin Ders ve ek Ders Saatlerine İlişkin Esasların;
1) 5 ve 6 ncı maddeleri kapsamında her turlu yasal izin, gecici gorev veya diğer zorunlu nedenlerle gorevinden gecici olarak ayrılan oğretmenlerden boşalacak dersleri okutmak uzere,
2) 8 inci maddesi kapsamında yurt dışında calışan vatandaşlarımızın cocukları ile ortak dil ve kultur birliği bulunan soydaşlarımızın toplumumuza ve eğitim sistemimize uyumlarını sağlamak amacıyla acılan kurslarda, okuma-yazma kurslarında, İşsizlikle mucadele projesi cercevesinde yapılan beceri kazandırma ile ilgili eğitim programlarında ve acık oğretim kurumları Oğrencilerinin orgun eğitim kurumlarında gordukleri yuz yuze eğitimi uygulamalarında,
3) 13 Uncu maddesi kapsamında yatılı ve pansiyonlu okullarda belletici olarak,
4) 16 ncı maddesi kapsamında ders dışı eğitim calışmalarında,
5) 18 inci maddesi kapsamında ders kitabı veya yardımcı ders kitabı, oğretim programı ve malzemelerini hazırlama, geliştirme, inceleme, araştırma; eğitim ve oğretim kurumlarına grafik, fotoğraf, ders arac-gereci hazırlama veya sağlama; makine, Techizat ve ders aracı uretme; belirli bir projede uzmanlık kazandırma calışmalarında,
6) 21 İnci maddesi kapsamında milli ve mahalli bayramların hazırlık calışmalarında her turlu eğitsel gezi, konferans, kurs ve seminerlerde,
b) İngilizce eğitim yapan yuksek Oğretim kurumlarından mezun olanlar ile yuksek oğrenimleri oncesinde hazırlık sınıfında veya Devlet Memurları Yabancı Diller Eğitim Merkezinde İngilizce eğitim gorerek başarılı olan, Talim ve Terbiye Kurulu Kararlarına gore Almanca ve Fransızca oğretmeni olarak atanabilme koşullarını taşıyanlardan yuksek oğretim veya yuksek oğretim Kurumlarıyla bakanlığımızın işbirliği cercevesinde İngilizce, alanında acılan en az 2,3 ay sureli (en az; 240 saat) kursları tamamlayan. Kamu Personeli Yabancı Dil bilgisi Seviye Tespit Sınavında (KPDS) İngilizce alanında (E) duzeyinde (50 puan) başarılı olan sınıf oğretmenleri ilkoğretim okullarında İngilizce derslerinde
c) Kamu kurum ve kuruluşları ile ozel oğretim kurumlarınca acılan en az 2-4 ay sureli Bilgisayar Kurslarına katılarak başarılı olduğunu belgelendirenler. ilkoğretim okullarının 4 ve 5 inci sınıflarında bilgisayar derslerinde.
d) Esas alanları (branşları) muzik, resim-iş ve iş eğitimi olan oğretmenlerin bu branşlara ilişkin norm kadrolarla ilişkilendirmeleri yapıldıktan sonra, ilkoğretim kurumlarında muzik, resim-iş ve iş eğitimi derslerinde oğretmen acığının bulunması durumunda, daha once hizmet ici eğitim yoluyla yetiştirilen sınıf oğretmenlerinden norm kadro fazlası olarak ayrılanlar,
bu kurumlarda anılan dersleri okutmak uzere,
e) Din Kulturu ve AhlÂk Bilgisi branş oğretmenleri, ilkoğretim okullarının 4 ve 5 inci sınıflarında Din Kulturu ve Ahlak Bilgisi derslerinde,
f) Okul oncesi oğretmeni ihtiyacının karşılanamaması durumunda, bu alandaki oğretmen ihtiyacı icin sınıf oğretmenleri,
g) ilgili mevzuatı cercevesinde; oğrencilerin oğretim yılı icinde yapacakları staj calışmalarında, mesleki ve teknik eğitimde okul-sektor işbirliğine yonelik tanıtım programlarımın hazırlanmasında; il millî eğitim danışma kurullarınca belirlenecek yarışmaların duzenlenmesi ve yurutulmesinde, veli ve oğrenci eğitimine yonelik olarak beslenme, sağlık, boş zamanların değerlendirilmesi ve verimli ders calışma konularında program hazırlanmasında; hazırlanan program cercevesinde toplantı, seminer ve sempozyum vb. organizasyonlarda konuşmacı duzenleyici olarak ve eğitim kurullarınca belirlenen calışmalarda,
gorevlendirilebileceklerdir."
2000/810nolu genelgede yukarıda belirtilen kısımlarda norm kadro fazlası oğretmenler gorevlendirilebileceklerdir. Bu gorevlendirmelerin Millî Eğitim Bakanlığı Oğretmen ve Yoneticilerinin Ders ve ek Ders Saatlerine İlişkin Esasların ilgili maddelerine gore eğer branşı icinde ve mesai saatleri suresince derse girerse maaş karşılığı diğer durumlarda ucret yonetmeliğinde belirtildiğine gore karşılığında ucret odenmesi gerekmektedir.
Devletimiz kamu maliyesi acısından norm kadro fazlası oğretmenlerin demoralize olmamaları ve devletin zarar uğramaması icin 2002/79 nolu genelgeyi yayınlayarak norm kadro fazlası oğretmenlerin oncelikle daha onceki gorev yaptıkları okul atanmalarını ve eğer okullarında branşlarında girebilecekleri dersler var ise bu derslere girmelerini emretmiştir. Genelgeye gore norm kadro icindeki oğretmenler ile fazlalık oğretmenlere dersler maaş karşılığı dağıtılacak kalan dersler norm icersindeki oğretmenlere ucretli olarak verilecektir.
Ayrıca 2002/79 nolu genelgenin 5. maddesinde gore ikametlerine uygun olan okullarda gorevlendirilmesi konusunda ozen gosterilmesini hukmektedir.
"5. Norm kadro fazlası olan oğretmenlerin gorevlendirilmelerinde, mağduriyetlerine neden olunmaması bakımından, daha once gorev yaptıkları veya ikametlerine uygun olan okullar olmasına, birden fazla okul veya kurumda gorev verilecekler bakımından ise aynı eğitim bolgesi icinde ve ulaşım koşulları uygun olan okullar olmasına ozen gosterilecektir."
Norm kadro fazlası oğretmenlerin il ici ve iller arası atanmalarını kolaylaştırmak amacıyla illere norm kadro sayılarının % de 5. nispetinde il milli eğitim mudurluklerine kadrolar verilmiştir. Bu kadrolarla ilgili acıklamalar 4855 sayılı kanun ile 2003/33 sayılı genelgede yer almaktadır.
NORM KADRO YONETMELİK DEĞİŞİKLİĞİ
"Gecici Madde 1- Bu Yonetmeliğin yururluğe girdiği tarihte halen koordinator okullarda norm kadro fazlası konumunda bulunan oğretmenler eski gorev yerlerine norm kadro fazlası oğretmen olarak atanırlar.
Bu fazlalığın giderilmesine kadar oğretmen fazlalığının bulunduğu branşta o okul ve kurumlara 21 inci Madde gereğince yapılan atamalar haric. Hicbir şekilde atama yapılmaz ve ders dağılımları, mevcut norm kadrolarla ilişkilendirilen oğretmenler ile norm kadro fazlası oğretmenler arasında ders butunluğu de dikkate alınarak eşit şekilde dağıtılır."
NORM KADRO İLE İLGİLİ SORULAR VE CEVAPLARI:
SORU-1 Norm kadro hangi kritere ve tarihe gore yapılır.
CEVAP-1 Norm kadro Danıştay 5.dairesinin norm kadro hizmet puanına gore yapılacaktır. kararlarına gore hizmet puanına gore yapılır hizmet puanından başka herhangi bir kriter yoktur. 2001/14 nolu genelge hukumlerine gore de 11.08.2000 tarihinde okulda mevcut kadrolu oğretmenlerden branşlarında ihtiyac bulunan sayılara gore ( bu sayılar ek 1. de belirtilir) hizmet puanlarına gore norm kadro ile ilişkilendirilirler.ve ek 2.belgesine yazılırlar Fazla olanlarda norm kadro fazlası olarak ek-3 belgesine yazılır. Bu cizelgelerdeki (ek.1 ek.2 ek.3) isimler 3797 sayılı kanunun 62. maddesinin 3.fıkrasına gore değiştirilemez orneğin norm kadro fazlası 5.oğretmen varsa bir tane ihtiyac doğduğu zaman 1.sıradaki norm kadro ile ilişkilendirilir norm kadro fazlası sayısı 4. indirilir ve norm kadro fazlası olarak buraya başka atama yapılamaz.acığa cıkan 5.norm kadro fazlası kadrosu il milli eğitim mudurluğune aktarılır (3797 madde 62)
SORU-2 Norm kadro cizelgeleri değiştirilebilir mi?
CEVAP-2 Norm kadro cizelgeleri 3797 sayılı kanunun 62. maddesinin 3. fıkrasına,ve norm kadro yonetmeliğinin 19 maddesine norm kadro yonetmeliğinin 18 maddesinde sayılan haller dışında gore değiştirilemez. Sadece oğrenci sayılarının artması veya azalması halinde norm kadroya giren veya cıkan olur. Tabi bu durumda en son giren en once cıkar.
SORU-3 aylık karşılığı ders saatlerini dolduramayan norm kadro fazlası Oğretmenler idari calışmalarda gorevlendirilebilir mi?
CEVAP-3 Aylık karşılığı ders saatlerini dolduramayan norm kadro fazlası Oğretmenlerin idari calışmalarda gorevlendirilmek suretiyle aylık karşılığı ders gorevlerini tamamlattırma yoluna gidileceğine ilişkin herhangi bir duzenleme bulunmamaktadır.Nitekim norm kadro uygulaması kapsamında aylık karşılığı ders ve zorunlu ek ders gorevlerini gorevli oldukları kurumlarda dolduramayan oğretmenlerin branşlarında Oğretmen ihtiyacı bulunan diğer kurumlarda gorevlendirilmeleri gerekmektedir. Personel Genel mudurluğunun 06/03/2000 tarih ve 24845 sayılı yazısı. Dolayısıyla da norm kadro fazlası oğretmenlerin idari gorev altında calıştırılmaları mumkun değildir.
SORU-4 Norm kadro fazlası oğretmenlere nobet gorevi verilebilirmi.?
CEVAP-4 norm kadro fazlası oğretmenlere branşında ihtiyac duyulmadığından norm kadro fazlası olarak tespit edilmişlerdir. norm kadro okullarda ihtiyac bulunan personeli tespit ettiğine gore okullarda nobet hizmetleri de tespit edilen bu oğretmenlerce yurutulecektir ayrıca norm kadro fazlası oğretmenler 4359 sayılı kanunla serbest kadrolara atanmış ve 657 sayılı kanun 91 maddeyle kadroları kaldırılmış devlet memurları gibidir. Ve her turlu hakları koruma altına alınmıştır bu nedenle norm kadro icerisinde yer alan bir oğretmen gibi nobet gorevi verilemez.
SORU-5 norm kadro fazlası teknik oğretmenler maaş karşılığını doldurmak icin mesai saatleri dışında yuz yuze eğitimde gorevlendirilebilir mi.?
CEVAP-5 yuz yuze eğitim mesai saatleri icinde yapılırsa gorevlendirilebilir fakat mesai saatleri dışında yapıldığından devlet memurları kanununa gore mesai saatleri dışında memur calıştırılamaz calıştırılırsa karşılığında ucret odenir. 81 nolu genelge ve ucret yonetmeliği bu konuda acıktır.
SORU-6 Norm kadro yonetmeliğinden once mudur yardımcısı olan biri oğrenci sayılarının duşmesi sebebiyle norm kadro dışarısına cıkarılır mı.
CEVAP -6 norm kadro yonetmeliğinden once idareci olan bir oğrenci sayılarının duşmesiyle norm kadro dışına cıkarılamaz (4359 sayılı kanunun gecici 2. maddesi)
SORU-7 Norm kadro fazlası teknik oğretmenlere maaş karşılığı atolye gorevi verilebilirmi?
CEVAP-7 2000/81 nolu genelgenin gorevlendirmeler bahsi
"5) 18 inci maddesi kapsamında ders kitabı veya yardımcı ders kitabı, oğretim programı ve malzemelerini hazırlama, geliştirme, inceleme, araştırma; eğitim ve oğretim kurumlarına grafik, fotoğraf, ders arac-gereci hazırlama veya sağlama; makine, Techizat ve ders aracı uretme; belirli bir projede uzmanlık kazandırma calışmalarında, gorevlendirilebileceklerdir."
Hukumleri gereğince teknik oğretmenler atolyelerde maaş karşılığı gorevlendirilmektedirler. fakat adı gecen 18 madde ise bu gorevlendirmenin kapsamını belirtir ve yetkinin milli eğitim bakanının kendisinde olduğunu soyler ve yapılan hizmetin karşılığında 6 ay sureyle ucret odenmesi gerektiğini soyler zaten atolye gorevi gibi bir tanım oğretmenlerin maaş karşılığı yapacakları işler arasında değildir ve oğretmenlerin 4359 sayılı kanunun gecici 3. maddesi 190 sayılı kanun hukmunde kararnamenin 9.maddesi ve 657 sayılı kanunun 91 maddeleri gereğince norm kadro fazlası oğretmenlerin maaş karşılığı olarak branşı dışında bir işle maaş karşılığının doldurulması kanunlara aykırıdır.
Bu kanun maddeleri sebebiyle maaş karşılıklarını doldurma mecburiyetleri yoktur. Zaten maaşlarını dolduracak kadar dersleri bulunsa norm kadro icerisine girerler. Ucret yonetmeliğinin 18 maddesi aşağıdadır.
"Ders Kitabı ve Aracı Hazırlama Gorevi
Madde 18- (Değişik:20.05.1999/23700) Ders kitabı veya yardımcı ders kitabı, Oğretim programı ve malzemelerini hazırlamak, geliştirmek, incelemek, araştırmak; eğitim ve oğretim kurumlarına grafik, fotoğraf, ders arac-gereci hazırlamak veya sağlamak; makine, techizat ve ders aracı uretmek; belirli bir projede uzmanlık kazandırmak amacıyla Bakanlıkca gorevlendirilen yonetici ve oğretmenlere,
gorevlendirildikleri tarihte ucretli ders gorevi bulunup bulunmadığına bakılmaksızın haftada; kadrolarının bulunduğu okul veya kurumlarda branşlarındaki emsali yonetici ve oğretmenlere odenen ek ders ucreti kadar ucret bir takvim yılında 6 ayı gecmemek uzere odenir. Ancak, hizmet gerekleri bakımından 6 aylık surenin yeterli olmadığı durumlarda gerekce ve personel sayısına da yer verilerek ek ders odeme suresi Bakan onayı ile 12 aya kadar uzatılabilir."
Kısaca atolyede gorevlendirme ucret yonetmeliğinin 18 maddesi kapsamında olması gerekir ve bu yetki sadece bakanın kendisine aittir. Ve karşılığında 6 ay boyunca ucret odenmesi gerekir.
SORU-8 Norm kadro fazlası olan bir okula, bir bolgeye, koordinator okula veya yerleşim merkezine aynı branştan atama yapılması mumkun mu dur.?
CEVAP-8 norm kadro yonetmeliğinin gecici 1. maddesinin son fıkrasında "Bu fazlalığın giderilmesine kadar, oğretmen fazlalığının bulunduğu branştan o yerleşim merkezi veya eğitim bolgesine dahil okul ve kurumlara atama yapılmaz." 2000/22 sayılı genelgenin " C. NORM KADRO FAZLASI OGRETMENLERIN KOORDINATOR OKUL VEYA KURUMA ATANMASI VE BUNLARIN NORM KADROYLA ILISKILENDIRILMESI
4. Ayni Eğitim bolgesi veya yerleşim yerinde daha sonra o branştan oluşacak oğretmen ihtiyacı, fazla konumda bulunan oğretmenlerden yukarıda belirtilen yontemle atama işlemine devam edilerek karşılanacak ve bu fazlalık giderilinceye kadar o Eğitim bolgesi veya yerleşim yerine o branştan hicbir şekilde oğretmen ataması yapılmayacaktır. "
hukumleri gereğince okula,eğitim bolgesine koordinator okula atama yapılamaz bu kişiler 4855 sayılı kanun 2003/33 sayılı genelge hukumleri gereğince il milli eğitim mudurluğu emrine verilen % 5 lik kadrolara atanabilir.
SORU-9 Norm kadro fazlası oğretmen var iken oğretmen olmayan birilerine okulda vekil oğretmenlik adı altında ucretli ders verilebilirmi.?
CEVAP-9 ucret yonetmeliğinin "Madde 19............... Aynı belediye sınırları icinde, branşında aylık karşılığı ders ve ek ders gorevi saatlerini dolduramayan oğretmen varken bu dersler diğer branşlardaki oğretmenler ile 9'uncu maddede sayılanlara verilemez.
İlkoğretim okullarında; resim, muzik, beden eğitimi, din kulturu ve ahlÂk bilgisi, laboratuar derslerini munhasıran okutan sınıf oğretmenlerinden, aylık karşılığı ders ve ek ders gorevi saatlerini kendi okullarında dolduramayanlar hakkında da ikinci fıkra hukmu uygulanır." Madde 9. ise "Madde 9- Oğretmen sayısının yetersiz olması halinde,
a) Yuksek oğrenimli olmak koşuluyla;
1) Bu Esaslar kapsamındaki yonetici ve oğretmenler dışındaki resmi gorevliler ile aylık karşılığı ders ve ek ders gorevi saatlerini doldurup doldurmadıklarına bakılmaksızın sınıf oğretmenlerine ilkoğretim okulu 6, 7 ve 8. sınıflarında, orta oğretim ve yaygın eğitim kurumlarında haftada 8 saate,
2) Resmi gorevi bulunmayanlar ile emeklilere, okul oncesi, ilkoğretim ve yaygın eğitim kurumlarında haftada 30 saate, ortaoğretim kurumlarında 24 saate, kadar,
b) İlgili mevzuatında belirtilen esaslara gore uzman ve usta oğretici olarak nitelendirilenlerden,
1) Resmi gorevi bulunanlara haftada 10 saate,
2) Resmi gorevi bulunmayanlara haftada 40 saate kadar okul oncesi, meslekî ve teknik orta Oğretim ile cıraklık ve yaygın eğitim kurumlarında, ek ders gorevi verilebilir."
Hukumlerini icerir. Buna gore norm kadro fazlası oğretmen var iken dışarıdan birisine ucretli ders verilemez.
SORU-10 Gorevinden istifa eden mudur yardımcısının norm kadroya gore durumu ne olur.?
CEVAP-10 2000 /68 nolu genelge madde 6.da "6. İlgi (a) Yonetmelik gereği her derece ve turdeki okul ve Kurumların yonetici norm kadroları oğretmen norm kadrolarının dışında belirlenmiştir. Bu nedenle, mudur başyardımcısı ve mudur yardımcılarından norm kadro ile ilişkilendirilmelerinden sonra herhangi bir şekilde bu gorevlerinden ayrılanlar, bulundukları okul ve kurumda branşlarında acık oğretmen norm kadrosu bulunması durumunda oncelikle bu kadroyla ilişkilendirileceklerdir. Bunlardan gorevli olduğu okul veya kurumda branşında acık oğretmen norm kadrosu bulunmaması nedeniyle ilişkilendirilemeyenler birden fazla Eğitim bolgesi oluşturulan yerlerde koordinator okula, Eğitim bolgesi oluşturulmayan veya tek Eğitim bolgeli yerlerde ise ayni yerleşim yeri icindeki branşında bos oğretmen norm kadrosu bulunan okul ve kurumlara atanacaklardır. Bunun mumkun olamaması halinde, bulundukları okul veya kurumda norm kadro fazlası oğretmen olarak kalacaklardır." Hukumlerine gore norm kadro fazlası olarak belirlenecektir.
SORU-11 Oğrenci sayılarının duşmesi halinde mudur yardımcıları sayısında değişiklik olur mu?
CEVAP -11 norm kadro yonetmeliğinden once mudur yardımcısı olanlar haric norm kadro yonetmeliğine gore mudur yardımcısı atanan var ise oğrenci sayısının duşmesi halinde bu mudur yardımcısı da norm kadro dışında kalır puanının yuksek olması onemli değildir norm kadro yonetmeliğine gore mudur yardımcısı olmuşsa yonetmelik kriterine gore oğrenci sayısının duşmesiyle kendiside norm kadro dışında kalır. Norm kadro yonetmeliğinden once mudur yardımcısı olan kişinin puanı duşuk olsa dahi 4359 sayılı kanun gecici 2. maddesi gereğince gorevine devam eder.
SORU-12. norm kadro fazlası oğretmenler kutuphane, yemekhane ve benzeri gorevlerde maaş karşılığı gorevlendirilebilir mi?
CEVAP -12 norm kadro fazlası oğretmenlerin ilgili mevzuatına gore (3797,4359,ve 657nin 91 maddesi) butun hakları koruma altına alınmıştır bu oğretmenlerin maaş karşılıklarını doldurmaları icin 340 sayılı kara gereğince branşlarındaki derslere girmesi gerekmektedir.branşlarında ihtiyac fazlası olduklarına gore de bir oğretmeni memurmuş gibi oğretmenlik gorevi dışında başka bir işte gorevlendirmek yasal değildir.


SORU-13 gonullu olarak norm kadro fazlası kalınabilir mi?
CEVAP -13 Haftalık Ders Saatleri İle Ek Ders Ucretleri Hakkında Kanun madde 9.da
"Madde 9Oğretmenlerin Yukarıdaki Maddelere Gore Kabulune Mecbur Oldukları gorevlerin herhangi birinden cekilmeleri esas vazifelerinden istifa etmiş sayılmalarını gerektirir. Oğretmenlikte veya Milli Eğitim hizmetlerinde yirmi beş yılı tamamlayanlara muvafakat etmedikleri takdirde ek ders verilemez."
Hukumleri yer alır buna gore gonullu olarak bir oğretmen norm kadro fazlası yapılamaz.