2005 yılı toplu goruşmeleri, Kamu İşveren Kurulu ile yetkili sendikalar ve bağlı bulundukları konfederasyonların katılımı ile 15-29 Ağustos 2005 tarihleri arasında yapılmıştır. Yapılan goruşmeler sonucunda Turkiye Kamu-Sen ve Memur-Sen ile hukumet temsilcileri arasında 5 maddede mutabakata varılmış, ayrıca iki konuda komisyon calışmalarına devam edilmesine karar verilmiştir. KESK yapılan mutabakata katılmamış ve metne şerh koymuştur. Memurlar.net farkıyla mutbakat metninin tum metnini yayımlıyoruz. MUTABAKAT METNİ
Toplantı Tarihi : 29.08.2005
Toplantı Yeri : Başbakanlık (2 No.lu Toplantı Salonu)
Toplantının Konusu : Toplu Goruşme.
4688 sayılı Kamu Gorevlileri Sendikaları Kanunu hukumlerine gore yapılan 2005 yılı toplu goruşmeleri, Kamu İşveren Kurulu ile yetkili sendikalar ve bağlı bulundukları konfederasyonların katılımı ile 15-29 Ağustos 2005 tarihleri arasında yapılmıştır.
Toplantı sonucunda; 2006 yılında kamu gorevlilerine sağlanacak mali ve sosyal haklara ilişkin olarak mutabakata varılan hususlar aşağıda yer almaktadır.
1- Aylık katsayılar kullanılmak suretiyle Ocak ayında %2.5 ve Temmuz ayında %2.5 oranlarında memur aylıklarına genel zam yapılması,
2- Genel zamma ilaveten ceşitli adlarla ek odeme almayan kurumlarda calışan yaklaşık 1.377.000 memura (temsil ve gorev tazminatı alanlar ile kadro karşılığı sozleşmeli personel haric) Ocak ayından itibaren 40 YTL ve Temmuz ayından itibaren ise bu meblağa 40 YTL daha ilave edilerek 80 YTL denge tazminatı odenmesi, (Doner sermayeli kuruluşlarda aylık doner sermaye payı 40 ve/veya 80 YTL'nin altında olan personel icin aylık en az doner sermaye odemesi ise ilgili kurumun havuzundan karşılanmak uzere bu tutarlara eşitlenecektir.) denge tazminatı odenmesi ongorulen personelin kapsamına ilişkin calışmalarda konfederasyon temsilcileriyle goruşulmesi,
3- Ayrıca, aile yardımı odeneği gosterge rakamının 1.250'den 1.450'ye cıkarılması,
4- Sendika uyesi olan personele sendika aidatlarından kaynaklanan kayıplarını telafi amacıyla aylık 5 YTL ilave odeme yapılmasını sağlayacak duzenlemeye gidilmesi,
5- 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararnameye tabi sozleşmeli personelin ucret skalasına ilişkin ayarlamalar ile sosyal yardımlar konusunda ilgili kamu idareleri tarafından calışması yapılması,
kararlaştırılmıştır.

Ayrıca, hizmet kolları itibariyle yetkili sendikalarca karşılaşılan sorunlara ilişkin olarak iletilen talepler ve ekte yer alan calışma şartlarını ilgilendiren talepleri iceren rapor uzerinde toplu goruşme tutanakları goz onunde bulundurulmak suretiyle komisyon calışmalarına devam edilmesi, ozelleştirme uygulamalarının sonucları ile ilgili komisyon raporundaki tespitlerin, toplantı tutanakları goz onunde tutularak takip edilmesi kararlaştırılmıştır.



Kamu İşveren Kurulu uyeleri ile yetkili sendika ve bunların bağlı bulundukları konfederasyonların temsilcileri tarafından duzenlenen işbu mutabakat metni ve ekleri 29.08.2005 tarihinde birlikte imza altına alınmıştır.
EKLER :
Ek-1: Calışma şartlarını ilgilendiren hususlara ilişkin rapor
Ek-2: Ozelleştirme uygulamaları sonucu personel sorunlarına ilişkin talepler
CALIŞMA ŞARTLARINI İLGİLENDİREN HUSUSLARA İLİŞKİN RAPOR

1- PERSONEL KANUN TASLAĞI
Konfederasyon temsilcileri, personel rejiminin yeniden duzenlenmesine ilişkin olarak hazırlanan ve toplu goruşme surecinin 16 Ağustos 2005 tarihinde yapılan ikinci toplantısında Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Sayın Mehmet Ali ŞAHİN tarafından bilgi edinilmesi amacıyla konfederasyonlara elden verilen dorduncu bolumu eksik olan tasarı taslağına ilişkin olarak iş guvencesini icermeyen, toplu sozleşme ve grevi duzenlemeyen bir taslağı kabul etmeyeceklerini ifade ederek değerlendirmelerinin devam ettiğini beyan etmişlerdir.
2- SOSYAL GUVENLİK VE GENEL SAĞLIK SİGORTASI KANUN TASARISI
Konfederasyon temsilcileri, Turkiye Buyuk Millet Meclisi gundeminde bulunan Sosyal Guvenlik ve Genel Sağlık Sigortası Kanun Tasarısı hazırlık calışmalarında ve Turkiye Buyuk Millet Meclisi komisyon goruşmeleri sırasında kendi onerilerinin dikkate alınmadığını, Tasarıda calışanların haklarında geriye gidişin soz konusu olduğunu, bu cercevede tasarının geri cekilerek konfederasyonların onerileri cercevesinde yeniden tartışılması gerektiğini ifade etmişlerdir.
3- KURULUŞ KANUNU OLMAYAN KURUM VE KURULUŞLAR KONUSUNUN GORUŞULMESİ
Kamu kurum ve kuruluşlarının teşkilat yapılarının yeniden duzenlenmesi calışmalarında Konfederasyonların onerilerinin alınması talep edilmiştir.
4- CALIŞMA YAŞAMINDA KADINA YONELİK AYRIMCILIĞIN GİDERİLMESİ
Calışma yaşamında kadına yonelik ayrımcılığın giderilmesi konusunda konfederasyon temsilcilerince iletilen talepler şunlardır :
a) Kadınlar icin yapılacak pozitif ayrımcılık yonundeki duzenlemelerin ayrımcılık sayılmayacağına ve eşitliğe aykırılık oluşturmayacağına ilişkin Anayasaya hukum konulması,
b) Personel alımlarında ayrımcılığın onlenmesine ilişkin 122 sayılı, eşit işe eşit ucret sozleşmesine ilişkin 100 sayılı, mesleki yonlendirme ve eğitime ilişkin 142 sayılı ILO sozleşmelerinin uygulanması,
c) Yonetici kadrolara atamalarda ve yukselmelerde kadınlar lehine pozitif ayrımcılığın sağlanması,
d) Ucretli eğitim ile fırsat ve davranış eşitliğine ilişkin 140 ve 156 sayılı ILO sozleşmelerinin onaylanması,
e) "Kadına yonelik şiddet" ve "kadın hakları" konularında hizmet ici eğitim verilmesi,
f) "Kadın Hakları" adıyla Turkiye Buyuk Millet Meclisinde yeni bir ihtisas komisyonu kurulması,
g) 5393 sayılı Belediye Kanununda yer alan kadın ve cocuk sığınma evleri kurulmasına ilişkin hukumlere işlerlik kazandırılması,
h) KESK onerisine gore her yıl 8 Mart (Dunya Kadınlar Gunu) tarihinde, TURKİYE KAMU-SEN onerisine gore ise Anneler gununu izleyen gunde kadınlara izin verilmesi (MEMUR-SEN'in ise boyle bir izin talebi olmamıştır),
i) Doğum sonrası aylıksız izin kullanan kadın memurların bu surelerinin emekliliklerinde değerlendirilmesi icin T.C. Emekli Sandığına odenmesi gereken kesenek ve karşılıkların Devletce karşılanması,
j) Calışan sayısı 50'yi gecen kamu kurumlarında ihtiyaca gore ucretsiz kreş acılması,
k) Doğum oncesi ve sonrası verilen aylıklı izin sureleri toplamının 24 haftaya, sut izni suresinin gunde 3 saate cıkarılması,
l) Kadınların ağır işlerde calıştırılmaması (KESK ağır işlerde calıştırılma olgusunun goreli nitelik taşıdığını, bu durumun kadınların tercihine bırakılması gerektiğini ifade etmiştir.),
m) Aile birliğinin korunması amacıyla her ikisi de kamu gorevlisi olan eşlerden her hangi birinin talebi halinde, bulunduğu yere diğer eşin atanmasının sağlanması,
n) Normal mesai saatleri dışında calışan kadınların goreve geliş ve gidişlerinde can guvenliğini sağlayacak tedbirlerin alınması,
o) Ceza evlerindeki personel yetersizliği nedeniyle acık goruş gunlerinde diğer kurumlardaki kadın memurların buralarda gorevlendirilmesi uygulamasına son verilmesi.
TURKİYE KAMU-SEN bu maddenin başlığında ve iceriğinde yer alan "ayrımcılık" ifadesi yerine "kadın calışanların sorunları" ifadesinin kullanılmasını istemiştir.

5- SİCİL AFFI VE SENDİKAL MUCADELEDEN OTURU SURGUN EDİLEN PERSONELİN İSTEĞİ HALİNDE NAKİLLERİNİN YAPILMASI
Bu konuda konfederasyon temsilcilerince iletilen talepler şunlardır :
a) Yurutmekte olduğu gorev itibariyle guvenlik soruşturması ve arşiv araştırması gerekmeyen personel icin bu işlemlerin yapılması ve buna dayalı sicil raporu doldurulması uygulamasına son verilmesi,
b) Son 6 yıla (1999-2004) ilişkin olumsuz sicil notlarının 60 kabul edilerek olumluya cevrilmesi,
c) 2003/41 sayılı Başbakanlık Genelgesinin kaldırılması, (memurlar.net)
d) 4688 sayılı Kanunun 18 inci maddesinde yer alan sendika uye ve yoneticilerinin guvencesine ilişkin hukumlere rağmen gorev yerleri değiştirilen veya gecici olarak başka yerlerde gorevlendirilen sendika yonetici ve iş yeri temsilcilerinin eski gorev yerlerine iade edilmesi,
6- DİN GOREVLİLERİ VE KOY EBELERİN CALIŞMA ŞARTLARININ BELİRLENMESİ
Kurumların işleyişi ve calışma şartlarından dolayı hafta sonu ve resmi tatil gunlerinde izin kullandırılmayan kamu gorevlilerine de hafta sonunda ve resmi tatillerde izin verilmesi, bunlardan hafta sonu ve resmi tatillerde calıştırılan personele fazla calışma ucreti odenmesi,
7- BELİRLİ SURELİ İSTİHDAM EDİLEN SOZLEŞMELİ PERSONEL UYGULAMASININ KALDIRILARAK ANILAN PERSONELİN KADROYA GECİRİLMESİ
8- BELEDİYE CALIŞANLARININ MAAŞLARININ GENEL BUTCEDEN VE VAKTİNDE ODENMESİ

Konfederasyon temsilcilerince belediyelerin İller Bankasından aldıkları payların personelin aylıklarının ve sağlık giderlerinin odenmesi amacıyla odenek tahsisli olarak gonderilmesi talep edilmiştir.
9- ARAŞTIRMA GOREVLİLERİ İLE OĞRETİM ELEMANLARININ KARŞI KARŞIYA KALDIĞI SORUNLARIN GORUŞULMESİ
Bu konuda konfederasyon temsilcilerince iletilen talepler şunlardır :
a) Araştırma Gorevlisi ve Yardımcı Docentlere kadro guvencesinin sağlanması,
b) Universitelerden beklenen bilimsel calışmaların gereği gibi yapılmasını teminen daha fazla araştırma gorevlisi istihdamına yonelik olarak merkezi idareden kaynaklanan sınırlamaların kaldırılması,
c) Oğretim elemanı ucretlerinin iyileştirilmesi,
d) Geliştirme odeneği tutarlarının artırılması,
e) Konfederasyonların temsilcilerinin universite, fakulte, enstitu ve yuksek okul yonetim organlarında temsil edilmesi,
f) YOK'un kaldırılarak yuksek oğretim sisteminin yeniden duzenlenmesi ve bu calışmalarda konfederasyonların goruşunun alınması.
10- BUGUNE DEĞİN SENDİKA AİDATLARINI VERGİDEN MUAF TUTMAYAN KURULUŞLARIN GORUŞULMESİ
Konfederasyon temsilcilerince sendika uyelik aidatlarının işci sendikalarında olduğu gibi vergi matrahından duşulmesi talep edilmiştir.
11- GENEL İDARİ HİZMETLERİN VE YARDIMCI HİZMETLER SINIFINDA CALIŞANLARIN GOREV TANIMLARININ YAPILMASI VE 1.3.1982 TARİHİNDEN SONRA MEMURİYETE BAŞLAYAN TUM KAMU GOREVLİLERİNİN KAMUDA GECEN İŞCİLİK SURELERİNİN KAZANILMIŞ HAK AYLIKLARINDA SAYILMASI
Bu konuda konfederasyon temsilcilerince iletilen talepler şunlardır :
a) Her bir kadronun gorev tanımlarının yapılarak personelin yetki ve sorumluluklarının belirlenmesi,
b) Yardımcı Hizmetler Sınıfında calışanların oğrenim durumlarına gore diğer hizmet sınıflarına bir defaya mahsus olmak uzere sınavsız atanmalarının sağlanması,
c) Hangi statude olursa olsun kamuda gecen sigortalı hizmet surelerinin kazanılmış hak aylıklarında değerlendirilmesi.(memurlar.net)
12- KEFALET SANDIĞININ TASFİYE EDİLEREK KESİNTİLERİN GUNUN ŞARTLARINA GORE DEĞERLENDİRİLEREK HAK SAHİPLERİNE İADE EDİLMESİ
Konfederasyon temsilcilerince, 2489 sayılı Kanun kapsamındaki kefalet sandığı ile diğer kefalet sandıklarının tasfiyesine ilişkin olarak hazırlanmakta olan Kanun tasarısı calışmalarında Konfederasyonların goruşlerinin alınması talep edilmektedir.
13- SENDİKALARIN PROTOKOLDE YER ALMALARI
KESK temsilcisi kendi konfederasyonları acısından boyle bir talepleri bulunmadığını beyan etmiştir.
14- SOZLEŞMELİ PERSONELİN SOSYAL HAKLARDAN YARARLANDIRILMASI
Konfederasyon temsilcilerince, 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararname ile 657 sayılı Kanunun 4 uncu maddesinin (B) ve (C) bentleri kapsamında calışan personele aile yardımı ve lojman tazminatı odenmesi ile bunların giyecek ve yiyecek yardımlarından yararlandırılması talep edilmektedir.
15- KAMU GOREVLİLERİNİN DURUMLARINA UYGUN OLARAK ACIKOĞRETİM YOLUYLA ON LİSANS, LİSANS TAMAMLAMA VE LİSANS EĞİTİMİ ALMASIYLA İLGİLİ CALIŞMA YAPILMASI
16- DİĞER TALEPLER
Konfederasyon Genel Başkanlarınca Toplu Goruşme masasına sunulan "Ortak Gundem Onerileri"nin 9 uncu maddesinde yer almamakla birlikte konfederasyon temsilcileri,
a) 18.1.1966 sayılı ve 711 sayılı Nobetci Memurluğu Kurulması ve Olağanustu Hal Tatbikatlarında Mesainin 24 Saat Devamını Sağlayan Kanunun yururlukten kaldırılması,
b) "Memur" kadrolarının 1-4 derecelerde de ihdas edilmesi,
c) Yardımcı Hizmetler Sınıfının kaldırılması ya da bu hizmet sınıfında gorev yapmakta olan personele de ek gosterge verilmesi,
d) Sendika yoneticilerinden 4688 sayılı Kanunda değişiklik yapan 5198 sayılı Kanunun yururluğe girmesinden once aylıksız izin kullananların bu surelerinin kazanılmış hak aylığı ve emekliliklerinde değerlendirilmesi,
e) 2005/14 sayılı Başbakanlık Genelgesinde yer alan memnu hakların iadesi kararı alanların kamu gorevlerine donuşlerine ilişkin hukumdeki eksikliğin giderilmesi,
f) İsteğe bağlı naklen atamalar ile ilk defa yapılan atamalarda 2003 yılı oncesinde olduğu gibi harcırah verilmesinin sağlanması,
g) Parmak izi alınması veya retina taraması tespitleriyle yapılan kurum giriş ve cıkışları ile calışma odalarındaki kameralı takip uygulamalarına son verilmesi,
h) Buyuk yatırım projelerinde fiilen calışanlara odenen ilave ozel hizmet tazminatı odemesinden yararlananlar arasına tekniker ve teknisyenlerin de eklenmesi ve personel sayısının %10'u olan sınırın %20'ye cıkarılması,
taleplerinin de toplu goruşme masasında ayrıca değerlendirilmesini istemişlerdir.
OZELLEŞTİRME UYGULAMALARI SONUCU PERSONEL SORUNLARINA İLİŞKİN TALEPLER
1-4046 sayılı Ozelleştirme Uygulamaları Hakkındaki Kanunun 22'nci maddesine gore yapılan personel nakillerinde, nakle tabi tutulan personelin Devlet Personel Başkanlığına bildirim tarihlerinin yıl icinde farklılıklar gostermesi sebebiyle Vergi Usul Kanunu uyarınca yapılan vergi oranlarındaki artışın fark tazminatına esas tutulan ucreti duşurduğu, bazı personelin mağdur olduğu, ayrıca yine bu sebeple Turk Telekom'da aylıksız izinli sayılacak personelin Devlet Personel Başkanlığına bildirimlerinin 2006 yılına sarkıtılarak hak kayıplarının onlenmesi taleplerinin Maliye Bakanlığınca detaylı olarak incelenerek değerlendirilmesi,
2- 399 sayılı KHK'ya ekli 1 sayılı cetvele tabi olarak gorev yapmakta iken 4046 sayılı Kanunun 22'nci maddesine gore nakledilen araştırmacı personelin, 3 yıllık şahsa bağlı hak uygulaması sona erdikten sonra, ozellikle ek gostergeleri dikkate alındığında mali haklarının nakledilmeden onceki kadrolarına ait mali haklarının altına duşmesi sebebiyle mağdur edildikleri, bu cercevede mağduriyetlerin giderilmesi talebi hakkında Maliye Bakanlığınca değerlendirmede bulunulması,
3- 4046 sayılı Kanunun 22'nci maddesine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına verilen istihdam fazlası personel belirleme yetkisinin kaldırılması ve istihdam fazlası personel belirlenirken objektif olcutler getirilmesi taleplerine ilişkin olarak konunun Ozelleştirme İdaresi Başkanlığınca, ozelleştirme programındaki kuruluşlara bir genel yazı gonderilerek, ozelleştirme oncesi yapılacak istihdam fazlası personel belirlenmesinde kuruluşların faaliyet gosterdikleri sektorel yapı dikkate alınarak objektif olcutler kullanılmasına ozen gosterilmesinin talep edilmesi,

4- 4046 sayılı Kanunun 22'nci maddesine gore bildirilen personelin fark tazminatlarının belirlenmesinde esas alınan tarihin Devlet Personel Başkanlığına bildirim tarihi yerine ilişik kesme tarihlerinin esas alınması talebinin birinci maddede yer alan konu ile paralel değerlendirilmesi,

5- 4046 sayılı Kanunun 22'nci maddesine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına verilen istihdam fazlası personelden ihtiyac duyulanların ozelleştirilecek başka kuruluşlarda gecici olarak gorevlendirmelerinde ilgili personelin isteğinin dikkate alınarak bu tur bir gorevlendirme yapılması, (memurlarnet)

6-Sendikaların zorunlu organlarına secimle gelen başta yonetici personelin 4046 sayılı Kanunun 22'nci maddesine gore nakil durumunun ortaya cıkması halinde bunların nakillerinin aynı hizmet kolundaki iş yerlerine yapılması talebinin munhal kadro imkanlarına gore Devlet Personel Başkanlığınca yerine getirilmesi,

7-657 sayılı Kanunun 4/B ve 4C maddesine gore istihdam edilen sozleşmeli ve gecici personele sendikal orgutlenme hakkı tanınması ile gecici personelin gorev tanımlarının yapılması ve statulerinin tespiti talepleri hakkında calışmalarda bulunulması,

8-TEDAŞ ve benzeri kuruluşlarda belirli sureli iş sozleşmesine gore istihdam edilen (muhendis, avukat, şef v.b) personelin İş Kanununa tabi olmaları ve bunların kapsam dışı statulerinin toplu iş sozleşmesinden kaynaklanması nedeniyle memur sendikalarına uye olmalarına imkan bulunmadığı,

9-Nakle tabi tutulan personelin gecmiş hizmetlerinin atandıkları kurumlarda bazı uygulamalarda (gorevde yukselme, lojman kreş v.b.) değerlendirmeye alınması talebinin değerlendirmeye alınması,

10-4046 sayılı Kanunun 22'nci maddesine gore yapılan nakillerde eş durumunun dikkate alınması talebinin yerine getirilmesinde idari kararlarla ilgililere yardımcı olunması,
hususlarında goruş birliğine varılmıştır.