
Maliye Bakanlığının, 2002 yılından bu yana, harcırah verilmemesine yonelik yaptırdığı tum yasal duzenlemeler, iptal edildi. Son olarak 5335 sayılı Kanunla yapılan duzenlemede, iptal edilecektir. Diğer taraftan, Danıştay 2. Dairesinin Aralık 2005 tarihli kararına uygun olarak, coğu idare ve bolge idare mahkemeleri, 2002 yılı ve sonrasındaki doneme ait harcırah talepli davaların 5 yıllık zamanaşımı icinde istenebileceğine yonelik kararlar vermeye başlamıştır. Devamı icin tıklayın. Harcırahlara ilişkin olarak son beş yıl icinde bugune kadar 4 yasal duzenleme yapıldı. 2002 ve 2003 yılı butce kanunları ile 4969 sayılı Kanunla yapılan yasal duzenlemeler Anayasa mahkemesince iptal edilmiştir. Şuan icin iptal edilmeyen sadece 5335 sayılı Kanunla yapılan duzenlemedir. Bu duzenlemede Anayasa Mahkemesine gitmiş olup, benzer hukumler icerdiği icin iptal edileceğini bekliyoruz.
Diğer taraftan Anayasa Mahkemesinin iptal kararından sonra Danıştay 2. Dairesinin, Aralık 2005 tarihli bir kararı yayımlanmıştır. Bu kararda Danıştay, harcırahların 5 yıllık zamanaşımı icerisinde istenebileceğini belirtmiştir. Ancak Danıştay 2. Dairesinin kararı, nihai ve uyulması zorunlu bir karar değildir. Bu nedenle kimi idare mahkemeleri hala davacı aleyhine kararlar vermeye devam etmektedir.
Gerek Danıştay kararı sonrasında gerekse de oncesinde idare mahkemelerinde acılan davalara ilişkin kararları ise sitemizin Mahkeme kararları bolumunde yayımlamaya başladık. Bu kararların bir kısmı Bolge İdare mahkemesi kararlarıdır ve onemlidir. Bu kararlarda davacı lehine hem olumlu hem de olumsuz kararlar vardır. Ancak olumlu karar sayısı artmıştır. Artık mahkeme hakimleri de harcırahların 5 yıllık bir zaman aşımı icerisinde acılabileceğini kabul etmeye başlamıştır.
Diğer taraftan hakkında en cok dava acılan kurum Milli Eğitim Bakanlığıdır. Bakanlık cok sayıda talep nedeniyle Maliye Bakanlığına Anayasa Mahkemesinin iptal kararları sonrasında harcırah odenip odenmeyeceğini sormuştur. Maliye Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığına verdiği cevapta Anayasa mahkemesi kararlarının geriye yurumeyeceğini ve geriye donuk harcırah odenmesinin yapılmayacağını belirtmiştir.
Konuya ilişkin haber metni şu şekildedir: Alınan bilgiye gore, oğretmenlerden e-mail ve diğer yollarla gelen şikayetler uzerine, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Maliye Bakanlığı'na, "Anayasa Mahkemesi'nin 26 Kasım 2005 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan kararı karşısında surekli gorev yolluğu konusunda nasıl bir işlem uygulanacağı konusunda tereddut edildiği" yonunde yazı yazarak, surekli gorev yolluğu odemelerinin kimlere yapılacağı konusunda goruş istedi.
Maliye Bakanlığı Butce ve Mali Kontrol Genel Mudur Yardımcısı Hayati Gokce imzasıyla MEB'e gonderilen yazıda, 6245 sayılı Harcırah Kanunu'nun 4969 sayılı kanun ile değişik 10. maddesinin (1) numaralı bendinde, "kendi yazılı talepleri uzerine gonderilenler haric olmak uzere, yurticinde veya yurtdışındaki daimi bir vazifeye naklen tayin olunanlara yol gideri, gundelik, aile gideri ve yer değiştirme giderinin birlikte verileceği"nin hukme bağlandığı kaydedildi.
Bu hukmun yer aldığı kanunun 22 Temmuz 2003 tarihinden itibaren gecerli olmak uzere yururluğe girdiği belirtilen yazıda, "10. maddenin (1) numaralı bendine gore, naklen ataması yapılanlardan sadece ilgili kurumca resen ataması yapılanlara yani kişinin isteğine bağlı olmaksızın kurumlarca doğrudan ataması yapılanlara harcırah odeneceği, bunun dışındaki ilgililerin yazılı talepleri uzerine gercekleştirilen atamalar icin ise harcırah odenmeyeceği" vurgulandı. Yazıda, 6245 sayılı Kanun'un 4969 sayılı Kanun ile değişik 10. maddesinin (1) numaralı bendindeki "Kendi yazılı talepleri uzerine gonderilenler haric olmak uzere" ibaresinin, 27 Nisan 2005 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan 5335 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hukmunde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un 4. maddesinin (a) bendiyle "zorunlu yer değiştirme, sınav, sağlık sebepleri ve eş durumu (bu madde uyarınca surekli gorev yolluğu almaya hak kazananların eşlerinin atamaları) dışında kendi yazılı talepleri uzerine gonderilenler haric olmak uzere" şeklinde değiştirildiği ifade edildi.
"İPTAL KARARI GERİYE YURUMEZ"
Anayasa'nın 1. maddesinde, Anayasa Mahkemesi kararlarının Resmi Gazete'de hemen yayımlanacağı ve bu kararların yasama, yurutme ve yargı organlarını, idare makamlarını, gercek ve tuzel kişileri bağlayacağı ve iptal kararlarının geriye yurumeyeceğinin hukum altına alındığı belirtilen yazıda, Anayasa Mahkemesi'nin 26 Kasım 2005 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan 6245 sayılı Harcırah Kanunu'nun 10. maddesinin (1) numaralı bendinin başına 4969 sayılı Kanun ile eklenen "Kendi yazılı talepleri uzerine gonderilenler haric olmak uzere" ibaresinin iptaline ilişkin kararının, yayımlandığı tarihten geriye yurumesinin hukuken mumkun olmadığı kaydedildi. Acıklamada şoyle denildi: "Dolayısıyla, 4969 sayılı Kanun ile değişik Harcırah Kanunu'nun 10. maddesinin (1) numaralı bendinin yururlukte bulunduğu 22 Temmuz 2003 tarihinden 27 Nisan 2005 tarihine kadar kendi yazılı talebi uzerine ataması yapılanlara surekli gorev yolluğu odenmesine imkan bulunmamaktadır. Ancak 5335 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hukmunde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un 4. maddesinin (a) bendinin yururluk tarihi olan 27 Nisan 2005 tarihinden itibaren de sadece zorunlu yer değiştirme, sınav, sağlık sebepleri ve eş durumu (bu madde uyarınca surekli gorev yolluğu almaya hak kazananların eşlerinin atamaları) nedeniyle yapılan atamalar icin surekli gorev yolluğu odemesi yapılabilecektir."