
Farklı kurumlarda calışan memurların eş durumundan naklen atamalarının nasıl olacağı 657 sayılı Kanunun 72'nci maddesinde duzenlenmiştir. Madde hukmune gore, kamu kurumlarının gerekli koordinasyonu sağlama mecburiyeti bulunmaktadır. Yine Bakanlar Kurulu, yaptığı belirlemede, zorunlu yer değiştirmeye tabi olup olmamaya gore farklı kurumlarda calışan personelin naklen atamalarının nasıl yapılacağını acık bir şekilde duzenlemiştir. Ancak hem MEB'in hem de Emniyet'in soz konusu bu duzenlemeye uymadığı gorulmektedir. Detaylar icin başlığa tıklayınız. 657'de yer alan hukum
657 sayılı Kanunun 72'inci maddesinde; "Yeniden veya yer değiştirme suretiyle yapılacak atamalarda; aile birimini muhafaza etmek bakımından kurumlar arasında gerekli koordinasyon sağlanarak memur olan diğer eşin de isteği halinde ataması, atamaya tabi tutulan memurun atandığı yere 74 ve 76 ncı maddelerde belirtilen esaslar cercevesinde yapılır. Yer değiştirme suretiyle atanmaya tabi memurun atandığı yerde eşinin atanacağı teşkilatın bulunmaması ya da teşkilatı olmakla birlikte niteliğine uygun munhal bir gorev bulunmaması ve ilgilinin de talebi halinde, bu personele eşinin gorev suresi ile sınırlı olmak uzere aşağıdaki şartlarda izin verilebilir." hukmu yer almaktadır.
Bakanlar kurulu nasıl bir duzenleme yapmıştır?
Bu madde hukmunun ayrıntılı duzenlemesi "Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına Dair Yonetmelik"le yapılmıştır. Bu yonetmeliğin yer değiştirme suretiyle yapılacak atamalarda goz onunde bulundurulacak hususları belirleyen 9'uncu maddesinde yapılan duzenleme şu şekildedir:
"- Farklı kurumlarda calışıp da her ikisi de yer değiştirmeye tabi olan eşlerden unvan, kadro ve gorev bakımından daha aşağıda bulunanın gorev yeri yukarıda bulunana bağlı olarak değiştirilir.
Aynı veya farklı kurumlarda calışıp da eşlerden birinin yer değiştirmeye veya bu yonetmelik hukumlerine gore yer değiştirmeye tabi olmaması hallerinde, yer değiştirmeye tabi olmayan veya ozel yonetmeliklerine gore yer değiştirmeye tabi olan eşin gorev ve unvanı ile hizmetin ozelliği dikkate alınır. Bu yonetmelik hukumlerine gore zorunlu yer değiştirmeye tabi tutulan memurun, memur olan eşinin yer değiştirme talebi oncelikle yerine getirilir."
Nasıl olması gerekiyor?
Farklı kurumlarda calışan memurların yer değiştirme suretiyle atamlarının nasıl olacağı yukarıda yer verilen mevzuat hukumlerinde acık olarak belirtilmiştir. Buna gore,
1- Kurumların koordinasyonda bulunma zorunluluğu vardır.
2- Yer değiştirme işlemi, kadro ve gorev bakımından daha aşağıda olanın gorev yerinin daha yyukarıda olan bağlı olarak değiştirilmesi gerekmektedir.
MEB ve Emniyet Ne Yaptı?
Ancak, sitemize gelen bir iletide, eşlerden birisi oğretmen, diğerinin polis olmasına rağmen hem MEB hem de Emniyet Genel Mudurluğu hicbir koordinasyonda bulunamamış ve zorunlu hizmetle yukumlu eşlerden birisi Diyarbakır'a diğeri ise Kahramanmaraş'a atanmıştır.
Bu iki memurda sorunun cozumu icin girişimde bulunmasına rağmen hicbir sonuc elde edememiştir. Oysaki oncelikle koordinasyonun sağlanması daha sonrada kadro ve gorev yonunden aşağıda bulunanın gorev yerinin yukarıda olana bağlı olarak değiştirilmesi gerekmektedir.
İşte sitemize iletilen sorun
Ben, Milli Eğitim Bakanlığı bunyesinde oğretmen, eşim ise Emniyet Genel Mudurluğu bunyesinde Polis Memuru olarak gorev yapıyoruz.
Bu yılın şubat ayında, İcişleri Bakanlığı Emniyet Genel Mudurluğu' ne, tayin aşamasında hangi eşin kime tabi tutulacağı hususunda bilgi edinme kanunu cercevesinde goruş sorduk . Personel Daire Başkanı adına yanıt gonderen 2. Sınıf Emniyet Muduru Muammer BUCAK, kurumlar arasında herhangi bir protokolun uygulanmadığını ve her iki eşin de kendi kurumlarının atama ve yerdeğiştirme yonetmeliği cercevesinde atanacağını belirtmiştir. Edindiğimiz bu bilgi cercevesinde, eşim (polis) mart ayı icerisinde (5 tercih) ve ben de mayıs ayı (10 tercih) icerisinde kurumlarımıza zorunlu hizmet il dışı yer değiştirme tercihlerimizi sunduk.
Mayıs ayı sonunda benim tayinim, Norm Kadro ve Hizmet Puanı ustunluğu esasına gore, KahramanmaraşElbistan; Haziran ayının ilk haftası ise eşimin tayini Diyarbakır Merkez olarak acıklandı.
Kararnamemin bir orneği ile birlikte eşimin, Emniyet Hizmetleri Sınıfına Mensup Personelin Atama ve Yerdeğiştirme Yonetmeliği' nin 38. maddesi gereğince eş ozru sebebiyle Kahramanmaraş' a atanma talebini bildiren dilekceyi haziran ayının ikinci haftası Emniyet Genel Mudurluğu' ne gonderdik. Cevaben bize gonderilen yazıda Genel Mudurluğun nisan ayı icerisinde Milli Eğitim Bakanlığına goruş sorduğu bildirilmiş ve bakanlığın da herhangi bir sakınca belirtmediği iletilmiştir. Nisan ayında sorulan bu goruş ile ilgili olarak ne Genel Mudurluk eşimi, ne de Milli Eğitim Bakanlığı beni bilgilendirmemiştir. Diğer yandan cevaben gonderilen yazı, bizim talebimize yanıt niteliğinde değildir. Cunku biz eşimin Diyarbakır İli' ne atanmasının yasal olmadığı şeklinde bir itiraz iletmedik. Atama ve Yer Değiştirme Yonetmeliği' nin 38. maddesi cercevesinde eş ozur tayini talebinde bulunduk. Bu şekilde atanmış bircok emsal bulunmaktadır. Cevaben gonderilen yazıda 38. maddeye hic değinilmemiştir. Daha sonra her ne kadar, Emniyet Genel Mudurluğu Personel Daire Başkanlığı' nın her salı gunu duzenlediği Personel Goruşune katılarak sorunumuza acıklık getirmeye calışmış isek de " Ben yaptım; oldu! " zihniyeti ile karşı karşıya kaldık.
Şimdi bircok arkadaşımız bize "Neden araya bir adam koymadınız ?" diye soruyor.
Ben de buradan sormak istiyorum : Bu ulkede araya adam konmadan, kanunlar uygulanmayacak mı ?