
Mahkeme kararlarınızı bize gonderin, yayınlayalım
T.C.
AYDIN
1. İDARE MAHKEMESİ
ESAS NO:2006/1611
KARAR NO:2006/1755
DAVACI:: KEMAL ATİLGAN
DAVALI: .. NAZİLLİ KAYMAKAMLLIĞI
DAVANIN OZETİ_______ Aydın İli Nazilli ilcesi Mesleki Eğitim Merkezi Mudurluğunde Motor Bolumu Oğretmeni olan davacının branş dışı sınav gorevine ilişkin olarak onikiden fazla sınav komisyonu ucreti odenmesi istemiyle Nazilli İlce Milli Eğitim Mudurluğune yaptığı başvurunun reddine ilişkin 24.05-2002 gun ve 103 sayılı Nazilli ilce Milli Eğitim Mudurluğu işleminin; Şubat-Haziran- Eylul olmak uzere 3 ayrı donemde duzenlenen kalfalık ve ustalık kademelerindeki sınavlarda sınav komisyonu oluşturulamadığı icin branşı dışında da sınav gorevleri verildiği bu gorevleri yapmasına rağmen onikiden fazla ayırtman ucreti almasının engellendiği, branşı dışında sınavlarda gorevlendirme ile ilgili bir sınırlama olmadığı halde ucretinin sınırlandırıldığı, 3308 sayılı Cıraklık ve Mesleki Eğitim Yasasının 40. maddesine uygun hareket edilmediği ileri surulerek iptali ve girdiği I2'den fazla ve branşı dışındaki sınav ucretlerinin tarafınaa odenmesi yolunda karar verilmesi istenilmektedir.
SAVUNMANIN OZETI : Milli Eğitim bakanlığı Oğretmen ve Yoneticilerinin Ders ve Ek -iilerinin Değiştirilmesi ve Esaslara Bir Ek Madde Eklenmesi Hakkında Esasların 3. maddesi dikkate alınarak sınav komisyon uyelerine ve sınav gozculerine ek ders ucreti odendiği, davacın yıl icinde okuttuğu derslere ilişkin sınavlarda ayırtman olarak gorevlendirilmesinin doğal olduğu, branş oğretmenleri, sınav sayıları ve okutulan dersler dikkate alınarak ek ders ucretlerinin adil bir şekilde dağıtımının sağlandığı, davacının mağdur edilmediği, 1999/50 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Mudurluğu genelgesine uyulduğu ileri surulerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
TURK MİLLETİ ADINA
Hukum veren Aydın 1. idare Mahkemesinin 26.03.2003 gun ve E:2002/332, K-.2003/174 sayılı kararının Danıştay 11. Dairesinin 26.12.2005 gun ve E:2003/2971, K:2005/6080 sayılı kararı ile bozulması uzerine bozma kararına uyularak verilen ara kararı cevabı alınmış olmakla dosya incelenerek işin gereği goruşuldu.
Dava, Aydın ili Nazilli ilcesi Mesleki Eğitim Merkezi Mudurluğunde Motor Bolumu Oğretmeni olan davacının, branş dışı sınav gorevine ilişkin olarak onikiden fazla sınav komisyonu ucreti odenmesi istemiyle Nazilli ilce Milli Eğitim Mudurluğune yaptığı başvurunun reddine ilişkin 24.05.2002 gun ve 103 sayılı Nazilli İlce Milli Eğitim Mudurluğu işleminin iptali ile girdiği onikiden fazla ve branşı dışındaki sınav ucretlerinin tarafına odenmesi yolunda karar verilmesi istenilmektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun "Ders gorevi" başlıklı 89. maddesinde, her derecedeki eğitim ve oğretim kurumlan ile Universite ve Akademi (Askeri Akademiler dahil), okul, kurs veya yaygın eğitim yapan kurumlarda ve benzeri kuruluşlarda oğretmen veya oğretim uyesi bulunmaması halinde oğretmenlere, oğretim uyelerine veya diğer memurlara veyahut acıktan atanacaklara ucret ile ek ders gorevi verilebileceği, ucretle okutulacak ders saatlerinin sayısı, ders gorevi alacakların nitelikleri ve diğer hususların ilgili Bakanlığın teklifi ve Bakanlar Kurulunun kararı ile tespit olunacağı hukme bağlanmıştır.
16.12.1998 gun 23555 sayılı Resmi Gazetede yayımlarak yururluğe giren Milli Eğitim Bakanlığı Oğretmen ve Yoneticilerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine ilişkin Esasların 20.05.1999 gun ve 23700 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Esaslarla değişik 12. maddesinin (a) fıkrasında, her derece ve turdeki orgun ve yaygın eğitim kurumlarında ilgili mevzuatı gereğince yapılan bekleme, sorumluluk, dışarıdan bitirme, final, ortalama yukseltme, seviye tespiti, mesleki fonnasyon, adaylık eğitimi ve beceri yarışması sınavlarında gorevlendirilen oğretmenlere her bir sınav komisyon uyeliği icin 6, her bir sınav gozculuğu icin 3 saat ek ders ucreti odeneceği, sınav komisyon uyeliğinde ve sınav gozculuğunde gorevli bulunanlardan, bir oğretim yılında, bir kişiye 12'den fazla sınav komisyon uyeliği ve 15'den fazla sınav gozculuğu gorevleri icin ucret odenmeyeceği, ancak, mesleki ve teknik orgun ve yaygın eğitim kurumları ile cok programlı liselerde atolye ve laboratuar dersleri icin yapılan sınavlarda oğretmen yetersizliği nedeniyle sınav komisyonunun oluşturulamaması durumunda, bu maddenin (a) fıkrasındaki " bir oğretim yılında, bir kişiye 12'den fazla sınav komisyon uyeliği icin ucret odenmez" hukmunun kınamayacağı belirtilmiştir.
Milli Eğitim Bakanlığının 16.06.1999 gun ve 1999/50 sayılı Genelgesinde, anılan Esasların 12. maddesinde değişiklik sonucu yeniden yapılan duzenleme ile sınavlarda sınav komisyonu uyeliği gorevi verilen oğretmenlerden bir kişiye bir oğretim yılında 12'den fazla sınav komisyon uyeliği icin ucret odenemeyeceğine ilişkin sınırlandırmanın mesleki ve teknik orgun ve yaygın eğitim kurumları ile cok programlı liselerde atolye ve laboratuar dersleri icin yapılan sınavlarda oğretmen yetersizliği nedeniyle sınav komisyonunun oluşturulamamasına bağlı olarak kaldırıldığı, mesleki ve teknik orgun ve yaygın eğitim kurumlarında mesleki derslerin "teorik dersler" ve "uygulamalı dersler" olmak uzere iki grupta duzenlendiği, atolye ve uygulamalı meslek derslerini okutmakla yukumlu oldukları branşları kapsamındaki teorik ve uygulamalı meslek derslerini okutmakla yukumlu oldukları, bu oğretmenlerin teorik kapsamdaki derclerle ilgili olarak yapılan sınavlarda sınav komisyon uyeliği ucreti yonuyle 12 sınav sınırlandırmadın devam ettiği, ancak bu sınırlandırmanın atolye ve laboratuarlarda uygulama kapsamındaki derslerle ilgili yapılan sınavlarda oğretmen yetersizliği nedeniyle sınav komisyonunun oluşturulamaması durumuyla sınırlı olmak uzere aşılabileceği acıklanmıştır.
Yukarıda yer alan hukuki duzenlemelerden de anlaşılacağı uzere, Milli Eğitim Bakanlığı Oğretmen ve Yoneticilerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine ilişkin Esasların 12. maddesinde, bir oğretim yılında, bir kişiye 12'den fazla sınav komisyon uyeliği ve 15'den fazla sınav gozculuğu gorevleri icin ucret odenmemesi esası benimsenmesine, ancak oğretmen yetersizliği nedeniyle sınav komisyonunun oluşturulamaması durumunda, bu hukmun uygulanmayacağının belirtilmesine ve anılan esaslarda ongorulmemesine karşın Genelgede, ek ders ucreti odemelerine esas olacak şekilde sınav gorevlerinin; mesleki ve teknik orgun ve yaygın eğitim kurumlan ile cok programlı liselerde mesleki derslerin "teorik ve uygulamalı" dersler olmak uzere iki grupta duzenlenmesi nedeniyle teorik derslere ilişkin sınav gorevleri dolayısıyla odenen ek ders ucreti bakımından 12 sınav sınırlandırması korunmuş, uygulama derslerine ilişkin sınav gorevleri acısından ise sınavı yapılacak dersin branş oğretmeni sayısının yeterli olmaması nedeniyle sınav komisyonunun oluşturulamaması halinde yapılan sınav gorevi dolayısıyla ek ders ucreti odenmesi ongorulmuş, genelgede sınav gorevi nedeniyle yapılacak ek ders ucreti odenmesinde "teorik ve uygulamalı" dersler ayrımına yer verilmediği gibi, uygulama derslerine ilişkin sınavın branş kapsamında olması koşulu da aranmıştır.
Dosyanın incelenmesinden Mesleki Eğitim Merkezi Mudurluğunde Motor Bolumu Oğretmeni olarak gorev yapan davacı tarafından branş dışı sınav gorevi nedeniyle ek ders ucreti odenmesi istemiyle davalı idareye yapılan başvurunun reddine ilişkin işlemin iptali ile 12'den fazla sınav komisyonu uyeliği ve branş dışı sınav komisyonu uyeliği ve branş dışı sınav gorevlerine ilişkin ek ders ucretlerinin odenmesine karar verilmesi istemiyle dava acıldığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, anılan Esasların 12. maddesinin (a) fıkrasının son paragrafında yer alan hukum uyarınca, mesleki ve teknik orgun ve yaygın eğitim kurumları ile cok programlı liselerde atolye ve laboratuar derslerine ilişkin gorevi nedeniyle yapılacak ek ders ucreti odenmesinde "teorik ve uygulamalı" doşler ayrımı yapılmaması ve uygulama derslerine ilişkin sınavın branş kapsamında olması koşulu aranmaması karşısında, oğretmen sayısının yeterli olmaması nedeniyle uygulama ve teorik derslere ilişkin 12'den fazla sınav gorevleri dolayısıyla ek ders ucreti odenmesi gerektiği sonucuna ulaşıldığından, teorik derslere ilişkin 12'den fazla sınav gorevleri ve branş dışı sınav gorevi nedeniyle ek ders ucreti odenmesi istemiyle davalı idareye yapılan başvurunun anılan genelgeye dayanılarak reddine ilişkin işlemde hukuka uyarlık gorulmemiştir.
Davacının 2001 yılındaki branş dışı sınav gorevi nedeniyle ek ders ucreti odenmesi istemine gelince;
2577 sayılı İdari Yargılama Usulu Kanunu'nun 7. maddesinin birinci fıkrasında dava acma suresinin ozel kanunlarında ayrı sure gosterilmeyen hallerde Danıştay'da ve İdare Mahkemelerinde altmış gun olduğu hukme bağlanmıştır.
Bu durumda, 2001 yılı Şubat- Haziran- Eylul aylarında olmak uzere 3 ayrı donemde duzenlenen kalfalık ve ustalık kademelerindeki sınavlar goz onune bulundurulduğunda her sınav donemi sonunda yapılan odemelerin ayrı bir işlem olduğu dikkate alındığında bu işlemlerden Şubat 2001, Haziran 2001 ve Eylul 2001 işlemleri icin 60 gun icerisinde dava acılması gerekirken bu sureler gecirildikten sonra 08.07.2002 tarihinde dava acıldığından davanın bu kısmının sure aşımı nedeniyle esasını inceleme olanağı bulunmamaktadır.
İşlemin Şubat 2002 yılındaki branş dışı sınav gorevi nedeniyle ek ders ucreti odenmesi istemi kısmına gelince, davacının bu donemde girdiği teorik derslere ilişkin 12'den fazla sınav gorevleri ve branş dışı sınav gorevi nedeniyle ek ders ucreti odenmesi isteminin odemeyi hak edecek sure icerisinde bulunduğundan ve işlemin hukuka aykırı bulunmuş olması nedeniyle davacının Şubat 2002 yılında girdiği teorik derslere ilişkin 12 den fazla sınav gorevleri ve branş dışı sınav gorevi nedeniyle ek ders ucreti odenmesi gerekmektedir.
Acıklanan nedenlerle, davanın branş dışı sınav gorevine ilişkin olarak onikiden fazla sınav komisyonu ucreti odenmesi istemiyle Nazilli ilce Milli Eğitim Mudurluğune yaptığı başvurunun reddine ilişkin işlemin iptaline, davanın 2001 yılındaki branş dışı sınav gorevi nedeniyle ek ders ucreti odenmesi istemi kısmının 2577 sayılı Yasanın 15/1 -b maddesi uyarınca sure aşımı nedeniyle reddine, aşağıda dokumu yapılan 97,73 YTL yargılama giderinin hakkaniyete uygun olarak (2 3)' unun davalı idareden alınarak davacıya verilmesine, geriye kalan (1/3)'unun de davacı uzerinde bırakılmasına, artan posta ucretinin istemi halinde davacıya iadesine, kararın tebliğinden itibaren 30 gun icinde Danıştay'a temyiz yolu acık olmak uzere 17.11.2006 tarihinde oybirliği ile karar verildi.
Başkan:KAMİL ERGUN
Uye:ENGİN UNAL
Uye: REMZİ MALKOC
Mahkeme kararlarınızı bize gonderin, yayınlayalım