Mahkeme kararlarınızı bize gonderin, yayınlayalım
T.C.
Erzurum
Bolge İdare Mahkemesi

Esas No: 2007/201
Karar No: 2007/182
İTİRAZ EDEN (DAVACI): ....
KARŞI TARAF (DAVALI): Ağrı valiliği
İTİRAZIN OZETİ: davacının 2005 yılı sicilinin olumsuz duzenlenmesi nedeniyle bir sureyle ek ucret odemesi yapılamayacağına ilişkin Defterdarlık Personel Mudurluğunun 05.01.2006 gun ve 30 sayılı işleminin iptali ile 2006 yılı Mart ayından itibaren maaşından kesilen aylık 243,11 YTL'nin yasal faizi ile birlikte odenmesine karar verilmesi istemiyle acılan davayı, davacının 2005 yılı sicilinin olumsuz duzenlendiğinin tartışmasız olduğu, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun verdiği yetkiyi kullanarak, Maliye Bakanlığı tarafından cıkarılan "Ek Odemeye İlişkin Usul ve Esaslar" başlıklı duzenlemede olumsuz sicil alanlara 1 yıl sureyle ek ucret odenmeyeceğinin acık olarak belirtildiği, bu duzenlemenin dava konusu edilmediği anlaşıldığından, dava konusu işlemde hukuka aykırılık gorulmediği gerekcesiyle reddeden Erzurum 2. İdare Mahkemesinin 29.12.2006 gun ve E:2006/1880, K:2006/2953 sayılı kararın, davacı tarafından, Danıştay İdari Dava Daireleri Genel Kurulu kararına gore disiplin cezası alanlara gelir idaresinin geliştirme fonundan yapılacak ek ucret odemelerinde kesinti yapılmayacağı, bu nedenle kendisinde de kesinti yapılmaması gerektiği ileri surulmuştur.
SAVUNMANIN OZETİ: Maliye Bakanlığı Personeline Yapılacak Ek Odemeye İlişkin Usul ve Esasların 4/h maddesi uyarınca olumsuz sicil alanlara bir yıl sureyle ek ucret odemesi yapılamayacağı, itirazın reddiyle, mahkeme kararının onanması gerektiği savunulmaktadır.
TURK MİLLETİ ADINA
Karar veren Erzurum Bolge İdare Mahkemesince işin gereği goruşuldu.
...
213 sayılı Vergi Usul Kanunu'na 3418 sayılı Kanunun 32. maddesiyle eklenen EK 13'uncu maddesinin değişik 4. fıkrasında: Maliye Bakanının, Maliye bakanlığı ile bağlı kuruluşların merkez ve taşra teşkilatı kadrolarında calışan memurlar ile sozleşmeli personele (bağlı kuruluşların kadro karşılığı sozleşmeli personeli haric) en yuksek devlet memuru aylığının (ek gosterge dahil) %200'unu gecmemek uzereek odeme yaptırmaya, gorev yapılan birim ve iş hacmi, gorev mahalli, gorevin onem ve gucluğu, personelin sınıfı, kadro unvanı, derecesi ve atanma bicimi gibi kriterlere gore yapılacak ek odemelerin farklı miktarları ve odemeye ilişkin usul ve esasları tespit etmeye yetkili olduğu ış, 03.07.2001 gun ve 25127 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 4684 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 15/d bendiyle yapılan değişiklikle gelir idaresinin geliştirme fonu kaldırılarak 213 sayılı Kanun uyarınca yapılan odemelerin butceden karşılanacağı hususu fıkranın sonuna eklenmiş, Maliye Bakanlığı Personeline Yapılacak Ek Odemeye İlişkin Usul ve Esasların 4/h bendinde ise, olumsuz sicil alanlara bir yıl sureyle 657 sayılı Kanunun 125. maddesine gore cezalandırılanlardan, uyarma cezası alanlara bir ay, kınama cezası alanlara uc ay, aylıktan kesme cezası alanlara altı ay, kademe ilerlemsinin durdurulması cezası alanlara kademe ilerlemesinin durdurulması suresince ek odeme yapılmayacağı belirtilmiştir.

Dosyanın incelenmesinden Ağrı Deftardarlığı Patnos mmal mudurluğunde muhasebe memuru olan davacının, 2005 yılında olumsuz sicil alması nedeniyle, 2006 yılı Mart ayından itibaren ek ucret odemesinin kediliği anlaşılmaktadır.
Yukarıda anılan 213 sayılı Kanunun 13. maddesiyle, personelin verimli calışmasının sağlanması ve boylece kurumun ustlendiği kamu hizmetlerinin daha iyi yurutulmesi amaclanmıştır. Yasanın anılan hukmune dayanılarak kurum personeline aylıkla birlikte verilen ek odemeler genel nitelikte olup, bu odeme sadece belli bir başarı ve performans gosterenlere değil aynı konumda olan personele, unvanları ve calıştıkların yerin ozelliği ile işin niteliği goz onune alınarak farklı oranlarda odenmektedir.
657 sayılı Kanunun ilgi maddelerinde, memurun ilgili yıla ilişkin genel durum ve davranışları nedeniyle sicil amirleri tarafından olumlu veya olumsuz sicil duzenlenebileceği ongorulmuş olup, İlgili maddede olumsuz sicil alanlara ek odeme yapılmayacağı yonunde bir duzenlemeye de yer verilmemiştir.
Bu ndenle, sicilin olumsuz duzenlenebilmesine konu durumlar icin uygulanacak mueyyide Kanunla belirlenmiş olup, idari duzenlemeyle, sicilin olumsuz duzenlenemsi yanında aynı durum ve davranışlardan dolayı bir de gelir mahrumiyetine yol acacak bicimde duzenleme getirilmesine olanak tanıyan bir yetki de davalı idareye tanınmadığından, sicili olumsuz duzenlenenlere ayrıca bir de aylıktan kesme cezası niteliği taşıyan belli bir sure icerisinde ek odemeden yararlandırma yoluna gidilmesinde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Acıklanan nedenlerle itirazın kabulune, Erzurum 2. İdare Mahkemesinin 29.12.2006 gun ve E: 2006/1880, K:2006/2953 sayılı kararının bozulmasına, dava konusu işlemin iptaline, davanın kabulune, davacının maaşından yapılan kesintinin aylık 243,11 YTL'yi gecmeyecek şekilde davanın acıldığı 03.04.2006 tarihinden itibaren işletilecek yasal faiziyle birlikte davacıya odenmesine, aşağıda dokumu yapılan dava ve itiraz aşamasına ait toplam 99,10 YTL yargılama giderinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine, itiraz safhasında fazladan alınan 13,90 YTL harc ile artan post ucretinin istemi halinde davacıya iadesine, harc iadesi yonunden talep halinde Mahkemesince harc iadesi muzekkeresi duzenlenemsine 02.05.2007 tarihinde oybirliği ile karar verildi.

Başkan: Gurbuz Ucar
Uye: Resul Comoğlu
Uye: Merih Dincer
Mahkeme kararlarınızı bize gonderin, yayınlayalım