Danıştay 2'inci Dairesi, gorevde yukselme yonetmeliklerinde, ozelleştirme veya isteğe bağlı olarak kurum değiştiren personelin eski kurumlarında gecen hizmet surelerinin de dikkate alınmasına karar verdi. Karara gore, kurum değiştiren personelin eski kurumlarında gecen hizmet surelerinin, atandıkları kurumlardaki gorevde yukselmelerde dikkate alınması gerekecek. Bağımsız Buro Emekcileri Sendikası (BCS) tarafından acılan davaya ilişkin kararı gormek icin başlığa tıklayınız. T.C.
DANIŞTAY
İKİNCİ DAİRE

Esas No : 2006/4006 Karar No : 2007/1887

Davacı ; Bağımsız Buro Calışanları Sendikası, Gazi Mustafa Kemal Bulvarı
Onur İşhanı No:12/160 Kat:7 -Kızılay / ANKARA

Davalı ; Sosyal Guvenlik Kurumu Başkanlığı / ANKARA
{ T.C. Emekli Sandığı Genel Mudurluğu)
Vekili : Av. Ergul Fırat, Aynı yerde

İsteğin Ozeti ; Davacı Sendika, 20.4.2002 gun ve 24732 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Emekli Sandığı Genel Mudurluğu Personelinin Gorevde Yukselme Yonetmeliği"nin 6. maddesinin (B) bendinin 8/b'deki "Sandık" kelimesi ile 8/c'deki "Sandıkta" kelimesinin; 13/b ve 13/c'deki "Sandık" kelimesinin iptali ve merkez teşkilatında boş bulunan uzman ve şef kadroları icin 24.4.2004 tarihinde yapılacak gorevde yukselme yazılı sınavının iptaline karar verilmesini istemektedir.
Savunmanın Ozeti ; Emekli Sandığı Genel Mudurluğunun uzman ve şef kadrolarının Sandık mevzuat bilgisi olan personelden oluştuğu, bu kadrolara atamada Sandık Personelinin Gorevde Yukselme Yonetmeliğinde belirtilen kriterlerin arandığı, bu kriterler arasında Sandıkta gecirilen calışma suresinin, ozelleştirme nedeniyle Sandığa naklen atanan personelin yanı sıra, kendi istekleriyle Sandığa naklen atananlar icin de gecerli olduğu, anılan Yonetmeliğe dayanak teşkil eden Devlet Memurlarının Gorevde Yukselme Esaslarına Dair Genel Yonetmeliğin "Hizmet Suresi" başlıklı 6. maddesinin 1 fıkrasında yer alan "...bulunduğu kurumda veya diğer kurumlarda..." ibaresinin kurumlara bu konuda takdir hakkı tanıdığı, duzenlemenin bu şekilde yapılmasındaki amacın kurumlara unvanların ozelliklerini de dikkate alarak tercih imkanı sağlamak olduğu, anılan Yonetmeliğin Başbakanlık ve Devlet Personel Başkanlığı tarafından Genel Yonetmelik hukumlerine uygun olduğu yonunde goruşu verilmesi uzerine 20.4.2002 gun ve 24732 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yururluğe girdiğinden iptalini gerektirecek bir husus bulunmadığı ileri surulerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi : Serpil Tunc Yetkin
Duşuncesi ; Dava konusu edilen Yonetmeliğin 6. maddesinin (B) bendinin 8/b'deki "Sandık" kelimesi, ile 8/c'deki "Sandıkta" kelimesinin; 13/b ve 13/c'deki "Sandık" kelimesinin iptali, merkez teşkilatında munhal bulunan uzman ve şef kadroları icin 24.4.2004 tarihinde yapılacak gorevde yukselme sınavı yonunden ise davanın reddine karar verilmesi gerektiği duşunulmuştur.
Danıştay Savcısı : Mehmet Sağlam
Duşuncesi : Dava, 20.4.2002 gun ve 24732 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "T.C.Emekli Sandığı Genel Mudurluğu Personelinin Gorevde Yukselme Yonetmeliği"nin 6.maddesinin (B) bendinin 8/b"deki "Sandık" ile 8/c'deki "Sandıkta" kelimesinin 13/b ve 13/c'deki "Sandık" kelimesinin ve merkez teşkilatında munhal bulunan uzman ve şef kadroları icin 24.4,2004 tarihinde yapılan gorevde yukselme sınavının iptalleri istemiyle acılmıştır.
18 Nisan 1999 gun ve 23670 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yururluğe giren "Devlet Memurlarının Gorevde Yukselme Esaslarına Dair Genel Yonetmelik"in Hizmet Suresi başlığını taşıyan 6 ncı maddesinde "Devlet memurlarının gorevde yukselme mahiyetindeki atamalarının yapılabilmesi icin kurumların cıkaracakları gorevde yukselme yonetmeliğinde belirtilen sure kadar bulunduğu kurumda veya diğer kurumlarda alt gorevlerde calışmış olmaları şarttır. Kurumlar atanılacak gorevin niteliği itibariyle aranacak hizmet surelerini, Devlet Memurları Kanununun 68 inci maddesinin (B) bendi hukumlerine gore değerlendirerek kendi kurumlarında ve diğer kurumlarda gecen sureleri dikkate alarak belirlerler. Bu surelerin en az iki yılının atamanın yapılacağı kurumda gecmesi şartı aranır...." hukmune yer verilmiştir.
Bu hukum ile kurumların cıkartacakları gorevde yukselme yonetmeliklerinde diğer kurumlarda gecen hizmet surelerininde dikkate alınarak hazırlanacağı acıkca belirtilmesine karşın, "T.C.Emekli Sandığı Genel Mudurluğu Personelinin Gorevde Yukselme Yonetmeliğinin dava konusu edilen maddelerinin bu kurala uyulmadan hazırlandığı dolayısıyla hukuka aykırı olduğu anlaşılmıştır.
24.4.2004 tarihinde yapılan sınavın iptaline ilişkin isteme gelince; İptal davası acılabilmesi icin iptali istenen işlemle, guncel, aktuel veya meşru menfaat ilişkisinin mevcut olması gerekmektedir.
Davacı sendikanın soz konusu sınav ile boyle doğrudan bir ilişkinin bulunmadığı acıktır.
Acıklanan nedenlerle "T.C.Emekli Sandığı Genel Mudurluğu Personelinin Gorevde Yukselme Yonetmeliği"nin dava konusu edilen maddelerinin iptaline, 24.4.2004 tarihinde yapılan sınavın iptaline ilişkin davanın ise ehliyet yonunden reddine karar verilmesi gerekeceği duşunulmektedir.

TURK MİLLETİ ADINA
Hukum veren Danıştay ikinci Dairesi'nce 5502 sayılı Sosyal Guvenlik Kurumu Kanunu'nun gecici 1. maddesi hukmu uyarınca Sosyal Guvenlik Kurumu Başkanlığı hasım mevkiine alınmak suretiyle işin gereği duşunuldu:
Dava, 20.4.2002 gun ve 24732 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Emekli Sandığı Genel Mudurluğu Personelinin Gorevde Yukselme Yonetmeliği"nin 6. maddesinin (B) bendinin 8/b'deki "Sandık" kelimesi ile 8/c'deki "Sandıkta" kelimesinin; 13/b ve 13/c'deki "Sandık" kelimesinin iptali ve merkez teşkilatında boş bulunan uzman ve şef kadroları icin 24.4.2004 tarihinde yapılacak gorevde yukselme yazılı sınavının iptaline karar verilmesini istemiyle acılmıştır.
Dava konusu Yonetmeliğin Gorevde Yukselme başlıklı 6. maddesinin (B) bendinin 8. maddesinde Şef, 13. maddesinde ise uzman olabilmek icin aranan şartların sayıldığı: 8. maddenin (b) fıkrasında; En az 5 yıl Sandık hizmeti bulunmak, (c) fıkrasında; Sandıkta Memur, Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni veya Daktilograf kadrolarında calışıyor olmak (Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni ile Daktilograf kadrolarında calışanların memur olma hakkını elde etmiş olmaları şarttır.), 13. maddenin (b) fıkrasında; en az 10 yıl Sandık hizmeti bulunmak, (c) fıkrasında da; Sandık Şef Kadrosunda calışıyor olmak ve unvanda 5 yıl hizmeti bulunmak, hukumlerine yer verilmiştir.
4046 sayılı Ozelleştirme Kanununun 22. maddesinde; ozelleştirme programına alınan, ozelleştirilen, faaliyeti durdurulan, kucutulen, kapatılan veya tasfiye edilen kuruluşlarda calışan 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi personel ile sozleşmeli personelin (kapsam dışı personel dahil) diğer kamu kurum ve/veya kuruluşlarına nakledilerek bunların kamu gorevlerine devamlarının sağlanacağı, 22. maddede belirtilen usu! tamamlandıktan sonra Devlet Personel Başkanlığının teklifi uzerine nakledildikleri kurumlarda "durumlarına uygun" boş kadro ve pozisyonlara atanacakları belirtilmiştir.
18.4.1999 gun ve 23670 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yururluğe giren Devlet Memurlarının Gorevde Yukselme Esaslarına Dair Genel Yonetmeliğin Hizmet Suresi başlıklı 6. maddesinde; Devlet memurlarının gorevde yukselme mahiyetindeki atamalarının yapılabilmesi icin kurumların cıkaracakları gorevde yukselme yonetmeliğinde belirtilen sure kadar bulunduğu kurumda veya diğer kurumlarda alt gorevlerde calışmış olmalarının şart olduğu, Kurumların atanılacak gorevin niteliği itibariyle aranacak hizmet surelerini, Devlet Memurları Kanununun 68. maddesinin (B) bendi hukumlerine gore değerlendirerek kendi kurumlarında ve diğer kurumlarda gecen sureleri dikkate alarak belirleyeceği, bu surelerin en az iki yılının atamanın yapılacağı kurumda gecmesi şartının aranacağı hukme bağlanmıştır.

Yukarıda anılan mevzuat hukumlerinin değerlendirilmesinden; kurumlar tarafından cıkarılacak gorevde yukselme yonetmeliklerinde, ozelleştirme veya isteğe bağlı nedenlerle başka kurumlara gecen personelin diğer kurumlarda gecen hizmet surelerinin de dikkate alınması gerekmekte iken, bu hususa aykırı olarak duzenlenen dava konusu yonetmelik hukumlerinde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Merkez teşkilatında munhal bulunan uzman ve şef kadroları icin 24.4.2004 tarihinde yapılacak gorevde yukselme yazılı sınavının iptali istemine gelince; Davacı sendikaca, sozu edilen sınavlara katılan adayların gerekli nitelikleri taşımadıkları yonunde bir İddiada bulunulmadığı gibi, gorevde yukselme eğitimi ve gorevde yukselme yazılı sınavına katılabilmek icin aranılan koşulların Gorevde Yukselme Yonetmeliğinin ilgili maddelerinde belirtildiği sınavların yapıldığı tarih itibariyle dava konusu edilen yonetmelik maddelerinin yururlukte bulunduğu ve sınava katılan adaylar yonunden gecerliliğini etkileyebilecek başkaca bir husus bulunmadığı dikkate alındığında mevzuata uygun yapılan sınavların iptali yolundaki istemin hukuki dayanağı bulunmamaktadır.
Acıklanan nedenlerle, Emekli Sandığı Genel Mudurluğu Personelinin Gorevde Yukselme Yonetmeliği'nin 6. maddesinin (8) bendinin 8/b'deki "sandık" kelimesi ile 8/c'deki "Sandıkta" kelimesinin ; 13/b ve 13/c'deki "Sandık" kelimesinin iptaline, merkez teşkilatında boş bulunan uzman ve şef kadroları icin 24.4.2004 tarihinde yapılacak gorevde yukselme yazılı sınavının iptali isteminin reddine; dava kısmen iptal kısmen ret ile sonuclandığından aşağıda dokumu gosterilen yargılama giderlerinden 23.00 YTL posta pulunun yarısı olan 11.50 YTL'nin davalı idareye yukletilmesine, diğer kısmının davacı uzerinde bırakılmasına. 5502 sayılı Sosyal Guvenlik Kurumu Kanunu'nun 36. maddesinde "....Kurumun taraf olduğu davalar, icra kovuşturmaları ile ilamlar damga vergisi ve harclar ile belediyelerde yurutulecek her turlu hizmet karşılığı alınan ucret ve katılma payından musnestadır." şeklinde hukum yer almış olup, buna gore Kurumun taraf olduğu davalarda her ne suretle olursa olsun harc odemekle yukumlu tutulmasına olanak bulunmadığından, yargılama giderlerinden 35.90 YTL harc pulunun yarısı olan 17.95 YTL 'nin davacı uzerinde bırakılmasına, kalan yarısı ile birlikte kullanılmayan yurutmenin durdurulması harcı olan 16.40 YTL'nin davacıya iadesine, Avukatlık Asgari Ucret Tarifesi uyarınca 450.00 YTL avukatlık ucretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine, yine 450.00 YTL avukatlık ucretinin davacıdan alınarak davalıya verilmesine, fazla yatırılan posta pulundan artan 3.50 YTL'nin isteği halinde davacıya İadesine, 30.4.2007 tarihinde oybirliği ile karar verildi.
Başkan Uye Uye Uye Uye
Mustafa Murat Ayfer Kırdar Ayla
BİRDEN CEBECİ OZDEMİR OZSOYLU GUNENC

Harc Pulu Posta Pulu
YARGILAMA GİDERLERİ :
: 35.90 YTL
: 23.00 YTL
TOPLAM
: 58,90 YTL