
Gorevde yukselme iki aşamalı bir surectir. Memurlar sınava alınmadan once bir eğitim almaktadır. Eğitime kimlerin katılacağı ise gorevde yukselme yonetmeliği ekindeki Ek-1 Değerlendirme Formuna gore yapılmaktadır. Ancak bu formda yer alan ve hizmet ici eğitim alanlara puan verilmesini ongoren uygulama, hizmet ici eğitim uygulamasına katılacak adayların belirlenmesinde yaşanan sorunlardan dolayı eleştirilmektedir. Bir Bağ Kur personelinin sitemize gonderdiği acıklamayı aynen yayımlıyoruz. Aşağıdaki calışma "Haber Gonder"e iletilmiş, memurlar.net tarafından duzenlenmiştir.
GOREVDE YUKSELME YONETMELİĞİ VE EK?1 DEGERLENDİRME FORMU
Gorevde Yukselme Yonetmeliğinin ekinde yer alan Ek?1 Değerlendirme Kıstasları memurların yeterlilik olcutlerini belirtmek icin yonetmeliğe eklenmiştir. Bu kıstaslar, gorevde yukselme suretiyle yapılacak atamalarda liyakat ve kariyer ilkesini esas alıp; bu ilkelere uygun bir sistem oluşturmayı amaclamaktadır. Gorevde yukselme on eleme esaslarını belirleyen kıstaslar yonetmelik yururluğe girdikten sonra bircok kere değişikliğe uğramıştır.
Başbakanlık Genelgelerinin cerceve yonetmeliklerde değişiklik yaptırmayı zorunlu hale getirmesi ile Anayasa ve yasalarla verilen hakları kaybetmek kural işlem haline gelmiştir. Her kamu kurumu gorevde yukselme sınavı actığında cerceve yonetmeliğinde değişiklik yapmak olağan olarak değerlendirilmektedir.
Genelgeler, yonetime sağlanan yetkilerle yonetilenlere sağlanan guvenceler arasında bir denge unsuru oluşturmalıdır. Ustelik bu yonetmelik uygulama bakımından kaynağını genel duzenleyici işlem olan genelgelerden alırsa (2002/25?2003/2) celişki daha da artar. Genelgelerin ust hukuk normu hukumlerine acıklık getirmesi amaclanırken ilgili genelge ust hukuk normunu belirlemiştir. Bu son derece hassas dengeyi sağlayabilmek icin kaynağını Anayasa, Kanun, Tuzuk ve Yonetmelik ilkelerinin yanında bazı teknik konularda standartları normları da dikkate almak gereğine uyulmamıştır. Uygulamalardaki hata paylarından doğacak sorunlar da mumkun olduğunca asgariye indirilmemiştir.
Ek?1 Gorevde Yukselme Eğitimine cağırılmada uygulanacak objektif kıstaslar (eğitim, hizmet, yabancı dil,) puan değerlendirilmesinde geri plana atılırken uygulama bakımından takdire dayanan subjektif kıstaslar(sicil, odul, hizmet ici eğitim, disiplin cezası) on plana cıkarılmıştır.
Kamu yonetimi sistemimizde hukuk alanına mudahale eden ve de oldubittiye getirilen gerek duzenleyici gerekse yonetsel kararların alındığı bir gercektir. Gorevde Yukselme Yonetmeliklerindeki Subjektif Değerlendirme Kıstasları ile ilgili uygulamalar devam ettiği surece, İdarenin ve yoneticilerin takdir yetkisini hukuk dışı nedenlerle hukuka aykırı kullandığı surece yargı organlarına dava konusu olmaktan oteye gidemeyecektir. Cağdaş hukukta ?yasanın genellik ve eşitlik? ilkesi ihlal edildiğinde o yasa şeklen bir yasa olabilir ama adil olmaz. Bu uygulamayı Kamu İdaresi acısından da ele alırsak adil olmayan yonetsel duzenleyici işlemden kaynağını alan hukuki uygulamalarla adil bir toplum kurulamaz.
Kamu yonetimi anlayışında meydana gelen değişim ve kamu hizmetlerindeki farklılaşmaların, ulkemizde de kamu yonetiminde yeniden yapılanma ihtiyacını ortaya koyduğu bir gercektir. Bu bakımdan halen yonetmeliklere dayalı olarak yurutulmekte olan; Gorevde Yukselme ve Unvan Değişikliği Sistemi yeniden duzenlenecek olan Kamu Personeli Reformu tasarısında kanunla duzenlenmesi gereğine yer verilmiştir. Gerekce olarak ta:
> Mevzuatın dağınıklığı ve karmaşıklığı.
> Yapılan değişikliklerle sistemin temel mantığının bozulması
> Şeffaf ve katılımcı yonetimin sağlanamaması ve gelişen şartlara uyum sorunu.
> Gorevde yukselme yonetmeliğinin sisteminin verimliliğini teşvik edici yonunun olmayışı.
> Kurumsal duzenlemelerle genel sistemin dışına cıkma eğilimini gerekce olarak gostermiştir.
Fakat yurutme erki yine de sistemin temel sorunlarından kaynaklanan olumsuzluklarını ve gerekcelerini acıklamasına rağmen 1999/62 sayılı Başbakanlık Genelgesini 2002/25, 2003/2 ve 2006/19 sayılı genelgelerle değiştirerek uygulamaya devam etmiştir.
EK?1 DEĞERLENDİRME KISTASI 5.MADDE HİZMET İCİ EĞİTİM VE UYGULAMASININ ORTAYA CIKARDIĞI HUKUKA AYKIRILIKLAR:
Kaynağını 2002/25 ve 2003/2 Sayılı Başbakanlık Genelgelerinden alan Bağ-Kur Personeli Gorevde Yukselme Yonetmeliğinde de esas alınan Ek?1 Değerlendirme Formu duzenleyici işlemlerinin 5.maddesinde yer alan hizmet ici eğitim uygulamasının puan değerlendirilmesi esaslarına yer vermiştir.
Hizmet ici eğitimi; Devlet Memurları Eğitim Genel Planında tanımında yaptırılan; Hizmet İci Eğitim Yonetmeliklerinde ismen tespit edilen; Gorevde Yukselme Yonetmeliğinde işin gereği ile ilgili olmadan kayrılmış memurlara ustelik puanlandırarak sunarsanız; bu sosyal hukuk devleti ilkesi ve anlayışına ters duşer.
Cunku bu uygulama Başbakanlık makamının 2006/19 sayılı genelgesi ile yeniden duzenlenmesine istemine ilişkin genelgenin yayımlanmasına karşı gerek Başbakanlık Devlet Personel Başkanlığı ve gerekse de ilgili kurumlar bir şey yapmamışlardır.
2002/25 sayılı Genelgede, 1999 yılından sonra katıldığı en az (5) gun sureli her bir hizmet ici eğitim programı icin 2 puan,
2003/2 sayılı Genelgede ise, ?Devlet Memurlarının Gorevde Yukselme Esaslarına Dair Genel Yonetmelik? yururluğe girdikten sonra katıldığı her bir hizmet ici eğitim programından (Her yıl icin adayın katıldığı en cok sureli olan bir eğitim programı değerlendirilecektir.)
05 ? 15 gun sureli 0,5
16 ? 31 gun sureli 1
2 ? 3 ay sureli 1,5
4 -6 ay sureli 2
7 ? 12 ay sureli 2,5
12 aydan fazla sureli 3 puan verileceği,
2006/19 sayılı Genelge ise ?Kamu kurum ve kuruluşları, kalkınma plan ve programları, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler cercevesinde, oluşturdukları vizyon ve misyonları ile stratejik hedeflerine uygun olarak personelini verimli kılmak amacıyla hazırlayacakları eğitim planları doğrultusunda hizmet ici eğitim yaptıracaklar ve tum personeli icin eğitimde fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirlerin alınması hususunda gereken hassasiyeti gostereceklerdir." hususu yer almıştır.
Ek?1 Değerlendirme Kıstasları zaten takdir yetkisinin hukuk dışı kullanılması durumunda baştan kaybettiren bir sistemdir. Eğer sicil amiriniz size maksatlı sicil kullanıyorsa size diğer kıstaslardan da puan kazandırmama yoluna gidecektir. Artı buna paralel olarak birde Hizmet ici eğitim gibi uygulamaları ile kayırılmış memura gorevlendirme yontemi ile harcırahlı ve puanlı sunarsanız. Haksızlığın boyutu daha da artar.
Hizmet ici eğitimde diğer bir hukuka aykırılık ise şu şekildedir: Bazı kurumlar Hizmet ici eğitimi puan değerlendirmesinde 1999 oncesini esas alırken bazı kurumlar 1999 yılı sonrasını esas almaktadır. Oysa bu cok buyuk bir haksızlıktır. Cunku her iki uygulamanın farklı değerlendirilmesi durumunda hazırlık sınavı eğitimine cağırılacaklarda değişecektir.
Bu kıstaslarda, Hazırlık Sınavı Eğitimine birebir cağırılacakları belirleyen sicil amirlerimizdir. Yukarıda da nedenlerini acıkladığım gibi o isterse bize Hizmet İci Eğitim aldırır. İsterse maksatlı olarak sicilimizi yukselterek ya da duşurerek ince ayarlarla sicil muhendisliği yapabilir; bize odul aldırabilir veya disiplin cezası verebilir. Fakat şunu unutmamak gerekir ki kariyer ve liyakat olcutunun objektif olarak belirlenmiş yazılı bir sınavla yapılabilmesi icin hazırlık sınavı eğitimine cağırılma formu olan Ek-1'inde uygulamada ve değerlendirmede objektif olarak belirlenmiş kıstaslara haiz olması gerekir. Kanısındayım.
Devlet Memurları Eğitim Genel Planına gore ?yaptırılan? Kurumların Hizmet İci Eğitim Yonetmeliğine gore ?ismen? tespit edilerek harcırahlı belli kişilere gorevlendirme yontemi ile gordurulen ve Devlet Memurları Gorevde Yukselme Yonetmeliği ekinde, Ek?1 Değerlendirme formu duzenleyici işlemlerinin 5.maddesinde yer alarak puanlandırılan, dışardan akademik kuruluşlardan aldığın eğitimi değerlendirmeyen ?hizmet ici eğitim kıstası" bu formdan cıkartılmalıdır. Cunku Başbakanlık 2006/19 sayılı genelgeyi yayınlamıştır. Sadece uygulamanın hayata gecirilmesini beklemektedir.
Başbakan Erdoğan imzasıyla 12.07.2006 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan duzenleme temel olarak uc konuyu duzenlemektedir.
1- ON ELEME SINAVI YAPMAYIN
Kamu kurumları arasında on eleme sınavı yaptığı icin ismi one cıkan kurum Maliye Bakanlığıdır. Konuya ilişkin daha once genelge ile getirilen duzenleme iptal edilmesine rağmen Maliye Bakanlığı kendi yonetmeliğini değiştirmemiştir. Başbakanlık, biraz ilginc bir şekilde, Maliye Bakanlığı icin genelge cıkarmıştır. Başbakanın bu talimatı sonrasında Maliye Bakanlığı yonetmeliğini değiştirecektir. Ancak, Genelgeye gerek kalmaksızın neden kurumlar arası yazışma yoluyla bu soruna cozum bulunamadığı anlaşılamamaktadır.
2- BİRİM AYRIMI YAPMAYIN
Birim ayrımına ilişkin en son ornek Milli Eğitim Bakanlığına aittir. Bakanlık şefler icin cıktığı ilana sadece merkez teşkilatında calışanların başvurabileceğini belirtmiş, bu duzenleme yargıdan donmuştu. İptal sonrasında taşradaki şefliğe ilişkin de ilana cıkılmıştı. Talimatta "Gorevde yukselme ve unvan değişikliği suretiyle yapılacak atama işlemlerinin, personelin istihdam edildiği birimlere gore ayrım yapılmadan gercekleştirilmesi" istenilmiştir.
3- HİZMET İCİ EĞİTİM VERİN VE EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİNİ SAĞLAYIN
Yayımlanan genelgede, Kamu kurum ve kuruluşlarının; kalkınma plan ve programları, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler cercevesinde, oluşturdukları vizyon ve misyonları ile stratejik hedeflerine uygun olarak personelini verimli kılmak amacıyla hazırlayacakları eğitim planları doğrultusunda hizmet ici eğitim yaptırmaları ayrıca, tum personel icin eğitimde fırsat eşitliğini sağlanması istenilmiştir.
İŞTE GENELGENİN TAM METNİ
GENELGE
Başbakanlıktan:
KONU: Gorevde Yukselme ve Unvan Değişikliği Konulu 2002/25 Sayılı Genelgede Yapılan Değişiklikler.
GENELGE
2006/19
Devlet memurlarının liyakat ve kariyer ilkeleri cercevesinde yukselmelerini sağlamak amacıyla, "Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Gorevde Yukselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yonetmelik" yururluğe konulmuş ve soz konusu Yonetmeliğin uygulanmasında dikkat edilecek hususlar (2002/25) ve (2003/2) sayılı genelgelerle duyurulmuştur.
Ancak, (2002/25) sayılı Genelgenin (2003/2) sayılı Genelge ile değişik 3'uncu maddesindeki "?on eleme sınavı yapan kurumlar, bu sınavı yaptıktan sonra?" ibaresi ile bazı kurum yonetmeliklerinde yer alan ve birimler itibariyle butun personelin gorevde yukselme eğitim ve sınavına katılmasına engel teşkil eden ifadelerin yargı kararlarına konu olması ve beklenen hedeflerin gercekleşmemesi sebepleriyle, kapsama dahil kamu kurum ve kuruluşları bu konularla ilgili aşağıdaki hususlara uymak suretiyle ozel yonetmeliklerinde gerekli değişiklikleri yapacak ve personelin verimliliğini artırmak icin azami hassasiyeti gostereceklerdir.
1. (2002/25) sayılı Genelgenin (2003/2) sayılı Genelge ile değişik 3'uncu maddesinde yer alan "?on eleme sınavı yapan kurumlar, bu sınavı yaptıktan sonra?" ibaresi yururlukten kaldırılmıştır. Bu cercevede, ilgili kurum ve kuruluşlar da yonetmeliklerindeki aykırı hukumleri yeniden duzenleyeceklerdir.
2. Gorevde yukselme ve unvan değişikliği suretiyle yapılacak atama işlemleri, personelin istihdam edildiği birimlere gore ayrım yapılmadan gercekleştirilecek, yonetmeliklerdeki bu hususa aykırı hukumler yeniden duzenlenecektir.
3. Kamu kurum ve kuruluşları, kalkınma plan ve programları, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler cercevesinde, oluşturdukları vizyon ve misyonları ile stratejik hedeflerine uygun olarak personelini verimli kılmak amacıyla hazırlayacakları eğitim planları doğrultusunda hizmet ici eğitim yaptıracaklar ve tum personeli icin eğitimde fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirlerin alınması hususunda gereken hassasiyeti gostereceklerdir.
Bilgilerini ve gereğini rica ederim.
Recep Tayyip ERDOĞAN
Başbakan