
T.C.
ANKARA 10. İDARE MAHKEMESİ
ESAS NO : 201.1/l294
KARAR NO : 2012/45
DAVACI VEKİLİ: Erdoğan Akpınar'ı Temsilen Yapı Yol Sen: Av. Ciğdem Tan Ziya Gokalp Cad. No:36/20 Kızılay / ANKARA
DAVALI : Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğu /ANKARA
DAVANIN OZETİ : Tapu Kadastro Genel Mudurluğu Arşiv Dairesi Başkanlığında kadastro teknisyeni olarak gorev yapmakta olan davacının, aynı birime bilgisayar isletmeni olarak atanmasına ilişkin davalı idarenin 28.4.2011 tarihli işleminin; haksız ve hukuka aykırı olduğu, hicbir memurun sınıfının dışında ve derecesinin altında bir yerde calıştırılamayacağı, kadrosu kaldırılan memurların niteliklerine uygun gorevlere atanmalarının asıl olduğu, eski kadrosuna eşdeğer bir yere atamasının yapılmadığı ileri surulerek iptali istenilmektedir.
SAVUNMANIN OZETİ : 6083 sayılı Kanun İle kurumun yeniden yapılandırıldığı, 6083 sayıl Kanunun 104. Maddesi uyarınca davacının kadrosunun iptal edilmesi nedeniyle dava konusu işlemin tesis edildiği belirtilerek haksız acılan davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
TURK MÎLLETİ ADINA
Karar veren Ankara 10. idare Mahkemesi'nce gereği goruşuldu:
Dava, Tapu Kadastro Genel Mudurluğu Arşiv Dairesi Başkanlığında kadastro teknisyeni olarak gorev yapmakta olan davacının, aynı birime bilgisayar isletmeni olarak atanmasına ilişkin davalı idarenin 28.4.201 l tarihli işleminin iptali istemiyle acılmıştır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 45. maddesinde; Hic bir memurun sınıfının dışında ve sınıfının icindeki derecesinin altında bir derecenin gorevinde calıştırılamayacağı, "Bir Sınıftan Başka Bir Sınıfa Gecme" başlıklı 71. maddesinde; Memurların eğit dereceler arasında veya derece yukselmesi sureliyle sınıf değiştirmelerinin caiz olduğu, bu şekilde sınıf değiştireceklerin gececekleri sınıf ve gorev icin bu Kanunda veya kuruluş kanunlarında belirtilen niteliklere sahip olmalarının ş,art olduğu, bu durumda sınıfları değişenlerin eski sınıflarının derecesinde elde ettikleri kademelerde gecirdikleri' surelerin yeni sınıflardaki derecelerinde dikkate alınacağı, kurumların, memurlarını meslekleri ile ilgili sınıftan genel idare hizmetleri sınıfına veya genel idare hizmetleri sınıfından meslekleri ile ilgili sınıfa gorev ve unvan eşitliği gozetmeden kazanılmış hak aylık dereceleriyle atayabilecekleri, 76. Maddesinde; Kurumların, gorev ve unvan eşitliği gozetmeden kazanılmış hak aylık dereceleriyle memurları bulundukları kadro derecelerine eşit veya 68 inci maddedeki esaslar cercevesinde daha ust, kurum icinde aynı veya başka yerlerdeki diğer kadrolara naklen atayabilecekleri, 91. maddesinde ise; Kadrosu kaldırılan memurların, en gec altı ay icinde kendi kurumlarında niteliklerine uygun bir kadroya atanacağı, bu memurların kurumlarında atama imkÂnı bulunmaması hÂlinde aynı sure icinde başka bir kurumdaki kadrolara atanmak uzere Devlet Personel Başkanlığına bildirileceği, bunların, atama işlemi yapılıncaya kadar kurumlarında niteliklerine uygun islerde calıştırılacağı ve yeni bir kadroya atanıncaya kadar eski kadrolarına ait malî haklardan ve sosyal yardımlardan yararlanmaya devam edeceği hukum altına alınmıştır.
6083 sayılı Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğu Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanunun 10. Maddesinin 4, Bendinde; "Ekli (T) sayılı listede yer alan kadrolar iptal edilerek, 13/12/1983 tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve Usulu Hakkında Kanun Hukmunde Kararname eki (I) sayılı cetvelin Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğune ait bolumunden cıkarılmış, ekli (II), fili) ve (IV) sayılı listelerde yer alan kadrolar ihdas edilerek aynı Kanun Hukmunde Kararnamenin eki (T) sayılı cetvelin Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğune ait bolumune (II) ve (IV) sayılı listeler ve Bayındırlık ve Iskan Bakanlığı bolumune (III) sayılı liste eklenmiştir." hukmu ile kurumun merkez teşkilatında Kadastro Teknisyeni kadrolarının da aralarında bulunduğu (T) sayılı listede yer alan kadrolar iptal edilerek yerine (II) sayılı listede yer alan Bilgisayar isletmeni kadroları ihdas edilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden, Tapu Kadastro Genel Mudurluğu Arşiv Dairesi Başkanlığında kadastro teknisyeni olarak gorev yapmakta olan davacının, kurumun yeniden yapılandırılmasına ilişkin 6083 sayılı Kanun ile kadrosu iptal edildiğinden bahisle aynı birime bilgisayar isletmeni olarak atandığı, bunun uzerine de bakılan davanın acıldığı anlaşılmaktadır.
Olayda, dosyadaki mevcut bilgi ve belgeler ile 6083 sayılı Kanun hukumlerinin birlikte incelenmesinden, davalı idarenin merkez teşkilatında Kadastro Teknisyeni kadrolarının da aralarında bulunduğu (f) sayılı listede yer alan kadrolar iptal edilerek yerine (II) sayılı listede yer alan Bilgisayar isletmeni kadrolarının ihdas edildiği gorulmekle birlikte, (I) sayılı listede yer alan ve iptal edilen kadastro teknisyenliği kadrolarının 1. derece kadrolar olmayıp 3. ila 10. derece kadrolar olduğu, bir başka ifadeyle 1. derece kadastro teknisyenliği kadrosunun iptal edilmediği, dolayısıyla 1. derecenin 4. kademesinde kadastro teknisyeni olarak gorev yapan davacının kadrosunun iptal edilmediği anlaşılmaktadır.
Diğer yandan, yukarıya alının mevzuat hukumleri uyarınca, hic bir memurun sınıfının dışında calıştırılamayacağı, bunun aksine bir yorumun memuriyet guvencesi ve kazanılmış hak ilkesine aykırılık teşkil edeceği tartışmasızdır,
Her ne kadar yukarıya alınan 657 sayılı Kanunun 71. maddesi uyarınca kurumların, memurlarını meslekleri ile ilgili sınıftan genel idare hizmetleri sınıfına veya genel idare hizmetleri sınıfından meslekleri ile ilgili sınıfa gorev ve unvan eşitliği gozetmeden kazanılmış hak aylık dereceleriyle atayabilecekleri, bu konuda idarenin takdir yetkisinin bulunduğu acık ise de, idareye tanınan bu takdir yetkisinin mutlak ve sınırsız olamayacağı, idarenin takdir yetkisini kullanırken kamu yararı ve hizmet gerekleri ile memurun kazanılmış haklarını gozetmesi gerektiği de acıktır.
Bu durumda, davacının kadrosunun iptal edildiği gerekcesiyle hizmet sınıfı ve bu konudaki kazanılmış hakkı korunmadan Teknik Hizmetler Sınıfı icerisinde yer alan kadastro teknisyenliği kadrosundan Genel İdare Hizmetleri Sınıfındaki bilgisayar işletmenliği kadrosuna yapılan atamasında hukuka ve mevzuata uyarlık gorulmemiştir.
Acıklanan nedenlerle, dava konusu işlemin iptaline, aşağıda dokumu yapılan 151,70 TL yargılama gideri ile Avukatlık Asgari Ucret Tarifesi uyarınca davacı vekili icin takdir olunan 600,00 TL vekalet ucretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine, artan posta ucretinin isteği halinde davacıya iadesine, kararın tebliğini izleyen gunden itibaren 30 gun icerisinde Danıştay'a temyiz yolu acık olmak uzere, 12/1/2012 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Başkan
MAHMUT ŞEN 37750
Uye ENDER GUNGOR
103138
Uye KADİR SAY
103142