Mecliste kabul edilen kanunla, daire başkanlarının 3000 olan ek gostergesi 3600'e yukseltildi. Peki bu duzenlemeden daha once emekli olanlar da yararlanabilecek mi? DAİRE BAŞKANLARI İLE GRUP BAŞKANLARININ EK GOSTERGE RAKAMLARININ 3000 den 3600 e YUKSELTİLMESİNİN GETİRİSİ NEDİR?
KANUNDAN ONCE EMEKLİ OLANLARA FAYDASI NEDİR?
YAZIMIZDA BU KONUYU OZ BİR ANLATIMLA DEĞERLENDİRMEKTEYİZ.
* Daire Başkanlarına 3600 ek gosterge Meclisten gecti
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ekindeki Cetvellerde Ek gosterge Rakamları belirlenmiştir.

Ek Gosterge rakamları belirlenirken bazı Daire Başkanları haric genel coğunluğu olan DAİRE BAŞKANLARININ ek gostergeleri 3000 olarak gosterilmiştir.

5434 sayılı T.C.Emekli Sandığı Kanunu Ek Madde 70, emekli aylıklarının hesaplanmasına yol gostermektedir. Ayrıca, emekli ikramiyesinin de hesaplanmasında etkisi buyuk olmaktadır.

Daire Başkanlarının ek gostergelerinin 3000 den, 3600 e cıkarılması, aylık ve ikramiye hesaplanmasındaki oranı % 70 den, % 130 a cıkarmaktadır.


Bunun sonucu da şu demektir.
2013 YILI İLK 6 AYLIK DONEMDE DAİRE BAŞKANLARI, 1. DERECE 4. KADEME, 3000 EK GOSTERGE, 10000 MAKAM TAZMİNATI VE GOREV TAZMİNATI ESAS ALINDIĞINDA;
HİZMET YILI AYLIK İKRAMİYE
25 2124 46204

27 2161 49900
30 2216 55445

AYLIK VE İKRAMİYE TUTARLARI ALINIRKEN,


2013 YILI İLK 6 AYLIK DONEMDE DAİRE BAŞKANLARI, 1. DERECE 4. KADEME, 3600 EK GOSTERGE OLDUĞUNDA, YİNE 10000 MAKAM TAZMİNATI VE GOREV TAZMİNATI DEĞİŞMEKSİZİN ESAS ALINDIĞINDA;

25 2575 57833
30 2695 69400

OLACAKTIR.

5434 SAYILI KANUNUN İLGİLİ MADDESİ;
Ek Madde 70 – (Ek :6/1/1992-KHK- 476/1 md.;Değişik:13/6/1994 -KHK-546/3 md.)
Sandık iştirakcilerine odenmekte olan ;
a) Memuriyet taban aylığı ve kıdem aylığı tutarları ile,
b) (Değişik: 6/7/1995 KHK 562/14 md.) Zam, tazminat ve odenekler ile benzeri odemeler toplamına karşılık gelmek uzere, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi en Yuksek Devlet memuru aylığı (ek gosterge dahil) brut tutarının;
– Ek gostergesi 8400 ve daha yuksek olanlarda % 240 ına,
– Ek gostergesi 7600 (dahil) -8400 (haric) arasında olanlarda % 200 une,
– Ek gostergesi 6400 (dahil)7600 (haric) arasında olanlarda % 180 ine,
– Ek gostergesi 4800 (dahil)6400 (haric) arasında olanlarda % 150 sine,
– Ek gostergesi 3600 (dahil)4800 (haric) arasında olanlarda % 130 una,
– Ek gostergesi 2200 (dahil)3600 (haric) arasında olanlarda % 70 ine,
– Diğerlerinde % 40 ına,
tekabul eden miktarı,
emeklilik keseneğine ve kurum karşılığına tabi tutulur.

(Değişik: 6/7/1995 KHK 562/14 md.) Birinci fıkradaki oranları, Maliye Bakanlığının teklifi uzerine ayrı ayrı veya birlikte uc katına kadar artırmaya, yukarıdaki ek gosterge gruplarını değiştirmeye ve personel kanunlarında yer alan ek gostergelerin artırılması halinde gruplardaki ek gostergeleri yeniden duzenlemeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Aylıklarını personel kanunlarına gore almayan Sandık iştirakcileri hakkında da,sınıfı,gorev ve kadro unvanı, derecesi ve hizmet suresi esas alınarak 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi emsali gibi işlem yapılır.
Bu tutarlar,bu Kanunun 41 inci maddesinin (a) fıkrasına gore emekli,adi malulluk, vazife malulluğu,dul ve yetim aylıklarının; ek 20 inci maddesine gore de emeklilik ikramiyelerinin hesaplanmasına dahil edilir.

EK GOSTERGENİN 3600 E YUKSELTİLMESİ EMEKLİYE YANSIR MI?

5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Gecici Madde 4 Hukmu;

“5434 sayılı Kanuna gore odenen aylıklar ile bu madde kapsamında bağlanacak aylıklar, memur maaş katsayılarındaki artışlara gore yukseltilir. Ayrıca 5434 sayılı Kanunun yururluğe girdiği tarihten sonra barem, teşkilat, kadro ve sair kanunlar ile aynı rutbe, kadro ve sair kanunlarda yapılacak değişiklikler sonucunda aylık tutarlarında meydana gelecek yukselmeler, aynı rutbe, kadro unvanı ve dereceden bağlanmış bulunan emeklilik, malûlluk ve vazife malûlluğu aylıkları ile dul ve yetim aylıkları hakkında da uygulanır. “

Bu hukme gore değerlendirmemiz; Daire Başkanının ek gostergesinin 3600 yukseltilmesi, Daire Başkanlığı gorevinden emekli aylığı alanlara da, yukarıda verdiğimiz orneklerdeki artış kadar yansıması gerekecektir.

KONU İLE İLGİLİ GENEL DEĞERLENDİRMEMİZ;

Daha once sitemizde yapmış olduğunuz değerlendirmemizi Daire Başkanlarının ek gosterge rakamlarının artırılması karşısında tekrarlamaktayız. Yapmış olduğumuz değerlendirmelerimizde diğer unvanlarla birlikte Daire Başkanlarının ek gosterge rakamlarının da artırılması gerektiğini belirtmiştik. Daire Başkanları yeni uygulama ile haklarını almış gorunmektedir.

657 sayılı Devlet Memurları Kanununda en son 1995 yılı Ocak ayından itibaren ek gosterge rakamlarında artış yapılmıştır. Hizmet Sınıfları itibariyle ve de unvan itibariyle belirlenmiş olan ek gosterge rakamları o gunun şartlarında bir iyileştirme niteliğinde olmuştur.

Ancak, zaman icerisinde 5434 sayılı Kanunun Ek 70 nci maddesinde aylık ve ikramiye hesaplanmasında esas alınan oranların ek gosterge rakamlarına gore ayrıştırılması, aylık ve ikramiye tutarlarının az veya yuksek olmasını gerektirmiş ve ek gostergesi az olanlar aleyhine bir sistemi ortaya cıkarmıştır.

Aleyhte olan bu sistem icerisinde, yine zaman icerisinde bazı kadro gorev unvanları icin makam tazminatı, temsil ve gorev tazminatı uygulamasının getirilmesiyle beraber aradaki ucurum gittikce acılmıştır.

Bu nedenle, Doktor, Muhendis, Mimar, Mufettiş, Oğretim uyeleri, oğretim gorevlileri, avukat, oğretmen, Şube Muduru, Şef, Memur gibi kadro gorev unvanlarında gorevlerini yapmakta olan memurların ve de emeklilerinin de yararlanabilecekleri bir değişikliğin yapılması faydalı olacaktır. Bu şekilde yapılan değişikliğin en onemli kalemi de Hizmet Sınıfları itibariyle belirlenen EK GOSTERGE rakamlarında bir artış ile 5434 sayılı Kanunun Ek Madde 70 de belirlenen oranlarda da bir artış yapılması, ayrıca makam tazminatı almayanlar icin de makam tazminatı tespitinin yapılması gerektiğini değerlendirmekteyiz.

Kariyer olarak nitelendirilen uzmanlıklarda yapılan ilk adım, sonrasında Daire Başkanları nezdinde yapılan ikinci adım, diğer unvanlarda bulunanlara da artışların yapılması konusundaki beklentiyi hızlandırmıştır.

Temennimiz, bu konularda da Hukumetin hakkaniyetli olarak bir artış yapılası yonunde ivedilikle bir calışma talimatını vermesi, uzunca bir suredir kamu hizmetini yurutmekte olan Devlet memurlarının beklentisini, omrunu bu işlere vermiş olanların emekliliklerinde de insan onuruna yaraşır bir şekilde hayat surdurmenin beklentisi olarak gormek gerektiğini duşunmekteyiz.