Aşağıdaki karar, Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğu Birinci Hukuk Muşavirliğinin internet sitesinden alınmıştır.
Eskişehir İdare Mahkemesi, Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğunde yaşanan bir olayda, yetki devri yapmayarak işlerin yurutulmesinde sorun cıkmasına neden olan mudurun gorevden alınabileceğine karar verdi.
Tapu ve Kadastro Genel mudurluğune yaşanan bir olayda 1. bolgedeki bir ilde ilce muduru olan bir memur, yapılan soruşturma sonrasında 3. bolgedeki bir mudurluğe kaydırılmıştır.
Acılan davada, 3 kişilik mahkeme heyeti, soruşturma dosyasını incelemiştir. Dosyada,
- davacının mudur yardımcılarına iş ve işlemlerde zamanında yetki devri yapmayarak tedbir almadığı,
personel ile uyum ve işbirliği icerisinde calışma eksikliği bulunduğu,
planlama, organizasyon ve koordinasyonda kayıtsızlık gostermek, duzensiz davranmak suretiyle idarede zaaf goruntusu oluşturduğu,
mudurlukte disiplin ortamının sağlanamadığının,
subuta erdiğinden bahisle 657 sayılı Yasanın 125/-f maddesi gereğince kınama cezası ile tecziyesi, idari yonden ise işlem hacmi daha az olan bir tapu mudurluğunde gorev verilmesi teklifinin getirildiği;
yine bir kısım şikayetler nedeniyle yapılan denetim sonucu hazırlanan 2013 tarihli Ozel Denetim Raporunda,
- şikayete yol acan sebeplerin bir kısmının mudurluğun iş yukunun ağır olmasından ve mevcut personelin bu yuku taşımakta zorlanmasından,
bir kısmının ise davacının mudurlukteki iş akışının duzenlenmesine yonelik tedbirleri alma becerisini gostermemesinden kaynaklandığı,
telefonlara cevap verilmediğine yonelik iddiaların doğru olduğu, bunun nedeninin mudurlukte santral sisteminin olmaması olduğu ancak, bu sıkıntının aşılması icin davacının alternatif ya da sorunu cozucu bir tedbir almadığı,
işlemlerin bekletilme ve gecikmeli olarak bitirilmesinin nedenlerinden birinin de davacının mevcut personelini verimli kullanma konusundaki beceri eksikliği ve mudurlukteki iş akış sureclerinde ortaya cıkan tıkanmaları tespit edip bunların giderilmesi amacına yonelik tedbirleri almaması olduğu,
davacının emlakcılar ile personelin mesafeli ve dengeli bir iş ilişkisi kurmalarını, gereğinden fazla ve vatandaş nezdinde yanlış anlamaya yol acabilecek yakınlıkların oluşmasını onleyici tedbirleri almadığı,
mudurlukte vatandaş memnuniyetinin sağlanmasına yonelik alınan tedbirlerde yeterli başarının sağlanamadığı,
mudurluğun iş yukunu sağlıklı ve duzenli şekilde sağlayabilecek bir iş akış sisteminin kurulması, mevcut insan kaynağının etkin ve verimli bir şekilde kullanılması, sorunların tespiti ve giderilmesi konularında başarılı olamadığı,
personeli uzerinde arzu edilen saygınlık ve otoriteyi tesis edemediği, mesleki bilgi yonunden tatmin edici bir noktada olmadığı,
Genel Mudurlukce temin edilmesi gereken Sıramatik cihazını kendi inisiyatifi cercevesinde, bağış/yardım prosedurune uymadan ve mulki amirden izin almadan satın alarak bedelinin emlakcılardan para toplamak suretiyle karşıladığı, bu durumun kurumun ilcedeki imajını hem kamuoyu hem de mulki amirler nezdinde olumsuz noktaya taşıdığı,
bu kapsamda davacının bu gorevinden alınarak yevmiyesi 5.000'den buyuk olmayan bir mudurlukte gorevlendirilmesi gorup ve kanaatine yer verildiği;

tespitleri yer almaktadır.
Mahkeme heyeti hem bu tespitler hem dosyadaki diğer belgelere bakarak, davacının uzerine atılı iddiaların subuta erdiğine kanaat getirerek, davanın reddine karar vermiştir.
İŞTE MAHKEME KARARI
T.C.
ESKİŞEHİR

1.İDARE MAHKEMESİ
ESAS NO: 2013/1024
KARAR NO: 2014/453
DAVACI:
VEKİLİ:

DAVALI: TAPU VE KADASTRO GENEL MUDURLUĞU/ANKARA
VEKİLİ:
DAVANIN OZETİ: ... İli, ... Tapu Muduru olarak yapan davacının, ... ili, ... Tapu Muduru olarak atanması yonundeki Tapu Kadastro Genel Mudurluğunun 18.07.2013 tarihli "olur" işleminin; usul ve mevzuata aykırı olduğu, hakkında yapılan soruşturma sonucu verilen disiplin cezasına karşı dava actığı, onceki gorevine eşit veya yukselme sayılabilecek bir goreve atanmadığı, zira onceki gorev yeri 1. Bolgede iken 3. Bolgede yer alan bir goreve atandığı, bu nedenle 657 sayılı Yasa'nın 76. Maddesi hukmune aykırı davranıldığı, soz konusu atama nedeniyle aile birliğinin korunması acısından ciddi sakıncalar ortaya cıktığı, ayrıca ciddi sağlık sorunlarının bulunduğu ve atama nedeniyle tedavisinin aksayacağı iddia edilerek iptali istenilmektedir.
SAVUNMANIN OZETİ: Davacı hakkında duzenlenen denetim, soruşturma ve inceleme raporlarında, muhakkikler tarafından davacı hakkında ileri surulen iddiaların subuta erdiğinden bahisle işlem hacmi daha duşuk olan bir başka mudurluğe atamasının teklif edildiği, soz konusu teklif doğrultusunda dava konusu atama işleminin tesis edildiği, atama işleminin hukuka ve usule uygun olduğu ileri surulerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
TURK MİLLETİ ADINA
Karar veren Eskişehir 1. İdare Mahkemesi'nce dava dosyası incelenerek işin gereği goruşuldu:
Dava; ... ili, .... Tapu Muduru olarak gorev yapan davacının, ... ili, ... Tapu Muduru olarak atanması yonundeki Tapu Kadastro Genel Mudurluğunun 18.07.2013 tarihli "olur" işleminin iptali istemiyle acılmıştır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 76. maddesinin, 1. fıkrasında; "Kurumlar, gorev ve unvan eşitliği gozetmeden kazanılmış hak aylık dereceleriyle memurları bulundukları kadro derecelerine eşit veya 68. Maddedeki esaslar cercevesinde daha ust, kurum icinde aynı veya başka yerdeki diğer kadrolara naklen atayabilirler." hukmune yer verilmiştir.
Anılan Kanun maddesi hukmu ile idareye, memurların gorev ve gorev yerlerinin değiştirilmesi hususunda takdir yetkisi tanınmış ise de, bu yetkinin kamu yararı ve hizmet gerekleri ile sınırlı olduğu kuşkusuz olduğundan, kamu gorevlisinin gorev ve gorev yerinin değiştirilmesini gerektiren nedenlerin varlığına bağlı olarak kullanılıp kullanılmadığı yargı denetimine tabidir.
İdari işlemlerin yargısal denetiminin ise, işlem tesisine sebep olan olayların gercek olup olmadığı, gercek ise işlem tesisine sebep bulunup bulunmadığına ilişkin olarak yapılacağı kuşkusuzdur.
Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğu Personeli Yer Değiştirme Suretiyle Atanma Esaslarına Dair Yonetmeliğin "Hizmet gereği atama" başlıklı 11. Maddesinde, "Hizmet bolge ve/veya alanlarındaki zorunlu calışma sureleri tamamlanmadan, haklarında adli veya idari bir soruşturma yapılmış ve bu soruşturma neticesinde o yerde kalmalarında sakınca gorulmuş olanların gorev yerleri değiştirilebilir. Ayrıldıkları hizmet bolgesindeki eksik hizmetleri başka bir hizmet alanında tamamlattırılır." kuralına yer verilmiştir.
Dava dosyasının ve dosyada yer alan 18.04.2013 tarihli, 1 sayılı İnceleme Raporu, 01.05.2013 tarihli, 33424/2 sayılı Ozel Denetim Raporu, 03.05.2013 tarihli, 33424/3 sayılı İnceleme Raporu ve 20.06.2013 tarihli, 2013/75 sayılı Soruşturma Raporunun birlikte incelenmesinden; davacının gorevli bulunduğu ... İlce Tapu Mudurluğunde işlerin aksadığı, vatandaş memnuniyetsizliğinin arttığı, idari zaaf olduğu, işlerin işbirliği icerisinde yurutulmesi ilkesine aykırı hususlar olduğu, personel arasında koordinasyon olmadığı, ... Gıda İhtisas Sanayi Bolgesi Mudurluğunun tapu işlemlerinde zorluklar cıkarıldığı, dosyaların gerekcesiz bekletildiği iddiaları ile ilgili olarak inceleme ve soruşturmalar sonucunda duzenlenen 18.04.2013 tarihli, 1 sayılı İnceleme Raporu ve 20.06.2013 tarihli, 2013/75 sayılı Soruşturma Raporunda, mudurlukte sevk ve idare noktasında sıkıntı bulunduğu, davacının mudur yardımcılarına iş ve işlemlerde zamanında yetki devri yapmayarak tedbir almadığı, personel ile uyum ve işbirliği icerisinde calışma eksikliği bulunduğu, planlama, organizasyon ve koordinasyonda kayıtsızlık gostermek, duzensiz davranmak suretiyle idarede zaaf goruntusu oluşturduğu, mudurlukte disiplin ortamının sağlanamadığının subuta erdiğinden bahisle 657 sayılı Yasanın 125/-f maddesi gereğince kınama cezası ile tecziyesi, idari yonden ise işlem hacmi daha az olan bir tapu mudurluğunde gorev verilmesi teklifinin getirildiği; yine bir kısım şikayetler nedeniyle yapılan denetim sonucu hazırlanan 01.05.2013 tarihli, 33424/2 sayılı Ozel Denetim Raporunda, şikayete yol acan sebeplerin bir kısmının mudurluğun iş yukunun ağır olmasından ve mevcut personelin bu yuku taşımakta zorlanmasından, bir kısmının ise davacının mudurlukteki iş akışının duzenlenmesine yonelik tedbirleri alma becerisini gostermemesinden kaynaklandığı, telefonlara cevap verilmediğine yonelik iddiaların doğru olduğu, bunun nedeninin mudurlukte santral sisteminin olmaması olduğu ancak, bu sıkıntının aşılması icin davacının alternatif ya da sorunu cozucu bir tedbir almadığı, işlemlerin bekletilme ve gecikmeli olarak bitirilmesinin nedenlerinden birinin de davacının mevcut personelini verimli kullanma konusundaki beceri eksikliği ve mudurlukteki iş akış sureclerinde ortaya cıkan tıkanmaları tespit edip bunların giderilmesi amacına yonelik tedbirleri almaması olduğu, davacının emlakcılar ile personelin mesafeli ve dengeli bir iş ilişkisi kurmalarını, gereğinden fazla ve vatandaş nezdinde yanlış anlamaya yol acabilecek yakınlıkların oluşmasını onleyici tedbirleri almadığı, mudurlukte vatandaş memnuniyetinin sağlanmasına yonelik alınan tedbirlerde yeterli başarının sağlanamadığı, davacının ilcede kurumu temsil etme konusunda yeterli sayılabilecek niteliklere sahip olmadığı, mudurluğun iş yukunu sağlıklı ve duzenli şekilde sağlayabilecek bir iş akış sisteminin kurulması, mevcut insan kaynağının etkin ve verimli bir şekilde kullanılması, sorunların tespiti ve giderilmesi konularında başarılı olamadığı, personeli uzerinde arzu edilen saygınlık ve otoriteyi tesis edemediği, mesleki bilgi yonunden tatmin edici bir noktada olmadığı, Genel Mudurlukce temin edilmesi gereken Sıramatik cihazını kendi inisiyatifi cercevesinde, bağış/yardım prosedurune uymadan ve mulki amirden izin almadan satın alarak bedelinin emlakcılar dan para toplamak suretiyle karşıladığı, bu durumun kurumun ilcedeki imajını hem kamuoyu hem de mulki amirler nezdinde olumsuz noktaya taşıdığı, bu kapsamda davacının bu gorevinden alınarak yevmiyesi 5.000'den buyuk olmayan bir mudurlukte gorevlendirilmesi gorup ve kanaatine yer verildiği; son olarak davacının, (a) bazı kişilerin işlemlerini bizzat hazırlaması, bu davranışının işlemini hazırladığı kişilere ayrıcalık tanıdığı ve/veya bu kişilerle cıkar ilişkisi icerisinde olduğuna yonelik şuphelere yol acması, (b) kendi inisiyatifiyle satın aldığı ve montajını yaptırdığı sıramatik/bilet yazıcı cihazın 5.144,80.-TL olan fatura bedelinin mudurlukle iş ilişkisi olan kişilerden para toplanarak odenmesi iddialarıyla ilgili olarak yapılan inceleme sonucunda duzenlenen 03.05.2013 tarihli, 33424/3 sayılı inceleme Raporunda, normal koşullarda memurlar tarafından yapılması gereken bazı tapu işlemlerini davacının bizzat yaptığı, bu durumun gorev ve yetki bakımından mevzuata aykırı bir davranış olmadığı ancak, tumu belirli emlakcılar la ilgili tapu işlemlerinin davacı tarafından yapıldığı (vatandaşa ait herhangi bir işlemi bizzat yapmadığı), bir cıkar ilişkisinin mevcut olduğu kesin olarak belirlenememekle birlikte bu durumun normal ve olağan kabul edilemeyeceği, bu tespitler ışığında davacının kamuoyunda ozellikle iş sahipleri nezdinde guvenilirliğine ve tarafsız olma niteliğine golge duşurduğu, davacının kendi insiyatifı ile mudurlukte kullanılmak uzere satın alınan sıramatik/bilet yazıcı cihazın bedelinin, mudurlukle iş ilişkisi icerisinde olan emlakcı, harita muhendisi, iş sahibi gibi kişilerden para toplanmak suretiyle odenmesini temin ettiği, bu davranışının yardım toplama hususunu duzenleyen mevzuata aykırı olduğu ve kurumun itibarına zarar verdiğinden bahisle disiplin yonunden 657 sayılı Kanun'un 125'inci maddesinin l'inci fıkrasının B-a maddesi uyarınca kınama cezası ile cezalandırılması, idari yonden ise .... Tapu Mudurluğu gorevinden alınıp yevmiye sayısı 5000'den buyuk olmayan bir mudurlukte gorevlendirilmesi goruş ve kanaatine yer verildiği, soz konusu Ozel Denetim, İnceleme ve Soruşturma Raporları ile İstanbul Tapu ve Kadastro Bolge Mudurluğunce getirilen teklifler doğrultusunda, davacının ... ili, ... Tapu Muduru olarak atanması yonundeki Tapu Kadastro Genel Mudurluğunun 18/07/2013 tarihli "olur" işleminin tesis edilmesi uzerine de bakılan davanın acıldığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, dava dosyasında yer alan Ozel Denetim, İnceleme ve Soruşturma Raporları ile soz konusu raporlarda yer alan bilgi, belge, tespitler ile alınan ifadelerin birlikte değerlendirilmesinden, davacı uzerine atılı iddiaların subuta erdiği, mudurlukte sevk ve idare noktasında sıkıntı bulunduğu, davacının mudur yardımcılarına iş ve işlemlerde zamanında yetki devri yapmayarak tedbir almadığı, personel ile uyum ve işbirliği icerisinde calışma eksikliği bulunduğu, planlama, organizasyon ve koordinasyonda kayıtsızlık gostermek, duzensiz davranmak suretiyle idarede zaaf goruntusu oluşturduğu, mudurlukte disiplin ortamının sağlanamadığı, personeli uzerinde arzu edilen saygınlık ve otoriteyi tesis edemediği, Genel Mudurlukce temin edilmesi gereken sıramatik cihazını kendi inisiyatifi cercevesinde, bağış/yardım prosedurune uymadan ve mulki amirden izin almadan satın alarak bedelinin emlakcılardan para toplamak suretiyle karşıladığı, bu durumun kurumun ilcedeki imajını hem kamuoyu hem de mulki amirler nezdinde olumsuz noktaya taşıdığı, tumu belirli emlakcılar la ilgili bazı tapu işlemlerinin davacı tarafından yapıldığı, bu durumun davacının kamuoyunda ozellikle iş sahipleri nezdinde guvenilirliğine ve tarafsız olma niteliğine golge duşurduğu dikkate alındığında, muhakkikler tarafından getirilen teklif doğrultusunda davacının, .... Tapu Mudurluğu gorevinden alınarak .... ili, .... Tapu Muduru olarak atanmasına ilişkin davalı idare işleminde hukuka ve mevzuata aykırılık bulunmadığı sonuc ve kanaatine varılmıştır.
Acıklanan nedenlerle, davanın REDDİNE, aşağıda dokumu yapılan 150,85.-TL yargılama giderinin davacı uzerinde bırakılmasına, karar tarihinde yururlukte bulunan Avukatlık Asgari Ucret Tarifesi uyarınca 750,00.-TL vekalet ucretinin davacı tarafından davalı idareye verilmesine, posta ucreti avansından artan miktarın kararın kesinleşmesini muteakip davacıya iadesine, bu kararın tebliğini izleyen gunden itibaren otuz (30) gun icinde Danıştay nezdinde temyiz yolu acık olmak uzere, 10.04.2014 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.