Şanlıurfa İdare Mahkemesi, 4/C'li personele ek odeme verilmesi gerektiğine karar verdi.
Şanlıurfa İdare Mahkemesi, 4/C'li personele ek odeme verilmesi gerektiğine karar verdi.
T.C.
ŞANLIURFA
İDARE MAHKEMESİ
ESAS NO : 2013/2538
KARAR NO : 2014/1310
DAVACI:
TAPU VE KADASTRO GENEL MUDURLUĞU-ANKARA

DAVANIN OZETI: Adıyaman Tapu Mudurluğu'nde 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 4/C maddesi kapsamında gecici personel statusunde istihdam edilen davacının, 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'nin Ek-9 .maddesi kapsamında kurum calışanlarına odenen ek odemelerden yararlandın iması talebiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin 13.09.2013 tarih ve 867 sayılı davalı idare işleminin; Anayasa'nın eşitlik ve sosyal devlet ilkeleri ile bağdaşmadığı, hukuka aykırı olduğu ileri surulerek iptali ile anılan ek odemelerin idareye başvuru tarihinden geriye doğru 60 gunluk sureden itibaren hesaplanacak yasal faiziyle birlikte odenmesine karar verilmesi istenilmektedir.
SAVUNMANIN OZETİ: Davacıya sozleşme ucreti dışında odeme yapılmasının mumkun olmadığı, 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararname hukumlerine gore 657 sayılı Yasa'nın 4/0 maddesi kapsamında calışan personele bu şekilde bir odeme yapılması yonunde hukum bulunmadığı ileri surulerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
TURK MİLLETİ ADINA
Karar veren Şanlıurfa İdare Mahkemesi Hakimliği'nce, dava dosyası incelenerek işin gereği duşunuldu:
Dava, Adıyaman Tapu Mudurluğu'nde 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 4/C maddesi kapsamında gecici personel statusunde istihdam edilen davacının, 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'nin Ek-9.maddesi kapsamında kurum calışanlarına odenen ek odemelerden yararlandırılması talebiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin 13.09.2013 tarih ve 867 sayılı davalı idare işleminin iptali ile anılan ek odemelerin idareye başvuru tarihinden geriye doğru 60 gunluk sureden itibaren hesaplanacak yasal faiziyle birlikte odenmesine karar verilmesi istemiyle acılmıştır.

375 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'nin 11/10/2011 tarih ve 666 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'nin 1. maddesiyle eklenen Ek-9.maddesinde, aylıkları 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile 2914 sayılı Yuksekoğretim Personel Kanununa gore almakta olan personele, 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararnameye ekli (II) sayılı Cetvele dahil pozisyonlarda istihdam edilen sozleşmeli personele, subay, sozleşmeli subay, astsubay, sozleşmeli astsubay, sozleşmeli subay ve astsubay adayları ile uzman jandarma ve uzman erbaşlara, mali haklar kapsamında yapılan her turlu odemeler dahil almakta oldukları toplam odeme tutan dikkate alınmak suretiyle aynı veya benzer kadro ve gorevlerde bulunan personel arasındaki ucret dengesini sağlamak amacıyla, en yuksek Devlet memuru aylığına (ek gosterge dahil), ekli (I) sayılı Cetvelde yer alan kadro ve gorev unvanlarına karşılık gelen oranların uygulanması suretiyle hesaplanan tatarda ek odeme yapılacağı, ek odemeye hak kazanılmasında ve bu odemenin yapılmasında aylıklara ilişkin hukumlerin uygulanacağı, bu maddeye gore yapılacak ek odemenin damga vergisi haric herhangi bir vergiye tabi tutulmayacağı ve ilgili mevzuatı uyarınca odenmekte olan zam, tazminat, odenek, doner sermaye odemesi, ikramiye, ucret ve her ne ad altında olursa olsun yapılan benzeri odemelerin hesabında dikkate alınmayacağı hukme bağlanmıştır.
Diğer taraftan, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 4. maddesinde, kamu hizmetlerinin, memurlar, sozleşmeli personel, gecici personel ve işciler eliyle gorduruleceği; 5. maddesinde ise; bu Kanuna tabi kurumların, 4. maddede yazılı dort istihdam şekli dışında personel calıştıramayacaktan kurala bağlanmıştır.
Sozleşmeli personelin hukuki statusu ile ilgili acık bir yasa hukmu bulunmamasına rağmen, bunların hukuki statusu 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile duzenlenmekte olup, bu kişilerin durumunun bu Kanuna gore belirlenmesi gerekmektedir. Devlet Memurları Kanunu'nun 4. maddesinde kamuda dort farklı turde istihdam şekli duzenlenmiş ve bu dort statu dışında kurumlarda personel calıştırılamayacağı acıkca belirtilmiştir. 657 sayılı Kanunda, Devlet ve diğer kamu tuzel
kişiliklerince genel idare esaslarına gore yurutulen asli ve surekli kamu hizmetlerini ifa ile gorevlendirilenlerin memur sayılacağı ongorulmektedir. Sozleşmeli personelin yaptıkları işin niteliği gereği, asli ve surekli bir kamu hizmeti ile gorevlendirilmiş kişiler olduğu gorulmektedir. Buna gore, asli ve surekli bir kamu hizmeti gormekle gorevlendirilen Yasa'nın 4/C maddesi kapsamında sozleşme ile istihdam personelin, bu dort istihdam şekli icinde ve memur statusunde kabul edilmeleri gerekmektedir.
Bu itibarla; atanma şekli diğer memurlara gore farklı olmakla birlikte, 657 sayılı Yasa'nın 4/C maddesi uyarınca yapılan sozleşme uyarınca istihdam edilen personelin de, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa gore aylık aldıklarının kabulu gerekmekte olup, memurlara tanınan aynı ozluk haklarından yararlandırılmalarının hakkaniyete uygun olacağı acıktır.

Dava dosyasının incelenmesinden; davalı idare emrinde 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 4/C maddesi kapsamında gecici personel statusunde istihdam edilen davacının, kurum calışanlarına odenen ek odemelerden yararlandırılması talebiyle yaptığı başvurunun dava konusu i jilem ile reddedilmesi uzerine bakılmakta olan davanın acıldığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda; 657 sayılı Kanun'un 4/C maddesi kapsamında istihdam edilen davacının, kurum calışanlarına 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'nin Ek-9.maddesi kapsamında odenen ek odemelerden yararlandırılması gerekirken, bu yonde yaptığı başvurunun reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uygunluk bulunmadığı sonucuna varılmaktadır.
Ote yandan, hukuka aykırılığı yargı karan ile saptanan işlemler nedeniyle ilgililerin yoksun kaldığı parasal hakların tazmini Anayasa'nın 125. maddesi uyarınca zorunlu olduğundan; davacının idareye başvuru tarihinden geriye doğru altmışıncı gunden itibaren yoksun kaldığı ek odemelerin yine aynı tarihten itibaren işletilecek yasal faiziyle birlikte davacıya odenmesi gerekmektedir.Acıklanan nedenlerle, dava konusu işlemin iptaline, tazmin talebinin kabulu ile davacının idareye başvuru tarihinden geriye doğru altmışıncı gunden itibaren yoksun kaldığı ek odemelerin yine aynı tarihten itibaren işletilecek yasal faiziyle birlikte davacıya odenmesine, aşağıda dokumu yapılan 86,95 TL yargılama giderleri ile Avukatlık Asgari Ucret Tarifesi uyarınca takdir edilen 750,00 TL vekalet ucretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine, artan posta ucretinin kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine, kararın tebliğini izleyen gunden itibaren 30 gun icerisinde Gaziantep Bolge İdare Mahkemesi'ne itiraz yolu acık olmak uzere 16/05/2014 tarihinde karar verildi.