Devlet memurlarının hizmet birleştirmesi, 2008 oncesinde hizmetinin olup olmadığına gore değişmektedir.
Hizmet birleştirmesi aşağıda geniş bir acıklama yer almaktadır. Acıklamanın ozeti şu şekildedir:
- Kişinin 2008 oncesi hizmeti var ise (memur, işci, Bağ-Kur) hizmet birleştirmesi eski mevzuata gore, yani son 7 yıldaki en cok hizmetin gectiği kuruma gore yapılmaktadır.
- Kişi, ilk defa 2008'den sonra işe başlamışsa, bu halde 5510 sayılı Kanuna tabi olacak. Bu kanundaki hukme gore ise, sigoratlılık suresi en cok hangi statude gecmiş ise o statuden emekli olacaktır.
İŞTE DETAYLAR
SSK. , BAĞ-KUR VE EMEKLİ SANDIĞINA TABİ HİZMET SURELERİ BULUNANLARIN EMEKLİ/YAŞLILIK AYLIĞI HAKKINDA HANGİ KANUN HUKUMLERİ ESAS ALINACAKTIR.
Emekli Sandığına tabi devlet memurluğu hizmetleri ile birlikte Sosyal Sigortalara, Bağ-Kur'a ve 506 sayılı Kanunun gecici 20 nci maddesine tabi sandıklara gore sigortalılık sureleri olanlar hakkında 2829 sayılı Sosyal Guvenlik Kurumlarına Tabi Olarak Gecen Hizmetlerin Birleştirilmesi Hakkında Kanun hukumleri uygulanmak suretiyle hizmet sureleri birleştirilmektedir.
Bu kanun hukumlerine gore; ilgililerin hizmet surelerinin hesabı yapılmak suretiyle hangi kanun hukmune tabi olacakların ve aylıklarının bağlanacağının tespiti yapılmaktadır. Bu tespit işleminde ilgililerin son yedi yıllık fiili hizmet sureleri esas alınmaktadır. Buna gore;
Birleştirilmiş hizmet sureleri toplamı (SSK, Bağ-Kur, Emekli Sandığı) uzerinden;

- Son yedi yıllık hizmetleri icerisinde hizmet suresi fazla olan kurum (SSK, Bağ-Kur veya Emekli Sandığı gibi)
- Son yedi yıllık hizmetleri icerisinde SSK, Bağ-Kur veya Emekli Sandığı hizmetlerinin eşit olması halinde ise son defa tabi olunan Kurum,
Mevzuatına ilişkin hukumler uygulanmaktadır. (506 Sayılı Kanun, 1479 sayılı Kanun veya 5434 sayılı Kanun gibi)
Bu kanunda son defa tabi olunan kurum mevzuatına gore işlem yapılacak olanlar ayrılmış, bu gruba girenlerde son yedi yıllık hizmet hesabı yapılmamaktadır. Bu durumlar;
- Malulluk,

- Olum,
- 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununa gore yaş haddinden re'sen emekli olma,
- Suresi kanunla belirlenen vazifelere atanma veya secilme,
- Bağlı oldukları kurumun kanunla değiştirilmesi,
Halleridir. Buna gore de ilgililere hizmet surelerinden sonuncusunun tabi olduğu kurumca, kendi mevzuatına gore aylık bağlanmaktadır.

ORNEK ; 02,05,198207,12,2003 tarihleri arasında 21 yıl SSK.lı hizmeti olan bir kişi, 12,03,2004 tarihinde devlet memuriyetine girmiş, 13,03,2009 tarihine kadar 5 yıl calıştıktan sonra emekli olmuştur. Bu kişi hakkında son yedi yıllık hizmet suresine baktığımızda (13,03,2009 tarihinden geriye doğru 13,09,2002 tarihine kadarki sure icerisinde Devlet memurluğunda gecen suresi 3 yıl 6 ayın uzerindedir. Bu kişi hakkında 5434 sayılı T.C.Emekli Sandığı Kanununa gore emekli aylığı bağlanacaktır.
5510 SAYILI SOSYAL SİGORTALAR VE GENEL SAĞLIK SİGORTASI KANUNUNDA BU UYGULAMADA ONEMLİ DEĞİŞİKLİK YAPILMIŞTIR.
A) 5510 SAYILI KANUNUN YURURLUK TARİHİ OLAN 2008 YILI EKİM AYI BAŞINDAN SONRA İLK DEFA GOREVE GİRENLER HAKKINDA SON YEDİ YILLIK HİZMETE GORE AYLIĞI BAĞLAYACAK KURUM TESPİTİ YAPILMAYACAKTIR.
5510 sayılı Kanunun 53 uncu maddesi ve gecici 2 nci maddesi ile getirilen yeni uygulamada Kanunun yururluğe girdiği 2008 yılı Ekim ayı başından itibaren ilk defa sigortalı sayılanlar acısından değişiklik yapılmıştır. Yeni uygulamaya gore;
- Kanunun yururluğe girdiği 2008 yılı Ekim ayı başından itibaren ilk defa sigortalı sayılanlardan 5510 sayılı Kanunun 4 uncu maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinden, eski ifade ile SSK, Bağ-Kur, 506 sayılı Kanunun gecici 20 nci maddesine tabi sandıklara ve Emekli Sandığına tabi olarak calışmaları bulunanlardan yaşlılık aylığı bağlanma taleplerinde SON YEDİ YILLIK HİZMET SURESİ İCERİSİNDE TESPİT YAPILMAYACAK BU DURUMDA OLANLAR HAKKINDA;
- En fazla sigortalılığın gectiği sigortalılık hali,
- Hizmet surelerinin eşit olması ile malulluk ve olum halleri ile yaş haddinden re'sen emekli olma, suresi kanunla belirlenen vazifelere atanma veya secilme ve bağlı oldukları sigortalılık halinin kanunla değiştirilmesi durumunda ise son sigortalılık hali,
Esas alınacaktır. Bu uygulama 2008 yılı Ekim ayı başından sonra 5510 sayılı Kanun kapsamında ilk defa sigortalı olanlar hakkında uygulanacaktır.
ORNEK ; 5510 sayılı Kanunun yururluk tarihinden sonra 15,12,2009 tarihinde sigortalı goreve girmiş bir kişiyi ele alalım. 15,12,200907,12,2033 yılları arasında 24 yıllık bir suresi var, bu kişi daha sonra 08,03,2034 tarihinde devlet memurluğuna girmiş ve 08,03,2038 tarihinde emekli olmuştur. Bu kişi hakkında 5510 sayılı Kanunun 53 uncu maddesi hukmu uygulanacak ve son yedi yıllık hizmetlerine bakılmadan tum hizmetleri dikkate alınacağından, tum hizmetlerde de sigortalı suresi daha fazla olduğundan bu kişi hakkında kamu gorevlisi yani devlet memuru olarak değil sigortalı olarak aylık bağlanması işlemi yapılacaktır.
B) 5510 SAYILI KANUNUN YURURLUK TARİHİ OLAN 2008 YILI EKİM AYI BAŞINDAN ONCE ONCEKİ MEVZUATA TABİ OLANLARDA SON YEDİ YILLIK HİZMETLER DİKKATE ALINARAK AYLIĞI BAĞLAYACAK KURUMUN TESPİTİNİN YAPILMASI İŞLEMLERİNE DEVAM EDİLECEKTİR.
5510 sayılı Kanunun yururluk tarihi olan 2008 yılı Ekim ayı başından once onceki mevzuatlara tabi calışmaları olanlarda bağlanacak olan aylıkların hesabında, yine onceki mevzuata gore işlem yapılacağı, 5510 sayılı Kanunun gecici 2 nci maddesinde acıklanmıştır.
Bu maddede;
5510 sayılı Kanunun yururluğe girdiği 2008 yılı Ekim ayı başından once sigortalı (SSK yada Bağ-Kur'lu, 506 sayılı Kanunun gecici 20 nci maddesine tabi sandıklara gore hizmetleri olanlar) veya iştirakci (5434 sayılı T.C.Emekli Sandığı) olup, 5510 sayılı Kanunun yururluğe girdiği 2008 yılı Ekim ayın başından sonra aylık talebinde bulunanlardan, farklı sosyal guvenlik kurumlarına yada bu Kanunda belirtilen sigortalılık hallerinden birden fazlasına tabi olanlara aylık bağlanmasına esas alınacak kanunun, 5510 sayılı Kanunla mulga 2829 sayılı Kanun hukumlerine gore tespit olunacağı ve bunlar hakkında, 5510 sayılı Kanunun gecici maddelerindeki hukumlerinin uygulanacağı, ifade edilmiştir.
SONUC:
-5510 sayılı Kanunun yururluğunden once farklı sosyal guvenlik kuruluşlarına tabi olanlar hakkında uygulanacak olan Kanun hukmu 2829 sayılı Kanunun 8 inci maddesi,
-5510 sayılı Kanunun yururluk tarihinden sonra ilk defa SSK, BAĞ-KUR ve ESKİ İFADE İLE EMEKLİ SANDIĞINA tabi hizmetleri olanlar hakkında uygulanacak olan Kanun hukmu ise 5510 sayılı Kanunun 53 uncu maddesi olacaktır.
- Hizmet surelerinin eşit olması ile malulluk ve olum halleri ile yaş haddinden re'sen emekli olma, suresi kanunla belirlenen vazifelere atanma veya secilme ve bağlı oldukları sigortalılık halinin kanunla değiştirilmesi durumunda ise son kurum sigortalılık halinin esas alınmasına dair 2829 sayılı Kanunun 8 inci maddesinde yer alan hukumlerin 5510 sayılı Kanunda da aynı şekilde korunmaktadır.
MEVCUT UYGULAMA DIŞINDA AYKIRI YORUM;
Sigortalı, Bağ-Kurlu veya Emekli Sandığı hizmetleri bulunan, yani değişik statulerde hizmetleri olanların hizmetlerin birleştirilmesinde şu an icin uygulanan sistemden vazgecilerek;
- İlgililerin değişik statulerde gecen hizmetlerinden vazgecerek tek başına bir statude gecen hizmetler uzerinden aylık bağlanmasını talep edebilmesi,
- Tek başına bir statude gecen hizmetler uzerinden tam aylık bağlanması ve diğer statulerde gecen sureleri icin de oransal bir aylık oranı belirlenerek aylık oranının artırılması,
- Malulluk, Olum, 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununa gore yaş haddinden re'sen emekli olma, Suresi kanunla belirlenen vazifelere atanma veya secilme ve Bağlı oldukları kurumun kanunla değiştirilmesi durumunda son statunun esas alınarak aylık bağlanılması uygulamasından vazgecilmesi ve son 7 yıl icerisindeki hizmetler uzerinden veya hangi statude hizmeti fazla ise o statuden aylık bağlanması sistemine gecilmesi, yani bu istisnaların ortadan kaldırılması,
- Değişik statulerde gecen hizmetlerin mutlak surette birleştirilmeyip, her bir statude aylık bağlanmasına yeterli bir hizmet olduğunda ayrı ayrı aylık bağlanmasının sağlanılması,
- Sosyal guvenlik destek primi uygulamasından vazgecilerek, sonradan gecen hizmet surelerinde tam prim alınması ve bu hizmetlerin tek bir aylıkta dikkate alınarak aylık oranlarının artırımının sağlanması,
Konularını tartışmaya acmak gerektiğini değerlendirmekteyiz.