
Kocaeli İdare Mahkemesi, mahkeme kararını şeklen uygulayan MEB işleminin yurutmesini durdurdu.
Kocaeli İdare Mahkemesi, mahkeme kararını şeklen uygulayan MEB işleminin yurutmesini durdurdu.
Kocaelinde yaşanan olayda, bir okul muduru 75 puan alamadığı icin elenmiştir. Dava acan mudur, davayı kazanmıştır. İdare bu kez, mahkemenin Hayır olarak değerlendirilen kısımlar icin verdiği kararı uygularken tum formu tekrar değerlendirmiş, Evet verdiği bazı kısımları Hayır'a donuşturmuştur. Mahkeme bu nedenle tekrar yurutmeyi durdurmuştur.
T.C.
KOCAELI
1. IDARE MAHKEMESI
ESAS NO : 2014/1620
YURUTMENIN DURDURULMASINI
ISTEYEN (DAVACI): YUSUF SANLI
VEKILI: AV. FAHRIYE YIGIT
Karabas Mh. Sehit Musa Sk.No:15 Doruk Apt. K:2 Izmit/KOCAELI
KARSI TARAF (DAVALI): KOCAELI VALILIGI
VEKILI: AV. SELIN GUCLU
Karabas Mh. Rauf Orbay Sk. No:16 Izmit/KOCAELI
ISTEMIN OZETI

SAVUNMANIN OZETI: Dava konusu islemin hukuka uygun oldugu, davacının 6528 sayılıkanun uyarınca mudurluk gorevinin sona erdigi, yonetmelik uyarınca yapılan degerlendirme sonucunda davacının 75 puanın altına kalması sebebiyle gorev suresinin uzatılmadıgı, yeni getirilen duzenlemeyle egitim kurumlarında yenilikci bir egitim anlayısının getirildigi, egitim kurumlarına yerlesme zihniyetine dayalı olan anlayıs terk edilerek soruların en aza indirgenmesinin amaclandıgı ileri surulerek davanın reddi gerektigi savunulmaktadır.
TURK MILLETI ADINA
Karar veren Kocaeli 1. Idare Mahkemesi'nce isin geregi gorusuldu:
Dava, Derince Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi muduru olarak gorev yapmakta iken hakkında yapılan degerlendirme sonucunda 73 puan alması nedeniyle gorev suresi uzatılmayan davanın actıgı dava sonucunda Kocaeli 1. Idare Mahkemesince verilen yurutmenin durdurulmasına iliskin karar uzerine yapılan 74 puan verilmesine iliskin yeniden degerlendirme sonucu ile bu sonuca dayalı olarak mudurluk gorevine iade edilmemesine iliskin islemin iptali istemiyle acılmıstır.
Anayasanın 2. maddesinde; Turkiye Cumhuriyetinin "Hukuk Devleti" oldugu vurgulanmıs ve 138. maddesinin son fıkrasında, "Yasama ve yurutme organları ile idare, mahkeme kararlarına uymak zorundadır; bu organlar ve idare, mahkeme kararlarını hicbir suretle degistiremez ve bunların yerine getirilmesini geciktiremez." yolunda acık, kesinvebuyurucubirkuralayer verilmis, 2577 sayılı idari Yargılama Usulu Kanunu'nun 28. maddesinin 1. fıkrasında ise, "Danıstay, bolge idare mahkemeleri, idare ve vergi mahkemelerinin esasa ve yurutmenin durdurulmasına iliskin kararlarının icaplarına gore idare gecikmeksizin islem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecburdur. Bu sure hicbir sekilde kararın idareye tebliginden baslayarak otuz gunu gecemez...." hukmune yer verilmek suretiyle Anayasaya uygun bir duzenleme getirilmistir.
Yukarıda yer verilen Anayasal ve Yasal hukumler karsısında; idarenin, maddi ve hukuki kosullara gore uygulanabilir nitelikte olan bir yargı kararını "aynen ve gecikmeksizin" uygulamaktan baska bir secenegi bulunmamaktadır.
Ote yandan anılan maddeye 6526 ve 6557 sayılı Kanunlarla eklenen "23/4/1981 tarihlive 2451 sayılı Bakanlıklar ve Baglı Kuruluslarda Atama Usulune Iliskin Kanuna ekli (1) ve (2) sayılı cetvellerde gosterilen unvanları tasıyan gorevler ile farklı atama usullerine tabi olsalar dahi daire baskanı ve ustu gorevlere, sivil memurlar haric kolluk teskilatlarının kadrolarına; acıktan, naklen veya vekaleten yapılan atama ve bu gorevlerden alınma, bu gorevlerle ilgili yer degistirme, gorev ve unvan degisikligi islemleri hakkında verilen mahkeme kararlarının geregi, ilgilinin kazanılmıs hak aylık derecesine uygun baska bir kadroya atanması suretiyle iki yıl icinde yerine getirilir." bolumu, aynı fıkranın dorduncu cumlesi ve son cumlesinin "Bu fıkranın ucuncu cumlesinde belirtilen islemlerle ilgili mahkeme kararlarının yerine getirilmemesi ceza sorusturması ve kovusturmasına konu edilemez;" bolumu; 1/1/2015 tarihli ve 29223 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Anayasa Mahkemesi'nin 2/10/2014 tarihli ve E.: 2014/149, K.: 2014/151 sayılı Kararı ile iptal edilmistir.
Anayasa Mahkemesinin anılan kararında; Anayasa'nın 138. maddesinde mahkeme kararlarına uyma, bu kararları degistirmeksizin yerine getirme hususunda yasama ve yurutme organları ile idare makamları lehine herhangi bir istisna kuralına yer verilmemistir. Yargı kararlarının ilgili kamu otoritelerince zamanında yerine getirilmedigi bir devlette, bireylerin yargı kararıyla kendilerine saglanan hak ve ozgurlukleri tam anlamıyla kullanabilmeleri mumkun olmaz. Dolayısıyla devlet, yargı kararlarının zamanında icra edilmesini saglayarak bireyler aleyhine olusabilecek hak kayıplarını engellemekle ve bu yolla bireylerin kamu otoritelerine ve hukuk sistemine olan guven ve saygılarını korumakla yukumlu oldugu, bu sebeple hukukun ustunlugunun gecerli oldugu bir devlette, bireylerin kamu otoritesi ve hukuk sistemine olan guven ve saygılarını koruma adına vazgecilemez bir gorev ifa eden yargı kararlarının zamanında icra edilmeyerek, sonucsuz bırakılmasının kabul edilemeyecegi belirtilmistir.
Dava dosyasının incelenmesinden, Derince Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Muduru olarak gorev yapan davacının, gorev suresinin uzatılmasıyla ilgili hakkında duzenlenen degerlendirme formunda kendisine73 puan takdir verildigi, 75 puanın altında kalması nedeniyle gorev suresinin uzatılmaması uzerine acılan davada Mahkememizin 07.11.2014 tarih ve E:2014/1128 sayılı kararıyla yurutmenin durdurulmasına karar verildigi, bu karar uzerine davalı idarece yeniden yapılan degerlendirme sonucunda davacıya 74 puan takdir edilmesi uzerine davacı tarafından yeniden degerlendirme sonucu ile bu sonuca dayalı olarak mudurluk gorevine iade edilmemesine iliskin islemin iptali istemiyle bakılan davanın acıldıgı anlasılmıstır.
Idari yargıda , idare , yargı kararlarının genel anlamı ile baglıdır. Bir iptal kararı verildikten sonra , bu kararın uygulanması ile ilgili olarak , idare , ancak kararın maksat ve kapsamı icerisinde karar alabilir. Idarenin iptal kararından sonra girisecegi islem ve eylemler iptal kararının ısıgında yapılacaktır. Bu eylem ve islemlerin iptal kararıyla gudulen amaca uygun olması "hukuk devleti ilkesinin" de bir geregidir.
Anayasanın 141 inci maddesinde, mahkemelerin her turlu kararlarının gerekceli olarak yazılması gerektigi belirtilmektedir. Bir yargı kararında yer alması zorunlu olan gerekce bolumu hukum fıkrası gibi kararın esaslı bir unsurunu olusturmaktadır ve hukum fıkrası, karar gerekcesi ile bir anlam kazanmaktadır. Dolayısıyla, yargı kararının uygulanması, karar gerekcesinin gozetilmesini zorunlu kılmaktadır.
Bu durumda; Mahkememizin tarih ve E:2014/1128 sayılı yurutmeyi durduruma kararının gerekcesinde "davacı hakkında doldurulan degerlendirme formunun ilce milli egitim muduru ve insan kaynaklarından sorumlu sube muduru tarafından "hayır" olarak
degerlendirilen kısımlarının yukarıda belirtilen gerekcelerle nesnel, somut olcme ve degerlendirme kriterlerine dayanmadan objektiflikten uzak, soyut ve dayanaksız olarak dolduruldugu anlasıldıgından davacının degerlendirme sonucunda 73 puan alarak basarısız sayılmasına iliskin islem ve bu isleme dayalı olarak mudurluk gorev suresinin uzatılmamasına iliskin islemde hukuka uyarlık gorulmedigi" belirtilmis olup, buna gore yeniden yapılan degerlendirmede yalnızca "hayır" olarak degerlendirilen kısımlar acısından degerlendirme yapılması gerekirken, bu kez daha once Ilce Melli Egitim Muduru ve Insan Kaynaklarından Sorumlu Sube Muduru tarafından "evet" olarak degerlendirilmis kriterlerin bir kısmının "hayır" a cevrildigi anlasılmakta oldugundan, yurutmenin durdurulması kararında belirtilen gerekcelere aykırı olarak baska bir deyisle yargı kararını etkisiz bırakma sonucunu doguracak nitelikte tesis edilen dava konusu islemlerde hak arama ozgurlugune, hukuki guvenlik ve hukuk devleti ilkelerine dolayısıyla hukuka uyarlık gorulmemistir.
Dava konusu islemler nedeniyle davacının gorevi ve gorev yeri degisecegi, bu degisikliklerin zincirleme sekilde il duzeyinde diger gorev ve gorev yeri belirlemelerini etkileyecegi dikkate alındıgında, dava konusu islemin; uygulanması halinde telafisi guc zararlar dogurabilecegi anlasılmıstır.
Acıklanan nedenlerle; hukuka aykırılıgı acık olan dava konusu islemlerin; uygulanması halinde telafisi guc zararlar dogabileceginden 2577 Sayılı Kanunun 27.maddesi uyarınca teminat alınmaksızın yurutulmesinin durdurulmasına, kararın tebliginden itibaren 7 gun icerisinde Sakarya Bolge Idare Mahkemesi'ne itiraz yolu acık olmak uzere 17/02/2015 tarihinde oybirligiyle karar verildi.
Baskan
SEVDA KOSEDAGI
38039
Uye
CUNEYT UYAR
101768
Uye
ONDER ARSLAN
101094