
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu, Devlet Opera ve Balesi Genel Mudurluğu bunyesinde calışan sozleşmeli personele, mazeret tayinleri icin, 6 yıl calışmış olma şartı getirilmesinin hukuka aykırı olduğuna karar verdi.
Devlet Opera ve Balesi Genel Mudurluğu yayımladığı esaslar ile, mazerete bağlı nakil talebinde bulunabilmek icin dahi "6 yıl calışmış olmak" şartı getirmiştir.
Acılan dava sonrasında, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu, şu kararı verdi
"...sahnelenecek eserlere gore kimi pozisyon ve unvanlarda gorev yapan personelin eksilmesi durumunun, hizmetin aksamasına yol acacağına kuşku bulunmamakla birlikte, bu aksamanın, mazerete dayalı olarak idareye başvuruda bulunma hakkının belli bir sureyle tumuyle engellenmesi yoluyla giderilmeye calışılması, personelin Anayasa ve yasalardan doğan haklarım kullanamaması sonucunu doğurur ki bu durum hukuk devleti ilkesiyle bağdaşmaz."
İŞTE MAHKEME KARARI
T.C.
DANIŞTAY
İdari Dava Daireleri Kurulu
Esas No : 2013/5124
Karar No: 2015/698
Ozeti: Devlet Opera ve Balesi Genel Mudurluğu bunyesinde, acıktan atama sınavı sonucuna gore sozleşmeli sanatcı olarak istihdam edilen personelin, mazerete dayak olarak naklen atanma talebiyle idareye başvuruda bulunma hakkının, belli bir sureyle tumuyle engellenmesinde, hukuk devleti ilkesine uyarkk bulunmadığı hakkında.
Temyiz Eden (Davacı) :
Vekili : Av. ...
Karşı Taraf (Davalı) : Devlet Opera ve Balesi Genel Mudurluğu
Vekili : Av. ...
İstemin Ozeti: Danıştay Beşinci Dairesinin 12/06/2013 gunlu, E:2011/1975, K:2013/5005 sayılı kararının temyizen incelenerek
bozulması, davacı tarafından istenilmektedir.
Savunmanın Ozeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : Sultan Aksoy Kuyumcu
Duşuncesi : Danıştay Beşinci Dairesinin 12/06/2013 gunlu, E:2011/1975, K:2013/5005 sayılı kararının bozulması gerektiği
duşunulmektedir.
TURK MİLLETİ ADINA
Hukum veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca dosya incelendi, gereği goruşuldu:
Dava; Samsun Devlet Opera ve Balesi Mudurluğunde sozleşmeli bale sanatcısı olarak gorev yapan davacının, eş durumundan dolayı İzmir iline naklen atanma istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin 28/02/2011 gunlu, 831 sayılı işlem ile bu işlemin dayanağı olan "Devlet Opera ve Balesi Genel Mudurluğu Norm Pozisyon Usul ve Esasları"nın II-Kurum İci Atamalar başlıklı 1. maddesinin iptali istemiyle acılmıştır.
Danıştay Beşinci Dairesinin 12/06/2013 gunlu, E:2011/1975, K:2013/5005 sayılı kararıyla; Devlet Opera ve Balesi merkez ve taşra birimlerinin hizmetlerini eksiksiz, duzenli, etkin ve verimli olarak surdurebilmesi icin her bir birim bunyesinde Maliye Bakanlığınca vize edilmiş olan ve sozleşmeli statude gorev yapan personel norm kadro sayılarının sıkı bir şekilde korunduğu ve bu hususun ana ilke olarak belirlendiği, 6 yıllık hizmet suresi dolmadan kurum ici atama talebinde bulunulamayacağı kuralıyla da bu ilkenin korunmasının ve devamının sağlanmasının amaclandığı, dava konusu duzenleme ile kurum ici atamalarda, hicbir ozur ve mazeret durumunun gozetilmeyeceği kuralının getirildiği, eş durumu mazeretinin de yer almadığı dikkate alındığında, eş durumunun kurum ici atamalarda mazeret olarak değerlendirilmesi olanağının bulunmadığı; bu durumda, davacının atandığı Samsun Devlet Opera ve Balesi Mudurluğunde 6 yıllık sureyi tamamlamadan eş durumu mazeretinden dolayı İzmir Devlet Opera ve Balesi Mudurluğune atanma isteminin reddine ilişkin işlemde ve dava konusu duzenlemede hukuka aykırılık gorulmediği gerekcesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Davacı, anılan kararı temyiz etmekte ve bozulmasını istemektedir.
1309 sayılı Devlet Opera ve Balesi Genel Mudurluğu Kuruluşu Hakkında Kanunun 4. maddesinde, Devlet Opera ve Balesi sanatkar memurları ile uzman memurlarının hangi unvanlardan oluşacağı duzenlenmiş, (a) fıkrasında bale sanatcısı sanatkar memurlar arasında yer almıştır.
07/06/1987 gunlu, 19480 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ve 07/05/1987 gunlu, 87/11782 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan "Devlet Sanatcıları ve Sanatcıların Sozleşmeli Calıştırılmalarına Dair Esaslar"ın 26/05/2008 gunlu, 2008/13713 sayılı Bakanlar Kurulu Karan ile değişik 14. maddesinde yer alan "Kurumların norm pozisyonlan ile bu pozisyonlara ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığının uygun goruşu uzerine Bakanlıkca belirlenir." hukmu uyarınca hazırlanan Devlet Opera ve Balesi Genel Mudurluğu Norm Pozisyon Usul ve Esasları'nın "II-Kurum İci Atamalar" başlıklı 1. maddesinde; "Merkez ve taşra birimlerinin hizmetlerini etkin ve verimli olarak surdurebilmelerini teminen acıktan atama sınavı ile alınan personelin atandıkları Mudurlukte stajyerlik suresi dahil toplam 6 (altı) yıllık hizmet surelerini tamamlamadıkları surece naklen atanma talepleri hicbir şekilde değerlendirilmeyecektir." kuralına yer verilmiştir.
Dava konusu duzenleme, personelin, ceşitli mazeretlerle atanma talebinde bulunabilmesinin acıktan atanma tarihinden itibaren altı yıl boyunca engellenmesi sonucunu doğurmaktadır. Davalı idarece, anılan duzenleme ile, personelin atandığı yerdeki hizmetin aksamamasının amaclandığı ileri surulmektedir. Devlet Opera ve Balesi Genel Mudurluğunce sunulan hizmetin niteliği ve ozelliği ile atanan her bir personelin ihtiyaca en uygun yeteneğe sahip olanlar arasından secilmiş olması hususları dikkate alındığında, sahnelenecek eserlere gore kimi pozisyon ve unvanlarda gorev yapan personelin eksilmesi durumunun, hizmetin aksamasına yol acacağına kuşku bulunmamakla birlikte, bu aksamanın, mazerete dayalı olarak idareye başvuruda bulunma hakkının belli bir sureyle tumuyle engellenmesi yoluyla giderilmeye calışılması, personelin Anayasa ve yasalardan doğan haklarım kullanamaması sonucunu doğurur ki bu durum hukuk devleti ilkesiyle bağdaşmaz.
Eş durumu, sağlık mazereti gibi sebeplerle atanma talebinde bulunan personelin bu başvurusunun, atanılmak istenilen ilde boş kadro bulunup bulunmadığı, gorev yapılan ildeki ihtiyac durumu ve hizmetin aksayıp aksamayacağı gibi hususlar yonunden değerlendirilerek, olumlu ya da olumsuz şekilde cevaplandırılması olanaklı iken, acıktan atanma tarihinden itibaren altı yıl boyunca taleplerin hicbir şekilde değerlendirilmemesi sonucunu doğuran dava konusu duzenlemede, kamu yararı ve hizmet gerekleri bakımından hukuka uyarlık gorulmemiştir.
Samsun Devlet Opera ve Balesi Mudurluğunde sozleşmeli bale sanatcısı olarak gorev yapan davacının, eş durumundan dolayı İzmir iline naklen atanma istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin işleme gelince;
Devlet Opera ve Balesi Genel Mudurluğu Norm Pozisyon Usul ve Esasları'nın "II-Kurum İci Atamalar" başlıklı 1. maddesinde hukuka uyarlık bulunmadığından, anılan duzenlemeye dayalı olarak davacının başvurusunun hicbir değerlendirmeye tabi tutulmaksızın reddedilmesinde de hukuki isabet gorulmemiştir.
Acıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulune, Danıştay Beşinci Dairesinin 12/06/2013 gunlu, E:2011/1975, K:2013/5005 sayılı kararının bozulmasına, kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gun icinde karar duzeltme yolu acık olmak uzere, 05/03/2015 tarihinde oycokluğu ile karar verildi.
KARŞI OY
Temyiz edilen kararla ilgili dosyanın incelenmesinden, dilekcede ileri surulen temyiz nedenlerinin, kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte olmadığı anlaşıldığından, davacının temyiz isteminin reddi ile temyize konu kararın onanması gerektiği oyuyla, karara katılmıyoruz.