Danıştay, KİT'lerde 399 sayılı KHK'ya tabi olarak sozleşmeli statude gecirilen surelerin, kişinin daha sonra KPSS ile 657'e tabi bir kuruma memur statusunde atanması halinde, memurun kazanılmış hak aylığında değerlendirilmeyeceğine karar verdi.
Bir memuru icin, memuriyet oncesindeki hangi hizmetlerin kazanılmış hak aylığında değerlendirileceği 657 sayılı Kanunun 36. maddesinde tek tek duzenlenmiştir. 2004 yılında hazırladığımız dosyayı gormek icin tıklayınız.
36. maddede yer alan duzenlemeye gore, GİH sınıfında olan personel icin, memuriyet oncesindeki memurluk dışındaki hizmet surelerinin sayılmasına yonelik bir duzenleme yer almamaktadır. Buna KİT'lerdeki hizmet suresi dahildir.
Sozleşmeli surelerin memurluktan sayılmasına dair tek duzenleme 36. maddede şu şekilde yer almıştır:
36- C/6 bendinde; "Bu Kanunun 4'uncu ve 237'nci maddesinin (e) fıkrasına gore sozleşme ile istihdam edilenlerin, memuriyete gecirilmeleri halinde, sozleşmeli olarak gecirdikleri hizmet sureleri, her yıl icin bir kademe ilerlemesi ve her uc yıl icin bir derece yukselmesi verilmek suretiyle değerlendirilir."
Bu fıkraya gore, sozleşmeli surelerin memurlukta sayılabilmesi icin, sozleşmeli surelerin 657'nin 4 ve 237/e fıkrasına gore gecmiş olması gerekmektedir.
KİT'lerdeki sozleşmeli hizmet sureleri 399'a tabi olarak gecen hizmet sureleridir. Bu nedenle yukarıdaki fıkra kapsamına girmemektedir.
Danıştay, yukarıdaki acıklamalar bağlamında, bir KİT olan Makine Kimya endustrisinde gecen hizmet surelerinin, GİH memurlukta dikkate alınamayacağına karar vermiştir.
İŞTE MAHKEME KARARI

T.C.
DANIŞTAY
Beşinci Daire

Esas No : 2012/3037
Karar No :
2015/1857
Ozeti:399 sayılı KHK'ye tabi olarak gecen hizmet suresinin, 657 sayılı Yasa uyarınca intibakının yapılamayacağı hakkında.
Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı) :
Vekili : Av. ...
Karşı Taraf : Yuksekoğretim Kumlu Başkanlığı
Vekili :...
İstemin Ozeti : Ankara 13. İdare Mahkemesi'nce verilen 16.12.2011 gunlu, E:2011/634; K:2011/1731 sayılı kararın; dilekcede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulu Kanunu'nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevabın Ozeti : Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.

Danıştay Tetkik Hakimi : F. Betul Yıldız
..
TURK MİLLETİ ADINA
Hukum veren Danıştay Beşinci Dairesi'nce işin gereği duşunuldu:
Dava; Yuksekoğretim Kurulu Başkanlığı'nda bilgisayar işletmeni olarak gorev yapan davacının, Makine Kimya Endustrisi Genel Mudurluğu'nde 28.12.2001-16.07.2010 tarihleri arasında gecen hizmetlerinin, kazanılmış hak aylığı intibakında değerlendirilmesi istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin 10.02.2011 gunlu, 1623 sayılı işlemin iptali ile yoksun kaldığım ileri surduğu parasal hakların yasal faiziyle birlikte odenmesine karar verilmesi istemiyle acılmıştır.

Ankara 13. İdare Mahkemesi'nce verilen kararla; Makine ve Kimya Endustrisi Genel Mudurluğu emrinde 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararname hukumlerine tabi II sayılı cetvelde sozleşmeli personel olarak gorev yapmakta iken, KPSS 2010/1 Kamu Kurum ve Kuruluşlarına İlk Defa Atanacaklar İcin Yerleştirme sonucuna gore Yuksekoğretim Kurulu'na bilgisayar işletmeni olarak atanan davacının, 657 sayılı Kanun'un 74. maddesinde duzenlenen, naklen atama ve muvafakat yoluyla kurumlar arası naklen geciş şartlarını taşımadığı, istifa ederek ayrıldığı eski kurumunda calıştığı sureler nedeniyle intibakının yapılması istemli başvurusunun reddine ilişkin davaya konu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekcesiyle dava reddedilmiştir.
Davacı, dava konusu işlemin hukuka aykırı olduğunu ileri surmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36. maddesinin C/6 bendinde; "Bu Kanunun 4'uncu ve 237'nci maddesinin (e) fıkrasına gore sozleşme ile istihdam edilenlerin, memuriyete gecirilmeleri halinde, sozleşmeli olarak gecirdikleri hizmet sureleri, her yıl icin bir kademe ilerlemesi ve her uc yıl icin bir derece yukselmesi verilmek suretiyle değerlendirilir." hukmu yer almıştır.
Kamu iktisadi Teşebbusleri Personel Rejiminin Duzenlenmesi ve 233 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yururlukten Kaldırılmasına Dair 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'nin 4. maddesinde, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'na bağlı olarak istihdam edilecek personelin kadro, unvan, derece ve sayılarının Kararnameye ekli 1 sayılı cetvelde gosterileceği ve sozleşmeli statude istihdam edilecek personele ait pozisyonların unvan ve sayılarının da Bakanlar Kurulu Kararı ile belirleneceği belirtilmiş; aynı Kararnamenin 3771 sayılı Yasayla değişik 3/b maddesinde, 1 sayılı cetvele bağlı personel hakkında bu Kanun Hukmunde Kararnamede belirtilen hukumler dışında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hukumlerinin uygulanacağı; 5. maddesinin ikinci fıkrasında ise, 1 sayılı cetvele yapılacak atamalarda teşebbus ve bağlı ortaklıklarda sozleşmeli statude gecen hizmetlerin memur statusunde gecmiş gibi değerlendirileceği ongorulmuştur.
Dosyanın incelenmesinden; davacının, Makine ve Kimya Endustrisi Genel Mudurluğu emrinde 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararname hukumlerine tabi sozleşmeli personel olarak gorev yapmakta iken 16.07.2010 tarihinde bu gorevinden istifa ederek KPSS 2010/1 sonucuna gore Yuksekoğretim Kurulu'na bilgisayar işletmeni olarak atandığı ve 19.07.2010 tarihinde bu gorevine başladığı, 07.02.2011 tarihinde davalı idareye başvurarak Makine ve Kimya Endustrisi Genel Mudurluğu'nde 28.12.2001-16.07.2010 tarihleri arasında gecen hizmederinin kazanılmış hak aylığı intibakında değerlendirilmesini istediği, davalı idarece Devlet Personel Başkanlığına sorulan goruşe verilen cevap uyarınca; 399 sayılı KHK'nın 1 sayılı cetvelinde yer alan bir kadroda gorev yapmamış olması, 399 sayılı KHK'ya tabi hizmetlerinin sozleşmeli statude gecmiş olması nedeniyle, bu hizmetlerinin kazanılmış hak aylık derecesinde değerlendirilmesinin mumkun olmadığı gerekcesiyle 10.02.2011 gunlu, 1623 sayılı dava konusu işlemle istemin reddedildiği anlaşılmaktadır.
399 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'nin yukarıda yer verilen ilgili hukumlerinde, bu Kararnameye ekli 1 sayılı cetvele tabi personel hakkında 657 sayılı Yasa hukumlerinin uygulanacağı ve bu cetvelde yer alan kadrolara yapılacak atamalarda teşebbus ve bağlı ortaklıklarda sozleşmeli statude gecen hizmetlerin memur statusunde gecmiş gibi değerlendirileceği hususlarının yer aldığı, 657 sayılı Kanunun 36. maddesinin C/6 bendinde ise; sozleşmeli olarak gorev yapmakta iken memuriyete gecirilen personelin sozleşmeli statude gecen hizmetlerin kazanılmış hak aylığı intibakında değerlendirilebilmesi icin 657 sayılı Kanun'un 4. veya 237. maddesinin (e) fıkrası kapsamında sozleşme ile istihdam edilmiş olma şartının bulunduğu gorulmuştur.
399 sayılı KHK'ya tabi sozleşmeli statude gorev yapmakta iken bu gorevinden ayrılarak, Yuksekoğretim Kurulu'na bilgisayar işletmeni olarak acıktan atanan davacının, 657 sayılı Kanun'un 4. veya 237. maddesinin (e) fıkrası kapsamında sozleşmeli olarak gorev yapmamış olması ve 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'ye ekli 1 sayılı cetvelde yer verilen bir goreve de atanmamış olması nedeniyle bu maddelerden yararlanma imkanı bulunmamaktadır. Davacının intibakının yapılmasını zorunlu kılan başkaca bir mevzuat hukmunun de var olmaması karşısında Makine ve Kimya Beşinci Daire Endustrisi Genel Mudurluğu'nde sozleşmeli statude gecen hizmetlerinin kazanılmış hak aylık derecesinin belirlenmesinde değerlendirilmemesine ilişkin işlemde mevzuata aykırılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
İdare Mahkemesince, belirtilen gerekce ile karar verilmesi gerekirken, eski kurumundan istifa ederek ayrılan davacının 657 sayılı Kanun'un 74. maddesi uyarınca naklen atama ve muvafakat yoluyla kurumlar arası naklen geciş şartlarını taşımadığı gerekcesiyle davanın reddine karar verilmiş ise de; bu husus sonucu itibarıyla yerinde bulunan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte gorulmemiştir.
Acıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin reddiyle, Ankara 13. İdare Mahkemesi'nce verilen ve hukum fıkrası itibariyle hukuka uygun bulunan 16.12.2011 gunlu, E:2011/634; K:2011/1731 sayılı kararın yukarıda belirtilen gerekceyle onanmasına, temyiz giderlerinin istemde bulunan davacı uzerinde bırakılmasına, 04.03.2015 tarihinde oycokluğuyla karar verildi.
KARŞI OY
Kamu iktisadi Teşebbusleri Personel Rejiminin Duzenlenmesi ve 233 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yururlukten Kaldırılmasına Dair 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 4. maddesinde, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak istihdam edilecek personelin kadro, derece ve sayılarının Kararnameye ekli 1 sayılı cetvelde gosterileceğinin; 3/b maddesinde, 1 sayılı cetvele tabi personel hakkında bu KHK'da belirtilen hukumler dışında 657 sayılı Yasa hukumlerinin uygulanacağının; 5. maddesinde de, 1 sayılı cetvele yapılacak atamalarda teşebbus ve bağlı ortaklıklarda sozleşmeli statude gecen hizmetlerin memur statusunde gecmiş gibi değerlendirileceğinin ongorulduğu; diğer taraftan, 4046 sayılı Ozelleştirme Uygulamalarının Duzenlenmesine ve Bazı Kanun ve KHK'de Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun Gecici 9. maddesinde, "Kamu iktisadi Teşebbusleri ve bağlı ortaklıklarında sozleşmeli statude calışmakta iken bu Kanun'un 22'nci maddesi uyarınca 657 sayılı Kanun'a tabi kurumlara nakledilerek Devlet memuru statusune gecirilenlerin sozleşmeli statude (kapsam dışı personel dahil) gecen hizmet sureleri, aym Kanun'un ek gecici 1, 2 ve 3 uncu maddelerine gore, 458 sayılı KHK hukumleri de dikkate alınmak suretiyle, oğrenim durumlarına gore yukselebilecekleri tavam aşmamak kaydiyla kadro şartı aranmaksızın kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinin tespitinde değerlendirilir..." hukmune yer verildiği; anılan hukumlerden, KİT'lerde 1 sayılı cetvele yapılacak atamalarda gecmiş hizmetlerin memur statusunde gecmiş gibi değerlendirileceği net olarak anlaşılmakta ve 1 sayılı cetvel dışındaki gorevlere yapılan atamalara ilişkin bir duzenleme bulunmamakta ise de, bu hukumlerin birlikte değerlendirilmesinden, kazanılmış hakların korunmasının asıl ilke olarak benimsendiği gorulduğunden, 1 sayılı cetvel haricindeki gorevlere yapılan atamalarda da sozleşmeli statude gecen hizmetlerin değerlendirilerek, personelin kazanılmış hak aylık derecesinin belirlenmesi gerektiği sonucuna ulaşıldığı; bu durumda 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'ye tabi olarak sozleşmeli statude gorev yapan ve daha sonra davalı idareye bilgisayar işletmeni olarak atanan davacının, sozleşmeli statude gecen hizmetlerinin kazanılmış hak aylık derecesinin belirlenmesinde değerlendirilmesi gerekeceğinden, bu isteminin reddi yolunda kurulan işlemde hukuka uyarlık, davanın reddi yolunda verilen İdare Mahkemesi kararında ise hukuki isabet bulunmadığı, bu sebeple Mahkeme kararının bozulması gerektiği duşunulmuştur.