Danıştay, soru iptali nedeniyle puanı yukselen aday, herhangi bir atama donemiyle kayıtlı kalınmaksızın tercih olanağı tanınması gerektiğine karar verdi. Danıştay 2. Dairesi, MEB'in yaptığı eğitim kurumları mudur yardımcılığı sınavıyla ilgili onemli bir karar verdi.
Her ne kadar, davaya konu olay gecmişte olup bitmişse de gerekcesi acısından onemlidir.
Danıştay 2. Dairesi, soru iptali nedeniyle puanı yukselen ve başarısız sayılan adayın, atama donemi gelmedi gerekcesiyle bekletilmesinin hukuksuz olduğuna karar verdi.
Bu karara gore, soru iptali nedeniyle puanları değişen adayları bekletmemek ve gerekli secenekleri sunmak gerekmektedir. Atama donemi veya yonetmelikte yazan yılın belirli aylarını bekleme gibi secenekler hukuka uygun değildir.
İşte Danıştay kararı
T.C.
DANIŞTAY
ikinci Daire

Esas No: 2012/11602 Karar No: 2015/5862
Ozeti : Eğitim kurumlan mudur yardımcılığı sınav sorularının iptal edilmesi uzerine puanı yukselen davacıya, herhangi bir atama donemiyle kayıtlı kalınmaksızın tercih olanağı tanınması gerektiği hakkında.
Temyiz isteminde Bulunan (Davacı) : ...

Vekili : Av. ...
Karşı Taraf : Aydın Valiliği
İsteğin Ozeti : Aydın 1. İdare Mahkemesi'nce verilen 12/06/2012 gunlu, E:2011/1693, K:2012/1211 sayılı kararın, dilekcede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulu Kanunu'nun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevabın Ozeti: Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.
Danıştay Tetkik Hakimi : Ayşen Bal Gul

Duşuncesi : Mahkeme kararının bozulması gerektiği duşunulmektedir.
TURK MİLLETİ ADINA
Hukum veren Danıştay İkinci Dairesince işin gereği duşunuldu:
Dava, Aydın İli, Nazilli İlcesi, Nazlı Kız Anaokulunda Oğretmen olan ve 31/10/2009 tarihli Eğitim Kurumlan Mudur Yardımcılığı Sınavından 59 puan alarak başarısız sayılan davacının, anılan sınav sorularına yonelik olarak acılan davada, Ankara 8. İdare Mahkemesi'nin 03/03/2011 gunlu, E:2009/2092 sayılı yurutmenin durdurulması kararı gereğince yeniden yapılan değerlendirme sonucu 60 puanla başarılı hale gelmesi uzerine, yeni puan durumu dikkate alınmak suretiyle aynı okula veya Nazilli ve cevre İlcelerdeki boş okul Mudur Yardımcılıklarının birisine atanmak istemiyle yaptığı başvurusunun reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle acılmıştır.
Aydın 1. İdare Mahkemesi'nin 12/06/2012 gunlu, E:2011/1693, K:2012/1211 sayılı kararıyla; olayda, Mahkeme kararı sonrasında davacının yeniden hesaplanan puanı ile mudur yardımcısı olarak atanmak istemiyle davalı idareye başvurduğu ancak mudur yardımcılığı atamaları icin duyuru yapıldığında başvuru yapılması gerektiği belirtilerek istemin reddedildiği, Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumlan Yoneticilerinin Atama ve Yer Değiştirmelerine İlişkin Yonetmelik hukmu uyannca ihtiyac olduğunda idarece duyuru yapılıp başvurular alındıktan sonra atamalar yapılabileceği ve sınav puanının değişmesinin adı gecenin doğrudan atamasını gerektirmediği hususu dikkate alındığında, davacının başvurusunun reddine yonelik olarak tesis edilen dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekcesiyle davanın reddine hukmedilmiştir.

Davacı, dava konusu işlemin hukuka aykırı olduğunu one surmekte ve Mahkeme kararının bozulmasını istemektedir.
Dava konusu işlem tarihinde yururlukte olan ve 13/08/2009 gunlu, 27318 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumlan Yoneticilerinin Atama ve Yer Değiştirmelerine İlişkin Yonetmeliğin "Mudur yardımcılığı icin duyuru ve atama" başlıklı 18. maddesinin 1. fıkrasında, atama yapılacak eğitim kurumu mudur yardımcılıklarına ihtiyac duyulan zamanlarda valiliklerce il genelinde her adayın bilgi sahibi olmasını sağlayacak şekilde başvuru tarihinden en az on gun once duyuru yapılacağı, duyuruda; atama yapılacak eğitim kurumlarının adları, upleri, başvuracaklarda aranacak şardar ve diğer hususların belirtileceği; 2. fıkrasında, Mudur yardımcılığı sınavım kazanmış olan yonetici adayları, duyurusu yapılan boş mudur yardımcılıklarına atanmak uzere, bu Yonetmelik ekinde yer alan EK-1 Yoneticilik İstek Formu ile en az on eğitim kurumunu tercih etmek suretiyle elektronik ortamda İl ve İlce Milli Eğitim Mudurlukleri Yonetim Bilgi Sistemi (İLSİS) uzerinden başvuruda bulunabileceği; 3. fıkrasında, başvuruda bulunan adayların atamalarının, sınav puanı ustunluğune gore yapılacağı, 4. fıkrasında; atama sonucları elektronik ortamda duyurulacağı, 5. fıkrasında da; Yatılı kız oğrencisi bulunan eğitim kurumlarının mudur yardımcılığı norm kadrosundan en az biri kadın adaylara ayrılarak, kadın adaylar arasından atama yapılacağı, soz konusu kadroya başvuruda bulunan kadın aday olmaması durumunda bu kadroya atama yapılmayacağı, kuralına yer verilmiş ve "Atama ve yer değiştirme donemleri" başlıklı 23. maddesinde; "(1) Atama ve yer değiştirme işlemleri aşağıdaki sıralama ve takvim esas alınarak; a) Secme sınavı sonucuna gore mudurluk ve mudur yardımcılığına yapılacak atamalar yıl boyunca ihtiyaca gore, b) İsteğe bağlı yer değiştirmeler, yeniden atama ve bu Yonetmeliğin 25'inci maddesinin ikinci fıkrasında sayılan gorevlerde bulunmuş olanların ataması mayıs ve haziran aylarında, c) Zorunlu yer değiştirmeler temmuz ve ağustos aylarında gercekleştirilir." kuralı duzenlenmiştir.
Dava dosyasının incelenmesinden, Aydın İli, Nazilli İlcesi, ... Anaokulunda Oğretmen olan davacının, 31/10/2009 tarihinde yapılan Eğitim Kurumlan Mudur Yardımcılığı Sınavına katılarak 59 puanla başarısız sayıldığı, soz konusu sınava ilişkin bazı soruların Ankara 8. İdare Mahkemesinin 03/03/2011 gunlu, E:2009/2092 sayılı yurutmenin durdurulması kararı uzerine davacının sınav puanının mayıs ayında tekrar hesaplanarak 60 puana yukseltildiği ve sınavda başarılı hale geldiği, bunun uzerine, davacı tarafından 16/05/2011 tarihti dilekce ile davalı idareye başvuruda bulunularak, yeni puan durumunun dikkate alınmak suretiyle aynı okula veya Nazilli ve cevre İlcelerdeki munhal bulunan okul mudur yardımcılıkları duyuruya cıkılarak munhal okul mudur yardımcılıklarına atamasının yapılması istemiyle başvuruda bulunduğu, başvurusunun; secme sınavı sonucuna gore Mudur Yardımcılığı atama duyuruları yapıldığında ilgilinin muracaat etmesi halinde muracaatının değerlendirileceği belirtilerek reddedilmesi uzerine bakılan davanın acıldığı anlaşılmaktadır.
Olayda, 31/10/200901/11/2009 tarihlerinde yapılan ve davacının 59 puan alarak başarısız olduğu Eğitim Kurumlan Mudurluk ve Mudur Yardımcılığı Secme Sınavındaki bazı soruların Ankara 10. İdare Mahkemesi'nin 03/03/2011 gunlu, E:2009/2323, K:2011/336 sayılı kararıyla iptali (temyiz incelemesi sonucunda anılan karar Dairemizin 28/06/2012 gunlu, E:2011/6002, K:2012/4797 sayılı kararıyla onanmıştır.) ve bazı sorular hakkında da Ankara 8. İdare Mahkemesi'nin 03/03/2011 gunlu, E:2009/2092 sayılı kararıyla yurutmenin durdurulması (daha sonra Ankara 8. İdare Mahkemesi'nce 29/06/2011 gunlu, E:2009/2092, K:2011/1206 sayılı iptal kararı verilmiş olup temyiz incelemesi sonucunda amlan karar Dairemizin 25/04/2013 gunlu, E:2011/10497, K:2013/2508 sayılı kararıyla onanmıştır.) uzerine sınav sonuclarının yargı kararı gereğince yeniden değerlendirildiği ve bu değerlendirme sonucunda davacının sınav puanımn 59 puandan 60 puana yukselmesi suretiyle başarılı konuma geldiği, dolayısıyla yargı kararının gereğinin yerine getirilmesi amacıyla davacıya herhangi bir atama donemiyle kayıtlı kalınmaksızın tercih olanağı tanınması ve bunun icin munhal okulların duyuruya cıkarılarak puan ustunluğu esasına gore davacının kendisiyle birlikte varsa aynı durumda olanların başvurularının da dikkate alınarak tercihlerine atanıp atanamayacağı hususlarının birlikte değerlendirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
Bir idari işlemin yurutulmesinin durdurulması ya da iptali yolundaki yargı kararlarının geriye yuruyerek o işlemin hukuk aleminde hic tesis edilmemiş gibi kabul edilmesini zorunlu kıldığı dikkate alındığında, davacının yargı kararı uzerine yeni oluşan hukuki durum karşısında durumunun değerlendirilmesi; bunun sağlanması icin de munhal duyurusuna cıkılması, atama başvurusunda bulunmasına olanak tanınması ve puan ustunluğu esasına gore atamasının yapılması gerektiği kuşkusuz olup, bu aşamada davacının başvurusunun belli bir eğitim kuruntuna doğrudan atamasının yapılması sonucunu doğurmadığı da acıktır.
Bu durumda, dava konusu işlemin gerekcesi dikkate alındığında, idareye başvurduğu 16/05/2011 tarihi itibariyle yargı kararının gereğinin yerine getirilmesini teminen herhangi bir atama donemiyle de kayıtlı kalınmaksızın davacıya tercih olanağı tanınması, munhal duyurusunun yapılması ve yeni sınav sonucu uzerine davacıyla aynı durumda olanların başvuruları uzerine oluşturulan Değerlendirme Kurulunca yapılacak değerlendirme sonucunda puan ustunluğu esasına gore davacının yapacağ tercihlerine atanıp atanamayacağının değerlendirilmesi gerekirken, henuz sınava dayalı mudur atamalarına ilişkin duyuru takvimi belirlenmediğinden bahisle başvurusunun reddedilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Acıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulu ile Aydın 1. İdare Mahkemesi'nce verilen 12/06/2012 gunlu, E:2011/1693, K:2012/1211 sayılı kararın, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulu Kanununun temyize konu kararın verildiği tarih itibariyle yururlukte olan haliyle 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Kanun'la değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gozetilerek yeniden bir karar verilmek uzere dosyanın adı gecen Mahkeme'ye gonderilmesine, tebliğ tarihini izleyen onbeş gun icinde Danıştay'a kararın duzeltilmesi yolu acık olmak uzere 27/05/2015 tarihinde, oybirliğiyle karar verildi.