Devlet Memuru olarak gorev yapanların ek gosterge rakamlarında yapılacak artışlar, bugunlerde ozellikle Polis Memurları icin gundemde bulunmaktadır.
Değerlendirmelerimizi yapmadan once Polis memurlarının ek gostergelerinin 3600 ek gostergeye yukseltilmeleri gerektiğini ve hakları olduğunu soylememiz gerekir.
Emekli Aylığı ve Emekli İkramiyesi nasıl hesaplanır? Ek Gostergenin emekli aylık ve emekli ikramiye tutarında nasıl bir etkisi vardır? Emekli İkramiyesi ust sınırının uzatılması ve odeme tutarının hesap sisteminin değiştirilmesi nasıl olumlu etki yapar?
Bu konulara ilişkin değerlendirmelerimizi, her zaman icin Sitemizde değerlendirmiş ve bu konulara ilişkin duzenlemelerin aciliyetine dikkat cekmiş bulunmaktayız.
EK GOSTERGE RAKAMININ EMEKLİ AYLIK VE EMEKLİ İKRAMİYE TUTARINI MAKUL OLCUDE ETKİLEMESİ İCİN NASIL BİR ORANDA ARTIŞ YAPILMALIDIR?
Bu konuya gecmeden once, http://www.memurlar.net/haber/147064/ adresimizde, emekli aylık ve emekli ikramiyesi nasıl hesaplanır? konusunu acıklamıştık. Bu acıklamalarda ek gosterge rakamının ve 5434 sayılı Kanun Ek 70 inci maddedeki yuzde oranlarının aylık ve ikramiye tutarındaki olumlu etkisini belirtmiştik.
Emekli aylıklarında ve emeklilik ikramiyesi tutarında buyuk bir faydası olan ek gosterge rakamlarının da artırılması yonunde değerlendirmelerimize sitemizde sıklıkla yer vermekteyiz. Bu değerlendirmemizi tekrarlamaktayız. Bu değerlendirmemiz Devlet memurlarının buyuk bir beklentisinin gundemde tutulması anlamındadır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununda en son 1995 yılı Ocak ayından itibaren ek gosterge rakamlarında artış yapılmıştır. Hizmet Sınıfları itibariyle ve de unvan itibariyle belirlenmiş olan ek gosterge rakamları o gunun şartlarında bir iyileştirme niteliğinde olmuştur.
Ancak, zaman icerisinde 5434 sayılı Kanunun Ek 70 nci maddesinde aylık ve ikramiye hesaplanmasında esas alınan oranların ek gosterge rakamlarına gore ayrıştırılması, aylık ve ikramiye tutarlarının az veya yuksek olmasını gerektirmiş ve ek gostergesi az olanlar aleyhine bir sistemi ortaya cıkarmıştır.

Aleyhte olan bu sistem icerisinde, yine zaman icerisinde bazı kadro gorev unvanları icin makam tazminatı, temsil ve gorev tazminatı uygulamasının getirilmesiyle beraber aradaki ucurum gittikce acılmıştır.
Bu nedenle, Doktor, Muhendis, Mimar, Mufettiş, Oğretim uyeleri, oğretim gorevlileri, avukat, oğretmen, Şube Muduru, Şef, Memur, Polis memuru (Polis memurları icin 2200 ek gostergeler 3000 olmuştu, 3000 ek gostergelerin 3600 e yukseltilmesi gundemdedir.) gibi kadro gorev unvanlarında gorevlerini yapmakta olanların ve de emeklilerinin de yararlanabilecekleri koklu bir değişikliğin yapılması faydalı olacaktır. Bu şekilde yapılan değişikliğin en onemli kalemi de Hizmet Sınıfları itibariyle belirlenen EK GOSTERGE rakamlarında bir artış ile 5434 sayılı Kanunun Ek Madde 70 de belirlenen oranlarda da yeni bir artış yapılması, Kıdem Aylık Tutarlarının yıllarca 20 gosterge rakamı uzerinde kalması nedeniyle bu gosterge rakamının da artırılması, ayrıca makam tazminatı almayanlar icin de makam tazminatı tespitinin yapılması gerektiğini değerlendirmekteyiz. HİC BİR ŞEKİLDE EK GOSTERGESİ OLMAYAN YARDIMCI HİZMETLER SINIFI MEMURLARI DA UNUTULMAMALIDIR.
Kariyer olarak nitelendirilen uzmanlıklarda yapılan ilk adım (ki bu adımda tum uzmanlar kariyer uzmanlığa gecirilmişlerdir), sonrasında Daire Başkanları nezdinde yapılan ikinci adım, diğer unvanlarda bulunanlara da artışların yapılması konusundaki beklentiyi hızlandırmıştır.
Bakanlar Kurulunun yetkisini kullanarak makul olculerde ek gostergelerin artırılması yoluna gitmesinde fayda olacaktır.
Ayrıca, memur olarak calışanlarda ise emekli keseneklerine esas aylıklar uzerinden kesilen kesenek ve karşılık tutarları esas alınmaktadır.

Devlet memurları icin yapılan bu hesaplamada yalnızca intibakları, taban aylığı, kıdem aylığı, en yuksek devlet memuru aylığına karşılık gelen ek gostergeler itibariyle belirli oranları dikkate alınmakta, ancak gorevde iken alınan diğer odeme ve yardımlar -gorev ucretleri- esas alınmamaktadır.
Bu durum ise devlet memurları aleyhine olan bir resmi ortaya cıkarmakta, devlet memurunun 30 yıl uzerinden alacağı emeklilik ikramiyesi parası ile işcinin 30 yıla karşılık alacağı kıdem tazminatı parası arasında azımsanmayacak derecede farklı bir meblağ oluşmaktadır.
Ayrıca, 5434 sayılı Kanunun 89 ve ek 82 nci maddelerinde yer alan hukumlerle, devlet memurlarında emeklilik ikramiyesinin ust sınırı 30 yıldan kurtarılmıştır. Bu kurtarma işleminin gorev yapılan ay kusuratlarına da emeklilik ikramiyesi tutarının dahil edilmesi sağlanmalıdır.
Bu nedenle; gunumuz şartlarına gore, kamu gorevini yurutmekte olan bir devlet memuruna odenecek olan emeklilik ikramiyesi tutarında esas alınacak hesaplama sisteminin değiştirilmesi ve gorevde alınan ucretin karşılığı bir odeme yapılmasının, Emeklilik ikramiyesi hesaplamasında ay kusuratlarının da dahil edilmesinin,
Doğru ve haklı bir değerlendirme olacağını duşunmekteyiz.

Temennimiz, bu konularda da Hukumetin hakkaniyetli olarak bir artış yapılması yonunde ivedilikle bir calışma talimatını vermesi, uzunca bir suredir kamu hizmetini yurutmekte olan Devlet memurlarının beklentisini, omrunu bu işlere vermiş olanların emekliliklerinde de insan onuruna yaraşır bir şekilde hayat surdurmenin beklentisi olarak gormek gerektiğini duşunmekteyiz.
EK GOSTERGE RAKAMLARININ HANGİ ORANDA ARTIRILMASI GEREKİR? SADECE EK GOSTERGE RAKAMLARINI ARTIRMIŞ OLALIM DİYE ARTIŞ YAPILDIĞI TAKDİRDE EK GOSTERGE ARTIŞI BEKLEYENLERİN DUŞ KIRIKLIĞINA UĞRAYACAĞI DURUMLARI BELİRTMEKTEYİZ.
Yapılacak olan ek gosterge artışının ek gostergesi 2200 ve 3000 olanlar icin 3600 e yukseltilmesi, belirli unvanlar icin makam tazminatı verilmesi, 5434 sayılı Kanun ek madde 70 de bulunan yuzde oranlarının bir kez daha artırılması, kıdem aylık gosterge rakamlarının artırılması gerekir.
Ek gosterge artışı yapılmıştır diyerek 2200 ek gostergenin 3000 ek gostergeye yukseltilmesi, beklenti icinde bulunanlar icin buyuk bir hayal kırıklığı olacak, hic yapılmasaydı daha iyi denecek bir duzenleme olacağını belirtebiliriz. Bu değerlendirmemiz, http://www.memurlar.net/hesaplama/emekli-maas/ emekli maaş robotundan yapılacak hesaplamayla gorulebilir ve 2200 ek gosterge ile 3000 ek gosterge arasındaki farkın azlığı, ancak 2200 veya 3000 ek gosterge ile 3600 ek gosterge arasındaki farkın fazlalığı gorulebilir.
Bu nedenle 2200, 3000 ek gostergenin en duşuk 3600 ek gostergeye yukseltilmesi gerekir ve yapılacak bu artışların, Memurların kadro gorev unvanları, sorumlulukları, hiyerarşik durumları da dikkate alınarak yapılması memnuniyeti ortaya cıkaracaktır.
Zaman icerisinde yapılan ve gunumuzde uygulanan yasal duzenlemeler, hep genc yaşta emekliliği engellemeye yonelik olmasına rağmen, uzunca bir sure sistem icerisinde gorev yapan memurların emekliliklerinde işleme alınan kıdem aylık tutarlarında bir artış yapılmaması, ayrıca dikkate değer bir durumdur. 1 yıl icin kıdem aylığı gostergesi 20, 25 yıl ve uzeri ise 500 gosterge rakamının memur aylık katsayısı ile carpımı sonucu bulunan tutar bir memurun emekliliğinde alacağı tutar olmaktadır. Bu erken emekliliği onleyen yasal duzenlemelerle celişki yaratmaktadır. Bu durumunda ek gosterge artışında dikkate alınmasının bir anlamda gereklilik olduğunu değerlendirmemiz doğru bir yaklaşım olmaktadır.