
30 Kasım 2007 CUMAResmî GazeteSayı : 26716
YONETMELİK
Başbakanlıktan:
İNTERNET ORTAMINDA YAPILAN YAYINLARIN DUZENLENMESİNE
DAİR USUL VE ESASLAR HAKKINDA YONETMELİK
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Tanımlar ve İlkeler
Amac ve kapsam
MADDE 1 ? (1) Bu Yonetmeliğin amacı; icerik sağlayıcıların, yer sağlayıcıların ve erişim sağlayıcıların yukumluluk ve sorumlulukları ile internet ortamında işlenen belirli suclarla icerik sağlayıcı, yer sağlayıcı ve erişim sağlayıcıları uzerinden mucadeleye ilişkin esas ve usulleri duzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 ? (1) Bu Yonetmelik; 4/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Duzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suclarla Mucadele Edilmesi Hakkında Kanuna dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 ? (1) Bu Yonetmeliğin uygulanmasında;
a) Abone: Herhangi bir sozleşme ile erişim sağlayıcılarından internet ortamına bağlanma hizmeti alan gercek veya tuzel kişileri,
b) Başkan: Telekomunikasyon İletişim Başkanını,
c) Başkanlık: Telekomunikasyon İletişim Başkanlığını,
c) Bilgi: Verilerin anlam kazanmış bicimini,
d) Dosya butunluk değeri: Bir bilgisayar dosyasının icindeki butun verilerin matematiksel bir işlemden gecirilmesi sonucu elde edilen ve dosyanın icerisindeki verilerde bir değişiklik yapılıp yapılmadığını kontrol icin kullanılan dosyanın ozunu belirten değeri,
e) Erişim: Herhangi bir vasıtayla internet ortamına bağlanarak kullanım olanağı kazanılmasını,
f) Erişim sağlayıcı: İnternet toplu kullanım sağlayıcılarına ve abone olan kullanıcılarına internet ortamına erişim olanağı sağlayan işletmeciler ile gercek veya tuzel kişileri,
g) Erişim sağlayıcı trafik bilgisi: İnternet ortamında yapılan her turlu erişime ilişkin olarak abonenin adı, kimlik bilgileri, adı ve soyadı, adresi, telefon numarası, sisteme bağlantı tarih ve saat bilgisi, sistemden cıkış tarih ve saat bilgisi, ilgili bağlantı icin verilen IP adresi ve bağlantı noktaları gibi bilgileri,
ğ) Faaliyet belgesi: Erişim sağlayıcı veya yer sağlayıcı olarak faaliyette bulunabilmek icin Kurum tarafından verilen Kanun kapsamındaki yetkilendirmeyi iceren belgeyi,
h) IP adresi: Belirli bir ağa bağlı cihazların birbirini tanımak, birbirleriyle iletişim kurmak ve birbirlerine veri yollamak icin kullandıkları, İnternet Protokolu standartlarına gore verilen adresi,
ı) İcerik sağlayıcı: İnternet ortamı uzerinden kullanıcılara sunulan her turlu bilgi veya veriyi ureten, değiştiren ve sağlayan gercek veya tuzel kişileri,
i) İnternet ortamı: Haberleşme ile kişisel veya kurumsal bilgisayar sistemleri dışında kalan ve kamuya acık olan internet uzerinde oluşturulan ortamı,
j) İzleme: İnternet ortamındaki verilere etki etmeksizin bilgi ve verilerin takip edilmesini,
k) Kanun: 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Duzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suclarla Mucadele Edilmesi Hakkında Kanunu,
l) Kullanıcı: Aboneliği olup olmamasına bakılmaksızın internet ortamından yararlanan gercek veya tuzel kişileri,
m) Kurum: Telekomunikasyon Kurumunu,
n) Sabit IP adresi: Belirli bir ağa bağlı cihazların birbirini tanımak, birbirleriyle iletişim kurmak ve birbirlerine veri yollamak icin kullandıkları, zamana, oturuma gore değişmeyen ve sistem yoneticisi tarafından belirlenip tanımlanan ve değiştirilebilen IP adresini,
o) Ticari amacla internet toplu kullanım sağlayıcı: İnternet salonu ve benzeri umuma acık yerlerde belirli bir ucret karşılığı internet toplu kullanım sağlayıcılığı hizmeti veren veya bununla beraber bilgisayarlarda bilgi ve beceri artırıcı veya zek geliştirici nitelikteki oyunların oynatılmasına imkÂn sağlayan gercek veya tuzel kişileri,
o) Vekil sunucu trafik bilgisi: İnternet ortamında erişim sağlayıcı tarafından kullanılan vekil sunucu hizmetine ilişkin talebi yapan kaynak IP adresi ve port numarası, erişim talep edilen hedef IP adresi ve port numarası, protokol tipi, URL adresi, bağlantı tarih ve saati ile bağlantı kesilme tarih ve saati bilgisi gibi bilgileri,
p) Veri: Bilgisayar tarafından uzerinde işlem yapılabilen her turlu değeri,
r) Yayın: İnternet ortamında yapılan yayını,
s) Yer sağlayıcı: İnternet ortamında hizmet ve icerikleri barındıran sistemleri sağlayan veya işleten gercek veya tuzel kişileri,
ş) Yer sağlayıcı trafik bilgisi: İnternet ortamındaki her turlu yer sağlamaya ilişkin olarak; kaynak IP adresi, hedef IP adresi, bağlantı tarih ve saat bilgisi, istenen sayfa adresi, işlem bilgisi (GET, POST komut detayları) ve sonuc bilgileri gibi bilgileri,
ifade eder.
İlkeler
MADDE 4 ? (1) Yayınlar;
a) İnsan onuruna, temel hak ve hurriyetlere saygılı olmalıdır.
b) Genclerin ve cocukların fiziksel, zihinsel ve ahlakî gelişimini zedeleyecek turden iceriklere yer vermemelidir.
c) Ailenin huzur ve refahını sağlayan hususlara zarar verecek nitelikte olmamalıdır.
c) Kişileri, uyuşturucu madde bağımlılığı, fuhuş, mustehcenlik ve kumar gibi kotu alışkanlıklara teşvik edici olmamalıdır.
(2) Herkesin kendisine yonelik haklarını ihlal eden internet yayınlarının iceriklerinden dolayı cevap ve duzeltme hakkı olmalıdır.
İKİNCİ BOLUM
İcerik Sağlayıcıları, Yer Sağlayıcıları ile Erişim Sağlayıcılarının
Sorumluluk ve Yukumlulukleri
Bilgilendirme yukumluluğu
MADDE 5 ? (1) Ticari veya ekonomik amaclı icerik sağlayıcıları, yer sağlayıcıları ve erişim sağlayıcıları, aşağıda belirtilen tanıtıcı bilgilerini, kendilerine ait internet ortamında, kullanıcıların ana sayfadan doğrudan ulaşabileceği şekilde ve iletişim başlığı altında, doğru, eksiksiz ve guncel olarak bulundurmakla yukumludur:
a) Gercek kişi ise; adı ve soyadı, tuzel kişi ise; unvanı ve sorumlu kişiler, vergi kimlik numarası veya ticaret sicil numarası,
b) Yerleşim yeri, tuzel kişi ise merkezinin bulunduğu yer,
c) Elektronik iletişim adresi ve telefon numarası,
c) Sunduğu hizmet, bir merciin iznine veya denetimine tabi bir faaliyet cercevesinde yapılıyor ise, yetkili denetim merciine ilişkin bilgiler.
(2) Ticari veya ekonomik amaclı icerik sağlayıcı, birinci fıkradaki bilgilerle birlikte, yer sağlayıcıya ilişkin tanıtıcı bilgileri, doğru, eksiksiz ve guncel olarak ana sayfasında bulundurmakla yukumludur.
İcerik sağlayıcının sorumluluğu
MADDE 6 ? (1) İcerik sağlayıcı, internet ortamında kullanıma sunduğu her turlu icerikten sorumludur.
(2) İcerik sağlayıcı, bağlantı sağladığı başkasına ait icerikten sorumlu değildir. Ancak, sunuş biciminden, bağlantı sağladığı iceriği benimsediği ve kullanıcının soz konusu iceriğe ulaşmasını amacladığı acıkca belli ise, genel hukumlere gore sorumludur.
Yer sağlayıcının yukumlulukleri
MADDE 7 ? (1) Yer sağlayıcı;
a) Yer sağladığı hukuka aykırı icerikten, ceza sorumluluğu ile ilgili hukumler saklı kalmak kaydıyla, Kanun ve ilgili mevzuat hukumlerine gore Başkanlık, adli makamlar veya hakları ihlal edilen kişiler tarafından haberdar edilmesi halinde ve teknik olarak engelleme imkÂnı bulunduğu olcude hukuka aykırı iceriği yayından kaldırmakla,
b) Sunucu barındırma hizmeti dÂhil, yer sağlamakla ilgili hizmetlerinde (a) bendindeki hukumlere uymakla,
c) Yer sağlayıcı trafik bilgisini altı ay saklamakla, bu bilgilerin doğruluğunu, butunluğunu oluşan verilerin dosya butunluk değerlerini zaman damgası ile birlikte saklamak ve gizliliğini temin etmekle,
yukumludur.
(2) Yer sağlayıcı, yer sağladığı iceriği kontrol etmek veya hukuka aykırı bir faaliyetin soz konusu olup olmadığını araştırmakla yukumlu değildir.
Erişim sağlayıcının yukumlulukleri
MADDE 8 ? (1) Erişim sağlayıcı;
a) Herhangi bir kullanıcısının yayınladığı hukuka aykırı icerikten, Kanun ve ilgili diğer mevzuat hukumlerine gore, Başkanlıkca haberdar edilmesi halinde ve teknik olarak en-gelleme imkÂnı bulunduğu olcude erişimi engellemekle,
b) Sağladığı hizmetlere ilişkin olarak, Başkanlığın Kanunla ve ilgili diğer mevzuatla verilen gorevlerini yerine getirebilmesi icin; erişim sağlayıcı trafik bilgisini bir yıl saklamakla, bu bilgilerin doğruluğunu, butunluğunu oluşan verilerin dosya butunluk değerlerini zaman damgası ile birlikte muhafaza etmek ve gizliliğini temin etmekle, internet trafik izlemesinde Başkanlığa gerekli yardım ve desteği sağlamakla, faaliyet belgesinde yer alan Başkanlığın uygun gorduğu bilgileri talep edildiğinde bildirmekle ve ticari amacla internet toplu kullanım sağlayıcılar icin belirli bir IP bloğundan sabit IP adres planlaması yapmakla ve bu bloktan IP adresi vermekle,
c) Faaliyetine son vereceği tarihten en az uc ay once, durumu Kuruma, icerik sağlayıcılarına ve muşterilerine bildirmekle, Kuruma bildirilen kapanma tarihinden geriye doğru bir yıllık suredeki trafik bilgilerine ilişkin butun kayıtları metin dosyası olarak, log formatlarını acıklamalarıyla birlikte, abone kutuk bilgilerini Başkanlığa cd, dvd gibi optik medya ortamında teslim etmekle,
c) Faaliyete başlamasından itibaren her ay duzenli olarak, her erişim yontemine ilişkin kullanacağı erişim numaralarını ve toptan hizmet verdiği abonelere ilişkin bilgileri Başkanlığa gondermekle,
d) Başkanlık ile aralarındaki bağlantıdan erişimi engellenecek adreslere ilişkin gonderilecek bilgileri kendi sistemlerinde derhal uygulanabilmesi icin, gerekli olan donanım ve yazılımı kurarak lazım olan duzenlemeleri yapmakla,
e) Kullanıcılarına vekil sunucu hizmeti sunuyor ise; vekil sunucu trafik bilgisini bir yıl saklamakla, bu bilgilerin doğruluğunu, butunluğunu oluşan verilerin dosya butunluk değerlerini zaman damgası ile birlikte muhafaza etmek ve gizliliğini temin etmekle,
yukumludur.
(2) Erişim sağlayıcı, verdiği hizmeti kullananlara ilişkin bilgilerin başkaları tarafından elde edilmesini ilgili mevzuatta belirlenen esas ve usullere uygun olarak engeller.
(3) Erişim sağlayıcı, kendisi aracılığıyla erişilen bilgilerin iceriklerinin hukuka aykırı olup olmadığını ve sorumluluğu gerektirip gerektirmediğini kontrol etmekle yukumlu değildir.
İdari para cezaları
MADDE 9 ? (1) Bu Yonetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen yukumluluğu yerine getirmeyen icerik sağlayıcı, yer sağlayıcı veya erişim sağlayıcıya Başkanlık tarafından ikibin Yeni Turk Lirasından onbin Yeni Turk Lirasına kadar idarî para cezası verilir.
(2) Bu Yonetmeliğin 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerinde yer alan yukumluluklerden birini yerine getirmeyen erişim sağlayıcısına, Başkanlık tarafından onbin Yeni Turk Lirasından ellibin Yeni Turk Lirasına kadar idarî para cezası verilir.
UCUNCU BOLUM
İceriğin Yayından Cıkarılması ve Cevap Hakkı
İceriğin yayından cıkarılması ve cevap hakkı
MADDE 10 ? (1) İcerik nedeniyle hakları ihlÂl edildiğini iddia eden kişi, icerik sağlayıcıya, buna ulaşamaması halinde yer sağlayıcıya, internet ortamından veya bizzat başvurarak, kendisine ilişkin iceriğin yayından cıkarılmasını ve yayındaki kapsamından fazla olmamak uzere hazırladığı cevabın bir hafta sureyle internet ortamında yayımlanmasını isteyebilir. İcerik veya yer sağlayıcı, kendisine ulaştığı tarihten itibaren iki gun icinde talebi yerine getirir. Bu sure zarfında talep yerine getirilmediği takdirde reddedilmiş sayılır.
(2) Talebin reddedilmiş sayılması halinde, kişi onbeş gun icinde yerleşim yeri sulh ceza mahkemesine başvurarak, iceriğin yayından cıkarılmasına ve yayındaki kapsamından fazla olmamak uzere, hazırladığı cevabın bir hafta sureyle internet ortamında yayımlanmasına karar verilmesini isteyebilir. Sulh ceza hÂkimi bu talebi uc gun icinde duruşma yapmaksızın karara bağlar. Sulh ceza hÂkiminin kararına karşı 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu hukumlerine gore itiraz yoluna gidilebilir.
(3) Sulh ceza hÂkiminin kesinleşen kararının, birinci fıkraya gore yapılan başvuruyu yerine getirmeyen icerik sağlayıcıya veya yer sağlayıcıya tebliğinden itibaren iki gun icinde, icerik yayından cıkarılarak hazırlanan cevabın yayımlanmasına, kullanıcıların ana sayfadan doğrudan ulaşabileceği şekilde ve tekzip başlığı altında başlanır.
Cezai yaptırım
MADDE 11 ? (1) Sulh ceza hÂkiminin kararını, 10 uncu maddede belirtilen şartlara uygun olarak ve suresinde yerine getirmeyen sorumlu kişi, altı aydan iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. İcerik veya yer sağlayıcının tuzel kişi olması halinde, bu fıkra hukmu yayın sorumlusu hakkında uygulanır.
DORDUNCU BOLUM
Erişimin Engellenmesi
Erişimin engellenmesi kararının konusunu oluşturan suclar
MADDE 12 ? (1) İnternet ortamında yapılan ve iceriği aşağıdaki sucları oluşturduğu hususunda yeterli şuphe sebebi bulunan yayınlarla ilgili olarak erişimin engellenmesine karar verilir:
a) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Turk Ceza Kanununda yer alan;
1) İntihara yonlendirme (madde 84),
2) Cocukların cinsel istismarı (madde 103, birinci fıkra),
3) Uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanılmasını kolaylaştırma (madde 190),
4) Sağlık icin tehlikeli madde temini (madde 194),
5) Mustehcenlik (madde 226),
6) Fuhuş (madde 227),
7) Kumar oynanması icin yer ve imkÂn sağlama (madde 228),
sucları.
b) 25/7/1951 tarihli ve 5816 sayılı Ataturk Aleyhine İşlenen Suclar Hakkında Kanunda yer alan suclar.
Koruma tedbiri olarak erişimin engellenmesi kararı
MADDE 13 ? (1) Erişimin engellenmesi kararı, soruşturma evresinde hÂkim, kovuşturma evresinde ise mahkeme tarafından verilir. Soruşturma evresinde, gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısı tarafından da erişimin engellenmesine karar verilebilir. Bu durumda Cumhuriyet savcısı kararını yirmidort saat icinde hÂkimin onayına sunar ve hÂkim, kararını en gec yirmidort saat icinde verir. Bu sure icinde kararın onaylanmaması halinde tedbir, Cumhuriyet savcısı tarafından derhal kaldırılır.
(2) Koruma tedbiri olarak verilen erişimin engellenmesine ilişkin karara, Başkanlıkca ve Ceza Muhakemesi Kanunu hukumlerine gore ilgililer tarafından itiraz edilebilir.
İdari tedbir olarak erişimin engellenmesi kararı
MADDE 14 ? (1) İceriği 12 nci maddede belirtilen sucları oluşturan yayınlarda, icerik sağlayıcının veya yer sağlayıcının yurt dışında bulunması halinde veya icerik sağlayıcı veya yer sağlayıcı yurt icinde bulunsa bile, iceriği Turk Ceza Kanununun 103 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan cocukların cinsel istismarı veya aynı Kanunun 226 ncı maddesinde yer alan mustehcenlik suclarını oluşturan yayınlara ilişkin olarak erişimin engellenmesine Başkanlıkca re'sen karar verilir. Turk Ceza Kanununun 103 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan cocukların cinsel istismarı veya aynı Kanunun 226 ncı maddesinde yer alan mustehcenlik suclarını oluşturan yayınlara ilişkin olarak icerik veya yer sağlayıcının yurt icinde bulunması durumunda bu karar, yirmidort saat icinde hÂkimin onayına sunulur ve hÂkim kararını en gec yirmidort saat icinde verir. Bu sure icinde kararın onaylanmaması halinde tedbir, Başkanlık tarafından derhal kaldırılır ve erişim sağlayıcılara bildirilerek gereğinin yerine getirilmesi istenir.
(2) Başkanlık tarafından verilen erişimin engellenmesi kararının konusunu oluşturan yayını yapanların kimliklerinin belirlenmesi halinde, Cumhuriyet başsavcılığına suc duyurusunda bulunulur. Başkanlık, suc duyurusuna esas teşkil edecek verilerin elde edilebilmesi icin kamu kurum ve kuruluşlarından bilgi ve belge talep edebilir.
Erişimin engellenmesi kararında belirtilmesi gerekli hususlar
MADDE 15 ? (1) Koruma tedbiri olarak verilen erişimin engellenmesi kararında;
a) Kararı veren merciin adı,
b) Karar tarihi ile soruşturma numarası veya kovuşturmaya gecilmişse mahkeme esas numarası,
c) Tedbirin hangi suc icin istendiği, bu suca ilişkin yeterli şuphe sebeplerinin neler olduğu,
c) "URL adresi: http://www.abcd.com/abcdefgh.htm" şeklinde orneklenen, suca ilişkin bilgilerin bulunduğu tam web adresi,
d) "www.abcd.com" şeklinde orneklenen, hakkında tedbir uygulanacak internet yayınlarının alan adı,
e) Hakkında tedbir uygulanacak internet yayınlarının bulunduğu yer sağlayıcıya ait IP adresi,
f) Alan adı veya IP adresi olarak erişim engelleme yontemi,
belirtilir.
Erişimin engellenmesi usulu
MADDE 16 ? (1) Yonetmeliğin 13 uncu maddesi gereğince, hÂkim, mahkeme veya Cumhuriyet savcısı tarafından verilen erişimin engellenmesi kararı Başkanlığa gonderilir. Kararlar, doğrudan erişim sağlayıcılara gonderilemez. Başkanlık, kararlara ilişkin bilgileri gereği derhal yapılmak uzere elektronik ortamda erişim sağlayıcılara bildirir.
(2) Kişiler veya kurumlar tarafından Başkanlığın kurduğu bilgi ihbar merkezine yapılan ihbarlar, teknik ve hukuki incelemeye alınır. Soz konusu icerikte bu suclardan birisinin oluştuğu konusunda yeterli şuphe sebebi tespit edildiği takdirde, 14 uncu maddeye gore işlem yapılır. Suca ilişkin yeterli şuphe sebebi tespit edilemediği takdirde işlem yapılmaz.
(3) 13 uncu ve 14 uncu maddeler kapsamındaki erişimin engellenmesi kararlarına ilişkin bilgiler, Başkanlıkca ilgili erişim sağlayıcılara elektronik ortamda bildirilir ve kararların gereği erişim sağlayıcılar tarafından derhal ve en gec kararın bildirilmesi anından itibaren yirmidort saat icinde yerine getirilir. 13 uncu maddeye gore erişimi engellenen yayınlar, Başkanlık tarafından hazırlanan ve mevcut sayfa yerine kararı veren merciin adı ile karar tarih ve sayısını belirten uyarı sayfasına yonlendirilir.
(4) Erişim sağlayıcılar, Başkanlık ile aralarındaki bağlantıdan aktarılacak erişimin engellenmesi kararlarının, kendi sistemlerinde derhal uygulanabilmesi icin gerekli olan donanım ve yazılımı kurarak lazım olan duzenlemeleri yapar.
(5) Erişimin engellenmesi kararı kapsamında, erişimin engellenmesi kararına konu olan sucun oluştuğu konusunda yeterli şuphe sebebinin tespiti surecinde, erişim engellenmeden onceki yayının durumu elektronik ortamda Başkanlıkca arşivlenir.
(6) Gerektiğinde Başkanlık, erişimin engellenmesi kararlarına konu olan iceriğin yayından kaldırılmasını, 7 nci maddenin birinci fıkrası uyarınca yer sağlayıcıdan isteyebilir.
Erişimin engellenmesinin hukumsuz kalması
MADDE 17 ? (1) Soruşturma sonucunda kovuşturmaya yer olmadığı kararı verilmesi halinde, erişimin engellenmesi kararı kendiliğinden hukumsuz kalır. Bu durumda Cumhuriyet savcısı, kovuşturmaya yer olmadığı kararının bir orneğini Başkanlığa gonderir. Başkanlık, karara ilişkin bilgileri gereği derhal yapılmak uzere elektronik ortamda erişim sağlayıcılara bildirir.
(2) Kovuşturma evresinde beraat kararı verilmesi halinde, erişimin engellenmesi kararı kendiliğinden hukumsuz kalır. Bu durumda mahkemece beraat kararının bir orneği Başkanlığa gonderilir. Başkanlık, karara ilişkin bilgileri gereği derhal yapılmak uzere elektronik ortamda erişim sağlayıcılara bildirir.
(3) Başkanlıkca resen verilen erişimin engellenmesi kararı, hÂkim tarafından onaylanmadığı takdirde hukumsuz sayılır. Başkanlık, karara ilişkin bilgileri gereği derhal yapılmak uzere elektronik ortamda erişim sağlayıcılara bildirir.
Erişimin engellenmesinin kaldırılması
MADDE 18 ? (1) Konusu bu Yonetmeliğin 12 nci maddesinde sayılan sucları oluşturan iceriğin yayından cıkarılması halinde; erişimin engellenmesi kararı, soruşturma evresinde Cumhuriyet savcısı, kovuşturma evresinde mahkeme tarafından kaldırılır. Bu kararın bir orneği Başkanlığa gonderilir. Başkanlık, karara ilişkin bilgileri gereği derhal yapılmak uzere elektronik ortamda erişim sağlayıcılara bildirir.
(2) Soruşturma evresinde, gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısı tarafından da erişimin engellenmesine karar verilebilir. Bu durumda Cumhuriyet savcısı kararını yirmidort saat icinde hÂkimin onayına sunar ve hÂkim, kararını en gec yirmidort saat icinde verir. Bu sure icinde kararın onaylanmaması halinde tedbir, Cumhuriyet savcısı tarafından derhal kaldırılır. Bu kararın bir orneği Başkanlığa gonderilir. Başkanlık, karara ilişkin bilgileri gereği derhal yapılmak uzere elektronik ortamda erişim sağlayıcılara bildirir.
İdari ve cezai yaptırımlar
MADDE 19 ? (1) İdarî tedbir olarak verilen erişimin engellenmesi kararının Başkanlıkca bildirilmesinden itibaren yirmidort saat icinde yerine getirilmemesi halinde, Başkanlık tarafından erişim sağlayıcısına, onbin Yeni Turk Lirasından yuzbin Yeni Turk Lirasına kadar idarî para cezası verilir. İdarî para cezasının verildiği andan itibaren yirmidort saat icinde kararın yerine getirilmemesi halinde ise Başkanlığın talebi uzerine Kurum tarafından faaliyet belgesinin iptaline karar verilebilir.
(2) Soruşturma evresinde hÂkim, kovuşturma evresinde ise mahkeme; soruşturma evresinde gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısı tarafından koruma tedbiri olarak verilen erişimin engellenmesi kararının gereğini Başkanlıkca bildirilmesinden itibaren yirmidort saat icinde yerine getirmeyen yer veya erişim sağlayıcılarının sorumluları, fiil daha ağır cezayı gerektiren başka bir suc oluşturmadığı takdirde, altı aydan iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
BEŞİNCİ BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
Kanun yolu
MADDE 20 ? (1) Bu Yonetmelikte tanımlanan kabahatler dolayısıyla Başkanlık veya Kurum tarafından verilen idarî para cezalarına ilişkin kararlara karşı, 6/1/1982 tarihli ve 2577 sayılı İdarî Yargılama Usulu Kanunu hukumlerine gore kanun yoluna başvurulabilir.
Calışma kurulları
MADDE 21 ? (1) Başkanlık, Ulaştırma Bakanlığı, kolluk kuvvetleri, ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile icerik, yer ve erişim sağlayıcılar ve ilgili sivil toplum kuruluşları arasında koordinasyon oluşturarak internet ortamında yapılan ve Kanun kapsamına giren sucları oluşturan iceriğe sahip faaliyet ve yayınları onlemeye yonelik calışmalar yapmak amacıyla calışma kurulları oluşturabilir. Calışma kurulları, Başkanın gorevlendireceği personelin başkanlığında calışmalarını yurutur. Kurulların calışma usul ve esasları Başkanlıkca belirlenir. Calışma kurullarının her turlu giderleri Kurum tarafından karşılanır.
(2) Başkanlık bu Yonetmelikle verilen gorevlerini yerine getirirken danışman kullanma, hizmet satın alma, tanıtma, kiralama gibi faaliyetlerde bulunabilir.
İşbirliği ve koordinasyon calışmaları
MADDE 22 ? (1) Başkanlık, bilişim ve internet alanındaki gelişmeleri izlemek amacıyla, uluslararası kurum ve kuruluşlarla, gerek Turkiye'de gerekse yurt dışında, giderleri Kurum tarafından karşılanan işbirliği ve ortak calışmalar yapar.
(2) Başkanlık, Kanunun 8 inci maddesinin birinci fıkrasında sayılan sucların, internet ortamında işlenmesini konu alan her turlu temsili goruntu, yazı veya sesleri iceren urunlerin tanıtımı, ulkeye sokulması, bulundurulması, kiraya verilmesi veya satışının onlenmesini teminen yetkili ve gorevli kolluk kuvvetleri ile soruşturma mercilerine, teknik imkÂnları dahilinde gereken her turlu yardımda bulunur veya koordinasyonu sağlar. Bu doğrultuda Başkanlık, soruşturma mercileri ile yetkili ve gorevli kolluk kuvvetleri tarafından intikal ettirilen talepleri inceler, değerlendirir ve Kanunda ongorulen sucların onlenmesini teminen gerekli tedbirlerin alınmasını sağlayabilir.
(3) Başkanlık, İnternet Kurulu ile gerekli işbirliği ve koordinasyonu sağlar; bu Kurulca izleme, filtreleme ve engelleme yapılacak iceriği haiz yayınların tespiti ve benzeri konularda yapılacak oneriler ile ilgili gerekli her turlu tedbir veya kararları alır. Başkanlık gorevlerinin yerine getirilmesi amacıyla, Başkan veya gorevlendireceği daire başkanı ile ilgili daire başkanları İnternet Kurulu toplantılarına katılır. İnternet Kurulu, Başkanlığın Kanundaki gorevlerine ilişkin hususlarda Başkanlığın goruşunu alarak karar verir.
Yururluk
MADDE 23 ? (1) Bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 24 ? (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Başbakan yurutur.