4 Ağustos 2011 PERŞEMBEResmî GazeteSayı : 28015
YONETMELİK
Sayıştay Başkanlığından:
SAYIŞTAY DENET YARDIMCISI ADAYLIĞI GİRİŞ SINAVI,
DENETCİ YARDIMCILARININ MESLEKİ EĞİTİM, STAJ
VE YETERLİK SINAVI YONETMELİĞİ
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac ve kapsam

MADDE 1 ? (1) Bu Yonetmelik, Sayıştay denetci yardımcısı adaylığı giriş sınavı; denetci yardımcısı adayları ile denetci yardımcılarının mesleki eğitiminde okutulacak derslerle staj şekli ve şartları ile suresi, eğitim ve staj sonundaki yeterlik sınavı esas ve usullerini belirlemek amacıyla duzenlenmiştir.
Dayanak
MADDE 2 ? (1) Bu Yonetmelik, 3/12/2010 tarihli ve 6085 sayılı Sayıştay Kanununun 17 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 ? (1) Bu Yonetmelikte gecen;

a) Aday: Sayıştay denetci yardımcısı adaylığı giriş sınavına başvuran kişiyi,
b) Başkanlık: Sayıştay Başkanı, başkan yardımcıları ve bolum başkanlarını,
c) Daire Başkanı: Sayıştay Daire Başkanını,
c) Denetci: Sayıştay uzman denetcisi, başdenetcisi ve denetcisini,
d) Denetci yardımcısı: Sayıştay denetci yardımcısını,

e) Denetci yardımcısı adayı: Sayıştay denetci yardımcısı adayını,
f) Etut: Mesleki konularda bilimsel araştırma yontem ve tekniklerine uygun olarak yapılan calışmayı,
g) Meslek mensupları: Sayıştay Kanununda sayılan meslek mensuplarını,
ğ) Uye: Sayıştay uyesini,
h) Yonetim mensubu: Sayıştay Kanununda sayılan yonetim mensuplarını,
ı) Yonetmelik: Bu Yonetmeliği,
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
Denetci Yardımcısı Adaylığı Giriş Sınavı ve Atanma
Giriş sınavına gireceklerde aranacak şartlar
MADDE 4 ? (1) Sınava girecek kişilerde;
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde belirtilen genel nitelikleri taşımak,
b) Eleme sınavının yapıldığı tarih itibariyle 35 yaşını bitirmemiş olmak,
c) Hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakultelerinden veya bunlara denkliği Yuksekoğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt ici veya yurt dışındaki en az dort yıllık fakulte veya yuksek okullardan birini bitirmiş olmak,
c) Sağlıkla ilgili, denetcilik gorevini surekli olarak yurdun her yerinde yapmasına engel bir durumu olmamak,
şartları aranır.
(2) Giriş sınavının yazılı sınavı veya mulakatına iki kez katıldığı halde başarılı olamayanlar bir daha sınava giremezler.
Giriş sınavının duyurulması
MADDE 5 ? (1) Giriş sınavının yapılacağı tarih ve il, sınava giriş şartları, atama yapılacak kadro sayısı ve gerekli gorulen diğer hususlar; Turkiye genelinde yayımlanan gazetelerden en az birinde iki kez yayınlanarak ve Başkanlıkca uygun gorulecek diğer araclarla eleme sınavının başlangıc tarihinden en az otuz gun oncesinden başlayarak duyurulur.
(2) Atama yapılacak kadro sayısı, ilan tarihi itibari ile mevcut boş kadro sayısını gecemez.
Giriş sınavı icin gerekli belgeler
MADDE 6 ? (1) Giriş sınavına katılmak isteyenler; aday başvuru formu, ozgecmişleri ve uc adet vesikalık fotoğraf ile Sayıştay Başkanlığına başvururlar.
(2) Aday başvuru formunda; adayın adı ve soyadı, T.C. kimlik numarası, doğum yeri ve tarihi, mezun olduğu yuksek oğretim kurumu, yuksek lisans veya doktora derecesine sahip olanlar icin bunlara ilişkin bilgiler, askerlik durumu, adli sicil durumu, yazışma adresi, sağlık durumu, yazılı sınavda tercih ettiği secimlik ders ve gerekli diğer bilgiler bulunur.
(3) Mulakatta başarılı olan adaylardan atama işlemi yapılmadan once aşağıdaki belgeler istenir.
a) Sağlıkla ilgili, denetcilik gorevini surekli olarak yurdun her yerinde yapmasına engel bir durumu olmadığına ilişkin yazılı beyanı,
b) Erkek adaylar icin askerlikle ilişiği olmadığına dair yazılı beyanı,
c) Yuksek oğrenim diplomasının veya mezuniyet belgesinin aslı veya Başkanlıkca onaylanmış orneği,
c) Yuksek lisans veya doktora derecesine sahip olanların, bu oğrenimlere ilişkin diploma veya mezuniyet belgesinin aslı veya Başkanlıkca onaylanmış orneği.
(4) Yukarıdaki belgelerde gerceğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları gecersiz sayılır ve atamaları yapılmaz. Bunların atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bu kişiler hicbir hak talep edemezler ve haklarında, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Turk Ceza Kanununun ilgili hukumleri uygulanmak uzere Cumhuriyet Başsavcılığına suc duyurusunda bulunulur.
Sınava giriş belgesi
MADDE 7 ? (1) Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında gosterilen belgeleri giriş sınavı duyurusunda belirtilen sure icerisinde ibraz eden veya gonderenlere Olcme, Secme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı (OSYM) tarafından Sınava Giriş Belgesi verilir veya adreslerine gonderilir. Sınava girebilmek icin bu belgenin ibrazı şarttır.
Giriş sınavı esasları
MADDE 8 ? (1) Giriş sınavı; eleme sınavı, yazılı sınav ve mulakattan oluşur.
(2) Eleme sınavı, yazılı sınav ve mulakat Başkanlıkca duyurulan tarihlerde ve yerlerde yapılır.
(3) Eleme sınavı ve yazılı sınavı, OSYM ile yapılacak bir protokol cercevesinde, OSYM aracılığıyla yurutulur. Bu sınavların yerleri, soruların hazırlanmasında gozetilecek hususlar, puanlama, kazananların belirlenmesine ilişkin usul ve esaslar ve mali hukumler protokolde yer alır ve Başkanlığın internet sitesinde yayımlanır.
Eleme sınavı
MADDE 9 ? (1) Eleme sınavı; alan bilgisi, genel kultur ve genel yetenek sorularından oluşur ve test usulune gore yapılır. Alan bilgisi; iktisat, maliye ve hukuk sorularını kapsar.
(2) Eleme sınavının değerlendirmesinde; hukuk yuzde yirmibeş, maliye yuzde yirmibeş, iktisat yuzde yirmi, genel yetenek yuzde yirmi ve genel kultur yuzde on oranında olmak uzere ağırlıklı puan hesaplanır. Ağırlıklı puan toplamı en fazla olan adaydan başlamak uzere ve eşit puanlar icin sırasıyla hukuk, maliye, iktisat, genel yetenek ve genel kultur puanı fazla olan oncelikli olmak kaydıyla 70 ve uzerinde puan alanlar başarı sırasına konulur. Bunlardan en yuksek puandan başlayarak sınav ilanında belirtilen kadronun beş katına kadar aday eleme sınavını kazanmış sayılır.
(3) Eleme sınavı sonucları OSYM tarafından adaylara tebliğ edilir ve Başkanlığın internet sitesinde yayımlanır.
(4) Eleme sınavını kazananlar yazılı sınava katılma hakkını elde ederler ve bunlara yazılı sınavın yapılacağı yer, gun ve saat OSYM tarafından bildirilir.
Yazılı sınav
MADDE 10 ? (1) Yazılı sınav klasik usule gore yapılır. Yazılı sınav soruları Yonetmeliğin 11 inci maddesinde belirtilen konularda ve her konu icin ayrı ayrı hazırlanır. Yazılı sınav kağıtlarının değerlendirilmesinde tam puan 100'dur. Ders gruplarından alınan puanların aritmetik ortalaması yazılı sınav sonucunu oluşturur. Yazılı sınavın değerlendirilmesinde, en yuksek puandan başlamak uzere ve eşit puanlar icin sırasıyla hukuk, maliye, iktisat ve secimlik ders grubu puanı fazla olan oncelikli olmak kaydıyla 70 ve uzerinde puan alanlar başarı sırasına konulur. Bunlardan en yuksek puandan başlayarak giriş sınavı ilanında belirtilen kadro sayısının uc katına kadar aday yazılı sınavı kazanmış sayılır.
(2) Yazılı sınav sonucları OSYM tarafından adaylara tebliğ edilir ve Başkanlığın internet sitesinde yayımlanır.
(3) Yazılı sınavı kazananlar mulakata katılma hakkını elde ederler ve bunlara mulakatın yapılacağı yer, gun ve saat Başkanlıkca yazılı olarak bildirilir.
Yazılı sınav konuları
MADDE 11 ? (1) Yazılı sınav aşağıda gosterilen konulardan yapılır. Ancak bunlardan ticaret hukuku ve muhasebe secimlik konular olup, yalnız birinden sınava girilir.
a) Hukuk grubu:
1) Anayasa hukuku; genel esaslar ve Turk Anayasa hukuku.
2) İdare hukuku; genel esaslar ve idari yargı.
3) Medeni hukuk; genel esaslar, kişiler hukuku ve eşya hukuku.
4) Borclar hukuku; genel esaslar.
b) Maliye grubu:
1) Maliye teorisi.
2) Maliye politikası.
3) Butce.
4) Vergi hukuku ve Turk vergi sistemi.
c) İktisat grubu:
1) İktisat teorisi.
2) Mikro iktisat.
3) Makro iktisat.
4) İktisat politikası.
5) Para-banka-kredi.
c) Kompozisyon.
d) Secimlik grup:
1) Ticaret hukuku; genel esaslar, ticari işletmeler, ticari şirketler ve kıymetli evrak.
2) Muhasebe; genel muhasebe ve mali tablolar analizi.
Mulakat
MADDE 12 ? (1) Mulakat, adayın;
a) Bir konuyu kavrayıp ozetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gucu,
b) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
c) Ozguveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
c) Genel yetenek ve genel kulturu,
d) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere acıklığı,
yonlerinden değerlendirilerek, ayrı ayrı puan verilmek suretiyle gercekleştirilir.
(2) Adaylar, komisyon tarafından (a), (b), (c), (c) ve (d) bentlerinde yazılı ozelliklerin her biri icin yirmişer puan uzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa gecirilir. Bunun dışında mulakat ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz.
(3) Mulakatta başarılı sayılmak icin, komisyon başkan ve uyelerinin yuz tam puan uzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.
Mulakat komisyonu
MADDE 13 ? (1) Mulakat komisyonu; Sayıştay Başkanının veya gorevlendireceği bir daire başkanının başkanlığında, iki uye ve uc uzman denetci olmak uzere altı kişiden oluşur. Komisyon calışmalarının her aşamasında toplantı yeter sayısı uye tam sayısıdır.
(2) Mulakattan once, Yonetmeliğin 12 nci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen bireysel nitelikleri hakkında yeterli bilgi edinme amacıyla adaylara yoneltilecek soruların sayı ve turlerini planlamak, her bir adaya ne kadar konuşma suresi tanınacağını belirlemek ve mulakatın genel yurutme bicimi konusunda ilke kararları almak uzere komisyonca yeteri kadar hazırlık toplantısı yapılır. Bu toplantılarda alınan ilke kararları tutanağa bağlanır ve sınav dokumanları arasında muhafaza edilir.
(3) Hazırlık toplantısı sırasında gerek gorulmesi halinde Sayıştay dışından konunun uzmanları komisyona davet edilebilir ve uzmanlıklarından yararlanılabilir.
Giriş sınav sonucu, duyurulması ve atanma
MADDE 14 ? (1) Başarılı olanların, eleme sınavı puanı, yazılı sınav puanı ve mulakat puanının aritmetik ortalaması tespit edilerek en yuksek puan alandan başlamak uzere sıralama yapılır ve giriş sınav sonuc listesi hazırlanır. Puanların eşit olması halinde sırasıyla, yazılı sınavda hukuk, maliye, iktisat, kompozisyon ve secmeli alandan alınan puanın yuksekliğine gore sıralama yapılır ve başarılı sayılanlar Sayıştay internet sitesinde yayımlanır. Sonuclar Başkanlıkca ilgililere ayrıca duyurulur.
(2) Giriş sınavında başarılı olup ataması yapılacaklardan, belirtilen sure icerisinde Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin ucuncu fıkrasında sayılan belgelerle Başkanlığa muracaat etmeleri istenir. Belirtilen sure icerisinde istenilen belgeleri getirmeyenlerin atama işlemleri yapılmaz.
(3) Giriş sınav sonuc listesindeki sıralama doğrultusunda giriş sınav ilanında belirtilen kadro sayısı kadar adayın atama işlemleri yapılır.
Giriş sınavında başarılı olanların sayısının atama yapılacak kadro sayısından fazla olması
MADDE 15 ? (1) Giriş sınavını kazandığı kendilerine bildirilmesine rağmen idarece verilen sure icinde başvurmayanlar ile ataması yapıldığı halde goreve başlamayanlar haklarını kaybetmiş sayılırlar.
(2) Başkanlıkca uygun gorulmesi halinde; giriş sınavını kazandığı kendilerine bildirilenlerden idarece verilen sure icinde başvurmayanların, ataması yapıldığı halde goreve başlamayanların veya goreve başlamakla birlikte iki ay icerisinde ayrılanların yerine, sınavda başarılı olup da atama yapılacak kadro sayısından fazla oldukları icin ataması yapılamayanlar arasından, başarı sırasına gore atama yapılabilir.
(3) Giriş sınavında başarılı olup da atama yapılacak kadro sayısından fazla oldukları icin ataması yapılamayanlar, giriş sınav sonucunun ilan tarihinden itibaren dort ay gecmesiyle haklarını kaybetmiş sayılırlar.
UCUNCU BOLUM
Denetci Yardımcısı Adayları ile Denetci Yardımcılarının Mesleki Eğitim ve Stajı
Mesleki eğitim ve staj suresi
MADDE 16 ? (1) Denetci yardımcılarının mesleki eğitim ve staj suresi en az iki en cok uc yıldır.
(2) Adaylık suresi en az bir en cok iki yıldır.
(3) Mesleki eğitim ve staj suresi, denetci yardımcısı adayı ile denetci yardımcısı sayısına ve işin gereklerine gore mevcut denetim gruplarında veya eğitimle ilgili gruplarda gecirilir.
Mesleki eğitim ve stajın ana hedefleri
MADDE 17 ? (1) Denetci yardımcısı adayları ile denetci yardımcılarının mesleki eğitim ve stajında;
a) Denetimin temel kavramlarını, Turk denetim sistemini, Sayıştay denetiminin ve yargılamasının orgutsel yapılanma ve işleyiş ozelliklerini oğreterek denetim kulturunu vermek,
b) Denetim gorevinin yerine getirilmesi icin gerekli temel teknik bilgiyi ve beceriyi kazandırmak,
c) Kamu mali yonetimini, kamu gelir, gider ve mallarını duzenleyen temel mevzuat hukumlerinin ozumsenmesini sağlamak,
c) Denetci yardımcısı adayları ile denetci yardımcılarını mesleğin gerektirdiği tarafsızlık, bağımsızlık, vakar ve şeref anlayışına sahip kişiler olarak yetiştirerek mesleğe hazırlamak,
d) Temel yazılı ve sozlu iletişim becerilerini kazandırmak, denetimdeki yazışma kuralları ile rapor, muzekkere ve karar metinlerinin yazımına ilişkin usul ve esasları oğretmek,
e) Calışma disiplini ve ekip calışması alışkanlığı kazandırmak,
f) Bilgisayar ve diğer cağdaş arac ve gerecleri kullanma alışkanlığını yerleştirmek,
ana hedeflerdir.
Mesleki eğitim ve staj programında gercekleştirilecek faaliyetler
MADDE 18 ? (1) Mesleki eğitim kapsamında;
a) Sayıştayı tanıma ve meslektaşlarla tanışmayı amaclayan kısa sureli bir uyum programı duzenlenir.
b) Mesleğin ve meslekle ilgili mevzuatın temel esaslarının oğretilmesini iceren dersler okutulur.
c) Mesleki ve kişisel kapasiteyi geliştirici alanlarda konferanslar ve seminerler duzenlenir.
c) Başkanlıkca belirlenen mesleki konularda bilimsel araştırma yontem ve tekniklerine uygun olarak denetci yardımcıları tarafından bir etut calışması hazırlanıp sunulur.
(2) Staj kapsamında;
a) Sayıştay icinde denetim gruplarını, raportorlukleri ve yonetim birimlerini; dışında ise ilgili kamu kurum ve kuruluşlarını yakından tanımak ve faaliyetlerini yerinde gozlemlemek amacıyla planlı ziyaretler gercekleştirilir.
b) Hazırlanan ozel amaclı inceleme programı cercevesinde denetci refakatinde calışılır.
1) Refakatte calışmanın birinci yılında, denetim ile ilgili temel bilgiler edinilerek refakatci denetci tarafından verilen inceleme işleri yapılır; yetkililerle ve sorumlularla ilişkileri yurutme uslubu ve denetimin pratikteki işleyiş tarzı gozlemlere dayalı olarak oğrenilir.
2) Refakatte calışmanın ikinci yılında, refakatci denetci gozetiminde denetime iştirak edilir. Refakatte denetimin butun aşamalarıyla ve yonleriyle kavranılması sağlanır.
Mesleki eğitim ve staj programı
MADDE 19 ? (1) Mesleki eğitim ve staj faaliyetleri, aşağıdaki programa gore yurutulur:
a) Birinci yıl calışmaları:
1) Kısa sureli bir uyum programı uygulanır.
2) 20 nci maddede belirtilen birinci, ikinci, ucuncu, dorduncu ve beşinci ders grupları okutulur.
3) Denetci refakatinde denetim işleri yaptırılır.
4) En az beş konferans/seminer gercekleştirilir.
b) İkinci yıl calışmaları:
1) 20 nci maddede belirtilen altıncı, yedinci, sekizinci, dokuzuncu, onuncu ve onbirinci ders grupları okutulur.
2) Refakatci denetci gozetiminde denetim yaptırılır.
3) Sayıştay dışı tanıma ziyaretleri duzenlenir.
4) En az beş konferans/seminer gercekleştirilir.
5) Etut calışması yapılır.
c) Mesleki eğitim ve staj faaliyetlerinin 2 yılı aşması halinde aşan surede uygulanacak program Başkanlıkca belirlenir.
itim konuları
MADDE 20 ? (1) Mesleki eğitimde okutulacak ders grupları aşağıdadır:
a) Birinci grup: Turk kamu denetim sistemi ve Sayıştay denetimi;
1) Turk denetim sisteminde yer alan başlıca kurum, organ ve kurullar ve bunların ana hatlarıyla yetkileri, gorevleri ve işleyiş ozellikleri,
2) Dunyada sayıştayların yapılanmaları ve denetim uygulamalarının ozellikleri,
3) Sayıştayın tarihsel gelişimi,
4) Sayıştay Kanunu hukumleri ve ilgili diğer mevzuat,
b) İkinci grup: Turk kamu yonetimi, kamu mali yonetimi ve mali kontrol;
1) Turk kamu yonetiminin ana unsurları ve işleyiş ozellikleri,
2) Kamu mali yonetiminin ve mali kontrolun ana unsurları ve işleyiş ozellikleri,
3) Kamu Mali Yonetimi ve Kontrol Kanunu ve bu Kanuna dayalı olarak hazırlanıp Sayıştay denetimini doğrudan ilgilendiren diğer mevzuat,
4) Stratejik planlama ve performans esaslı butceleme,
c) Ucuncu grup: Turk ticaret hukuku, muhasebe bilgisi ve uygulamaları;
1) Ticari işletme, ticari şirketler, kıymetli evrak,
2) Tek duzen hesap planı, tahakkuk esaslı muhasebe sistemi, maliyet muhasebesi, banka muhasebesi, mali tablolar analizi,
c) Dorduncu grup: Denetim standartları, metotları ve teknikleri;
1) Denetim Standartları,
2) Duzenlilik denetimi (Mali denetim ve uygunluk denetimi) metot ve teknikleri,
3) Performans denetim metot ve teknikleri,
4) Bilgisayar destekli denetim teknikleri,
5) Bilgi sistemleri denetimi, metot ve teknikleri genel esasları,
6) Rapor yazma teknikleri,
d) Beşinci grup: Personel mevzuatı;
1) Devlet Memurları Kanunu,
2) Diğer personel kanunları,
3) Harcırah mevzuatı,
temel esasları ve Sayıştay denetimini ilgilendiren hukumleri,
e) Altıncı grup: Kamu ihale mevzuatı;
1) Kamu İhale Kanunu,
2) Kamu İhale Sozleşmeleri Kanunu,
3) Hakediş mevzuatı ve uygulamaları,
4) Kamu ihaleleriyle ilgili diğer mevzuat,
temel esasları ve Sayıştay denetimini ilgilendiren hukumleri,
f) Yedinci grup: İş ve işci mevzuatı;
1) İş Kanunu,
2) Toplu İş Sozleşmesi, Grev ve Lokavt Kanunu,
3) İş ve işcilerle ilgili diğer mevzuat,
temel esasları ve Sayıştay denetimini ilgilendiren hukumleri,
g) Sekizinci grup: Kamu gelirleri ve kamu malları mevzuatı;
1) Gelir Vergisi Kanunu,
2) Kurumlar Vergisi Kanunu,
3) Damga Vergisi Kanunu,
4) Katma Değer Vergisi Kanunu,
5) Vergi Usul Kanunu,
6) Devlet İhale Kanunu,
7) Kamu gelirleri ile bunların takip ve tahsiline ilişkin diğer mevzuat,
8) Kamu taşınır ve taşınmazları ile ilgili mevzuat,
temel esasları ve Sayıştay denetimini ilgilendiren hukumleri,
ğ) Dokuzuncu grup: Kamu iktisadi teşebbusleri mevzuatı;
1) Kamu İktisadi Teşebbusleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname,
2) Kamu İktisadi Teşebbusleri ile Fonların Turkiye Buyuk Millet Meclisince Denetlenmesinin Duzenlenmesi Hakkında Kanun,
3) Ozelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun,
temel esasları ve Sayıştay denetimini ilgilendiren hukumleri,
h) Onuncu grup: Sosyal guvenlik mevzuatı;
1) Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu,
2) Sosyal Guvenlik Kurumu Kanunu,
temel esasları ve Sayıştay denetimini ilgilendiren hukumleri,
ı) Onbirinci grup: Mahalli idareler mevzuatı;
1) Belediye Kanunu,
2) Buyukşehir Belediyesi Kanunu,
3) İl Ozel İdaresi Kanunu,
4) Mahalli İdare Birlikleri Kanunu,
5) Belediye Gelirleri Kanunu,
6) Mahalli idarelerle ilgili diğer mevzuat,
temel esasları ve Sayıştay denetimini ilgilendiren hukumleri.
(2) Başkanlıkca gerekli gorulen ve Sayıştayı ilgilendiren diğer konular yukarıdaki ders gruplarından birisi icerisinde okutulur.
Mesleki eğitim ve staj programının duzenlenmesi ile yurutulmesi
MADDE 21 ? (1) Mesleki eğitimde okutulacak derslerin mufredatı ve sureleri, eğitim ile gorevlendirilecek grup yoneticileri ve dersi verenlerin goruşleri alınarak, staj programında uygulanacak calışmaların sureleri ve bunlara ilişkin diğer hususlar ise eğitim ile gorevlendirilecek grup yoneticilerinin goruşleri alınarak, Başkanlıkca belirlenir. Bu belirlemede mesleki eğitim ile staj arasındaki etkileşim ve uyum goz onunde tutulur.
(2) Mesleki eğitim ve staj kapsamındaki faaliyetlerde, Başkanlıkca belirlenecek; Sayıştay mensupları ve/veya universite oğretim uyeleri ve gorevlileri ile Sayıştay dışından uzmanlar gorevlendirilebilir.
(3) Denetci yardımcısı adaylarının ve denetci yardımcılarının mesleki eğitim ve staj faaliyetlerine, faaliyetin niteliğinin gerektirdiği olcude aktif katılımlarının sağlanması icin gerekli tedbirler alınır.
(4) Ders notları ve diğer eğitim materyali dersi veren kişiler tarafından zamanında hazırlanır ve dağıtılır.
(5) Dersi veren kişilerce, derslerin anlaşılıp ozumsendiğinin tespiti icin sınav yapılabilir. Sınav sonucları, ilgilinin ozluk dosyasına konulmak uzere Başkanlığa sunulur.
Mesleki eğitim ve staj programının izlenmesi
MADDE 22 ? (1) Mesleki eğitim ve staj programının izlenmesi ve bu surece ilişkin alınması gereken onlemler, eğitim ile gorevli gruplarca hazırlanan ucer aylık izleme raporlarında ayrıntılı olarak belirtilir.
(2) Ucer aylık izleme raporlarını goruşmek ve onerilen onlemler hakkında goruş bildirmek uzere Sayıştay Başkanı tarafından meslek mensuplarından oluşan bir kurul gorevlendirilir. Bu Kurulun oluşumu, ayrıntılı gorevleri, toplantı duzeni ve ilgili diğer hususlar Başkanlıkca onaylanan bir yonergede gosterilir.
Etut ve stajın değerlendirilmesi
MADDE 23 ? (1) Mesleki eğitim kapsamında hazırlanıp sunulan etut calışması, Sayıştay meslek mensuplarının mesleki inceleme ve yayınları hakkında yapılacak uygulamaya ilişkin ilgili mevzuat hukumlerine gore değerlendirilir. Etut, değerlendirme yazısıyla birlikte ozluk dosyasına konulur.
(2) Refakat doneminin tamamlanmasını takiben bir aylık sure icinde refakatindeki denetci yardımcısı adayı veya denetci yardımcısı hakkında, refakatci denetci tarafından bir staj gozlem ve goruş belgesi doldurulup birinci ve ikinci derece sicil amirlerince dikkate alınmak ve ozluk dosyasına konulmak uzere Başkanlığa sunulur. Staj gozlem ve goruş belgesinde, denetci yardımcısı adayının veya denetci yardımcısının mesleki ilgisi, calışkanlığı, mesleki bilgisi ve yetişme duzeyi hakkında bilgilere yer verilir ve değerlendirmede bulunulur.
Mesleki eğitim ve staj faaliyetlerine katılma zorunluluğu
MADDE 24 ? (1) Denetci yardımcısı adayları ve denetci yardımcıları, Başkanlıkca kabule değer ozurleri olmadıkca mesleki eğitim ve staj faaliyetlerine katılmak zorundadırlar.
(2) Mesleki eğitim kapsamında okutulacak ders gruplarından herhangi birinin yarısına veya staj faaliyetlerine ayrılan surenin ucte birine devam edememiş olanlar eğitim donemini tamamlamamış sayılır. Bunların mesleki eğitim ve stajları takip eden eğitim ve staj doneminde, bu mumkun olmadığı takdirde Başkanlıkca belirlenecek tarihlerde tamamlattırılır.
DORDUNCU BOLUM
Yeterlik Sınavı ve Denetciliğe Atanma
Yeterlik sınavı
MADDE 25 ? (1) Denetci yardımcıları, mesleki eğitim ve staj tamamlandıktan sonra Yonetmeliğin 20 nci maddesinde yer alan her bir ders grubundan yazılı yeterlik sınavına girerler.
(2) Yeterlik sınavı, mesleki eğitim ve stajın tamamlanmasına bağlı olarak Başkanlıkca belirlenecek tarihlerde yapılır.
Yeterlik sınav kurulu ve sınav komisyonu
MADDE 26 ? (1) Sayıştay Başkanı tarafından, yedi meslek mensubundan oluşan yeterlik sınav kurulu oluşturulur. Kurul en az beş kişi ile toplanır, kararlar salt coğunluk ile alınır. Oyların eşitliği halinde kurul başkanının bulunduğu taraf ustun tutulur.
(2) Kurul sınava ilişkin tum iş ve işlemleri yurutur, Başkanlık tarafından sınavla ilgili verilecek diğer işleri yapar ve sonuclarını Başkanlığa bildirir. Kurula yardımcı olmak uzere Başkanlıkca yeteri kadar meslek ve yonetim mensubu gorevlendirilebilir.
(3) Başkanlıkca her ders grubu icin, dersi veren kişilerin de yer aldığı en az uc kişiden oluşan sınav komisyonu oluşturulur. Yeterlik sınavı sorularının ve cevap anahtarlarının hazırlanması ile sınav sonuclarının değerlendirilmesi bu komisyon tarafından yapılır.
(4) Yeterlik sınavında cevaplar, ilgili sınav komisyonunca isimler acılmadan değerlendirilerek bir not verilir. Anlaşmazlık olması halinde sınav komisyonu uyelerince ayrı ayrı not verilir ve bu notların ortalaması yazılı sınav notu olur. Sınav soruları, cevap anahtarları ve isimler acılmadan değerlendirilen cevap kağıtları Kurula teslim edilir.
Yeterlik sınavının yurutulmesi ve sonucun duyurulması
MADDE 27 ? (1) Sınav komisyonlarınca isimler acılmadan Kurula teslim edilen cevap kağıtları acılarak sonuclar, oluşturulacak Yeterlik Sınav Sonuc Listesine gecirilir. Bu liste, Kurul uyeleri tarafından imzalanır ve sınava ilişkin diğer belgelerle birlikte Başkanlığa sunulur.
(2) Yeterlik sınavındaki başarı durumu Yonetmeliğin 28 inci maddesine gore belirlenerek Başkanlıkca ilgililere duyurulur.
Yeterlik sınavında başarı ve denetciliğe atanma
MADDE 28 ? (1) Yeterlik sınavında değerlendirme 100 tam not esas alınmak suretiyle yapılır. Yeterlik sınavında başarılı sayılabilmek icin, bu sınavda her ders grubundan alınan notun en az 50; butun ders gruplarından alınan notların aritmetik ortalamasının da en az 70 olması şarttır.
(2) Yeterlik sınavı sonunda;
a) Başarılı sayılmak icin gerekli not ortalamasını tutturdukları halde en cok iki ders grubundan 50'den aşağı not alanlar, başarısız oldukları ders gruplarından,
b) Başarılı sayılmak icin gerekli not ortalamasını tutturamayıp aynı zamanda bir ders grubundan 50'den aşağı not alanlar, başarısız oldukları ders grubu ile istemeleri halinde not ortalamasını yukseltmek icin sececekleri en cok 2 ders grubundan,
c) Ders gruplarından 50'den aşağı not almadıkları halde başarılı sayılmak icin gerekli not ortalamasını tutturamayanlar, not ortalamasını yukseltmek icin sececekleri en cok 3 ders grubundan,
sınav sonuclarının ilanından itibaren 3 ay icinde acılacak butunleme sınavına girerler.
(3) Butunleme sınavına girenlerin bu sınavda aldıkları notlar esastır. Butunleme sınavında yeterlik sınavı usul ve esasları uygulanır.
(4) Yeterlik sınavını kazanan ve olumlu sicil alan denetci yardımcıları meslek kıdemine esas sureleri aynı olanlar icin kıdem sırasına esas olmak uzere başarı derecelerine gore Meslek Mensupları Yukseltme ve Disiplin Kurulu kararı ve Sayıştay Başkanının onayı ile denetciliğe atanırlar. Butunleme sınavı sonucları da aynı usul ile değerlendirilir. Kıdem sıralamasında butunleme sınavına girenlerin kıdem sıralaması butunlemesiz gecenlerden sonra gelecek şekilde değerlendirilir.
Ozur sınavı
MADDE 29 ? (1) Yeterlik sınavını kapsayan tarihlerde, ilgili mevzuatına uygun olarak alınan doktor raporu ile hasta olduğunu belgeleyen; 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 104 uncu maddesinin (A) veya (B) fıkraları uyarınca mazeret izni almış olan; yeterlik sınav kurulunun kabulu ve Başkanlığın onayı ile kabul edilebilir olağanustu ozru bulunan denetci yardımcıları ozur sınavına girerler.
(2) Ozur sınavı, Başkanlıkca belirtilecek tarihlerde yapılır. Bu sınav, ozur nedeniyle girilemeyen ders grubunu/gruplarını kapsar.
(3) Ozur sınavlarında yeterlik sınavı usul ve esasları uygulanır.
navlara itiraz
MADDE 30 ? (1) Sınav sonuclarına ilandan itibaren 5 iş gunu icinde itiraz edilebilir. Yapılan itirazlar ilgili sınav komisyonu tarafından 7 gun icinde sonuclandırılır.
navlarda başarısız olma hali
MADDE 31 ? (1) Sınavlarda başarılı olamayanların meslek mensupluğu ile ilişiği kesilir. Bunlardan olumlu sicil alanlar ve yazılı olarak talepte bulunanlar, Sayıştay Başkanının onayıyla yonetim mensubu olarak atanır.
BEŞİNCİ BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
Yururlukten kaldırılan yonetmelik
MADDE 32 ? (1) 20/2/2010 tarihli ve 27499 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Sayıştay Denetci Yardımcısı Adaylığı Giriş Sınavı, Denetci Yardımcısı Adayları ile Denetci Yardımcılarının Mesleki Eğitim, Staj ve Yeterlik Sınavı Yonetmeliği yururlukten kaldırılmıştır.
Geciş hukumleri
GECİCİ MADDE 1 ? (1) 6085 sayılı Sayıştay Kanununun gecici 4 uncu maddesi gereğince Denetci Yardımcısı kadrosuna atanmış sayılanların eğitimi, devredilen Başbakanlık Yuksek Denetleme Kurulunda gecen hizmet sureleri ve aldıkları eğitimler de dikkate alınmak suretiyle bu Yonetmelik hukumlerine gore tamamlattırılır. Denetci yardımcıları, eğitimin tamamlanmasını muteakip Başkanlıkca belirlenen tarihlerde yeterlik sınavına alınırlar.
(2) Bu Yonetmelikte gecen mesleki eğitim ve staja ilişkin birinci yıl, ikinci yıl veya ucuncu yıl ayrımı bunlar hakkında uygulanmaz.
Yururluk
MADDE 33 ? (1) Bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 34 ? (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Sayıştay Başkanı yurutur.