25 Eylul 2011 PAZARResmî GazeteSayı : 28065
TEBLİĞ
Diyanet İşleri Başkanlığından:
2011 YILI KURBAN HİZMETLERİNİN
UYGULANMASINA DAİR TEBLİĞ
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Dayanak ve Tanımlar
Amac
MADDE 1 ? (1) Bu Tebliğin amacı, 2011 yılı Kurban Bayramı munasebetiyle dini amacla ve ibadet maksadıyla kurban kesmek isteyen vatandaşların kurbanlarını dini hukumlere, sağlık şartlarına ve cevre temizliğine uygun olarak, hayvana en az acı verecek şekilde bizzat kesmelerine veya vekÂlet yoluyla kestirmelerine yardımcı olunması, kurban satılacak veya kesilecek yerlerin belirlenmesi, kesim yapacak kişilerin eğitilmesi ve bu konulara ilişkin diğer hususlarla ilgili tedbirlerin alınması ile ilgili ilkelerin duzenlenmesidir.

Dayanak
MADDE 2 ? (1) Bu Tebliğ, 633 sayılı Diyanet İşleri Başkanlığı Kuruluş ve Gorevleri Hakkında Kanun, Bakanlar Kurulu'nun 24/10/2001 tarihli ve 2001/3214 sayılı Kararı eki Kurban Hizmetlerinin Diyanet İşleri Başkanlığınca Yurutulmesine Dair Karar ve 18/8/2002 tarihli ve 24850 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Kurban Hizmetlerinin Diyanet İşleri Başkanlığınca Yurutulmesine Dair Yonetmelik ile Bakanlıklararası Kurban Hizmetleri Kurulu'nun 17/3/2011 tarihli ve BKHKK-2011/1 sayılı kararına dayanılarak cıkarılmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 ? (1) Bu Tebliğde gecen,
a) Başkanlık: Diyanet İşleri Başkanlığını,

b) Eylem Planı: Kurban hizmetleri, kurban satışı, kesimi ve oluşacak atıklara ilişkin mevcut durumun yansıtıldığı, belirtilen donem icinde hedeflerin ve stratejilerin ortaya konulduğu planı,
c) Karar: 24/10/2001 tarihli ve 2001/3214 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki Kurban Hizmetlerinin Diyanet İşleri Başkanlığınca Yurutulmesine Dair Kararı,
c) Komisyon: İllerde Vali veya gorevlendireceği bir Vali Yardımcısının, ilcelerde Kaymakamın başkanlığında, Muftuluk, Sağlık Mudurluğu veya Sağlık Grup Başkanlığı, Gıda, Tarım ve Hayvancılık İl/İlce Mudurluğu, Cevre ve Şehircilik İl Mudurluğu, Orman ve Su İşleri Bakanlığı Taşra Teşkilatı Temsilcisi, Belediye ve Turkiye Diyanet Vakfı temsilcilerinden oluşan il ve ilcelerde kurulu Kurban Hizmetleri Komisyonunu,
d) Kurul: Diyanet İşleri Başkanlığı, İcişleri Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Cevre ve Şehircilik Bakanlığı, Orman ve Su İşleri Bakanlığı ve Turkiye Diyanet Vakfı temsilcilerinden oluşturulan Bakanlıklararası Kurban Hizmetleri Kurulunu,
e) Yonetim Planı: Oluşacak kurban atığının miktarı, toplanması, taşınması, geri kazanılması ve bertaraf edilmesine ilişkin hususları iceren planı,

f) Yonetmelik: 18/8/2002 tarihli ve 24850 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Kurban Hizmetlerinin Diyanet İşleri Başkanlığınca Yurutulmesine Dair Yonetmeliği,
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
Kurban Hizmetleri Komisyonlarının Calışmaları
Komisyonların calışmaları
MADDE 4 ? (1) Komisyonlar aşağıdaki calışmaları yapacaktır:
a) Karar, Yonetmelik ve bu Tebliğ hukumleri cercevesinde 6 Kasım 2011 tarihinde idrak edilecek Kurban Bayramı munasebetiyle gerekli tedbirleri alacaklar, kurban hizmetleri ile ilgili olarak başta belediyeler olmak uzere diğer komisyon uyeleri yukumluluklerini yerine getirme konusunda daha aktif olacaklardır.
b) Kurban Bayramında ibadet maksadıyla kurban kesecek vatandaşlarımızın bu gorevlerini ifa ederken kurbanlarını dini hukumlere, sağlık şartlarına ve cevre temizliğine uygun bir şekilde kesmelerine veya vekÂlet yoluyla kestirmelerine yardımcı olmak amacıyla, hizmetlerde iyileştirme yapılacak, şehir dışında ihtiyacı karşılayacak sayıda kurban satılacak ve şehir icinde/dışında, satış yerlerinde satılan tahmini hayvan sayısına uygun yeterli miktarda kurban kesilecek yerleri tespit edeceklerdir. Vatandaşlarımızın kurbanlarını kesim yerlerinde kesim işlemini artıracak tedbir ve teşvikler alınacaktır.
c) Buyukşehirlerde kurban hizmetlerinin daha kolaylaştırılabilmesi icin kurbanlık hayvan satma ve kesme mekÂnları birbirine yakın yerlerde olacak şekilde planlanacak, cevresel riskleri en aza indirerek, varsa atık yonetimi planlanmış alanlar secilecek, kesimlerde istenmeyen durumlar daha cok buyukbaş hayvanlardan kaynaklandığından ozellikle buyuk şehirlerde buyukbaş hayvan kesimi konusunda daha duyarlı olunacak, satış ve kesim yerlerine kolay ulaşımın sağlanması icin yerel yonetimlerce tedbir alınacak, gerektiğinde pazar yerlerinin, maliyeti duşuk basit duzeneklerle kesim yerine donuşturulmesine yonelik hazırlıklar yapılması icin yerel yonetimlerle sıkı işbirliğine girilerek seyyar kesimhaneler kurulmak suretiyle cevre kirliliğini onleyici tedbirlerin alınması sağlanacaktır.
c) Kurbanlık hayvan satış yerlerinin insan ve cevre sağlığı ve guvenliği ile hayvan refahı gozetilerek etrafı branda ile cevrili, ustu kapalı şekilde; yetiştirici, satıcı, alıcı ve diğer vatandaşların sosyal ihtiyaclarını karşılayacak yerler (su, tuvalet, kapalı oturma yerleri vb.) de dikkate alınarak hazırlanmasını sağlayacaklardır.
d) Kurban kesim yerleri dezenfekte edilebilir, zemininde su biriktirmeyen, ışıklandırma ve havalandırması bulunan, sağlık ve temizlik şartlarına uygun mekanlardan secilecek, ayrıca yetiştirici, satıcı, gorevli personel, kasap, kasap yardımcısı ve vatandaşların sosyal ihtiyaclarını karşılayacak yerler (su, tuvalet, kapalı oturma yerleri vb.) de dikkate alınarak duzenlenmesi sağlanacaktır.
e) İl ve ilcelerde bu Tebliğin 15 inci maddesinde tadat edilen kurbanlık hayvan satış ve Toplu Kesim Yapılacak Yerlerde Uyulması Gereken Kurallar goz onunde bulundurularak hazırlanan kurbanlık hayvan satış ve kesim yerlerinin acık adreslerini Ek-1 Excel formatındaki cizelge doldurularak 14 Ekim 2011 Cuma gunu mesai bitimine kadar kurbanhizmetle[email protected] e-mail adresi ile Başkanlığa bildireceklerdir.
f) Her il ve ilcenin kurban hizmetleri gorev alanında bir onceki yıla ait kurbanlık hayvan satış ve kesimlerinde yaşanan sorunlar tespit edilerek 2011 yılına ait eylem planı hazırlanacak ve uygulamaya konulacaktır. Ayrıca 2011 yılı Kurban Bayramında yaşanan sorunlar ve cozum onerileri de belirlenecek ve 2012 yılında değerlendirmeye alınmak uzere dosyalanacaktır.
g) Kurban kesim işlemlerinin sağlıklı bir şekilde ve uygun bir ortamda yapılabilmesi icin yerel yonetimlerle birlikte sivil toplum kuruluşlarının da devreye konulması teşvik edilecek, ozellikle Trakya Bolgesi'nde şap hastalığından Ârîlik sağlandığından İstanbul'un Avrupa kesiminde kalan bolumune kurbanlık sevk işlemleri Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'nca 2010/7 ve 2010/13 sayılı genelgelerle Trakya'ya Yapılacak Canlı Hayvan Sevkleri icin belirlenen kriterler cercevesinde yapılacak olup Avrupa yakasındaki vatandaşlarımızın kurbanlarını Anadolu yakasında kestirmek isteyecekleri ongorusuyle Anadolu yakasında daha fazla kurban satış ve kesim yeri hazırlattırılacak, ulaşım, personel ve konu ile ilgili diğer hususlarda ozendirici calışmalar yapılacaktır.
ğ) Kurban kesimi konusunda Halk Eğitim Merkezlerinde ?Kesim Elemanı Yetiştirme ve Geliştirme Kursları? duzenlenmesine devam edilecek, kurban kesim elemanı olarak gorev almak isteyenlerin bu kurslara katılarak gerekli eğitimi aldıktan sonra ?Kurs Bitirme Belgesi? almaları sağlanacaktır. Ayrıca, kurbanını kendileri kesmek isteyenlerin de soz konusu kursa katılmaları teşvik edilecek, kursların ilgi gormesi icin etkili calışmalar yapılacaktır.
h) Şehir merkezlerine yakın koy ve kasabalarda bulunan besi ciftliklerinin (su, tuvalet, kapalı oturma yerleri vb.) de dikkate alınarak kurban kesim yeri de tesis etmelerini teşvik edeceklerdir.
ı) Kurban satış ve kesim yeri duzenleyerek vekalet yoluyla kurban kesim organizasyonu yapan ozel sektor teşvik edilecektir. Vatandaşlarımızın kurban ibadetini yerine getirmeleri icin kurban satış ve kesim yeri duzenleyerek hizmet sunan ozel sektore ait adresler Ek-1 Excel formatında cizelgeye yazılacak, bu tur kurban satış ve kesim yerlerinin duyurulması sağlanacaktır.
i) Kurban kesim yerlerinde komisyon uyesi kurum ve kuruluşlardan yeterli sayıda personel gorevlendirilecek, bu personele tanıtıcı ?Gorevli Kimlik Kartı? ve ?Kesim Elemanı Kimlik Kartı? duzenlenecektir.
j) Bayram gunlerinde trafikte oluşan yoğunluk dikkate alınarak ozellikle kurban satış ve kesim yerlerine giden guzergÂhlar uzerinde ulaşımı kolaylaştıracak tedbirlerin alınması hususunda ilgili Emniyet, Jandarma ve Zabıta birimleri ile işbirliği yapılacaktır.
k) Mezbaha ve kesim yerlerinde kesimlerin daha duzenli yapılması, zaman kaybının ve karmaşanın onlenmesi icin randevu sistemi getirilecek ve hayvan kesimi, yuzme, et paylaşımı, temizlik vb. işlemler esnasında sıra bekleyenleri sıkıntıya duşurmeyecek şekilde gerekli tedbirler alınacaktır.
l) ?VekÂletle kurban kesimi? konusunda halkımız bilgilendirilecektir.
m) Kurban kesim yerlerinde, kasaplık belgesi olanlar ile kesim elemanı yetiştirme/geliştirme kursuna katılıp ?Kurs Bitirme Belgesi? alanlardan portor muayenesi bulunanlar gorevlendirilecektir.
n) Kurbanlık hayvan satış yerleri bayramdan 15 gun once hazır hale getirilecek, bu tarihten once Kurbanlık hayvan satış yerlerine hayvan hareketleri başlatılmayacaktır.
o) Buyukbaş hayvanların satış yerlerinden kacırılmaması, yularlarının, iplerinin uzun ve sağlam olması icin ureticiler ve satıcılar, kesim esnasında kacırılmamaları konusunda kasap ve kasap yardımcıları, kesim yerlerinde goruntu kirliliği oluşmaması icin belediyeler tarafından gerekli tedbirlerin alınması temin edilecektir.
o) Kesim yerine goturulurken, araca bindirilirken/indirilirken ve kesilirken kurbanlık hayvanlara eziyet edilmeyecek, eziyet edenlere bu Tebliğin ilgili maddesinde belirtilen ceza verilecektir.
p) Ulkemiz kurban potansiyelini belirlemek maksadıyla her il (ilceler il muftuluklerine bilgi verecektir) muftuluğu tarafından buyukbaş ve kucukbaş hayvanlardan kesilen kurban sayısı, belediye yetkilileri, ureticiler, vekaletle kurban kesim organizasyonu yapanlar, din gorevlileri gibi ilgililerden bilgi almak suretiyle Ek-4 Excel tabloya işlenecek ve [email protected] adresi ile 9 Aralık 2011 Cuma gunu mesai bitimine kadar Diyanet İşleri Başkanlığı'na bildirilecektir.
r) Kurban kesim yerlerinde din gorevlisi, resmi veya ozel calışan veteriner hekim, sağlık personeli, cevre teknisyeni, emniyet gucu vb. elemanlar gorevlendirilecek ve bunlara Komisyonca belirlenecek ucretler Kurban Komisyonu Hesabı'ndan odenebilecektir.
s) Karar, Yonetmelik ve Tebliğ ile on gorulen hizmetler zamanında yerine getirilecek ve gerektiğinde ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapılarak bu hizmet en iyi şekilde ifa edilecektir. Bu hususta hazırlanacak raporlar ile Ek-5 cizelge doldurularak 16 Aralık 2011 Cuma gunu mesai bitimine kadar Diyanet İşleri Başkanlığı'na gonderilecektir.
Bilgilendirme calışmaları
MADDE 5 ? (1) Bilgilendirme konusunda yapılacak calışmalar aşağıda belirtilmiştir:
a) İl ve ilcelerde hazırlanan kurban satış ve kesim yerlerinin acık adreslerini ihtiva eden Ek-1 Excel formatında doldurulan cizelge 28 Ekim 2011 Cuma gununden itibaren Kurul ve Komisyon uyesi kurum ve kuruluşların (ozellikle valilikler, kaymakamlıklar, muftulukler ve belediyeler) web sitelerinde yayınlanacaktır.
b) Vatandaşlarımızın ve gorevlilerin bilgilendirilmesini sağlamak amacıyla Başkanlık ve Kurul uyesi Kurum ve Kuruluşlarca hazırlanan ve e-mail ile muftuluklere gonderilen Kurban Rehberi, muftuluklerimizce sponsor bulunarak bastırılacak, gorevlilere ve vatandaşlarımıza ucretsiz olarak dağıtılacak, ilgili kurum ve kuruluşlarla muftuluklerin web sitelerine yuklenecektir.
c) Eğitim calışmalarında dini referanslara da atıf yapılacak, konferans, vaaz ve hutbelerde konunun dini ve sosyal boyutu uzerinde durulacak, yazılı ve gorsel medyadan da yararlanılarak kurban ibadeti ve kurban hizmetleri konusunda bilgilendirme ve eğitim calışmalarına onem verilecek, kurban kesiminin bayramın ilk uc gunu yapılabileceği hususunda halkımız bilgilendirilecektir. Bu bilgilendirme calışmalarında muftuluklerimizin koordinasyonu ile din gorevlilerinin tamamı aktif rol ustlenecektir.
c) VekÂletle kurban kesim organizasyonları yapan kuruluşlara kurban kesimi icin vekÂlet veren vatandaşın vekaletini dini hassasiyete uygun bir şekilde vermesinin temin edilmesini sağlayacak ve ?kesimsiz kurban? diye bir ibadetin olmadığı konusunda bilgilendirme yapılmasına devam edilecektir. Kurban ibadetinin bir yardım toplama kampanyası olmadığı, kesimsiz kurbanın veya kurban yerine yardım yapmanın kişiyi kurban borcundan kurtarmayacağı, kurban ibadeti niyetiyle hayvanın etinin azami olcude ihtiyac sahiplerine ulaştırılması, kurban kesiminde cevre ve sağlık şartlarına riayet etmenin gerekli olduğu da hatırlatılacaktır.
d) Başta kist hidatik, şarbon, bruselloz, tuberkuloz, gibi hayvanlardan insanlara gecen (zoonoz) hastalıklar, sağlık, cevre sağlığı, temizlik, etin işlenmesi, pişirilmesi, tuketilmesi, sakatatların cope atılmaması, sokak hayvanlarına verilmemesi, toprak icine derince gomulerek imha edilmesi vb. konularda Kurban Rehberi'nden de yararlanarak vatandaşlarımızı aydınlatma faaliyetleri gercekleştirilecektir.
e) Kurban kesen, hayvanı yuzerek et taksimi yapan kasap ve kasap yardımcıları ile kurban sahiplerinin etle temas eden uzuvlarında yara-bere olmaması, bu durumda olanların kesim, yuzme ve et taksimi işini yapmaları zorunlu ise hijyenik eldiven kullanmaları, elinde yara olduğu halde eldiven kullanmadan kesim işlemi yapılmışsa bu etlerin cok iyi pişirildikten sonra tuketilmesi hususu muftuluklerimizin koordinasyonunda din gorevlileri tarafından vaaz, hutbe, mahalli radyo ve televizyon programları, basın-yayın organları aracılığı ile vatandaşlarımıza etkili bir şekilde duyurulacaktır.
f) Kurban olarak satın alınacak hayvanların sağlıklı, besili, Veteriner Sağlık Raporu/Menşe Şahadetnamesi/Pasaportu/Nakil Belgesi, şap aşı kayıtları bulunan ve hayvan kimlik sistemine kayıtlı olanlardan secilmesi, gebe ve damızlık değeri yuksek dişi hayvanların kurbanlık olarak kesilmesinin onlenmesi, kurban edilmesi uygun olan hayvanlardan oncelikle erkek ve yaşını doldurmuş olanların tercih edilmesi hatırlatılacaktır.
g) İki yaşını doldurmayan sığırların, gebe ve kurban olması dinen sakıncalı olan hayvanların ureticiler tarafından kurban satış yerlerine getirilmemesi gerektiği duyurulacaktır. Ayrıca, ?Kurban kesmekle yukumlu olan kimsenin bu ibadeti gecerli olarak yerine getirmiş sayılması icin kurbanlık hayvanda bazı niteliklerin bulunması şart koşulmuştur. Buna gore kurban; koyun, keci, sığır, manda ve deveden olur. Bunların dışındaki hayvanlar kurban olarak kesilemezler. Kurban olabilmesi icin, kurbanlık hayvanın sut dişlerini değiştirmiş olması gerekir. Bu da genel olarak, deve 5; sığır ve manda 2; koyun ve keci 1 yaşını doldurunca gercekleşir. Bunun yanında, 6 ayını tamamlayan koyun, bir yaşını doldurmuş gibi gosterişli olması halinde kurban edilebilir. Kurban edilecek hayvanın, sağlıklı, azaları tam ve besili olması, hem ibadet acısından, hem de sağlık bakımından onem arz eder. Bu nedenle, koturum derecesinde hasta, zayıf ve duşkun, bir veya iki gozu kor, boynuzları kırık, dili, kuyruğu, kulakları ve memesi kesik, dişlerinin tamamı veya coğu dokuk hayvanlardan kurban olmaz. Ancak, hayvanın burulmuş, doğuştan boynuzsuz olması, şaşı, topal, hafif hasta, bir kulağı delik veya yırtılmış olması, kurban edilmesine mani teşkil etmez.? hususlarının aranacağı konusunda vatandaşlarımız ve gorevli personel aydınlatılacaktır.
ğ) Ticaret Borsalarında olduğu gibi canlı hayvan alım ve satımlarında tokluk firesi duşulmesi konusunda satıcılar ve vatandaşlarımız mutat usullerle bilgilendirilecektir.
h) Anadolu'da hayvanlarda gorulen ŞAP hastalığının, Trakya bolgesine gecişini onlemek uzere Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca alınan tedbirler uyarınca, Kurban Bayramı munasebetiyle İstanbul'un Avrupa yakası dahil olmak uzere Trakya bolgesine Kurbanlık Hayvan sevkinin Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'nca yayımlanan 2010/7 ve 2010/13 sayılı Trakya'ya Yapılacak Canlı Hayvan Sevkleri Genelgelerinde belirlenen kriterler cercevesinde yapılacağı ve Avrupa yakası dahil İstanbul'a 21 Ekim 2011 tarihinden itibaren kurbanlık hayvan sevki yapılabileceği konusunda vatandaşlarımız aydınlatılacaktır.
ı) Kurban kesilen sığır cinsi hayvanlara ait kulak kupesi ve pasaportları, koyun ve keci turu hayvanlara ait kulak kupelerinin Komisyonlarca belirlenen kişiler, kesim yerlerindeki gorevliler, muhtarlar, din gorevlileri, belediye zabıta memurları ve diğer yetkililer aracılığı ile il ve ilce Gıda, tarım ve hayvancılık mudurluklerine 28 Kasım 2011 Pazartesi gunu mesai bitimine kadar teslim edilmesi hususu ile kurban alırken dikkat edilmesi gereken konuları ihtiva eden Ek-2'de yer alan bilgiler din gorevlilerince vaaz, hutbe, mahalli radyo ve televizyon programları, basın-yayın organları aracılığı ile vatandaşlarımıza duyurulacaktır.
i) Ek-2 ve Ek-3'un A4 cıktısı alınarak cami ilan panoları ile kurban satış ve kesim yerlerine asılmak/astırılmak suretiyle ilgililer bilgilendirilecektir. Soz konusu bilgilendirme vekÂletle kurban kesim organizasyonu yapan kişi, dernek ve vakıflarla mulkunde kurban satış ve kesimi yapan ureticilere de yapılacaktır.
UCUNCU BOLUM
2011 Yılı Kurban Hizmetleri Hayvan Hareketlerinde Uyulacak Esaslar
Salgın hastalıklar acısından dikkat edilecek hususlar
MADDE 6 ? (1) Hayvanların pazarlarda ve ozellikle satılamayanların geri donuşlerinde herhangi bir risk taşımaması icin, sevk oncesi Yurtici Veteriner Sağlık Raporlarının duzenlenmesinde Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının 2011/6 sayılı Hayvan Hastalıkları ile Mucadele ve Hayvan Hareketleri Kontrolu Genelgesi hukumlerine gore hareket edilecek olup, ozellikle şap hastalığı yonunden aşı ve bağışıklık surelerine dikkat edilecektir. Kurbanlık satış yerlerine girişlerde bu belgeler mutlaka kontrol edilecektir.
(2) Kurbanlık hayvan yetiştiren işletmelerdeki buyukbaş ve kucukbaş hayvanların salgın hastalıklar yonunden kontrol edilmesi sağlanacaktır. Hayvan pazarı, borsa, gecici hayvan satış merkezi ve kesim yerlerinin resmi veteriner hekimlerce yapılan kontrol ve denetimleri sıklaştırılacak, halka aydınlatıcı bilgiler verilecektir.
(3) Veteriner Sağlık Raporu duzenlenmeden once resmi veteriner hekimlerce kurbanlık hayvanların sağlık kontrolu yapılarak, sadece sağlıklı hayvanların sevklerine musaade edilecektir. Bulaşıcı hastalığa yakalanmış veya hastalıktan şupheli hayvanlara 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu, Yonetmelikler ve Talimatların ilgili hukumlerine gore işlem yapılacaktır.
(4) Hayvan pazarı, borsa ve gecici hayvan satış yerlerinde hastalık bulaştırma riskinin ortadan kaldırılması icin, hayvanların ilk cıkış yerlerinde veteriner sağlık raporu duzenlenirken, uygulanan koruyucu aşılama ve bağışıklık sureleri dikkate alınacak ve satış yerlerine girişlerde de bu bilgiler kontrol edilecektir.
(5) Kurbanlık olarak sevk edilecek sığır cinsi hayvanlar sevklerinden en fazla 6 ay once şap hastalığına karşı aşılanmış olmalıdır. Şap aşısı olmayan hayvanlara aşı yapılarak, aşı tatbik tarihinden sonraki 15. gunden itibaren sevklerine izin verilecektir. Yapılan son aşılama uygulamasının uzerinden 6 ay gecmiş veya 15 gun gecmemiş hayvanların nakillerine yeterli koruma oluşmaması nedeniyle izin verilmeyecektir.
(6) Kurbanlık olarak sevk edilecek koyun ve keci turu hayvanların ise en az 1 (bir) kez şap aşısı ile aşılanmaları ve son aşılamadan sonra 6 ay gecmemesi ya da en az 15 gun gecmesi ve hayatları boyunca en az bir kez PPR aşısı ile aşılanmış olmaları gerekmektedir. Şap ve PPR aşı uygulamaları uzerinden 15 gun gecmeyen kucukbaş hayvanların nakillerine yeterli koruma oluşmaması nedeniyle izin verilmeyecektir.
(7) Buyukbaş ve kucukbaş hayvanların şap hastalığına karşı şap aşısı ile aşılanıp aşılanmadığı kayıtlar ve aşılama makbuzları ile kontrol edilecek, sevk raporlarının ilgili bolumune şap aşısının yapıldığı tarih, aşının seri numarası, aşılama-serumlama makbuzunun tarihi ve seri numarası yazılacaktır.
(8) Trakya bolgesindeki iller ile İstanbul İli Avrupa yakasına, 2010/7 ve 2010/13 sayılı Trakya'ya Yapılacak Canlı Hayvan Sevkleri Genelgeleri kapsamında uygun şartları taşıyan kurbanlık hayvanların sevklerine 21/10/2011 tarihinden itibaren başlanacak olup bu tarihten once kesinlikle sevk işlemi yapılmayacaktır.
(9) İstanbul İli Anadolu yakasına kurbanlık hayvan sevkleri de 21/10/2011 tarihinde başlayacak olup, bu tarihten once sevk işlemleri yapılmayacaktır.
(10) Trakya bolgesi illerinden İstanbul ilinin Anadolu yakasına getirilen buyukbaş ve kucukbaş hayvanlardan satılamayanların Trakya bolgesine geri donuşleri engellenerek en yakın mezbahada kestirilmeleri sağlanacaktır. Bu durum veteriner sağlık raporu duzenlenirken hayvan sahibine ozellikle bildirilecektir.
(11) Hayvan pazarı, borsa, gecici hayvan satış merkezi, kesim yerleri ile nakil araclarının temizlik ve dezenfeksiyonu aksatılmayacak, gorevlilerce dezenfeksiyon kayıtlarının tutulması ve kontrollerde gosterilmesi sağlanacaktır.
(12) Hayvan nakil araclarında kullanılmak uzere hayvan pazarı, borsa ve hayvan satış yerlerinde temiz altlık bulundurulması kontrol edilecektir. Nakil sonrasında araclarda bulunan altlık ve gubreler şap hastalığını bulaştırma riskinin yok edilmesi acısından guvenli bir şekilde imha edilecektir. Bunların gubre olarak arazide kullanılmasına izin verilmeyecektir.
Kurbanlık hayvan işletmeleri ve hayvan sevkleri ile ilgili alınacak onlemler
MADDE 7 ? (1) Kurbanlık hayvan kesimi yapılacak ozel işletmeler belirlenecek ve denetlenecektir.
(2) İl ve ilceler arası kurbanlık olarak sevk edilecek hayvanlar icin veteriner sağlık raporu duzenlenmeden once menşe şahadetnameleri/pasaportları/nakil belgeleri dikkatlice kontrol edilecek; usulune uygun olarak bastırılmayan okunaksız, silintili, muhursuz veya muhurleri okunaksız olanlar işleme konulmayacaktır.
(3) İl ve ilceler arası sevki talep edilen fakat kupelenerek tanımlanmamış, veri tabanına kaydedilmemiş yanlarında pasaportları bulunmayan buyukbaş hayvanlar ile nakil belgesi bulunmayan koyun ve keci turu hayvanların sevklerine izin verilmeyecektir.
(4) Kurbanlık hayvanlar icin sevk raporları duzenlenmeden once kulak kupe numaraları TURKVET ve KKKS (Koyun Keci Kayıt Sistemi) veritabanından mutlaka kontrol edilerek hayvanların veritabanındaki bilgileriyle uyum gosterip gostermediğine bakılacaktır.
(5) Kulak kupesi ve pasaportu bulunan sığır cinsi hayvanların sevk raporlarının ilgili hanesine kulak kupe numaraları yazılacak, gerektiğinde kulak kupe numaraları muhurlu ve imzalı olarak ayrı bir kağıda listelenerek sevk raporuna iliştirilecek ve sevk raporunun uzerine ?Kurbanlık? ibaresi yazılacaktır.
(6) Koyun ve keci turu hayvanların kulak kupelerinin yazılı olduğu nakil belgesi resmi veteriner hekim tarafından kaşelenip imzalanarak veteriner sağlık raporuna eklenecektir. Sevk raporu uzerine ?Kurbanlık? ibaresi yazılacaktır.
(7) Kurbanlık olarak sevk raporu verilen hayvanlar, veri tabanında da gideceği ilin kurbanlık depo işletmesine mutlaka nakil edilecektir. Veritabanında kurbanlık işletme numaraları her il icin TR il kodu 9999999999 olarak belirlenmiş ve sistemde tum iller icin kurbanlık depo işletmeleri oluşturulmuştur. (Orn. Ankara ili icin kurbanlık işletme numarası 069999999999 olarak yazılacaktır.)
(8) Turkvet veritabanında nakli yapılan kurbanlık hayvanların veteriner sağlık raporuna ?Turkvet'te nakilleri yapılmıştır? ibaresi mutlaka yazılacaktır.
(9) Kurbanlık hayvanlar, yurtici veteriner sağlık raporu duzenlenmeden once, son zamanlarda belirli bolgelerde insanlarda gorulen Kırım Kongo Kanamalı Ateşi Hastalığı'nın taşıyıcısı olan keneler yonunden; ozellikle hastalığın gorulduğu il/ilcelerde dikkatli bir şekilde muayene edildikten sonra sevk edilecektir.
Kurbanlık hayvanların yuklenmesi, taşınması ve boşaltılması ile ilgili hususlar
MADDE 8 ? (1) Nakil aracları hayvanların guvenli bir bicimde nakledilmelerini sağlamak amacıyla, uzerleri hava şartlarına uygun ve hayvanlara yeterli hava sağlayacak şekilde kapatılacak, kapakların sağlam ve hayvanların atlama ve kacmalarını engelleyecek şekilde olması sağlanacaktır.
(2) Hayvan nakledecek arac ve konteynırlara dışarıdan gorulecek şekilde, hayvan nakledildiğini belirten levhalar asılacaktır
(3) Araclarda hayvanların hacimlerine ve planlanan yolculuğa uygun yeterli alan ve yukseklik olması sağlanacaktır. Aracların yukleme yapılmadan once temizlik ve dezenfeksiyonu yapılacak, aracın taban doşemeleri uzerine en az 2 cm kalınlığında yataklık, sap, saman veya talaş vs. maddeler serilmesi sağlanacaktır.
(4) Nakil aracları canlı hayvanlar yuklenmeden once etkili dezenfektanlarla mutlaka dezenfekte edilecektir.
(5) Hayvanların nakil vasıtalarına aşırı yuklenmelerine, nakliye sırasında yaralanma veya gereksiz yere acı ve ıstırap cekmelerine neden olabilecek nakil vasıtaları ile sevklerine izin verilmeyecektir.
(6) Hayvanların nakliyesinin uzun surmesi durumunda (8 saatten fazla), uygun aralıklarla hayvanlara yem-su verilmesi ile dinlendirilmesi konularında nakliyeci ve hayvan sahibine bilgi verilecek, nakil araclarının yem-su yonunden tedarikli olup olmadıkları ve yeteri miktarda urgan, yular vs. ile ilk yardım cantası bulundurup bulundurmadıkları kontrol edilecektir.
Kurbanlık hayvanların sevkleri sırasında yapılacak kontroller
MADDE 9 ? (1) Kurban bayramı oncesinde kurbanlık hayvanların sevklerinin kontrol ve denetimi acısından Emniyet ve Jandarma Teşkilatları ile Belediye Zabıtası gibi tum Mahalli Kolluk Kuvvetleri ile sıkı işbirliği ve koordinasyon sağlanarak, kacak hayvan hareketlerine karşı duzenlenen yol kontrol ve denetimlerinin sayısı artırılacaktır.
(2) Ozellikle İstanbul (Kavacık ve Camlıca Hayvan Sevk Kontrol Noktaları, Catalca ve Paşakoy yol kenarı denetim istasyonu), Canakkale (Lapseki Merkez İskelesi), Bolu, Sivas (Merkez 1. Organize San.), Tokat (Niksar), Gaziantep (Nizip, Nurdağı Devlet Yolu Yeşilce Mevkii), Ankara (Golbaşı, Ankara-Konya Karayolu, 29. km., Kazan,Ankara-İstanbul Karayolu 33. km., İmrendi Mah., Eskişehir Yolu, Ankara-Eskişehir Karayolu 32. km. Temelli Mevkii), Konya (Konya-Ankara Karayolu Kayacık Mevkii, Kulu Kavşağı), Adana (Pozantı, Tarsus-Pozantı Otoyolu, Camalan Park Sahası, Pozantı ve Tarsus istikametleri), Malatya, Kayseri (Boğazkopru, Kayseri-Ankara Karayolu, Kocasinan ilcesi, Beydeğirmeni Koyu Mevkii, Pınarbaşı), Antalya (Antalya Burdur Karayolu, Kepez Ferrokrom Mevkii), Zonguldak (Karadeniz Ereğli- Alaplı Karayolu, Goktepe koyu, Alaplı, Zonguldak), Balıkesir (Balıkesir-Susurluk Karayolu, Bursa-Balıkesir İl Sınırı, Ayşebacı Koprulu Kavşağı Mevkii), Şanlıurfa (Merkez Kocoren Koyu, Karayolları 91.Şube Şefliği Plent Sahası), Erzurum (Aşkale-Erzurum Karayolu, Ciğdemli Koyu), İzmir (İzmir-Turgutlu Devlet Yolu, 17. km., Ansızca Koyu, Soğutcuk Mevkii), Manisa (Akhisar-Manisa Karayolu, 42. km Guzelkoy), Samsun (Samsun- Ankara Karayolu 14. km, Yeşilkent Beldesi, Toybelen Mh. ve Samsun-Ordu Karayolu 19 km., Cınarlık Beldesi, Carşamba), Artvin (Camlıkoy-Hopa), Bitlis (Tatvan), Kahramanmaraş (Pazarcık), Afyon, Eskişehir (Sivrihisar), Hatay (Dortyol), merkezlerinde Emniyet ve Jandarma Teşkilatlarıyla gerekli koordinasyon sağlanarak daha etkin denetim ve kontrol yapılacaktır.
(3) Yol kontrol ve denetimleri sırasında nakil vasıtalarında yaralanma veya gereksiz yere acı ve ıstırap cekmelerine neden olabilecek şekilde aşırı olarak yuklenmiş hayvanlar ile hasta hayvanların bulunduğu tespit edilirse bu tur hayvanları taşıyan araclar sevkten alıkonulacak, hayvanların sağlık ve refahı yonunden gerekli tedbirler alınacaktır.
Kurbanlık hayvan satış yerlerine yonelik alınacak onlemler
MADDE 10 ? (1) Hayvancılık işletmelerinden doğrudan yapılan satış haric kurbanlık hayvanlar; hayvan park, pazar ve panayırları ile hayvan borsalarının yanı sıra Komisyonlarca alınan kararlar doğrultusunda belirlenen kurbanlık hayvan satış yerlerinde ve ozel kurbanlık kesimi yapılacak işletmelerde alınıp satılacaktır. Bu tur onceden belirlenen yerlerin dışında kurbanlık hayvan alım ve satımlarına musaade edilmeyecektir. Bu konuda yetiştiriciler ve satıcılara kurbanlık satış ve kesim yerleri ile ilgili komisyonlarca duyuruda bulunulacaktır. Kurbanlık hayvan alım satım yerlerinin sayısı mumkun olduğunca asgari duzeyde tutulacak, denetim ve kontrol hizmetleri aksatılmadan surdurulecektir.
(2) Kurbanlık hayvan satış yerlerine getirilen hayvanların; merkez ilce veya ilce ici hareketlerinde menşe şahadetnamesi, ilceler veya iller arası hareketlerinde ise veteriner sağlık raporları, hayvanlara ait kulak kupeleri ile buyukbaş hayvanlar icin pasaportlar ve kucukbaş hayvanlar icin nakil belgeleri kontrol edilecek, sadece belgeleri tam olan hayvanların kurban satış yerlerine girişlerine musaade edilecektir.
(3) Kurbanlık hayvan satış yerleri; resmi ve belediye veteriner hekimleri ile belediye zabıta ekiplerince işbirliği ve koordinasyon sağlanarak etkin ve surekli olarak denetlenecek ve kontrol edilecektir.
(4) Belediyeler ve komisyon ile koordineli olarak kurbanlık hayvan satış yerlerine bu Tebliğin 5'inci maddesinin 1'inci fıkrasının (g) bendinde belirtilen hususlara uymayan, kupesiz ve belgesiz buyukbaş hayvan girişlerinin onlenmesi sağlanacaktır.
(5) Kurbanlık hayvan satış yerleri belediyelerle muşterek olarak her gun sabah ve akşam olmak uzere iki kez usulune uygun olarak temizlenecek, ayrıca etkin dezenfektan maddeler kullanılarak dezenfekte edilecektir.
(6) Kurbanlık hayvan satış yerlerinde değişik bolgelerden hayvanlar bir araya geldiğinden satılamayan hayvanların geri donuşlerinde hastalık bulaştırma riski bulunmaktadır. Bu sebeple satış yerlerine gelen hayvanlar giriş ve cıkışlarda mutlaka bulaşıcı hastalıklar yonunden kontrol edilecek ve hastalıklı hayvanların nakline izin verilmeyecektir.
Kurbanlık hayvanların kesiminde ve kesim yerlerinde dikkat edilecek hususlar
MADDE 11 ? (1) Kurbanlık hayvanlar, şehir ve kasabalarda calışma izni almış mezbaha ve kombinalar ile Komisyonların onceden belirlediği kesim yerlerinde; koylerde ve onceden belirlenmiş kesim yeri bulunmayan yerlerde, kendi bahcelerinde usulune uygun olarak ve cevreye zarar vermeyecek şekilde kesilecektir.
(2) Cadde, sokak ve park gibi kamu alanlarında kurbanlık hayvan kesimleri yapılmayacaktır.
(3) Kurban kesim yerlerindeki atıkların, kan ve diğer organların herhangi bir cevre kirliliğine sebep olmalarının engellenmesi icin gerekli onlemler alınacaktır.
(4) Kesilen hayvanlara ait hastalıklı organlar kesim sırasında oluşan artıklar ile ozellikle kist hidatik riskine karşı karaciğerler ve akciğerler kesinlikle kedi ve kopeklere verilmeyecek, uygun şekilde hazırlanmış, kedi ve kopekler tarafından cıkarılmayacak derinlikte cukurlara gomulerek imhası sağlanacaktır.
(5) Kurbanlık hayvanlar, kasaplar ve eğitim gormuş ehil kişilerce hayvanların yaralanma ve gereksiz yere acı veya ıstırap cekmeyecekleri şekilde usulune uygun olarak yatırılmalı ve kesilmelidir. Kurbanlık hayvan kesiminde kullanılacak bıcaklar yeterince keskin olmalıdır.
(6) Kurbanlık hayvanların derileri mutlaka usulune uygun ve deriye zarar vermeyecek şekilde yuzulmelidir. Kurbanlık hayvan derileri ile bağırsakları temizlendikten sonra usulune uygun tuzlanmalı, yetkili kurum ve kuruluşlara teslim edilmelidir.
(7) Belediye ve koy muhtarlarınca cevre ve halk sağlığını dikkate alacak şekilde kesim yerlerinde cevre temizliğinin yaptırılması hususunda gerekli tedbirler alınacaktır.
(8) Mevcut uygulamaların etkinliği artırılıp Polis, Jandarma, Belediye Zabıtası ve Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı gorevlilerinden oluşan bir grupla belgesiz ve sağlık şartları uygun olmayan hayvan nakilleri engellenecek, belirlenen satış yeri ve kesim yerleri dışında oluşabilecek faaliyetlere izin verilmeyecektir.
Sığır cinsi hayvanların kulak kupe ve pasaportlarının, koyun ve keci turu hayvanların kulak kupelerinin toplanması ve bilgisayar destekli veri tabanından kayıtlarının silinmesinin sağlanmasına yonelik alınacak onlemler
MADDE 12 ? (1) Kurbanlık hayvan satış yerlerinde kurbanlık olarak sığır cinsi hayvan satan yetiştiriciler veya celepler; sattıkları hayvanlara ait pasaportun kendilerinde kalacak satıcı ile ilgili kısmına ?Kurbanlık olarak satıldı? ibaresini yazarak pasaportun bu kısmını en yakın ya da ikamet ettikleri yerdeki İl/İlce Gıda, Tarım ve Hayvancılık Mudurluğune teslim edeceklerdir.
(2) Mezbaha ve kombinalarda kesilen kurbanlık sığır cinsi hayvanların kulak kupe ve pasaportları Sığır Cinsi Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yonetmeliği ve Uygulama Talimatının ilgili hukumleri cercevesinde toplanacak, pasaportlar en yakın İl/İlce Gıda, Tarım ve Hayvancılık Mudurluğune teslim edilecektir.
(3) Mezbaha ve kombinalarda kesilen kurbanlık koyun ve keci turu hayvanların kulak kupeleri Koyun ve Keci Turu Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yonetmeliği ve Uygulama Talimatının ilgili hukumleri cercevesinde toplanacak, en yakın İl/İlce Gıda, Tarım ve Hayvancılık Mudurluğune teslim edilecektir.
(4) Komisyonun belirlediği yerler dışında ve koylerde kesilecek kurbanlık sığır cinsi hayvanların kulak kupeleri ve pasaportlarının, koyun ve keci turu hayvanların kulak kupelerinin toplanarak veri tabanından duşumlerinin sağlanabilmesi yonunden İl/İlce Gıda, Tarım ve Hayvancılık Mudurlukleri, kendi yetki ve sorumluluk sahalarındaki mahalle ve koy muhtarları ile bir bilgilendirme toplantısı duzenleyecek, bu konuda muhtarlara yazılı tebligat yapacaklardır.
(5) İl/İlce Gıda, Tarım ve Hayvancılık Mudurlukleri kendilerine teslim edilen kulak kupeleri, pasaportları ve kulak kupe numaralarının listesine istinaden kurbanlık olarak kesilen hayvanların bilgisayar destekli veri tabanından kayıt duşumlerini mutlaka yapacaktır.
Kesim yeri olarak değerlendirilebilecek alternatifler
MADDE 13 ? (1) Kesim yeri olarak değerlendirilebilecek alternatifler şunlardır:
a) Ustu kapalı semt pazarları,
b) Arac yıkama yerleri ve kapalı otoparklar,
c) Kurbanlık satış yerleri yanına kurulacak kesim yerleri,
c) İmkÂnları ve yerleri musait olan belediyelerce, şehirlerin belirli yerlerine yapılacak olan kurbanlık hayvan kesim yerleri.
DORDUNCU BOLUM
2011 Yılı Kurban Hizmetleri Kapsamında Alınacak Cevresel Onlemler
Kurban hizmetleri kapsamında alınacak cevresel onlemler
MADDE 14 ? (1) Buyukşehir belediyelerinde buyukşehir belediyeleri, diğer yerlerde belediyeler tarafından Karar, Yonetmelik, Tebliğ, Kurul kararları ve 2872 sayılı Cevre Kanununun ilgili maddelerinin uygulanmasını sağlamak maksadıyla, bu Tebliğin 15 inci maddesinde belirtilen hukumler cercevesinde kurban satış ve kesim yerlerinde cevre kirliliğini onleyici tedbirleri de iceren bir yonetim planı hazırlanacak ve uygulanacaktır.
Kurban satış ve toplu kesim yapılacak yerlerde uyulması gereken kurallar
MADDE 15 ? (1) Su, elektrik, kanalizasyon veya foseptik cukuru vb. alt yapısı hazırlanmış yerler olacaktır.
(2) Kesim yeri beton, beton asfalt vb. sızdırmaz malzemeden olacaktır.
(3) Kesim yeri, kesim sonunda tazyikli suyla yıkama imkÂnına sahip olacak, zeminde gerekli ızgara sistemi bulunacak ve yıkama suları mutlaka kanalizasyona veya fosseptiğe verilecek, kesinlikle cevreye bırakılmayacaktır.
(4) Hayvan dışkıları vb. atıklar sızdırmaz, dayanıklı, yuksek yoğunluklu polietilen siyah torbalara 2/3 oranında konacak, gerektiğinde ikinci torba kullanılacak, ağzı iyice kapatılıp bağlanacak ve sızdırmaz kapalı ozel atık taşıma kamyonları ile belediye tarafından duzenli olarak bertaraf edilmek uzere alınacaktır.
(5) Kesim sonrası, kesim mahalli dezenfekte edilecek, kesim işleminin birkac gun surmesi durumunda dezenfeksiyon işlemi her gunun sonunda yapılacaktır.
(6) İlgili belediyeler bayram oncesi ve suresince satış yerlerinde, bayram suresince kesim yerlerinde temizlik ve denetim birimlerinden yeterli sayıda eleman bulunduracaklardır.
(7) Satış noktalarında hayvan atıkları dışındaki atıklar da aynı şekilde biriktirilerek en kısa surede belediyelerce duzenli olarak bertaraf edilmek uzere alınacaktır.
(8) Kurbanlık hayvan satış ve kesim yerlerinde ilce belediyeleri yeterli miktarda atık taşıma aracları ve konteynır bulunduracaktır.
(9) Belediyeler, atık konteynırları dolmadan ve toplanan atıkları sıkıştırmadan bertaraf alanına ulaştıracaklardır.
(10) İlgili belediyelerce, kurbanlık hayvan satış yerlerinde canlı kilo ile de satışlar yapıldığından vatandaşlarımızın canlı olarak kurbanlık hayvan alırken aldanmamalarını temin etmek uzere hayvanları tartmak icin kantar bulundurulacaktır.
(11) Kurbanlık hayvan satış yerlerinde Yonetmeliğin 23. maddesinde yer alan şu hususların yerine getirilmesine de dikkat edilecektir. ?Kurbanlık hayvanların satışı Kurulca belirlenen ozelliklere sahip kurban satış yerlerinde yapılır. Mevcut hayvan pazarları ve borsaların dışında Komisyonlarca şehrin nufus yoğunluğu dikkate alınarak şehirlerin ana girişlerinde ve şehir icinde uygun diğer alanlarda kurban satış yerleri belirlenir. Hayvanların şehir merkezlerine girişlerine ve bu satış yerlerinin dışında diğer yerlerde satışına musaade edilmez.
Kurbanlık hayvan satış yerlerinde, su, tuvalet, kapalı oturma yeri ve benzeri sosyal ihtiyacların karşılanacağı yerler ile hayvanların taşındıkları araclara bindirilmesine uygun rampalar yapılır.
Hayvanlar, zemini temiz ve kuru, etrafı ve ustu kapalı mahallerde (buyukbaş hayvanlar uzun ipli yular ile) muhafaza edilir ve nakilleri sırasında yeteri kadar tecrubeli eleman bulundurulur.
Satış yerlerinin temizlenmesi ve oluşan atıkların alınması işleri, belediyeler tarafından her gun muntazam olarak yapılır.?
(12) Kurban Kesim Yerlerinde Yonetmeliğin 24. maddesinde yer alan şu hususların yerine getirilmesine de dikkat edilecektir.
?Kurbanlık hayvanların kesimi Kurulca belirlenen ozelliklere sahip kurban kesim yerlerinde yapılır. Mevcut mezbaha ve kombinalar dışında komisyonlarca şehrin nufus yoğunluğu dikkate alınarak kurban kesim yerleri ve bunların kapasiteleri belirlenir.
Kurban kesim yerlerinde, su, tuvalet, kapalı oturma yeri ve benzeri sosyal ihtiyacların karşılanacağı yerler ile hayvanların taşındıkları araclardan indirilmesine uygun rampalar yapılır. Kesim yerlerinin zemini kolay yıkanabilir, dezenfekte edilebilir ve su birikmesine imkan vermeyecek bir yapıda inşa edilir. Yeterli miktarda aydınlatılma ve havalandırma sağlanır.
Kullanılacak tum makine ve ekipman ile calışanların temizlik ve dezenfeksiyonu yaptırılır. Yeterli miktar ve basıncta ve icilebilir nitelikte kullanma suyu bulundurulur.
Biriken gubre, cop ve sakatat ile diğer atık ve artıklar, cevreye zarar vermeyecek şekilde ustu kapalı bir mahalde toplanır ve daha sonra hijyenik şartlara uygun olarak izale, bertaraf ve tahliyesi sağlanır. Kesim sonrası ortaya cıkan kan, tank veya benzeri sızdırmaz bir yerde toplanır ve uygun bir şekilde bertaraf edilir. Gubre birikimi icin ozel bir yer ayrılır. Hastalıklı organlar ile karkaslar en az iki metre derinliğinde cukurlara gomulup uzeri kirecle kaplanır veya uygun bir yerde yakılarak imha edilir.?
İmha işleminin, yakma suretiyle yapılması durumunda ilgili mevzuat hukumlerine uyulur.
Etrafı kapatılmış ozel mulk veya bahcesinde kurban keseceklerin uyması gereken kurallar
MADDE 16 ? (1) Kesim yeri beton, beton asfalt vb. sızdırmaz malzemeden olacak, cıkan kan toprağa dağılmasını onlemek uzere hemen toprakla kapatılacak, gerektiğinde kireclenecektir.
(2) Kurbandan cıkan kullanılmayacak olan işkembe ve diğer benzeri atıklar sızdırmaz, dayanıklı yuksek yoğunluklu polietilen siyah torbalara 2/3 oranında konacak, gerektiğinde ikinci torba kullanılacak, ağzı iyice kapatılıp bağlanacak ve bayram suresince duzenli olarak hizmet verecek olan belediye temizlik ekiplerine teslim edilecektir.
(3) Kurban kesim esnasında cıkan diğer atık ve artıklar da mutlaka toplanıp, dayanıklı ve ağzı kapalı poşetler icinde belediye temizlik ekiplerine teslim edilecektir.
(4) Kesim sonunda kesim mahalli kanlı ve kirlenmiş bir durumda bırakılmayacak, kan izi kalmayacak şekilde temizlenecek, gerektiğinde kireclenecektir.
(5) Kurban derilerinin taşınması esnasında kan sızmasına engel olunacak ve cevre kirliliğine neden olunmayacaktır.
(6) Yukarıda belirtilen hususları iceren Ek-6 duyuru metni A4 cıktısı alınarak camilerin ilan panoları, Kur'an kursları, muftuluk hizmet binaları, kurban satış yerleri, belediye otobusleri, metro-metro istasyonları, dukkanlar, kahveler vb. yerlere asılmak/astırılmak suretiyle ilgililer bilgilendirilecektir.
Buyukşehir Belediyelerinin ve Belediyelerin yukumlulukleri
MADDE 17 ? (1) Bayram oncesi kurban satışı suresince ve bayram suresince belediyeler, kurban satış ve toplu kesim yapılacak yerlerde bu Tebliğin 15 inci maddesinde belirtilen cevre kirliliğine neden olunmaması icin dikkat edilmesi gereken hususlar ve denetim esaslarına ilişkin hazırlanan bu Tebliğin 14 uncu maddesinde belirtilen yonetim planı cercevesinde yeterli sayıda temizlik ekiplerini, araclarıyla birlikte duzenli olarak calışır halde tutacaklardır. Ozellikle bayramın ilk iki gunu temizlik elemanı ve atık toplama aracı sayısı arttırılacaktır.
(2) Satış yerlerinden ya da kesim yerlerinden kacan buyukbaş hayvanların yakalanması icin başta uyuşturucu iceren tabanca olmak uzere yakalama gereclerine sahip yakalama timleri oluşturulması sağlanacaktır.
(3) Belediyeler, satış ve kesim yerlerinde kurban atıklarını duzenli bir şekilde gunluk olarak ve sıhhi şekilde toplayacaklar ve cevre ve insan sağlığına uygun şekilde bertarafını sağlayacaklardır.
(4) Buyukşehir Belediyelerince, varsa transfer istasyonları ve atık bertaraf tesislerinde bayram suresince hizmet verilecektir. Toplu kurban satış ve kesim yerlerinde temizlik amaclı yeterli miktarda su sağlanacaktır.
Denetim işlemleri
MADDE 18 ? (1) Kurban hizmetlerinin denetlenmesi İcişleri, Sağlık, Gıda, Tarım ve Hayvancılık, Cevre ve Şehircilik, Orman ve Su İşleri Bakanlıkları ile Diyanet İşleri Başkanlığı, muftuluk, emniyet-jandarma birimleri, belediye ekiplerince yapılacaktır.
(2) Bayram oncesi ve bayram suresince ozellikle kurban kesimlerinin yoğun olduğu ilk iki gun il/ilce belediyeleri ile buyukşehir belediyelerinin zabıta birimleri aralıksız denetim yapacaktır.
(3) Kurbanlık hayvanların yuklenmesi ve sevkleri sırasında ve ayrıca hayvan kesimi/satışı yapılan yerlerde, İl/İlce Gıda,Tarım ve Hayvancılık Mudurlukleri Ek-7'deki kontrol listesi kapsamında denetimler gercekleştirecek, yapılan denetimlere ait kontrol listeleri dosyasında muhafaza edilecektir.
Cezai işlemler
MADDE 19 ? (1) Karar, Yonetmelik, Tebliğ, Kurul ve Komisyon Kararlarına aykırı hareket edenler hakkında aşağıdaki cezai işlemler uygulanır.
a) Kurban satış ve kesim yerleri ile bu yerlerde Karar, Yonetmelik, Tebliğ, Kurul Kararları ve 2872 sayılı Kanunun hukumleri kapsamında cevre kirliliğinin onlenmesi icin dikkat edilmesi gereken hususlar ve denetim esaslarına ilişkin hazırlanan yonetim planı cercevesinde denetim yapılacaktır. 2872 sayılı Cevre Kanununun 8 inci maddesinde yer alan hususlara aykırı hareket edenlere, aynı Kanunun 20 nci maddesinin (j) fıkrası gereğince cezai işlem yine aynı Kanunun 24 uncu maddesi kapsamında uygulanacaktır.
b) Valilikler, cadde, sokak ve parkları kurban kesim yeri olarak kullananlar ile kurban kesiminden sonra kan, atıklar ve ic organlarını sokak, cadde ve parklarda bırakanlara gerekli yasal yaptırımları uygulayacaktır.
c) Hayvanların korunması, gozetilmesi, bakımı ve kotu muamelelerden uzak tutulması, rahat yaşamalarının sağlanması, insanlarla diğer hayvanların hijyen, sağlık ve guvenlikleri icin gerekli onlemler alınacaktır.
c) Hayvanları taşıyan ve taşıtanlar onları turune ve ozelliğine uygun ortam ve şartlarda taşıyacak, taşıma sırasında besleme ve bakımını yapacaktır. Satılırken; hayvanların sağlıklarının iyi, barındırıldıkları yerin temiz ve sağlık şartlarına uygun olması zorunludur.
d) 5199 sayılı Hayvanları Koruma Kanunu'nun 10. maddesi 1. fıkrasına gore; satılırken, hayvanların sağlıklarının iyi, barındırıldıkları yerin temiz ve sağlık şartlarına uygun olması zorunludur.
e) 5199 sayılı Kanun'un 12. maddesi 1. fıkrasına gore; hayvanların kesilmesi; dini kuralların gerektirdiği ozel koşullar dikkate alınarak hayvanı korkutmadan, urkutmeden, en az acı verecek şekilde, hijyenik kurallara uyularak ve usulune uygun olarak bir anda yapılır. Hayvanların kesiminin ehliyetli kişilerce yapılması sağlanacaktır. Bu hukumlere aykırı hareket edenlere hayvan başına 738.-TL idari para cezası uygulanacaktır.
f) 5199 sayılı Kanun'un 12. maddesinin 2. fıkrasına gore yururluğe konulan; Kurban Hizmetlerinin Diyanet İşleri Başkanlığınca Yurutulmesine Dair Yonetmelik hukumlerine aykırı hareket edenlere hayvan başına 1.848.-TL idari para cezası uygulanacaktır.
g) 5199 sayılı Kanun'un 14/a maddesine gore; hayvanlara kasıtlı olarak kotu davranmak, acımasız ve zalimce işlem yapmak, dovmek, ac ve susuz bırakmak, aşırı soğuğa ve sıcağa maruz bırakmak, bakımlarını ihmal etmek, fiziksel ve psikolojik acı cektirmek yasak olup, bu hukme aykırı davrananlara 369.-TL idari para cezası uygulanacaktır.
ğ) 5199 sayılı Kanun'un 14/e maddesine gore; kesin olarak olduğu anlaşılmadan hayvanların vucutlarına mudahalede bulunmak yasak olup, bu hukme aykırı davrananlara 369.-TL para cezası uygulanacaktır.
(2) 1 inci fıkrada yer alan cezai işlemler İcişleri, Gıda, Tarım ve Hayvancılık, Orman ve Su İşleri, Cevre ve Şehircilik Bakanlıkları ile belediye ekiplerince uygulanacaktır.
(3) Soz konusu para cezaları 2011 yılında uygulanan miktarlar olup, idari para cezaları her takvim yılı başından gecerli olmak uzere o yıl icin 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mukerrer 298 inci maddesi hukumleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanacaktır.
BEŞİNCİ BOLUM
Ceşitli Hukumler
Koordinasyon sağlanacak kurum ve kuruluşlar
MADDE 20 ? (1) Koordinasyon sağlanacak kurum ve kuruluşlar aşağıda gosterilmiştir;
a) Diyanet İşleri Başkanlığı,
b) İcişleri Bakanlığı,
c) Milli Eğitim Bakanlığı,
c) Sağlık Bakanlığı,
d) Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı,
e) Cevre ve Şehircilik Bakanlığı,
f) Orman ve Su İşleri Bakanlığı,
g) Belediyeler,
ğ) TRT Genel Mudurluğu,
ı) Turkiye Diyanet Vakfı,
i) Ozel Radyo ve Televizyon Kuruluşları,
j) Ticaret Borsaları,
k) Turk Veteriner Hekimleri Birliği,
l) Kasaplar Odası.
Diğer Hususlar
MADDE 21 ? (1) Komisyonlar tarafından duzenlenecek eğitim kurslarına komisyon uyesi kurum ve kuruluşlar tarafından gerekli destek sağlanacaktır.
(2) Komisyonlarca gerekli gorulen il ve ilcelerde Kurban Bayramı oncesinde ve Kurban Bayramı suresince İl Gıda, Tarım ve Hayvancılık Mudurlerinin sorumluluğunda ve Hayvan Sağlığı, Yetiştiriciliği ve Su Urunleri Şube Mudurlerinin koordinasyonunda yeterli sayıda arac ile nobetci veteriner hekim gorevlendirilecektir.
(3) Bu Tebliğde Hayvan Hareketlerinde Uyulacak Esaslar bolumunde yer alan hususların yerine getirilmesi ve ilgili tum kurum ve kuruluşlarla gerekli işbirliği ve koordinasyonun sağlanması yonunden il ve ilcelerde Hayvan Sağlık Zabıtası Komisyonları acilen toplanacak ve Tebliğ hukumlerinin işlerliğini artırmak yonunden gerekli karar ve onlemler alınacaktır.
(4) Belediyeler, sağlık mudurlukleri ve sağlık grup başkanlıklarınca kurban kesim gunlerinde kesim yerlerinde yeterli sayıda ambulans, tam donanımlı ambulans ve gorevli sağlık personeli bulunduracaktır.
(5) Başkanlıkca Turkiye Radyo-Televizyon Kurumu ve Ozel Radyo ve Televizyon Kuruluşları ile işbirliği yapılarak, bu Tebliğin iceriği ile ilgili 14, 15 ve 16 Ekim 2011 tarihlerinde ana haber bultenlerinin sonunda kamuoyunun bilgilendirilmesi sağlanacaktır.
Yururluk
MADDE 22 ? (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 23 ? (1) Bu Tebliğ hukumlerini Diyanet İşleri Başkanlığının bağlı olduğu Bakan yurutur.


Ekleri icin tıklayınız.