Sağlık Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından "Devlet Malzeme Ofisinden yapılacak alımlar hakkında genelge" yayımlanmıştır;
T.C.
SAĞLIK BAKANLIĞI
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Sayı: B.10.0.SGB.0.84.00.01/10-06/10605 06/10/2011
Konu: Devlet Malzeme Ofisinden Yapılacak Alımlar
.................. VALİLİĞİNE
(İl Sağlık Mudurluğu)
GENELGE

2011/53
Bilindiği uzere ulkemizdeki sağlık hizmetleri ağırlıklı olarak Bakanlığımıza bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarınca sunulmaktadır. Soz konusu sağlık kurum ve kuruluşlarımız doner sermayeli işletme niteliğinde olup, tabi olduğu mevzuat cercevesinde kar amacı gozetmeden genel işletmecilik esasları doğrultusunda yonetilmektedir. Kurum ve kuruluşlarımızda kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli kullanılması sağlık hizmetlerinin surdurulebilirliği acısından buyuk onem arz etmektedir.
Bakanlığımıza bağlı kurumların, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun İstisnalar başlıklı 3 uncu maddesinin (e) bendi cercevesinde yaptıkları alımların coğunluğunu Devlet Malzeme Ofisinden (DMO) yaptıkları gorulmektedir. DMO, kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılan mal ve malzeme taleplerini; stok urunlerinden tedarik, katalog urunlerinden tedarik ve muteferrik tedarik olmak uzere uc şekilde karşılamaktadır.
Kurumlarımız arasında uygulama birliğinin sağlanması amacıyla DMO'dan yapılacak alımlarla ilgili aşağıdaki hususların duzenlenmesi hÂsıl olmuştur.
DMO'dan alım yapmadan once kurumlarımızca;

1- DMO'nun web sayfasında da yer alan "Devlet Malzeme Ofisi Genel Mudurluğu Ana Statusu", "Kamu Kurum Ve Kuruluşlarının Devlet Malzeme Ofisinden Yapacakları Mal Ve Malzeme Taleplerine İlişkin Yonetmelik", "Devlet Malzeme Ofisi Satış Yonetmeliği", "Devlet Malzeme Ofisi Mal Alımları Denetim, Muayene Ve Tesellum Yonetmeliği" ve ilgili diğer mevzuatın incelenmesi gerekmektedir.
2- İhtiyac tespiti, diğer alımlarda olduğu gibi ihtiyac tespit komisyonlarınca yapılacaktır.
3- 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve bu Kanuna dayanılarak cıkartılan ikincil mevzuat hukumleri uyarınca yaklaşık maliyet tespiti yapılacaktır.
a. Yaklaşık maliyet tespitinde oncelikle Bakanlığımız Malzeme Kaynakları Yonetim Sistemi (MKYS)'nde yer alan fiyatların kullanılması zorunludur. MKYS'de yer alan fiyatların kullanılmasında urunun barkod koduna, UBB koduna ve malzeme tanımı alanlarında yapılan acıklamalara dikkat edilmesi ve sistemde yer alan fiyatların KDV dahil fiyat olduğunun unutulmaması gerekmektedir.
b. Yaklaşık maliyet calışması sonucunda tespit edilen fiyat ile DMO fiyatları kıyaslanacağından, yaklaşık maliyet tespitinde MKYS'de yer alan DMO fiyatlarının kullanılmaması gerekmektedir.

4- Tespit edilen yaklaşık maliyet fiyatları ile kurumun ihtiyacını karşılayacak teknik şartnameye uygun en ucuz DMO urunlerinin fiyatları karşılaştırılarak, ihale masrafları da (ilan bedeli, kırtasiye vb.) dikkate alınarak ihtiyacın DMO'dan ya da ihale yoluyla piyasadan alınacağına harcama yetkilisince karar verilecektir.
5- İhtiyacların DMO'dan alınmasına karar verilmesi halinde DMO'nun internet satış sitesinden, basılı urun katalogundan veya malzeme fiyat listesinden ihtiyac duyulan mal ve malzemenin secimi kurumun ihtiyac tespit komisyonu marifetiyle yapılacaktır.
6- İdareler tarafından DMO'dan yapılacak alımlarda, Kamu Kurum Ve Kuruluşlarının Devlet Malzeme Ofisinden Yapacakları Mal Ve Malzeme Taleplerine İlişkin Yonetmeliğin "Firma, urun ve parasal sınırlamalar" başlıklı 16. Maddesinde yer alan hukme gore; idareler tarafından tum sorumluluk ustlenilerek, DMO Yonetim Kurulunca belirlenen parasal sınırlar dÂhilinde (400.000-TL'ye kadar) tek bir firmadan veya tek bir markadan alım yapılabilinmektedir.
Bundan sonra Bakanlığımıza bağlı kurumlarca tum sorumluluk ustlenilerek tek bir firmadan veya tek markadan talep yapılmayacaktır.
Bunun yerine kurumlarımız;
a) Ofisce satışı yapılan katalog urunlerinde değişik markalardan olmak uzere; en az uc ve fiyatları birbirine en yakın firma urunlerini tercih etmek suretiyle talepte bulunacaklardır.
b) Değişik markalardan 3'ten fazla firma urunu olması durumunda, teknik şartnameyi karşılayan en ucuz urunden başlayarak sırasıyla en az uc firma urununu sececeklerdir.
c) En az 3 değişik markadan urun secimi zorunlu olup, mumkun olması halinde daha fazla sayıda urun secimi yaparak talepte bulunabileceklerdir.
d) DMO'dan yapılacak alımlarda tek firma veya tek marka belirtilerek talepte bulunulmaması birinci oncelik olmakla beraber, kurumlarımız mezkur yonetmeliğin 16. maddesinde; "b) Ancak, tum sorumluluk talepte bulunan ihtiyac sahibi kamu kurum ve kuruluşuna ait olmak uzere talebin tek bir firmadan veya tek marka olarak yapılması halinde;..." şeklinde yer alan hukum cercevesinde gerekli gordukleri hallerde tek marka belirtilerek DMO'dan talepte bulunabileceklerdir.
d.1. Ancak tek marka belirtilerek yapılacak alımların yıllık toplam tutarı; kurumların onaylanmış toplam butcelerinin binde ucunu (%03) gecmeyecektir.
Ornek: Butcesinin binde ucu 40.000-TL. olan "A" kurumu; sadece (X) marka urunden yıllık 40.000-TL'yi gecmeyecek şekilde alım yapabileceği gibi, (X) marka urunden 20.000-TL. (Y) marka urunden 5.000-TL. (Z)
marka urunden de 15.000-TL. olmak uzere toplamda 40.000-TL'lik alım yapabilecektir.
d.2. Butcesinin binde ucu, Kamu İhale Kurumu'nca her yıl guncellenen 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin (d) bendi kapsamında, buyukşehir belediye sınırları dÂhilinde bulunan idareler icin belirlenen limitin (Bu limit tum kurumlarımız icin gecerlidir.)altında kalan kurumlarımız; yıllık alım tutarı belirlenen limiti (2011 yılı icin 38.144-TL.) aşmayacak şekilde tek marka belirterek alım yapabileceklerdir.
Ornek: Butcesinin binde ucu 20.000-TL. olan "A" kurumu; sadece (X) marka urunden yıllık 38.144-TL'yi gecmeyecek şekilde alım yapabileceği gibi, (X) marka urunden 10.000-TL. (Y) marka urunden 5.000-TL. (Z) marka urunden de 23.144-TL. olmak uzere toplamda 38.144-TL'lik alım yapabilecektir.
d.3. Kurumlarımızın belirtilen limit dahilinde yapacakları alımlarını, yıl icindeki ihtiyaclarını duşunerek planlı bir şeklide yapmaları gerekmektedir. Buna rağmen kurumun ihtiyacını karşılayan tek bir urunun olması ve yukarıda belirtilen limitlerin dolması durumunda; soz konusu ihtiyac, DMO fiyatını gecmeyecek şekilde belirlenecek yaklaşık maliyete gore 4734 sayılı Kanun hukumleri cercevesinde piyasadan temin edilecektir. Ancak yapılan ihale sonucunda oluşan ihale fiyatı, alım konusu olan urunun DMO'da yer alan fiyatının uzerinde ise ihale iptal edilerek alım yapılmayacaktır. Soz konusu ihtiyac yukarıda belirtilen limitlerin dolmasına bakılmaksızın DMO'dan temin edilebilecektir.
7- Yine kurumlarca, DMO'da stok ve katalog fiyatları bulunmayan urunlerin alımlarında anılan yonetmeliğin yukarıda zikredilen 16 ncı maddesinde;
"...(3) Muteferrik tedarikte; İhtiyac sahibi kamu kurum ve kuruluşları tarafından yaklaşık maliyeti 100.000 Turk Lirasını aşmayan muteferrik alım talepleri bir firmadan gercekleştirilebilecektir. Bu tutarı aşan talepler ise; bir firma yahut herhangi bir marka belirtilmesi yerine,
ihtiyac duyulan malzemenin muadili sayılabilecek birden fazla marka ve birden fazla firmaya ait urunler secilerek veya teknik şartname duzenlenerek talepte bulunulması halinde karşılanacaktır..." şeklinde yer alan hukum doğrultusunda hareket edilmektedir.
Bakanlığımıza bağlı kurumlarımız parasal miktarı ne olursa olsun bundan sonra tek marka veya tek firmaya yonelik muteferrik alım talebinde bulunmayacaklardır. Bilindiği uzere kurumlarımız ihtiyaclarını 4734 sayılı Kanun cercevesinde kendileri karşılayabilmektedirler. Buna rağmen DMO'dan muteferrik alım talebi yapılacak ise,bu talep ancak tek marka veya tek firmaya yonelik olmayan ve rekabete acık olarak duzenlenecek teknik şartnameler ile yapılabilecektir.
8- Bu genelge ile yapılan duzenlemeler, kurumlarımızın Doner Sermaye Butcesinin 253 Tesis-Makine Cihazlar kalemleri ile 255 Demirbaşlar Grubu kalemlerinden yapacakları alımlar icin gecerlidir.
Bilgilerinizi ve konunun iliniz dÂhilindeki Bakanlığımıza bağlı tum doner sermayeli kurum ve kuruluşlarına duyurulması hususunda gereğini onemle rica ederim.
Prof. Dr. Nihat TOSUN
Bakan a.
Musteşar
DAĞITIM:
Gereği: Bilgi: 81 İl Valiliğine Teftiş Kurulu Başkanlığına
İc Denetim Birimi Başkanlığına
Tedavi Hizmetleri Genel Mudurluğune
Temel Sağlık Hizmetleri Genel Mudurluğune