2 Kasım 2011 CARŞAMBAResmî GazeteSayı : 28103
KANUN HUKMUNDE KARARNAME
GENEL BUTCE KAPSAMINDAKİ KAMU İDARELERİ VE OZEL BUTCELİ
İDARELERDE HUKUK HİZMETLERİNİN YURUTULMESİNE
İLİŞKİN KANUN HUKMUNDE KARARNAME
Karar Sayısı: KHK/659
Genel butce kapsamındaki kamu idarelerinde ve ozel butceli idarelerde hukuk hizmetlerinin yurutulmesine ilişkin esasların belirlenmesi ile bazı kanun ve kanun hukmunde kararnamelerde değişiklik yapılması; 6/4/2011 tarihli ve 6223 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak, Bakanlar Kurulu'nca 26/9/2011 tarihinde kararlaştırılmıştır.
Amac ve kapsam
MADDE 1 ‒ (1) Bu Kanun Hukmunde Kararnamenin amacı; genel butce kapsamındaki kamu idareleri ve ozel butceli idarelerin hukuk hizmetlerinin etkili, verimli ve usul ekonomisine uygun şekilde yerine getirilmesine ve bu hizmetlerin yurutulmesinde uygulama birliğinin sağlanmasına yonelik usul ve esasların belirlenmesidir.

Tanımlar
MADDE 2 ‒ (1) Bu Kanun Hukmunde Kararnamenin uygulanmasında;
a) Hukuk birimi: İdarelerde hukuk hizmetlerini yuruten birimi,
b) Hukuk hizmetleri: Muhakemat hizmetleri ile hukuk danışmanlığına ilişkin her turlu iş ve işlemleri,
c) Hukuki uyuşmazlık değerlendirme komisyonu: İdareler bunyesinde, ust yonetici tarafından oluşturulan, hukuk birimi amiri ve hukuki uyuşmazlıkla ilgili birim amirinin bulunduğu en az uc uyeden oluşan komisyonu,

c) İdare: 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yonetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I) ve (II) sayılı cetvellerde belirtilen kamu idarelerini,
d) İlgili bakan: İdarelerin bağlı, ilgili veya ilişkili olduğu bakanı, Yuksekoğretim Kurulu ile Olcme, Secme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı, universiteler ve yuksek teknoloji enstituleri icin Milli Eğitim Bakanını,
e) Ust yonetici: Milli Savunma Bakanlığında Bakanı, diğer bakanlıklarda musteşarı ve kamu idarelerinde en ust yoneticiyi,
ifade eder.
İlkeler

MADDE 3 ‒ (1) Bu Kanun Hukmunde Kararnamenin uygulanmasında;
a) İdarelerin taraf oldukları uyuşmazlıkların, tarafların hak ve menfaatlerinin dengeli olarak değerlendirilerek, adil ve hakkaniyete uygun olarak cozumlenmesi,
b) İdarelerin taraf oldukları davaların, usul ekonomisine uygun olarak, imkÂnlar olcusunde idarelerde istihdam edilen hukuk muşavirleri ve avukatları tarafından takibi,
c) Davaların takibinde, mahkeme kararlarının hukuka uygun olarak, adil, suratli ve en az masrafla verilebilmesine yardımcı olunması,
esastır.
Hukuk birimlerinin gorevleri
MADDE 4 ‒ (1) Hukuk birimleri; idarelerde muhakemat hizmetleri ile hukuk danışmanlığına ilişkin iş ve işlemleri yurutmekle gorevli ve sorumludur.
(2) Hukuk birimleri muhakemat hizmetleri kapsamında;
a) İdarenin taraf olduğu adli ve idari davalarda, ic ve dış tahkim yargılamasında, icra işlemlerinde ve yargıya intikal eden diğer her turlu hukuki uyuşmazlıklarda idareyi temsil eder, dava ve icra işlemlerini vekil sıfatı ile takip eder.
b) İdarece hizmet satın alma yoluyla temsil ettirilecek dava ve icra takipleri ve tahkim ile ilgili işlemleri koordine eder, izler ve denetler.
(3) Hukuk birimleri hukuk danışmanlığı kapsamında;
a) İdare hizmetleriyle ilgili olarak diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından hazırlanan mevzuat taslaklarını, idare birimleri tarafından hazırlanan mevzuat taslakları ile duzenlenecek her turlu sozleşme ve şartname taslaklarını, idare ile ucuncu kişiler arasında cıkan uyuşmazlıklara ilişkin işleri ve idare birimlerince sorulacak diğer işleri inceleyip hukuki mutalaasını bildirir.
b) Anlaşmazlıkları onleyici hukuki tedbirleri zamanında alır, uyuşmazlıkların sulh yoluyla cozumu konusunda mutalaa verir.
c) İdarenin amaclarını daha iyi gercekleştirmek, mevzuata, plan ve programa uygun calışmalarını temin etmek amacıyla gerekli hukuki teklifleri hazırlar.
(4) Hukuk birimleri, hukuki uyuşmazlık değerlendirme komisyonunun sekreterya hizmetlerini ve idaresince verilen diğer gorevleri yurutur.
(5) Başbakanlık ve Maliye Bakanlığı hukuk birimlerinin teşkilat kanunlarındaki hukumler saklıdır.
(6) Teşkilat kanunlarına gore hukuk birimi kurulmayan idarelerde, bu Kanun Hukmunde Kararnamede belirtilen hukuk hizmetleri, istihdam edilen avukatlar tarafından yerine getirilir. İdarelerin merkez birimlerinde istihdam edilen avukatlardan birisi, ust yonetici onayı ile hukuk birimi amiri olarak gorevlendirilir.
Muhakemat hizmeti temini
MADDE 5 ‒ (1) İdareler, muhakemat hizmetleri ihtiyaclarını;
a) Hukuk birimlerinde istihdam edecekleri hukuk muşavirleri ve avukatlardan,
b) İhtiyac duyulması halinde Maliye Bakanlığından talep etmek suretiyle,
sağlayabilirler.
(2) Bakanlıklar ve bağlı kuruluşları muhakemat hizmetlerini yurutmek uzere birbirlerinden hizmet talebinde bulunabilirler.
(3) Birinci ve ikinci fıkraya gore muhakemat hizmetlerinin temin edilememesi veya ozel uzmanlık gerektirdiği ilgili bakanın onayı ile belirlenen hallerde muhakemat hizmetlerini yurutmek uzere Bakanlar Kurulu kararıyla belirlenen usul ve esaslar cercevesinde, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 22 nci maddesine gore doğrudan temin usuluyle serbest avukatlardan veya avukatlık ortaklıklarından hizmet satın alınabilir.
(4) Hizmet satın alınarak kendisine vekalet verilen serbest avukatlar ve avukatlık ortaklıkları kendilerine vekalet verilen dava ve icra işlemlerinin takibiyle ilgili olarak, ilgili mevzuatla idareleri vekil sıfatıyla temsile yetkili olan gorevlilerle aynı yetki ve sorumlulukları haizdir.
Takip ve temsil yetkileri ile bunların kapsamı, niteliği ve kullanılması
MADDE 6 ‒ (1) İdareler, kendi iş ve işlemleriyle ilgili olarak acılacak adli ve idari davalar ile tahkim yargılaması ve icra işlemlerinde taraf sıfatını haizdir.
(2) İdareleri adli ve idari yargıda, icra mercileri ve hakemler nezdinde vekil sıfatıyla doğrudan temsil yetkisi; hukuk birimi amirleri, hukuk muşavirleri, muhakemat mudurleri ve avukatlara aittir.
(3) 5 inci maddenin birinci ve ikinci fıkralarında belirtilen usullere gore muhakemat hizmeti temin edilemeyen hallerde adli ve idari davalar ile icra takiplerini yurutmek uzere merkez ve taşra birim amirlerine ust yonetici tarafından temsil yetkisi verilebilir. Ust yonetici bu yetkisini hukuk birimi amirine devredebilir.
(4) İdari davalarda; gerekli gorulmesi halinde, idarede gorevli bir personel, uzmanlığından faydalanılmak uzere idare vekili veya temsilcisi ile birlikte duruşmalara iştirak ettirilebilir.
(5) İdareleri vekil sıfatıyla temsile yetkili olan hukuk birimi amiri, hukuk muşaviri ve avukatların bir listesi, idaresince yazılı olarak veya Adalet Bakanlığınca belirlenen esaslar dairesinde elektronik ortamda ilgili Cumhuriyet başsavcılığına, bolge idare mahkemesi başkanlıklarına; askeri savcılıklara ve Askeri Yuksek İdare Mahkemesi Başkanlığına verilir. Bu listeler, Cumhuriyet başsavcılığı tarafından adli yargı cevresinde, bolge idare mahkemesi başkanlığınca idari yargı cevresinde bulunan mahkemelere gonderilir. Yuksek mahkemeler ve bolge adliye mahkemesindeki duruşmalarda temsil yetkisini kullanacakların isimleri ilgili mahkemelerin başsavcılıklarına veya başkanlıklarına bildirilir. Listede isimleri yer alanlar, baroya kayıt ve vekaletname ibrazı gerekmeksizin idare vekili sıfatıyla her turlu dava ve icra işlemlerini takip edebilirler. Vekil sıfatıyla temsil yetkisi sona erenlerin isimleri anılan mercilere aynı usulle derhal bildirilir.
Ozel takip ve temsil yetkileri
MADDE 7 ‒ (1) Birden fazla idarenin taraf olduğu idari davalardan;
a) Muşterek kararnamelerle ilgili olarak acılanlar ve bunlarla ilgili icra işlemleri, davaya taraf olan tum idarelerin vekili sıfatıyla, muşterek kararnameyi teklif eden bakanlığın hukuk birimince takip ve mudafaa edilir.
b) Bakanlar Kurulu kararları ve duzenleyici işlemlerle ilgili acılan ve Başbakanlığın da taraf olduğu davalardan Başbakanlıkca bu hususta takip yetkisi verilenler ile bu davalarla ilgili icra işlemleri, Başbakanlığın da vekili sıfatıyla, takip yetkisi verilen ilgili idare hukuk birimince takip ve mudafaa edilir.
(2) Ulusal ve uluslararası mahkeme ve tahkim mercilerinde Turkiye Cumhuriyeti Hukumeti veya idarelerin taraf ya da mudahil oldukları, birinci fıkrada belirtilen davalar dahil her turlu davadan, Başbakanlıkca Başbakanlık hukuk birimi tarafından takibi gerekli gorulenler ve bunlarla ilgili icra işlemleri, ilgili idarenin de vekili sıfatıyla Başbakanlık hukuk birimince takip ve mudafaa edilir.
Davaların acılması
MADDE 8 ‒ (1) İdareler adına dava acma veya icra takibine başlama talebi, ust yonetici veya iş ve işlemle ilgili merkez veya taşra birim amiri tarafından yapılır. Merkez veya taşra birim amirince yapılan talep uzerine davayı acmakla yetkili ve gorevli olanlarca, maddi ve hukuki sebeplerle dava acılmasında kamu menfaati bulunmadığı yonunde goruş belirtilmesi halinde, ust yoneticinin talimatına gore işlem yapılır.
(2) Dava acılması veya icra takibinde bulunulmasını isteyen idare veya birim, dava acılması talebi ile birlikte davaya dair bilgi ve belgeleri zamanaşımı ve hak duşurucu sureleri dikkate alarak hukuk birimine gonderir. Suresinde gonderilmeyen veya eksik ya da yanlış gonderilen bilgi ve belgeden kaynaklanan sorumluluk bunu gonderen idareye veya birime aittir.
(3) İdarelere karşı acılan davaların takibine, dava takipleriyle gorevli ve yetkili merkez veya taşra birimlerince doğrudan başlanır.
(4) Ust yonetici bu maddedeki yetkilerini sınırlarını belirterek yardımcılarına veya hukuk birimi amirine devredebilir.
Adli uyuşmazlıklarda sulh
MADDE 9 ‒ (1) İdarelerin adli yargıda dava acmadan veya icra takibine başlamadan once karşı tarafı sulhe davet etmesi esastır. İdareler, kendi aleyhlerine dava acılacağını veya icra takibine başlanılacağını oğrenmeleri durumunda da karşı tarafı sulhe davet edebilirler. Sulhe davet, uyuşmazlığın tarafı olan gercek veya tuzel kişilerce de yapılabilir. İlgili mevzuatında daha uzun bir sure ongorulmediği takdirde, sulhe davette karşı tarafa, ifa, itiraz veya sulh teklifinde bulunmak uzere otuz gune kadar sure verilir.
(2) Gecikmesinde sakınca bulunan veya işin mahiyeti gereği sure verilmesinde fayda gorulmeyen hallerde doğrudan dava ve icra yoluna başvurulabilir.
(3) Dava konusu edilmiş veya icraya intikal etmiş uyuşmazlıklarda da taraflarca sulh teklifinde bulunulabilir.
(4) 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulu Hakkında Kanun kapsamı dışında kalan tum taksit tekliflerinin değerlendirilmesi de bu madde kapsamında yapılır.
(5) Sulh başvurularının altmış gun icinde sonuclandırılması zorunludur. Sulh başvurusu altmış gun icinde sonuclandırılmamışsa istek reddedilmiş sayılır.
Adli uyuşmazlıklarda sulhun usul ve esasları
MADDE 10 ‒ (1) Sulh anlaşması, anlaşma tutanağında belirtilen tutar kadar bir hakkın tanınması, menfaatin terki, bir şeyin verilmesi, yapılması ya da yapılmaması konusunda anlaşmalar veya sozleşme değişikliklerini kapsar. Sulhe konu işte birden cok ihtilaf bulunduğu takdirde asıl olan, ihtilafın tamamının cozumlenmesidir. Ancak kamu menfaati gorulduğunde kısmi sulh de mumkundur.
(2) Maddi ve hukuki nedenlerle kamu menfaati gorulmesi halinde, 11 inci maddedeki yetkiler cercevesinde asıl alacak ve fer'ilerinden kısmen ya da tamamen vazgecilebilir.
(3) Bu Kanun Hukmunde Kararname cercevesinde yapılan sulh anlaşmalarına ilişkin tutanak ilam hukmunde olup ilamların icrasına dair genel hukumlere gore infaz olunur. Ancak vadeye bağlanmamış alacaklarda tutanağın imzalandığı tarihten itibaren iki aylık surenin dolmasından, vadeye bağlanmış alacaklarda ise vadenin dolmasından once tutanak icraya konulamaz. Sulh anlaşması hukumleri yerine getirilmediği takdirde alacak muaccel olur ve sulhe konu edilen hak veya alacaklar, alacağın muaccel olduğu tarihten itibaren 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine gore belirlenen gecikme zammı oranında hesaplanan faizi ile birlikte takip ve tahsil edilir.
(4) Sulh halinde uzerinde anlaşılan hususlar hakkında taraflarca dava acılamaz.
(5) Tarafların sulhe davet yazısının diğer tarafa tebliği ile uyuşmazlık konusu hak ve alacağın tabi olduğu kanuni sureler durur. Sulhun sağlanamaması halinde bu husus tutanağa bağlanır, tutanak tarihinden itibaren uyuşmazlığın niteliğine gore kanuni sureler yeniden işlemeye başlar. Mucbir sebep halinde genel hukumlere gore işlem yapılır.
Adli uyuşmazlıkların sulh yoluyla halli, uzlaşma ve vazgecme yetkileri
MADDE 11 ‒ (1) İdarelerin;
a) Kendi aralarında ortaya cıkan her turlu hukuki uyuşmazlığın sulh yoluyla hallinde, dava acılmasında, bunlardan yargı veya icra mercilerine intikal etmiş olanların takiplerinden veya davalarda verilen kararlara karşı kanun yollarına gidilmesinden vazgecilmesinde, sozleşmelerin değiştirilmesinde veya sona erdirilmesinde,
b) Gercek veya tuzel kişilerle aralarındaki sozleşmelerde belirtilen sebeplerle yapılan her turlu sozleşme değişikliklerinin yapılmasında, bu hususlarla ilgili olarak cıkabilecek uyuşmazlıkların sozleşme hukumleri cercevesinde sulh yoluyla hallinde,
hukuk birimlerinin uyuşmazlığın bu şekilde sonlandırılmasında maddi ve hukuki sebeplerle kamu menfaati bulunduğu yonundeki goruşu uzerine, buna dair onay ve anlaşmaları imzalamaya bakanlıklarda bakan, diğer idarelerde ust yonetici yetkilidir. Bakan ya da ust yonetici bu yetkisini sınırlarını acıkca belirlemek suretiyle alt kademelere devredebilir.
(2) Birinci fıkrada belirtilenler dışında, idarelerin, herhangi bir sozleşmeye dayanıp dayanmadığına, yargıya intikal edip etmediğine bakılmaksızın gercek veya tuzel kişilerle aralarında cıkan her turlu hukuki uyuşmazlığın sulh yoluyla halline, her turlu dava acılmasından veya icra takibine başlanılmasından, bunlardan yargı veya icra mercilerine intikal etmiş olanların takiplerinden veya verilen kararlara karşı karar duzeltme yoluna gidilmesi dışındaki kanun yollarına gidilmesinden vazgecmeye, davaları kabule, ceza uyuşmazlıklarında şikayetten vazgecmeye veya uzlaşmaya, davadan feragat etmeye, sozleşmede belirtilmeyen sebeplerle sozleşmelerin değiştirilmesinde veya sona erdirilmesinde maddi ve hukuki sebeplerle kamu menfaati gorulmesi halinde, buna dair onay veya anlaşmaları imzalamaya, vazgecilen veya tanınan ya da terkin edilen hak ve menfaatin değeri dikkate alınmak suretiyle;
a) Tutara ilişkin olmayanlar ile 1.000.000 Turk Lirasına kadar olanlarda (1.000.000 Turk Lirası dahil) hukuk biriminin goruşu alınarak, ilgili harcama yetkilisinin teklifi uzerine ust yonetici,
b) 1.000.000 Turk Lirasından fazla olanlardan 10.000.000 Turk Lirasına kadar olanlarda (10.000.000 Turk Lirası dahil), hukuki uyuşmazlık değerlendirme komisyonunun goruşu alınarak, ust yoneticinin teklifi uzerine ilgili bakan, Milli Savunma Bakanlığında Musteşarın teklifi uzerine Bakan,
c) 10.000.000 Turk Lirasından fazla olanlarda, ilgili bakanlık hukuki uyuşmazlık değerlendirme komisyonunun ve Maliye Bakanlığının goruşu alınarak, ilgili bakanlığın teklifi uzerine Bakanlar Kurulu,
yetkilidir. Bakan ya da ust yonetici bu yetkisini sınırlarını acıkca belirlemek suretiyle alt kademelere, munhasıran taşra birimlerinin iş ve işlemleriyle ilgili olup illerde valilik, ilcelerde kaymakamlık onayına bağlanan iş ve işlemlerden kaynaklanan uyuşmazlıklarda vali ve kaymakamlara devredebilir.
(3) Acılmasında ve takibinde Hazine veya idareye ait herhangi bir hak ve menfaat bulunmayan, yanlışlıkla acılan veya konusu kalmayan dava ve icra takipleri ile her turlu davada karar duzeltme yoluna başvurulmasından vazgecmeye, davayı takip eden hukuk muşaviri veya avukatın gerekceli teklifi uzerine hukuk birimi amiri yetkilidir. Hukuk birimi amiri bu yetkisini alt kademelere devredebilir.
(4) 7 nci maddeye gore başka idare tarafından takip edilen davalar ile Maliye Bakanlığı tarafından takip edilen diğer idarelere ait dava ve icra işlerindeki vazgecme, feragat ve kabul işlemleri ile yargıya intikal etmiş uyuşmazlıkların sulhen cozumlenmesine ilişkin işlemler, dava veya icra dosyasını takip eden idarenin tabi olduğu usulde yapılır.
İdari uyuşmazlıkların sulh yoluyla halli ve vazgecme yetkileri
MADDE 12 ‒ (1) İdari işlemler dolayısıyla haklarının ihlal edildiğini iddia edenler idareye başvurarak, uğramış oldukları zararın sulh yoluyla giderilmesini dava acma suresi icinde isteyebilirler. İdari eylemler nedeniyle hakları ihlal edilenlerce, idari dava acmadan once 6/1/1982 tarihli ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulu Kanununun 13 uncu maddesinin birinci fıkrası uyarınca yapılan başvurular da sulh başvurusu olarak kabul edilir ve bu maddede yer alan hukumler cercevesinde incelenir.
(2) Sulh istemine ilişkin başvuru, işlemeye başlamış olan dava acma suresini durdurur. Başvuru sonuclanmadan dava acılamaz.
(3) Sulh başvurularının altmış gun icinde sonuclandırılması zorunludur. Sulh başvurusu altmış gun icinde sonuclandırılmamışsa istek reddedilmiş sayılır.
(4) Sulh başvurusu, belli bir konuyu ve somut bir talebi icermiyorsa, idari makam tarafından reddedilir. Bu Kanun Hukmunde Kararnameye uygun olarak yapılan ve idare tarafından reddedilmeyen başvurular, hukuki uyuşmazlık değerlendirme komisyonuna gonderilir. Hak ihlaline neden olan birden fazla idarenin varlığı halinde, ortak hukuki uyuşmazlık değerlendirme komisyonu oluşturulabilir.
(5) Sulh başvurularının incelenmesinde, başvurunun konusu, zarara yol acan olay ve nedenleri, zararın idari eylem veya işlemden doğup doğmadığı ve meydana geliş şekli, idarenin tazmin sorumluluğunun olup olmadığı, zararın miktarı ve odenecek tazminat tutarı tespit edilir. Hukuki uyuşmazlık değerlendirme komisyonu tarafından, bilirkişi incelemesi dahil olmak uzere gerekli her turlu araştırma ve inceleme yapılır, olayla ilgili bilgisi bulunan kişiler dinlenebilir.
(6) Hukuki uyuşmazlık değerlendirme komisyonunun inceleme sonunda hazırlayacağı rapor 11 inci madde uyarınca karar vermeye yetkili mercilere sunulur. Bu mercilerin sulh başvurusunu kabul etmesi halinde başvuru sahibine, hazırlanan sulh tutanağının imzalanması icin en az onbeş gunluk sure verilir. Davet yazısında, belirtilen tarihte gelmesi veya yetkili temsilcisini gondermesi gerektiği, aksi takdirde sulh tutanağını kabul etmemiş sayılacağı ve yargı yoluna başvurarak zararının tazmin edilmesini talep etme hakkının bulunduğu belirtilir.
(7) Tazminat miktarı ve odeme şekli uzerinde idare ve istemde bulunanın sulh olmaları halinde buna ilişkin bir tutanak duzenlenir ve taraflarca imzalanır. Bu tutanak ilam hukmundedir. Sulh olunan miktar idare butcesinden odenir. Vadeye bağlanmamış alacaklarda tutanağın imzalandığı tarihten itibaren iki aylık surenin dolmasından, vadeye bağlanmış alacaklarda ise vadenin dolmasından once tutanak icraya konulamaz.
(8) Sulh tutanağının kabul edilmemesi veya kabul edilmemiş sayılması hallerinde bir uyuşmazlık tutanağı duzenlenerek bir orneği ilgiliye verilir.
(9) Sulh olunan konu ya da miktara ilişkin olarak dava yoluna başvurulamaz.
(10) Bu madde kapsamındaki idari uyuşmazlıkların sulhen halli ile idari davaların acılmasından, takibinden, davayı kabul ve feragatten, kanun yollarına başvurulmasından vazgecilmesi, 11 inci maddede belirtilen esaslara ve tutarlara gore belirlenir.
Dış temsilciliklerde gorevlendirme
MADDE 13 ‒ (1) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine yapılan başvuruların incelenmesi sırasında Adalet veya Dışişleri Bakanlıklarınca ihtiyac duyulması halinde Avrupa Konseyi nezdindeki Turkiye Daimi Temsilciliğinde, başvuruyla ilgili idareden hukuk birimi amiri veya hukuk muşaviri ya da avukat gorevlendirilebilir.
Davalardaki temsilin niteliği ve vekalet ucretine hukmedilmesi ve dağıtımı
MADDE 14 ‒ (1) Tahkim usulune tabi olanlar dahil adli ve idari davalar ile icra dairelerinde idarelerin vekili sıfatıyla hukuk birimi amirleri, muhakemat mudurleri, hukuk muşavirleri ve avukatlar tarafından yapılan takip ve duruşmalar icin, bu davaların idareler lehine neticelenmesi halinde, bunlar tarafından temsil ve takip edilen dava ve işlerde ilgili mevzuata gore hukmedilmesi gereken tutar uzerinden idareler lehine vekalet ucreti takdir edilir.
(2) İdareler lehine karara bağlanan ve tahsil olunan vekalet ucretleri, hukuk biriminin bağlı olduğu idarenin merkez teşkilatında bir emanet hesabında toplanarak idare hukuk biriminde fiilen gorev yapan personele aşağıdaki usul ve sınırlar dahilinde odenir.
a) Vekalet ucretinin; dava ve icra dosyasını takip eden hukuk birimi amiri, hukuk muşaviri, muhakemat muduru veya avukata %55'i, dağıtımın yapıldığı yıl icerisinde altı aydan fazla sureyle hukuk biriminde fiilen gorev yapmış olmak şartıyla, hukuk birimi amiri, hukuk muşaviri, muhakemat muduru ve avukatlara %40'ı, hukuk biriminde gorev yapan diğer personele %5'i eşit olarak odenir.
b) Odenecek vekalet ucretinin yıllık tutarı; hukuk birimi amiri, hukuk muşaviri, muhakemat muduru, avukatlar icin (10.000) gosterge, diğerleri icin (6.000) gosterge rakamının, memur aylıklarına uygulanan katsayı ile carpımı sonucu bulunacak aylık brut tutarının oniki katını gecemez.
c) Yapılacak dağıtım sonunda arta kalan tutar, hukuk biriminde gorev yapan ve (b) bendindeki tutarları dolduramayan hukuk birimi amiri, hukuk muşaviri, muhakemat muduru ve avukatlara odenir. Bu dağıtım sonunda arta kalan tutar ucuncu butce yılı sonunda ilgili idarenin butcesine gelir kaydedilir.
(3) Hizmet satın alınan avukatlara yapılacak odemeler bu madde kapsamı dışındadır.
Parasal sınırlar
MADDE 15 ‒ (1) Bu Kanun Hukmunde Kararnamede yer alan parasal sınırlar, her takvim yılı başından gecerli olmak uzere, Bakanlar Kurulunca daha yuksek tutarlar belirlenmedikce, o yıl icin 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mukerrer 298 inci maddesi hukumleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır. Uygulanacak tutarlar her yıl Ocak ayı icerisinde Maliye Bakanlığı tarafından yayımlanır.
Yonetmelik
MADDE 16 ‒ (1) Bu Kanun Hukmunde Kararname kapsamında hukuki uyuşmazlık değerlendirme komisyonunun calışma usul ve esasları, avukatlık hizmeti satın alınmasıyla ilgili usul ve esaslar ile bunların takip ve denetimine ilişkin hususlar ve vekalet ucretlerinin dağıtımına dair usuller Maliye Bakanlığının teklifi uzerine Bakanlar Kurulunca yururluğe konulan yonetmelikle belirlenir.
Değiştirilen hukumler
MADDE 17 ‒ (1) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun;
a) 36 ncı maddesinin ?Ortak Hukumler? bolumunun (A) fıkrasının (11) numaralı bendinde yer alan ?Devlet Butce Uzman Yardımcıları, Mali Sucları Araştırma Uzman Yardımcıları,?, ?Muhasebe ve Milli Emlak Denetmen Yardımcıları?, ?Devlet Muhasebe Uzman Yardımcıları, Devlet Gelir Politikaları Uzman Yardımcıları, Devlet Malları Uzman Yardımcıları,?, ?Devlet Butce Uzmanlığına, Mali Sucları Araştırma Uzmanlığına,?, ?Muhasebe ve Milli Emlak Denetmenliğine?, ?Devlet Muhasebe Uzmanlığına, Devlet Gelir Politikaları Uzmanlığına,? ve ?Devlet Malları Uzmanlığına,? ibareleri yururlukten kaldırılmış ve aynı bentte yer alan ?Milli Emlak Uzman Yardımcıları,? ibaresi ?Defterdarlık Uzman Yardımcıları,? ve ?Milli Emlak Uzmanlığına,? ibaresi ?Defterdarlık Uzmanlığına,? şeklinde değiştirilmiştir.
b) 152 nci maddesinin ?II ‒ Tazminatlar? kısmının ?(A) Ozel Hizmet Tazminatı? bolumunun (h) bendinde yer alan ?Devlet Butce Uzmanları,? ibaresi ?Maliye Uzmanları? şeklinde ?Maliye Bakanlığı Muhasebe ve Milli Emlak Denetmenleri? ibaresi ?Defterdarlık Uzmanları? şeklinde değiştirilmiş ve aynı bolumun (i) bendinde yer alan ?Mali Sucları Araştırma Uzmanları, Devlet Muhasebe Uzmanları, Devlet Gelir Politikaları Uzmanları,?, ?Devlet Malları Uzmanları, Maliye Uzmanları? ve ?Milli Emlak Uzmanları,? ibareleri yururlukten kaldırılmıştır.
c) Eki (I) sayılı Ek Gosterge Cetvelinin ?I ‒ Genel İdare Hizmetleri Sınıfı? bolumunun (g) bendinin sonuna ?, Maliye Uzmanları? ibaresi eklenmiş, aynı bolumun (h) bendinde yer alan ?Maliye Uzmanı,? ibaresi yururlukten kaldırılmış ve aynı bende ?Urun Denetmenleri,? ibaresinden sonra gelmek uzere ?Defterdarlık Uzmanları,? ibaresi eklenmiştir.
c) Eki (IV) sayılı Makam Tazminatı Cetvelinin 8 inci sırasının (b) bendinde yer alan ?kazanılmış hak aylıkları birinci derecede? ibaresi ?birinci dereceli kadroya atanmış? şeklinde değiştirilmiş ve aynı bende ?Kalkınma Bakanlığı Planlama Uzmanları,? ibaresinden sonra gelmek uzere ?Maliye Uzmanları,? ibaresi eklenmiştir.
(2) 10/10/1984 tarihli ve 3056 sayılı Başbakanlık Teşkilatı Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulu Hakkında Kanunun;
a) 19 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan ?Hukuk Muşavirliği? ibaresi ?Hukuk Hizmetleri Başkanlığı? şeklinde değiştirilmiştir.
b) 22 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?Hukuk Hizmetleri Başkanlığı:
MADDE 22 ‒ Hukuk Hizmetleri Başkanlığının gorevleri şunlardır:
a) Makamca veya bakanlıklarca sorulan hukuki konular ile hukuki, mali ve cezai sonuclar doğuracak işlemler ve diğer hukuki uyuşmazlıklar hakkında goruş bildirmek,
b) Başbakanlığın taraf olduğu hukuki uyuşmazlıkların sulh yoluyla halli veya vazgecme işlemleri ile idarelerin taraf olduğu hukuki uyuşmazlıkların sulh yoluyla halli veya vazgecme işlemlerinden Bakanlar Kurulu kararı alınması gerekenler hakkında hukuki goruş bildirmek,
c) Başbakanlıkca Danıştay goruşu alınmasına ihtiyac duyulan konularla ilgili işlemleri yurutmek,
d) Başbakanlığın taraf veya mudahil olduğu, tahkim usulune tabi olanlar dahil her turlu adli ve idari davalar ile icra işlerini takip ve mudafaa etmek, bunlara dair avukatlık hizmeti alınmasıyla ilgili işleri yurutmek ve bu hizmetleri denetlemek,
e) Ulusal ve uluslararası mahkeme ve tahkim mercilerinde Turkiye Cumhuriyeti Hukumeti ya da idarelerin taraf veya mudahil oldukları her turlu davadan Başbakanlıkca takip edilmesi gerekli gorulenleri ve bunlarla ilgili icra işlemlerini davaya taraf idarenin vekili sıfatıyla takip ve mudafaa etmek, birden fazla idarenin taraf olduğu dava ve icra işlemlerinin takibini koordine etmek.
f) Makamca verilen benzeri gorevleri yapmak.?
c) Eki ?Başbakanlık Merkez Teşkilatı? cetvelinin ?Danışma ve Denetim Birimleri? bolumunde yer alan ?3.Hukuk Muşavirliği? ibaresi ?3.Hukuk Hizmetleri Başkanlığı? şeklinde değiştirilmiştir.
(3) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yonetimi ve Kontrol Kanununun;
a) 16 ncı maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ?Mayıs ayının sonuna kadar? ibaresi ?en gec Eylul ayının ilk haftası sonuna kadar? şeklinde, ucuncu fıkrasında yer alan ?Haziran? ibaresi ?en gec Eylul? şeklinde ve dorduncu fıkrasında yer alan ?Haziran ayının sonuna kadar? ibaresi ?en gec Eylul ayının onbeşine kadar? şeklinde değiştirilmiştir.
b) 17 nci maddesinin dorduncu fıkrasında yer alan ?Temmuz? ibaresi ?en gec Eylul? şeklinde değiştirilmiştir.
(4) 11/10/2006 tarihli ve 5549 sayılı Suc Gelirlerinin Aklanmasının Onlenmesi Hakkında Kanunun;
a) 21 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?Bildirim ve bilgilerin değerlendirilmesi
MADDE 21 ‒ (1) Bu Kanun kapsamında alınan bildirim ve bilgiler Başkanlıkta istihdam edilen Maliye Uzmanı ve Maliye Uzman Yardımcıları tarafından değerlendirilir.?
b) 28 inci maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
?EK MADDE 1 ‒ Başkanlık, aklama sucunun araştırılması ve incelenmesi ile yukumluluk denetimi gorevlerini, denetim elemanları arasından Başkanın talebi uzerine ilgili birim amirinin teklifi ve bağlı veya ilgili bulundukları bakanın onayı ile belirlenerek Başkanlık emrinde uc yıla kadar gecici sureyle gorevlendirilen denetim elemanları vasıtasıyla da yerine getirebilir. Bu sure aynı usul ve esaslar dahilinde uc yıla kadar daha uzatılabilir. Başkanlık emrinde gorevlendirilen denetim elemanlarına gorev suresi boyunca 25 inci madde uyarınca sure sınırlamasına tabi olmaksızın ek odeme yapılır.?
(5) 13/12/1983 tarihli ve 178 sayılı Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin;
a) 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?b) Genel butce kapsamındaki kamu idareleri ve ozel butceli idarelerin hukuk danışmanlığını ve muhakemat hizmetlerini talepleri halinde yerine getirmek,?
b) 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?MADDE 9 ‒ Başhukuk Muşavirliği ve Muhakemat Genel Mudurluğunun gorevleri şunlardır:
a) Bakanlığın ve talep halinde genel butce kapsamındaki kamu idareleri ve ozel butceli idarelerin hukuk danışmanlığını ve muhakemat hizmetlerini yapmak,
b) Talep halinde kanun, tuzuk ve yonetmelik tasarı ve taslakları hakkında goruş vermek,
c) Uyuşmazlıkların sulh yoluyla cozumlenmesine ilişkin işlerde mutalaa vermek,
d) Hazinenin mulkiyetindeki taşınmazlar ile Devletin hukum ve tasarrufu altındaki taşınmazların ayn'ıyla ilgili her turlu davaları takip etmek ve icra işlemlerini yapmak,
e) Gerekli koordinasyonu sağlamak suretiyle Maliye Bakanlığına veya Maliye Hazinesine ait her turlu davayı acmak ve takip etmek, Maliye Bakanlığı veya Maliye Hazinesi aleyhine acılan her turlu davayı takip etmek ve icra takibini yapmak,
f) Ozel kanun hukumlerine gore Hazine alacağı sayılan alacaklara ilişkin davaları acmak, takip etmek ve alacakları tahsil etmek,
g) Mevzuatında başkaca bir takip mercii ve usulu ongorulmeyen alacaklar ile diğer kurumların taraf olamayacağı davaları acmak, takip etmek ve alacağı tahsil etmek,
h) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine yapılan başvurulara karşı Devlet adına savunmaların hazırlanması calışmalarına katılmak, dostane cozum onerilerini değerlendirmek, dostane cozum mutalaaları duzenlemek, Adalet ve Dışişleri Bakanlığınca ihtiyac duyulması halinde oturumlara temsilci gondermek,
i) Gerekli koordinasyonu sağlamak suretiyle yabancı mahkemelerde, uluslararası yargı organlarında ve uluslararası tahkim mercilerinde acılan davalarda Maliye Bakanlığını temsil etmek,
j) Diğer kanunlarla verilen gorevleri yapmak.
Yukarıda sayılan gorevler Başhukuk Muşaviri ve Muhakemat Genel Muduru, hukuk muşavirleri, muhakemat mudurleri, muşavir hazine avukatları ve hazine avukatları tarafından yerine getirilir.?
c) 10 uncu maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
?s) Teşkilat ve gorev alanına giren işlemleri maliye uzmanları vasıtasıyla incelemek ve denetlemek.?
c) 11 inci maddesinin birinci fıkrasının (m) bendinde yer alan ?kontrolorleri? ibaresi ?maliye uzmanları? şeklinde değiştirilmiştir.
d) 13 uncu maddesinin birinci fıkrasının (p) bendinde yer alan ?kontrolorleri? ibaresi ?maliye uzmanları? şeklinde değiştirilmiştir.
e) 25 inci maddesinin birinci fıkrasına (f) bendinden sonra gelmek uzere aşağıdaki bent eklenmiş ve mevcut (g) bendi (ğ) bendi olarak teselsul ettirilmiştir.
?g) Teşkilat ve gorev alanına giren işlemleri maliye uzmanları vasıtasıyla incelemek ve denetlemek,?
f) 42 nci maddesinin (c) fıkrasında yer alan ?Teknik daire başkanlıklarına atanacaklarda, Maliye Bakanlığında uc yıl calışmış olma şartı aranmaz.? cumlesi ?Defterdar Yardımcısı, Milli Emlak Dairesi Başkanı, Bilgi İşlem Merkezi Muduru, Şube Muduru, Muhakemat Muduru, Muhasebe Muduru, Saymanlık Muduru, Malmuduru, Milli Emlak Muduru, Emlak Muduru, Personel Muduru kadroları ile bunların yardımcılıklarına ilişkin kadrolara atanacakların yapılacak yazılı ve sozlu sınavlarda başarılı olmaları gerekir.? şeklinde değiştirilmiştir.
g) 43 uncu maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?Maliye Uzmanlığı ve Defterdarlık Uzmanlığı
MADDE 43 ‒ Bakanlık merkez teşkilatında Maliye Uzmanı ve Maliye Uzman Yardımcısı calıştırılabilir. Maliye Uzmanı ve Maliye Uzman Yardımcılarına diğer gorevlerinin yanısıra gorev yaptıkları başkanlık ve genel mudurluklerin gorev alanına giren konularda ilgili kuruluşlar nezdinde araştırma, inceleme ve analiz işleri ile mevzuatla kendilerine verilen diğer gorevler yaptırılabilir. Butce ve Mali Kontrol Genel Mudurluğu, Muhasebat Genel Mudurluğu, Milli Emlak Genel Mudurluğu ve Personel Genel Mudurluğunde gorev yapan Maliye Uzmanlarına, yonetmelikle belirlenen usul ve esaslar cercevesinde genel mudurluklerin gorev alanına giren konularda teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma işleri yaptırılabilir.
Bakanlık taşra teşkilatında Defterdarlık Uzmanı ve Defterdarlık Uzman Yardımcısı calıştırılabilir. Defterdarlık Uzmanı ve Defterdarlık Uzman Yardımcılarına diğer gorevlerinin yanısıra genel butce kapsamındaki kamu idareleri ile ozel butceli idareler ve bunlara bağlı işletmelerdeki saymanlıklar ve defterdarlık birimlerinde yonetmelikle belirlenen usul ve esaslar cercevesinde denetim ve inceleme yaptırılabilir. Defterdarlık uzmanlarından denetim yapmakla gorevlendirilenler yer değiştirme suretiyle atamaya tabi olup, bunların gorevlendirme, calışma ve yer değiştirmelerine ilişkin usul ve esaslar yonetmelikle duzenlenir.
Maliye Uzman Yardımcılığına ve Defterdarlık Uzman Yardımcılığına atanabilmek icin 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde sayılan genel şartlara ek olarak en az dort yıllık eğitim veren yuksekoğretim kurumlarının hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakulteleri ile Bakanlığın gorev alanına giren ve yonetmelikle belirlenen yuksekoğretim kurumlarından ya da bunlara denkliği Yuksekoğretim Kurulunca kabul edilen yuksekoğretim kurumlarından mezun olmak ve yapılacak ozel yarışma sınavında başarılı olmak gerekir. Maliye Uzman Yardımcılığı ve Defterdarlık Uzman Yardımcılığı yarışma sınavı, yazılı ve sozlu aşamalardan oluşur.
Maliye Uzman Yardımcılığına atananlar, en az uc yıl fiilen calışmak ve istihdam edildikleri birimlerce belirlenecek konularda hazırlayacakları uzmanlık tezinin oluşturulacak komisyon tarafından kabul edilmesi kaydıyla, yapılacak yeterlik sınavına girmeye hak kazanırlar. Suresi icinde tezlerini sunmayan veya tezleri kabul edilmeyenlere tezlerini sunmaları veya yeni bir tez hazırlamaları icin altı ayı aşmamak uzere ilave sure verilir. Yeterlik sınavında başarılı olanların Maliye Uzmanı kadrolarına atanabilmeleri, Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından asgari (C) duzeyinde veya dil yeterliği bakımından buna denkliği kabul edilen ve uluslararası gecerliliği bulunan başka bir belgeye yeterlik sınavından itibaren en gec iki yıl icinde sahip olma şartına bağlıdır. Sınavda başarılı olamayanlar veya sınava girmeye hak kazandığı halde gecerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara, bir yıl icinde ikinci kez sınav hakkı verilir. Verilen ilave sure icinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa hazırladıkları tezleri kabul edilmeyenler, ikinci sınavda başarı gosteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar ile suresi icinde yabancı dil yeterliği şartını yerine getirmeyenler Maliye Uzman Yardımcısı unvanını kaybederler ve durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara atanırlar.
Defterdarlık Uzman Yardımcılığına atananlar, en az uc yıl fiilen calışmak kaydıyla acılacak yeterlik sınavına girme hakkını kazanırlar. Sınavda başarılı olamayanlar veya gecerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara, bir yıl icinde ikinci kez sınav hakkı verilir. İkinci sınavda başarı gosteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar Defterdarlık Uzman Yardımcısı unvanını kaybederler ve durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara atanırlar.
Bu madde kapsamında bulunan uzman ve uzman yardımcılarına teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma işlerine ilişkin gorevlendirmelerinde, 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun 33 uncu maddesinin (b) fıkrası hukmu uygulanır.
Maliye Uzmanı, Maliye Uzman Yardımcısı, Defterdarlık Uzmanı ve Defterdarlık Uzman Yardımcılarının mesleğe alınmaları, yarışma sınavı, komisyonların oluşumu, yetiştirilmeleri, tez hazırlama ve yeterlik sınavları, atanmaları, eğitimleri, calışma ve gorevlendirilmelerine ilişkin usul ve esaslar ile diğer hususlar yonetmelikle duzenlenir.?
ğ) Ek 32 nci maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir.
?Sozlu sınavı
EK MADDE 33 ‒ 43 uncu madde, ek 29 uncu madde ve 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yonetimi ve Kontrol Kanununun 60 ıncı maddesi uyarınca yapılacak giriş sınavlarının sozlu aşaması ile 42 nci maddenin (c) fıkrası uyarınca yapılacak sınavların sozlu aşaması, adayın;
a) Bir konuyu kavrayıp ozetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gucunun,
b) Liyakati, temsil kabiliyeti, bilgi duzeyi, davranış ve tepkilerinin mesleğe veya goreve uygunluğunun,
c) Ozguveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığının,
c) Genel yetenek ve genel kulturunun,
d) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere acıklığının,
değerlendirilmesi suretiyle yapılır. Sınav komisyonu, adaylar hakkında yukarıda yazılı ozelliklerin her biri icin değerlendirme yapar. Yapılan değerlendirmeye gore verilen puanlar tutanağa gecirilir. Bunun dışında sozlu sınav ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz.
Kadrolar
EK MADDE 34 ‒ 13/12/1983 tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve Usulu Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Maliye Bakanlığına ait bolumunde yer alan ?Muhasebat Başkontroloru?, ?Milli Emlak Başkontroloru?, ?Başkontrolor?, ?Muhasebat Kontroloru?, ?Milli Emlak Kontroloru?, ?Kontrolor?, ?Devlet Butce Uzmanı?, ?Mali Sucları Araştırma Uzmanı?, ?Devlet Muhasebe Uzmanı?, ?Devlet Gelir Politikaları Uzmanı? ve ?Devlet Malları Uzmanı? kadro unvanları ?Maliye Uzmanı? şeklinde; ?Stajyer Muhasebat Kontroloru?, ?Stajyer Milli Emlak Kontroloru?, ?Stajyer Kontrolor?, ?Devlet Butce Uzman Yardımcısı?, ?Mali Sucları Araştırma Uzman Yardımcısı?, ?Devlet Muhasebe Uzman Yardımcısı?, ?Devlet Gelir Politikaları Uzman Yardımcısı? ve ?Devlet Malları Uzman Yardımcısı? kadro unvanları ?Maliye Uzman Yardımcısı? şeklinde; ?Muhasebe Denetmeni?, ?Milli Emlak Denetmeni?, ?Muhasebe Uzmanı? ve ?Milli Emlak Uzmanı? kadro unvanları ?Defterdarlık Uzmanı? şeklinde ve ?Muhasebe Denetmen Yardımcısı?, ?Milli Emlak Denetmen Yardımcısı?, ?Muhasebe Uzman Yardımcısı? ve ?Milli Emlak Uzman Yardımcısı? kadro unvanları ise ?Defterdarlık Uzman Yardımcısı? şeklinde değiştirilmiştir.?
h) Gecici 13 uncu maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
?GECİCİ MADDE 14 ‒ Bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yayımı tarihinde;
a) Muhasebat Başkontroloru, Milli Emlak Başkontroloru, Muhasebat Kontroloru, Milli Emlak Kontroloru, Devlet Butce Uzmanı, Mali Sucları Araştırma Uzmanı, Devlet Muhasebe Uzmanı, Devlet Gelir Politikaları Uzmanı ve Devlet Malları Uzmanı kadrolarında bulunanlar, Maliye Uzmanı kadrolarına ve bunların yardımcıları ile stajyerleri, Maliye Uzman Yardımcısı kadrolarına,
b) Muhasebe Denetmeni, Milli Emlak Denetmeni, Muhasebe Uzmanı ve Milli Emlak Uzmanı kadrolarında bulunanlar, Defterdarlık Uzmanı kadrolarına ve bunların yardımcıları Defterdarlık Uzman Yardımcısı kadrolarına,
başka bir işleme gerek kalmaksızın halen bulundukları kadro dereceleriyle atanmış sayılırlar.
Muhasebat Başkontroloru, Milli Emlak Başkontroloru, Muhasebat Kontroloru, Milli Emlak Kontroloru, Devlet Butce Uzmanı, Mali Sucları Araştırma Uzmanı, Devlet Muhasebe Uzmanı, Devlet Gelir Politikaları Uzmanı ve Devlet Malları Uzmanı kadrolarında gecirilen sureler Maliye Uzmanı kadrosunda; Muhasebe Denetmeni, Milli Emlak Denetmeni, Muhasebe Uzmanı ve Milli Emlak Uzmanı kadrolarında gecirilen sureler Defterdarlık Uzmanı kadrosunda; Stajyer Muhasebat Kontroloru, Stajyer Milli Emlak Kontroloru, Devlet Butce Uzman Yardımcısı, Mali Sucları Araştırma Uzman Yardımcısı, Devlet Muhasebe Uzman Yardımcısı, Devlet Gelir Politikaları Uzman Yardımcısı ve Devlet Malları Uzman Yardımcısı kadrolarında gecirilen sureler Maliye Uzman Yardımcısı kadrosunda; Muhasebe Denetmen Yardımcısı, Milli Emlak Denetmen Yardımcısı, Muhasebe Uzman Yardımcısı ve Milli Emlak Uzman Yardımcısı kadrolarında gecirilen sureler ise Defterdarlık Uzman Yardımcısı kadrosunda gecmiş sayılır.
Bu maddenin yayımı tarihinden once birinci fıkranın (a) bendinde sayılan kontrolor ve uzman unvanlarını ihraz etmiş olanlardan Daire Başkanı ve ustu kadrolarda gorev yapanlar, bu maddenin yayımı tarihinde Maliye Uzmanı unvanını ihraz etmiş sayılır. Bunların stajyer veya yardımcılıklarına ilişkin kadrolarda gecirdikleri sureler Maliye Uzman Yardımcısı; Kontrolor veya Uzman kadrolarında gecirdikleri sureler Maliye Uzmanı kadrosunda gecmiş sayılır.
İlgili mevzuatında duzenleme yapılıncaya kadar, Maliye Uzmanı ve Maliye Uzman Yardımcılarına 657 sayılı Kanunun 152 nci maddesine gore yapılacak zam ve tazminat odemelerinde Devlet Butce Uzmanı ve Devlet Butce Uzman Yardımcıları icin belirlenmiş olan puan ve oranlar esas alınır. Bu madde uyarınca Maliye Uzmanı ve Maliye Uzman Yardımcısı kadrolarına atanmış sayılan Başkontrolor, Kontrolor ve Stajyer Kontrolorler, bu maddenin yayımı tarihinde 657 sayılı Kanunun 152 nci maddesi uyarınca Maliye Bakanlığı merkez denetim elemanları icin belirlenmiş olan zam puanları ile ozel hizmet ve denetim tazminatı oranlarından, aynı usul ve esaslar cercevesinde yararlanmaya devam ederler. Bu zam ve tazminatlardan yararlananlara Maliye Uzmanı ve Maliye Uzman Yardımcıları icin ongorulen zamlar ile ozel hizmet ve denetim tazminatı odenmez.
Bu madde uyarınca Maliye Uzmanı, Maliye Uzman Yardımcısı, Defterdarlık Uzmanı ve Defterdarlık Uzman Yardımcısı kadrolarına atanmış sayılan personelin bu kadrolara atanmış sayıldıkları tarih itibarıyla eski kadrolarına ilişkin olarak en son ayda aldıkları aylık, ek gosterge, her turlu zam ve tazminatlar, makam tazminatı, gorev tazminatı, ek odeme ve benzeri adlarla yapılan her turlu odemelerin (fazla mesai ucreti haric) toplam net tutarının (bu tutar sabit bir değer olarak esas alınır); atanmış sayıldıkları kadrolara ilişkin olarak yapılan aylık, ek gosterge, her turlu zam ve tazminatlar, makam tazminatı, gorev tazminatı, ek odeme ve benzeri adlarla yapılan her turlu odemelerin (fazla mesai ucreti haric) toplam net tutarından fazla olması halinde aradaki fark tutarı, herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaksızın fark kapanıncaya kadar ayrıca tazminat olarak odenir. Atanmış sayıldıkları kadro unvanlarında isteğe bağlı olarak herhangi bir değişiklik olanlar ile kendi istekleriyle başka kurumlara atananlara fark tazminatı odenmesine son verilir.
Bu maddenin yayımı tarihinden once; Muhasebat Başkontroloru, Milli Emlak Başkontroloru, Muhasebat Kontroloru, Milli Emlak Kontroloru, Devlet Butce Uzmanı, Mali Sucları Araştırma Uzmanı, Devlet Muhasebe Uzmanı, Devlet Gelir Politikaları Uzmanı ve Devlet Malları Uzmanı unvanını ihraz etmiş olanlardan Bakanlık ve bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşlarının kadrolarında bulunanlar, talep etmeleri halinde durumlarına uygun Maliye Uzmanı kadrolarına; Muhasebe Denetmeni, Milli Emlak Denetmeni, Muhasebe Uzmanı ve Milli Emlak Uzmanı unvanını ihraz etmiş olanlardan Bakanlık ve bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşlarının kadrolarında bulunanlar, talep etmeleri hÂlinde durumlarına uygun Defterdarlık Uzmanı kadrolarına atanabilirler.
Birinci fıkraya gore Maliye Uzman Yardımcısı veya Defterdarlık Uzman Yardımcısı kadrolarına atanmış sayılanlar ile halen Maliye Uzman Yardımcısı kadrosunda bulunanların yeterlik sınavları bu atamadan once tabi oldukları yonetmelik hukumlerine gore yapılarak başarılı olanlar ilgisine gore Maliye Uzmanı veya Defterdarlık Uzmanı kadrolarına atanırlar.
Mevzuatta Muhasebat Kontroloru, Milli Emlak Kontroloru, Devlet Butce Uzmanı, Mali Sucları Araştırma Uzmanı, Devlet Muhasebe Uzmanı, Devlet Gelir Politikaları Uzmanı ve Devlet Malları Uzmanı ve bunların yardımcıları ile stajyerlerine yapılan atıflar ilgisine gore Maliye Uzmanı veya Maliye Uzman Yardımcısına; Muhasebe Denetmeni, Milli Emlak Denetmeni, Muhasebe Uzmanı ve Milli Emlak Uzmanı ile bunların yardımcılarına yapılan atıflar ise ilgisine gore Defterdarlık Uzmanı veya Defterdarlık Uzman Yardımcısına yapılmış sayılır. Atıflar, anılan yardımcılık ve stajyerlikler icin acılmış olan giriş sınavları ve bu sınav sonucuna gore yapılacak atamalarda da dikkate alınır.
Bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yayımı tarihinden once yururlukte bulunan 43 uncu maddenin (b) bendinin (5) numaralı alt bendine gore bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yayımı tarihinden once yapılmış olan ozel sınavı kazanmış olanlardan ilgili mevzuatında ongorulen hukumlere gore uzmanlık eğitiminde başarılı olarak Muhasebe Uzmanı veya Milli Emlak Uzmanı kadrolarına atanabilme hakkını elde edecekler Defterdarlık Uzmanı kadrolarına atanırlar.?
ı) Ek 20 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan ?muhakemat? ibaresi ?Hazine avukatlığı? şeklinde değiştirilmiştir.
i) Ek 24 uncu maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?Muhakemat birimleri
EK MADDE 24 ‒ Muhakemat birimleri, muhakemat mudurlukleri ve mudurluk olmayan yerlerde Hazine avukatlığı servisinden oluşur.
Başhukuk Muşavirliği ve Muhakemat Genel Mudurluğunun gorevlerinin il ve ilceye ilişkin olanlarını muhakemat mudurlukleri ve Hazine avukatlıkları yurutur.?
(6) 3/6/2011 tarihli ve 641 sayılı Kalkınma Bakanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin 31 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ?Mayıs ayı sonuna kadar? ibaresi ?en gec Eylul ayının ilk haftası sonuna kadar? şeklinde değiştirilmiştir.
Yururlukten kaldırılan ve uygulanmayacak hukumler ile atıflar
MADDE 18 ‒ (1) 2/2/1929 tarihli ve 1389 sayılı Devlet Davalarını İntac Eden Avukat ve Saireye Verilecek Ucreti VekÂlet Hakkında Kanun yururlukten kaldırılmıştır. Diğer mevzuatta 1389 sayılı Kanuna yapılan atıflar bu Kanun Hukmunde Kararnameye yapılmış sayılır.
(2) 8/1/1943 tarihli ve 4353 sayılı Maliye VekÂleti Başhukuk Muşavirliğinin ve Muhakemat Umum Mudurluğunun Vazifelerine, Devlet DÂvalarının Takibi Usullerine ve Merkez ve VilÂyetler Kadrolarında Bazı Değişiklikler Yapılmasına Dair Kanun yururlukten kaldırılmıştır. Diğer mevzuatta 4353 sayılı Kanuna yapılan atıflar ilgisine gore bu Kanun Hukmunde Kararnameye ve 178 sayılı Kanun Hukmunde Kararnameye yapılmış sayılır.
(3) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 146 ncı maddesinin ucuncu fıkrası yururlukten kaldırılmıştır. Diğer mevzuatta vekalet ucretinin odenmesine ilişkin olarak 657 sayılı Kanunun 146 ncı maddesine yapılan atıflar bu Kanun Hukmunde Kararnameye yapılmış sayılır.
(4) İdarelerin hukuk hizmetlerine, uyuşmazlıkların sulh yoluyla halline, avukatlık hizmeti satın alınmasına ve davalarla ilgili vazgecme yetkilerine dair diğer kanunlarda yer alan hukumlerden bu Kanun Hukmunde Kararname hukumlerine aykırı olanlar uygulanmaz.
(5) Diğer mevzuatta Başbakanlık Hukuk Muşavirliğine ve Başbakanlık I. Hukuk Muşavirine yapılan atıflar, Başbakanlık Hukuk Hizmetleri Başkanlığına ve Başbakanlık Hukuk Hizmetleri Başkanına yapılmış sayılır.
(6) Ekli listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Başbakanlığa ait bolumune eklenmiştir.
Dosyaların devri
GECİCİ MADDE 1 ‒ (1) Bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yayımı tarihinde diğer idarelere ait olan ve Maliye Bakanlığınca takip edilen dava ve icra takiplerine ilişkin derdest dosyalardan ilgili idarece talep edilenler, ilgili idare ile Maliye Bakanlığı tarafından muştereken belirlenen esaslara gore ilgili idarelere devredilir.
(2) Bu Kanun Hukmunde Kararname kapsamındaki derdest dosyalar ile ozel takip yetkileri cercevesinde devredilecek derdest dosyaların devirleri, bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yayımı tarihinden itibaren bir yıl icinde tamamlanır. Dosya devirleri yapılıncaya kadar bu dosyaların takibiyle ilgili olarak devir oncesi dosyayı takip eden idarece yapılan işlemler, ilgili idaresince yapılmış sayılır.
(3) Bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yayımı tarihinden sonra diğer idarelerle ilgili acılacak dava ve başlayacak icra takipleri, ilgili idarelere dosyalar devredilinceye kadar Maliye Bakanlığı tarafından takip edilir.
(4) Yukarıdaki fıkralar uyarınca Başbakanlık ve Maliye Bakanlığı tarafından diğer idareleri temsilen takip edilen dava ve icra işlerine ilişkin giderler, devir tarihine kadar Başbakanlık ve Maliye Bakanlığı butcesinden karşılanır.
Kadrolar
GECİCİ MADDE 2 ‒ (1) İdarelerin hukuk hizmetlerini yurutmek amacıyla avukatlık hizmetleri sınıfından dokuzuncu dereceli yediyuzelli Avukat unvanlı kadro ihdas edilmiştir. Bu kadroları, derece değişikliği yapmak suretiyle idarelerden uygun gorulenlere tahsis etmeye Devlet Personel Başkanlığının goruşu ve Maliye Bakanlığının teklifi uzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir. Bu madde hukmune gore idarelere tahsis edilen kadrolar 190 sayılı Kanun Hukmunde Kararnameye ekli cetvellerin ilgili bolumune eklenmiş sayılır.
(2) Hazine avukatları talepleri halinde, idarelerin avukat kadrolarına 6091 sayılı 2011 Yılı Merkezi Yonetim Butce Kanunundaki sınırlamalara tabi olmadan atanabilir.
(3) 190 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Başbakanlığa ait bolumunde yer alan ?I. Hukuk Muşaviri? kadrosunun unvanı ?Hukuk Hizmetleri Başkanı? şeklinde değiştirilmiştir. Bu kadroda bulunan personel hicbir işleme gerek kalmaksızın Hukuk Hizmetleri Başkanı kadrosuna atanmış sayılır.
Yururluk
MADDE 19 ‒ Bu Kanun Hukmunde Kararname yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 20 ‒ Bu Kanun Hukmunde Kararname hukumlerini Bakanlar Kurulu yurutur.

Abdullah GUL
CUMHURBAŞKANI


LİSTE
KURUMU : BAŞBAKANLIK
TEŞKİLATI : MERKEZ
İHDAS EDİLEN KADROLARIN

Sınıfı Unvanı Derecesi Serbest Kadro Adedi Toplam GİH Hukuk Muşaviri 1 3 3 GİH Hukuk Muşaviri 3 2 2 GİH Hukuk Muşaviri 5 5 5 TOPLAM 10 10