2 Kasım 2011 CARŞAMBAResmî GazeteSayı : 28103 (Mukerrer)
KANUN HUKMUNDE KARARNAME
ATATURK KULTUR, DİL VE TARİH YUKSEK KURUMU TEŞKİLAT VE
GOREVLERİ HAKKINDA KANUN HUKMUNDE KARARNAME
Karar Sayısı: KHK/664
Ataturk Kultur, Dil ve Tarih Yuksek Kurumunun yeniden yapılandırılması; 6/4/2011 tarihli ve 6223 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak, Bakanlar Kurulu'nca 11/10/2011 tarihinde kararlaştırılmıştır.
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Tanımlar ve Gorevler
Amac ve kapsam

MADDE 1- (1) Bu Kanun Hukmunde Kararnamenin amacı, Ataturkcu duşunceyi, Ataturk ilke ve inkılÂplarını, Turk kulturunu, Turk tarihini ve Turk dilini bilimsel yoldan araştırmak, tanıtmak, yaymak ve yayımlar yapmak amacıyla; Ataturk'un manevî himayelerinde, Cumhurbaşkanının gozetim ve desteğinde, Başbakanlığa bağlı, Ataturk Araştırma Merkezi, Ataturk Kultur Merkezi, Turk Dil Kurumu ve Turk Tarih Kurumundan oluşan, kamu tuzel kişiliğine sahip, Ataturk Kultur, Dil ve Tarih Yuksek Kurumunun kuruluş, gorev, yetki ve sorumluluklarını duzenlemektir.
(2) Başbakan, Yuksek Kurum ile ilgili yetkilerini bir Bakan aracılığı ile kullanabilir.
(3) Yuksek Kurumun merkezi Ankara'dadır.
Tanımlar
MADDE 2- (1) Bu Kanun Hukmunde Kararnamenin uygulanmasında;

a) Yuksek Kurum: Ataturk Kultur, Dil ve Tarih Yuksek Kurumunu,
b) İlgili Bakan: Başbakanın Yuksek Kurum ile ilgili yetkilerini devrettiği Bakanı,
c) Kurum: İlgisine gore Ataturk Araştırma Merkezi, Turk Dil Kurumu, Turk Tarih Kurumu ve Ataturk Kultur Merkezi başkanlıklarını,
ifade eder.
Gorevler

MADDE 3- (1) Yuksek Kurumun gorevleri şunlardır:
a) Turk dili, tarihi, kulturu ve butun yonleriyle Ataturk ve eseri uzerinde sosyal ve beşerî bilimler butunluğu icinde bilimsel araştırmalar yapmak, yaptırmak ve bu konularda seminer, sempozyum, konferans ve benzeri ulusal ve uluslararası etkinlikler duzenlemek, yayınlar yapmak ve bu alandaki calışmaları desteklemek.
b) Sosyal ve beşerî bilimler alanında ozgun bilgi uretimi icin ortamlar hazırlamak, bu cercevede butunleşik bilgi sistemi kurmak, araştırma ve geliştirme faaliyetlerini desteklemek, eşgudum sağlamak, izlemek.
c) Milletimizin sosyal ve kulturel gelişmesine katkı sağlayacak alanlarda bilimsel araştırmalar yapmak, yaptırmak ve bu alanda yapılan calışmalara destek vermek.
c) Milli kulturumuzun ve diğer kulturlerin klasikleşmiş bilim ve duşunce eserlerinin gunumuz Turkcesine cevrilmesini, basılmasını ve yayımlanmasını sağlamak.
d) Gorev alanı kapsamında ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların bilimsel calışmalarını ve bu alandaki gelişmelerle ilgili yayınlarını takip etmek, gerekli gorulenleri tercume ettirerek basılmasını ve yayımlanmasını sağlamak.
e) Mevzuatla verilen diğer gorevleri yerine getirmek.
İKİNCİ BOLUM
Teşkilat ve Gorevler
Teşkilat
MADDE 4- (1) Yuksek Kurumun teşkilatı, Yuksek Danışma Kurulu, Yonetim Kurulu, Başkanlık, Kurumlar ve hizmet birimlerinden oluşur.
(2) Yuksek Kurumun teşkilatı, ekli (I) sayılı cetvelde gosterilmiştir.
Yuksek Danışma Kurulu
MADDE 5- (1) Yuksek Danışma Kurulu, Başbakanın veya ilgili Bakanın başkanlığında, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı, Dışişleri Bakanı, Kultur ve Turizm Bakanı, Milli Eğitim Bakanı ile Başbakan tarafından belirlenecek diğer bakanlar, Yuksekoğretim Kurulu Başkanı, Cumhurbaşkanınca Yuksek Kurumun gorev alanına giren konularda ozgun bilimsel araştırmalarıyla tanınan bilim adamları arasından uc yıllığına secilen uc uye ile Yuksek Kurum Başkanı ve Kurum Başkanlarından oluşur. Cumhurbaşkanı ve Başbakan gerekli gordukleri hÂllerde, Yuksek Danışma Kuruluna başkanlık eder.
(2) Yuksek Danışma Kurulu, Yuksek Kurumun ve Kurumların bilim ve kultur alanındaki calışmalarını ve etkinliklerini değerlendirir ve gerekli tavsiye kararlarını alarak, goruşlerini Yuksek Kuruma ve Kurumlara bildirir. Bu kararlar Yuksek Kurum ve Kurumlar tarafından oncelikle dikkate alınır.
(3) Yuksek Danışma Kurulu yılda bir defa toplanır; Başbakanın veya ilgili Bakanın cağrısı uzerine her zaman olağanustu toplantı yapılabilir. Gerektiğinde ilgili diğer kurum ve kuruluş temsilcileri de ilgili Bakan tarafından toplantılara davet edilebilir.
(4) Toplantı gundemi, Yuksek Kurum Başkanı tarafından hazırlanır ve Başbakanın veya ilgili Bakanın onayından sonra toplantıdan en az bir ay once uyelere dağıtılır. Olağanustu toplantı hÂllerinde bu sure aranmaz.
(5) Yuksek Danışma Kurulunun sekretarya işleri, Yuksek Kurum Başkanlığınca yerine getirilir.
(6) Yuksek Danışma Kurulunca gerekli gorulen kararlar, Resmî Gazete'de yayımlanır.
(7) Yuksek Danışma Kurulunun calışma usûl ve esasları yonetmelikle belirlenir.
Yonetim Kurulu
MADDE 6- (1) Yonetim Kurulu, Yuksek Kurum Başkanının başkanlığında, Cumhurbaşkanı tarafından secilecek iki uye ile Başbakan ve ilgili Bakan tarafından secilecek birer uye ve Kurum Başkanlarından oluşur.
(2) Cumhurbaşkanı, Başbakan ve ilgili Bakan tarafından secilecek uyelerin gorev suresi uc yıldır. Suresi biten uyeler yeniden secilebilir. Bu uyeliklerde gorev suresi dolmadan herhangi bir nedenle boşalma olması hÂlinde, boşalan uyelik icin uc ay icinde aynı usûlle yeni secim yapılır; bu şekilde secilen uyelerin gorev suresi de uc yıldır.
(3) Yonetim Kurulu, en az beş uyenin katılımıyla toplanır ve katılan uyelerin coğunluğuyla karar alır. Oylamalarda cekimser oy kullanılamaz. Eşitlik hÂlinde Başkanın oyu doğrultusunda karar alınır.
(4) Yonetim Kurulu, en az ayda bir kez olağan toplantısını yapar. Gerekli hÂllerde Başbakan veya ilgili Bakan, Yonetim Kurulunu olağanustu toplantıya cağırabilir.
(5) Yuksek Kurum Başkanı ile Kurum Başkanlarının bulunmadığı hÂllerde, kendilerine vekÂlet eden yardımcıları oy hakları da bulunmak uzere toplantıya katılır.
(6) Yonetim Kurulunun gorevleri şunlardır:
a) Bu Kanun Hukmunde Kararnameyle Yuksek Kuruma ve Kurumlara verilen gorevlerin etkin ve verimli bicimde yerine getirilmesine yonelik temel politika ve stratejileri belirlemek.
b) Yuksek Kurumun ve Kurumların faaliyetlerine esas alınacak ilkeleri belirlemek.
c) Yuksek Kurumun ve Kurumların faaliyet etkinliğini değerlendirmek, tespit edilen sorunlara karşı gerekli gorulen tedbirlere karar vermek.
c) Yuksek Kurum Başkanlığınca sunulan, Yuksek Kurumun ve Kurumların kısa ve uzun vadeli calışma programları ile bu programlarda yapılması ongorulen değişiklikleri, Yuksek Kurum ve Kurumların amac ve hedeflerine uygunluğu ve yeterliği acısından inceleyerek karara bağlamak.
d) Yuksek Kurumun ve Kurumların politika ve stratejilerinin uyum ve tamamlayıcılığını sağlayacak cozum ve tedbirleri karara bağlamak.
e) Yuksek Kurumun ve Kurumların guclu bir uyum ve etkin bir koordinasyon icinde faaliyet yurutmelerini sağlayacak cozum ve tedbirleri karara bağlamak.
f) Yuksek Kurum Başkanlığınca sunulan, Yuksek Kurum ve Kurumların yıllık calışma raporlarını inceleyerek karara bağlamak.
g) Yuksek Kurumun ve Kurumların butcelerini goruşmek.
ğ) Yuksek Kurum ve Kurumlarca hazırlanan idarî duzenlemeleri goruşerek Başbakan veya ilgili Bakanın onayına sunmak.
h) Yuksek Kurum ve Kurumların taşınmazların alınması, yaptırılması, satılması, kiralanması, rehin ve ipotek tesis edilmesi, hizmet satın alınması ve bağışların kabul edilmesi hususlarındaki onerilerini karara bağlamak.
ı) Yuksek Kurum ve Kurumlar tarafından verilecek hizmetlere ilişkin ucret tarifelerini belirlemek.
i) Mevzuatla verilen diğer gorevleri yerine getirmek.
(7) Yonetim Kurulunun sekretarya işleri Yuksek Kurum Başkanlığınca yerine getirilir.
(8) Yonetim Kurulunun calışma usûl ve esasları yonetmelikle duzenlenir.
Başkanlık
MADDE 7- (1) Başkanlık, Yuksek Kurum Başkanı, iki Başkan yardımcısı ile hizmet birimlerinden oluşur.
(2) Yuksek Kurum Başkanı, Yuksek Kurumun en ust duzey yoneticisi olup Yuksek Kurum hizmetlerini, mevzuata, Yonetim Kurulunca belirlenen ilkeler ile politika ve stratejilere, Yuksek Kurumun stratejik planına, performans olcutlerine ve hizmet kalite standartlarına uygun olarak duzenler ve yurutur. Yuksek Kurum Başkanı, Yuksek Kurumun genel yonetim ve temsilinden sorumludur.
(3) Yuksek Kurum Başkanının gorevleri şunlardır:
a) Yonetim Kuruluna sunulacak tuzuk ve yonetmelik taslakları, butce taslakları, kısa ve uzun vadeli calışma programları ile calışma raporlarını hazırlamak.
b) Yonetim Kurulunun Yuksek Kurum faaliyetlerine ilişkin konulardaki kararlarına yonelik onerileri hazırlamak.
c) Yonetim Kurulunun Yuksek Kurum faaliyetlerine ilişkin kararlarını uygulamak.
c) Kurumlar ve hizmet birimleri arasında koordinasyonu sağlamak.
d) Yuksek Kurumun stratejik planını, performans olcutlerini, amac ve hedeflerini, hizmet kalite standartlarını belirlemek, insan kaynakları ve calışma politikalarını oluşturmak.
e) Yuksek Kurumun belirlenen politika ve stratejilere uygun olarak etkin ve verimli calışmasına yonelik gerekli tedbirleri uygulamak.
f) Yuksek Kurumun yonetim ve işleyişine ilişkin diğer gorevleri yerine getirmek.
g) Yuksek Kurum ve Kurumların her turlu faaliyet ve işlemleri ile ilgili inceleme ve araştırma yaptırmak.
ğ) Başbakan veya ilgili Bakan ve Yonetim Kurulu tarafından verilen diğer gorevleri yerine getirmek.
(4) Yuksek Kurum Başkanı, gorev ve yetkilerini, sınırlarını acıkca belirlemek ve yazılı olmak kaydıyla Başkan yardımcılarına devredebilir.
Kurumlar
MADDE 8- (1) Ataturk Araştırma Merkezi, Turk Dil Kurumu, Turk Tarih Kurumu ve Ataturk Kultur Merkezi başkanlıkları, Yuksek Kurumun kuruluşuna dÂhil olan Kurumlardır. Kurumlar ayrı kamu tuzel kişiliğine sahip olup, hizmet ve gorevlerini mevzuat hukumleri ile Yonetim Kurulunca belirlenen ilke, politika ve stratejiler doğrultusunda Yuksek Kurum Başkanlığının gozetim, denetim ve eşgudumunde yerine getirir.
Ataturk Araştırma Merkezi Başkanlığı
MADDE 9- (1) Ataturk Araştırma Merkezi Başkanlığı, Yuksek Kuruma bağlı, ozel butceli ve kamu tuzel kişiliğine sahip, gorev alanında bilimsel hizmet ve faaliyette bulunan bir kurum olup, Başkan, bir Başkan yardımcısı ve bilim kurulundan oluşur. Başkanlığın merkezi Ankara'dadır.
(2) Ataturk Araştırma Merkezi Başkanlığının gorevleri şunlardır:
a) Ataturk'un kişiliği, duşuncesi, ilkeleri ve inkılÂpları ile Turkiye Cumhuriyeti tarihini ilgilendiren kaynakları ve Cumhuriyet doneminde uretilen temel bilim ve kultur eserlerini incelemek ve yayıma hazırlamak veya hazırlatmak.
b) Ataturk, millî mucadele ve Turkiye Cumhuriyeti tarihi ile ilgili Turkce ve yabancı dillerde yazılmış kitap, broşur, dergi ve benzeri materyali toplamak, bilimsel yontemlerle duzenlemek, yurutulen faaliyetler kapsamında değerlendirmek, araştırmacıların ve kamuoyunun hizmetine sunmak.
c) Gorevi ile ilgili konularda bilimsel nitelikli kongreler, konferanslar, seminerler, kurslar, her turlu bilimsel toplantılar, geziler, sergiler duzenlemek; bu alanda yurticinde ve yurt dışında duzenlenen bilimsel etkinliklere katılmak.
c) Gorevi ile ilgili konularda sureli ve suresiz yayınlar yapmak, aynı mahiyetteki yayınları Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore desteklemek, yaptığı araştırma, inceleme, kongre, konferans ve seminerlerin sonuclarını yayımlamak.
d) Gorevi ile ilgili konularda inceleme ve araştırma yapacaklara ve lisansustu calışmalarda bulunacaklara Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore her turlu destek ve yardımlarda bulunmak.
e) Yurticinde ve yurtdışında Ataturkcu duşunce, Ataturk ilke ve inkılÂpları konuları ile Cumhuriyetimizin kuruluşunu hazırlayan ve Cumhuriyet donemindeki olayların sebepleri ve gelişmeleri konularında ustun başarılı eserler veren yerli ve yabancı gercek ve tuzel kişileri Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore desteklemek.
f) Gorevleri ile ilgili olarak, yurticinde ve yurtdışında yerli ve yabancı, resmî ve ozel eğitim, bilim, kultur, sanat kurum ve kuruluşları ile araştırma merkezleri, arşivleri ve benzeri yerlerde ve ceşitli dallardaki araştırmacı, yazar ve sanatkÂrlarla Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore işbirliğinde bulunmak.
g) Gorev alanına giren konularda, yurtici ve yurtdışındaki yayınları izlemek, incelemek, değerlendirmek.
ğ) Butunleşik Bilgi Sistemi dÂhilinde, arşiv ve dokumantasyon merkezi, bilgi bankaları ve veri tabanları oluşturmak, ozgun telif eserler yazmak veya yazdırmak, bunları yayınlamak, tanıtmak, yaymak ve basılan eserleri kutuphanelere gondermek.
h) Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore, Butunleşik Bilgi Sistemi dÂhilinde, belirlenen oncelikli konularda projeler hazırlamak ya da hazırlatmak; bu projelere katılacak yuksek lisans ve doktora oğrencilerine yurtici ve yurtdışı burslar vermek, ustun başarı gosterenleri odullendirmek.
ı) Başbakan veya ilgili Bakan ve Yonetim Kurulunca verilen diğer gorevleri yerine getirmek.
Turk Dil Kurumu Başkanlığı
MADDE 10- (1) Turk Dil Kurumu Başkanlığı, Yuksek Kuruma bağlı, ozel butceli ve kamu tuzel kişiliğine sahip, gorev alanında bilimsel hizmet ve faaliyette bulunan bir kurum olup, Başkan, bir Başkan yardımcısı ve bilim kurulundan oluşur. Başkanlığın merkezi Ankara'dadır.
(2) Turk Dil Kurumu Başkanlığının gorevleri şunlardır:
a) Turk dilinin kaynak eserlerini tespit ederek incelemek ve yayına hazırlamak, Turkce ile ilgili yurticinde ve yurtdışında yapılan araştırmaları takip etmek; Butunleşik Bilgi Sistemi dÂhilinde, arşiv ve dokumantasyon merkezi, bilgi bankaları ve veri tabanları oluşturmak.
b) Turkcenin ticarî hayatta, kitle iletişim araclarında, eğitim ve oğretim kurumlarında ve sosyal hayatın diğer alanlarında doğru ve guzel kullanılması hususunda oncu gorevi ustlenerek gerekli uyarıları yapmak, girişimlerde bulunmak, kamuoyunu, kurum ve kuruluşları bilgilendirmek, Turkcenin yozlaştırılmasına, yabancı sozcuklerin ve yazım bicimlerinin yayılmasına karşı dil bilincini guclendirmek.
c) Turkcenin soz ve anlam yapısını korumak ve geliştirmek, yazılı ve sozlu kaynaklardan Turk dili ile ilgili derleme ve taramalar yapmak.
c) Turk dilinin zenginleşmesine yonelik inceleme ve araştırmalar yapmak, yazım kılavuzları ve sozlukler hazırlamak, bilim, sanat, spor terimleri ile teknik terim ve kavramları karşılayacak Turkce terim ve kavramların bulunmasına yonelik araştırma ve incelemelerde bulunmak.
d) Turkce dil bilgisi uzerinde araştırma ve incelemelerde bulunmak, buna dayalı olarak Turk dilinin yapısına ilişkin dil bilgileri ile Turkcenin tarihi ve karşılaştırmalı dil bilgilerini hazırlamak ve bunları yayımlamak.
e) Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore, Turkceyi dunya milletlerine tanıtacak ve kullanımını yaygınlaştıracak uluslararası etkinlikler duzenlemek.
f) Turk dili ve Turkce dil bilgisi konularında kongreler, sempozyumlar, konferanslar, toplantılar, sergiler, geziler duzenlemek; yurtici ve yurtdışında yapılan aynı konu ve mahiyetteki toplantılara katılmak, Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore bu tur etkinlikleri desteklemek.
g) Gorevleri ile ilgili olarak, yurticinde ve yurt dışında yerli veya yabancı, gercek ve tuzel kişiler, eğitim, bilim, kultur, sanat kurum ve kuruluşları, araştırma merkezleri, araştırmacı, yazar ve sanatkÂrlarla Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore işbirliğinde bulunmak.
ğ) Gorevleri ile ilgili konularda yurtici ve yurtdışındaki yayımları izlemek, incelemek, değerlendirmek.
h) Yabancıların Turkceyi oğrenmesini kolaylaştırıcı bilimsel calışmalar yapmak.
ı) Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore Turkcenin tanıtılması ve oğretilmesine yonelik olarak yurticinde ve yurt dışında calışmalar yurutmek, bu alanda yurticinde ve yurtdışında yurutulen calışmaları desteklemek.
i) Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore Turk dili ve kulturuyle ilgili yerli ve yabancı temel eserler ile bu konulardaki tarihî, ilmî ve edebî değeri bulunan eserlerle ilgili ceviri, sadeleştirme ve tıpkıbasım calışmaları ile icerik incelemelerini yurutmek, desteklemek ve bu calışmaların sonuclarını yayımlamak.
j) Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore Turk dili ile ilgili olarak universiteler, eğitim ve araştırma kuruluşları ile gercek ve tuzel kişilerce yurutulen eğitim ve araştırma faaliyetlerini desteklemek.
k) Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore, gorev alanına giren konularda akademisyenlerin ve araştırmacıların yetiştirilmeleri ve geliştirilmeleri icin imkÂnlar sağlamak; bu amacla oduller ve burslar vermek, yurticinde ve yurtdışında lisansustu eğitim ve araştırma faaliyetlerini desteklemek.
l) Diğer birimlerle koordinasyon icinde tespit edeceği olu ya da yaşayan dunya dillerindeki klasikleşmiş bilim ve duşunce eserlerinin, Kurum bunyesinde veya universitelerde ya da kamu veya ozel diğer araştırma kurumlarında, tercume grupları oluşturmak veya hizmet satın almak suretiyle Turkceye cevrilmesini sağlamak; bunun icin yapay zekÂya dayalı otomatik dil aracları geliştirmek veya geliştirilmesini desteklemek ve elde edilen sonucları yayımlamak; basılan eserleri kutuphanelere gondermek.
m) Yuksek Kurum bunyesinde ya da diğer araştırma kurumlarında uretilen ozgun eserlerden gerekli olanları, diğer birimlerle koordinasyon icinde tespit ederek sureli ve suresiz yayınlar yoluyla yabancı dillere aktarmak.
n) Butunleşik Bilgi Sistemi dÂhilinde, kendi calışma alanlarıyla ilgili ve oncelikli konularda projeler hazırlamak ya da hazırlatmak; Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore, bu projelere katılacak yuksek lisans ve doktora oğrencilerine yurtici ve yurtdışı burslar vermek, ustun başarı gosterenleri odullendirmek.
o) Başbakan veya ilgili Bakan ve Yonetim Kurulunca verilen diğer gorevleri yerine getirmek.
Turk Tarih Kurumu Başkanlığı
MADDE 11- (1) Turk Tarih Kurumu Başkanlığı, Yuksek Kuruma bağlı, ozel butceli ve kamu tuzel kişiliğine sahip, gorev alanında bilimsel hizmet ve faaliyette bulunan bir kurum olup, Başkan, bir Başkan yardımcısı ve bilim kurulundan oluşur. Başkanlığın merkezi Ankara'dadır.
(2) Turk Tarih Kurumu Başkanlığının gorevleri şunlardır:
a) Turk tarihi ve Turkiye tarihini tum yonleriyle hakikatlere uygun bicimde ortaya koyacak calışmalar yapmak, tarihimizle ilgili karalama ve carpıtmalara karşı ulusal ve uluslararası kamuoyunu aydınlatmak.
b) Turk tarihi ve Turkiye tarihinin kaynak eserlerini tespit etmek, incelemek ve yayına hazırlamak, bu alanda yurtici ve yurtdışındaki araştırmaları takip etmek.
c) Butunleşik Bilgi Sistemi dÂhilinde, arşiv ve dokumantasyon merkezi, bilgi bankaları ve veri tabanları oluşturmak; gorev alanıyla ilgili ozgun bilimsel araştırmalar yapmak, yaptırmak ve elde edilen sonucları yayımlamak; basılan eserleri kutuphanelere gondermek.
c) Turk tarihi ve Turkiye tarihine ilişkin kaynakları toplamak, incelemek, gerekli gorulenleri Turkceye cevirmek, yaymak ve yayımlamak.
d) Turk tarihi ve Turkiye tarihini aydınlatmaya yarayacak belge ve malzemeyi toplamak, arşiv ve dokumantasyon merkezleri kurmak, niteliği belirlenen belge ve malzemeyi elde etmek icin gerekli araştırmaları, incelemeleri, kazıları yapmak ve yaptırmak.
e) Turk tarihi ve Turkiye tarihiyle ilgili yeni buluşları ve bilimsel konuları yaymak ve tanıtmak uzere bilimsel toplantılar yapmak, kongreler, sergiler ve geziler duzenlemek.
f) Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore, tarih sevgisini ve bilincini kokleştirecek, geliştirecek ve yaygın hÂle getirecek, tarih araştırmalarını ve calışmalarını ozendirecek, destekleyecek her turlu tedbiri almak, gerekli calışma plan ve programlarını yapmak.
g) Gorevleriyle ilgili olarak, yurticinde ve yurtdışında Turk tarihi veya Turkiye tarihi uzerinde calışan, araştırma ve yayın yapan kurum, kuruluş ve araştırma merkezleriyle, arşivlerle Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore işbirliğinde bulunmak, kitap, yayın ve orijinallerinden coğaltılmış belge mubadele etmek.
ğ) Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore Turk tarihi, Turkiye tarihi ve Turk kulturuyle ilgili yerli ve yabancı temel eserler ile bu konulardaki tarihî, ilmî ve edebî değeri bulunan eserlerle ilgili ceviri, sadeleştirme ve tıpkıbasım calışmaları ile icerik incelemelerini yurutmek, desteklemek ve bu calışmaların sonuclarını yayımlamak.
h) Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore Turk tarihi ve Turkiye tarihi ile ilgili olarak universiteler, eğitim ve araştırma kuruluşları ile gercek ve tuzel kişilerce yurutulen eğitim ve araştırma faaliyetlerini desteklemek.
ı) Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore, gorev alanına giren konularda akademisyenlerin ve araştırmacıların yetiştirilmeleri ve geliştirilmeleri icin imkÂnlar sağlamak; bu amacla oduller ve burslar vermek, yurticinde ve yurtdışında lisansustu eğitim ve araştırma faaliyetlerini desteklemek.
i) Turk tarihi ve Turkiye tarihini sevdirmek amacıyla tarih muzeleri ve benzeri halka acık her turlu bilgilendirme platformlarını kurmak, kurdurmak, Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore, kamu kurum ve kuruluşları ile gercek ve tuzel kişiler tarafından oluşturulan benzeri tesisleri desteklemek.
j) Butunleşik Bilgi Sistemi dÂhilinde, kendi calışma alanlarıyla ilgili ve oncelikli konularda projeler hazırlamak ya da hazırlatmak; Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore, tez konularını bu projeler cercevesinde belirleyen ve boylece bu calışmalara katılan yuksek lisans ve doktora oğrencilerine yurtici ve yurtdışı burslar vermek, ustun başarı gosterenleri odullendirmek.
k) Başbakan veya ilgili Bakan ve Yonetim Kurulunca verilen diğer gorevleri yerine getirmek.
Ataturk Kultur Merkezi Başkanlığı
MADDE 12- (1) Ataturk Kultur Merkezi Başkanlığı, Yuksek Kuruma bağlı, ozel butceli ve kamu tuzel kişiliğine sahip, gorev alanında bilimsel hizmet ve faaliyette bulunan bir kurum olup, Başkan, bir Başkan yardımcısı ve bilim kurulundan oluşur. Başkanlığın merkezi Ankara'dadır.
(2) Ataturk Kultur Merkezi Başkanlığının gorevleri şunlardır:
a) Dil ve tarih dışında, duşunce, sanat, edebiyat, folklor ve bilim başta olmak uzere millî kulturumuzun diğer alanlarının kaynak eserlerini tespit etmek, incelemek ve yayına hazırlamak; bu alanlarla ilgili olarak yurticinde ve yurtdışında yapılan araştırmaları takip etmek.
b) Yurticinde ve yurtdışında Turk kulturu uzerinde araştırma ve incelemelerde bulunan, Turk kulturunun yayılmasına hizmet eden, gelişmesi yolunda faaliyetler gosteren, kurum, kuruluş, araştırma merkezleri, gercek ve tuzel kişilerle Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore işbirliğinde bulunmak.
c) Turk kulturunun ceşitli alanlarında hizmet veren kamu kurum ve kuruluşlarının, ozel kurumların calışmalarına katılmak, onlarla işbirliğinde bulunmak, gerekli gorulen talepleri karşılamak.
c) Gorev alanıyla ilgili konularda sureli ve suresiz yayınlar yapmak, kongre, konferans, toplantı, gosteri, gezi ve sergiler duzenlemek ve benzeri faaliyet ve hizmetlerde bulunmak.
d) Yurticinde ve yurtdışında Turk kulturunun, tore ve geleneklerinin tanıtılması icin gerekli her turlu hizmet ve faaliyetleri Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore yerine getirmek, tanıtma kurum ve kuruluşları ile ortak calışmalar yapmak, işbirliğini gercekleştirmek.
e) Kultur ve sanat alanında toplumsal gelişmeye katkı sağlayan nitelikte eserler uretmek, calışmalar yapmak, bu nitelikteki eser ve calışmaları Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore desteklemek.
f) Butunleşik Bilgi Sistemi dÂhilinde, arşiv ve dokumantasyon merkezi, bilgi bankaları ve veri tabanları oluşturmak; belirtilen alanlarda bilimsel araştırma ve geliştirme faaliyetlerinde bulunmak; gorev alanıyla ilgili ozgun bilimsel araştırmalar yapmak, yaptırmak ve elde edilen sonucları yayımlamak; tanıtmak, yaymak ve basılan eserleri kutuphanelere gondermek.
g) Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore, Butunleşik Bilgi Sistemi dÂhilinde, kendi calışma alanlarıyla ilgili ve oncelikli konularda projeler hazırlamak ya da hazırlatmak; bu projelere katılacak yuksek lisans ve doktora oğrencilerine yurtici ve yurtdışı burslar vermek, ustun başarı gosterenleri odullendirmek.
ğ) Yurt dışındaki kultur varlığımızın araştırılmasını ve korunmasını desteklemek; Turkiye ile diğer Turk dilli devlet ve topluluklar arasındaki kulturel ve sosyal ilişkilerin bilimsel zeminde gelişmesine donuk faaliyetler yapmak.
h) Başbakan veya ilgili Bakan ve Yonetim Kurulunca verilen diğer gorevleri yerine getirmek.
Bilim kurulları
MADDE 13- (1) Kurumların bunyesinde bilim kurulları kurulur.
(2) Bilim kurulları, Kurum Başkanı, Başkan yardımcısı ve aslî uyelerden oluşur.
(3) Bilim kurullarının oluşumu, uyelerinin secimi, gorevleri, calışma usûl ve esasları ile bilim kurullarına ilişkin diğer hususlar yonetmelikle duzenlenir.
Kurum uyeleri
MADDE 14- (1) Kurumların aslî, şeref ve haberleşme olmak uzere uc turlu uyesi vardır. Uyelikler icin gereken nitelikler, yapılacak secim ve gorevlendirmelerin usûlu, uyeliklerin sayısı ve gorev suresi, uyelerin gorev, yetki ve sorumlulukları ile uyelikle ilgili diğer hususlar yonetmelikle duzenlenir.
Hizmet birimleri
MADDE 15- (1) Yuksek Kurumun hizmet birimleri şunlardır:
a) Bilimsel Calışmalar Koordinasyon Dairesi Başkanlığı.
b) Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
c) İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı.
c) Hukuk Muşavirliği.
Bilimsel Calışmalar Koordinasyon Dairesi Başkanlığı
MADDE 16- (1) Bilimsel Calışmalar Koordinasyon Dairesi Başkanlığının gorevleri şunlardır:
a) Araştırma ve inceleme faaliyetlerine ilişkin onerileri incelemek, değerlendirmek, onceliklendirmek, faydalı olacağı değerlendirilen faaliyetlere ilişkin projelerin hazırlık ve uygulama sureclerini Kurumlarla işbirliği icinde koordine etmek.
b) Kurumların kutuphane, arşiv ve dokumantasyon merkezlerini, bilgi bankaları ve veri tabanlarını, bilimsel araştırmalarını ve diğer faaliyetlerini Butunleşik Bilgi Sistemi cercevesinde elektronik ortamda birleştirmek ve bu sisteme ilişkin calışmaları Kurumlar ile işbirliği icinde yurutmek.
c) Sosyal ve beşerî bilimler alanında ulke icin oncelikli konularda uygulanacak projelere katılacak lisans, yuksek lisans ve doktora oğrencilerine Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore yurtici ve yurtdışı burs verilmesi ve bunların başarı derecelerine gore odullendirilmesi calışmalarını Kurumlar ile işbirliği icinde yurutmek.
c) Kurumlarca duzenlenecek projelere ilişkin teknik calışmaları yurutmek.
d) Kurumlarca duzenlenecek etkinliklere ilişkin hazırlık ve organizasyon calışmalarını yapmak veya yaptırmak.
e) Ulusal ve uluslararası alanda yapılan organizasyonları izlemek ve ortaya cıkan sonucları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşmak.
f) Kurumların faaliyetlerinde kullanılacak bilişim sistemlerini geliştirmek ve buna ilişkin calışmaları Kurumlarla işbirliği icinde yurutmek.
g) Yuksek Kurum Başkanı tarafından verilen benzeri gorevleri yapmak.
Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı
MADDE 17- (1) Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığının gorevleri şunlardır:
a) Yuksek Kurum ve Kurumlara ilişkin olarak 5018 sayılı Kamu Malî Yonetimi ve Kontrol Kanunu, 22/12/2005 tarihli ve 5436 sayılı Kanunun 15 inci maddesi ve diğer mevzuatla strateji geliştirme ve malî hizmetler birimlerine verilen gorevleri Kurumların strateji ve malî hizmetler mudurlukleriyle işbirliği icinde yapmak.
b) Yuksek Kurum Başkanı tarafından verilen benzeri gorevleri yapmak.
İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı
MADDE 18- (1) İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığının gorevleri şunlardır:
a) Yuksek Kurumun ve Kurumların insan gucu politikası ve planlaması ile insan kaynakları sisteminin geliştirilmesi ve performans olcutlerinin oluşturulması konusunda calışmalar yapmak ve tekliflerde bulunmak.
b) Yuksek Kurumun ve Kurumların personelinin atama, nakil, terfi, emeklilik ve benzeri ozluk işlemlerini yurutmek.
c) Yuksek Kurumun ve Kurumların eğitim planını hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek.
c) Eğitim faaliyetleri ile ilgili dokumantasyon, yayım ve arşiv hizmetlerini yurutmek.
d) Yuksek Kurumun ve Kurumların ortak ihtiyacı olan her turlu yapım, satın alma, kiralama, basım, bakım ve onarım, arşiv ve benzeri idarî hizmetleri yurutmek.
e) Fiziki calışma ortamlarını uygun ve standart hÂle getirmek.
f) Kaynak ihtiyaclarını etkin, verimli ve zamanında karşılamak.
g) Taşınır ve taşınmaz kayıtlarını tutmak.
ğ) Yuksek Kurumun ve Kurumların sivil savunma ve seferberlik hizmetlerini planlamak ve yurutmek.
h) Yuksek Kurum Başkanı tarafından verilen benzeri gorevleri yapmak.
Hukuk Muşavirliği
MADDE 19- (1) Hukuk Muşavirliğinin gorevleri şunlardır:
a) Yuksek Kurum ve Kurumlara yonelik olarak, 659 sayılı Genel Butce Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Ozel Butceli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yurutulmesine İlişkin Kanun Hukmunde Kararname hukumlerine gore hukuk birimlerine verilen gorevleri yapmak.
b) Yuksek Kurum Başkanı tarafından verilen benzeri gorevleri yapmak.
UCUNCU BOLUM
Yoneticilerin Sorumlulukları, İşbirliği ve
Duzenleme Yetkisi
Yoneticilerin sorumlulukları
MADDE 20- (1) Yuksek Kurumun ve Kurumların her kademedeki yoneticileri, gorevlerini mevzuata, stratejik plan ve programlara, performans olcutlerine ve hizmet kalite standartlarına uygun olarak yurutmekten ust kademelere karşı sorumludur.
İşbirliği
MADDE 21- (1) Yuksek Kurum ve Kurumlar, gorevleri cercevesinde yuksekoğretim kurumları, araştırma merkezleri ve uluslararası kurumlar dÂhil tum ilgili kurum ve kuruluşlarla Yonetim Kurulunca belirlenecek esaslara gore işbirliği yapabilir, ortak projeler hazırlayıp uygulayabilir.
(2) Yuksek Kurum ve Kurumlar, millî savunma ve millî guvenliğe ilişkin hususlar saklı kalmak kaydıyla, gorev alanıyla ilgili olarak gerekli gorduğu bilgileri butun kamu kurum ve kuruluşlarından ve diğer gercek ve tuzel kişilerden Başbakan veya ilgili Bakan aracılığıyla istemeye yetkilidir. Kendilerinden bilgi istenen butun kamu kurum ve kuruluşları ile diğer gercek ve tuzel kişiler, bu bilgileri zamanında ve noksansız vermekle yukumludur. Bu şekilde elde edilen bilgilerden ticarî sır niteliğinde olanların gizliliği korunur.
Duzenleme yetkisi
MADDE 22- (1) Yuksek Kurum ve Kurumlar; gorev, yetki ve sorumluluk alanına giren ve onceden kanunla duzenlenmiş konularda idarî duzenlemeler yapabilir.
(2) İdarî duzenlemeler Başbakan veya ilgili Bakanın onayıyla yururluğe konulur.
DORDUNCU BOLUM
Personele İlişkin Hukumler
Kadrolar
MADDE 23- (1) Yuksek Kurumun ve Kurumların kadrolarının tespiti, ihdası, kullanımı ve iptali ile kadrolara ilişkin diğer hususlar, 190 sayılı Genel Kadro ve Usulu Hakkında Kanun Hukmunde Kararname hukumlerine gore duzenlenir.
Atama
MADDE 24- (1) Yuksek Kurumun ve Kurumların personeli, 657 sayılı Kanun hukumlerine tÂbidir.
(2) Yuksek Kurum Başkanı ile Kurum Başkanları, muşterek kararla atanır. Yuksek Kurum Başkanı ile Kurum Başkanlarının gorev suresi uc yıldır. Gorev suresi dolanlar yeniden atanabilir.
(3) 2451 sayılı Bakanlıklar ve Bağlı Kuruluşlarda Atama Usulune İlişkin Kanunun eki cetvellerde sayılanlar dışında kalan memurların atamaları Başbakan veya ilgili Bakan tarafından yapılır.
Yuksek Kurum Uzmanlığı
MADDE 25- (1) Yuksek Kurumda ve Kurumlarda, Yuksek Kurum Uzmanı ve Uzman Yardımcısı istihdam edilir.
(2) Yuksek Kurum Uzman Yardımcılığına atanabilmek icin aşağıdaki şartlar aranır:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde sayılan şartları taşımak.
b) En az dort yıllık lisans eğitimi veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadî ve idarî bilimler fakulteleri, universitelerin Turk dili, edebiyatı ve tarihiyle ilgili fakulte ve bolumleri ile Yuksek Kurumun gorev alanıyla ilgili konularda eğitim veren ve yonetmelikle belirlenen yuksekoğretim kurumlarından veya bunlara denkliği Yuksekoğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurticindeki veya yurtdışındaki yuksekoğretim kurumlarından mezun olmak.
c) Yapılacak yarışma sınavında başarılı olmak.
(3) Yuksek Kurum Uzman Yardımcılığına atananlar, en az uc yıl fiilen calışmak ve istihdam edildikleri birimlerce belirlenecek konularda hazırlayacakları uzmanlık tezinin oluşturulacak tez jurisi tarafından kabul edilmesi kaydıyla, yapılacak yeterlik sınavına girmeye hak kazanırlar. Suresi icinde tezlerini sunmayan veya tezleri kabul edilmeyenlere tezlerini sunmaları veya yeni bir tez hazırlamaları icin altı ayı aşmamak uzere ilÂve sure verilir. Yeterlik sınavında başarılı olanların Yuksek Kurum Uzmanı kadrolarına atanabilmeleri, Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından asgarî (C) duzeyinde veya dil yeterliği bakımından buna denkliği kabul edilen ve uluslararası gecerliliği bulunan başka bir belgeye yeterlik sınavından itibaren en gec iki yıl icinde sahip olma şartına bağlıdır. Sınavda başarılı olamayanlar veya sınava girmeye hak kazandığı hÂlde gecerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara, bir yıl icinde ikinci kez sınav hakkı verilir. Verilen ilave sure icinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler, ikinci sınavda da başarı gosteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar Yuksek Kurum Uzman Yardımcısı unvanını kaybeder ve Yuksek Kurumda ve Kurumlarda durumlarına uygun başka kadrolara atanırlar.
(4) Yuksek Kurum Uzman Yardımcılarının mesleğe alınmaları, yetiştirilmeleri, yarışma sınavı, tez hazırlama ve yeterlik sınavı ile diğer hususlar yonetmelikle duzenlenir.
BEŞİNCİ BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
Yuksek Kurum ve Kurumların gelirleri
MADDE 26- (1) Yuksek Kurum, Ataturk Araştırma Merkezi ve Ataturk Kultur Merkezi başkanlıklarının gelirleri şunlardır:
a) Genel butceden yapılacak yardımlar.
b) Her turlu bağış, yardım ve vasiyetler.
c) Yuksek Kurumun ve merkez başkanlıklarının gelirlerinin değerlendirilmesinden elde edilen gelirler.
c) Diğer gelirler.
(2) Turk Dil Kurumu ve Turk Tarih Kurumu başkanlıklarının gelirleri şunlardır:
a) Genel butceden yapılacak yardımlar.
b) Ataturk'un vasiyetine dayalı gelirler.
c) Her turlu bağış, yardım ve vasiyetler.
c) Kurum Başkanlıklarının gelirlerinin değerlendirilmesinden elde edilen gelirler.
d) Diğer gelirler.
Ataturk Uluslararası Barış Odulu
MADDE 27- (1) Ataturk'un ?Yurtta sulh, cihanda sulh? ilkesi doğrultusunda, dunya barışına, uluslararası dostluk ve iyi niyetin geliştirilmesine hizmet eden gercek ve tuzel kişilere Bakanlar Kurulunun teklifi ve Cumhurbaşkanının onayıyla, Devlet odulu niteliğinde Ataturk Uluslararası Barış Odulu verilir.
(2) Ataturk Uluslararası Barış Odulu verilmesine ilişkin usûl ve esaslar Bakanlar Kurulu kararıyla yururluğe konulacak yonetmelikle duzenlenir.
Atıflar, değiştirilen ve yururlukten kaldırılan hukumler
MADDE 28- (1) 11/8/1983 tarihli ve 2876 sayılı Ataturk Kultur, Dil ve Tarih Yuksek Kurumu Kanununun; 97 nci maddesinin (a) ve (b) fıkralarında yer alan ?Başbakanlıkca? ibaresi ?Bakanlar Kurulunca? şeklinde değiştirilmiş, (b) fıkrasında yer alan ?ve yurutme kurullarına atanacak uyelere odenecek ucretlerle,? ve ?, Ataturk Uluslararası Barış Odulu Kurulu ve? ibareleri yururlukten kaldırılmış, aynı fıkrada yer alan ?Yuksek Kurul? ibaresi ?ve Yuksek Danışma Kuruluna secilen uyelere odenecek ucretler ile? şeklinde değiştirilmiş, (c) fıkrasında yer alan ?genel sekreter, kurum ve merkez sekreteri,? ibaresi yururlukten kaldırılmış, aynı fıkrada yer alan ?ve şube muduru? ibaresi ?ve Yuksek Kurum Uzmanı ile Yuksek Kurum Uzman Yardımcısı? şeklinde değiştirilmiştir.
(2) 2876 sayılı Kanunun, birinci fıkra ile değiştirilen 97 nci maddesi, 101 inci maddesinin birinci fıkrası, 103 uncu ve 104 uncu maddeleri dışındaki hukumleri yururlukten kaldırılmıştır.
(3) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun;
a) 36 ncı maddesinin ?ORTAK HUKUMLER? başlıklı bolumunun (A) fıkrasının (11) numaralı bendine ?Basın ve Enformasyon Uzman Yardımcıları,? ibaresinden sonra gelmek uzere ?Yuksek Kurum Uzman Yardımcıları,? ibaresi; ?Basın ve Enformasyon Uzmanlığına,? ibaresinden sonra gelmek uzere ?Yuksek Kurum Uzmanlığına,? ibaresi,
b) 152 nci maddesinin ?II-Tazminatlar? kısmının ?A-OZEL HİZMET TAZMİNATI? başlıklı bolumunun (i) bendine ?Basın ve Enformasyon Uzmanları,? ibaresinden sonra gelmek uzere ?Yuksek Kurum Uzmanları,? ibaresi,
c) Eki (I) sayılı ek gosterge cetvelinin ?I-GENEL İDARE HİZMETLERİ SINIFI? bolumunun (h) bendine ?Basın ve Enformasyon Uzmanları,? ibaresinden sonra gelmek uzere ?Yuksek Kurum Uzmanları,? ibaresi,
eklenmiştir.
(4) Ekli (1) sayılı listedeki kadrolar iptal edilerek 190 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin eki cetvellerin ilgili bolumlerinden cıkarılmış, ekli (2) sayılı listedeki kadrolar ihdas edilerek anılan cetvellerin ilgili bolumlerine eklenmiştir.
Personel kadroları ve uyelikler
GECİCİ MADDE 1- (1) Bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yayımı tarihinde gorevde bulunan Ataturk Kultur, Dil ve Tarih Yuksek Kurumu, Ataturk Araştırma Merkezi, Ataturk Kultur Merkezi, Turk Dil Kurumu, Turk Tarih Kurumu başkan yardımcıları ile anılan kurumların daire başkanları, ozel kalem mudurleri, şube mudurleri, Denetleme Kurulu Başkanı ve uyeleri, genel sekreter, merkez ve kurum sekreterleri ile bilim kurulları uyelerinin gorevleri, bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yayımı tarihinde hicbir işleme gerek kalmaksızın sona erer. Yuksek Kurum Başkan Yardımcısı ile Kurumların başkan yardımcıları anılan gorevlere atama yapılıncaya kadar gorevlerine devam eder.
(2) Birinci fıkrada belirtilenlerden, Yuksek Kurum Başkan Yardımcısı, bağlı kuruluşların başkan yardımcıları, Denetleme Kurulu Başkanı ve uyeleri, daire başkanları ile genel sekreter, merkez ve kurum sekreterleri ekli (3) sayılı listede ihdas edilen Başkanlık Muşaviri kadrolarına, ozel kalem mudurleri ile şube mudurleri aynı listede ihdas edilen Araştırmacı kadrolarına hÂlen bulundukları kadro dereceleriyle birlikte hicbir işleme gerek kalmaksızın atanmış sayılırlar. Başkanlık Muşaviri ve Araştırmacı kadroları, herhangi bir sebeple boşaldığı takdirde hicbir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılır.
(3) Birinci ve ikinci fıkralarda sayılanlardan 2547 sayılı Kanunun 38 inci maddesine gore Yuksek Kurum ve Kurumlarda gorevlendirilenler, ilgili yuksekoğretim kurumundaki gorevlerine ilgili mevzuatı cercevesinde geri donerler.
(4) Bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yururluğe girdiği tarihte gorevde bulunan Yonetim Kurulunun Cumhurbaşkanınca secilen uyelerinin gorevleri, bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yayımı tarihinde sona erer. Bu uyeler, bu Kanun Hukmunde Kararnamenin ilgili hukumlerine gore Yonetim Kurulu uyeliklerine ilişkin secimler yapılıncaya kadar gorevlerine devam eder.
(5) Yonetim Kurulu uyelikleri ile Yuksek Danışma Kurulu uyeliklerine bu Kanun Hukmunde Kararnamenin ilgili hukumlerine gore yetkili makamlar tarafından yapılacak secimler, bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yayımı tarihinden itibaren iki ay icinde yapılır.
(6) Kurumların bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yayımı tarihinde gorevde bulunan aslî uyelerinin uyelikleri, bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yayımı tarihinde sona erer. Bunlar bu Kanun Hukmunde Kararname hukumlerine gore aslî uyeliklere yeni secimler yapılıncaya kadar gorevlerine devam eder.
(7) İkinci fıkra uyarınca atanmış sayılanlara yeni kadrolarına atanmış sayıldıkları tarih itibarıyla eski kadrolarına ilişkin olarak en son ayda, aylık, ek gosterge, ikramiye (bir aya isabet eden net tutar), her turlu zam ve tazminatlar, makam tazminatı, gorev tazminatı ve temsil tazminatı, ek odeme, sozleşme ucretleri ile benzeri adlarla yapılan her turlu odemelerin (ilgili mevzuatı uyarınca fiilî calışmaya bağlı fazla mesai ucreti ile fiilen yapılan ders karşılığı alınan ek ders ucreti haric) toplam net tutarının (bu tutar sabit bir değer olarak esas alınır), atanmış sayıldıkları kadrolara ilişkin olarak aylık, ek gosterge, ikramiye (bir aya isabet eden net tutar), her turlu zam ve tazminatlar, makam tazminatı, gorev tazminatı ve temsil tazminatı, ek odeme, sozleşme ucretleri ile benzeri adlarla yapılan her turlu odemelerin (ilgili mevzuatı uyarınca fiilî calışmaya bağlı fazla mesai ucreti ile fiilen yapılan ders karşılığı alınan ek ders ucreti haric) toplam net tutarından fazla olması hÂlinde aradaki fark tutarı, herhangi bir vergi ve kesintiye tÂbi tutulmaksızın fark kapanıncaya kadar ayrıca tazminat olarak odenir. Atanmış sayıldıkları kadro unvanlarında isteğe bağlı olarak herhangi bir değişiklik olanlarla, kendi istekleriyle başka kurumlara atananlara fark tazminatı odenmesine son verilir.
(8) Yuksek Kurum ve Kurumlara ait Uzman Yardımcısı ve Uzman unvanlı kadrolardan boş olanlar bu maddenin yayımı tarihinde iptal edilmiş sayılır. Bu maddenin yururluğe girdiği tarihten itibaren Uzman Yardımcısı kadrolarına yeni atama yapılmaz, Uzman unvanlı kadroların herhangi bir nedenle boşalması hÂlinde, bu kadrolar hicbir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılır.
Kadro değişiklikleri
GECİCİ MADDE 2- (1) Bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yayımı tarihinden itibaren bir yıl sureyle 190 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 9 uncu maddesinde yer alan sınırlama ile bağlı olmaksızın boş kadrolarda sınıf, unvan ve derece, dolu kadrolarda derece değişikliği yapmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
(2) Bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yayımı tarihinden itibaren bir yıl sureyle Yuksek Kurum Uzman Yardımcısı kadrolarına yapılacak acıktan atamalar, yılı merkezî yonetim butce kanunlarında yer alan acıktan atama sayı sınırlamasına tÂbi değildir.
Duzenleyici işlemler
GECİCİ MADDE 3- (1) Bu Kanun Hukmunde Kararnamenin uygulanmasına ilişkin duzenlemeler, bu Kanun Hukmunde Kararnamenin yayımı tarihinden itibaren bir yıl icinde yururluğe konulur. Anılan duzenlemeler yururluğe girinceye kadar mevcut duzenlemelerin bu Kanun Hukmunde Kararnameye aykırı olmayan hukumlerinin uygulanmasına devam olunur.
Sorunların giderilmesi
GECİCİ MADDE 4- (1) Yuksek Kurumun bu Kanun Hukmunde Kararnameye gore yeniden yapılandırılması sebebiyle gercekleştirilen işlemlere ilişkin olarak ortaya cıkabilecek tereddutleri gidermeye Başbakan veya ilgili Bakan yetkilidir.
Şeref uyeleri
GECİCİ MADDE 5- (1) 2876 sayılı Kanunun eki listelerde yer alanların şeref uyelikleri ve buna bağlı hakları korunur.
Yururluk
MADDE 29- (1) Bu Kanun Hukmunde Kararname yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 30- (1) Bu Kanun Hukmunde Kararname hukumlerini Bakanlar Kurulu yurutur.

Abdullah GUL
CUMHURBAŞKANI

(I) SAYILI CETVEL
ATATURK KULTUR, DİL VE TARİH YUKSEK KURUMU TEŞKİLATI
Yonetim Kurulu Yuksek Kurum Başkanı Yuksek Kurum Başkan Yardımcısı Kurum Başkanı Kurum Başkan Yardımcısı Hizmet Birimleri Yonetim Kurulu Yuksek Kurum Başkanı Yuksek Kurum Başkan Yardımcısı Yuksek Kurum Başkan Yardımcısı 1) Ataturk Araştırma Merkezi Başkanı Ataturk Araştırma Merkezi Başkan Yardımcısı 1) Bilimsel Calışmalar Koordinasyon Dairesi Başkanlığı 2) Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı 2) Ataturk Kultur Merkezi Başkanı Ataturk Kultur Merkezi Başkan Yardımcısı 3) İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı 4) Hukuk Muşavirliği 3) Turk Dil Kurumu Başkanı Turk Dil Kurumu Başkan Yardımcısı 4) Turk Tarih Kurumu Başkanı Turk Tarih Kurumu Başkan Yardımcısı (1) SAYILI LİSTE
KURUMU : ATATURK KULTUR, DİL VE TARİH YUKSEK KURUMU
TEŞKİLATI : MERKEZ
İPTAL EDİLEN KADROLARIN

Sınıfı Unvanı Derecesi Serbest Kadro Adedi Toplam GİH Denetleme Kurulu Başkanı 1 1 1 GİH Denetleme Kurulu Uyesi 1 2 2 GİH Genel Sekreter 1 1 1 GİH Yurt İci ve Yurt Dışı İlişkiler Daire Başkanı 1 1 1 GİH Personel ve Eğitim Dairesi Başkanı 1 1 1 GİH İdari ve Malî İşler Dairesi Başkanı 1 1 1 GİH Strateji Geliştirme Daire Başkanı 1 1 1 GİH Ozel Kalem Muduru 1 1 1 GİH Şube Muduru 1 4 4 TOPLAM 13 13 KURUMU : ATATURK KULTUR MERKEZİ BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI : MERKEZ
İPTAL EDİLEN KADROLARIN
Sınıfı Unvanı Derecesi Serbest Kadro Adedi Toplam GİH Merkez Sekreteri 1 1 1 GİH Şube Muduru 1 1 1 TOPLAM 2 2 KURUMU : ATATURK ARAŞTIRMA MERKEZİ BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI : MERKEZ
İPTAL EDİLEN KADROLARIN
Sınıfı Unvanı Derecesi Serbest Kadro Adedi Toplam GİH Merkez Sekreteri 1 1 1 GİH Şube Muduru 1 1 1 TOPLAM 2 2 KURUMU : TURK DİL KURUMU BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI : MERKEZ
İPTAL EDİLEN KADROLARIN
Sınıfı Unvanı Derecesi Serbest Kadro Adedi Toplam GİH Kurum Sekreteri 1 1 1 GİH Şube Muduru 1 1 1 TOPLAM 2 2 KURUMU : TURK TARİH KURUMU BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI : MERKEZ
İPTAL EDİLEN KADROLARIN
Sınıfı Unvanı Derecesi Serbest Kadro Adedi Toplam GİH Kurum Sekreteri 1 1 1 GİH Şube Muduru 1 1 1 TOPLAM 2 2 (2) SAYILI LİSTE
KURUMU : ATATURK KULTUR, DİL VE TARİH YUKSEK KURUMU
TEŞKİLATI : MERKEZ
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
Sınıfı Unvanı Derecesi Serbest Kadro Adedi Toplam GİH Yuksek Kurum Başkan Yardımcısı 1 1 1 GİH Bilimsel Calışmalar Koordinasyon Dairesi Başkanı 1 1 1 GİH Strateji Geliştirme Dairesi Başkanı 1 1 1 GİH İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanı 1 1 1 GİH Yuksek Kurum Uzmanı 5 5 5 GİH Yuksek Kurum Uzmanı 7 5 5 GİH Yuksek Kurum Uzman Yardımcısı 9 15 15 GİH İdari İşler Muduru 1 4 4 TOPLAM 33 33 KURUMU : ATATURK KULTUR MERKEZİ BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI : MERKEZ
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
Sınıfı Unvanı Derecesi Serbest Kadro Adedi Toplam GİH Yuksek Kurum Uzmanı 7 5 5 GİH Yuksek Kurum Uzman Yardımcısı 9 10 10 GİH Strateji Geliştirme Muduru 1 1 1 GİH İdari İşler Muduru 1 2 2 TOPLAM 18 18 KURUMU : ATATURK ARAŞTIRMA MERKEZİ BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI : MERKEZ
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
Sınıfı Unvanı Derecesi Serbest Kadro Adedi Toplam GİH Yuksek Kurum Uzmanı 7 5 5 GİH Yuksek Kurum Uzman Yardımcısı 9 10 10 GİH Strateji Geliştirme Muduru 1 1 1 GİH İdari İşler Muduru 1 2 2 TOPLAM 18 18 KURUMU : TURK DİL KURUMU BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI : MERKEZ
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
Sınıfı Unvanı Derecesi Serbest Kadro Adedi Toplam GİH Yuksek Kurum Uzmanı 7 10 10 GİH Yuksek Kurum Uzman Yardımcısı 9 20 20 GİH Malî Hizmetler Uzmanı 6 3 3 GİH Malî Hizmetler Uzman Yardımcısı 9 2 2 GİH Strateji Geliştirme Muduru 1 1 1 GİH İdari İşler Muduru 1 2 2 TOPLAM 38 38 KURUMU : TURK TARİH KURUMU BAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI : MERKEZ
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
Sınıfı Unvanı Derecesi Serbest Kadro Adedi Toplam GİH Yuksek Kurum Uzmanı 7 10 10 GİH Yuksek Kurum Uzman Yardımcısı 9 20 20 GİH Malî Hizmetler Uzmanı 6 3 3 GİH Malî Hizmetler Uzman Yardımcısı 9 2 2 GİH Strateji Geliştirme Muduru 1 1 1 GİH İdari İşler Muduru 1 2 2 TOPLAM 38 38 (3) SAYILI LİSTE
KURUMU : ATATURK KULTUR, DİL VE TARİH YUKSEK KURUMU
TEŞKİLATI : MERKEZ
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
Sınıfı Unvanı Derecesi Serbest Kadro Adedi Toplam GİH Başkanlık Muşaviri 1 15 15 GİH Araştırmacı 1 30 30 TOPLAM 45 45