22 Aralık 2011 PERŞEMBEResmî GazeteSayı : 28150
YONETMELİK
Cevre ve Şehircilik Bakanlığından:
CEVRE VE ŞEHİRCİLİK UZMANLIĞI YONETMELİĞİ
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac
MADDE 1 ? (1) Bu Yonetmeliğin amacı; Cevre ve Şehircilik Uzmanı ve Uzman Yardımcılarının mesleğe alınma, yetiştirilme ve yeterlik sınavları, calışma usûl ve esasları, gorev, yetki, hak ve sorumluluklarını duzenlemektir.
Kapsam

MADDE 2 ? (1) Bu Yonetmelik, Cevre ve Şehircilik Bakanlığında istihdam edilecek Cevre ve Şehircilik Uzman ve Uzman Yardımcılarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 ? (1) Bu Yonetmelik, 29/6/2011 tarihli ve 644 sayılı Cevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin 36 ncı maddesi ile 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek 41 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 ? (1) Bu Yonetmelikte gecen;

a) Bakan: Cevre ve Şehircilik Bakanını,
b) Bakanlık: Cevre ve Şehircilik Bakanlığını,
c) Birim: Cevre ve Şehircilik uzmanı ve uzman yardımcılarının gorev yaptıkları Bakanlık merkez teşkilatındaki birimleri,
c) KPDS: Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
d) KPSS: Kamu Personeli Secme Sınavını,

e) OSYM Başkanlığı: Olcme, Secme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,
f) Sınav hazırlık komisyonu: Cevre ve Şehircilik uzman yardımcıları icin duzenlenecek yarışma sınavı ile ilgili hazırlıkları yapan komisyonu,
g) Sınav kurulu: Cevre ve Şehircilik uzman yardımcılığı sınav kurulunu,
ğ) Tez: Cevre ve Şehircilik uzmanlık tezini,
h) Uzman: Cevre ve Şehircilik Uzmanını,
ı) Uzman yardımcısı: Cevre ve Şehircilik Uzman Yardımcısını,
i) Uzmanlık yeterlik sınav komisyonu: Yeterlik sınavını yapan komisyonu,
j) Yarışma sınavı: Cevre ve Şehircilik Uzman Yardımcılığına giriş icin yapılacak yazılı ve sozlu veya yalnızca sozlu sınavı,
k) Yeterlik sınavı: Cevre ve Şehircilik Uzmanlığı yeterlik sınavını,
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
Yarışma Sınavı ve Atamaya İlişkin Esaslar
Yarışma sınavı
MADDE 5 ? (1) Uzman yardımcıları, mesleğe yarışma sınavı ile alınır. Yarışma sınavı, kadro ve ihtiyac durumuna gore Bakanlıkca uygun gorulen zamanlarda ve oğrenim dallarında sınav kurulu tarafından yapılır. Yarışma sınavının, yazılı ve sozlu olarak iki aşamalı veya yalnızca sozlu olarak yapılmasına sınav kurulunca karar verilir.
(2) Yarışma sınavı; kadro ve ihtiyac durumu gozetilerek, 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Kamu Gorevlerine İlk Defa Atanacaklar İcin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yonetmelik hukumleri cercevesinde, KPSS sonuclarına gore, sınav ilÂnında belirtilen taban puan esas alınarak, giriş sınavına cağrılacak aday sayısı, atama yapılacak kadro sayısının yirmi katından, yalnızca sozlu sınav yapılması halinde sozlu sınava cağrılacak aday sayısı giriş sınavı duyurusunda belirtilen kadronun dort katından fazla olmamak uzere katılacak adaylar belirlenmek suretiyle yapılır.
Yarışma sınavı duyurusu
MADDE 6 ? (1) Atamada bulunulacak olan kadroların Bakanlıkca belirlenen derece ve sayıları, oğrenim dallarına gore kontenjanları, KPSS puan turleri, asgarî taban puan ve puan sıralamasına gore kac adayın davet edileceği, yarışma sınavına katılacak olanlarda aranan genel ve ozel şartlar, muracaat tarihi, yeri, şekli ve istenecek belgeler, yarışma sınavının yeri, şekli, tarihi, sınav konuları ile ağırlık puanları ve diğer hususlar; sınava başvuru icin ongorulen son tarihten en az otuz gun once, Turkiye genelinde yayınlanan tirajı en yuksek ilk beş gazetenin en az birinde ve Bakanlık internet sayfasında ilÂn edilmek suretiyle duyurulur.
(2) Yarışma sınavına, oğrenim dalları itibarıyla alınacak uzman yardımcısı sayısı kadar başvurunun olmaması hÂlinde kadro ve ihtiyac durumuna gore oğrenim dalları arasındaki sayısal belirleme ve değişiklik yapma yetkisi Bakanlığa aittir.
Başvuru şartları
MADDE 7 ? (1) Uzman yardımcılığı yarışma sınavına katılabilmek icin,
a) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinde belirtilen genel şartlara sahip olmak,
b) Bakanlığın ihtiyacları doğrultusunda ilan edilecek kontenjan cercevesinde; en az dort yıllık lisans eğitimi veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisadî ve idarî bilimler, iktisat, işletme, mimarlık ve muhendislik fakulteleri ile şehir ve bolge plÂncılığı, biyoloji, botanik, zooloji, kimya, sosyoloji bolumunden veya bunlara denkliği Yuksekoğretim Kurulu tarafından kabûl edilen yurticindeki veya yurtdışındaki yuksekoğretim kurumlarının birinden mezun olmak,
c) Son başvuru tarihi itibarıyla, gecerlik suresi dolmamış KPSS'den, yarışma sınavı duyurusunda belirtilen puan turlerine gore asgarî puanı almış olmak,
c) Sınavın yapıldığı tarih itibariyle otuz beş yaşını doldurmamış olmak.
Başvuruda istenecek belgeler ve başvuru şekli
MADDE 8 ? (1) Uzman yardımcılığı yarışma sınavına katılabilmek icin Bakanlık internet sayfasından temin edilerek doldurulacak başvuru formu ile birlikte aşağıda yer alan belgelerin sınav ilanında belirtilen tarihe kadar Bakanlığa şahsen veya posta yoluyla teslim edilmesi gerekir.
a) KPSS sonuc belgesinin aslı veya fotokopisi ya da bilgisayar cıktısı,
b) Yuksekoğrenim diplomasının veya gecici mezuniyet belgesinin aslı veya Bakanlıkca onaylanmış orneği,
c) İki adet vesikalık fotoğraf,
c) Adayın ozgecmişi.
(2) Postadaki gecikmeler ve ilanda belirtilen sure icerisinde yapılmayan başvurular değerlendirmeye alınmaz.
Başvuruların incelenmesi ve adayların sınava kabulû
MADDE 9 ? (1) Sınav hazırlık komisyonu, suresinde yapılan başvuruları inceleyerek adaylarda aranan şartların mevcut olup olmadığını tespit eder ve yarışma sınavına katılmaya hak kazananları Bakanlık internet sayfasında ilan eder.
(2) Yarışma sınavının yazılı bolumunun Bakanlıkca yapılması halinde, yarışma sınavına girme hakkı kazanan adaylara fotoğraflı sınav giriş belgesi verilir. Sınav giriş belgesinde kimlik bilgileri, sınav yeri ve tarihi yer alır. Sınav giriş belgesi olmayan adaylar sınava katılamaz.
(3) Yarışma sınavına katılacakların listesine, isim listesinin ilanından itibaren beş gun icinde itiraz edilebilir. Yapılan itirazlar sınav kurulunca itiraz tarihinden itibaren en gec beş gun icerisinde sonuclandırılır. Bu sure, incelemenin zorunlu kılması halinde en fazla on gune kadar uzatılabilir.
(4) Başvurusu kabul edilip, isimleri yarışma sınavına katılabilecekler arasında yer alanlardan, gerceğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları gecersiz sayılır ve atamaları yapılmaz. Bunların atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bunlar hicbir hak talep edemez ve haklarında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Turk Ceza Kanununun ilgili hukumleri uygulanmak uzere Cumhuriyet Başsavcılığına suc duyurusunda bulunulur. Bu şekilde Bakanlığı yanıltanlar kamu gorevlisi ise durumları calıştıkları kurumlara bildirilir.
(5) Başvuru şartlarını haiz olmayanların kendilerine ilişkin başvuru ile ilgili belgeleri talepleri halinde, kendilerine elden iade edilir.
Yazılı sınav konuları
MADDE 10 ? (1) Yazılı sınav;
a) Genel kulture ve genel yeteneğe,
b) Universite eğitimine ait mesleki bilgilerine,
c) Bakanlığın gorev alanına ait bilgilere,
ilişkin konulardan yapılır.
(2) Yazılı sınavda yoneltilecek soruların ait olduğu konuların alt konuları sınav ilanında duyurulur.
Yazılı sınav
MADDE 11 ? (1) Yazılı sınav, Bakanlık tarafından yapılabileceği gibi OSYM'ye veya Millî Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Mudurluğune veya bu konuda uzmanlaşmış diğer kamu kurum ve kuruluşlarına da yaptırılabilir.
(2) Sınav sorularının %60'ı adayların mezuniyet durumlarına gore belirlenen konulardan, %20'si genel kultur ve genel yetenek konularından ve %20'si ise Bakanlık gorev alanı ile ilgili ilanda belirtilen konulardan hazırlanır.
(3) Sınavın Bakanlık dışındaki bir kuruluşa yaptırılmasına karar verildiği takdirde, sınava ilişkin hususlar, Bakanlık ve ilgili kuruluş arasında protokol ile belirlenir.
(4) Yazılı sınavın Bakanlık tarafından yapılması halinde sınav soruları, sınav kurulunun belirleyeceği universitelerin oğretim uyeleri veya kamu personeli tarafından sınav duyurusunda belirtilen alanlara uygun olarak ayrı ayrı hazırlanıp soz konusu kurula sunulur. Yazılı sınav soruları, puanları ve sınav suresini gosterir tutanak, sınav kurulu başkanı ve uyeleri tarafından imzalanır.
(5) Coğaltılan soru kÂğıtları, zarflar icerisine konularak muhurlenmek suretiyle kapatılıp muhafaza edilir ve sınav salonunda adayların huzurunda acılır.
(6) Yazılı sınav sorularının hazırlanması, muhafazası ve sonuclarının değerlendirilmesinde gizliliğe riayet edilir.
(7) Bakanlık tarafından yapılacak yazılı sınav, sınav kurulu başkanlığı tarafından bu iş icin gorevlendirilen personel ile sınav kurulu uyelerinin gozetimi ve denetimi altında yapılır.
(8) Sınavın başlama ve bitiş saati, kac adayın katıldığı, her adayın kullandığı cevap kÂğıdı adedini gosteren tutanak duzenlenir. Toplanan cevap kÂğıtları ve tutanaklar, zarf icine konularak kapatılıp muhurlendikten sonra sınav kurulu başkanına teslim edilir.
(9) Tutanaklar, salon başkanı ve gozetim ve denetim ile gorevli olanlar tarafından da imzalanır.
Yazılı sınav sonuclarının değerlendirilmesi
MADDE 12 ? (1) Yazılı sınavın Bakanlık tarafından yapılması hÂlinde; sınav kurulu, sınav kÂğıtlarını değerlendirmek uzere uye tam sayısı ile toplanır; cevap kÂğıtlarının bulunduğu kapalı zarf acılır ve cevap kÂğıtları numaralandırılır. Cevap kÂğıtlarının değerlendirme notu, kÂğıtların numaralarının yer aldığı cetvele yazılarak sınav kÂğıdı ile birlikte sınav kurulu başkanına teslim edilir. Sınav kurulu başkanınca, cevap kÂğıtlarında adayların adının yazılı bulunduğu kısımları acılarak adayların isimleri cevap kÂğıdı numarasına gore değerlendirme notunun yer aldığı cetvelin ilgili sutununa gecirilir.
(2) Başarı sıralamasına gore hazırlanan liste, sınav değerlendirmesinin neticelendiği gunu takip eden beş iş gunu icinde Bakanlığın merkez hizmet binasındaki ilÂn tahtasında asılmak ve Bakanlığın internet sayfasında yayınlanmak suretiyle duyurulur. İlgililer, duyuru tarihinden itibaren beş iş gunu icerisinde sınav sonuclarına itiraz edebilir. Yapılan itirazlar sınav kurulunca otuz gun icinde sonuclandırılır.
(3) Yazılı sınavın değerlendirmesi yuz tam puan uzerinden yapılır. Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek icin en az yetmiş puan almak gerekir.
(4) Yazılı sınavda başarılı olanlar arasından, en yuksek puandan başlanarak giriş sınavı duyurusunda belirtilen kadronun dort katı kadar aday sozlu sınava cağrılır. Cağrılacak olan son sıradaki aday ile eşit puana sahip adayların tamamı da sozlu sınava cağrılır.
Sozlu sınav
MADDE 13 ? (1) Sozlu sınav, adayların;
a) Sınav konularına ilişkin bilgi duzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp ozetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gucu,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
c) Ozguveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kulturu,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere acıklığı,
yonlerinden değerlendirilerek, ayrı ayrı puan verilmek suretiyle gercekleştirilir.
(2) Adaylar, kurul tarafından birinci fıkranın (a) bendi icin elli puan, (b) ila (e) bentlerinde yazılı ozelliklerin her biri icin onar puan uzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa gecirilir. Bunun dışında sozlu sınav ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz. Sozlu sınavda başarılı sayılmak icin, kurul başkan ve uyelerinin yuz tam puan uzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.
Yarışma sınavının değerlendirilmesi
MADDE 14 ? (1) Sınav kurulu, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek 41 inci maddesine gore başarı puanını tespit eder ve nihai başarı sıralamasını ilan edilen kontenjanlar cercevesinde mezuniyet alanlarına gore ayrı ayrı yapar. Bu şekilde belirlenen başarı puanlarının eşit olması durumunda yazılı sınav puanı yuksek olan adaya oncelik tanınır. Başarı puanı en yuksek olan adaydan başlanmak suretiyle ilanda belirtilen kadro sayısı kadar asil aday belirlenir. Alınacak uzman yardımcısı kadro sayısının yarısını gecmemek kaydıyla yedek liste belirlenir.
(2) Sadece sozlu sınav yapılması hÂlinde, sozlu sınav puanı yarışma sınavı başarı notunu teşkil eder.
(3) Sınav Kurulu, oğrenim dalları itibarıyla yarışma sınavı başarı listesini ve uzman yardımcısı olarak atanabilecek adayların listesini Bakan onayına sunar. Listelerin Bakan tarafından onaylanmasını muteakip sonucları, Bakanlığın merkez hizmet binasının ilÂn tahtası ile internet sayfasında duyurulur. Yarışma sınavını kazanan adaylara ayrıca yazılı tebligat yapılır.
(4) Yarışma sınavında oğrenim dalları itibarı ile alınacak uzman yardımcısı sayısı kadar adayın başarılı olamaması hÂlinde, Bakanlık, kadro ve ihtiyac durumuna gore oğrenim dalları arasında sayı olarak değişiklik yapabilir.
Ataması yapılacaklardan istenilecek belgeler
MADDE 15 ? (1) Sınavda başarılı olan adaylar;
a) Gorevini devamlı yapmaya engel olabilecek akıl hastalığı olmadığına dair yazılı beyanını,
b) Adli sicil kaydı yazılı beyanını,
c) Erkek adaylar icin askerlikle ilişiği olmadığına dair yazılı beyanını,
c) 4 adet vesikalık fotoğrafını,
sınav neticesinin yazılı olarak bildirildiği tarihi takip eden onbeş gun icerisinde Bakanlık Personel Dairesi Başkanlığına teslim ederler.
(2) Gerceğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenler hakkında, 9 uncu maddenin dorduncu fıkrasına gore işlem yapılır.
Uzman yardımcılığına atama
MADDE 16 ? (1) Yarışma sınavının değerlendirilmesi sonucunda başarılı olanlar kendilerine yapılacak bildirimde belirtilen sure icerisinde yapacakları yazılı başvuru uzerine Bakanlık tarafından uzman yardımcısı kadrolarına atanır.
(2) Sınavda başarılı olup goreve başlamayanlardan veya ataması yapılıp da herhangi bir sebeple gorevden ayrılanlardan boşalan kadroya, yeni bir sınav yapılıncaya kadar en gec iki yıl icinde yarışma sınavı başarı sırası dikkate alınarak yedek listeden atama yapılabilir.
UCUNCU BOLUM
Sınav Hazırlık Komisyonu, Sınav Kurulu ve Gorevleri
Sınav hazırlık komisyonu ve gorevleri
MADDE 17 ? (1) Sınav hazırlık komisyonu, musteşarın onayı ile en az biri Personel Dairesi Başkanlığından olmak uzere bir başkan ve dort uyeden teşekkul eder.
(2) Sınav Hazırlık Komisyonu; yarışma sınavının hazırlık calışmalarını yapar, yarışma sınavı başvurularını inceler ve aranan şartların adaylarda mevcut olup olmadığını tespit eder. Sınava katılacak sayıda adayı tutanak ile belirleyip muracaat icin belirlenen son gunden itibaren on gun icinde Personel Dairesi Başkanlığına bildirir.
Sınav kurulu
MADDE 18 ? (1) Sınav kurulu; musteşar veya musteşar yardımcısının başkanlığında, daire başkanı ve daha ust kadrolardaki personel ile fiilen en az on yıl calışmış uzmanlardan, başkan dÂhil olmak uzere beş uyeden oluşur. Ayrıca, aynı vasıfları haiz beş kişi yedek uye olarak belirlenir. İhtiyac hÂlinde, universite oğretim uyeleri arasından en fazla iki kişi, sınav kurulunda asil uye olarak gorevlendirilebilir.
(2) Sınav kurulunun asil ve yedek uyeleri musteşar tarafından belirlenir.
Sınav kurulunun gorevleri
MADDE 19 ? (1) Sınav kurulunun gorevleri şunlardır:
a) Yarışma sınavı sorularını hazırlamak veya hazırlatmak,
b) Yarışma sınavını yapmak veya yaptırmak,
c) Yarışma sınavı sonuclarını değerlendirmek,
c) Yarışma sınavı sonuclarına gore adayların başarı sıralamasını yapmak.
Sekreterya hizmetleri
MADDE 20 ? (1) Sınav hazırlık komisyonu, sınav kurulu ile uzmanlık yeterlik sınav komisyonunun sekreterya hizmetleri Personel Dairesi Başkanlığınca yurutulur.
DORDUNCU BOLUM
Uzman Yardımcılığının Suresi ve Yetiştirilmesi, Uzmanlık Tezi ve Yeterlik Sınavı
Uzman yardımcılığının suresi ve uzman yardımcılarının yetiştirilmesi
MADDE 21 ? (1) Uzman yardımcılığı suresi en az uc yıldır.
(2) Uzman yardımcısı olarak atananlar, bu kadroda bulundukları surece, uzmanlığın gerektirdiği bilgi, beceri ve etik değerleri kazanmaları maksadıyla verilecek gorevlerin yanı sıra;
a) Bakanlığın teşkilÂt yapısı, gorevleri ve calışma usûl ve esasları hakkında bilgi ve tecrube kazanmaya,
b) Bakanlığın hizmet sahasına giren konulara ilişkin mevzuata ve bu mevzuatın uygulanmasına ilişkin bilgi ve becerileri kazanmaya,
c) Yazışma, rapor yazma, inceleme ve araştırma teknikleri konularında gerekli bilgi ve yeteneği kazanmaya,
c) Meslekî konularda ilmî ve teknik calışma ve araştırma alışkanlığını kazanmaya,
d) Yabancı dil bilgisini geliştirmeye,
e) Bakanlığın hizmet sahası ile ilgili olarak, millî ve milletlerarası konferans, seminer ve eğitim programlarına iştirake ve temsil kabiliyetini geliştirmeye,
yonelik calışmalarda bulunurlar.
Tez secme ve tezin hazırlanması
MADDE 22 ? (1) Uzman yardımcısı; aylıksız izin, toplamda uc ayı aşan hastalık ve refakat izni haric olmak uzere, adaylıkta gecen sure dÂhil ikinci yılın sonunda, Bakanlığın gorev sahası ile ilgili konularda bir tez konusu secer ve bu konuda, Bakanlıkca belirlenen şekle uygun olarak tez projesi hazırlar.
(2) Tez projesi, uzman yardımcısının istihdam edildiği birim Âmirinin onayına sunulur. Onay işlemleri en gec bir ay icerisinde tamamlanır. Uygun bulunmayan projeler, yeni bir proje hazırlanması maksadıyla onaylama suresi icerisinde gerekcesi belirtilerek iade edilir. Uzman yardımcısı, iade tarihinden itibaren en gec bir ay icinde yeni bir proje hazırlayarak onaya sunar. Tez projesinin ikinci defa reddi hÂlinde, uzman yardımcısı, birim amirince hazırlanan veya hazırlatılan tez projesine gore tezini hazırlar.
(3) Tez onaylama işlemi kendisine tebliğ edilen uzman yardımcısı, tebliğ tarihinden itibaren en gec bir yıl icinde tezini hazırlayarak gorevli bulunduğu birim Âmirine teslim eder.
(4) Gerektiği hÂllerde, tez hazırlama suresi, birim amirince bir defaya mahsus olmak uzere en fazla bir yıl uzatılabilir.
(5) Uzman yardımcısının tezini hazırlayabilmesi maksadıyla Bakanlıkca gereken imkÂn ve kolaylıklar sağlanır.
Tez danışmanı
MADDE 23 ? (1) Uzmanlık tezinin hazırlanması safhasında uzman yardımcısına rehberlik etmek ve tezin, tez yazmanın akademik usûl ve esaslarına, secilen konunun mahiyetine, Bakanlığın gorev sahası ile ilgili hususlara ve onaylanan tez projesine uygunluğunu temin etmek uzere, uzman yardımcısının istihdam edildiği birim Âmirince bir danışman belirlenir. Danışman, uzman yardımcısına tez hazırlama safhasında yardımcı olmak maksadıyla tavsiyelerde bulunur.
(2) Tez danışmanı, Bakanlıkta gorevli uzmanlar veya universite oğretim elemanları arasından belirlenir.
(3) Tez hazırlanması ve danışmanlık ile ilgili usûl ve esaslar Bakanlıkca bir yonerge ile belirlenir.
Uzmanlık yeterlik sınav komisyonu
MADDE 24 ? (1) Uzman yardımcısının mezun olduğu bolum, gorevlendirildiği birim ve uzmanlık tezinin konusu gozetilerek, Musteşar onayı ile bir musteşar yardımcısının veya ilgili birim amirinin başkanlığında, daire başkanı ve daha ust kadrolardaki personel ile fiilen en az on yıl calışmış uzmanlar arasından başkan dÂhil beş kişilik bir uzmanlık yeterlik sınav komisyonu teşkil edilir. Aynı vasıfları haiz iki kişi de yedek uye olarak belirlenir. Sınav komisyonunda, uzmanlar arasından secilen en fazla iki asıl ve bir yedek uye gorevlendirilebilir.
(2) Komisyon, adayın tezini tez jurisi olarak değerlendirir.
Uzmanlık tezi hazırlanmasına ilişkin esaslar
MADDE 25 ? (1) Tez konusunun başka bir kurum ve kuruluşta uzmanlık, yuksek lisans, doktora tezi veya başka bir ad altında aynı şekilde incelenip savunulmamış olması zorunludur. Uzman yardımcısının hazırlayacağı tezin kendi goruş ve değerlendirmeleri ile onerilerini icermesi ve bilimsel calışma etiğine uygun olması gerekir.
(2) Uzman yardımcısı, uzmanlık tezini tez danışmanının rehberliğinde bilimsel esaslara uygun olarak hazırlar. Tezde savunulan fikir ve goruşlerin ozgunluğu ile sorumluluğu tezi hazırlayan uzman yardımcısına aittir, bu goruşler Bakanlık goruşunu yansıtmaz.
Tezin değerlendirilmesi ve savunulması
MADDE 26 ? (1) Uzman yardımcısının hazırladığı tez, birim amirince gecikmeksizin uzmanlık yeterlik sınav komisyonu uyelerine dağıtılır. Yeterlik sınav komisyonu, Bakanlıkca belirlenecek olcutlere gore, teslim aldığı tezleri en gec iki ay icerisinde inceler ve uzman yardımcısını, bu surenin bitiminden itibaren bir ay icerisinde tezini savunmak uzere davet eder.
(2) Uzmanlık yeterlik sınav komisyonu uyelerinin her biri, savunma toplantısının ardından teze ilişkin puanlamasını yapar. Yuz tam puan uzerinden yapılacak değerlendirmede, verilen notların aritmetik ortalaması en az yetmiş puan olan tez, başarılı kabul edilir. Uzmanlık yeterlik sınav komisyonu, her bir uyenin vermiş olduğu puanları ve tezin başarılı veya yetersiz sayılma nedenlerini iceren bir değerlendirme raporu hazırlar.
(3) Uzman yardımcısı, tezinin yetersiz bulunması halinde, altı aydan fazla olmamak uzere verilen sure icinde yeniden bir tez hazırlamak veya aynı tezi duzelterek sunmak zorundadır. İkinci defa tezi yetersiz bulunan uzman yardımcısı, durumuna uygun memur unvanlı kadrolara atanır.
(4) Uzmanlık yeterlik sınav komisyonunca, tezi ve savunması yeterli bulunduğu halde tezde duzeltmeye gidilmesi gerektiğinin belirlenmesi durumunda, uzman yardımcısı iki ayı aşmamak uzere verilecek ilave sure icerisinde istenilen duzeltmeleri yaparak tezini teslim eder.
Yeterlik sınavı ve değerlendirme
MADDE 27 ? (1) Uzmanlık tezi kabul edilen uzman yardımcısı yeterlik sınavına girmeye hak kazanır.
(2) Yeterlik sınavı, uzmanlık yeterlik sınav komisyonu tarafından Bakanlıkca belirlenecek bir tarihte yazılı şeklinde yapılır.
(3) Yeterlik sınavı, Bakanlığın gorev alanına giren ve sınavdan en az iki ay once ilan edilen konulardan yapılır. Sınavda yuz tam puan uzerinden en az yetmiş puan alanlar başarılı sayılır.
(4) Yeterlik sınavı sonucunda başarılı olanlar, en yuksek puandan başlanmak suretiyle başarı puanına gore sıralanarak bu hususta hazırlanan isim listesi Personel Dairesi Başkanlığına gonderilir.
(5) Uzmanlık yeterlik sınav komisyonunca tezi yeterli bulunduğu hÂlde sınavda başarılı olamayan veya sınava girmeye hak kazandığı halde gecerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara, bir yıl icinde ikinci kez sınav hakkı verilir. Sınavda ikinci defa başarısız olan veya gecerli bir mazereti olmaksızın ikinci sınav hakkını kullanmayan uzman yardımcısı, durumuna uygun memur unvanlı kadrolara atanır.
Uzmanlığa atanma
MADDE 28 ? (1) Uzman yardımcısının uzman olarak atanabilmesi icin;
a) Aylıksız izin, toplamda uc ayı aşan hastalık ve refakat izni nedeniyle gorevden ayrı kalınan sureler hesaba katılmaksızın en az uc yıl fiilen calışmış olması,
b) Bakanlığın calışma konuları ile ilgili hazırladığı uzmanlık tezinin kabul edilmesi,
c) Yeterlik sınavında başarılı olması,
c) Son iki yıl icerisinde KPDS'den asgari (C) seviyesinde veya dil yeterliği bakımından buna denkliği kabul edilen ve uluslararası gecerliliği bulunan başka bir belgenin yeterlik sınav tarihinden itibaren en gec iki yıl icerisinde ibraz edilmesi,
şartları aranır.
(2) Yukarıda belirtilen şartları taşıyan uzman yardımcısı, sınav sonuclarının ilanından itibaren munhal kadro durumuna gore uzman olarak atanır.
(3) Bu maddenin birinci fıkrasındaki şartlardan bir veya birkacını yerine getiremeyenler, uzman yardımcısı unvanını kaybeder ve durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara atanır.
Uzmanlık kıdemi
MADDE 29 ? (1) Uzmanlığa aynı tarihte atananların kıdemleri, tez ve yeterlik sınavındaki notların aritmetik ortalamasına gore yeterlik sınav komisyonunca belirlenir.
BEŞİNCİ BOLUM
Uzman ve Uzman Yardımcılarının Gorev, Sorumluluk ve Eğitimleri
Uzman yardımcılarının gorev ve sorumlulukları
MADDE 30 ? (1) Uzman yardımcıları;
a) Gorevlendirildikleri birimin gunluk, kısa ve uzun vadeli işlerine katkıda bulunmaktan,
b) Uzmanların araştırma, inceleme ve diğer calışmaları icin gerekli on hazırlıklar ile araştırma, inceleme ve diğer calışmaları yurutmekten,
c) Meslekî bilgilerinin geliştirilmesinde faydalı olacak yayınları takip etmekten,
c) Uzmanlar ile birlikte kurum ici ve dışı toplantılar ile inceleme ve denetleme programlarına katılmaktan,
d) Amirleri veya uzman tarafından verilecek benzer gorevleri yerine getirmekten,
gorevli ve sorumludurlar.
Uzmanların gorev ve sorumlulukları
MADDE 31 ? (1) Uzmanlar;
a) Mevzuat ile Bakanlığa verilmiş olan gorevleri yurutmek ve Bakanlıkca yurutulen calışmaların gerektirdiği uzmanlık hizmetlerini yapmaktan,
b) Bakanlığın gorev alanı cercevesinde araştırma ve incelemelerde bulunmak, proje uretmek ve geliştirmekten,
c) Meslekî mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatın geliştirilmesi ile ilgili calışmalarda bulunmak ve mevzuatın uygulamada aksayan yonlerine ilişkin goruş ve tekliflerini bildirmekten,
c) Yurt icinde ve yurt dışında gercekleştirilen toplantıları ve calışmaları takip etmek, gerekli gorulen hÂllerde, mevzuata ilişkin taslakların hazırlanmasına, goruşulmesine katkıda bulunmak ve Bakanlık ici ve kurumlar arası toplantı ve calışmalara katılmaktan,
d) Meslekî konularda gelişmeleri ve yayınları takip etmek, gerekli dokumanı toplamak ve bu konularda gereken calışma ve incelemelerde bulunmaktan,
e) Uzman yardımcılarının bilgi ve tecrubelerinin geliştirilmesine yardımcı olmaktan,
f) Verilecek benzer nitelikteki gorevleri yapmaktan,
gorevli ve sorumludurlar.
Uzmanların ve uzman yardımcılarının eğitilmeleri
MADDE 32 ? (1) Bakanlık, uzmanlar ve uzman yardımcıları icin uygun bulacağı zamanlarda ilgili birim Âmirlerinin teklifi uzerine veya doğrudan hizmet ici eğitimler gercekleştirir.
(2) Uzmanlar ve uzman yardımcıları Bakanlıkca uygun gorulen kurum dışı kurs ve sertifika programı niteliğindeki eğitimlerden ve Bakanlıkca hazırlanan bir program dÂhilinde yabancı dil eğitiminden faydalandırılabilirler.
Yurt dışında eğitim
MADDE 33 ? (1) Uzmanlar ve uzman yardımcıları, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yururluğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına Gonderilecek Devlet Memurları Hakkında Yonetmelik cercevesinde yurt dışına gonderilebilirler.
ALTINCI BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
Hukum bulunmayan hÂller
MADDE 34 ? (1) Bu Yonetmelikte hukum bulunmayan hÂllerde, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve Kamu Gorevlerine İlk Defa Atanacaklar İcin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yonetmelik hukumleri uygulanır.
Uzmanlığa yeniden atanma
MADDE 35 ? (1) Uzman unvanını kazandıktan sonra herhangi bir sebeple Bakanlıktaki gorevinden ayrılmış olup da yeniden uzmanlığa atanmak isteyenler, boş kadro bulunmak ve gereken şartları kaybetmemiş olmak kaydıyla, durumlarına uygun uzman kadrolarına atanabilirler.
Mevcut uzman ve uzman yardımcıları
GECİCİ MADDE 1 ? (1) Bu Yonetmeliğin yayımı tarihinde uzman ve uzman yardımcısı olarak gorevde bulunanların kazanılmış hakları saklıdır.
(2) Bu Yonetmeliğin yururluğe girdiği tarihte Bakanlıkta gorev yapmakta olan uzman yardımcılarının yeterlik sınavları ve uzmanlığa atanmaları, bu Yonetmeliğin yururluğe girmesinden onceki Yonetmelik hukumlerine gore sonuclandırılır.
Yururluk
MADDE 36 ? (1) Bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 37 ? (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Cevre ve Şehircilik Bakanı yurutur.