
28 Ocak 2012 CUMARTESİResmî GazeteSayı : 28187
YONETMELİK
Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketinden:
TURKİYE KALKINMA BANKASI ANONİM ŞİRKETİ
TEFTİŞ KURULU YONETMELİĞİ
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac
MADDE 1 ? (1) Bu Yonetmeliğin amacı, Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Teftiş Kurulu Başkanlığının kuruluş, gorev, yetki ve sorumlulukları ile calışma usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 ? (1) Bu Yonetmelik;
a) Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Teftiş Kurulu Başkanlığının calışma usul ve esaslarının yanında, Teftiş Kurulu Başkanlığında gorev yapan Teftiş Kurulu Başkanı, Teftiş Kurulu Başkan Yardımcısı, mufettiş ve mufettiş yardımcılarının gorev, yetki ve sorumluluklarını, secilme, işe alınma ve atanmalarını, ozluk haklarını, gorevde yukselme koşulları ile calışma usul ve esaslarını,
b) Teftiş Kurulu Başkanlığı burosunun ve personelinin gorev ve sorumlulukları ile calışma esaslarını,
c) Teftiş edilen, hakkında inceleme ve soruşturma yapılan yer ve kişilerin yukumluluk ve sorumluluklarını,
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 ? (1) Bu Yonetmelik; 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanunu ile 14/10/1999 tarihli ve 4456 sayılı Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketinin Kuruluşu Hakkında Kanun cercevesinde hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 ? (1) Bu Yonetmelikte yer alan;
a) Banka: Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketini,
b) Başkanlık: Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Teftiş Kurulu Başkanlığını,
c) Başkan: Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Teftiş Kurulu Başkanını,
c) Başkan Yardımcısı: Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Teftiş Kurulu Başkan Yardımcısını,
d) Birim: Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Genel Mudurluğu bunyesinde belirli hizmet ve fonksiyonları yuruten, uygulayan ve bu cerceve icinde calışan; Teftiş Kurulu Başkanlığı, Hukuk Muşavirliği, Daire Başkanlıkları, Mudurlukleri ve Şubeleri,
e) BDDK: Bankacılık Duzenleme ve Denetleme Kurumunu,
f) Buro: Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Teftiş Kurulu Başkanlığına bağlı buroyu,
g) Denetim Komitesi: Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Yonetim Kurulunun denetim ve gozetim faaliyetlerinin yerine getirilmesinde kendisine yardımcı olmak uzere oluşturduğu Komiteyi,
ğ) Genel Mudurluk: Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Genel Mudurluğunu,
h) Genel Mudur: Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Genel Mudurunu,
ı) Giriş Sınavı: KPSS sınavından sonra Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Genel Mudurluğu tarafından yapılacak yazılı ve/veya sozlu sınavı,
i) İc Denetim: Mufettişler tarafından yapılan teftiş, inceleme ve soruşturma işlerini,
j) İc Sistem Birimleri: Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Teftiş Kurulu Başkanlığı, İc Kontrol Mudurluğu ve Risk İzleme Mudurluğunu,
k) İc Sistemler Sorumlusu: Banka Yonetim Kurulunun ic sistemler kapsamındaki gorev ve sorumluluklarını kısmen veya tamamen devredebileceği icrai gorevi bulunmayan Yonetim Kurulu uyelerinden birini veya bu nitelikteki Yonetim Kurulu uyelerinden oluşan komiteleri ya da Denetim Komitesini,
l) İnceleme: Birimler ve konsolidasyona tabi ortaklıklar ile Bankanın denetimle gorevli ve/veya yetkili oluğu birim ve kuruluşların yapılan her turlu işlem ve calışmalarına ilişkin olarak ya da gerekli gorulecek konular icin yurt icinde ve dışında araştırmalarda bulunulması; bu yerlerde calışan personelin soruşturmayı gerektirmeyen tutum ve eylemlerine ilişkin araştırma yapılmasını,
m) KPDS: Olcme, Secme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
n) KPSS: Olcme, Secme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Kamu Personeli Secme Sınavını,
o) Mufettiş: Başmufettiş veya Mufettişi,
o) Mufettiş Yardımcısı: Resen teftiş, inceleme ve soruşturmaya yetkili ya da yetkisiz Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Mufettiş Yardımcısını,
p) Personel: Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketinde calışan ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa ve diğer kanunların sozleşmeli personel hakkındaki hukumlerine tabi olmayan sozleşmeli personeli,
r) Personel Yonetmeliği: 25/2/2000 tarihli ve 2000/465 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Personel Yonetmeliğini,
s) Soruşturma: Birimler ve konsolidasyona tabi ortaklıklar ile Bankanın denetimle gorevli ve/veya yetkili oluğu birim ve kuruluşlarında calışan personelin mevzuat hukumlerine ve emirlere aykırı olan suc niteliğindeki tutum ve eylemlerine ilişkin olarak yapılan calışmaların tumunu,
ş) Teftiş: Birimler ve konsolidasyona tabi ortaklıklar ile Bankanın denetimle yetkili ve/veya gorevli olduğu birim ve kuruluşlarda yapılan her turlu işlem ve calışmaların kanun, ana sozleşme, tuzuk, yonetmelik, tebliğ, genelge ve emirlerle yıllık iş programları cercevesinde tespit olunan hedeflere uygun olarak yapılıp yapılmadığının saptanması yonunden mufettişlerce yapılan calışmaların tamamını,
t) Teftiş Kurulu: Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Teftiş Kurulunu,
u) Ust duzey yonetim: Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Genel Mudur ve Genel Mudur Yardımcıları, ic sistemler kapsamındaki birimlerin yoneticileri ile başka unvanlarla istihdam edilseler dahi, danışmanlık birimleri dışındaki birimlerin, yetki ve gorevleri itibarıyla genel mudur yardımcısına denk veya daha ust konumlarda gorev yapan yoneticilerini,
u) Yonetim Kurulu: Turkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Yonetim Kurulunu
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
Teftiş Kurulu Başkanlığı ve Gorevleri
Kuruluş, bağlılık ve gorev merkezi
MADDE 5 ? (1) Başkanlık, bir Başkanın yonetimi altında, Başkan Yardımcısı, yıllık kadrolarda belirlenmiş sayıda başmufettiş, mufettiş ve mufettiş yardımcılarından oluşur.
(2) Başkanlık, doğrudan Yonetim Kuruluna bağlıdır. Başkan ve Başkan Yardımcısı gorevlerini, mufettiş ve mufettiş yardımcıları da teftiş, inceleme ve soruşturmaları Yonetim Kurulu adına yapar. Bu bağlılık, Denetim Komitesi eliyle yurutulur.
(3) Başkanlığın gorev merkezi, Genel Mudurluğun bulunduğu ilin merkezidir.
Başkanlığın gorev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 6 ? (1) Başkanlığın gorevleri şunlardır:
a) Banka ici herhangi bir kısıtlama olmaksızın Bankanın tum faaliyetleri, birimleri ile konsolidasyona tabi ortaklıkları ve gerektiğinde Bankanın denetimle yetkili veya gorevli olduğu iştiraklerinin işlem, hesap ve faaliyetlerinin hukuki, idari, mali ve işletmecilik konularında, donemsel ve riske dayalı olarak teftiş ve incelenmelerini sağlamak, gerektiğinde soruşturma yapmak, eksiklik, hata ve suistimalleri ortaya cıkarmak, bunların yeniden oluşmasının onlenmesine ve Banka kaynaklarının etkin ve verimli olarak kullanılmasına yonelik goruş ve onerilerde bulunmak,
b) İc denetim faaliyetleriyle ilgili olarak;
1) Donemsel ve riske dayalı ic denetim faaliyetleri cercevesinde, ic denetim planı hazırlayarak yururluğe koymak, calışma programları aracılığıyla icra etmek, ic denetim faaliyetlerinin sonuclarını, ilgili birim yonetimine ve ilgili ic sistem sorumlusuna, Denetim Komitesine, Denetim Komitesi aracılığıyla Yonetim Kuruluna raporlamak,
2) Bankanın maruz kaldığı riskleri ve bunlara ilişkin kontrolleri dikkate alarak, denetim calışmalarında oncelik verilecek alanların, dikkate alınacak ayrıntıların ve denetimin sıklığının belirlenmesine yonelik olarak, her yıl itibariyle risk değerlendirmesi yapmak,
3) Birim ve urunlere ilişkin faaliyet ve kontrol risklerinin değerlendirilmesini ve onem derecelerinin belirlenmesini, konsolidasyona dÂhil her kuruluşu da kapsayacak şekilde, Bankacılık Duzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından belirlenen matris yardımıyla yapmak; yapılacak risk değerlendirmesinde, Bankanın taşıdığı risk kompozisyonlarını, asgari olarak soz konusu matriste belirtilen alanlar itibariyle izlemek ve değerlendirmek,
4) Risk değerlendirmelerine ilişkin nihai kararın Başkanlık tarafından verileceği koşuluyla, birim ve işlevlere ilişkin risk değerlendirmelerini birim yoneticileri ile birlikte yapmak; risk değerlendirmelerinde İc Kontrol ve Risk İzleme Mudurluklerinin goruşlerini de almak,
5) Birim yoneticileri tarafından Başkanlığa bildirilmesi zorunlu olan yeni urunler, yeni sistemler, Kanun ve ilgili diğer mevzuattaki değişiklikler, organizasyonda veya onemli gorevlerde bulunan personelde değişiklikler gibi risk değerlendirmelerini etkileyebilecek unsurları dikkate alarak risk değerlendirmelerini gozden gecirmek,
c) Bu Yonetmelikte gosterilen esaslara gore teftiş, soruşturma, inceleme ve araştırma raporlarını tanzim ve sonuclarını takip etmek,
c) Donemsel ve riske dayalı denetimlerde;
1) İc kontrol ve risk yonetimi sistemlerinin yeterliliğini ve etkinliğini değerlendirmek,
2) BDDK tarafından belirlenen usul ve esaslar cercevesinde, elektronik bilgi sistemi ile elektronik bankacılık hizmetleri de dÂhil olmak uzere bilgi sistemlerini gozden gecirmek,
3) Muhasebe kayıtları ile finansal raporların doğruluğunu ve guvenilirliğini incelemek,
4) Operasyonel faaliyetlerin, belirlenmiş olan usullere uygunluğunu ve bunlara ilişkin ic kontrol uygulama usullerinin işleyişini test etmek,
5) İşlemlerin; Kanuna ve ilgili diğer mevzuata, Banka ici mevzuat, strateji, politika ve uygulama usulleri ile diğer ic duzenlemelere uygunluğunu denetlemek,
6) Banka ici duzenlemeler cercevesinde, Yonetim Kurulu ve Denetim Komitesine yapılan raporlamalar ile yasal raporlamaların doğruluğunu, guvenilirliğini ve zaman kısıtlamalarına uygunluğunu denetlemek,
d) Bankada risk olcum modeli kullanılması halinde, risk olcum modelleriyle ilgili olarak;
1) Risk olcum model ve yontemleriyle elde edilen sonucların, gunluk risk yonetimine dÂhil edilip edilmediğini,
2) Bankanın kullandığı fiyatlama modelleri ile değerleme sistemlerini,
3) Bankanın kullandığı risk olcum modellerinin kapsadığı riskleri,
4) Risk olcum modellerinde kullanılan verinin ve varsayımların doğruluğunu ve uygunluğunu,
5) Risk olcum modellerinde kullanılan verinin kaynağının guvenilirliğini, butunluğunu ve zamanında elde edilebilirliğini,
6) Risk olcum modelleri icin kullanılan geriye donuk testlerin doğruluğunu,
denetime tabi tutmak.
e) Uygun gorulecek konular icin, yurt icinde ve dışında araştırmalarda bulunmak, konferans ve seminerlere katılmak ve duzenlemek,
f) Donemsel ve riske dayalı denetimler haricinde, Yonetim Kurulu veya Denetim Komitesinin talebi uzerine, ic denetimin amacına uygun ozel denetimler yapmak,
g) Yonetim Kurulunun ve Denetim Komitesinin uygun goreceği diğer gorevleri yapmak.
UCUNCU BOLUM
Teftiş Kurulu Başkanı ve Teftiş Kurulu Başkan Yardımcısı
Atanma
MADDE 7 ? (1) Teftiş Kurulu Başkanı, bankaların teftiş kurullarında mufettiş olarak en az 7 yılı gecmiş mufettişler ya da mufettiş sıfatını iktisap etmiş ve 657 sayılı Kanunun 68 inci maddesinin (B) fıkrası kapsamında en az 8 yıl hizmeti bulunanlar arasından Personel Yonetmeliği esaslarına gore atanır. Başkan, mufettiş sıfat ve yetkilerini de taşır.
(2) Teftiş Kurulu Başkan Yardımcısı, bankaların teftiş kurullarında mufettiş olarak en az 5 yılı gecmiş mufettişler ya da mufettiş sıfatını iktisap etmiş ve 657 sayılı Kanunun 68 inci maddesinin (B) fıkrası kapsamında en az 8 yıl hizmeti bulunanlar arasından Personel Yonetmeliği esaslarına gore atanır. Başkan Yardımcısı, mufettiş sıfat ve yetkilerini de taşır.
Teftiş Kurulu Başkanının gorev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 8 ? (1) Teftiş Kurulu Başkanı;
a) Teftiş Kurulunu yonetmek, mufettiş ve mufettiş yardımcılarının calışmalarını duzenlemek ve denetlemek,
b) İc denetim faaliyetlerine yonelik politika ve uygulama usullerini belirleyerek, Denetim Komitesinin uygun goruşu ve Yonetim Kurulunun onayıyla uygulamaya koymak,
c) İc Denetim Planını hazırlamak ve Yonetim Kurulunun onayına sunulmak uzere ic sistemler sorumlusu ve Denetim Komitesine tevdi etmek,
c) İc denetim faaliyetlerini gozetlemek, denetim politika, program, surec ve uygulamalarını izlemek ve yonlendirmek,
d) Mufettişlerin gorev, yetki ve sorumluluklarının gerektirdiği nitelikleri haiz olup olmadıklarını değerlendirmek, mesleki bilgi, beceri ve yeteneklerinin geliştirilmesine yonelik hizmet ici eğitim programları hazırlamak ve uygulamak, mufettişlerin gorevlerini mesleki ozen ve dikkat cercevesinde bağımsız ve tarafsız olarak icra edip etmediklerini izlemek,
e) Mufettiş ve mufettiş yardımcılarından gelen raporları incelemek, varsa noksanlıklarını tamamlatmak uzere gereğini yapmak,
f) Mufettiş ve mufettiş yardımcılarından gelen teftiş, inceleme ve soruşturma raporlarını değerlendirmek ve sonucu hakkında Başkanlık goruşunu de belirterek teftiş ve inceleme raporlarının Genel Mudurluğun ilgili birimlerine, soruşturma raporlarının disiplin kurullarına ve/veya ilgili mercilere intikalini sağlamak,
g) Raporlar uzerine Genel Mudurluk birimleri tarafından alınan onlemleri ve yapılan işlemleri takip etmek, alınan onlem ve yapılan işlemlerin kanun, tuzuk ve yonetmeliklere veya işin gereğine uygun mutalaa edilmemesi halinde, durumu gerekcesiyle birlikte Denetim Komitesine intikal ettirmek, alınacak onlem veya yapılacak işlemle ilgili onerilerde bulunmak; bu calışmalar sırasında ilgili birimle Başkanlık arasında goruş ayrılığı cıkması halinde, konuyu gerekceli bir raporla Denetim Komitesine sunmak,
ğ) Mufettiş yardımcılarının goreve alınması ve mufettişliğe yukselmesi ile mufettişlerin başmufettişliğe yukselmelerine ilişkin işlemleri yurutmek,
h) Mufettiş ve mufettiş yardımcılarının mesleki ve bilimsel calışmalarını teşvik etmek ve duzenlemek, gerekirse başarılı inceleme sonuclarının yayınlanmasını sağlamak,
ı) Mufettiş ve mufettiş yardımcılarının mesleki bilgi ve gorgulerini artırmak, bankacılık alanındaki gelişmeleri izlemek ve bu hususlarda araştırmalar yapmak uzere dış ulkelere gonderilmeleri ile ilgili calışmaları yurutmek,
i) Bir konuya ait mevzuatın, mufettiş ve mufettiş yardımcıları arasında değişik anlaşıldığı veya yorumlandığı hallerde, goruş ve uygulama birliğinin sağlanması icin gerekli onlemleri almak,
j) Başkanlığın bir yıllık calışmaları ve elde edilen sonuclara ilişkin yıl sonlarında duzenlenecek faaliyet raporunu, en gec uc ay icinde Yonetim Kuruluna sunmak,
k) Mufettiş ve mufettiş yardımcılarının haberleşme, izin ve idari işlere ilişkin işlemlerini yonetmek,
l) Mufettiş ve mufettiş yardımcılarının calışmalarını, gerekli gorduğu zamanlarda yerinde denetlemek,
m) Mufettiş, mufettiş yardımcıları ve buro personeli hakkında performans değerlendirme raporu duzenleyerek ilgili birime iletmek,
n) Yonetim Kurulunun gerekli gorduğu hallerde, mufettiş sıfat ve yetkisini kullanarak teftiş, inceleme ve soruşturma yapmak,
o) Başkanlığın ve buronun kadrosunu onermek,
o) Mufettiş ve mufettiş yardımcılarının yevmiye, temsil odeneği ve diğer turdeki giderleri ile ozluk hakları konularında calışmalar yapmak ve onerilerde bulunmak,
p) Risk değerlendirmelerini ve değişikliklerini incelemek ve uygunluğunu onaylamak,
r) Denetim Komitesine asgari uc ayda bir, Başkanlık tarafından icra edilmiş faaliyetlere ilişkin bir rapor sunmak ve bunları Denetim Komitesi ile birlikte mutalaa etmek,
s) Yonetim Kurulu tarafından uygun gorulecek diğer işleri yapmak,
ş) Kurum mevzuatı gereği sair gorevleri ifa etmek,
ile yetkili ve gorevlidir.
(2) Başkan, Teftiş Kurulunun yonetiminden, mufettiş ve mufettiş yardımcılarının bu Yonetmelikte yazılı esaslar cercevesinde calıştırılmalarından, Yonetim Kuruluna karşı sorumludur.
Teftiş Kurulu Başkan Yardımcısının gorev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 9 ? (1) Başkan Yardımcısı Başkanın izin, sağlık gibi gecici nedenlerle gorevinde bulunmadığı sure icerisinde, 8 inci maddede tanımlanan gorev, yetki ve sorumluluklar ile Teftiş Kurulu Başkanı tarafından verilen diğer işleri yapar.
İzin, vekalet ve yardım
MADDE 10 ? (1) Başkan, izinlerini Denetim Komitesinin uygun gorduğu zamanlarda, Personel Yonetmeliğinde ongorulen esaslara gore kullanır.
(2) Başkanın izin, sağlık gibi gecici nedenlerle gorevinde bulunmadığı sure icerisinde, Başkanlığa Başkan Yardımcısı vekalet eder. Vekalet suresince, Başkanın gorev, yetki ve sorumluluklarını taşır.
(3) Başkanın izin, sağlık gibi gecici nedenlerle gorevinde bulunmadığı sure icerisinde, Başkan Yardımcısı kadrosunun boş olması halinde, Başkanlığa, Başkanın onereceği ve Denetim Komitesinin uygun goreceği mufettiş vekillik eder. Mufettiş vekalet suresince Başkanın gorev, yetki ve sorumluluklarını taşır.
DORDUNCU BOLUM
Mufettiş ve Mufettiş Yardımcılarının Gorev, Yetki ve Sorumlulukları,
Gorevden Uzaklaştırma, Gorevlendirme ve Yapılamayacak İşler
Mufettiş ve mufettiş yardımcılarının gorevleri
MADDE 11 ? (1) Mufettiş ve mufettiş yardımcıları;
a) Banka ve Bankanın denetimle yetkili ve gorevli olduğu kuruluşların calışmaları, işlemleri, hesapları ve personeli hakkında her turlu teftiş, inceleme ve soruşturma yapmak; duzenlediği raporları, Başkanlığa sunmak,
b) Teftiş, inceleme, soruşturma ve diğer gorevleri kapsamında gerekli gorduğu bilgi, belge, evrak, kayıt, dosya ve verileri, tum birimlerden istemek,
c) Banka birimleri ve Banka dışından, her turlu hukuki, mali ve teknik bilgi ve mutalaa almak,
c) İşlemlerini teftiş ettikleri Banka personelinin calışma ve verimliliklerini inceleyerek değerlendirmek, gerekirse haklarında gizli teftiş raporu duzenlemek,
d) 14 uncu madde uyarınca personeli gorevden uzaklaştırmak,
e) Soruşturma veya inceleme işleri sebebiyle ilgili gorduğu personelin ifadesini almak, gerektiğinde hakkında soruşturma yapılanın ozluk dosyasını incelemek,
f) Başkanlık tarafından programlanan ve yurutulen hizmet ici eğitim calışmalarına katılmak,
g) Başkanlığın uygun gorduğu konularda yurt icinde ve dışında araştırmalarda bulunmak, gorevlendirildikleri komisyon, kurs, seminer ve toplantılara katılmak,
ğ) İc denetim raporlarında onerdikleri ve Başkanlık tarafından duzeltici onlemleri almaya yetkili yoneticilere intikal ettirilen hususlara yonelik uygulamaları izlemek, izleme faaliyetlerinin sonuclarını ve değerlendirmelerini Denetim Komitesine iletilmek uzere Başkanlığa rapor hazırlamak,
h) Başkanlık tarafından verilecek diğer gorevleri yapmak,
ı) BDDK tarafından ihdas edilen mevzuatta belirtilen ic denetim sistemiyle ilgili diğer gorevleri yapmak,
ile gorevli ve yetkilidirler.
(2) Mufettiş yardımcılarına resen teftiş, inceleme ve soruşturma yetkisi, yetişme durumlarına gore Denetim Komitesi'nin onayı alınarak, Başkanlık tarafından verilir.
(3) Re'sen teftiş, inceleme ve soruşturma yapmaya yetkili mufettiş yardımcılarının bu sıfatları, gorev ve yetkilerini etkilemez.
Mufettişlerin yetki ve sorumlulukları
MADDE 12 ? (1) Mufettişlerin yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a) Mufettiş ve mufettiş yardımcılarının sorumlulukları, teftiş, inceleme, soruşturma ve araştırma gibi ceşitli denetim calışmalarının sonunda ulaştıkları bir kanaat, ortaya koydukları ve savundukları sonuc ile ileri surdukleri onerilerle sınırlıdır.
b) Mufettişler gorevlerini, Başkan, Yonetim Kurulu, ilgili ic sistemler sorumlusu ve Denetim Komitesine karşı hesap verme sorumlulukları cercevesinde, tarafsız ve bağımsız olarak icra ederler.
c) Yonetim Kurulu tarafından mufettişlerin gorev ve sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirebilmeleri icin, Bankanın birimlerinde inisiyatif kullanabilecek, herhangi bir personelden bilgi alabilecek ve tum kayıt, dosya ve verilerine ulaşabilecek yetkiyi haiz olmaları sağlanır. Mufettişler, birimlerden ve Banka dışından her turlu hukuki, mali ve teknik bilgi ve mutalaa almaya yetkilidir.
c) Mufettişler, bağımsızlıklarını ve tarafsızlıklarını zedeleyici nitelikteki hususların bulunması halinde, bunları denetim oncesinde Başkana bildirir ve gorevden cekilir. Mufettişler, daha once bulunduğu gorevler nedeniyle sorumluluğu bulunan işlemlerin denetiminde yer alamazlar.
Mesleki ozen
MADDE 13 ? (1) Mufettişler, gorevlerini mesleki ozen ve dikkat icerisinde yerine getirmekle yukumludur. Mesleki ozen ve dikkat asgari olarak;
a) Gorevin gerektireceği calışmanın kapsamını,
b) İlgili mevzuat, ic duzenleme ve uygulama usullerini ve bunların denetlenecek alan bakımından onem ve gerektirdiği calışmanın boyutunu,
c) Denetime konu faaliyetlere ilişkin risk yonetimi ve ic kontrol sistemlerinin etkinliği ve yeterliliğini,
c) Denetime konu faaliyet ve işlemlerde onemli hata, usulsuzluk ve kasıtlı aykırılıkların olma ihtimalini,
d) Yararlanılabilecek bilgisayar destekli denetim teknikleri ile veri analiz tekniklerini,
e) Denetim konusu faaliyet veya işlemden kaynaklanabilecek riskleri,
f) Danışmanlık hizmetinde bulunulması halinde, hizmetin gerektirdiği calışmanın sonuclandırılma suresi ve raporlanması dahil, bundan yararlanacak kişilerin ihtiyac ve beklentileri ile bu hizmetin gerektirdiği calışmanın kapsamı ve karmaşıklık duzeyini,
belirleme yetkinliğine sahip olmayı gerektirir.
Gorevden uzaklaştırma
MADDE 14 ? (1) Mufettiş ve mufettiş yardımcıları, Bankada yapılan teftiş, inceleme ve soruşturmanın her safhasında, bir onlem olmak uzere, aşağıda belirtilen hallerde gorevden uzaklaştırma yetkilerini re'sen kullanırlar.
a) Zimmet, nitelikli zimmet, ruşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, guveni kotuye kullanma gibi yuz kızartıcı bir suctan oturu haklarında soruşturma acılanların gorev başında kalmalarının sakıncalı gorulmesi,
b) Para ve para hukmundeki evrak ve senetlerin, malların, bunlara ilişkin kayıtların, belge ve defterlerin talep halinde derhal gosterilmemesi, verilmemesi veya bunlarla ilgili soruların cevaplandırılmasından kacınılması,
c) Teftiş, inceleme ve soruşturmayı engelleyecek, gucleştirecek veya yanlış yonlere surukleyecek davranışlarda bulunulması,
c) İlgilinin, Bankanın diğer personeline ve Banka mallarına zarar vereceği veya mevcut delilleri ortadan kaldıracağı yolunda guclu belirtiler bulunması.
(2) Gorevden uzaklaştırma yetkisinin, mufettiş veya yetkili mufettiş yardımcılarınca re'sen kullanılması halinde, gerekcesiyle birlikte derhal Başkanlığa bilgi verilir.
(3) Birinci fıkranın (c) ve (c) bentlerinde belirtilen hallerde, mufettiş ve yetkili mufettiş yardımcılarının gorevden uzaklaştırma yetkilerini re'sen kullanmaları, bu onlemin acele olarak alınmasının gerekliliğine bağlıdır. Acele olmayan hallerde ise; konu, Başkanlığa bildirilerek ilgilinin gorevden uzaklaştırılması istenir. İlgili personel, birimin en ust duzey yetkilisi ise, mufettiş ve mufettiş yardımcıları bu gorevin gecici olarak kime verilmesinin uygun olabileceği hakkındaki goruşlerini de Başkanlığa bildirirler.
Gorevlendirme
MADDE 15 ? (1) Mufettişler, Denetim Komitesinin onayı uzerine, Başkandan aldıkları emir ve talimatla gorev yaparlar. Aldıkları gorevin sonucunu Başkana bildirirler.
(2) Mufettişler, Bankanın Genel Mudurluk birimleri dışındaki birimlerinde, bir konuda teftiş ve inceleme yaparken, gerek re'sen, gerek yapılan ihbar ve şikayetler uzerine, soruşturmayı gerektiren bir durumu oğrenirlerse, Başkanlığa onceden bilgi vermek kaydıyla soruşturmaya başlamakla gorevli ve yetkilidirler.
(3) Gorev yapılan birim dışındaki bir birimle ilgili bir konuda inceleme ve soruşturmaya başlanılması icin, mufettişler tarafından Başkanlığa bilgi verilir ve alınacak sonuca gore işlem yapılır.
(4) Bankanın denetimle yetkili ve gorevli olduğu kuruluşlarda inceleme ve soruşturmaya başlanılması, Başkanlığın talimatına bağlıdır.
Birlikte gorev
MADDE 16 ? (1) Bir konuda birden cok mufettiş ve mufettiş yardımcısı grup halinde gorevlendirilebilir.
(2) Bu durumda, calışmaları Grup Başkanı sıfatıyla, gruba dÂhil en kıdemli mufettiş yonetir. Grup Başkanı, mufettiş ve mufettiş yardımcılarının calışmalarını, aldığı program veya talimata gore duzenler.
(3) Mufettiş ve mufettiş yardımcıları, gorevin ongorulen sure icinde ve noksansız olarak yerine getirilmesini sağlamak uzere, Grup Başkanına yardım etmek ve tavsiyelerini dinlemekle yukumludurler.
(4) Bir konuda mufettişler, ic kontrol ve risk izleme personeli de dahil, diğer personel ile birlikte gorevlendirildiklerinde, calışmalara mufettiş başkanlık eder.
İşlerin bitirilmesi
MADDE 17 ? (1) Calışma programlarının uygulanmasında;
a) Mufettiş ve mufettiş yardımcıları, başladıkları veya başlamak zorunda oldukları teftiş, inceleme, soruşturma ve diğer işleri, kendileri yapmak ve bitirmekle yukumludurler. İşlerin başka bir mufettiş veya mufettiş yardımcısına devri, Başkanlığın izin veya emrine bağlıdır.
b) Mufettiş ve mufettiş yardımcıları, başladıkları veya kendilerine gonderilen talimat gereğince, başlamak zorunda oldukları işleri ertelemek mecburiyetinin doğduğu veya işin sonuclandırılması başka yerlerde de inceleme ve soruşturma yapılmasına bağlı bulunduğunda, durumu Başkanlığa bildirerek alacakları emre gore hareket ederler.
Yapılamayacak işler
MADDE 18 ? (1) Mufettiş ve mufettiş yardımcıları;
a) Yonetim işlerine karışamazlar ve yurutmeye ilişkin emirler veremezler,
b) İnceledikleri defter, kayıt ve belgeler uzerinde kontrole ilişkin işaret dışında şerh, ek ve duzeltme yapamazlar,
c) Goreve gidecekleri yerleri ve yapacakları işleri başkalarına soyleyemezler,
c) Yaptıkları teftiş, inceleme, soruşturma ve diğer işler hakkında yetkili makamlardan başkasına bilgi veremezler,
d) Banka veya Bankanın denetimle yetkili veya gorevli olduğu kuruluşların personelinden teftiş, inceleme ve soruşturma ile ilgili kimselerle herhangi bir menfaat bağı kuramazlar ve borc para alamazlar.
BEŞİNCİ BOLUM
Teftiş Kurulu Burosu
Kuruluş, gorev ve sorumluluk
MADDE 19 ? (1) Teftiş Kurulu burosu, yeterli sayıda personelden oluşur. Buro personeli;
a) Başkanlığın her turlu haberleşme, kayıt ve dosyalama işlerini yurutmek,
b) Haberleşme evrakını ve Başkanlıkta kalan rapor nushasını duzenli bir şekilde saklamak,
c) Başkanlığın kırtasiye, basım ve diğer malzeme ihtiyacına ilişkin işlerini yurutmek,
c) Mufettiş ve mufettiş yardımcılarının harcırah ve gorev yerlerine gidiş-gelişlerine ilişkin işlemleri yurutmek,
d) Başkan tarafından verilecek diğer gorevleri yapmak,
ile gorevlidir.
(2) Buro personeli, gorevi dolayısıyla edindiği bilgiyi başkasına acıklayamaz. Başkanlık emrine gecen evrak, defter, rapor ve diğer belgeleri, Başkanlığın izni olmaksızın, hicbir makam veya kişiye gosteremezler ve veremezler.
ALTINCI BOLUM
Teftişe Tabi Olanların Sorumluluk ve Yukumlulukleri
Teftişe tabi olanların sorumluluk ve yukumlulukleri
MADDE 20 ? (1) Teftişe tabi olanların sorumluluk ve yukumlulukleri şunlardır:
a) Teftiş ve denetime tabi birim ve kurumlarda bulunan gorevliler, para ve para hukmundeki evrak ve senetleri, ambar ve depolarda bulunan malları, gizli de olsa işlemlere ilişkin butun dosya, defter ve belgeleri, mufettiş veya mufettiş yardımcısına istendiğinde derhal gostermek, saymasına, yoklamasına, her turlu inceleme ve araştırma yapmasına yardım etmek zorundadır. Gorevliler, bu hususun yerine getirilmesini, ustlerinden izin almak ya da benzeri hicbir sebeple geciktiremez.
b) Mufettiş ve mufettiş yardımcıları, gorevlerini yaptıkları sırada gerekli gordukleri her turlu işleme ait evrak kayıt ve belgelerin asıllarını veya orneklerini teftiş ve denetime tabi birim ve kurumlarda bulunan gorevlilerden isteyebilirler. Gorevliler, bu isteği yerine getirmek zorundadır. Asılları alınan evrak ve belgelerin, mufettiş veya mufettiş yardımcısının muhur ve imzası ile onaylanmış ornekleri, dosyasında saklanmak uzere, evrak ve belgelerin alındığı birim veya kuruma verilir. Mufettiş veya mufettiş yardımcılarının, asılları yerine alacakları evrak ve belgelerin orneklerinin asıllarına uygunluğu, birim veya kurum yetkilileri tarafından imza ve muhurle onaylanır.
c) Teftiş edilen birim veya iştirakin yoneticisi teftiş hizmetlerinin gereklerine uygun şekilde yurutulebilmesi icin gerekli onlemleri almak, mufettiş veya mufettiş yardımcılarına gorev suresince uygun bir calışma yeri gostermek, gerekli eşyaları sağlamak ve goreve ilişkin butun istekleri karşılamak zorundadır.
c) Banka teşkilatı ile Bankanın denetimle yetkili veya gorevli olduğu kuruluşlarda teftiş, inceleme ve soruşturma başladıktan sonra, bunların gorevlileri mufettiş ve mufettiş yardımcılarının onayı olmadıkca, teftiş ve soruşturma bitmeden izine ayrılamazlar. İzin kullanmaya başlamış olan gorevlilerin geri cağrılmaları gerektiğinde, durum mufettiş veya mufettiş yardımcısı tarafından gerekcesiyle birlikte Başkanlığa bildirilir.
d) Teftiş ve denetime tabi birim ve kuruluşlar, mufettiş veya mufettiş yardımcıları tarafından duzenlenen cevaplı teftiş raporlarına cevap vermekle yukumludurler. Her teftiş sonunda mufettiş veya mufettiş yardımcıları tarafından birimlere teslim edilen raporlarla Genel Mudurlukten bunlara ilişkin olarak gelen yazılardan oluşan teftiş dosyası, birimin en ust duzey yetkilisinin zimmetinde bulunur ve gidenle gelen arasında imza karşılığında devredilir.
e) Teftiş ve denetime tabi birim ve kuruluşların personeli, teftiş, inceleme ve soruşturma nedeniyle sorulacak yazılı sorulara, mufettiş tarafından saptanan makul bir sure icinde cevap vermek zorundadır.
f) Teftişe tabi birim yoneticileri; yeni urunler, yeni sistemler, 5411 sayılı Bankacılık Kanunu ve ilgili diğer mevzuattaki değişiklikler ve organizasyonda veya onemli gorevlerde bulunan personeldeki değişiklikler gibi risk değerlendirmelerini etkileyebilecek hususları Başkanlığa bildirmek zorundadır.
YEDİNCİ BOLUM
Mufettiş Yardımcılığına Giriş ve Atanma
Giriş sınavı
MADDE 21 ? (1) Teftiş Kuruluna, giriş sınavını başarmak şartı ile mufettiş yardımcısı olarak girilir.
(2) Sınavın acılmasına, Başkanlığın onerisi uzerine Yonetim Kurulu tarafından karar verilir.
(3) KPSS puanı yeterli olan adayların katılabilecekleri Banka tarafından gercekleştirilecek giriş sınavı, yazılı ve sozlu olmak uzere iki bolumden oluşur. Yazılı sınavda başarı gosteren adaylar arasından, başarı sırasına gore, gereksinim duyulan mufettiş yardımcısı sayısının en cok dort katına kadar aday sozlu sınava cağrılır.
(4) Giriş Sınav Kurulunca gerekli gorulduğu takdirde, KPSS puanı yeterli olan adaylar icin mufettiş yardımcılığı giriş sınavı, sadece sozlu olarak uygulanabilir. Bu durumda, başvuran adayların başarı sıralamasına gore, alınacak mufettiş yardımcısı sayısının en cok dort katı kadar aday sozlu sınava cağrılır.
(5) Sozlu sınavda da başarılı olanlar, giriş sınavını kazanmış olurlar.
Giriş Sınav Kurulu
MADDE 22 ? (1) Giriş sınavı, Giriş Sınav Kurulu tarafından duzenlenir. Giriş Sınav Kurulu, Denetim Komitesi Başkanı başkanlığında, Denetim Komitesi uye/uyeleri, Teftiş Kurulu Başkanı ve Denetim Komitesi Başkanı tarafından belirlenecek mufettişlerden olmak uzere beş uyeden oluşur. Denetim Komitesi Başkanı tarafından belirlenecek iki Mufettiş yedek uye olarak gorevlendirilir.
(2) Yonetim Kurulu, gerektiğinde Teftiş Kurulu Başkanını, Giriş Sınav Kurulu Başkanı olarak gorevlendirebilir.
(3) Yazılı sınav sorularının hazırlanması, sınav kÂğıtlarının okunup değerlendirilmesi, yazılı ve sozlu sınavın duzenlenmesi ile ilgili tum işlemler Giriş Sınav Kurulu tarafından gercekleştirilir. Giriş Sınav Kurulu, gerektiğinde yazılı sınav sorularını hazırlamak, yazılı sınav kÂğıtlarını okuyup değerlendirmek uzere, universitelerden yararlanılmasına da karar verebilir.
Aranacak nitelikler
MADDE 23 ? (1) Giriş sınavına katılabilmek icin Banka Personel Yonetmeliğinde yer alan genel şartların yanı sıra, aşağıda belirtilen ozel şartlar da aranır.
a) KPSS'de Banka tarafından belirlenen asgari puanı almış olmak,
b) Gorevini devamlı yapmasına engel olabilecek akıl hastalığı veya sağlık engeli bulunmamak,
c) Sınavın acıldığı yılın 1 Ocak tarihinde 35 yaşını doldurmamış olmak,
c) En az dort yıllık eğitim veren Hukuk, Siyasal Bilgiler, İktisat, İşletme, İktisadi ve İdari Bilimler fakulteleri ile ihtiyac duyulması halinde, universitelerin muhendislik fakultelerinden ya da en az dort yıllık lisans eğitimi verip yukarıdaki fakultelere denkliği Yuksekoğretim Kurulu tarafından onaylanan yabancı fakulte ve yuksekoğretim kurumlarından birini bitirmiş olmak,
d) Giriş Sınav Kurulunun belirleyeceği asgari yabancı dil bilgisi duzeyine sahip olmak. Adaylardan istenecek yabancı dil bilgisi duzeyi, Banka tarafından yapılacak yabancı dil sınavı ile tespit edilebileceği gibi KPSS, KPDS veya buna denk kabul edilen uluslararası gecerliliği bulunan sınavlardan asgari doğru cevap ya da puan istenmesi biciminde de belirlenebilir.
Sınavın ilanı
MADDE 24 ? (1) Giriş sınavının tarihi ve yeri, gereksinim duyulan mufettiş yardımcısı sayısı, adaylarda aranan nitelikler, başvuru şekli ve son başvuru tarihi, sınav konuları, KPSS puan turu ve taban puanı ile gerekli gorulecek diğer hususlar Resmî Gazete ve Turkiye genelinde yayınlanan tirajı en yuksek beş gazetenin en az birinde, sınav tarihinden en az bir ay once yapılacak ilanlarla adaylara duyurulur ve Bankanın internet sayfasında yayımlanır.
Başvuru ve gerekli belgeler
MADDE 25 ? (1) Giriş sınavına katılmak isteyen adaylar; başvuru formu ekinde aşağıda belirtilen belgelerle Başkanlığa ilanda belirtilen usulde muracaat ederler.
a) T.C. Kimlik numarası beyanı,
b) Yuksek oğrenim diploması veya mezuniyet belgesinin Banka tarafından onaylı orneği,
c) Son altı ay icinde cekilmiş 4.5x6 cm ebadında 2 adet fotoğraf,
c) KPSS sonuc belgesi veya Banka tarafından onaylanan orneği,
d) El yazısı ile hazırlanmış ozgecmiş.
(2) Başvuruların postayla kabul edilmesi halinde; birinci fıkrada istenen belgelerden (b) ve (c) bentlerinde yer alanların noter onaylı olması ve muracaatların son başvuru gunu mesai saati sonuna kadar Bankaya ulaşmış olması gereklidir. Son başvuru tarihinden sonra yapılacak muracaatlar ile postadaki gecikmeler dikkate alınmaz.
Aday kartı
MADDE 26 ? (1) Başvuru icin istenen belgeleri tamam olan ve yapılan on incelemede başvuruları kabul edilen adaylar icin, onaylı ve fotoğraflı birer aday kartı hazırlanır.
(2) Aday kartları, başvuru suresinin bitiminde adayların adreslerine posta ile gonderilir. Adaylar, Banka tarafından yapılacak yazılı giriş sınavına girerken aday kartlarını gostermek zorundadır. Aday kartı eline gecmeyen veya aday kartını kaybeden adaylar, Başkanlığa onceden bilgi vermek kaydıyla, Başkanlık nezdindeki aday bilgileriyle kontrolu yapılarak yazılı sınava alınır.
Sınav yeri
MADDE 27 ? (1) Mufettiş yardımcılığı giriş sınavları Genel Mudurluğun bulunduğu il merkezinde yapılır.
Sınav konuları
MADDE 28 ? (1) Mufettiş yardımcılığı giriş yazılı ve sozlu sınav konuları, Giriş Sınav Kurulu tarafından belirlenir.
Sınavın hazırlanışı
MADDE 29 ? (1) Giriş Sınav Kurulu, sınav konularından her biri ile ilgili soruları hazırlar veya universitelerde gorevli oğretim uyelerine hazırlatır. Hazırlanan sınav sorularının yazıldığı kÂğıtların altı, Giriş Sınav Kurulu Başkanı ve uyelerince imzalanır. Her konuya ait sorular ayrı zarflara konulur ve zarflar kapatılır. Kapatılan zarfların arkası muhurlenir ve Giriş Sınav Kurulu Başkanı ile uyeleri tarafından imzalandıktan sonra Başkanlığa teslim edilir.
Gozetim kurulları
MADDE 30 ? (1) Giriş sınavının yazılı bolumunun birden fazla sınav salonunda yapılması halinde gozlemci olarak gorev yapmak uzere, Başkanlık tarafından mufettişlerden oluşan gozetim kurulları gorevlendirilir. Her gozetim kurulundaki en kıdemli mufettiş gozetim kurulunun başkanıdır. Gozetim kurullarına yardımcı olmak uzere, gerektiğinde Banka personeli de gorevlendirilebilir.
Yazılı sınavın yapılışı
MADDE 31 ? (1) Yazılı sınav, 28 inci madde uyarınca Giriş Sınav Kurulu tarafından belirlenen konuların her biri icin ayrı olarak yapılır. Bir gunde ikiden fazla sınav yapılamaz. Sınav, duyurulan yer, gun ve saatte başlar. Gec gelenler sınava alınmaz.
(2) Her aday, aday kartları kontrol edilerek salona alınır. Ayrıca, aday kartlarının kimliklerine uygunluğu da, gozetim kurulu tarafından sınav sırasında kontrol edilir.
(3) Sınav sorularının bulunduğu zarflar, adaylara, daha onceden acılmamış ve muhurlu oldukları gosterildikten sonra acılır.
(4) Gozetim Kurulu başkan ve uyeleri, sınav disiplinini sağlamak; kopya cekilmesine, başkasının yerine sınava girilmesine engel olmak ve sınavı duzenli bir şekilde surdurup sonuclandırmak ile yukumludur.
(5) Kopya cekmeye kalkışanlar, sınavdan cıkarılır ve bir daha Bankanın sınavlarına alınmaz.
(6) Sınav, onceden tespit edilen saatte bitirilir.
(7) Sınav kÂğıtları, aday kartı ile kÂğıttaki ad ve numara karşılaştırıldıktan ve ad bolumu aday tarafından kapatıldıktan sonra toplanır.
(8) Toplanan sınav kÂğıtları, bir zarfa konur, kapatılan zarfın uzerine hangi sınava ait ve icinde ne kadar kÂğıt bulunduğunu belirten bir tutanak yapıştırılır ve zarf muhurlenerek Giriş Sınav Kurulu Başkan ve uyelerince imzalanır. Muhurlenen zarfı Başkanlık muhafaza altına alır.
Yazılı sınavın değerlendirmesi
MADDE 32 ? (1) Kapalı zarflar icinde bulunan sınav kÂğıtları, Başkanlık tarafından Giriş Sınav Kuruluna teslim edilir ve Giriş Sınav Kurulu tarafından değerlendirilir.
(2) Yazılı sınavda her konu icin tam not 100'dur. Değerlendirilen sınav kÂğıtlarının baş tarafına, verilen not yazılır.
(3) Butun kÂğıtlar okunduktan ve değerlendirildikten sonra, kapalı olan ad yerleri acılarak, notlar aday numara sırasına gore duzenlenen cetvellere gecirilir. Bu cetveller Giriş Sınav Kurulu Başkanı ve uyeleri tarafından imzalanır.
(4) Sınav sorularının universiteye hazırlatılması durumunda, değerlendirmenin hangi esaslarla yapılacağına Giriş Sınav Kurulu karar verir.
(5) Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek icin, her gruptan 100 tam not uzerinden en az 60 alınması, gruplar not ortalamasının ise 65'ten az olmaması gereklidir.
(6) Yazılı sınav sonucları, bir tutanakla tespit olunur ve sınav kurulu tarafından imzalanır.
Sozlu sınavın yapılması
MADDE 33 ? (1) Başkanlık tarafından, yazılı sınavda başarı gosterenler ile sozlu sınavın yeri, gunu, saati ve diğer hususlar Bankanın internet sayfasında ilan edilir.
(2) Sozlu sınavda adaylara, 28 inci madde uyarınca Giriş Sınav Kurulu tarafından belirlenen konularla birlikte, genel kultur duzeyini olcecek sorular da sorulur. Değerlendirmede; adayın bilgisi, zekÂsı, kavrama hızı, ifade ve temsil yeteneği, tavır ve hareket gibi kişisel nitelikleri goz onunde bulundurulur.
Sozlu sınavın değerlendirmesi, sıralama ve atanma
MADDE 34 ? (1) Sozlu sınavda tam not 100'dur. Adaylara Sınav Kurulu Başkanı ve uyelerinden her biri, butun sınav konuları icin ayrı bir not verir.
(2) Sozlu sınavda başarılı sayılabilmek icin, her uyenin verdiği notun aritmetik ortalamasının 70'ten aşağı olmaması gerekir.
(3) Sozlu sınav sonunda adayların not ortalamaları, aday numarası sırasına gore duzenlenen bir tutanağa gecirilir ve tutanak Giriş Sınav Kurulu Başkan ve uyeleri tarafından imzalanır.
(4) Sınavlar sonucunda adayların yazılı ve sozlu sınav notlarının aritmetik ortalamasına gore başarı sırası tespit edilir. Bu sıraya gore bir tutanak duzenlenir ve bu tutanak Giriş Sınav Kurulu Başkanı ve uyeleri tarafından imzalanır. Başarı sıralamasına gore, sınavdan once ongorulen sayıda asil aday ve aynı sayıda yedek aday belirlenebilir. Kazanan asil ve yedek adayları gosteren liste Bankanın internet sitesinde ilan edilir.
(5) Giriş sınavında başarı gosterip ataması yapılacak olanlara yapılması gereken işlemlere ilişkin yazılı tebligat yapılır. Kazanan adaylar yazılı tebligatın yapılmasından sonra aşağıda belirtilen belgeleri tamamlayarak Başkanlığa teslim eder.
a) Gorevini devamlı olarak yapmaya engel herhangi bir sağlık sorunu olmadığına dair yazılı beyan,
b) Erkek adaylar icin askerlik ile ilişiğinin bulunmadığına dair yazılı beyan,
c) Sabıka kaydının bulunmadığına dair yazılı beyan,
c) Son altı ay icinde cekilmiş 4,5x6 cm ebadında 6 adet fotoğraf.
(6) Adaylar, yazılı tebligatın kendilerine ulaştığı tarihten itibaren, belgeyle ispat edilecek zorlayıcı sebep olmaksızın, bir ay icinde Bankaya başvurmamaları halinde haklarını kaybeder. Bu durumda, gelmeyen adayların yerine yedek adaylar cağrılabilir.
(7) Yazılı giriş sınavı kÂğıtları, bir yıl sureyle Başkanlıkta saklanır.
SEKİZİNCİ BOLUM
Mufettiş Yardımcılarının Yetiştirilmesi
Yetiştirme
MADDE 35 ? (1) Mufettiş yardımcılarının yetiştirilmesinde;
a) Bankanın ve Teftiş Kurulunun calışma alanına giren yururlukteki mevzuat ile teftiş ve soruşturma konularında deneyim ve uzmanlık kazanmalarını sağlamak,
b) Bilimsel calışma ve araştırma alışkanlığı kazandırmak,
c) Yabancı dil bilgilerinin gelişmesine imkÂn sağlamak,
esaslarına uyulur.
Gorev suresi
MADDE 36 ? (1) Mufettiş yardımcılığı gorev suresi en az uc yıldır. Askerlik, uzun sureli tedaviyi gerektiren veya surekli hastalık gibi nedenlerle uc yıl sureyle gorev yapmamış olanların, mufettiş yardımcılığındaki gorev sureleri, ayrı kaldıkları sureler kadar uzatılır.
(2) Mufettiş yardımcılığına atananlar, teftiş, inceleme ve soruşturma işlerine alıştırmak, bunların yontem ve şekilleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak amacıyla, mufettişler yanında gorevlendirilir.
(3) Başkanlık, asgari iki yıl sureyle mufettiş refakatinde calıştırılan mufettiş yardımcılarından, bağımsız olarak gorev yapabilecekleri kanısına ulaşılanlara, re'sen teftiş, inceleme ve soruşturma yetkisi verilebilir.
DOKUZUNCU BOLUM
Yeterlik Sınavı ve Mufettişliğe Atanma
Yeterlik sınavı
MADDE 37 ? (1) En az uc yıl sureyle yetişme donemi gecirmiş bulunan mufettiş yardımcılarının, bankacılığı ilgilendiren genel mevzuat ve Bankanın ic mevzuatı ile mesleki bilgi yonlerinden gerekli niteliklere ulaşıp ulaşmadıklarının tespiti ve bu niteliklere ulaşanların mufettişliğe yukseltilmeleri amacıyla yeterlik sınavı yapılır.
(2) Yeterlik sınavı, yazılı ve sozlu olmak uzere iki bolumdur.
Yeterlik sınavı şartları
MADDE 38 ? (1) Mufettiş yardımcılarının, yeterlik sınavına cağrılabilmeleri icin,
a) 36 ncı maddenin birinci fıkrasında ongorulen asgari surenin tamamlanmış olması,
b) İki aydan az olmamak uzere birlikte calıştıkları mufettişlerin verdiği raporların olumlu olması,
c) Başkanlık tarafından mufettişlik yapabileceklerinin onaylanmış olması,
c) Personel Yonetmeliğinin 31 inci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (d) bentlerindeki şartların sağlanmış olması,
gereklidir.
(2) Sınavın yapılacağı gun ve yer, sınavdan en az iki ay once, sınava katılacak olanlara, yazı ile bildirilir.
Yeterlik sınav kurulu
MADDE 39 ? (1) Yeterlik Sınav Kurulu, Denetim Komitesi Başkanı başkanlığında, Denetim Komitesi uye/uyeleri, Teftiş Kurulu Başkanı ve Denetim Komitesi Başkanı tarafından belirlenecek mufettişlerden olmak uzere beş uyeden oluşur. Denetim Komitesi Başkanı tarafından belirlenecek iki Mufettiş yedek uye olarak gorevlendirilir.
(2) Yonetim Kurulu, gerektiğinde, Teftiş Kurulu Başkanını Yeterlik Sınav Kurulu Başkanı olarak gorevlendirebilir.
(3) Yazılı sınav sorularının hazırlanması, sınav kÂğıtlarının okunup değerlendirilmesi, yazılı ve sozlu sınavların duzenlenmesi ile ilgili tum işlemler Yeterlik Sınav Kurulu tarafından gercekleştirilir. Yeterlik Sınav Kurulu, gerektiğinde yazılı sınav sorularını hazırlamak, yazılı sınav kÂğıtlarını okuyup değerlendirmek uzere, universitelerden yararlanılmasına da karar verebilir.
Yeterlik sınav konuları
MADDE 40 ? (1) Yazılı ve sozlu yeterlik sınavı programında aşağıdaki ana konular yer alır. Ana konularla ilgili alt başlıkları Yeterlik Sınav Kurulu belirler.
a) Banka ve iştiraklerinin tabi olduğu usul ve mevzuat,
b) Hukuk: Medeni, Borclar, İcra ve İflas, Ceza ve Ticaret Hukuku,
c) Muhasebe: Banka ve iştiraklerde uygulanan muhasebe,
c) Teftiş, inceleme ve soruşturma tekniği ve usulleri ile Turk Ceza Kanununun ilgili hukumleri,
d) Muhendislik fakultesi mezunu olan mufettiş yardımcıları icin, ilk dort bentte yer alan konuların yanında ilgili muhendislik konuları.
(2) Yeterlik sınavında, birinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde yer alan konular bir grup, (c) bendinde yer alan konular bir grup; muhendislik fakultesi mezunu olan mufettiş yardımcıları icin birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (d) bentlerinde yer alan konular bir grup, (c) bendinde yer alan konular bir grup sayılır.
Soruların hazırlanması
MADDE 41 ? (1) Yazılı yeterlik sınavı soruları, Yeterlik Sınav Kurulu tarafından hazırlanır.
(2) Hazırlanan sınav sorularının yazıldığı kÂğıtların altı, Yeterlik Sınav Kurulu Başkanı ile uyeleri tarafından imzalanır. Her gruba ait sorular ayrı zarflara konularak kapatılır ve arkaları Yeterlik Sınav Kurulu Başkanı ve uyeleri tarafından imzalanır ve muhurlenir. Uzerinde hangi gruba ait sorular olduğu belirtilen zarflar, Başkanlıkta saklanır.
Gozetim
MADDE 42 ? (1) Yazılı sınavın duzen icinde yapılmasını sağlamak uzere Teftiş Kurulu Başkanı, yeteri kadar mufettişi gozetimle gorevlendirir.
Yazılı yeterlik sınavının yapılışı
MADDE 43 ? (1) Sınav, mufettiş yardımcılarına gonderilen yazıda belirtilen gun ve saatte yapılır. Yeterlik Sınav Kurulu Başkanı, soru zarfının muhurlu ve imzalı olduğunu, onceden acılmamış bulunduğunu gostererek acar ve soru kÂğıtları dağıtılır.
(2) Sınav sonunda sınav kÂğıtları, ad bolumu kapatıldıktan sonra toplanarak bir zarfa konulur. Zarf muhurlenir, Yeterlik Sınav Kurulu Başkan ve uyeleri tarafından imzalanır. Hangi sınava ait olduğu uzerine yazılan zarf, Başkanlıkta saklanır.
Yazılı yeterlik sınavının değerlendirmesi
MADDE 44 ? (1) Sınav kÂğıtları, Yeterlik Sınav Kurulu tarafından değerlendirilir.
(2) Yazılı yeterlik sınavında her grup icin tam not 100'dur. Değerlendirilen kÂğıtların baş tarafına verilen not yazılır.
(3) Butun kÂğıtlar değerlendirildikten sonra, kapalı olan ad bolumleri acılarak, notlar duzenlenen bir tutanağa gecirilir. Tutanak, Yeterlik Sınav Kurulu Başkanı ve uyeleri tarafından imzalanır.
(4) Yeterlik sınavının yazılı bolumunu başarmış sayılabilmek icin, sınav gruplarından alınan notlarda