7 Mart 2012 CARŞAMBA
Resmî Gazete
Sayı : 28226
YONETMELİK
Turkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığından:
YAZMA ESER UZMANLIĞI YONETMELİĞİ
BİRİNCİ BOLUM
Amac ve Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amac ve kapsam
MADDE 1 ? (1) Bu Yonetmeliğin amacı, Yazma Eser Uzman Yardımcılarının mesleğe alınma, yetiştirilme, tez ve yeterlik sınavları ile Yazma Eser Uzmanlığına atanma usul ve esaslarını; Yazma Eser Uzmanı ve Uzman Yardımcılarının calışma usul ve esasları ile gorev, yetki ve sorumluluklarını duzenlemektir.
(2) Bu Yonetmelik, Yazma Eser Uzmanları ile Yazma Eser Uzman Yardımcılarını kapsar.
Dayanak
MADDE 2 ? (1) Bu Yonetmelik, 28/12/2010 tarihli ve 6093 sayılı Turkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Kuruluş ve Gorevleri Hakkında Kanunun 8 inci maddesi ile 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun Ek 41 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
MADDE 3 ? (1) Bu Yonetmeliğin uygulanmasında;
a) Bakan: Kultur ve Turizm Bakanını,
b) Bakanlık: Kultur ve Turizm Bakanlığını,
c) Başkan: Turkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanını,

c) Başkanlık: Turkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığını,
d) Giriş Sınavı: Yazma Eser Uzman Yardımcılığı icin yapılacak giriş sınavını,
e) KPDS: Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
f) KPSS: Kamu Personel Secme Sınavını,
g) Komisyon: Yazma Eser Uzmanlığı Yeterlik Sınavı Komisyonunu,
ğ) Kurul:Yazma Eser Uzman Yardımcılığı Giriş Sınavı Kurulunu,
h) Uzman: Yazma Eser Uzmanını,
ı) Uzman Yardımcısı: Yazma Eser Uzman Yardımcısını,
i) Tez: Yazma Eser Uzman Yardımcılarının hazırlayacakları uzmanlık tezlerini,
j) Yeterlik Sınavı: Yazma Eser Uzmanlığı yeterlik sınavını,
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
Uzman Yardımcılığı Giriş Sınavı ve Atamaya İlişkin Esaslar
Uzman yardımcılığına giriş
MADDE 4 ? (1) Uzmanlığa giriş aşaması, uzman yardımcılığıdır. Uzman yardımcılığına atanabilmek icin KPSS'ye katılmış ve her sınav doneminde Başkanlıkca belirlenen puan turunde tespit edilecek asgari puanı almış olanlar arasından Başkanlıkca yapılan giriş sınavında başarılı olmak şarttır.
Giriş sınavı
MADDE 5 ? (1) Uzman yardımcıları, mesleğe giriş sınavı ile alınırlar. Uzman yardımcılığı giriş sınavı, KPSS sonuclarına gore Başkanlıkca yapılacak yazılı ve sozlu sınavdan oluşur.
(2) Giriş sınavı, kadro ve ihtiyac durumuna gore Başkanlıkca uygun gorulecek zamanlarda ve oğrenim dallarında hizmet alanı ve ozellikleri goz onune alınarak Komisyon tarafından yapılır. Başkanlık ihtiyac duyulan oğrenim dallarına gore ayrı ayrı kontenjan belirleyebilir.
(3) Giriş sınavına, KPSS sonuclarına gore sınav ilanında belirtilen taban puan esas alınarak ilan olunan kadro sayısının en fazla yirmi katı aday (son sıradaki adayla aynı puanı alanlar dahil) cağrılır.
(4) Giriş sınavına, oğrenim dalları itibariyle alınacak her bir uzman yardımcısı kadro kontenjanı icin Başkanlıkca ongorulen sayıda başvurunun olmaması halinde kadro ve ihtiyac durumuna gore oğrenim dalları arasındaki sayısal belirleme ve değişiklik yapma yetkisi Başkanlığa aittir.
Giriş sınavı duyurusu
MADDE 6 ? (1) Giriş sınavına katılma şartları, sınavın yapılış şekli, yeri, zamanı, iceriği ve değerlendirme yontemi, KPSS puan turleri ve asgari puanlar, puan sıralamasına gore kac adayın cağrılabileceği, son başvuru tarihi, başvuru yeri, başvuru şekli ve başvuruda istenecek belge ve beyanlar, gerek gorulmesi halinde oğrenim dalları ve kontenjanları, atama yapılacak kadro sayısı, sınıfı ve derecesi ile diğer hususlar sınav başvurusu icin ongorulen son tarihten en az otuz gun once Resmî Gazete'de ve Turkiye genelinde yayınlanan tirajı en yuksek ilk beş gazetenin en az birinde yayımlanır, ayrıca Başkanlığın kurumsal internet sayfasında duyurulur.
Giriş sınavına başvuru şartları
MADDE 7 ? (1) Uzman yardımcılığı giriş sınavına başvurmak isteyenlerin aşağıda belirtilen şartları taşımaları gerekir:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin (A) bendinde yer alan genel şartları taşımak,
b) En az dort yıllık lisans eğitimi veren kutuphanecilik, arşivcilik, bilgi ve belge yonetimi, Turk dili ve edebiyatı, Arap dili ve edebiyatı, Fars dili ve edebiyatı, tarih, Turk el sanatları, taşınır kultur varlıklarının korunması ve restorasyonu, kimya, biyoloji, sanat tarihi bolumleri ve ilahiyat fakultesi ile Arkeoloji ve Sanat Tarihi, Bilim Tarihi, Biyokimya, Ceviribilim, Dilbilimi, Dunya Dinleri, El Sanatları Tasarımı ve Uretimi, Eski Yunan Dili ve Edebiyatı, Felsefe, Hukuk, İbrani Dili ve Edebiyatı, Arapca Oğretmenliği, İlkoğretim Din Kulturu ve Ahlak Bilgisi Oğretmenliği, İngilizce İlahiyat, İslam ve Din Bilimleri, İslami İlimler, Karşılaştırmalı Edebiyat, Kimya Muhendisliği, Kimya Muhendisliği ve Uygulamalı Kimya, Kimya-Biyoloji Muhendisliği, Kurt Dili ve Edebiyatı, Latin Dili ve Edebiyatı, Matematik, Matematik Muhendisliği, Mutercim-Tercumanlık, Psikoloji, Sanat ve Tasarım Yonetimi, Sosyoloji, Tarih Oğretmenliği, Turk Dili ve Edebiyatı Oğretmenliği bolum veya fakulteleri veya bunlara denkliği Yuksekoğretim Kurulu tarafından kabul edilmiş yurtdışındaki yuksekoğretim kurumlarından mezun olmak veya bu alanlarda doktora yapmış olmak,
c) Giriş sınavının yapıldığı tarihte otuzbeş yaşını doldurmamış olmak,
c) Son başvuru tarihi itibarıyla gecerlilik suresi dolmamış KPSS'den, giriş sınav duyurusunda belirtilen puan turlerine gore asgari puana sahip olmak,
d) Başkanlıkca ilan edilecek ihtiyac oncelikli dillerin herhangi birinden KPDS'den (C) duzeyinde ya da buna denkliği Yuksekoğretim Kurulu tarafından kabul edilen sınavlardan eşdeğer seviyede puan almış olmak,
şartları aranır.
Başvuruda istenecek belgeler ve başvuru şekli
MADDE 8 ? (1) Uzman yardımcılığı yarışma sınavına katılabilmek icin Başkanlık internet sayfasından temin edilerek doldurulacak başvuru formu ile birlikte aşağıda yer alan belgelerin sınav ilanında belirtilen tarihe kadar Başkanlık İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığına şahsen veya posta yoluyla teslim edilmesi gerekir.
a) KPSS sonuc belgesinin aslı veya fotokopisi ya da bilgisayar cıktısı,
b) Yuksekoğrenim diplomasının veya gecici mezuniyet belgesinin aslı veya Başkanlıkca onaylanmış orneği,
c) KPDS ya da buna denkliği Yuksekoğretim Kurulu tarafından kabul edilen sınavlardan eşdeğer seviyede puan almış olanların sonuc belgesi aslı veya Başkanlıkca onaylı orneği,
c) İki adet vesikalık fotoğraf (4,5x6 cm),
d) Adayın ozgecmişi.
(2) Gerceğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları gecersiz sayılarak atamaları yapılmaz. Atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bunlar hicbir hak talep edemezler ve haklarında Turk Ceza Kanununun ilgili hukumleri uygulanmak uzere Cumhuriyet Başsavcılığına suc duyurusunda bulunulur.
(3) Postadaki gecikmeler ve ilanda belirtilen sure icerisinde yapılmayan başvurular değerlendirmeye alınmaz. Ancak posta yoluyla yapılan başvurularda istenilen belgelerin ilanda belirtilen son başvuru tarihine kadar Başkanlığa ulaşmış olması gerekir. Postadaki gecikme nedeniyle son başvuru tarihinden sonra Başkanlığa ulaşan başvurular işleme konmaz.
Giriş sınavına cağrı
MADDE 9 ? (1) Giriş sınavına ilişkin bilgiler Başkanlığın internet sayfasında yazılı sınavdan en az on gun once ilan edilir.
Giriş sınavı hazırlık komisyonu
MADDE 10 ? (1) Yapılacak sınav on calışmalarını yurutmek uzere İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığında, ana hizmet ve danışma birimlerinden olmak uzere en az beş kişiden Giriş Sınavı Hazırlık Komisyonu oluşturulur.
(2) Giriş Sınavı Hazırlık Komisyonu, başvuru icin ongorulen sure icerisinde yapılan muracaatları inceleyerek ilgililerde aranan gerekli şartların varlığını veya yokluğunu tespit eder, gerekli şartları haiz olmayanların belgelerini iade eder.
Sekretarya hizmetleri
MADDE 11 ? (1) Sınav hazırlık komisyonu, uzman yardımcılığı giriş sınavı kurulu ile uzmanlık yeterlik sınav komisyonunun sekretarya hizmetleri İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığınca yurutulur.
Giriş sınavı kurulu
MADDE 12 ? (1) Başkanlık tarafından, Bakanlıktan alınan onayla, Başkanın veya gorevlendireceği bir hizmet birimi daire başkanının ya da bir bolge mudurunun başkanlığında, diğer daire başkanları ile bir bolge muduru olmak uzere beş uye ile Giriş Sınavı Kurulu oluşturulur. Ana hizmet birimi başkanlarının tumu bu kurulda başkan ya da uye sıfatıyla yer alır. Başkanlığın diğer daire başkanları ve bolge mudurleri yedek uye olarak gorevlendirilir. İhtiyac duyulması halinde universite oğretim uyeleri arasından en fazla iki kişi kurul asil uyesi olarak gorevlendirilebilir.
(2) Kurulun asil ve yedek uyelerini belirlemeye Başkanlık yetkilidir.
(3) Kurul, uye tamsayısı ile toplanır ve oy cokluğu ile karar alır.
(4) Kurul başkan ve uyeleri kendilerinin, boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ucuncu dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve ikinci dereceye kadar (bu derece dahil) kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavda gorev alamazlar.
Kurulun gorevleri
MADDE 13 ? (1) Kurul; giriş sınavı sorularını hazırlar ve yapar, sınavların sonuclarını değerlendirir, giriş sınavı başarı sıralamasını yapar, uzman yardımcısı aday listesini hazırlayarak Başkanlık Makamına sunar.
Yazılı sınav ve konuları
MADDE 14 ? (1) Yazılı Sınav, klasik veya test usulunde Kurulca yapılır.
(2) Yazılı sınav konularının ağırlık puanları sınav ilanında belirtilir.
(3) Yazılı sınav iki ayrı grup olarak,
a) Kutuphanecilik, arşivcilik, bilgi ve belge yonetimi, Turk dili ve edebiyatı, Arap dili ve edebiyatı, Fars dili ve edebiyatı, sanat tarihi, tarih bolumleri ile ilahiyat fakultesi mezunlarına yonelik,
1) Yazma ve eski basma eserlerin kataloglanması, sınıflanması, dijitalleştirilmesi, hizmete sunulması ve benzeri kutuphanecilik meslek bilgisi,
2) Kitap ve kutuphanecilik tarihi, hat, tezhip, minyatur ve benzeri geleneksel Turk el sanatları, Fen ve Sosyal İlimler alanlarında eser vermiş unlu muellifler ve eserleri,
3) Bu fıkrada belirtilen alanlardaki eserlerin diline ve iceriğine vukufiyet derecesi,
4) Yazma ve eski basma eserlerde Osmanlı Turkcesi, Arapca ya da Farsca, transkripsiyon veya cevirisi,
b) Turk el sanatları, taşınır kultur varlıklarının korunması ve restorasyonu, kimya, biyoloji bolum mezunlarına yonelik,
1) Yazma ve eski basma eserlerin konservasyonu, restorasyonu, ciltcilik ve benzeri mesleki bilgi,
2) Kitap ve kutuphanecilik tarihi, hat, tezhip, minyatur ve benzeri geleneksel Turk el sanatları, Fen ve Sosyal İlimler alanlarında eser vermiş unlu muellifler ve eserleri,
3) Eski basma eserlerde Osmanlı Turkcesi okuma ve transkripsiyonu,
konularından oluşur.
Yazılı sınav sorularının hazırlanması ve yapılış şekli
MADDE 15 ? (1) Yazılı sınav soruları Kurul tarafından hazırlanır. Sınav soruları Kurul uyelerince imzalanarak muhurlu zarf icinde Kurul Başkanına teslim edilir.
(2) Yazılı sınavlarda isim yeri kapalı ozel cevap kağıtları kullanılır. Sınav, Kurulca gorevlendirilecek yeterli sayıda salon başkanı ve gozetmenin gozetimi ve denetimi altında yapılır. Sınav başlamadan once, adayların kimliklerinin kontrol edildiği, soru zarfının sağlam, kapalı ve muhurlu olduğu hususunda tutanak duzenlenir. Sınav kuralları acıklanarak, adayların onunde kapalı soru zarfı acılarak sorular dağıtılır.
(3) Sınavın başlama ve bitiş saati, kac adayın katıldığı, her adayın kullandığı kağıt adedini gosteren tutanak duzenlenir. Toplanan cevap kağıtları ve tutanaklar zarf icine konularak kapatılıp muhurlendikten sonra Kurul Başkanına teslim edilir.
(4) Sınavda duzenlenen tutanaklar salon başkanı ve gozetmenlerce de imzalanır.
Yazılı sınavın değerlendirilmesi
MADDE 16 ? (1) Kurul, sınav kağıtlarını değerlendirmek uzere uye tam sayısı ile toplanır. Cevap kağıtlarının bulunduğu kapalı zarf acılır. Cevap kağıtları numaralandırılarak, bu numaralandırmaya ilişkin bir liste oluşturulur. Her adaya Kurul uyelerince ayrı ayrı yuz puan uzerinden not verilir. Son değerlendirme notu, her bir aday icin Kurulca verilen notların aritmetik ortalaması alınarak belirlenir. Son değerlendirme notları, cevap kÂğıtlarının numaralarına ilişkin listeye işlenir. Adayların ad ve soyadları, değerlendirme notlarının listeye işlenmesinden sonra, Sınav Kurulunca cevap kÂğıtlarının ad yazılı kısımları acılmak suretiyle listedeki ilgili alanlara gecirilir.
(2) Yazılı Sınav gecer notu en az yetmiş olup,
a) 14 uncu maddenin ucuncu fıkrasının birinci bendinde yer alan gruptaki adayların yazılı sınavda başarılı sayılabilmeleri icin, aynı maddenin aynı fıkrası ve aynı bendinin (1), (2) ve (3) numaralı alt bentlerinde yer alan konular yuzde elli uzerinden; (4) numaralı alt bendinde yer alan konu yuzde elli uzerinden,
b) 14 uncu maddenin ucuncu fıkrasının ikinci bendinde yer alan gruptaki adayların yazılı sınavda başarılı sayılabilmeleri icin, aynı maddenin aynı fıkrası ve aynı bendinin (1) ve (2) numaralı alt bendinde yer alan konular yuzde yetmiş uzerinden; (3) numaralı alt bendinde yer alan konu yuzde otuz uzerinden,
hesaplanır.
(3) Başarı sıralamasına gore oluşturulan liste, sınav bitimini takip eden on iş gunu icinde Başkanın onayına sunulur. Liste Başkanlık binasında asılmak ve Bakanlığın veya Başkanlığın internet sitesinde yayımlanmak suretiyle duyurulur. İlgililer, duyuru tarihinden itibaren beş iş gunu icerisinde sınav sonuclarına itiraz edebilir. Yapılan itirazlar sınav kurulunca otuz gun icinde sonuclandırılır. Sınav sonucu, sozlu sınava girecek tum adaylara yazılı olarak bildirilir. Yazılı sınavı kazanamayanlar sozlu sınava alınmazlar.
(4) Yazılı sınavda başarılı olanlar arasından, en yuksek puandan başlanarak giriş sınavı duyurusunda belirtilen kadronun dort katı kadar aday sozlu sınava cağrılır. Cağrılacak olan son sıradaki aday ile eşit puana sahip adayların tamamı da sozlu sınava cağrılır.
(5) Yazılı sınavda 70 ve uzeri puan almış olmak asıl ve yedek listedeki sıralamaya giremeyen adaylar icin muktesep hak teşkil etmez.
Yazılı sınav sonuclarının duyurulması
MADDE 17 ? (1) Yazılı sınav sonucları, Başkanlık internet sayfasında duyurulur.
(2) Sozlu sınava girmeye hak kazananlar, sozlu sınav tarihinden en az on beş gun once sınavın yapılacağı yer, gun ve saat yazılı veya elektronik olarak bildirilmek suretiyle sınava cağrılırlar.
Sozlu sınavın yapılması ve değerlendirilmesi
MADDE 18 ? (1) Sozlu sınav 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun Ek 41 inci maddesinin ucuncu ve dorduncu fıkralarına gore yapılır.
(2) Buna gore sozlu sınav adayların;
a) Sınav konularına ilişkin bilgi duzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp ozetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gucu,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
c) Ozguveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kulturu,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere acıklığı
yonlerinden değerlendirilerek, ayrı ayrı puan verilmek suretiyle gercekleştirilir.
(3) Adaylar, kurul tarafından ikinci fıkranın (a) bendi icin elli puan, (b) ila (e) bentlerinde yazılı ozelliklerin her biri icin onar puan uzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa gecirilir. Bunun dışında sozlu sınav ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz. Sozlu sınavda başarılı sayılmak icin, kurul başkan ve uyelerinin yuz tam puan uzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.
Giriş sınavı başarı puanının ve başarı sıralamasının tespit edilmesi
MADDE 19 ? (1) Giriş sınavı başarı puanı; yazılı ve sozlu sınav puanlarının aritmetik ortalamasından oluşur.
(2) Giriş sınavı sonucları, komisyonca, puanı en yuksek adaydan başlamak suretiyle başarı derecesine gore sıraya konulup, atama yapılacak kadro sayısı kadar aday asıl, sınav duyurusunda belirtilen uzman yardımcısı kadro sayısının yarısı kadar aday ise yedek olarak tespit edilerek bir liste halinde tutanağa bağlanır.
(3) İhtiyac duyulan oğrenim dallarına gore ayrı ayrı kontenjan belirlenmiş ise bu belirleme goz onunde bulundurulmak suretiyle asıl ve yedek listeler oluşturulur.
(4) Asıl ve yedek listelerde sıralama yapılırken, adayların giriş sınavı puanının eşit olması halinde, yazılı puanı yuksek olan adaya; yazılı puanların da eşit olması halinde, KPSS puanı yuksek olan adaya oncelik tanınır.
(5) Başarı sırasına gore alınacak yedek listede yer alan adayların hakları ilan tarihini takip eden altı ay sureyle gecerli olup, daha sonraki sınavlar icin muktesep hak veya herhangi bir oncelik hakkı teşkil etmez.
(6) Giriş sınavından 70 ve uzerinde puan almış olmak asıl ve yedek listedeki sıralamaya giremeyen adaylar icin muktesep hak teşkil etmez.
(7) Sınavda başarılı olanların sayısı ilan edilen kadro sayısından daha az ise sadece başarılı olanlar sınavı kazanmış kabul edilir.
Sınav sonucunun duyurulması ve itiraz
MADDE 20 ? (1) Giriş sınavı sonucları Başkanlığın internet sayfasında duyurulur. Ayrıca asıl ve yedek listelerde yer alan adaylara sınav sonucu yazılı olarak bildirilir.
(2) Sınav sonuclarının duyurulmasından itibaren beş işgunu icinde yazılı olarak Komisyona itiraz edilebilir. İtirazlar, Sınav Kurulunca en fazla on gun icinde incelenerek karara bağlanır. İtiraz sonucu adaya yazılı olarak bildirilir.
(3) Giriş sınavı neticesinde sınavı kazanıp uzman yardımcısı kadrolarına atananların sınavla ilgili belgeleri ozluk dosyalarında saklanır. Atanamayanların başvuru belgeleri giriş sınavını sonuclarının ilanını izleyen altı ay icinde talepleri halinde ilgililere iade edilir.
Uzman yardımcılarının atanması
MADDE 21 ? (1) Giriş sınavını kazananlar bildirim tarihinden itibaren;
a) Adli sicil kaydına dair yazılı beyanı,
b) Sağlık acısından gorevini devamlı yapmasına engel bir durumu olmadığına ilişkin yazılı beyanı,
c) Erkek adaylar icin askerlikle ilişiği olmadığına dair yazılı beyanı,
c) Mal bildirimi,
d) 4 adet renkli vesikalık fotoğraf
ile birlikte yazılı olarak yapacakları başvuru uzerine durumlarına uygun uzman yardımcısı kadrolarına atamaları yapılır.
(2) Atama işlemlerinin yapılması icin kendilerine bildirilen sure icerisinde gecerli bir mazereti olmadığı hÂlde muracaat etmeyenlerin atama işlemleri yapılmaz.
(3) Giriş sınavını kazananlardan başvuru belgelerinde gerceğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları gecersiz sayılır ve atamaları yapılmaz. Atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bu kişiler hicbir hak talep edemezler ve haklarında, Cumhuriyet Başsavcılığına suc duyurusunda bulunulur.
UCUNCU BOLUM
Uzman Yardımcılarının Yetiştirilmesi,
Yeterlik Sınavı ve Uzmanlığa Atama
Uzman yardımcılarının eğitimi ve yetiştirilmesi
MADDE 22 ? (1) Uzman Yardımcılığı suresi fiilen en az uc yıldır.
(2) Uzman yardımcıları, 21/2/1983 tarihli ve 83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yururluğe konulan Aday Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yonetmelik hukumleri cercevesinde eğitim ve staja tabi tutulurlar.
(3) İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığınca diğer birimlerin goruşleri de alınmak suretiyle uzman yardımcıları icin uc yıllık bir sureyi kapsayacak şekilde calışma ve yetiştirme planı hazırlanır ve Başkan tarafından onaylanır.
(4) Calışma ve yetiştirme planı;
a) Kurumun gorev alanı ile ilgili inceleme ve araştırma yapılmasını,
b) Yazışma, rapor yazma, inceleme, araştırma ve denetim teknikleri, stratejik yonetim anlayışı konularında gerekli bilgi ve yeteneğin kazandırılmasını,
c) Bilimsel calışma ve araştırma alışkanlığının kazandırılmasını,
c) Yabancı dil bilgisinin geliştirilmesini,
d) Başkanlığın calışma alanı ile ilgili olarak yurtici ve yurtdışında konferans, seminer ve eğitim programlarına katılım yoluyla eğitim tecrubesi kazandırılmasını,
e) Meslekî bilgi ve becerilerin edinilmesini, bunun icin gerektiğinde Başkanlığın hizmet birimlerinde staj amaclı rotasyona tabi tutulabilmelerini,
f) Uzman yardımcılarına, gorevlerinde uzmanlaşabilmeleri icin gerekli tanım, kavram, yontem ve uygulamalara ilişkin asgari temel bilgilerin ve kurumsal kulturun kazandırılmasını,
sağlamaya yonelik calışmaları icerir.
(5) Gorev yapılan hizmet birimlerinin daire başkanları, uzman yardımcılarının calışmaları ve genel davranışları hakkındaki goruşlerine de yer verdikleri Başkanlıkca hazırlanan Uzman Yardımcısı Değerlendirme Formunu, staj surecinin bitimini takip eden otuz gun icinde duzenleyerek, İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığına gonderirler.
Calışma duzeni
MADDE 23 ? (1) Uzman yardımcıları, bağlı oldukları daire başkanınca belirlenen uzmanlarla birlikte ve onların gozetiminde calışırlar.
Tez konusunun belirlenmesi
MADDE 24 ? (1) Uzman yardımcıları; aylıksız izin, toplamı uc ayı aşan hastalık ve refakat izinleri haric olmak uzere, iki yıllık hizmet suresinin bitiminden onceki bir ay icerisinde Başkanlığın gorev alanı ile ilgili konularda bir tez konusu secerek birim amirleri aracılığıyla İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığına gonderirler. Tez konuları İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı tarafından incelenerek Başkanlıktan alınacak onay ile kesinleşir.
(2) Tez konusunun Başkanlık tarafından uygun bulunmaması halinde uzman yardımcısı, tebliğ tarihinden itibaren en gec onbeş gun icerisinde birim amirinin onerileri doğrultusunda yeni bir tez konusu belirler. Belirlenen tez konusu aynı usulle onaya sunulur. Tez konusunun ikinci kez uygun gorulmemesi halinde onay mercii tarafından yeni bir tez konusu re'sen belirlenir.
(3) Belirlenen tez konusu, uzman yardımcısının talebi ve bağlı bulunduğu birim amirinin onayı ile bir defaya mahsus olmak uzere değiştirilebilir.
(4) Tez konusu uygun bulunan adayın, tezinde yeterli ilerlemeyi sağlayamaması ve konusunu değiştirmeyi istemesi durumunda tez danışmanının onayı, değiştirme isteğinin gerekcesi ile yeni tez konusunu belirten dilekcesi uzerine tez konusunun kesinleşmesinden itibaren en gec uc ay icerisinde tez konusu Başkanlıkca değiştirilebilir.
(5) Kesinleşen tez konusu ilgili uzman yardımcısına ve calıştığı birime tebliğ edilir.
(6) Tez konusunun kesinleşip ilgiliye tebliğinden itibaren on beş gun icinde kurum icinden ilgili tez konusunda uzman bir personel tez danışmanı olarak Başkanlıkca gorevlendirilerek ilgililere tebliğ edilir. Gerektiğinde, kamu kurum ve kuruluşları ile yuksekoğretim kurumlarından Başkanlıkca uygun gorulecek kişiler tez danışmanı olarak gorevlendirilebilir.
(7) Tez danışmanının Başkanın onayı ile gorevinden cekilmesi durumunda, yeni bir tez danışmanı belirlenir.
Uzmanlık tezinin hazırlanması
MADDE 25 ? (1) Uzman yardımcıları tez danışmanlarının belirlendiği tarihten itibaren en gec iki ay icinde tez danışmanı rehberliğinde bir tez onerisi hazırlarlar.
(2) Uzmanlık tezi, tez konusunun kesinleşmesini takip eden tarihten itibaren en gec bir yıl icerisinde hazırlanır. Tezde İngilizce ve Turkce hazırlanacak, ikişer sayfayı gecmeyecek ozet bolumun de bulunması şarttır.
(3) Uzmanlık tezleri, tez danışmanının danışmanlığında bilimsel esaslara uygun olarak hazırlanır.
(4) Uzman yardımcısının hazırlayacağı tezin kendi goruş ve değerlendirmelerini icermesi ve bilimsel calışma etiğine uygun olması gerekir. Tezin daha once yuksek lisans, doktora tezi veya başka bir amacla benzer tarzda hazırlanmamış ve kullanılmamış olması esastır. Aksi durumun tespiti halinde tez gecersiz sayılır ve ilgililer hakkında disiplin işlemleri uygulanır.
(5) Hazırlanacak tezlerin şekil unsurları ile ilgili usul ve esaslar yonerge ile belirlenir.
Uzmanlık tezinin teslimi
MADDE 26 ? (1) Uzman yardımcıları hazırladıkları tezleri tez danışmanına tutanakla teslim eder, tez danışmanı on gun icinde tez ile ilgili raporunu hazırlar, ilgili birim tarafından tezler danışmanca hazırlanan raporlarla birlikte yedi nusha olarak İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığına teslim edilir.
Tez savunması
MADDE 27 ? (1) Teslim edilen tezler, İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı tarafından bir hafta icinde 30 uncu maddedeki esaslara gore oluşturulacak Yeterlik Sınav Komisyonuna gonderilir. Komisyon, tez jurisi olarak uzman yardımcısının tezini değerlendirir.
(2) Komisyon, her bir adayın tez savunmalarını alır ve tez danışmanı raporu ile birlikte değerlendirir. Tezin yeterli veya yetersiz olduğuna oy cokluğu ile karar verilir. Yetersiz bulunan tezler icin gerekcenin gosterilmesi zorunludur. Yeterli bulunup şekil yonunden duzeltilmesi istenen tezler, ilgili uzman yardımcıları tarafından bir ay icinde duzeltilir.
(3) Tezin başarısız bulunması veya suresi icinde tezin sunulmaması halinde, Komisyon tarafından tezde tespit edilen eksiklikler yazılı olarak bildirilir ve uzman yardımcısına tezini duzeltmesi veya yeni bir tez hazırlaması ya da tezini sunması icin altı ayı aşmamak uzere ek sure verilir.
Yeterlik sınavı ve değerlendirme
MADDE 28 ? (1) Yeterlik sınavı yazılı sınavdan oluşur. Yeterlik sınavıyla, uzman yardımcılarının gorev ve yetki alanlarını ilgilendiren mevzuat ve uygulamaları ile mesleğin gerektirdiği bilgi ve nitelikleri kazanıp kazanmadıkları olculur ve Yeterlik Sınav Komisyonu tarafından yapılır.
(2) Yeterlik sınav tarihi, konuları ve yapılış şekli Başkanlıkca belirlenerek, sınav tarihinden en az iki ay once uzman yardımcılarına yazılı olarak bildirilir.
(3) Sınavda yuz tam puan uzerinden en az yetmiş puan alanlar başarılı sayılır.
(4) Yeterlik sınavı sonucunda başarılı olanlar, en yuksek puandan başlanmak suretiyle başarı puanına gore sıralanarak bu hususta hazırlanan isim listesi İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığına gonderilir.
(5) Yeterlik sınavında başarılı olamayanlar veya sınava girmeye hak kazandığı hÂlde gecerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara, bir yıl icinde ikinci bir hak daha verilir.
(6) Sınav sonucuna itirazlar, sonucların ilan edildiği tarihten itibaren beş işgunu icerisinde, yapılır. İtirazlar, komisyona ulaştığı tarihten itibaren en gec onbeş gun icerisinde incelenerek sonuclandırılır ve neticesi ilgiliye yazılı olarak bildirilir.
Yeterlik sınavına girme koşulları
MADDE 29 ? (1) Yeterlik sınavına girebilmek icin aşağıdaki şartlar aranır:
a) Uzman yardımcısı kadrosunda, adaylıkta gecen sureler dÂhil ve aylıksız izin ile toplamı uc ayı aşan hastalık ve refakat izinleri haric olmak uzere, en az uc yıl fiilen calışmış olmak.
b) Hazırladıkları uzmanlık tezinin tez komisyonu tarafından başarılı bulunması.
Yeterlik sınav komisyonu
MADDE 30 ? (1) Yeterlik Sınav Komisyonu, Başkanın veya gorevlendireceği bir daire başkanının başkanlığında; daire başkanları ve bolge mudurlerinden, Başkanlıkca secilen altı uye olmak uzere toplam yedi kişiden teşekkul eder. Ayrıca, Kurum icinden uc yedek uye aynı usulle tespit edilir. Asıl uyelerin herhangi bir nedenle Komisyona katılamamaları halinde yedek uyeler tespit sırasına gore Komisyona katılırlar.
(2) Komisyonun başkan ve uyeleri kendilerinin, eşlerinin, ucuncu derece dahil olmak uzere bu dereceye kadar kan ve ikinci derece dahil olmak uzere bu dereceye kadar kayın hısımlarının katıldığı sınavda gorev alamazlar.
(3) Komisyon uye tam sayısı ile toplanır, kararlar oy cokluğu ile alınır, cekimser oy kullanılamaz ve olumsuz oylar gerekcelendirilir.
Uzman kadrosuna atama
MADDE 31 ? (1) Uzman yardımcısının uzman kadrosuna atanabilmesi icin;
a) Aylıksız izin, toplamı uc ayı aşan hastalık ve refakat izni nedeniyle gorevden ayrı kalınan sureler hesaba katılmaksızın en az uc yıl fiilen calışmış olması,
b) Başkanlığın calışma konuları ile ilgili hazırladığı uzmanlık tezinin kabul edilmesi,
c) Yeterlik sınavında başarılı olması,
c) KPDS'den asgari (C) duzeyinde veya dil yeterliği bakımından buna denk kabul edilen ve uluslar arası gecerliliği bulunan başka bir belgenin yeterlik sınav tarihinden itibaren en gec iki yıl icerisinde ibraz edilmesi
şartları aranır.
(2) Birinci fıkrada belirtilen şartları taşıyan uzman yardımcısı, munhal kadro durumuna gore uzman olarak atanır.
Başarısızlık hali
MADDE 32 ? (1) Verilen ek sure icinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler, ikinci sınavda da başarı gosteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar uzman yardımcısı unvanını kaybederler ve Başkanlıkta durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara atanırlar.
DORDUNCU BOLUM
Uzman ve Uzman Yardımcılarının Gorev ve Sorumlulukları
Uzman yardımcılarının gorevleri
MADDE 33 ? (1) Uzman Yardımcıları;
a) Gorevlendirildikleri dairenin gunluk, kısa ve uzun vadeli işlerine katkıda bulunmak,
b) Uzmanlarca yapılacak araştırma, inceleme ve diğer calışmalar icin gerekli dokumanları toplamak, on hazırlıkları ve gerektiğinde tek başına araştırma ve inceleme calışmaları yapmak,
c) Mesleki bilgilerinin geliştirilmesinde yararlı olacağı daire başkanlıklarınca belirlenen yayınları takip ederek, okudukları yayınların isimleri ile ozet ve eleştirilerini kapsayan bir raporu uc ayda bir bağlı olduğu daire başkanına vermek,
c) Uzmanlar ile birlikte ulusal veya uluslar arası bilimsel konferans, sempozyum ve benzeri etkinliklere katılmak ve duzenlemek,
d) Eğitim ve yetiştirme programlarına katılmak,
e) İlgili Daire Başkanlarınca veya Uzmanlarca verilecek benzeri nitelikteki diğer gorevleri yerine getirmek,
ile yukumludurler.
Uzmanların gorev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 34 ? (1) Uzmanlar,
a) 6093 Sayılı Turkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Teşkilat Kanunu ile Kuruma verilmiş olan gorevlerin yerine getirilmesine ve başarıyla sonuclandırılmasına yonelik uzmanlık gerektiren tum iş ve işlemleri yapmak ve yapılmasını gozetlemekle,
b) Başkanlıkca veya ilgili daire başkanlığınca verilecek diğer gorevleri yapmak ve uzman yardımcılarını yetiştirmekle,
c) Kendilerine verilen benzeri nitelikteki diğer gorevleri zamanında ve mevzuata uygun olarak yerine getirmekle,
sorumludurlar.
BEŞİNCİ BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
Eğitim
MADDE 35 ? (1) Uzman ve uzman yardımcıları uygun gorulecek zamanlarda eğitim programlarına alınır.
(2) Eğitimler Başkanlık calışanları tarafından verilebileceği gibi ihtiyac duyulması halinde diğer kamu gorevlilerinden de faydalanılabilir. Eğitimler, Başkanlıkca gerek gorulmesi halinde gercek veya tuzel kişilerden hizmet satın alınması yoluyla da yaptırılabilir.
(3) Uzmanlar mesleki kıdemleri dikkate alınarak, İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı tarafından tespit edilecek programlar cercevesinde staj veya araştırma yapmak, mesleki bilgi ve gorgulerini artırmak veya yurtdışındaki universitelerden kabul belgesi almaları şartı ile lisansustu calışma yapmak uzere; 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına Gonderilecek Devlet Memurları Hakkında Yonetmelik hukumleri cercevesinde yurtdışına gonderilebilirler.
Mesleki kıdem
MADDE 36 ? (1) Uzmanların calışma, yetişme ve ilerlemelerinde kıdem esası uygulanır.
(2) Kıdem meslekte gecirilen suredir. Gecici ayrılmalar bu sureye dahildir. Aynı giriş veya aynı yeterlik sınavında başarı gostererek uzmanlığa atananlar arasında kıdem sıralaması başarı sırasına gore belirlenir.
Uzmanlığa yeniden atanma
MADDE 37 ? (1) Uzman unvanını kazandıktan sonra herhangi bir sebeple Başkanlıktaki gorevinden ayrılmış olup da yeniden uzmanlığa atanmak isteyenler, boş kadro bulunmak ve gereken şartları kaybetmemiş olmak kaydıyla, durumlarına uygun uzman kadrolarına atanabilirler.
Yetki
MADDE 38 ? (1) Başkanlık, uzman ve uzman yardımcılarının bu Yonetmelikte yer alan konularla ilgili olarak alt duzenleyici işlemleri yapmaya yetkilidir.
Hukum bulunmayan hÂller
MADDE 39 ? (1) Bu Yonetmelikte hukum bulunmayan hÂllerde, 6093 sayılı Turkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Kuruluş ve Gorevleri Hakkında Kanun, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Kamu Gorevlerine İlk Defa Atanacaklar İcin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yonetmelik hukumleri uygulanır.
Geciş hukumleri
GECİCİ MADDE 1 ? (1) 6093 sayılı Turkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Kuruluş ve Gorevleri Hakkında Kanunun 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen fakulte veya yuksekokullardan veya bunlara denkliği Yuksekoğretim Kurulunca onaylanmış yurt dışındaki yuksek oğrenim kurumlarından mezun olmak şartıyla,
a) Kamu kurum ve kuruluşlarında halen calışmakta olanlardan, mesleğe yarışma sınavı ile giren ve belirli sureli meslek ici eğitimden sonra ozel bir yeterlilik sınavı sonucunda uzman kadrolarına atanmış ve 6093 Sayılı Kanunun yururluğe girdiği tarihten itibaren en gec altı ay icinde başvuranlardan Bakanlıkca yazılı ve sozlu sınav şeklinde yapılacak Osmanlı Turkcesi sınavının her bir aşamasından 100 uzerinden en az 70 puan alarak başarılı olanlar Kanunun Gecici 1 inci maddesinin yedinci fıkrası kapsamında uzman kadrolarına,
b) Bakanlık bunyesinde 6093 sayılı Kanunun yururluğe girdiği tarih itibariyle en az uc yıl calışmış olan personelden, bir yıl icinde başvuranlardan Bakanlıkca yapılacak mesleki bilgiyi iceren sınavda başarılı olanlar, Kanunun Gecici 1 inci maddesinin sekizinci fıkrası kapsamında uzman yardımcısı kadrolarına,
c) Bakanlıkta Kultur ve Turizm Uzmanları arasından bir yıl icerisinde başvuranlar, Kurulca mulakata cağrılarak değerlendirilir; başarılı sayılanlar Kanunun Gecici 1 inci maddesinin sekizinci fıkrası kapsamında uzman kadrolarına,
naklen atanırlar.
(2) Bu maddenin birinci fıkrasının (a) bendine gore Başkanlık kadrolarına naklen atanacak olanların sayısı, uzman kadro sayısının yuzde yirmisini; (b) ve (c) bentlerine gore atanacak olanların sayısı ise, uzman ve uzman yardımcısı kadro sayılarının yuzde kırkını gecemez.
(3) Bu maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerine gore yapılacak olan başvurular, bu yonetmeliğin 10 uncu maddesinde tanımlanan Komisyonca değerlendirilir.
(4) Bu maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen; sınav ve mulakatlar Bakanlık onayı ile, bu Yonetmeliğin 12 nci maddesinde tanımlanan Kurulca yapılır.
(5) Bu maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerine gore mulakatta adayların değerlendirilmesi bu Yonetmeliğin 18 inci maddesi esaslarına gore gercekleştirilir.
(6) Sınavda başarılı olanların atamaları yapılır.
(7) Bakanlık bunyesinde Kultur ve Turizm Uzman Yardımcısı kadrolarında calışmakta olup, sınava girme koşullarını taşıyan ve uzman yardımcılığı giriş sınavında başarılı olanların atamaları yapıldıktan sonra Bakanlıkta uzman yardımcılığında gecirmiş oldukları sureler, Yazma Eser Uzman Yardımcılığında gecmiş sayılır ve 29 uncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendindeki surenin hesabında dikkate alınır.
Yururluk
MADDE 40 ? (1) Bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 41 ? (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Başkan yurutur.