
20 Mart 2012 SALI
Resmî Gazete
Sayı : 28239
YONETMELİK
Millî Eğitim Bakanlığından:
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI OZEL OĞRETİM KURUMLARI YONETMELİĞİ
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac
MADDE 1 ? (1) Bu Yonetmeliğin amacı, her derece ve turdeki ozel oğretim kurumlarının acılış ve işleyişiyle ilgili usul ve esasları duzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 ? (1) Bu Yonetmelik, 8/2/2007 tarihli ve 5580 sayılı Ozel Oğretim Kurumları Kanununda belirtilen ozel oğretim kurumlarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 ? (1) Bu Yonetmelik, 5580 sayılı Kanun ile 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının TeşkilÂt ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin 13 uncu ve 36 ncı maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 ? (1) Bu Yonetmelikte gecen;
a) Akşam lisesi: Gunduz oğrenim yapan ortaoğretim okullarında okuma hakkı olmayanlara eğitim ve oğretim imkÂnı sağlayan okulları,
b) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
c) Diğer personel: Kurumda eğitim ve oğretim hizmetleri sınıfı dışındaki gorevli personeli,
c) Eğitim personeli: Kurumda gorevli yonetici, oğretmen, uzman oğretici, usta oğretici ve benzeri personeli,
d) Genel mudurluk: Ozel Oğretim Kurumları Genel Mudurluğunu,
e) Hizmet ici eğitim merkezi: 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununun genel ve ozel amaclarıyla temel ilkelerine uygun olarak resmî veya ozel kurum, kuruluş veya iş yeri personeline hizmet ici eğitim yoluyla eğitim veren ozel oğretim kurumlarını,
f) Kanun: 5580 sayılı Ozel Oğretim Kurumları Kanununu,
g) Kurum: Okul oncesi eğitim, ilkoğretim, ortaoğretim, yabancı, azınlık, ozel eğitim okulları, milletlerarası ozel oğretim kurumları ile ceşitli kursları, uzaktan oğretim yapan kuruluşları, dershaneleri, motorlu taşıt suruculeri kursları, hizmet ici eğitim merkezleri, oğrenci etut eğitim merkezleri, ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri ile benzeri ozel oğretim kurumlarını,
ğ) Kurum kontenjanı: Kurumda aynı anda oğrenim gorecek en fazla oğrenci veya kursiyer sayısını,
h) Kurum muduru: Ozel oğretim kurumunun mudurunu,
ı) Program: Orgun ve yaygın ozel oğretim kurumlarında uygulanacak duzeyi ile suresi belirlenen ve Bakanlıkca onaylanan oğretim programlarını,
i) Usta oğretici: En az ortaoğretimden mezun olmuş ve alanında oğrenim gorduğunu belgelendiren veya alanında sertifika sahibi olan oğreticileri,
j) Uzman oğretici: Gorevlendirileceği alanda yuksekoğrenim mezunu oğreticileri,
k) Ucret: Kurumların turune gore ders saati veya bir oğretim yılı icin bir oğrenci ya da kursiyerden alınacak ucreti,
l) Ucretsiz okutulacak oğrenci ve kursiyer: Bir oğretim yılı veya donem icinde ucretsiz veya indirimli oğrenim goren oğrenci ve kursiyeri,
m) Yıl: Değerlendirmeye esas işlemin başlangıcından itibaren gecen 12 aylık sureyi
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
Kurum Acma, Devir, Nakil ve Kapatma
Kurum acma
MADDE 5 ? (1) Kanunun 3 uncu maddesi hukmu doğrultusunda ozel oğretim kurumlarına kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı verilir.
(2) Kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatının verilebilmesi icin aşağıdaki belgeler istenir;
a) Form dilekce (EK-1).
b) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Turk Ceza Kanununun 53 uncu maddesinde belirtilen sureler gecmiş olsa bile; kasten işlenen bir suctan dolayı bir yıl veya daha fazla sureyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile devletin guvenliğine karşı suclar, Anayasal duzene ve bu duzenin işleyişine karşı suclar, millî savunmaya karşı suclar, devlet sırlarına karşı suclar ve casusluk, zimmet, irtikÂp, ruşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, guveni kotuye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suctan kaynaklanan mal varlığı değerlerini aklama veya kacakcılık ve aynı Kanunun Cinsel Dokunulmazlığa Karşı Suclar başlıklı İkinci Kısmının Altıncı Bolumunde duzenlenen maddelerde yer alan suclardan mahkûm edilmemiş olduğuna dair yazılı beyanı.
c) Kurucu tuzel kişi ise kuruluş amacları icinde ozel oğretim kurumu işletmeciliği yapılacağına ilişkin ifadenin de yer aldığı ve tuzel kişinin niteliğine gore Turkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanmış ana sozleşme, tuzuk ya da vakıf senedinin millî eğitim mudurluğunce onaylı orneği.
c) Kurucu temsilcisinin kurumu acma, kapatma, devir ve benzeri işlemleri yurutme yetkisine sahip olduğunun belirlendiği yonetim kurulu kararının millî eğitim mudurluğunce onaylı orneği.
d) Binanın kurum acılacak kat veya katları icin ayrı ayrı ve okul olarak kullanılacak binaların ayrıca bahceleri icin de uc adet 35x50 cm veya A3 ebadında kÂğıtlara cizilmiş yerleşim planının millî eğitim mudurluğunce onaylı orneği.
e) Resmî benzeri okulların tabi olduğu yonetmeliği uygulamak isteyen okulların kurucusunun yazılı beyanı, resmî benzeri okulların tabi olduğu yonetmeliklerden farklı uygulama yapmak isteyen okullar icin Bakanlıkca onaylanmak uzere hazırlanan uc nusha kurum yonetmeliği taslağı ve CD'si veya kurucunun daha once acılış izni almış başka bir okulu icin Bakanlıkca onaylanmış kurum yonetmeliğini uygulayacağına ilişkin yazılı beyanı.
f) Ceşitli kurslar, ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, motorlu taşıt suruculeri kursları ve hizmet ici eğitim merkezlerinin uygulayacakları oğretim programının onaylandığı Talim ve Terbiye Kurulu kararının tarih ve sayısı.
g) Resmî benzeri olmayan veya deneme mahiyetinde program uygulayan kurumlar ile Bakanlıkca onaylanarak uygulamaya konulmuş oğretim programı ve haftalık ders cizelgesi bulunmayan kurumlar icin; Bakanlıkca onaylanmak uzere uc nusha oğretim programı taslağı, haftalık ders cizelgesi taslağı ve CD'si.
ğ) Yonetici calışma izin teklifi ve kurum oğretime başlamadan once nitelikleri de belirtilen gerekli tum personele ilişkin calışma izin tekliflerinin yapılacağına dair kurucunun yazılı beyanı.
h) Kurum binası kurucuya ait ise tapu senedinin millî eğitim mudurluğunce onaylı orneği; kurum binası kiralık ise okullarda oğretim suresi kadar, diğer kurumlarda da en az bir yıllık kira sozleşmesinin aslı veya millî eğitim mudurluğunce onaylı orneği.
ı) Denizcilik ve havacılık kursu gibi ozellik arz eden ozel oğretim kurumları icin ilgili bakanlıkların uygun goruşu.
i) Sağlık meslek lisesi acacakların, okulun acılacağı ildeki hastanede oğrencilerinin eğitim goreceği alana uygun stajlarını yapacaklarına ilişkin hastane yonetimi ile yapılan protokol.
j) Yabancı uyruklu gercek ve tuzel kişiler tarafından veya Turk vatandaşlarıyla ortaklık yolu ile acılacak milletlerarası ozel oğretim kurumları icin ayrıca, 5/6/2003 tarihli ve 4875 sayılı Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu cercevesinde Bakanlar Kurulu izninin sureti.
k) Kurum acılacak binanın sağlam ve dayanıklı olduğuna ilişkin; cevre ve şehircilik il mudurlukleri, yapının proje muellifleri ya da yetkili serbest proje buroları veya universitelerin ilgili bolumlerince duzenlenen teknik rapor istenir. Ancak; 6/3/2007 tarihinden sonra Deprem Bolgelerinde Yapılacak Binalar Hakkındaki Yonetmeliğe gore yapı denetim firmaları denetiminde ozel oğretim kurumu olarak yapılmış ve yapı inşaat ruhsatı bulunan binalardan sağlam ve dayanıklı olduğuna ilişkin belge istenmez.
l) Kurum acılacak binanın ve cevresinin sağlık yonunden uygun olduğuna ilişkin il veya ilce ilgili sağlık birimince duzenlenen rapor.
m) Kurum acılacak binada yangına karşı ilgili mevzuatına gore gerekli onlemlerin alındığına ilişkin itfaiye mudurluğunce duzenlenen rapor.
n) Milletlerarası okullar icin ayrıca, uygulayacakları programın diğer ulke veya ulkeler tarafından denkliğinin kabul edildiğine dair yetkili kurumdan alınan belge.
(3) Gercek kişilerde kurucu, tuzel kişilerde kurucu temsilcisi, ikinci fıkrada belirtilen belgeler ile kurum acmak icin valilik veya kaymakamlıklara muracaat eder. Muracaat eden kişiye, muracaat tarihinin yazılı olduğu bir alındı belgesi verilir. Kaymakamlıklara yapılan muracaatlara ilişkin dosya, uc iş gunu icinde bir ust yazı ile valiliğe gonderilir.
Bakanlıkca ve valilikce yapılacak işlemler
MADDE 6 ? (1) Yapılan muracaatın; bu Yonetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen şartlara, kurum acılacak binanın ve bolumlerinin kurumun turune gore Genel Mudurlukce belirlenerek internet sayfasında yayınlanan standartlara, 3/4/2004 tarihli ve 25422 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Umuma Acık Yerler ve İckili Yerler ile Resmî veya Ozel Oğretim Kurumları Arasındaki Uzaklıkların Belirlenmesine Dair Yonetmelik hukumlerine uygun olup olmadığını incelemek uzere il millî eğitim mudurluğunce en az iki il eğitim denetmeni gorevlendirilir.
(2) İl eğitim denetmenlerince en gec 15 gun icinde duzenlenen inceleme raporunda, kurumun acılmasında bir sakınca bulunmadığının belirtilmesi hÂlinde, okullara ilişkin dosya beş iş gunu icinde Bakanlığa gonderilir. Diğer kurumlara ise valilikce beş iş gunu icinde kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı (EK-2) duzenlenir.
(3) Bakanlıkca okullara beş iş gunu icinde kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı (EK-3) duzenlenir.
(4) Surelerin hesaplanmasında evrak giriş tarihleri esas alınır.
(5) Kurum bilgilerinde değişiklik olması durumunda Bakanlık veya valilikce kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı yeniden duzenlenir.
(6) Valiliklerce, denizcilik veya havacılık gibi kurslara verilen kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatının bir orneği ilgili kurum ve kuruluşlara, motorlu taşıt surucu kurslarına verilen kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatının bir orneği ise il emniyet mudurluğune gonderilir.
Ad verme
MADDE 7 ? (1) Kurumlara, 1739 sayılı Kanunda belirtilen Turk millî eğitiminin genel ve ozel amacları ile temel ilkeleri doğrultusunda kurumun amacına ve duzeyine uygun ve belli bir anlam taşıyan ad verilir.
(2) Kurum adları, kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatıyla birlikte verilir. Kurumların adları, birinci fıkraya uygun olmak şartıyla kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatını veren merciin onayı ile değiştirilebilir.
(3) Kurumların ad ve unvanlarının, başka kurumlar tarafından kullanılmasında, 29/6/1956 tarihli ve 6762 sayılı Turk Ticaret Kanunu, 7/12/1994 tarihli ve 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile 24/6/1995 tarihli ve 556 sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hukmunde Kararname ve diğer ilgili mevzuat hukumleri uygulanır.
Ataturk koşesi
MADDE 8 ? (1) Kurumların girişinde temiz, duzenli ve kolayca gorulebilecek en uygun yerde Ataturk koşesi oluşturulur.
Kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatının iptali ve gecici olarak kapatma
MADDE 9 ? (1) Kanunun 7 nci maddesi hukumlerinde belirtilen durumların gercekleşmesi hÂlinde kurumların kurum acma izinleri ile iş yeri acma ve calışma ruhsatları iptal edilir veya kurum gecici olarak kapatılır.
(2) Gecici kapatma cezası verilen kurumların, gecici kapatma cezası surelerinin dolması ve valiliklerce eksikliklerini tamamladıklarının tespit edilmesi durumunda oğretime devam etmelerine izin verilir. Eksikliklerini suresi icerisinde tamamlamayan kurumlar hakkında surekli kapatma işlemi uygulanır.
Yıllık calışma takvimi ve calışma saatleri
MADDE 10 ? (1) Okullarda, resmî okullar icin hazırlanan yıllık calışma takvimi uygulanması esas olmakla birlikte, valilikce kabul edilmesi hÂlinde ayrı bir calışma takvimi de duzenlenebilir.
(2) Yeni kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı verilen okulların kayıt ve kabul sureleri, gerektiğinde millî eğitim mudurluklerince 15 gun uzatılabilir.
(3) Akşam liseleri, hafta ici saat 17.00'den sonra ve hafta sonu gunlerinde yapacakları oğretime ilişkin haftalık calışma saatlerini gosteren cizelgelerini valiliğe bildirir.
(4) Dershaneler, ozel oğrenci etut eğitim merkezleri, kurslar, hizmet ici eğitim merkezleri ve uzaktan oğretim yapan kuruluşlar yıllık calışma takvimlerini ve haftalık calışma saatlerini gosteren cizelgelerini ve eğitim personelinin listesini valiliğe gonderir.
(5) Okullarda normal oğretim yapılır ve oğretim seviyesine gore resmî dengi okullardaki ders saati suresi uygulanması esastır. Bakanlıkca uygun gorulmesi hÂlinde farklı uygulamalar da yapılabilir. Okullarda ikili oğretim yapılamaz.
(6) Okullar dışındaki kurumlarda gunluk calışmalar 07.00 ile 23.00 saatleri arasında yapılır. Ders saatinin suresi, 45 dakikadır. Uygulamalı dersler blok hÂlinde 90 dakika olarak yapılabilir.
(7) Kurumlarda, 17/3/1981 tarihli ve 2429 sayılı Ulusal Bayram ve Genel Tatiller Hakkında Kanunda belirlenen genel tatil gunlerinde eğitim ve oğretim yapılmaz. Sağlık ve diğer zorunlu hÂller nedeniyle Bakanlık veya valilikce alınan kurumların tatil edilmesi kararlarına, dengi ozel oğretim kurumları da uymak zorundadır.
(8) Kurslar ve hizmet ici eğitim merkezlerine devam zorunludur. Programda belirtilen kurs suresinin 1/5'inden fazla devam etmeyen kursiyer sınava alınmaz.
Kurum binaları
MADDE 11 ? (1) Kurum acılacak binaların, Kanunun 4 uncu maddesi hukmunde belirtilen şartlar ile kurum turune gore aşağıda belirtilen şartları taşıması gerekir.
a) Okul oncesi eğitim kurumu bahcesi bulunan; tamamı okula ait binalarda veya binanın bahce katının birbirine bitişik dairelerinde ya da birbirine bitişik binaların bahce katının birbirine bitişik dairelerinde yahut binanın bahce katında ve bahce katının bir ust ya da bir alt arka arkaya katlarında acılabilir.
b) İlkoğretim ve ortaoğretim okulu ile ozel eğitim okulu acılacak binaların, kullanım hakkının tamamının okula ait bahce icerisinde ve mustakil olması, bedensel ozurlu bireylere ait oğretim programı uygulayan ozel eğitim okulu acılacak binalarda, fizyoterapi salonunun binanın giriş katının ust ve/veya alt katı olması hÂlinde ise binada bedensel ozurlu bireylerin kullanımına uygun standartlarda asansor bulunması gerekir.
c) Aynı kurucu, aynı ilce sınırları icerisinde her biri okul icin gerekli şartları taşıması kaydıyla farklı binalarda da aynı adla ilkoğretim okulu acabilir. Acılmış olan ilkoğretim okullarına da aynı ilce sınırları icerisinde her biri okul icin gerekli şartları taşıması kaydıyla farklı binaları kullanmalarına izin verilir.
c) Diğer kurumların; butun birimleri aynı binanın birbirine bitişik daire veya bitişik alt ve ust katlarında ya da bitişik binaların birbirine bağlantılı aynı katlarında yahut aynı bahce icerisinde tamamı kuruma ait binalarda olması, bedensel ozurlu bireylere ait oğretim programı uygulayan ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezi acılacak binalarda fizyoterapi salonunun binanın giriş katının ust ve/veya alt katında acılması hÂlinde ise binada bedensel ozurlu bireylerin kullanımına uygun standartlarda asansor bulunması gerekir.
Bir arada bulunabilecek kurumlar
MADDE 12 ? (1) Okul oncesi eğitim kurumları haric okullara ait bina ve binalar icinde iki ayrı kurucuya ait aynı veya farklı derecede veya turde okul bulunamaz.
(2) Aynı kurucuya ait kurumlardan sadece okulların belirli bolumleri birlikte kullanılabilir. Ancak ilkoğretim ve ortaoğretim okullarının derslikleri ayrı katlarda olacak şekilde aynı binada bulunabilir. Ancak, milletlerarası okullar diğer okullarla aynı binada bulunamaz. Bunun icin kurucu veya kurucu temsilcisi bu Yonetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının (a), (d), (e), (g), (ğ), (h) ve (i) bentlerinde belirtilen belgelerle muracaat eder. Bu Yonetmeliğin 6 ncı maddesine gore valilikce gerekli inceleme yapılarak acılması uygun gorulen okullara ilişkin başvurular, ekleriyle birlikte kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı verilmek uzere Bakanlığa gonderilir. Bakanlıkca acılması uygun gorulen okullara, beş iş gunu icinde yine Bakanlıkca kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı verilir. Bu sure, valilik teklifinin Genel Mudurluk evrakına giriş kayıt tarihinden itibaren hesaplanır.
(3) Okullar dışındaki diğer kurumların belirli bolumleri birlikte kullanılarak aynı binada başka bir kurum acılamaz.
Program ilavesi yapma
MADDE 13 ? (1) Okullar dışındaki diğer kurumlar icin kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı almış bulunan kurucu veya kurucu temsilcisi;
a) Dilekce,
b) Kurumun son yerleşimini gosteren dort adet 35x50 cm veya A3 ebadında kÂğıtlara cizilmiş yerleşim planının millî eğitim mudurluğunce onaylı orneği,
c) İlave edilecek oğretim programının onaylandığı Talim ve Terbiye Kurulu kararının tarih ve sayısı,
c) Programa ait arac ve gerec listesi,
d) Gorevlendirilecek eğitim personeline ilişkin calışma izin tekliflerinin yapılacağına dair kurucunun yazılı beyanı ile valiliğe başvurur.
(2) İl millî eğitim mudurluğunce yaptırılacak inceleme sonucunda uygun gorulmesi hÂlinde kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı veren merci tarafından program ilavesi yapılır. Ancak, C, D ve E sertifika sınıfı oğretim programlarından herhangi biri icin izin almış olan motorlu taşıt suruculeri kursuna, bu oğretim programlarından birinin ilave edilmek istenmesi ya da (EK-4) eki tabloda yer alan oğretim programlarını uygulamak uzere izin alan kurslardan, tabloda belirtilen diğer oğretim programlarını da ilave yapmak icin başvurmaları hÂlinde kurumda il eğitim denetmenlerince inceleme yapılmaz.
(3) Yapılan inceleme sonucunda program ilavesinde sakınca bulunmadığının belirtilmesi hÂlinde, okullar dışındaki kurumlara beş iş gunu icinde valilikce program ilavesi yapılır. Kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı (EK-2) veya (EK-3) yeniden duzenlenir.
Devir ve kurucu temsilcisi değişikliği
MADDE 14 ? (1) Kurumun, kuruculuk koşullarını taşıyan başka bir gercek veya tuzel kişiliğe devredilebilmesi icin;
a) Yeni kurucu gercek kişi ise kurucuya, tuzel kişi ise kurucu temsilcisine ait bu Yonetmeliğin 5 inci maddesinde sayılan belgeler,
b) Eğitim personeli ile diğer personelin gorevlendirme teklifleri ve yenilenen iş sozleşmeleri,
c) Kurumun borc ve alacaklarının vadesi gelmemiş olanlar da dÂhil olmak uzere, kurumu devralan veya devredilen gercek kişi veya tuzel kişilik tarafından ustlenildiğini gosterir noterlikce duzenlenen devir senedi,
c) Kurum binası kurucuya ait ise tapu senedinin millî eğitim mudurluğunce onaylı orneği; kurum binası kiralık ise okullarda oğretim suresi kadar, diğer kurumlarda da en az bir yıllık kira sozleşmesinin aslı veya millî eğitim mudurluğunce onaylı orneği,
d) Bir arada bulunan kurumlardan herhangi birinin devrinde, her kurumun Genel Mudurlukce belirlenerek internet sayfasında yayınlanan standartlarda belirtilen bolumlerin tamamının bulunduğunu, ikiden fazla bir arada bulunan kurumların devrinde ise devri yapılmayan kurumların bir arada faaliyette bulunma şartlarını taşıdığını gosterir yerleşim planı
tamamlanarak valiliğe muracaat edilir.
(2) Kurumun devir işlemleri, yukarıda belirtilen belgelerin uygun gorulmesi hÂlinde il eğitim denetmeni raporu duzenlenmeden kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı veren merciin izni ile beş iş gunu icinde yapılır.
(3) Ancak, valilikce yapılan incelemede kurumun muracaat tarihinden once yapılan teftiş veya denetimlerinde kurumun gecici kapatılmasına ilişkin teklif bulunması hÂlinde, bu teklif uygun gorulerek uygulanmasından sonra devir işlemi gercekleştirilir. Surekli kapatılma teklifi getirilen kurumlar devredilemez.
(4) Kurumun kurucusu olan şirketin turunun değiştirilmesi ve bu değişikliğin Turkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanması hÂlinde kurucu temsilcisi, devir senedi dışında birinci fıkrada belirtilen belgelerle birlikte valiliğe muracaat eder.
(5) Kurum devir işlemleri, kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatını veren merci tarafından sonuclandırılmadıkca kurum devredilmiş sayılmaz.
(6) Kurucusu tuzel kişilik olan kurumlarda kurucu temsilcisi değişikliği;
a) Kurucu temsilcisi değişikliğine ait yonetim kurulu kararı,
b) Kurucu temsilcisine ait bu Yonetmeliğin 5 inci maddesinde sayılan belgeler
ile birlikte millî eğitim mudurluğune muracaat edilir. Kurucu temsilcisi değişikliği kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı veren merci tarafından beş iş gunu icinde yapılır.
(7) Kurucu temsilciliği değişikliği işlemleri, kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatını veren merci tarafından sonuclandırılmadıkca kurucu temsilcisi değişikliği tamamlanmış sayılmaz.
(8) Kurum devir ve kurucu temsilciliği değişikliği işlemlerinin sonunda kuruma kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı veren merci tarafından, kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı (EK-2) veya (EK-3) yeniden duzenlenir.
Kurumların donuşumu
MADDE 15 ? (1) Daha onceden kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı alan kurumların kurucuları, mevcut kurumunu bir başka kuruma donuşturmek istemesi hÂlinde; bu Yonetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının (a), (d), (e), (f), (g), (ğ), (h), (ı) ve (i) bentlerinde sayılan belgelerle birlikte Genel Mudurlukce belirlenerek internet sayfasında yayınlanan standartlarda belirtilen şartları yerine getirerek valiliğe muracaat eder. Kurumun okula donuşturulmek istenmesi hÂlinde aynı fıkranın (k), (l) ve (m) bentlerinde belirtilen belgeler de istenir. Valilikce yaptırılacak inceleme sonucunda uygun gorulmesi ve bu Yonetmeliğin 20 nci maddesinde uc aylık bekleme suresi dışındaki şartların da yerine getirilmesi hÂlinde beş iş gunu icinde eski kurum kapatılır ve yeni kuruma kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı (EK-2) veya (EK-3) duzenlenerek donuşum sağlanır.
(2) Okul turu donuşumlerinde mevcut okulun kademeli kapatılarak yerine acılmak istenen okul turune kademeli kurum acma izni verilir. Donuşum nedeniyle kademeli kapanan ve acılan okulların toplam kontenjanları bina kontenjanını gecemez.
Kurum nakli
MADDE 16 ? (1) Kurucu veya kurucu temsilcisi, kurumunu başka bir binaya nakledeceğini, bu Yonetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının (d), (h), (ı), (k), (l) ve (m) bentlerinde belirtilen belgeler ve mevcut binadaki arac ve gereci yeni binaya taşıyacağına ve eksik arac ve gereci tamamlayacağına ilişkin kurucunun yazılı beyanıyla birlikte kaymakamlık veya valiliğe bildirir. Nakil yapılacak binanın; bu Yonetmeliğin 6 ncı maddesine gore duzenlenecek raporun incelenmesi sonucunda, bu Yonetmeliğin 5 inci maddesinde sayılan kurum acılacak bina, arac ve gerecle ilgili şartlara uygun olduğunun gorulmesi hÂlinde, kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatını veren merci tarafından beş iş gunu icerisinde kurum nakline izin verilir. Bu sure, okullar icin evrakın Genel Mudurluk evrakına giriş tarihinden itibaren hesaplanır. Bu izin işlemi tamamlanmadan yeni bina veya binalarda oğretime başlanamaz ve oğrenci kaydedilemez.
(2) Yangın, deprem, sel, sağlık sebepleri ve tahliye kararı gibi hÂllerden dolayı binayı ani olarak terk etme durumunda kalan kurumlar; sağlam ve dayanıklı olduğuna ilişkin rapor haric diğer nakil şartları aranmaksızın kurumda uygulanan oğretim programlarına kayıtlı oğrenci veya kursiyer sayısına uygun başka bir binada valiliğin izniyle gecici olarak faaliyetine devam edebilir. Okulların gecici nakilleri valiliklerce Bakanlığa bildirilir. Bu kurumlar, o binadaki faaliyetlerine en cok bir yıl devam edebilir. Bu sure sonunda şartları uygun bina bulunarak nakil izni almayan kurumların kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı iptal edilir.
(3) İller arasında kurumların nakli yapılamaz.
Yerleşim ve kontenjan değişikliği
MADDE 17 ? (1) Kurucu veya kurucu temsilcisi kuruma bina, blok veya kat ilavesi yapmak suretiyle kontenjan veya yerleşim planında değişiklik yapmak icin bu Yonetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının (d), (h), (ı), (k), (l) ve (m) bentlerinde belirtilen belgelerle birlikte kaymakamlık veya valiliğe başvurur. Bu Yonetmeliğin 6 ncı maddesine gore sadece binadaki değişen bolumlere bakılarak duzenlenecek raporun incelenmesi sonucunda bu Yonetmeliğin 5 inci maddesinde sayılan kurum acılacak bina ile ilgili şartlara uygun olduğunun gorulmesi hÂlinde kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatını veren merci tarafından kuruma on iş gunu icerisinde izin verilir. Bu sure, evrakın ilgili merciin evrakına giriş tarihinden itibaren hesaplanır.
(2) Kurucu veya kurucu temsilcisi mevcut binada değişiklik yapmak suretiyle kontenjan değişikliği yapmak icin bu Yonetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının (d), (ı), (k), (l) ve (m) bentlerinde belirtilen belgelerle birlikte kaymakamlık veya valiliğe başvurur. Bu Yonetmeliğin 6 ncı maddesi doğrultusunda duzenlenecek raporun incelenmesi sonucunda bu Yonetmeliğin 5 inci maddesinde sayılan kurum acılacak bina ile ilgili şartlara uygun olduğunun gorulmesi hÂlinde kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatını veren merci tarafından kuruma on iş gunu icerisinde izin verilir. Bu sure, evrakın ilgili merciin evrakına giriş tarihinden itibaren hesaplanır.
(3) Binada değişiklik yapılmadan genel kontenjana etki eden yerleşim planı değişikliklerine, Genel Mudurlukce belirlenerek internet sayfasında yayınlanan standartlar dikkate alınarak, il eğitim denetmenleri tarafından sadece değişen bolumler ile kurumun ortak alanlarının yeterli olup olmadığına bakılarak duzenlenecek rapora gore kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı veren merci tarafından izin verilir.
(4) Genel kontenjan, derslikler ve laboratuvarlarda değişiklik yapılmaması şartıyla sadece kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatını veren merci tarafından belirlenen kurumun diğer bolumleri arasında yapılacak yerleşim planı değişiklikleri, Genel Mudurlukce belirlenerek internet sayfasında yayınlanan standartlar dikkate alınarak kurum mudurluğunce yapılır. Değişiklik yapılan yerleşim planının bir orneği kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatını veren mercie gonderilir.
Kuruculuk hakkının kaybedilmesi
MADDE 18 ? (1) Gercek kişi olan kurucunun, bu Yonetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen kuruculuk şartlarını kaybettiğinin tespit edilmesi hÂlinde, kurumu devretmesi ve kurumla ilişkisinin kesilmesi icin okullarda oğretim yılının sonuna, diğer kurumlarda ise donem sonuna kadar sure verilir. Verilen sure icerisinde devrin gercekleştirilmemesi hÂlinde kurum devir yapılıncaya kadar valilikce gerekli tedbirler alınarak oğretime ara verilir. Oğretimine ara verilen kurumun bir yıl icinde devrinin gercekleşmemesi durumunda kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı iptal edilir.
(2) Gercek kişi olan kurucunun olumu hÂlinde ise veraset ilamında belirtilen kanuni mirascıların tamamının noter onaylı vekÂletname ile aralarından sececekleri, şartları taşıyan bir kimseyi okullarda oğretim yılının sonuna, diğer kurumlarda ise donem sonuna kadar kurucu olarak gostermeleri gerekir. Verilen sure icerisinde yeni kurucu teklifinin yapılmaması hÂlinde bu teklif yapılıncaya kadar valilikce gerekli tedbirler alınarak oğretime ara verilir. Oğretimine ara verilen kurumun, bir yıl icinde yeni kurucu teklifinin yapılmaması durumunda kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı iptal edilir.
(3) Kurucusu tuzel kişi olan kurumlarda; kurucu temsilcisinin bu Yonetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen kuruculuk şartlarını kaybetmesi veya olumu hÂlinde, şartları taşıyan başka bir temsilcinin okullarda oğretim yılının sonuna, diğer kurumlarda ise donem sonuna kadar usulune gore secilip bildirilmesi gerekir. Bu sure icinde bildirme yukumluluğunu yerine getirmeyen kurumlar hakkında, valilikce gerekli tedbirler alınarak kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı, izin veren merci tarafından iptal edilir.
(4) Kurucu veya kurucu temsilcisinin birden fazla kurumda kurucu ya da kurucu temsilcisi olması hÂlinde yukarıdaki hukumler diğer kurumlarına da uygulanır.
Kurum binalarının kullanılması
MADDE 19 ? (1) Kurum binaları, kuruluşlarına esas olan eğitim ve oğretim hizmetleri dışında başka bir amacla kullanılamaz. Ancak, eğitim ve oğretim faaliyetlerinin yapılmadığı zamanlarda eğitim kapsamında veya eğitimin genel ilkelerine aykırı olmayan ve Kanun kapsamına girmeyen ucretli veya ucretsiz, kısa sureli ve gecici faaliyetler kaymakamlığa veya valiliğe bilgi verilerek yapılabilir.
Kurucunun kurumu kapatması ve program iptali
MADDE 20 ? (1) Bir okulun kurucusu; millî eğitim mudurluğu kanalıyla Bakanlığa, diğer kurumlarda ise millî eğitim mudurluğune, eğitim personeli ve diğer personel ile oğrenci veya kursiyerlere en az uc ay once yazılı olarak bildirmek şartıyla gerekcesi kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı veren merci tarafından uygun bulunan okulları oğretim yılı sonunda, diğer kurumları ise donem sonunda kapatabilir.
(2) Kurum, valilikce yapılacak inceleme sonucunda kurumda oğrenim goren oğrenci veya kursiyer bulunmaması, eğitim personeli ve diğer personelin ozluk ve benzeri hakları acısından ilişiğinin kalmaması ve kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı veren merci tarafından da uygun gorulmesi hÂlinde oğretim yılı sonu veya donem sonundan once de kapatılabilir.
(3) Kurucunun isteği uzerine kurumlarda uygulanan programlardan birinin iptali icin; il millî eğitim mudurluklerince o programda kayıtlı oğrenci veya kursiyer bulunmadığı ve iptalinde sakınca olmadığına ilişkin duzenlenecek rapora gore kurum acma izni ile iş yeri acma ve calışma ruhsatı veren merci tarafından program iptal edilir.
Okulların kademeli olarak kapatılması
MADDE 21 ? (1) Kurucunun veya kurucu temsilcisinin kademeli kapatma talebi uzerine ya da Bakanlıkca hakkında kapatma kararı verilen okul, kararın verildiği tarihi takip eden oğretim yılından itibaren ve ilk sınıfından başlamak uzere okulun mevcut oğrencileri normal suresi icinde mezun oluncaya veya nakil ve diğer nedenlerle ayrılıncaya kadar kademeli olarak kapatılır.
(2) Hakkında kademeli kapatma kararı verilen okulun, kapatılmamış sınıflarına naklen oğrenci alınabilir.
Usulsuz kapatma
MADDE 22 ? (1) Bu Yonetmeliğin 20 nci maddesinde belirtilen şartlara uymadan kurumunu kapatan kurucuya 5 yıl gecmeden tekrar kurum acma veya bir kurumu devir alma ya da ortak olma izni verilmez. Bu durumda oğrenci, kursiyer veya velilerinin kurucular aleyhine genel hukumlere gore acacakları davalar saklı kalmak kaydıyla o oğretim yılı veya doneminde alınan oğrenci veya kursiyerlerden alınan ucretler, bu Yonetmeliğin 56 ncı maddesi hukumlerine gore iade edilir.
Muhur ve evrakın teslimi
MADDE 23 ? (1) Kurumlardan sadece okul mudurluklerinde, Darphane ve Damga Matbaası Genel Mudurluğunce hazırlanmış muhur kullanılır. Yonetimleri birleştirilen okullarda her okul icin ayrı muhur bulundurulur.
(2) Kapanan veya kapatılan kurumun kurucusu; eğitim personeli ve diğer personelin, oğrenci veya kursiyerlerle ilgili butun defterlerini, dosyalarını ve diğer evrakını; okullar ayrıca muhurlerini en gec bir ay icinde il veya ilce millî eğitim mudurluğune usulune gore devir ve teslim etmek zorundadır. Devir ve teslimden kacınan veya bu gorevi aksatan kurucu veya kurucu temsilcisi hakkında 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 32 nci maddesi uygulanır.
(3) Kapanan kurumla ilgili muracaatlar uzerine verilecek belgeler ve yapılacak işlemlerle ilgili her turlu tedbir il millî eğitim mudurluklerince alınır.
UCUNCU BOLUM
Eğitim Personelinin Nitelikleri, Gorev, Yetki ve Sorumlulukları
Kurumların yonetimi
MADDE 24 ? (1) Her kurumun bir mudur tarafından yonetilmesi esastır. Ancak, bir kurucuya ait aynı bina veya kampuste bulunan okul oncesi eğitim ile ilkoğretim okulları bir mudur, aynı durumdaki birden fazla ortaoğretim okulları da tek mudur tarafından yonetilebilir. Yonetimleri birleştirilen okullarda her kurum veya kısım icin ayrı ayrı mudur yardımcıları gorevlendirilir.
(2) Kurumlardaki eğitim personeli ile diğer personel gorev, yetki ve sorumlulukları bakımından bu Yonetmelik ve dengi resmî kurumların tabi olduğu yonetmeliklerde belirtilen hukumlere tabidir.
(3) Kurumlarda gorevli kurum muduru iznini kurucu veya kurucu temsilcisinden alır. Kurum mudurluğunce, mudurun izinli olduğu sure icerisinde yerine vekÂlet edecek kurumda gorevli eğitim personeli millî eğitim mudurluğune onceden bildirilir.
(4) Birden fazla kurumu bulunan kurucu, kurumları arasındaki koordinasyonu sağlamak uzere, en az lisans mezunu olup kamu veya ozel sektorde iki yıldan az olmamak kaydıyla yoneticilik gorevi yapmış olanlardan genel mudur ve genel mudur yardımcısı gorevlendirebilir.
Kurumlarda gorevlendirilecek personel
MADDE 25 ? (1) Kurumlarda aşağıda belirtilen personel gorevlendirilir.
a) Okullarda;
1) Kurum Muduru,
2) Okul oncesi eğitim kurumlarında kontenjanı 150 ve daha fazla, ilkoğretim ve ortaoğretim okullarında kontenjanı 400 ve daha fazla olan okullarda mudur yardımcısı,
3) Okulun kademe ve turune uygun sınıf ve alan oğretmeni,
4) Ozel eğitim okullarında kontenjana bakılmaksızın, ilkoğretim okullarında oğrenci sayısı 250 ve daha fazla, ortaoğretim okullarında oğrenci sayısı 150 ve daha fazla olanlara rehber oğretmen,
5) İlkoğretim ve ortaoğretim okullarında oğrenci sayısının 750 ve daha fazla olması halinde ikinci rehber oğretmen,
6) Olcme ve değerlendirme servisi elemanı, yatılı okullarda belletmen, uzman oğretici veya usta oğretici ve diğer personel ise isteğe bağlı olarak
gorevlendirilir.
b) Ceşitli kurslarda;
1) Kurum muduru,
2) Kurs programına uygun oğretmen, uzman oğretici veya usta oğretici,
3) Kurslarda mudur yardımcısı ve diğer personel ise isteğe bağlı olarak
gorevlendirilir.
c) Dershanelerde;
1) Kurum muduru,
2) Eğitim personeli,
3) Mudur yardımcısı, rehber oğretmen, olcme ve değerlendirme birimi sorumlusu, uzman oğretici ve diğer personel ise isteğe bağlı olarak
gorevlendirilir.
c) Ozel oğrenci etut eğitim merkezlerinde;
1) Kurum muduru,
2) Oğretmen,
3) Sadece etkinliklerde gorevlendirilen uzman oğretici veya usta oğretici,
4) Diğer personel ise isteğe bağlı olarak
gorevlendirilir.
d) Hizmet ici eğitim merkezlerinde;
1) Kurum muduru,
2) Merkezin programına uygun oğretmen, uzman oğretici veya usta oğretici,
3) Mudur yardımcısı ve diğer personel ise isteğe bağlı olarak
gorevlendirilir.
e) Uzaktan eğitim;
1) Kurum muduru,
2) Uygulanan programa uygun oğretmen, uzman oğretici veya usta oğretici,
3) Teknik personel,
4) Diğer personel ise isteğe bağlı olarak
gorevlendirilir.
Gorevlendirme
MADDE 26 ? (1) Eğitim personelinin calışma izin teklifleri;
a) Genel mudur, genel mudur yardımcısı ve mudurler icin kurucular veya kurucu temsilcileri,
b) Yoneticiler dışındaki eğitim personeli icin mudur
tarafından yapılır.
(2) Bakanlıkca on izin belgesi verilen yabancı uyrukluların calışma izinleriyle ilgili işlemler, 27/2/2003 tarihli ve 4817 sayılı Yabancıların Calışma İzinleri Hakkında Kanun ve 29/8/2003 tarihli ve 25214 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Yabancıların Calışma İzinleri Hakkında Kanunun Uygulama Yonetmeliği hukumlerine gore yurutulur.
(3) Kurum mudurluğunce, calışma izni verilmesi istenen eğitim personelinin bu izne esas olan belgelerini eksiksiz olarak tamamlamak suretiyle evrakı kurumun doğrudan bağlı bulunduğu millî eğitim mudurluğune teslim edilir. Nitelik ve şartları uygun bulunanlara muracaattan itibaren 10 gun icinde calışma izni valilikce duzenlenir. Valilikten calışma izni alınmadan personel işe başlatılamaz.
(4) Okullarda gorevli yonetici ve oğretmenler dengi resmî okul oğretmenlerinin okutmakla yukumlu bulundukları ders saati sayısı kadar ders okutabilirler. Okul oncesi eğitim kurumlarından derslik sayısı ucten az olan okullarda okul oncesi oğretmenliğine kaynak teşkil eden fakultelerden mezun olan okul muduru tam gun ders okutabilir.
(5) Okullar dışındaki kurumlarda eğitim personeli haftada en fazla 40 saate kadar ders okutabilir.
(6) Okullar dışındaki kurumlarda gorevli yoneticiler haftada toplam 12 saat ders okutabilir.
(7) Diğer personelin calışma sureleri, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu hukumlerine gore duzenlenir. Diğer personel, kurucu veya kurucu temsilcisiyle yaptığı iş sozleşmesinde goreve başlama tarihi esas alınarak kurumca işe başlatılır. İşe başlayan personelin işe giriş bildirgesiyle sozleşme ornekleri, doğrudan bağlı bulunduğu millî eğitim mudurluğune gonderilir.
Calışma izinlerinin uzatma onayı
MADDE 27 ? (1) Kurum mudurunce eğitim personelinden gorevine devam edeceklerin listesi ile birlikte yeniden duzenlenen sozleşmeleri, onceki sozleşmenin bitim tarihinden en gec 30 gun once calışma izinlerinin uzatılma onayı toplu olarak alınmak uzere millî eğitim mudurluklerine verilir. Millî eğitim mudurluklerince kurum ve eğitim personelinin mağduriyetine meydan verilmeyecek şekilde eski sozleşmenin bitim tarihinde calışma izinlerinin uzatılma onayı verilir.
Yabancı ve azınlık okullarında gorevlendirme
MADDE 28 ? (1) Yabancı okullarda yonetici ve oğretmen gorevlendirilmesi aşağıdaki esaslara gore yapılır:
a) Turkce'den başka dille oğretim yapan ve yabancılar tarafından acılmış bulunan okulların kurucuları ile mudurleri, Turkiye Cumhuriyeti uyruklu, Turkce veya Turkce kultur dersleri oğretmenliği yapma niteliğini taşıyan ve oğretim dilini bilenlerden birini, Turk mudur başyardımcısı olarak calışma izni duzenlenmek uzere valiliğe onerir. Valilikce uygun gorulmesi hÂlinde calışma izni duzenlenir.
b) Okullarda gorevlendirilecek diğer yonetici ve oğretmenler, diğer okullarda yoneticilik ve oğretmenlik yapma şartlarını taşıyanlar arasından secilir.
c) Okul muduru; kurucu veya kurucu temsilcisinin teklifi ile diğer yoneticiler ise okul muduru ve Turk mudur başyardımcısının ortak teklifleri ile valilikce atanır.
(2) Azınlık okullarında yonetici ve oğretmen gorevlendirilmesi aşağıdaki esaslara gore yapılır:
a) Turkce ve Turkce kultur dersi oğretmenleri, 20/5/1955 tarihli ve 6581 sayılı Azınlık Okulları Turkce ve Turkce Kultur Dersleri Oğretmenleri Hakkında Kanun hukumlerine gore okul mudurluğunun teklifi, valiliğin onayı ile en fazla 5 yıl sure ile gorevlendirilirler. Bu oğretmenlerin gorev sureleri, valilikce bir yıl daha uzatılabilir. Bunlardan biri, okul mudurluğunun goruşu alınarak valilikce mudur başyardımcısı olarak gorevlendirilir.
b) Azınlık okullarının bir kısmında kultur anlaşmaları gereğince veya mutekabiliyet esasına gore Bakanlıkca evrakı incelenmek ve uygun gorulmek kaydıyla yabancı uyruklu oğretmenlere de gorev verilebilir.
c) Okullarda gorevlendirilecek diğer yonetici ve oğretmenler, benzeri resmî okullarda oğretmenlik yapma şartlarını taşıyanlar arasından secilir.
Yabancı uyruklu eğitim personeline on izin belgesi duzenlenmesi
MADDE 29 ? (1) Yabancı uyruklu eğitim personeline on izin belgesi duzenlenmesinde:
a) Yabancı okullar ve milletlerarası kurumlarda yonetici olarak gorevlendirileceklerde;
1) Alanında lisans mezunu olduğuna dair diploma veya diploma yerine gecen belgenin ve diplomasında alanı belirtilmemiş ise ayrıca alanını gosterir belgenin Turkce tercumesiyle aslının noter onaylı ornekleri,
2) Ulkelerinde alanında oğretmenlik yapma hakkını kazandığını gosterir "Oğretmenlik Formasyon" belgesinin Turkce tercumesiyle aslının noter onaylı orneği,
3) En az iki yıl alanında oğretmenlik yaptığını gosterir resmî makamlarca duzenlenen belgenin Turkce tercumesiyle aslının noter onaylı orneği,
4) Pasaport fotokopisi,
b) Oğretmen olarak gorevlendirileceklerde;
1) Alanında lisans mezunu olduğuna dair diploma veya diploma yerine gecen belgenin ve diplomasında alanı belirtilmemiş ise ayrıca alanını gosterir belgenin Turkce tercumesiyle aslının noter onaylı ornekleri,
2) Ulkelerinde alanında oğretmenlik yapma hakkını kazandığını gosterir "Oğretmenlik Formasyon" belgesinin Turkce tercumesiyle aslının noter onaylı orneği veya en az iki yıl alanında oğretmenlik yaptığını gosterir resmî makamlarca duzenlenen belgenin Turkce tercumesiyle aslının noter onaylı orneği,
3) Pasaport fotokopisi,
c) Uzman oğretici olarak gorevlendirileceklerde;
1) Alanında lisans mezunu olduğuna ilişkin belgenin Turkce tercumesiyle aslının noter onaylı orneği,
2) Pasaport fotokopisi,
c) Usta oğretici olarak gorevlendirileceklerde;
1) Alanında lisans mezunu olduğuna ilişkin belge ile Bakanlıkca kabul edilen sertifikasının Turkce tercumesiyle aslının noter onaylı ornekleri,
2) Spor ve sanat alanlarında ise, alanında en az orta dereceli okul mezunu olduğuna ilişkin belge ve alanında gecerli sertifikanın Turkce tercumesiyle aslının noter onaylı ornekleri,
3) Pasaport fotokopisi istenir.
(2) On izin belgesi icin istenen belgeler, kurum yetkilisince doğrudan Genel Mudurluğe gonderilir. Bakanlıkca şartları taşıyanlara on izin belgesi duzenlenir. Ancak, yabancı uyruklu eğitim personeline ait diploma veya diploma yerine gecen belgeler, Genel Mudurlukce Yuksekoğretim Kuruluna gonderilerek ilgilinin mezun olduğu yuksekoğretim kurumunun tanınıp tanınmadığı konusunda bilgi istenir.
(3) Yabancı uyruklu eğitim personelinin diplomasına sahip olduğu yuksekoğretim kurumunun, Yuksekoğretim Kurulu tarafından tanınmadığının bildirilmesi durumunda calışma izninin iptali icin durum kurumuna, valiliğe ve Calışma ve Sosyal Guvenlik Bakanlığına bildirilir.
(4) Calışma ve Sosyal Guvenlik Bakanlığınca duzenlenen calışma izninin bir orneği kurum mudurluğunce millî eğitim mudurluğune gonderilir. Millî eğitim mudurluğunce yabancı uyruklu eğitim personeline ait bilgiler Ozel Oğretim Kurumları Modulune işlenir.
(5) Kurumlarda gorevli yabancı uyruklulara kendi devletlerince kabul edilmiş dinî ve millî gunlerinde eğitim-oğretimi aksatmamak şartıyla kurum yoneticilerinin teklifi ile valilikce izin verilebilir.
Yoneticilerin nitelikleri
MADDE 30 ? (1) Kurumlara mudur ve mudur yardımcısı olarak atanacaklarda aşağıdaki şartlar aranır:
a) Milletlerarası kurumlar ile yabancı okullarda gorevlendirilecekler haric Turkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak.
b) Okul oncesi eğitim kurumlarında; gorev yapacağı okulda oğretmenlik yapma koşullarını taşımak ve resmî veya ozel oğretim kurumlarında en az iki yıl asıl gorevli olarak oğretmenlik yapmış olmak; bu şartları taşıyan oğretmen bulunmaması hÂlinde ilkoğretim okullarında oğretmenlik yapma koşullarını taşıyıp resmî veya ozel oğretim kurumlarında en az iki yıl asıl gorevli olarak oğretmenlik yapmış olmak.
c) İlkoğretim, ozel eğitim ve ortaoğretim okullarında; gorev yapacağı okulda oğretmenlik yapma koşullarını taşımak ve resmî veya ozel oğretim kurumlarında en az iki yıl asıl gorevli olarak oğretmenlik yapmış olmak.
c) Okullar dışındaki kurumlarda lisans mezunu olmak.
Kurucu veya kurucu temsilcisinin gorev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 31 ? (1) Kurucu veya kurucu temsilcisi; kurumda eğitim ortamının sağlanması, gerekli maddi imkÂnların hazırlanması, yeterli personelin istihdamı, arac ve gerecin temini, kurum binasının kullanılabilir duruma getirilmesi, eğitim personeli ile diğer personelin aylık ve ucretlerinin zamanında odenmesi, sigorta ve vergi ile ilgili işlerin usulune uygun ve zamanında yapılması gibi hususlardan birinci derecede sorumludur.
(2) Mudurluk gorevi bulunmayan kurucu veya kurucu temsilcisi, kurumun eğitim ve oğretimine ve bunlarla ilgili yonetim işlerine karışamaz.
Kurum mudur ve mudur yardımcısının gorev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 32 ? (1) Kurum mudurunun gorevleri şunlardır:
a) Programların amacına uygun şekilde yurutulmesi, başarının artırılması, eğitimin kaliteli olarak surdurulmesi icin gerekli onlemleri almak,
b) Kurumun uye olması hÂlinde oda, vakıf, dernek, birlik ve benzeri sivil toplum orgutleri ile ozel ve resmî kurum ve kuruluşlarda kurumunu temsil etmek,
c) Eğitim personelinin calışma izni ve calışma iznini uzatma onay tekliflerini zamanında yapmak,
c) Eğitim-oğretim yılı oncesi gerekli hazırlıkları yapmak, etkinlikleri planlamak, personel arasındaki gorev paylaşımını yapmak, ders dışı etkinlikler icin gerekli izinleri almak,
d) Yonetim gorevini aksatmamak şartıyla alanında olmak uzere isteğe bağlı olarak haftada en fazla 12 saat ders okutmak,
e) Resmî dengi kurumların tabi olduğu yonetmelikler ve ozel oğretim kurumlarıyla ilgili mevzuatla verilen diğer gorevleri yapmak.
(2) Kurum muduru kurumun yonetiminden, kurumun amacı doğrultusunda oğrenci veya kursiyerlerin yetiştirilmesinden, eğitim ve oğretim faaliyetleri ile rehberlik hizmetlerinin planlanmasından ve yurutulmesinden kurucu veya kurucu temsilcisine varsa genel mudure, Bakanlığa ve diğer resmî makamlara karşı sorumludur.
(3) Kurum muduru aynı zamanda kurucu veya kurucu temsilcisi olduğunda kurumun mali işlerinden de sorumludur.
(4) Kurum mudur yardımcısı, kurum mudurunun vereceği gorevleri yapar. Mudurun izinli veya raporlu olduğu surelerde mudure vekÂlet eder.
Eğitim personelinin gorev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 33 ? (1) Okulda gorevli oğretmen, uzman oğretici ve usta oğretici, dengi resmî okulların tabi olduğu yonetmeliklerde belirtilen gorevleri ve okul mudurunun vereceği diğer gorevleri yapar.
(2) Okullar dışındaki kurumlarda gorevli eğitim personeli, oğrenci veya kursiyerlerin başarısının artırılması ve programlar doğrultusunda en iyi şekilde yetiştirilmeleri icin gerekli calışmaları yurutur ve kurum mudurunun vereceği diğer gorevleri yapar.
Olcme ve değerlendirme biriminin gorevleri
MADDE 34 ? (1) Olcme ve değerlendirme uzmanı sorumluluğunda okul ve dershanelerde isteğe bağlı olarak olcme ve değerlendirme birimi kurulur. Birim oğrencilerin genel başarı seviyesini, ustun yetenekli veya oğrenme gucluğu ceken oğrencileri ve oğrenme gucluğu cekilen konuları tespit ederek diğer oğretmenlerle işbirliği icerisinde gerekli iyileştirme tedbirlerini alır.
Diğer personel
MADDE 35 ? (1) Diğer personel, dengi resmî kurumların tabi olduğu mevzuatta belirtilen gorevleri yapar. Bu Yonetmelikte ve dengi resmî kurumların tabi olduğu mevzuatta gorevleri belirtilmeyen personel ise kurum muduru ve mudur yardımcılarının vereceği gorevleri yapar.
Eğitim personelinin iş başında eğitimi
MADDE 36 ? (1) Kurumlar, eğitim personelini yetiştirmek icin gerekli tedbirleri alır. Ayrıca eğitim personelinin Bakanlıkca acılan hizmet ici eğitim faaliyetlerinden yararlandırılmasını sağlar.
(2) Kurucu ve tum uyeleri kurumların kurucusu olan oda, dernek, birlik veya vakıflarca da kurumlardaki personele, valiliğe bilgi vererek hizmet ici eğitim faaliyeti duzenlenebilir. Kurumlar, Bakanlıktan izin almış olan ozel hizmet ici eğitim merkezlerinden de hizmet satın alabilir.
Alan oğretmeni
MADDE 37 ? (1) İlkoğretim okullarının 1, 2, 3, 4 ve 5 inci sınıflarında sınıf oğretmenliği esas olmakla birlikte, 5 inci sınıfların tum dersleri alan oğretmenleri veya herhangi bir alanda uzmanlaşmış sınıf oğretmenleri tarafından da okutulabilir.
(2) Okul oncesi eğitim kurumlarında ve ilkoğretim okullarının ana sınıfı ile 1, 2, 3 ve 4 uncu sınıflarında ozel bilgi, beceri ve yetenek isteyen dersler icin de alan oğretmenleri gorevlendirilebilir.
(3) İlkoğretime yonelik dershanelerde de alan oğretmeni gorevlendirilebilir.
Uzman oğretici ve usta oğreticiler
MADDE 38 ? (1) Kurumlarca ihtiyac duyulan alanlarda, dersin ozelliğine gore uzman oğretici ve usta oğretici gorevlendirilebilir. Ancak okul oncesi eğitim kurumları dışındaki okullarda gorevlendirilen uzman oğretici veya usta oğreticiler, dersin oğretmeniyle birlikte haftada 30 saat derse girebilirler.
(2) Ulusal ve uluslararası sanat ve spor alanında başarılarıyla tanınmış olanlardan valilikce uygun gorulmesi hÂlinde ozel oğretim kurumlarında, usta oğretici olarak gorevlendirileceklerde oğrenim şartı aranmaz.
Kurumlarda gorevlendirileceklerden istenilecek belgeler
MADDE 39 ? (1) Calışma izni duzenlenecek eğitim personelinden;
a) İş sozleşmesi,
b) Kurumlarda gorev almasına engel olacak adli sicil kaydının bulunmadığına dair yazılı beyanı,
c) İlk defa gorev alacaklar haric, hizmet sınıfında daha once yaptığı gorevleri gosterir hizmet belgesi,
c) Daha once resmî veya ozel oğretim kurumlarında eğitim personeli olarak calışmış olanlardan en son gorev yerinden ayrılışını gosterir belge,
d) Diploma veya diploma yerine gecen belgenin aslı veya millî eğitim mudurluğunce onaylı orneği,
e) Oğretmen olarak gorevlendirileceklerden, ortaoğretim alan oğretmenliği tezsiz yuksek lisans ya da pedagojik formasyon programı başarı belgesinin aslı veya kurumca onaylı sureti istenir.
(2) Daha once aynı ilde başka bir ozel oğretim kurumunda aynı alanda calışmış olanlardan, birinci fıkranın (c), (d) ve (e) bentlerinde sayılan belgeler istenmez.
(3) Kurumca gorevlendirilecek diğer personelden;
a) Gorev almasına engel olacak adli sicil kaydının bulunmadığına dair yazılı beyan,
b) En az ilkokul veya ilkoğretim okulu mezunu olduğunu gosterir belgenin aslı veya millî eğitim mudurluğunce onaylı orneği kurumca istenir.
Ucretli ders gorevi
MADDE 40 ? (1) Aynı ilde olmak uzere;
a) Resmî okullarda gorevli yonetici, rehber oğretmen ve aday oğretmenler dışındaki oğretmenlere, sadece okullarda Kanunun 8 inci maddesine gore ucretli ders gorevi verilebilir.
b) Kurumlarda gorev yapan yonetici ve rehber oğretmen dışındaki eğitim personeline, başka kurumlarda da ders saati ucretli olarak gorev verilebilir. Eğitim personelinin toplam ders saati sayısı okullarda 30, diğer kurumlarda 40 saati gecemez.
c) Eğitim personeli olarak gorev yapma nitelik ve şartlarını taşıyan ve herhangi bir kurumda calışmayanlara yaygın eğitim kurumlarında haftada 40 saati, orgun eğitim kurumlarında haftada 30 saati gecmemek uzere kurumlarda ders saati ucretli olarak gorev verilebilir.
c) Eğitim personeline, valilikten veya kaymakamlıktan gecici olur veya calışma izni alınmadan kurumlarda ders saati ucretli olarak gorev verilmez.
Ucretli ders gorevi icin istenilecek belgeler
MADDE 41 ? (1) Ucretli ders gorevli olarak calışma izni duzenlenecek eğitim personelinden;
a) İş sozleşmesi,
b) Calışmakta olduğu kurumca verilecek, girdiği ders saati sayısını da gosterir muvafakat belgesi,
c) Adli sicil kaydının bulunmadığına dair yazılı beyan,
c) Diploma veya diploma yerine gecen belgenin aslı veya millî eğitim mudurluğunce onaylı orneği,
d) Oğretmen olarak gorevlendirileceklerden, ortaoğretim alan oğretmenliği tezsiz yuksek lisans ya da pedagojik formasyon programı başarı belgesi orneği,
e) Sertifikanın aslı veya millî eğitim mudurluğunce onaylı orneği istenir.
(2) Resmî veya ozel oğretim kurumunda gorevli olup kurumlarda ek ders saati ucretli olarak gorev almak isteyen eğitim personelinden, birinci fıkranın (c), (c), (d) ve (e) bentlerinde belirtilen belgeler istenmez.
(3) Resmî veya ozel oğretim kurumunda gorevli olup alanı dışında sertifikaya dayalı ders saati ucretli olarak gorev almak isteyen eğitim personelinden, birinci fıkranın (c), (c) ve (d) bentlerinde belirtilen belgeler istenmez.
Ozluk hakları
MADDE 42 ? (1) Kurumlarda gorev yapan eğitim personeli ile diğer personel, Kanun hukumleri saklı kalmak uzere, sosyal guvenlik ve ozluk hakları yonunden, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile 4857 sayılı İş Kanununun hukumlerine tabidir.
[B]Sozleşm