
27 Mart 2012 SALIResmî GazeteSayı : 28246
BAKANLAR KURULU KARARI
Karar Sayısı : 2012/2956
Başbakanlık tarafından, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 uncu maddesinin (b) bendi kapsamında yapılacak ihalelere ilişkin ekli Esasların yururluğe konulması; 4734 sayılı Kanunun gecici 4 uncu maddesine gore, Bakanlar Kurulu'nca 5/3/2012 tarihinde kararlaştırılmıştır.
Abdullah GUL
CUMHURBAŞKANI
Recep Tayyip ERDOĞAN
Başbakan
5/3/2012 TARİHLİ VE 2012/2956 SAYILI KARARNAMENİN EKİ
ESASLAR
BİRİNCİ BOLUM Amac, Kapsam, Dayanak, Tanımlar vc Temel İlkeler
Amac
MADDE 1- (1) Bu Esaslann amacı; 4/1/2002 tarihli 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun
3 uncu maddesinin (b) bendi uyarınca Başbakanlık tarafından veya Başbakanlık adına diğer idarelere yaptırılacak mal alımı, hizmet alımı, danışmanlık hizmet alımı ve yapım işlerinde uygulanacak esas ve usulleri belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Esaslar; guvenlik veya istihbarat alanları ile ilişkili olduğuna veya gizlilik icinde yurutulmesi gerektiğine veya mevzuatı uyarınca sozleşmenin yurutulmesi sırasında ozel guvenlik tedbirleri alınması gerektiğine veya devlet guvenliğine ilişkin temel menfaatlerin korunmasını gerektiren hallerle alakalı olduğuna Başbakanlık tarafından karar verilen. Başbakanlık veya Başbakanlık adına diğer idarelerce gercekleştirilmesi talep edilen mal alımı, hizmet alımı, danışmanlık hizmet alımı ve yapım işlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Esaslar, 4734 sayılı Kanunun 3 uncu maddesinin (b) bendi ile gecici
4 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Esasların uygulanmasında;
a) îdare: Başbakanlık veya Başbakanlık adına işi yapacak idareleri,
b) İhale yetkilisi: Başbakanlık veya Başbakanlık adına işi yapacak idare yetkilisini,
c) Standardizasyon: İşletme-idame maliyetlerinin asgari duzeye indirilmesi ve/veya mevcut sistemlerle uyumun sağlanması amacıyla kalite, marka, model veya uretici firma birliğinin sağlanması işlemini,
ifade eder.
(2) Bu Esaslarda tanımı bulunmayan hususlar hakkında 4734 sayılı Kanunda yer alan tanımlar esas alınır.
Temel ilkeler
MADDE 5- (1) Bu Esaslar kapsamındaki mal alımı, hizmet alımı, danışmanlık hizmet alımı ve yapım işi ihalelerinde, 4734 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen temel ilkelerin yanı sıra ulusal menfaat, guvenlik ve gizliliğin gerektirdiği hususlar, standardizasyonun korunması ve suratle hareket ilkeleri de dikkate alınır. Bu kapsamda mal veya hizmet alımları ile yapım işleri (kaba ve/veya ince işler) kısımlar halinde de yapılabilir.
İKİNCİ BOLUM İhale Komisyonu ve İhale İşlem Dosyası
İhale komisyonu
MADDE 6- (1) İhale yetkilisi; biri başkan olmak uzere, ikisinin ihale konusu işin uzmanı olması şartıyla ve muhasebe veya mali işlerden sorumlu bir personelin katılımıyla kurulacak en az beş ve tek sayıda kişiden oluşan ihale komisyonunu, yedek uyeler de dÂhil olmak uzere gorevlendirir.
(2) Gerekli incelemeyi yapmalarını sağlamak amacıyla ihale işlem dosyasının birer orneği, daveti izleyen uc gun icinde ihale komisyonu uyelerine verilir.
(3) İhale komisyonu eksiksiz olarak toplanır. Komisyon kararları coğunlukla alınır. Kararlarda cekimser kalınamaz. Komisyon başkanı ve uyeleri oy ve kararlarından sorumludur. Karşı oy kullanan komisyon uyeleri, gerekcesini komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır.
(4) İhale komisyonunca alınan kararlar ve duzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve uyelerinin adları, soyadları ve gorev unvanları belirtilerek imzalanır.
İhale işlem dosyası
MADDE 7- (1) İhalesi yapılacak her iş icin bir işlem dosyası duzenlenir. Bu dosyada ihale yetkilisinden alınan onay belgesi ve eki yaklaşık maliyete ilişkin hesap cetveli, ihale dokumanı, adaylar veya istekliler tarafından sunulan başvurular veya teklifler ve diğer belgeler, ihale komisyonu tutanak ve kararları gibi ihale sureci ile ilgili butun belgeler bulunur.
UCUNCU BOLUM İhaleye Katılabilme Kuralları
Yaklaşık maliyet
MADDE 8- (1) Mal alımı, hizmet alımı, danışmanlık hizmet alımı ile yapım işlerinin ihalesi yapılmadan once, İdare tarafından her turlu fiyat araştırması yapılarak katma değer vergisi haric olmak uzere yaklaşık maliyet belirlenir ve dayanaklarıyla birlikte bir hesap cetvelinde gosterilir. Yaklaşık maliyete ihale ve on yeterlik ilÂnlarında yer verilmez, isteklilere veya ihale sureci ile resmî ilişkisi olmayan diğer kişilere acıklanmaz.
İhaleye katılımda yeterlik kuralları
MADDE 9- (1) İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:
a) Ekonomik ve mali yeterliğin belirlenmesi icin;
1) Bankalardan temin edilecek isteklinin mali durumu ile ilgili belgeler,
2) İsteklinin, ilgili mevzuatı uyarınca yayınlanması zorunlu olan bilancosu veya bilancosunun gerekli gorulen bolumleri, yoksa bunlara eşdeğer belgeleri,
3) İsteklinin iş hacmini gosteren toplam cirosu veya ihale konusu iş ile ilgili taahhudu altındaki ve bitirdiği iş miktarını gosteren belgeler.
b) Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi icin;
1) İsteklinin, mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak faaliyette bulunduğunu ve teklif vermeye yasal olarak yetkili olduğunu kanıtlayan belgeler,
2) İstekli tarafından kamu veya ozel sektore bedel iceren bir sozleşme kapsamında taahhut edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;
a) Son onbeş yıl icinde gecici kabulu yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işleriyle ilgili deneyimi gosteren belgeler.
b) Son onbeş yıl icinde gecici kabulu yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işlerinde sozleşme bedelinin en az % 8(Ti oranında denetlenen ya da yonetilen işlerle ilgili deneyimi gosteren belgeler,
c) Devam eden yapım ve yapımla ilgili hizmet işlerinde; ilk sozleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, son onbeş yıl icinde gercekleşme oranı toplam sozleşme bedelinin en az % 80'ine ulaşan ve kusursuz olarak gercekleştirilen, denetlenen veya yonetilen işlerle ilgili deneyimi gosteren belgeler,
c) Son beş yıl icinde kabul işlemleri tamamlanan mal ve hizmet alımlarına ilişkin deneyimi gosteren belgeler,
c) Devredilen işlerde sozleşme bedelinin en az % 80'inin tamamlanması şartıyla, son onbeş yıl icinde gecici kabulu yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işleri ve son beş yıl icinde kabul işlemleri tamamlanan mal ve hizmet alımlarıyla ilgili deneyimi gosteren belgeler,
3) İsteklinin uretim ve/veya imalat kapasitesine, araştırma-geliştirme faaliyetlerine ve kaliteyi sağlamasına yonelik belgeler,
4) İsteklinin organizasyon yapısına ve ihale konusu işi yerine getirmek icin yeterli sayıda ve nitelikte personel calıştırdığına veya calıştıracağına ilişkin bilgi ve/veya belgeler,
5) İhale konusu hizmet veya yapım işlerinde isteklinin yonetici kadrosu ile işi yurutecek teknik personelinin eğitimi ve mesleki niteliklerini gosteren belgeler,
6) İhale konusu işin yerine getirilebilmesi icin gerekli gorulen tesis, makine, techizat ve diğer ekipmana ilişkin belgeler,
7) İstekliye doğrudan bağlı olsun veya olmasın, kalite kontrolden sorumlu olan ilgili teknik personel veya teknik kuruluşlara ilişkin belgeler,
8) İhale konusu işin ihale dokumanında belirtilen standartlara uygunluğunu gosteren, uluslararası kurallara uygun şekilde akredite edilmiş kalite kontrol kuruluşları tarafından verilen sertifikalar,
9) İdarenin talebi halinde doğruluğu teyit edilmek uzere, tedarik edilecek malların numuneleri, katalogları ve/veya fotoğrafları.
(2) İhale konusu işin niteliğine gore yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı ihale dokumanında belirtilir.
(3) Birinci fıkranın (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen belgelerden, yapım ve yapımla ilgili hizmet işlerinde, denetleme veya yonetme gorevi nedeniyle alınanlarda, gercek kişinin muhendis veya mimar olması şartı aranır. İş bitirme, yonetim veya denetim suretiyle elde edilecek belgeler, belge sahibi kişi veya kuruluşların dışındaki istekliler tarafından kullanılamaz, belgeler devredilemez, kiraya verilemez ve satılamaz. Bu belge sahiplerinin kuracakları veya ortak olacakları tuzel kişiliklerin ihaleye girebilmesinde en az bir yıldır tuzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip olmaları, her ihalede bu oranın aranması ve teminat suresince bu oranın muhafaza edilmesi zorunludur. Denetim faaliyetleri nedeniyle alınacak belgeler ilk beş yıl en fazla beşte bir oranında; daha sonraki yıllarda gercek kişiler ile tuzel kişilerin en az beş yıldır yarısından fazla hissesine sahip olan muhendis ve mimarların iş denetleme nedeniyle alacakları belgeler tam olarak; yonetim faaliyetleri nedeniyle alınacak belgeler en fazla beşte bir oranında dikkate alınır.
(4) 4734 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin dorduncu fıkrasında belirtilen durumlarda bulunan istekliler ihale dışı bırakılır.
(5) Bu madde kapsamında istenen belgelerden hangilerinin taahhutname olarak sunulabileceği İdare tarafından belirlenir. Gerceğe aykırı hususlar iceren taahhutname sunulması veya ihale uzerinde kalan istekli tarafından taahhut altına alınan durumu tevsik eden belgelerin sozleşme imzalanmadan once verilmemesi halinde bu durumda olanlar ihale dışı bırakılarak gecici teminatları gelir kaydedilir.
İhaleye katılamayacak olanlar
MADDE 10- (1) Aşağıda sayılanlar doğrudan veya dolaylı ya da alt yuklenici olarak, kendileri veya başkaları adına hicbir şekilde ihalelere katılamazlar:
a) 4734 sayılı Kanun ve diğer kanunlardaki hukumler gereğince gecici veya surekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terorle Mucadele Kanunu kapsamına giren suclardan veya orgutlu suclardan veyahut kendi ulkesinde ya da yabancı bir ulkede kamu gorevlilerine ruşvet verme sucundan dolayı hukumlu bulunanlar.
b) İlgili mercilerce hileli iflas ettiğine karar verilenler.
c) İhaleyi yapan İdarenin ihale yetkilisi kişileri ile bu yetkiye sahip kurullarda gorevli kişiler.
c) İhaleyi yapan İdarenin ihale konusu işle ilgili her turlu ihale işlemlerini hazırlamak, yurutmek, sonuclandırmak ve onaylamakla gorevli olanlar.
c) (c) ve (c) bentlerinde belirtilen şahısların eşleri ve ucuncu dereceye kadar kan ve ikinci dereceye kadar kayın hısımları ile evlatlıkları ve evlat edinenleri.
d) (c), (c) ve (d) bentlerinde belirtilenlerin ortakları ile şirketleri (bu kişilerin yonetim kurullarında gorevli bulunmadıkları veya sermayesinin % 10'undan fazlasına sahip olmadıkları anonim şirketler haric).
(2) İhale konusu işin danışmanlık hizmetlerini yapan yukleniciler bu işin ihalesine katılamazlar. Aynı şekilde, ihale konusu işin yuklenicileri de o işin danışmanlık hizmeti ihalelerine katılamazlar. Bu yasaklar, bunların ortaklık ve yonetim ilişkisi olan şirketleri ile bu şirketlerin sermayesinin yarısından fazlasına sahip oldukları şirketleri icin de gecerlidir.
(3) İhaleyi yapan İdare bunyesinde bulunan veya İdare ile ilgili her ne amacla kurulmuş olursa olsun vakıf, dernek, birlik, sandık gibi kuruluşlar ile bu kuruluşların ortak oldukları şirketler İdarenin ihalelerine katılamazlar.
(4) Bu yasaklara rağmen ihaleye katılan istekliler ihale dışı bırakılarak gecici teminatları gelir kaydedilir. Ayrıca, bu durumun tekliflerin değerlendirmesi aşamasında tespit edilememesi nedeniyle bunlardan biri uzerine ihale yapılmışsa, teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
Şartnameler
MADDE 11- (1) İdare, bu Esaslar cercevesinde idari şartname, sozleşme tasarısı ve standart formları hazırlamaya yetkilidir.
(2) İhale konusu mal alımı, hizmet alımı, danışmanlık hizmet alımı ile yapım işlerinin her turlu ozelliğini belirten idari ve teknik şartnamelerin İdare tarafından hazırlanması esas olmakla birlikte, İdare, şartnameleri bu Esaslara gore hizmet alımı ile hazırlattırılabilir.
(3) İhale konusu mal alımı, hizmet alımı, danışmanlık hizmet alımı ile yapım işlerinin teknik kriterlerine ihale dokumanının bir parcası olan teknik şartnamelerde yer verilir. Belirlenecek teknik kriterler, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yonelik olacak, rekabeti engelleyici hususlar icermeyecek ve butun istekliler icin fırsat eşitliği sağlayacaktır.
(4) Teknik şartnamelerde, varsa ulusal ve/veya uluslararası teknik standartlara uygunluğu sağlamaya yonelik duzenlemeler de yapılır. Bu şartnamelerde teknik ozelliklere ve tanımlamalara yer verilir. Belli bir marka, model, patent, menşei, kaynak veya urun belirtilemez ve belirli bir marka veya modele yonelik ozellik ve tanımlamalara yer verilemez. Ancak, ulusal ve/veya uluslararası teknik standartların bulunmaması veya teknik ozelliklerin belirlenmesinin mumkun olmaması hallerinde "veya dengi" ifadesine yer verilmek şartıyla marka veya model belirtilebilir.
Ortak girişimler
MADDE 12- (1) Ortak girişimler birden fazla gercek veya tuzel kişi tarafından iş ortaklığı veya konsorsiyum olarak iki turlu oluşturulabilir. İş ortaklığı uyeleri, hak ve sorumluluklarıyla işin tumunu birlikte yapmak uzere, konsorsiyum uyeleri ise, hak ve sorumluluklarını ayırarak işin kendi uzmanlık alanlarıyla ilgili kısımlarını yapmak uzere ortaklık yaparlar. İş ortaklığı her turlu ihaleye teklif verebilir. Ancak İdare, işin farklı uzmanlıklar gerektirmesi durumunda, ihaleye konsorsiyumların teklif verip veremeyeceğini ihale dokumanında belirtir. İhale aşamasında ortak girişimden kendi aralarında bir iş ortaklığı veya konsorsiyum yaptıklarına dair anlaşma istenir. İş ortaklığı anlaşmalarında pilot ortak, konsorsiyum anlaşmalarında ise koordinator ortak belirtilir. İhalenin iş ortaklığı veya konsorsiyum uzerinde kalması halinde, sozleşme imzalanmadan once noter tasdikli iş ortaklığı veya konsorsiyum sozleşmesinin verilmesi gerekir. İş ortaklığı anlaşma ve sozleşmesinde, iş ortaklığını oluşturan gercek veya tuzel kişilerin taahhudun yerine getirilmesinde muştereken ve muteselsilen sorumlu oldukları, konsorsiyum anlaşma ve sozleşmesinde ise, konsorsiyumu oluşturan gercek veya tuzel kişilerin, işin hangi kısmını taahhut ettikleri ve taahhudun yerine getirilmesinde koordinator ortak aracılığıyla aralarındaki koordinasyonu sağlayacakları belirtilir.
Alt yukleniciler
MADDE 13- (1) İhale konusu işin ozelliği nedeniyle ihtiyac gorulmesi halinde, ihale veya sozleşme dokumanında gerekli duzenlemelerin yapılması kaydıyla alt yuklenici calıştırılmasına izin verilebilir.
(2) Yuklenici, alt yuklenici calıştırma talebi olması durumunda calıştırmak istediği alt yuklenicilerin listesini İdarenin onayına sunar. İdare onay vermekte veya vermemekte serbesttir.
(3) Alt yuklenicilerin yaptıkları işlerle ilgili sorumluluğu yuklenicinin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
İhale saatinden once ihalenin iptal edilmesi
MADDE 14- (1) İdarenin gerekli gorduğu veya ihale dokumanında yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına engel olan ve duzeltilmesi mumkun bulunmayan hususların bulunduğunun tespit edildiği hallerde ihale saatinden once ihale iptal edilebilir. Bu durumda, iptal nedeni belirtilmek suretiyle ihalenin iptal edildiği isteklilere ve bu aşamaya kadar teklif vermiş olanlara tebliğ edilir.
(2) İhalenin iptal edilmesi halinde, verilmiş olan butun teklifler reddedilmiş sayılır ve bu teklifler acılmaksızm isteklilere iade edilir. İhalenin iptal edilmesi nedeniyle isteklilerce İdareden herhangi bir hak talebinde bulunulamaz.
(3) İhalenin iptal edilmesi durumunda, iptal nedenleri gozden gecirilerek yeniden ihaleye cıkılabilir.
DORDUNCU BOLUM İhale Usulleri
Uygulanacak ihale usulleri
MADDE 15- (1) Bu Esaslar kapsamında uygulanacak ihale usulleri aşağıdadır:
a) Pazarlık usulu.
b) Belli istekliler arasında ihale usulu.
(2) îdare, bu Esaslar kapsamında ihale edilecek mal alımı, hizmet alımı ve yapım işlerinin ihalelerinde birinci fıkra kapsamındaki ihale usullerinden herhangi birini secebilir. Danışmanlık hizmet alımı ihalelerinde ise bu Esasların sekizinci bolumunde yer alan hukumler cercevesinde belli istekliler arasında ihale usulu uygulanır.
Pazarlık usulu
MADDE 16- (1) Pazarlık usulu, ilan yapılmaksızın İdarece davet edilen isteklilerin teklif verebildiği usuldur.
(2) Tekliflerin alınması ve değerlendirilmesini muteakip ihale sonuclandırılır. İdare ekonomik acıdan en avantajlı teklif sahibi istekli ile kamu menfaati gereği bir kez daha fiyat goruşmesi yapabilir. Nihai teklif tutarı ilk teklif bedelinden yuksek, yapım işlerinde ise aşın duşuk teklif sınır değerinden duşuk olamaz.
(3) Davet edilecek firmalar ihale yetkilisince belirlenir ve davet edilecek firma sayısı ucten az olamaz. Davet edilen firmaların dışında herhangi bir firma ihaleye katılamaz.
Belli istekliler arasında ihale usulu
MADDE 17- (1) Belli istekliler arasında ihale usulu; ilan yapılmaksızın, İdare tarafından belirlenen adaylar arasında yapılan yeterlik değerlendirmesi sonucunda İdarece davet edilen isteklilerin teklif verebildiği usuldur.
(2) İşin ozelliğinin uzmanlık ve/veya ileri teknoloji gerektirmesi nedeniyle pazarlık usulunun uygulanamadığı durumlarda ihale bu usule gore yaptırılabilir.
(3) Tekliflerin alınması ve değerlendirilmesini muteakip ihale sonuclandırılır. İdare ekonomik acıdan en avantajlı teklif sahibi istekli ile kamu menfaati gereği fiyat goruşmesi yapabilir. Nihai teklif tutarı ilk teklif bedelinden yuksek, yapım işlerinde ise aşırı duşuk teklif sınır değerinden duşuk olamaz.
(4) Davet edilecek firmalar ihale yetkilisince belirlenir ve davet edilecek firma sayısı ucten az olamaz. Davet edilen firmaların dışında herhangi bir firma ihaleye katılamaz.
Doğrudan temin
MADDE 18- (1) Aşağıda belirtilen hallerde İdare, ihtiyaclarını ilan yapmaksızın, davet edilen isteklilerle idari ve teknik şartlar ile fiyat uzerinde goruşme yaparak doğrudan temin edebilir:
İhtiyacın sadece gercek veya tuzel tek kişi tarafından karşılanabileceğinin tespit edildiği alımlar.
Sadece gercek veya tuzel tek kişinin ihtiyac ile ilgili ozel bir hakka sahip olduğu alımlar.
Mevcut mal, ekipman, teknoloji veya hizmetlerle uyumun ve standardizasyonun sağlanması icin zorunlu olan ve asıl sozleşmeye dayalı olarak duzenlenecek ve suresi uc yılı gecmeyen sozleşmeyle ilk alım yapılan gercek veya tuzel kişiden alınacak mal alımı, hizmet alımı ve danışmanlık hizmet alımları.
c) 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde belirtilen ve Kamu İhale Kurumunca guncellenen limit tutarın beş katına kadar olan mal alımı, hizmet alımı ve danışmanlık hizmet alımları.
İdarenin ihtiyacına uygun taşınmaz alımı veya kiralanması.
Gizlilik, standardizasyonun korunması, araştırma-geliştirme projeleri ve acil istihbarat ihtiyaclarını temin etmek maksadıyla ihtiyac unitelerince teklif edilip ihale yetkilisince uygun gorulen ve onaylanan tek kaynak alımları.
Kamu kurum ve kuruluştan ile bunların doğrudan veya dolaylı olarak birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlasına sahip oldukları her ceşit kuruluş, muessese, birlik, işletme veya şirketlerin urettikleri devlet guvenlik istihbaratıyla ilgili mal alımı, hizmet alımı ve danışmanlık hizmet alımları.
(2) Bu maddenin birinci fıkrasının uygulanmasında, komisyon kurma ve bu Esaslarda belirtilen yeterlik kurallarını arama, teminat alma ve sozleşme yapma zorunluluğu bulunmaksızın ihale yetkilisi veya harcama yetkilisince gorevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından, fiyat uzerinde goruşmeler yapılarak ihtiyaclar temin edilebilir.
BEŞİNCİ BOLUM İhale ve On Yeterlik Dokumanları ile İdari Şartnameler
İhale ve on yeterlik dokumanı ile idari şartnamede yer alması zorunlu hususlar
MADDE 19- (1) İhale dokumanında; isteklilere talimatları da iceren idari şartnameler ile yaptırılacak işin projesini de kapsayan teknik şartnameler, sozleşme tasarısı ve gerekli diğer belge ve bilgiler bulunur. On yeterlik dokumanında ise adaylarda aranılan şartlara, on yeterlik kriterlerine ve gerekli diğer belge ve bilgilere yer verilir.
(2) İdari şartnamede ihale konusuna gore asgari aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:
a) İşin adı, niteliği, turu ve miktarı, hizmetlerde iş tanımı.
b) İdarenin adı, adresi, telefon ve faks numarası.
c) İhale usulu, ihale tarih ve saati ile tekliflerin nereye verileceği.
c) İsteklilere talimatlar.
c) İsteklilerde aranılan şartlar, belgeler ve yeterlik kriterleri.
d) İhale dokumanında acıklama isteme ve yapılma yontemleri.
1) Tekliflerin gecerlilik suresi.
f) İhaleye konsorsiyumların teklif verip veremeyeceği, ihale konusu işin tamamına veya bir kısmına teklif verilmesinin mumkun olup olmadığı, mal alımı ihalelerinde alternatif teklif verilip verilemeyeceği, verilebilecekse alternatif tekliflerin nasıl değerlendirileceği.
ğ) Ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harc giderlerinden hangisinin teklif fiyatına dÂhil olacağı.
g) Tekliflerin alınması, acılması ve değerlendirilmesinde uygulanması gereken usul ve esaslar.
ı) İhale kararının alınmasından sozleşmenin imzalanmasına kadar uygulanması gereken usul ve esaslar.
ğ) İhalenin sadece yerli isteklilere acık olup olmadığı ve yerli istekliler lehine fiyat avantajı uygulanıp uygulanmayacağı.
j) Teklif ve sozleşme turu.
k) Gecici ve kesin teminat oranları ile teminatlara ait şartlar.
1) İhale saatinden once ihalenin iptal edilmesinde İdarenin serbest olduğu, m) Butun tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptal edilmesinde İdarenin serbest olduğu, n) İhale konusu işin başlama ve bitirme tarihi, yapılma yeri, teslim şartları ve gecikme halinde alınacak cezalar.
o) Odeme yeri ve şartlarıyla avans verilip verilmeyeceği, verilecekse şartlan ve miktarı ile sozleşme konusu işler icin eğer odenecekse fiyat farkının nc şekilde odeneceği.
o) Sure uzatımı verilebilecek haller ve şartları ile sozleşme kapsamında yaptırılabilecek iş artışları ile iş eksilişi durumunda karşılıklı yukumlulukler.
p) Vergi, resim ve harclar ile sozleşme ile ilgili diğer giderlerin kimin tarafından odeneceği, r) Yapım işlerinde iş ve işyerinin sigortalanması ile yapı denetimi ve sorumluluğuna ilişkin şartlar.
s) Denetim, muayene ve kabul işlemlerine ilişkin şartlar, ş) Anlaşmazlıkların cozumu.
İhale ve on yeterlik dokumanının verilmesi
MADDE 20- (1) İhale ve on yeterlik dokumanı İdarede bedelsiz gorulebilir. Ancak, on yeterlik veya ihaleye katılmak isteyen isteklilerin bu dokumanı satın almaları zorunludur. Dokuman bedeli, basım maliyetini aşmayacak ve rekabeti engellemeyecek şekilde İdarece tespit edilir.
İhale dokumanında değişiklik veya acıklama yapılması
MADDE 21- (1) Davet yapıldıktan sonra ihale dokumanında değişiklik yapılmaması esastır. Değişiklik yapılması zorunlu olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit edilerek davet edilen firmalara bildirilir.
(2) Ancak, davet yapıldıktan sonra, tekliflerin hazırlanmasını veya işin gercekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar veya eksikliklerin İdarece tespit edilmesi veya isteklilerce yazılı olarak bildirilmesi halinde, ihale dokumanında değişiklikler yapılabilir. Yapılan bu değişikliklere ilişkin ihale dokumanının bağlayıcı bir parcası olan zeyilname, son teklif verme gununden en az uc gun oncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ihale dokumanı alanların tamamına gonderilir. Zeyilname ile yapılan değişiklikler nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi icin ek sureye ihtiyac duyulması halinde, ihale tarihi zeyilname ile ertelenebilir. Zeyilname duzenlenmesi halinde, teklifini bu duzenlemeden once vermiş olan isteklilere tekliflerini geri cekerek, yeniden teklif verme imkÂnı sağlanır.
(3) Ayrıca, istekliler tekliflerini hazırlarken ihale dokumanında acıklanmasına ihtiyac duyulan hususlarla ilgili olarak son teklif verme gununden on gun oncesine kadar yazılı olarak acıklama talep edebilir. Bu talebin İdarece uygun gorulmesi halinde yapılacak acıklama, bu tarihe kadar ihale dokumanı alan butun isteklilere son teklif verme gununden uc gun oncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ve acıklama talebinde bulunan istekli belirtilmeksizin yazılı olarak gonderilir.
ALTINCI BOLUM Teklif ve Başvuruların Sunulması
Tekliflerin hazırlanması ve sunulması
MADDE 22- (1) Teklif mektubu ve gecici teminat da dÂhil olmak uzere ihaleye katılabilme şartı olarak istenilen butun belgeler bir zarfa konulur. Zarfın uzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas acık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu ve ihaleyi yapan İdarenin acık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanır ve muhurlenir.
(2) Teklif mektupları yazılı ve imzalı olarak sunulur. Teklif mektubunda ihale dokumanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak acıkca yazılması, uzerinde kazıntı, silinti, duzeltme bulunmaması ve teklif mektubunun ad, soyad veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması zorunludur. Mal alımı ihalelerinde, ihale dokumanında alternatif teklif verilebileceğine dair hukum bulunması halinde, alternatif teklifler de aynı şekilde hazırlanarak sunulur.
(3) Teklifler ihale dokumanında belirtilen ihale saatine kadar sıra numaralı alındılar karşılığında İdareye verilir. Bu saatten sonra verilen teklifler kabul edilmez ve acılmaksızın iade edilir. Teklifler iadeli taahhutlu olarak da gonderilebilir. Posta ile gonderilecek tekliflerin ihale dokumanında belirtilen ihale saatine kadar İdareye ulaşması şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla tespit edilir.
(4) Verilen teklifler, zeyilname duzenlenmesi hali haric, herhangi bir sebeple geri alınamaz ve değiştirilemez.
Başvuru belgelerinin sunulması
MADDE 23- (1) On yeterliğe katılabilme şartı olarak istenilen butun belgeler, 22 nci maddenin birinci ve ucuncu fıkralarında belirtilen esas ve usullere uygun olarak İdareye sunulur.
Tekliflerin gecerlilik suresi
MADDE 24- (1) Tekliflerin gecerlilik suresi ihale dokumanında belirtilir. İdarece ihtiyac duyulması halinde bu sure, teklif ve sozleşme şartları değiştirilmemek ve isteklinin kabulu kaydıyla uzatılabilir.
Gecici teminat
MADDE 25- (1) İhalelerde, teklif edilen bedelin % 3'unden az olmamak uzere, istekli tarafından verilecek tutarda gecici teminat alınır. İhale dokumanında belirtilmesi şartıyla mal alımı, hizmet alımı ve danışmanlık hizmeti alımı ihalelerinde gecici teminat alınması zorunlu değildir.
Teminat olarak kabul edilecek değerler
MADDE 26- (1) Teminat olarak kabul edilecek değerler aşağıda gosterilmiştir:
a) Tedavuldeki Turk parası.
b) Bankalar tarafından verilen teminat mektupları.
c) Hazine Musteşarlığınca ihrac edilen Devlet İc Borclanma Senetleri ve bu senetler yerine duzenlenen belgeler.
(2) İlgili mevzuatına gore Turkiye'de faaliyette bulunmasına izin verilen yabancı bankaların duzenleyecekleri teminat mektupları ile Turkiye dışında faaliyette bulunan banka veya benzeri kredi kuruluşlarının kontra garantisi uzerine Turkiye'de faaliyette bulunan bankaların duzenleyecekleri teminat mektupları da teminat olarak kabul edilir.
(3) Birinci fıkranın (c) bendinde belirtilen senetler ve bu senetler yerine duzenlenen belgelerden nominal değere faiz dahil edilerek ihrac edilenler, anaparaya tekabul eden satış değeri uzerinden teminat olarak kabul edilir.
(4) Teminat mektupları dışındaki teminatlar ihale komisyonlarınca teslim alınamaz. Bunların saymanlık ya da muhasebe mudurluklerine yatırılması zorunludur.
(5) İhale uzerinde kalan istekli ile ekonomik acıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekliye ait teminat mektupları ihaleden sonra saymanlık ya da muhasebe mudurluklerine teslim edilir. Diğer isteklilere ait teminatlar ise hemen iade edilir. İhale uzerinde kalan istekli ile sozleşme imzalanması halinde, ekonomik acıdan en avantajlı ikinci teklif sahibine ait teminat sozleşme imzalandıktan hemen sonra iade edilir.
(6) Teminatlar, teminat olarak kabul edilen diğer değerlerle değiştirilebilir.
(7) Her ne suretle olursa olsun, İdarece alınan teminatlar haczedilemez ve uzerine ihtiyati tedbir konulamaz.
Teminat mektupları
MADDE 27- (1) Bu Esaslar cercevesinde yapılacak ihalelerde bankalarca verilecek teminat mektuplarının kapsamı ve şekli konusunda, 4734 sayılı Kanunun 35 inci maddesine gore Kamu İhale Kurumunun tespit ettiği hususlar gecerlidir.
(2) 24 uncu maddeye gore belirlenen tekliflerin gecerlilik suresinden en az otuz gun fazla sureli olmak kaydıyla, gecici teminat mektuplarında sure belirtilir. Teklif gecerlilik suresinin uzatılması halinde, gecici teminat mektuplarının suresi de aynı sure ile uzatılır. Kesin teminat mektuplarının suresi ihale konusu işin bitiş tarihi dikkate alınmak suretiyle İdare tarafından belirlenir.
(3) İlgili mevzuatına aykırı olarak duzenlenmiş teminat mektupları kabul edilmez.
YEDİNCİ BOLUM Tekliflerin Değerlendirilmesi
Tekliflerin alınması ve acılması
MADDE 28- (l)Teklifler ihale dokumanında belirtilen ihale saatine kadar İdareye verilir. İhale komisyonunca ihale dokumanında belirtilen saatte kac teklif verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edilerek, hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye başlanır. İhale komisyonu teklif zarflarını alınış sırasına gore inceler. 22 nci maddenin birinci fıkrasına uygun olmayan zarflar bir tutanakla belirlenerek değerlendirmeye alınmaz. Zarflar isteklilerle birlikte hazır bulunanlar onunde alınış sırasına gore acılır.
(2) İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif mektubu ile gecici teminatlarının usulune uygun olup olmadığı kontrol edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile gecici teminatı usulune uygun olmayan istekliler tutanakla tespit edilir. İstekliler ile teklif fiyatları ve yaklaşık maliyet tutarı acıklanır. Bu işlemlere ilişkin hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Bu aşamada; hicbir teklifin reddine veya kabulune karar verilmez, teklifi oluşturan belgeler duzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca hemen değerlendirilmek uzere oturum kapatılır.
Tekliflerin değerlendirilmesi
MADDE 29- (1) İhale komisyonunun talebi uzerine İdare, tekliflerin incelenmesi, karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak uzere net olmayan hususlarla ilgili isteklilerden yazılı olarak tekliflerini acıklamalarını isteyebilir. Ancak bu acıklama, hicbir şekilde teklif fiyatında değişiklik yapılması veya ihale dokumanında yer alan şartlara uygun olmayan tekliflerin uygun hale getirilmesi amacıyla istenilmez ve yapılmaz.
(2) Tekliflerin değerlendirilmesinde, oncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile gecici teminatı usulune uygun olmadığı 28 inci maddeye gore ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir. Ancak, teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belgelerde bilgi eksikliği bulunması halinde İdarece belirlenen surede isteklilerden bu eksik bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen surede bilgileri tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve gecici teminatları gelir kaydedilir. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile gecici teminatı usulune uygun olan isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine gecilir. Bu aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokumanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.
Aşırı duşuk teklifler
MADDE 30- (1) İhale komisyonu, yapım işlerinde verilen teklifleri 29 uncu maddeye gore değerlendirdikten sonra gecerli teklifler uzerinden Kamu İhale Kurumunun belirlemiş olduğu kriterler cercevesinde sınır değer hesabı yapar. Sınır değerin altında kalan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.
(2) Mal ve hizmet alımları ile danışmanlık hizmet alımları icin Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenen kriterler cercevesinde değerlendirme yapılır.
Butun tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali
MADDE 31- (1) İdare, verilmiş olan butun teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum butun isteklilere derhal bildirilir. İdare butun tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yukumluluk altına girmez.
İhalenin karara bağlanması ve onaylanması
MADDE 32- (1) 29 ve 30 uncu maddelere gore yapılan değerlendirme sonucunda ihale, ekonomik acıdan en avantajlı teklifi veren isteklinin uzerinde bırakılır.
(2) Ekonomik acıdan en avantajlı teklif, sadece fiyat esasına gore veya fiyat ile birlikte işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirlenir. Ekonomik acıdan en avantajlı teklifin fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde, ihale dokumanında bu unsurların parasal değerleri veya nispi ağırlıkları belirlenir.
(3) Bu Esasların 47 nci maddesine gore ihale dokumanında yerli istekliler lehine fiyat avantajı sağlanacağı belirtilen ihalelerde, bu fiyat avantajı da uygulanmak suretiyle ekonomik acıdan en avantajlı teklif belirlenerek ihale sonuclandırılır.
(4) En duşuk fiyatın ekonomik acıdan en avantajlı teklif olarak değerlendirildiği ihalelerde, birden fazla istekli tarafından aynı fiyatın teklif edildiği ve bunların da ekonomik acıdan en avantajlı teklif olduğu anlaşıldığı takdirde, ikinci fıkrada belirtilen fiyat dışındaki unsurlar dikkate alınmak suretiyle ekonomik acıdan en avantajlı teklif belirlenerek ihale sonuclandırılır. Fiyat dışı unsur belirlenmemişse iş deneyim belge tutan yuksek olan firma uzerine ihale sonuclandırılır.
(5) İhale komisyonu gerekceli kararını belirleyerek ihale yetkilisinin onayına sunar. Kararlarda isteklilerin adları veya ticaret unvanları, teklif edilen bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli uzerine hangi gerekcelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir.
(6) İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en gec beş iş gunu icinde ihale kararını onaylar veya gerekcesini acıkca belirtmek suretiyle iptal eder.
(7) İhale; kararın onaylanması halinde gecerli, iptal edilmesi halinde ise hukumsuz sayılır.
(8) İhale kararları ihale yetkilisince onaylanmadan once İdare, ihale uzerinde kalan istekli ile varsa ekonomik acıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığını teyit ettirerek buna ilişkin belgeyi ihale kararına eklemek zorundadır. İki isteklinin de yasaklı cıkması durumunda ihale iptal edilir.
Kesinleşen ihale kararlarının bildirilmesi
MADDE 33- (1) İhale sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı gunu izleyen en gec uc gun icinde, ihale uzerinde bırakılan dÂhil olmak uzere, ihaleye teklif veren butun isteklilere bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin değerlendirmeye alınmama veya uygun bulunmama gerekcelerine de yer verilir.
(2) İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere bildirim yapılır.
(3) İhale sonucunun butun isteklilere bildiriminden itibaren beş gun gecmedikce sozleşme imzalanamaz.
Sozleşmeye davet
MADDE 34- (1) 33 uncu maddede belirtilen surelerin bitimini, on mali kontrol yapılması gereken hallerde ise bu kontrolun tamamlandığı tarihi izleyen gunden itibaren uc gun icinde, ihale uzerinde bırakılan istekliye, tebliğ tarihini izleyen on gun icinde kesin teminatı vermek suretiyle sozleşmeyi imzalaması hususu bildirilir. Yabancı istekliler icin bu sureye oniki gun ilave edilir. Sozleşmenin imzalanacağı tarihte, ihale uzerinde kalan isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığının teyit edilmesi zorunludur.
(2) 35 inci madde hukmu gereğince sozleşmeden once kesin teminat alınmayan danışmanlık hizmet ihalelerinde sozleşmeye davet, kesin teminat istenilmeksizin birinci fıkra hukumlerine gore yapılır.
Kesin teminat
MADDE 35- (1) Taahhudun sozleşme ve ihale dokumanı hukumlerine uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak amacıyla sozleşmenin yapılmasından once, ihale uzerinde kalan istekliden, ihale bedeli uzerinden hesaplanmak suretiyle % 6 oranında kesin teminat alınır.
(2) Ancak, danışmanlık hizmet ihalelerinde ihale dokumanında belirtilmesi kaydıyla, kesin teminat sozleşme yapılmadan once alınmayabilir. Bu durumda, duzenlenecek her hakedişten % 6 oranında yapılacak kesintiler teminat olarak alıkonulur.
Sozleşme yapılmasında isteklinin gorev ve sorumluluğu
MADDE 36- (1) İhale uzerinde kalan istekli 34 uncu ve 35 inci maddelere gore kesin teminatı vererek sozleşmeyi imzalamak zorundadır. Sozleşme imzalandıktan hemen sonra gecici teminat iade edilir.
(2) Bu zorunluluklara uyulmadığı takdirde, protesto cekmeye ve hukum almaya gerek kalmaksızın ihale uzerinde kalan isteklinin gecici teminatı gelir kaydedilir. Bu durumda İdare, ekonomik acıdan en avantajlı ikinci teklif fiyatının ihale yetkilisince uygun gorulmesi kaydıyla, bu teklif sahibi istekli ile de bu Esaslar cercevesinde sozleşme imzalayabilir. Ancak, ekonomik acıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli ile sozleşme imzalanabilmesi icin, bu istekliye, 34 uncu maddede belirtilen on gunluk surenin bitimini izleyen uc gun icinde aynı maddede belirtilen şekilde tebligat yapılır.
(3) Ekonomik acıdan en avantajlı ikinci teklif sahibinin de sozleşmeyi imzalamaması durumunda ise, bu teklif sahibinin de gecici teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
Sozleşme yapılmasında İdarenin gorev ve sorumluluğu
MADDE 37- (1) İdare, 34 uncu ve 36 ncı maddede yazılı sure icinde sozleşme yapılması hususunda kendisine duşen gorevleri yapmakla yukumludur. İdarenin bu yukumluluğu yerine getirmemesi halinde istekli, surenin bitmesini izleyen gunden itibaren en gec beş gun icinde, on gun sureli bir noter ihbarnamesi ile bildirmek şartıyla taahhudunden vazgecebilir. Bu takdirde gecici teminat geri verilir ve istekli teminat vermek icin yaptığı belgelendirilmiş giderleri istemeye hak kazanır. Bu zarar, sebep olanlara tazmin ettirilir ve ayrıca haklarında 4734 sayılı Kanunun 60 mcı maddesi hukumleri uygulanır.
İhalenin sozleşmeye bağlanması
MADDE 38- (1) Yapılan butun ihaleler bir sozleşmeye bağlanır. Sozleşmeler İdarece hazırlanır ve ihale yetkilisi ile yuklenici tarafından imzalanır. Yuklenicinin ortak girişim olması halinde, sozleşmeler ortak girişimin butun ortakları tarafından imzalanır. İhale dokumanında aksi belirtilmedikce sozleşmelerin notere tescili ve onaylattın İması zorunlu değildir.
(2) İhale dokumanında belirtilen şartlara aykırı sozleşme duzenlenemez.
Sonuc bildirimi
MADDE 39-(l) Bu Esaslar kapsamında yapılan ihalelerin sonuclan Kamu İhale Kurumuna bildirilir, ancak sonuclar Kamu İhale Bulteninde yayımlanmaz.
SEKİZİNCİ BOLUM Danışmanlık Hizmet İhaleleri
Danışmanlık hizmetleri
MADDE 40- (1) Mimarlık ve muhendislik, etut ve proje, harita ve kadastro, her olcekte imar planı, imar uygulama, CED raporu hazırlanması, plan, yazılım geliştirme, tasarım, teknik şartname hazırlanması, denetim ve kontrolorluk gibi teknik, mali, hukuki veya benzeri alanlardaki hizmetler danışmanlık hizmet sunucularından alınır.
(2) Danışmanlık hizmetleri bu bolumde yer alan hukumlere uygun olarak belli istekliler arasında ihale usulu ile ihale edilir. Ancak yaklaşık maliyeti 4734 sayılı Kanunun 13 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde hizmet alımları icin ongorulen ust limit tutarının beş katının altında kalan danışmanlık hizmetleri, hizmet alımı ihalesiyle gercekleştirilebilir.
On yeterlik ve isteklilerin belirlenmesi
MADDE 41- (1) On yeterlik daveti sonucunda başvuru sunan adayların on yeterlik dokumanında belirtilen kriterlere gore değerlendirilmesi sonucunda, yeterlikleri tespit edilenler arasından en az uc, en fazla on adayın yer alacağı kısa liste oluşturulur.
İhaleye davet
MADDE 42- (1) 41 inci maddeye gore oluşturulan listede yer alan adaylara, ihale dokumanı ile birlikte ihaleye davet mektubu gonderilir. On yeterlik değerlendirmesi sonucunda yeterli bulunmayanlar ile kısa listede yer verilmeyen adaylara yazılı olarak bildirim yapılır. İhaleye davet edilebilecek aday sayısının ucten az olması halinde davet mektubu gonderilmez ve ihale yapılmaz.
(2) Davet mektubu gonderildikten sonra, tekliflerin hazırlanmasını veya işin gercekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar veya eksikliklerin İdarece tespit edilmesi veya isteklilerce yazılı olarak bildirilmesi halinde, ihale dokumanında değişiklikler yapılabilir. Yapılan bu değişikliklere ilişkin ihale dokumanının bağlayıcı bir parcası olan zeyilname kısa listede yer alan butun isteklilere, son teklif verme gununden en az uc gun oncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde gonderilir. Zeyilname ile yapılan değişiklikler nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi icin ek sureye ihtiyac duyulması halinde, ihale tarihi ertelenebilir. Zeyilname duzenlenmesi halinde, teklifini bu duzenlemeden once vermiş olan isteklilere tekliflerini geri cekerek, yeniden teklif verme imkÂnı sağlanır.
Tekliflerin hazırlanması ve verilmesi
MADDE 43- (1) İhale konusu danışmanlık hizmeti icin teklif edilen bedelin yer aldığı teklif mektubu ile gecici teminat isteklinin mali teklifini oluşturur. Bu teklif, uzerine mali teklif olduğu yazılmak suretiyle bir zarfa konulur. Teklif mektuplarının 22 nci maddede belirtilen şartlara uygun olması zorunludur.
Teknik değerlendirme icin istenilen diğer butun belgeler isteklinin teknik teklifini oluşturur. Bu teklif, uzerine teknik teklif olduğu yazılmak suretiyle ayrı bir zarfa konulur.
Her iki zarfın uzerine de isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas acık adresi ve teklifin hangi işe ait olduğu yazılır. Zarfların yapıştırılan yerleri istekli tarafından imzalanır ve muhurlenir.
Mali ve teknik teklife ait zarflar birlikte ayrı bir zarf veya paket icerisine konularak, uzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas acık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu ve ihaleyi yapan İdarenin acık adresi yazılmak suretiyle sunulur.
Tekliflerin değerlendirilmesi ve ihalenin yapılması
MADDE 44- (1) İhale komisyonunca ihalenin yapılacağı saatte kac teklif verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edilerek hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye başlanır. İhale komisyonu teklif zarflarını alınış sırasına gore inceler. 22 nci maddenin birinci fıkrasına uygun olmayan zarflar bir tutanakla belirlenerek değerlendirmeye alınmaz. Teknik tekliflere ait zarflar isteklilerle birlikte hazır bulunanlar onunde almış sırasına gore acılarak, istenilen belgelerin tam olarak verilmiş olup olmadığı kontrol edilir ve durum bir tutanakla tespit olunur. Mali teklifleri iceren zarflar ise bir tutanağa bağlanarak acılmaksızın ihale komisyonunca toplu halde paketlenir, muhurlenip imzalanarak muhafaza altına alınır. Bu aşamada; hicbir teklifin reddine veya kabulune karar verilmez, teklifi oluşturan belgeler duzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca hemen değerlendirilmek uzere oturum kapatılır.
(2) Verilen teklifler, zeyilname duzenlenmesi hali haric herhangi bir sebeple geri alınamaz ve değiştirilemez.
(3) Danışmanlık hizmet ihalelerinde tekliflerin değerlendirilmesi, teknik ve mali değerlendirme olmak uzere iki aşamada yapılır. İlk aşamada teknik teklif, ikinci aşamada ise mali teklif değerlendirilir ve her iki aşama icin ayrı puanlama yapılır. Teknik ve mali puan icin belirlenen ağırlık katsayıları dikkate alınarak yapılan hesaplama sonucunda toplam puan tespit edilir. Teknik ve mali puan ağırlık katsayıları, teknik puan ağırlığı daha yuksek olmak uzere hizmetin niteliği ve ozgunluğune gore farklı oranlarda belirlenebilir.
(4) Bu ihalelerde teknik değerlendirme kriterleri, 9 uncu maddede belirtilen kriterlere uygun olarak belirlenir. İhale dokumanı ve davet mektubunda belirtilen bu kriterlerin belirlenmesinde; benzer nitelik ve olcekteki sozleşmeleri yerine getirme deneyimi, iş icin onerilen yontem, organizasyon yapısı, yonetici kadrosu ile işi yurutecek teknik personelin eğitimi ve mesleki nitelikleri esas alınır.
(5) Tekliflerin değerlendirilmesinde, oncelikle isteklilerin teknik değerlendirmeye esas butun belgelerinin ihale dokumanında istenilen şartlara uygun olarak duzenlenip duzenlenmediği incelenir. Belgeleri eksik olan veya istenilen şartlara uygun olmadığı tespit edilen isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır. Ancak, teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla belgelerde bilgi eksikliği bulunması halinde, İdarece belirlenen surede isteklilerden bu eksik bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen surede eksik bilgileri tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve gecici teminatları gelir kaydedilir.
(6) İhale komisyonu ihale dokumanında ve davet mektubunda belirtilen teknik değerlendirme kriterleri ve puanlara gore teknik değerlendirme yaparak isteklilerin teknik puanlarını belirler. İhale dokumanında belirlenen asgari teknik puanın altında puan alan isteklilere ait teklifler değerlendirme dışı bırakılır.
(7) Belgeleri eksik olan veya istenilen şartlara uygun olmadığı tespit edilen veya asgari teknik puanın altında puan alan isteklilere, değerlendirme dışı bırakıldığı ve mali tekliflerinin acılmadan mali tekliflerin acılacağı tarih ve saatte kendilerine veya vekillerine elden iade edileceği yazılı olarak bildirilir. Aynı tarihte, asgari teknik puan ve uzerinde puan alan isteklilere de mali tekliflerin acılacağı tarih ve saat yazılı olarak bildirilir.
(8) İhale komisyonunca bildirilen tarih ve saatte oncelikle teknik değerlendirme sonucları ile teknik puanlar hazır bulunanlar onunde acıklanır. İhale komisyonunca toplu halde muhafaza altına alınmış olan ve mali teklifleri iceren paket acılır. Teklifleri değerlendirme dışı bırakılan isteklilerin mali teklif zarfları acılmaksızın kendilerine veya vekillerine elden iade edilerek, bu istekliler ihale salonundan cıkarılır. Bu işlemlerden sonra, asgari teknik puan ve uzerinde puan alan isteklilerin mali teklif zarflan acılır ve teklif edilen fiyatlar ile yaklaşık maliyet acıklanarak bir tutanakla tespit edilir. İade edilemeyen mali tekliflere ait zarflar ihalenin sonuclandırılmasından hemen sonra posta ile gonderilir.
(9) Mali teklif icerisinde teklif mektubu ile gecici teminatı bulunmayan veya usulune uygun olmayan istekliler değerlendirme dışı bırakılarak tutanakla tespit edilir. Teklif mektubu ile gecici teminatı uygun olan isteklilere ait mali puanlar belirlenir.
(10) Bu isteklilere ait teknik ve mali puanlar ihale dokumanında belirlenen ağırlık katsayılarıyla carpılarak toplam puanlar tespit edilir. Toplam puanı en yuksek olan istekli iş tanımı, sozleşme şartları, personel ve mali teklif ile ilgili goruşme yapmak uzere davet edilir. Ancak bu goruşme, ihale dokumanında yer alan şartları onemli olcude değiştirecek nitelikte olmamalıdır. Goruşme sonucunda şartların netleştirilerek anlaşmaya varılması halinde, bu istekliye ihale yapılır.
(11) İhale komisyonu tarafından alınan karar ihale yetkilisinin onayına sunulur.
(12) Yapılan goruşmede anlaşma sağlanmasına rağmen ihale uzerinde kalan isteklinin sozleşme imzalama yukumluluğunu yerine getirmemesi halinde, İdarece gecici teminatı gelir kaydedilir. Bu durumda, teklif fiyatının ihale yetkilisince uygun gorulmesi kaydıyla, ikinci en yuksek toplam puana sahip istekli ile de goruşme yapmak suretiyle sozleşme imzalanır. İkinci isteklinin sozleşme imzalama yukumluluğunu yerine getirmemesi halinde, İdarece gecici teminatı gelir kaydedilir.
(13) Gerek on yeterlik sonucunda gerekse teknik veya mali değerlendirme sonucunda ucten az aday veya isteklinin kalması halinde ihale yapılmaz.
DOKUZUNCU BOLUM Şikayetlerin İncelenmesi ve Anlaşmazlıkların Cozumu
İhalelere yonelik başvurular
MADDE 45- (1) İhale surecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden istekli olabilecek adaylar veya istekliler beş gun icerisinde İdareye şikayet başvurusunda bulunabilirler.
Yargısal inceleme
MADDE 46- (1) Şikayetler ile ilgili olarak İdare tarafından verilen nihai kararlar Turkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde dava konusu edilebilir.
ONUNCU BOLUM Ceşitli Hukumler
Yerli istekliler ile ilgili duzenlemeler
MADDE 47- (1) Hizmet alımı, danışmanlık hizmeti alımı ve yapım işi ihalelerinde yerli istekliler lehine, mal alımı ihalelerinde ise Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile diğer ilgili kurum ve kuruluşların goruşleri alınarak. Kamu İhale Kurumu tarafından yerli malı olarak belirlenen mallan teklif eden istekliler lehine % 15 oranına kadar fiyat avantajı sağlanabilir.
Surelerin hesabı
MADDE 48- (1) Surelerin hesaplanmasında bu Esaslarda hukum bulunmayan hallerde Borclar Kanunu hukumleri uygulanır.
Bildirim ve tebligat esasları
MADDE 49- (1) Aday ve isteklilere yapılacak her turlu bildirim ve tebligatlar 4734 sayılı Kanunun 65 inci maddesine gore yapılır. Soz konusu maddede hukum bulunmayan hallerde yapılacak tebliğler hakkında ise Tebligat Kanunu hukumleri uygulanır.
Yasak fiil ve davranışlar
MADDE 50- (1) Yasak fiil ve davranışlarla ilgili hususlarda, 4734 sayılı Kanun ile 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sozleşmeleri Kanununda belirtilen hukumler uygulanır.
Diğer hususlar
MADDE 51- (1) İdare, 4734 sayılı Kanunun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri ile (c) bendindeki kamulaştırma, mulkiyet, arsa temini, imar işlemleri ve uygulama projesine ilişkin şartlar aranmaksızın ihaleye cıkabilir.
(2) İhalelerin anahtar teslim goturu bedel teklif alınmak suretiyle yapılması esas olmakla birlikte, İdare, her bir kalem iş icin birim fiyat teklif almak suretiyle de ihaleleri yapabilir.
(3) İdare, bu Esaslarda yer almayan hususlarda 4734 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hukumlerini uygulayabilir.
Sozleşmeler
MADDE 52- (1) Bu Esaslar kapsamında ihale edilen işler sozleşmeye bağlanır. Duzenlenecek sozleşmelerde, 4735 sayılı Kanunun 7 nci maddesinde yer alan hususlardan ilgili olanlar belirtilir.
(2) Sozleşme hukumleri belirlenirken ve sozleşmenin uygulanması esnasında, bu Esaslarda hukum bulunmaması halinde 4735 sayılı Kanun ile ilgili mevzuat hukumleri uygulanır.
Yururluk
MADDE 53- (1) Sayıştavın goruşu alman bu Esaslar yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 54- (1) Bu Esasları Bakanlar Kurulu yurutur.