
30 Mart 2012 CUMAResmî GazeteSayı : 28249
YONETMELİK
Millî Eğitim Bakanlığından:
MİLLÎ EĞİTİM UZMANLIĞI YONETMELİĞİ
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac
MADDE 1 ? (1) Bu Yonetmeliğin amacı, Millî Eğitim Uzman Yardımcılarının mesleğe alınmaları, yetiştirilmeleri, Millî Eğitim Uzmanlığına atanmaları ile Millî Eğitim Uzman Yardımcıları ve Millî Eğitim Uzmanlarının gorev ve sorumlulukları ile calışma usul ve esaslarını duzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 ? (1) Bu Yonetmelik, Millî Eğitim Bakanlığında istihdam edilecek Millî Eğitim Uzman Yardımcıları ve Millî Eğitim Uzmanlarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 ? (1) Bu Yonetmelik 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin 40 ıncı maddesi ile 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek 41 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 ? (1) Bu Yonetmelikte gecen;
a) Bakan: Millî Eğitim Bakanını,
b) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
c) Birim: Bakanlık hizmet birimlerini,
c) Genel Mudur: İnsan Kaynakları Genel Mudurunu,
d) Genel Mudurluk: İnsan Kaynakları Genel Mudurluğunu,
e) KPSS: Kamu Personel Secme Sınavını,
f) Musteşar: Millî Eğitim Bakanlığı Musteşarını,
g) Uzman: Millî Eğitim Uzmanını,
ğ) Uzman yardımcısı: Millî Eğitim Uzman Yardımcısını,
h) Yarışma sınavı: Millî Eğitim Uzman Yardımcısı kadrolarına atanacakların secimi icin yapılacak yazılı ve sozlu veya yalnızca sozlu sınavı,
ı) Yeterlik sınavı: Millî Eğitim Uzmanı kadrolarına atanacaklar icin yapılacak sınavı,
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
Yarışma Sınavı ve Uzman Yardımcısı Kadrolarına Atama
Uzman yardımcılığı başvuru şartları
MADDE 5 ? (1) Uzman yardımcıları mesleğe ozel yarışma sınavı ile alınır.
(2) Yarışma sınavına katılacaklarda aşağıdaki şartlar aranır:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinde yer alan genel şartları taşımak.
b) Son başvuru tarihi itibarıyla gecerlik suresi dolmamış KPSS'den, yarışma sınavı duyurusunda belirtilen puan turlerine gore asgarî puanı almış olmak.
c) En az dort yıllık lisans eğitimi veren eğitim, fen-edebiyat, hukuk, siyasal bilgiler, iktisadî ve idarî bilimler, iktisat, işletme fakulteleri ile Bakanlığın hizmet birimlerinin gorev alanına giren ve yarışma sınavı duyurusu ile sınav kılavuzunda belirtilen bolumlerden ya da bunlara denkliği Yuksekoğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurticindeki veya yurtdışındaki yuksekoğretim kurumlarından mezun olmak.
c) Sınav tarihi itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış olmak.
Yarışma sınavı
MADDE 6 ? (1) Yarışma sınavı, yazılı ve sozlu veya yalnızca sozlu sınavdan oluşur.
(2) Yazılı sınav Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Mudurluğunce; sozlu sınav Yarışma Sınavı Komisyonunca yapılır.
(3) Yazılı sınava, atama yapılacak kadro sayısının en cok yirmi katı kadar adayın başvurusu kabul edilir.
(4) Sozlu sınava, yetmiş puandan az olmamak kaydıyla en yuksek puandan başlanarak ilÂn edilen her KPSS puan turunde başvuran adaylardan veya yazılı sınavda başarılı olanlardan, atama yapılacak kadro sayısının en fazla dort katı kadar aday cağrılır. Sınavlarda son sıradaki aday ile eşit puan alan diğer adayların da başvuruları kabul edilir.
Yarışma sınavı duyurusu
MADDE 7 ? (1) Yarışma sınavına katılma şartları, atama yapılacak kadro sayısı, KPSS puan turu ya da turleri, puan sıralamasına gore cağrılacak aday sayısı, oğrenim alanları, sınav şekli, başvuru tarihleri ve yeri, sınav tarihi ve yeri ile diğer hususlar ilk başvuru tarihinden en az otuz gun once Resmî Gazete'de ve Bakanlığın kurumsal internet sitesi ile Turkiye genelinde yayınlanan tirajı en yuksek ilk beş gazetenin en az birinde ilan edilir.
Başvuruda istenecek belgeler ve başvuru şekli
MADDE 8 ? (1) Yarışma sınavına katılabilmek icin, ilÂnda belirtilen sure icinde elektronik ortamda doldurulacak EK-1 Millî Eğitim Uzman Yardımcılığı Yarışma Sınavı Başvuru Formu ile birlikte aşağıda yer alan belgelerin sınav ilanında belirtilen tarihe kadar Bakanlığa şahsen veya posta yoluyla teslim edilmesi gerekir.
a) KPSS sonuc belgesinin aslı veya fotokopisi ya da bilgisayar cıktısı.
b) Yuksekoğrenim diplomasının veya gecici mezuniyet belgesinin aslı veya Bakanlıkca onaylanmış orneği.
c) İki adet vesikalık fotoğraf.
c) Adayın ozgecmişi.
(2) Başvuruya ilişkin iş ve işlemler Bakanlıkca yayınlanacak sınav kılavuzuyla duyurulur. Sınav kılavuzu, yarışma sınavı duyurusu ile aynı tarihte yayımlanır.
Yarışma Sınavı Komisyonu
MADDE 9 ? (1) Yarışma Sınavı Komisyonu, Musteşar veya gorevlendireceği musteşar yardımcısının başkanlığında, Genel Mudur ile Musteşar tarafından diğer birim amirleri ve grup başkanları arasından belirlenecek başkan dÂhil beş asıl ve uc yedek uyeden oluşturulur. Gerek gorulduğunde yuksekoğretim kurumları oğretim uyeleri arasından en cok iki uye secilebilir.
(2) Komisyon uye tam sayısı ile toplanır ve oy cokluğu ile karar alır.
(3) Komisyonun sekretarya hizmetleri Genel Mudurlukce yurutulur.
(4) Yarışma sınav komisyonu uyeleri kendilerinin, boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dÂhil) kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavda gorev alamazlar.
Yazılı sınav
MADDE 10 ? (1) Yazılı sınav, genel kultur ve genel yetenek ile ihtiyac duyulan uzmanlık alanları arasından Yarışma Sınavı Komisyonunca belirlenecek alan bilgisi konularından oluşur. Yazılı sınav, test ve/veya klasik usulde duzenlenebilir.
(2) Sınav sorularının yuzde 30'unu genel kultur ve genel yetenek, yuzde 70'ini alan bilgisi oluşturur.
(3) Yazılı sınav 100 tam puan uzerinden değerlendirilir. Yazılı sınavda başarılı sayılmak icin en az 70 puan almak gerekir. Yazılı sınav sonucları Bakanlığın kurumsal internet sitesinde sınavın yapıldığı tarihten itibaren en gec otuz gun icerisinde ilÂn edilir.
Sozlu sınav
MADDE 11 ? (1) Sozlu sınavda adaylar, EK-2 Millî Eğitim Uzman Yardımcılığı Yarışma Sınavı Değerlendirme Formu uzerinden;
a) Alan bilgisi konularına ilişkin bilgi duzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp ozetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gucu,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
c) Ozguveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kulturu,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere acıklığı,
yonlerinden değerlendirilir.
(2) Adaylar, Yarışma Sınavı Komisyonu tarafından birinci fıkranın (a) bendi icin 50, diğer bentlerinde yazılı ozelliklerin her biri icin 10 puan uzerinden değerlendirilir. Sozlu sınavda başarılı sayılmak icin alınan puanların aritmetik ortalamasının en az 70 olması şarttır.
(3) Sozlu sınav ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz.
Yarışma sınavının değerlendirilmesi ve ilÂnı
MADDE 12 ? (1) Yarışma sınavı sonucu; yazılı ve sozlu sınav puanlarının, yalnızca sozlu sınav yapılması durumunda ise adayın KPSS puanı ile sozlu sınavının aritmetik ortalaması alınarak puanı en yuksek adaydan başlanarak atama yapılacak kadro sayısı kadar asıl, asıl aday sayısının yarısı kadar da yedek aday belirlenir. Yedek listede yer alan adayların hakları, ilÂn tarihini takip eden uc ay icin gecerlidir ve daha sonraki sınavlar icin muktesep hak veya herhangi bir oncelik teşkil etmez.
(2) Sınav puanlarının eşitliği halinde sırasıyla yazılı sınav yapılmışsa yazılı sınav puanı, yapılmamışsa sozlu sınav puanı, KPSS puanı, diploma notu yuksek olan aday sıralamada ustte yer alır.
Yarışma sınavı sonuclarına itiraz
MADDE 13 ? (1) Sınav sonuclarının ilÂnını takip eden beş iş gunu icinde Komisyona itiraz edilebilir. İtirazlar Komisyonca en gec on iş gunu icinde karara bağlanır.
Ataması yapılacaklardan istenilecek belgeler
MADDE 14 ? (1) Sınavda başarılı olan adaylar;
a) Gorevini devamlı yapmaya engel olabilecek akıl hastalığı olmadığına dair yazılı beyanını,
b) Adli sicil kaydı yazılı beyanını,
c) Erkek adaylar icin askerlikle ilişiği olmadığına dair yazılı beyanını,
c) 4 adet vesikalık fotoğrafını,
sınav sonucunun yazılı olarak bildirildiği tarihi takip eden onbeş gun icerisinde İnsan Kaynakları Genel Mudurluğune teslim ederler.
(2) Gerceğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları gecersiz sayılarak atamaları yapılmaz. Atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bunlar hicbir hak talep edemezler ve haklarında Turk Ceza Kanununun ilgili hukumleri uygulanmak uzere Cumhuriyet Başsavcılığına suc duyurusunda bulunulur.
Uzman yardımcısı kadrolarına atama
MADDE 15 ? (1) Yarışma sınavını kazananların atama işlemleri 652 sayılı Kanun Hukmunde Kararname ile 657 sayılı Kanun hukumlerine gore yapılır. Suresi icinde belgelerini teslim etmeyenlerin atamaları yapılmaz.
(2) Yarışma sınavında başarılı olanlardan yasal suresi icinde goreve başlamayanlar, ataması yapılıp da herhangi bir sebeple gorevden ayrılanlar ile atama şartlarını taşımadığı anlaşılanların yerlerine yedek adayların ataması puan ustunluğune gore yapılır.
Uzman yardımcılarının eğitimi ve yetiştirilmeleri
MADDE 16 ? (1) Uzman yardımcılığı suresi en az uc yıldır.
(2) Uzman yardımcısı olarak atananlar, bu kadroda bulundukları surece, uzmanlığın gerektirdiği bilgi, beceri ve etik değerleri kazanmaları maksadıyla verilecek gorevlerin yanı sıra;
a) Bakanlığın teşkilÂt yapısı, gorevleri ve calışma usûl ve esasları hakkında bilgi ve tecrube kazanmaya,
b) Bakanlığın hizmet sahasına giren konulara ilişkin mevzuata ve bu mevzuatın uygulanmasına ilişkin bilgi ve becerileri kazanmaya,
c) Yazışma, rapor yazma, inceleme ve araştırma teknikleri konularında gerekli bilgi ve yeteneği kazanmaya,
c) Meslekî konularda ilmî ve teknik calışma ve araştırma alışkanlığını kazanmaya,
d) Yabancı dil bilgisini geliştirmeye,
e) Bakanlığın hizmet sahası ile ilgili olarak, millî ve milletlerarası konferans, seminer ve eğitim programlarına iştirake ve temsil kabiliyetini geliştirmeye,
yonelik calışmalarda bulunurlar.
UCUNCU BOLUM
Uzman Kadrolarına Atama
Tez jurisi ve gorevleri
MADDE 17 ? (1) Uzman yardımcılarının uzmanlık tezini değerlendirmek uzere, Musteşar ya da gorevlendireceği bir musteşar yardımcısının başkanlığında, ilgili birim amirleri ve grup başkanları arasından belirlenecek başkan dÂhil beş asıl ve uc yedek uyeden tez jurisi oluşturulur. Gerek gorulduğunde yuksekoğretim kurumları oğretim uyeleri arasından da uye secilebilir. Tez jurisinin sekreterya hizmetleri Genel Mudurlukce yurutulur.
(2) Tez jurisi, tezi değerlendirmek uzere uye tam sayısı ile toplanır ve oy cokluğu ile karar alır.
Tez konusunun belirlenmesi ve tez hazırlama
MADDE 18 ? (1) Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından diğer birimlerin goruşleri de alınmak kaydıyla Bakanlığın ihtiyaclarına gore tez konuları listesi oluşturulur ve Bakanlığın internet sayfasında yayımlanır. Liste, Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından guncellenir.
(2) Birim amiri, tez konuları listesinden uzman yardımcısının tercih ettiği uc konudan birini en gec ikinci yılın sonunda belirler. Tez; oğretim uyesi, grup başkanı veya uzmanlar arasından ilgili birim amirince secilecek tez danışmanının gozetiminde bilimsel esaslara uygun olarak hazırlanır.
(3) Belirlenen tez konusu ilk bir ay icinde, uzman yardımcısının talebi ve birim amirinin uygun gormesi hÂlinde bir defaya mahsus olmak uzere değiştirilebilir. Tez konusunun değiştirilmesi tezin teslim suresini uzatmaz.
(4) Hazırlanacak tezin uzman yardımcısının goruş, değerlendirme ve onerilerini iceren bilimsel calışma etiğine uygun ozgun bir eser olması gerekir. Tezin daha once yuksek lisans, doktora tezi veya başka bir amacla benzer tarzda hazırlanmamış ve kullanılmamış olması esastır. Aksi durumun tespiti halinde tez gecersiz sayılır ve ilgililer hakkında disiplin hukumleri ve cezaî işlemler uygulanır.
(5) Tez hazırlama suresinin son iki ayında uzman yardımcısına gerekli kolaylık sağlanır.
(6) Tez; aylıksız izin, toplamda uc ayı aşan hastalık ve refakat izni haric olmak uzere, adaylıkta gecen sure dÂhil uc yıl icerisinde hazırlanır.
Tezin teslimi
MADDE 19 ? (1) Uzman yardımcısı tez konusunun kesinleşmesini takip eden en gec bir yılın sonunda hazırladığı tez ve tez danışmanının değerlendirme raporunu, on gun icinde tez jurisindeki uye sayısı kadar coğaltarak bağlı olduğu birim amirine teslim eder. Birim amirleri tezleri beş gun icinde Genel Mudurluğe gonderir ve Genel Mudurluk en kısa surede juri uyelerine teslim eder.
(2) Suresi icinde tezlerini sunamayan uzman yardımcılarına altı ayı aşmamak uzere ilave sure verilir.
Tezin değerlendirilmesi ve kabulu
MADDE 20 ? (1) Tez jurisi, teslim aldığı tezleri en gec iki ay icinde inceler. Tezi uygun gorulen uzman yardımcısı tezini savunmak uzere bir ay icerisinde cağrılır. Tez jurisi, gerek gormesi halinde tez danışmanını dinlemek uzere davet edebilir.
(2) Uzman yardımcısı tez jurisi onunde tezini sozlu olarak savunur ve tez konusu ile ilgili soruları cevaplandırır.
(3) Uzman yardımcısının sozlu savunmasından sonra tez jurisi uyeleri oylarını başarılı veya başarısız şeklinde kullanır ve karar oy cokluğu ile alınır.
(4) Tezini teslim ettiği halde, gecerli bir mazereti nedeniyle tez savunmasına girememiş olan uzman yardımcısı icin ayrı bir savunma tarihi belirlenir. Gecerli bir mazereti olmaksızın savunma toplantısına girmeyen uzman yardımcısı başarısız tez vermiş sayılır.
Tezin kabul edilmemesi
MADDE 21 ? (1) Tez jurisi tarafından tezi başarısız kabul edilen uzman yardımcılarına yeni bir tez hazırlamaları icin altı ayı aşmamak uzere ilave sure verilir. Bu sure sonunda tezini teslim etmeyen, savunmayan veya ikinci defa tezi başarısız kabul edilenler hakkında 25 inci madde hukmu uygulanır.
Yeterlik Sınavı Kurulu
MADDE 22 ? (1) Yeterlik Sınavı Kurulu Musteşar veya musteşar yardımcısının başkanlığında, Musteşar tarafından belirlenecek birim amirleri, grup başkanları ile gerekli gorulmesi halinde yuksekoğretim kurumları oğretim uyeleri arasından secilen başkan dÂhil beş uyeden oluşur. Aynı usûlle başkan ve uyelerin yedekleri de secilir.
(2) Yeterlik Sınavı Kurulu uye tam sayısı ile toplanır. Kurulun sekreterya hizmetleri Genel Mudurlukce yurutulur.
Yeterlik sınavına giriş şartı ve yeterlik sınavı
MADDE 23 ? (1) Aylıksız izin ile toplamda uc ayı aşan hastalık ve refakat izni haric olmak uzere, uzman yardımcılığında fiilen en az uc yıl gorev yapan ve uzmanlık tezi başarılı kabul edilenler yeterlik sınavına girmeye hak kazanır.
(2) Yeterlik sınavı, Bakanlık tarafından uygun gorulen yer ve tarihte yazılı olarak yapılır.
(3) Yeterlik sınavı, Bakanlığın gorev alanına giren ve sınavdan en az iki ay once ilan edilen konulardan yapılır. Sınavda 100 tam puan uzerinden en az 70 puan alanlar başarılı sayılır.
(4) Yeterlik sınavında başarılı olamayanlar veya sınava girmeye hak kazandığı hÂlde gecerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara, bir yıl icinde ikinci kez sınav hakkı verilir. İkinci sınavda da başarı gosteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar hakkında 25 inci madde hukmu uygulanır.
Uzmanlığa atama
MADDE 24 ? (1) Uzman yardımcılarından yeterlik sınavında başarılı olan ve Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından asgarî (C) duzeyinde veya dil yeterliği bakımından buna denkliği kabul edilen ve uluslararası gecerliliği bulunan başka bir belgeye uzman yardımcılığı suresi icerisinde veya yeterlik sınavından itibaren en gec iki yıl icinde sahip olanlar uzmanlığa atanır.
Uzman yardımcısı unvanının sona ermesi
MADDE 25 ? (1) Uzman yardımcılarından;
a) Verilen ilave sure icinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler,
b) İkinci yeterlik sınavında da başarı gosteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar,
c) Suresi icinde yabancı dil yeterliği şartını yerine getirmeyenler,
Bakanlıkta durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara atanırlar.
DORDUNCU BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
Gorev ve sorumluluk
MADDE 26 ? (1) Uzman ve uzman yardımcılarının gorev ve sorumlulukları şunlardır:
a) Bakanlığın gorev alanına ilişkin olarak politika, strateji ve hedeflerin tespiti maksadıyla araştırma ve incelemeler yapmak.
b) Uluslararası kurum ve kuruluşlar nezdinde yapılacak ve Bakanlıkca uygun gorulecek toplantı ve calışmalara katılmak.
c) Eğitim sistemleri ve uygulamaları konusunda calışmalarda bulunmak, yeni stratejiler geliştirmek, Bakanlığın hizmet kapasite ve kalitelerinin artırılmasına yonelik calışmalar yapmak, hazırlanmakta olan calışmalara katılmak, eğitim sistemleri ve uygulamaları konusunda ulusal ve uluslararası calışmaları takip etmek ve Turkiye'de uygulanabilir metotlar uzerinde calışmalarda bulunmak.
c) Verilen gorevleri mevzuat hukumleri cercevesinde yerine getirmek.
Yurt dışında eğitim
MADDE 27 ? (1) Uzmanlar, 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yururluğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına Gonderilecek Devlet Memurları Hakkında Yonetmelik hukumleri cercevesinde, staj veya araştırma yapmak, meslekî bilgi ve gorgulerini artırmak veya yurt dışındaki universitelerden kabul belgesi almaları şartıyla akademik calışma yapmak uzere yurt dışına gonderilebilir.
Yeniden atanma
MADDE 28 ? (1) Bu Yonetmelik hukumlerine gore uzman unvanını kazandıktan sonra Bakanlıktaki gorevlerinden ceşitli sebeplerle ayrılanlardan yeniden atanmak isteyenler, boş kadro bulunmak ve mevzuatında ongorulen şartları taşımak kaydıyla uzmanlığa yeniden atanabilirler.
Hukum bulunmayan haller
MADDE 29 ? (1) Bu Yonetmelikte hukum bulunmayan hallerde 652 sayılı Kanun Hukmunde Kararname ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hukumleri uygulanır.
Yururluk
MADDE 30 ? (1) Bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 31? (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Bakan yurutur.
Ekleri icin tıklayınız.