19 Nisan 2012 PERŞEMBEResmî GazeteSayı : 28269
YONETMELİK
Maliye Bakanlığından:
MALİYE BAKANLIĞI MALİYE UZMANLIĞI YONETMELİĞİ
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac ve kapsam
MADDE 1 ? (1) Bu Yonetmelik; Maliye Bakanlığı merkez teşkilatında gorev yapan Maliye Uzmanı ve Maliye Uzman Yardımcılarının mesleğe alınmalarını, giriş sınavını, komisyonların oluşumunu, yetiştirilmelerini, tez hazırlama ve yeterlik sınavlarını, atanmalarını, eğitimlerini, calışma ve gorevlendirilmelerini, teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma işleriyle diğer hususlara ilişkin usul ve esasları duzenler.
Dayanak

MADDE 2 ? (1) Bu Yonetmelik, 178 sayılı Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin 43 uncu maddesi ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun Ek 41 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 3 ? (1) Bu Yonetmelikte gecen;
a) Bakan: Maliye Bakanını,
b) Bakanlık: Maliye Bakanlığını,

c) Birim: Bakanlık merkez teşkilatında yer alan Başkanlık, Genel Mudurluk ve mustakil Daire Başkanlıklarını,
c) Birim amiri: Bakanlık merkez teşkilatı birimlerinin Başkan, Genel Mudur ve mustakil Daire Başkanlarını,
d) Fiili hizmet suresi: Aylıksız izinde gecen sureler ile diğer kamu idarelerinde gecici gorevli olarak calışılan sureler haric Maliye Uzman Yardımcılığı ve/veya Maliye Uzmanlığında gecen sureyi,
e) Genel Mudurluk: Personel Genel Mudurluğunu,
f) Giriş sınavı: Olcme, Secme ve Yerleştirme Merkezi (OSYM) Başkanlığınca yapılan Kamu Personel Secme Sınavına ilişkin kılavuzda ilan edilen puan turleri itibarıyla Bakanlıkca belirlenen yeterli puanı alanlardan bu Yonetmelikte belirtilen şartları taşıyanların katılacağı ozel yarışma sınavını,

g) Kamu Personel Secme Sınavı (KPSS): 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Kamu Gorevlerine İlk Defa Atanacaklar İcin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yonetmelik uyarınca yapılan merkezi sınavı,
ğ) MAYEM: Maliye Yuksek Eğitim Merkezi Başkanlığını,
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
Maliye Uzman Yardımcılığına Giriş
Maliye Uzman Yardımcılığına giriş
MADDE 4 ? (1) Maliye Uzmanlığı mesleğine, giriş sınavıyla Maliye Uzman Yardımcısı olarak girilir.
Giriş sınavı başvuru şartları
MADDE 5 ? (1) Giriş sınavına katılmak isteyenlerde son başvuru tarihi itibarıyla aşağıdaki şartlar aranır:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde belirtilen genel şartları taşımak.
b) Bakanlığın kadro ve ihtiyac durumuna gore;
1) En az dort yıllık lisans eğitimi veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakulteleri veya bunlara denkliği Yuksekoğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurticindeki veya yurtdışındaki oğretim kurumlarından,
2) En az dort yıllık lisans eğitimi veren mimarlık, muhendislik, fen-edebiyat, eğitim ve eğitim bilimleri ile iletişim fakultelerinin Bakanlıkca belirlenen bolumlerinden veya bunlara denkliği Yuksekoğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurticindeki veya yurtdışındaki oğretim kurumlarından,
mezun olmak.
c) KPSS'den, Bakanlıkca belirlenen puan turlerine gore yeterli puanı almış olmak.
c) Sınavın yapılacağı tarihte otuzbeş yaşını doldurmamış olmak.
Giriş sınavının duyurulması
MADDE 6 ? (1) Giriş sınavı, şekli Bakanlıkca belirlenen formata uygun olarak e-Devlet portalı ve Bakanlık internet sayfasında, ayrıca Turkiye genelinde yayımlanan tirajı en yuksek ilk beş gazetenin en az birinde ve sınav tarihinden en az otuz gun once en az bir defa ilan edilmek suretiyle duyurulur.
(2) Sınav duyurusunda; giriş sınavına başvuru şartları, son başvuru tarihi ve yeri, atama yapılacak kadro sayısı, sınav konuları, sınav tarihi ve yeri, KPSS puan turleri ve gecerlilik yılı ile taban puanı ve sınava cağrılabilecek aday sayısına yer verilir. Atama yapılacak kadro sayısı oğrenim dalları itibarıyla ayrı ayrı belirlenebilir.
Giriş sınavı
MADDE 7 ? (1) Giriş sınavı, yazılı ve sozlu olarak Bakanlıkca yapılır veya yaptırılır.
(2) Yazılı sınavda başarılı olamayanlar sozlu sınava alınmaz.
(3) Sınavın sekretarya işlemleri Genel Mudurluk tarafından yurutulur.
Giriş sınavına başvuru
MADDE 8 ? (1) Giriş sınavına başvuru, Bakanlık internet sayfasında yayımlanacak sınav başvuru formuyla elektronik ortamda yapılır. Başvuruyu elektronik ortamda yapanların, formun imzalı bir orneğini Genel Mudurluğe veya en gec sınav saatinden once sınav salon yetkilisine teslim etmesi zorunludur. Formu suresi icerisinde elektronik ortam dışında doldurmak suretiyle getirenlerin veya gonderenlerin başvuruları kabul edilir. Postadaki gecikmeden dolayı zamanında ulaşmayan başvurular işleme konulmaz.
(2) Diploma veya mezuniyet belgesi ya da denklik belgesi asıllarının sozlu sınav oncesinde Genel Mudurluğe ibrazı zorunlu olup, bir orneği onaylanarak alınır ve aslı ilgiliye iade edilir.
Giriş sınavına cağrı
MADDE 9 ? (1) Genel Mudurluk, sınav başvurularını aranılan şartlar asından inceleyerek, giriş sınavına katılabilecek adaylara ilişkin listeyi KPSS puanı en yuksek adaydan başlamak suretiyle duzenler. Sınav ilanında belirtilen atama yapılacak kadroların 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) ve (2) numaralı alt bentleri icin ayrı ayrı belirlenmesi durumunda, oğrenim durumları dikkate alınarak iki ayrı liste duzenlenir. Atama yapılacak kadro sayısının oğrenim dalları itibarıyla ayrı ayrı belirlenmesi durumunda listeler buna gore duzenlenir.
(2) Giriş sınavının; yazılı bolumune cağrılacak aday sayısı, ilan edilen atama yapılacak kadro sayısının yirmi katını, sozlu bolumune cağrılacak aday sayısı ise ilan edilen atama yapılacak kadro sayısının dort katını gecemez. Son sıradaki adayla aynı puanı alan adaylar da giriş sınavına cağrılır. Sınav ilanında belirtilen atama yapılacak kadroların 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) ve (2) numaralı alt bentleri icin ya da oğrenim dalları itibarıyla ayrı ayrı belirlenmesi durumunda giriş sınavına cağrılacak aday sayısı da ayrı ayrı hesaplanır.
(3) Giriş sınavına katılmaya hak kazanan adaylar ile bunların sınava giriş yerleri, e-Devlet portalı ve Bakanlık internet sayfasında sınavdan en az on gun once ilan edilir.
Giriş sınavı komisyonu
MADDE 10 ? (1) Giriş sınavı komisyonu; Genel Mudurlukce alınacak Bakanlık Makamı onayı ile, bir Musteşar Yardımcısının başkanlığında, en az Başkan Yardımcısı veya Genel Mudur Yardımcısı duzeyinde bulunanlar arasından secilecek başkan dahil en az beş asil ve uc yedek uyeden oluşur.
(2) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen oğrenim mezunları icin oluşturulan sınav komisyonunda universite oğretim uyeleri ve/veya Bakanlık veya diğer kamu idarelerinden konusunda uzman kişiler gorevlendirilebilir.
(3) Giriş sınavı komisyonu başkan ve uyeleri; boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavlarda gorev alamaz.
Giriş sınavı komisyonunun gorevleri
MADDE 11 ? (1) Giriş sınavı komisyonu; yazılı sınav sorularının hazırlanması ve cevapların değerlendirilmesi, sozlu sınavın yapılması, sonucların ilan edilmesi, itirazların sonuclandırılması ve sınavla ilgili diğer işlemlerin yurutulmesiyle gorevlidir.
(2) Giriş sınavı komisyonu uye tam sayısı ile toplanır ve oy cokluğuyla karar alır. Oylama sırasında cekimser oy kullanılamaz. Alınan kararlar kesindir. Karara katılmayanlar karşı oylarını gerekceleriyle birlikte belirtmek zorundadır.
Yazılı sınavı konuları
MADDE 12 ? (1) Yazılı sınav, aşağıdaki konular arasından yapılır.
a) İktisat Grubu;
1) Mikro ve makro iktisat,
2) İktisat politikası,
3) İşletme iktisadı,
4) Uluslararası iktisat.
b) Maliye Grubu;
1) Maliye teorisi,
2) Kamu harcamaları ve butce,
3) Kamu gelirleri ve Turk vergi sistemi,
4) Maliye politikası.
c) Hukuk Grubu;
1) Anayasa hukuku,
2) Medeni hukuk (Başlangıc-kişiler hukuku-eşya hukuku),
3) İdare hukukunun genel esasları ve idari yargı,
4) Borclar hukuku (Genel hukumler),
5) Ticaret hukuku (Başlangıc-ticari işletme-ticaret şirketleri-kıymetli evrak),
6) Ceza hukuku (Genel hukumler).
c) Muhasebe Grubu;
1) Genel muhasebe,
2) Şirketler muhasebesi.
(2) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen oğrenim mezunları icin sınav konuları, Bakanlıkca belirlenen bolumlerin mufredatı ile birinci fıkrada belirlenen sınav konuları dikkate alınarak oluşturulur.
(3) Giriş sınavında iktisadi, mali ve hukuki konuların tartışılmasına, değerlendirilmesine, yorumlanmasına ve cozum onerileri getirilmesine yonelik sorulara da yer verilebilir.
(4) Sınav duyurusunda yer verilmesi kaydıyla, birinci fıkrada belirtilen konularda değişiklik yapılabilir.
(5) Atama yapılacak kadro sayısının oğrenim dalları itibarıyla ayrı ayrı belirlenmesi durumunda, adayların hangi sınav konularından sorumlu olacağı sınav duyurusunda belirtilir.
(6) Yazılı sınavda soruların konu grupları bakımından hangi ağırlıkta değerlendirmeye esas tutulacağına sınav duyurusunda yer verilir.
Yazılı sınavın değerlendirilmesi
MADDE 13 ? (1) Yazılı sınav, yuz tam puan uzerinden değerlendirilir. En yuksek puandan başlamak uzere sıralanarak tutanağa bağlanır ve komisyon uyelerince imzalanır.
(2) Yazılı sınavı başarmış sayılmak icin her konu grubundan en az elli puan alınması ve bunların ortalamasının en az yetmiş puan olması şarttır.
Yazılı sınav sonuclarının duyurulması
MADDE 14 ? (1) Yazılı sınav sonucları, Bakanlık internet sayfasında yayımlanmak suretiyle duyurulur. Ayrıca, yazılı sınavda başarılı olanlara, sozlu sınavın yeri, gunu ve saatine ilişkin yazı, sınav tarihinden yirmi gun once gonderilir ve Bakanlık internet sayfasında duyurulur.
Yazılı sınav sonuclarına itiraz ve sozlu sınava cağırma
MADDE 15 ? (1) Yazılı sınav sonuclarına, sonucların acıklanmasından itibaren yedi gun icerisinde Bakanlıkta olacak şekilde yazılı olarak itiraz edilebilir. İtiraz bu surenin bitiminden itibaren, sınav komisyonu tarafından en gec on gun icinde değerlendirilerek sonucu ilgiliye bildirilir.
(2) Yazılı sınavda başarılı olanlardan en yuksek puan alan adaydan başlanarak duyuruda belirtilen sayıda aday sozlu sınava cağrılır. Son sıradaki adayla aynı puanı alan adaylar da sozlu sınava cağrılır.
Sozlu sınav ve değerlendirilmesi
MADDE 16 ? (1) Sozlu sınavda adaylar;
a) Yazılı sınav konularına ilişkin bilgi duzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp ozetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gucu,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
c) Ozguveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kulturu,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere acıklığı,
yonlerinden ayrı ayrı puan verilmek suretiyle değerlendirilir.
(2) Adaylar, komisyon uyeleri tarafından, birinci fıkranın (a) bendi icin elli puan, (b) ila (e) bentlerinden her biri icin onar puan uzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar bir tutanağa ayrı ayrı gecirilir. Bunun dışında sozlu sınav ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz.
(3) Sozlu sınavı başarmış sayılmak icin komisyon başkan ve uyelerinin yuz uzerinden verdikleri puanların ortalamasının en az yetmiş olması zorunludur.
Sınav sonucları ve duyurulması
MADDE 17 ? (1) Giriş sınavını başarmış sayılmak icin yazılı ve sozlu sınavların her birinden en az yetmiş puan alınması zorunludur. Giriş sınavında başarılı olanların yazılı ve sozlu sınav puanlarının ortalaması başarı sırasını oluşturur.
(2) Sınav komisyonu, adayları en yuksek puandan başlamak uzere başarı sırasına gore sıralayarak, ilan edilen kadro sayısı kadar adayı asil, bu sayının en fazla yarısı kadar adayı da yedek olarak belirler ve ilan eder. Puanların aynı olması halinde sırasıyla yazılı puanı ve giriş sınavına başvurduğu KPSS puanı yuksek olana oncelik tanınır.
(3) Sınav sonucları, Genel Mudurlukce Bakanlık internet sayfasında duyurulur. Ayrıca, başarılı olan adaylara yazılı olarak bildirilir ve atamaya esas belgeleri teslim etmeleri istenir.
(4) Giriş sınavında yetmiş ve uzerinde puan almış olmak sıralamaya giremeyen adaylar icin muktesep hak teşkil etmez.
Gerceğe aykırı beyan
MADDE 18 ? (1) Giriş sınavını kazananlardan sınav başvuru formunda gerceğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınav sonucları gecersiz sayılarak atamaları yapılmaz. Atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bunlar hicbir hak talep edemez.
(2) Gerceğe aykırı beyanda bulunduğu veya belge verdiği tespit edilenler hakkında 5237 sayılı Turk Ceza Kanununun ilgili hukumleri uygulanmak uzere Cumhuriyet Başsavcılığına suc duyurusunda bulunulur.
Maliye Uzman Yardımcılığına atama
MADDE 19 ? (1) Sınav sonucunda, ilan edilen atama yapılacak kadro sayısı kadar adayın ataması yapılır.
(2) Sınavda başarılı olanlardan, atama şartlarını taşımadıkları sonradan anlaşılanların sınav sonucları gecersiz sayılarak atamaları yapılmaz, yapılmış olsa dahi iptal edilir.
(3) Atama işlemi yapılmadan once feragat edenlerin atamaları yapılmaz.
(4) Atamaları yapılanlardan kendilerine bildirilen sure icinde goreve başlamayanların atamaları iptal edilir.
(5) Atamaya esas belgelerini suresi icerisinde teslim etmeyenler, ikinci, ucuncu ve dorduncu fıkrada sayılanlar ile ataması yapılıp goreve başladıktan sonra ceşitli nedenlerle gorevinden ayrılanların yerine, mesleki temel eğitimin başlamasından once olmak kaydıyla başarı sırasına gore yedek listede yer alan adaylar arasından atama yapılır.
nav belgelerinin saklanması
MADDE 20 ? (1) Ataması yapılanların sınavla ilgili belgeleri, ilgililerin ozluk dosyalarında; başarısız olanlar ile başarılı olduğu halde herhangi bir nedenle atanamayanların sınav belgeleri ise dava acma suresinden az olmamak kaydıyla bir sonraki sınava kadar Genel Mudurlukce saklanır.
UCUNCU BOLUM
Maliye Uzman Yardımcılarının Yetiştirilmesi
Yetiştirilmedeki amac
MADDE 21 ? (1) Yetiştirilmedeki amac;
a) Meslekle ilgili teoriye, mevzuata ve uygulamaya ilişkin bilgi ve becerilerin edinilmesini,
b) Teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma teknikleri, yazışma ve rapor yazma konularında gerekli bilgi ve yeteneğin kazandırılmasını,
c) Analitik duşunme, bilimsel calışma ve araştırma alışkanlığının edinilmesini,
c) Ekip calışması ve iletişim becerilerinin geliştirilmesini,
d) Temsil ve ifade kabiliyetinin arttırılmasını,
e) Yabancı dil bilgisinin geliştirilmesini,
f) Bilgisayar uygulamalarının oğrenilmesini,
sağlamaktır.
Maliye Uzman Yardımcılığı suresi ve yetiştirilme
MADDE 22 ? (1) Maliye Uzman Yardımcılığı donemi en az uc yıldır.
(2) Yetiştirilme doneminde Maliye Uzman Yardımcıları;
a) Mesleğe girmelerini muteakip MAYEM tarafından duzenlenen mesleki temel eğitime tabi tutulur.
b) Mesleki temel eğitimin tamamlanmasından sonra birimlerde gorevlendirilir.
c) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtilen oğrenim mezunu olanlar, gorevlendirildikleri birimdeki bir yıllık calışmalarını muteakip MAYEM tarafından duzenlenecek iki ay sureli teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma mevzuatına ilişkin eğitime tabi tutulur.
c) Teze yonelik calışmaları yurutur.
d) Mesleğe girdiği tarihi izleyen ikinci yılın Mayıs-Eylul aylarında en az iki ay sureyle taşra teşkilatında staj ve teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma işleriyle ilgili olarak gorevlendirilebilir.
(3) Maliye Uzman Yardımcılarının yetiştirilme donemine ilişkin ikinci fıkrada belirtilen hususlardaki koordinasyon Genel Mudurlukce yerine getirilir.
Mesleki temel eğitim
MADDE 23 ? (1) Maliye Uzman Yardımcıları, en az dort ay sureyle MAYEM tarafından duzenlenen mesleki temel eğitime tabi tutulur.
(2) Mesleki temel eğitim, konusunda uzman Bakanlık personeli ile gerektiğinde universite oğretim uyeleri ve diğer kamu idarelerinden temin edilecek eğiticiler vasıtasıyla yurutulur.
(3) Mesleki temel eğitim konuları ile teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma eğitimi, sınavlar ve buna ilişkin diğer hususlar MAYEM tarafından hazırlanıp Bakanlık Makamı onayı ile yururluğe girecek yonerge ile belirlenir.
Yabancı dil bilgisinin geliştirilmesi
MADDE 24 ? (1) Maliye Uzman Yardımcıları, MAYEM tarafından duzenlenen yabancı dil kurslarından yararlandırılabilir.
DORDUNCU BOLUM
Uzmanlık Tezi
Uzmanlık tezi ve tez danışmanı
MADDE 25 ? (1) Maliye Uzman Yardımcılarına; gorevli oldukları birimce oniki aylık fiili hizmet suresini takip eden otuz gunluk sure icinde tez konusu verilir.
(2) Tez, tez danışmanının rehberliğinde bilimsel esaslara uygun olarak hazırlanır. Tez danışmanı, konusunda uzman kişiler veya universite oğretim uyeleri arasından belirlenir.
(3) Tezin, Maliye Uzman Yardımcısının goruş ve değerlendirmeleri ile onerilerini icermesi ve bilimsel calışma etiğine uygun olması gerekir.
(4) Tez konusunun ve tez danışmanının belirlenmesi, tez danışmanının gorev ve sorumluluğu, tezin hazırlanması, sunumu ve değerlendirilmesine ilişkin usul ve esaslar Genel Mudurlukce hazırlanıp Bakanlık Makamı onayı ile yururluğe girecek yonerge ile duzenlenir.
Tez jurisi ve tezin değerlendirilmesi
MADDE 26 ? (1) Tez jurisi; Bakanlık Makamı onayı ile, birim amirinin başkanlığında en az Daire Başkanı duzeyinde, başkan dahil en az uc asil iki yedek uyeden oluşturulur. Universite oğretim uyeleri arasından juriye uye alınabilir.
(2) Uzmanlık tezi, en gec yirmialtı aylık fiili hizmet suresi sonunda tez jurisine verilir. Tez jurisi iki ay icerisinde 25 inci maddenin dorduncu fıkrasında belirtilen yonergedeki usul ve esaslara uygunluğu acısından tezi değerlendirerek Maliye Uzman Yardımcısını tez savunmasına cağırır.
(3) Tez savunması sonucunda, juri uyelerince her adaya ayrı ayrı not verilir. Bu notların ortalaması tez notunu oluşturur ve durum bir tutanakla tespit edilir. Tezin başarılı kabul edilmesi icin tez notunun en az yetmiş puan olması zorunludur.
(4) Tezin suresi icerisinde verilmemesi veya başarısız kabul edilmesi halinde, tezde tespit edilen eksiklikler gerekceleriyle birlikte yazılı olarak bildirilir ve Maliye Uzman Yardımcılarına tezini vermesi veya duzeltmesi icin uc ay ilave sure verilir. Bu sure icerisinde teslim edilen tez, juri uyeleri tarafından bir aylık sure icerisinde değerlendirilir. İlave sure sonunda tezlerini vermeyenler ile ikinci defa verdikleri tezleri başarısız olarak değerlendirilen Maliye Uzman Yardımcıları yeterlik sınavına alınmaz.
BEŞİNCİ BOLUM
Yeterlik Sınavı ve Atama
Yeterlik sınavına girebilme şartları
MADDE 27 ? (1) Maliye Uzman Yardımcıları;
a) Fiili hizmet suresinin en az uc yıl olması,
b) Tezlerinin başarılı kabul edilmesi,
şartıyla, yeterlik sınavına girmeye hak kazanır.
(2) Yeterlik sınavına girmeye hak kazandığı halde gecerli mazeretine istinaden sınava giremeyenler, mazeretlerinin sona ermesini muteakip bir yıl icerisinde Genel Mudurlukce belirlenecek bir tarihte sınava alınır.
Yeterlik sınavı, konuları ve duyurusu
MADDE 28 ? (1) Yeterlik sınavı;
a) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtilen oğrenim mezunları icin,
1) Kamu mali yonetimi ve kamu harcamaları,
2) Kamu gelirleri,
3) Kamu malları yonetimi,
4) Mali suclarla mucadele,
5) Kamu personeli,
6) Kamu hukuku ve ozel hukuk,
7) Teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma,
konuları arasından yazılı ve sozlu olarak,
b) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen oğrenim mezunları icin, gorev alanına giren konularda yazılı ve sozlu veya yalnızca sozlu olarak,
yapılır.
(2) Sınavda Bakanlığın gorev alanına ilişkin konuların tartışılmasına, değerlendirilmesine, yorumlanmasına ve cozum onerileri getirilmesine yonelik sorulara da yer verilebilir.
(3) Yazılı ve sozlu olarak yapılan sınavlarda her ikisinden ayrı ayrı en az yetmiş puan, sadece sozlu olarak yapılan sınavda yine en az yetmiş puan alan adaylar yeterlik sınavını başarmış sayılır. Yazılı ve sozlu birlikte yapılan sınavlarda bu iki sınavın ortalama puanı veya sadece sozlu yapılan sınavda sozlu puanı yeterlik sınavı başarı sırasını oluşturur.
(4) Sınavın yazılı ve sozlu olarak yapılması halinde, yazılı sınavda başarılı olamayanlar sozlu sınava alınmaz.
Yeterlik sınavı komisyonu
MADDE 29 ? (1) Yeterlik sınavı komisyonu; Genel Mudurlukce alınacak Bakanlık Makamı onayı ile, bir Musteşar Yardımcısının başkanlığında, en az Başkan Yardımcısı veya Genel Mudur Yardımcısı duzeyinde bulunanlar arasından secilecek başkan dahil yedi asil ve uc yedek uyeden oluşturulur.
(2) Yeterlik sınavı komisyonu başkan ve uyeleri; boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavlarda gorev alamaz.
Komisyonun gorevleri
MADDE 30 ? (1) Yeterlik sınavı komisyonu; yazılı sınav sorularının hazırlanması ve cevapların değerlendirilmesi, sozlu sınavın yapılması, sonucların ilan edilmesi, itirazların sonuclandırılması ve sınavla ilgili diğer işlemlerin yurutmesiyle gorevlidir.
(2) Yeterlik sınavı komisyonu uye tam sayısı ile toplanır ve oy cokluğuyla karar alır. Oylama sırasında cekimser oy kullanılamaz. Alınan kararlar kesindir. Karara katılmayanlar karşı oylarını gerekceleriyle birlikte belirtmek zorundadır.
Ek sınav hakkı
MADDE 31 ? (1) Yeterlik sınavında başarılı olamayanlar veya sınava girmeye hak kazandığı halde gecerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara, yeterlik sınavından itibaren bir yıl icinde ikinci kez sınav hakkı verilir.
Maliye Uzmanlığına atama
MADDE 32 ? (1) Yeterlik sınavında başarılı olanların Maliye Uzmanı kadrolarına atanabilmeleri, Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından asgari (C) duzeyinde veya dil yeterliği bakımından buna denkliği kabul edilen ve uluslararası gecerliliği bulunan başka bir belgeye yeterlik sınavından itibaren en gec iki yıl icinde sahip olma şartına bağlıdır.
Maliye Uzmanlığı kıdemi
MADDE 33 ? (1) Maliye Uzmanlığına aynı tarihte atananların kıdemi, tez notu ile yeterlik sınavı başarı notu ortalamasına gore belirlenir. Puanların aynı olması halinde yeterlik sınavı başarı notu yuksek olana oncelik tanınır.
Meslekten cıkarılma
MADDE 34 ? (1) Verilen ilave sure icinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa hazırladıkları tezleri kabul edilmeyenler, 31 inci maddeye gore ek sınav hakkı tanınanlardan başarı gosteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar, suresi icinde yabancı dil yeterliliği şartını yerine getirmeyenler Maliye Uzman Yardımcısı unvanını kaybeder ve Bakanlık merkez ve taşra teşkilatında durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara atanır.
ALTINCI BOLUM
Maliye Uzmanlarının Gorev, Yetki ve Sorumlulukları
Maliye Uzmanlarının gorev ve yetkileri
MADDE 35 ? (1) Maliye Uzmanları;
a) Biriminin gorev alanına giren konularda yurutulen calışmaların gerektirdiği hizmetleri yapmakla,
b) Bakanlığın gorev alanı cercevesinde araştırma ve incelemelerde bulunmak, proje uretmek ve geliştirmekle,
c) Bakanlığın stratejik planında belirtilen politika, amac ve hedefleri gercekleştirmeye yonelik calışmalar yapmakla,
c) Gorevli oldukları birimin gorev alanına giren konularda ilgili kuruluşlar nezdinde araştırma, inceleme ve analiz işleri yapmakla,
d) Hizmetin geliştirilmesiyle ilgili calışmalarda bulunmak ve bu amacla mevzuat ve uygulamaya ilişkin goruş ve onerilerini bildirmekle,
e) Maliye Uzman Yardımcılarının bilgi ve tecrubelerinin geliştirilmesine yardımcı olmakla,
f) Amirlerince verilecek diğer işleri yapmakla,
gorevli ve yetkilidir.
(2) Ayrıca, Butce ve Mali Kontrol Genel Mudurluğu, Muhasebat Genel Mudurluğu, Milli Emlak Genel Mudurluğu ve Personel Genel Mudurluğunde gorevli olan Maliye Uzmanlarından teftiş, denetim, inceleme ve soruşturmayla gorevlendirilenler;
a) Gorev yaptıkları Genel Mudurluklerin teşkilat ve gorev alanına giren konularda teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma yapmak,
b) Diğer mevzuatla bağlı oldukları birimlere verilen denetim işlerini yapmak,
c) Suc sayılan eylem ve işlemleri gorulenler hakkında;
1) 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması Ruşvet ve Yolsuzluklarla Mucadele Kanununa gore soruşturma yapmak,
2) Yetkili merciler tarafından gorevlendirilmeleri halinde 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Gorevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanuna gore on inceleme yapmak,
c) Disipline aykırı fiil ve halleri gorulenler hakkında alınan onaya istinaden disiplin soruşturması yapmak,
gorev ve yetkilerine sahiptir.
Maliye Uzmanlarının sorumlulukları
MADDE 36 ? (1) Maliye Uzmanları, gorevlerini yerine getirirken aşağıdaki hususlara uyar.
a) Verilen gorevleri mevzuata uygun şekilde suresinde ve eksiksiz olarak tamamlar.
b) Hizmetin adil, verimli ve etkin sunulmasını esas alır.
c) Mesleğin gerektirdiği etik ilkelere uygun davranır, Maliye Uzmanlığı mesleğinin gerektirdiği saygınlık ve guven duygusunu sarsacak davranışlarda bulunamaz.
c) Maliye Uzman Yardımcılarının en iyi şekilde yetişmelerine katkı sağlar.
d) Calışmalarında idareye değer katmayı ve objektif olmayı esas alır.
e) Teftiş, denetim, inceleme ve soruşturmayla gorevlendirilmeleri halinde;
1) Teftiş edilen veya denetlenen birimin faaliyetlerini aksatmayacak şekilde gorev ifa eder.
2) Bakanlıkca belirlenen denetim standartlarına uyar.
Gorev yerlerinin belirlenmesi ve yer değişikliği
MADDE 37 ? (1) Maliye Uzman Yardımcıları ve Maliye Uzmanlarının gorev yapacağı birim;
a) Mesleki temel eğitim sonunda,
b) Maliye Uzmanlığına atamada,
c) Maliye Uzmanlığına atandıktan sonraki her beş yılda bir,
hizmetin gereği ve birimlerin talebi dikkate alınarak Musteşarın başkanlığında birim amirlerinden oluşan komisyon tarafından belirlenir. Komisyonun sekretarya işlemleri Genel Mudurlukce yurutulur.
(2) Birimlerin talebi ve Maliye Uzmanının isteği halinde de birimler arası gorev yeri değişikliği mumkundur.
(3) Gorev yapacağı birim Butce ve Mali Kontrol Genel Mudurluğu, Muhasebat Genel Mudurluğu, Milli Emlak Genel Mudurluğu ve Personel Genel Mudurluğu olarak değiştirilen Maliye Uzmanlarına MAYEM tarafından iki ay sureli teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma eğitimi verilir.
(4) Maliye Uzmanları ile Maliye Uzman Yardımcılarının gorevlendirildikleri birimlerdeki calışma yerleri birim amirince belirlenir.
YEDİNCİ BOLUM
Teftiş, Denetim, İnceleme ve Soruşturma
Teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma işleri
MADDE 38 ? (1) Butce ve Mali Kontrol Genel Mudurluğu, Muhasebat Genel Mudurluğu, Milli Emlak Genel Mudurluğu ve Personel Genel Mudurluğunde gorev yapan Maliye Uzmanlarına bu Yonetmelikle belirlenen usul ve esaslar cercevesinde gorevli oldukları Genel Mudurluklerin gorev alanına giren konularda teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma işleri yaptırılabilir.
(2) Birinci fıkrada belirtilen işlerin yurutulmesi amacıyla Bakanlıkca uygun gorulen buyuk il merkezlerinde denetim grupları kurulabilir. İlgili Genel Mudurluklerce Maliye Uzmanları arasından bir grup koordinatoru belirlenir.
Calışma programı ve turne esası
MADDE 39 ? (1) Teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma yapmakla gorevli Maliye Uzmanlarının yıllık calışma programları Bakanlık Makamı onayı ile yururluğe girer.
(2) Maliye Uzmanlarının merkezleri dışındaki calışmaları turne esasına gore yapılır.
(3) Turne programları, Maliye Uzmanlarının farklı illerde ve alanlarda gorev yapmalarını sağlayacak bicimde duzenlenir.
(4) Turne sureleri, Maliye Uzmanlarının kıdemlerine gore iki ila dort ay arasında belirlenir.
Haberleşme
MADDE 40 ? (1) Haberleşme genel olarak yazıyla yapılır. Gizliliği olmayan acele işlerde, faksla veya elektronik imzalı elektronik posta ile de yapılabilir.
(2) Teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma gorevi yapan Maliye Uzmanları, kamu kurum ve kuruluşlarının;
a) Merkez birimleri ile haberleşmelerini Genel Mudurlukleri kanalıyla yapar.
b) Taşra birimleri ile haberleşmelerini doğrudan yapabilir.
Resmi muhur
MADDE 41 ? (1) Maliye Uzmanlarından teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma işleri ile gorevlendirilenlere, bu gorevlerinde bulundukları surece resmi muhur verilir.
(2) Teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma gorevleri sona erenler, muhurlerini birimine iade etmek zorundadır.
(3) Teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma gorevlerinden aylıksız izinli sayılmak suretiyle ayrılan Maliye Uzmanlarının muhurleri gorevli oldukları birimde muhafaza edilir ve aylıksız izin sonunda kendilerine zimmetle iade edilir.
Teftiş ve denetime tabi olanların mecburiyeti
MADDE 42 ? (1) Teftiş ve denetime tabi birimlerde gorevli personel; para ve para hukmundeki kağıtlar ile ambar ve depolarında bulunan ayniyatı ve bunlara ilişkin defter ve belgeleri, elektronik ortamda tutulan defter ve belgelerde yer alan bilgileri, internet de dahil olmak uzere her turlu elektronik bilgi iletişim arac ve gerecleri, işlemlerle ilgili, gizli de olsa butun belgeleri ilk talepte teftiş, denetim, inceleme ve soruşturmayla gorevlendirilen Maliye Uzmanlarına ibraz etmek, saymasına ve incelemesine yardımda bulunmak zorundadır.
(2) Teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma yapılan birim, kurum ve kuruluşların yoneticileri hizmetin gereği gibi yurutulmesine esas olmak uzere teftiş, denetim, inceleme ve soruşturmayla gorevlendirilen Maliye Uzmanlarına, gorevleri suresince uygun bir calışma yeri sağlamak ve diğer tedbirleri almak zorundadır.
(3) Teftiş ve denetim suresi icinde izin kullanması sakıncalı gorulenlerin izinleri, teftiş, denetim, inceleme ve soruşturmayla gorevlendirilen Maliye Uzmanlarının talebi uzerine yetkili amirleri tarafından iptal edilir veya ertelenir.
Bildirimde bulunma
MADDE 43 ? (1) Teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma yapmakla gorevli Maliye Uzmanları; memurlar hakkında, işledikleri sucların nev'i ve mahiyetlerine gore, 3628 sayılı Kanun hukumleri cercevesinde doğrudan, 4483 sayılı Kanun hukumleri cercevesinde ise Genel Mudurlukleri aracılığıyla ilgili mercilere bir raporla, inceleme veya soruşturma yapılmak uzere gerekli bildirimde bulunur.
Yardım zorunluluğu
MADDE 44 ? (1) Teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma yapmakla gorevli Maliye Uzmanlarına gorevleri sırasında, mulki amirler ve ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile Bakanlık yetkilileri tarafından gereken her turlu yardımda bulunulması ve kolaylık gosterilmesi zorunludur.
SEKİZİNCİ BOLUM
Duzenlenecek Raporlar ve Denetim Standartları
Duzenlenecek raporlar
MADDE 45 ? (1) Teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma işlerinde;
a) Teftiş sonucunda noksan veya hatalı olduğu tespit edilen ve duzeltilmesi istenen işlemler hakkında cevaplı rapor,
b) Teftiş edilen birimin; insan kaynakları, calışma mekanı ve araclarının yeterli olup olmadığı ile genel performansına, iş sureclerinin analizine ve paydaşları nezdindeki algılamasına yonelik değerlendirmeler hakkında denetim raporu,
c) Tetkik ettirilen konularla ilgili olarak inceleme raporu,
c) Hazine taşınmazları ile luzumu halinde kamu ya da ozel mulkiyete konu diğer taşınmazların, satış, kira, irtifak hakkı, trampa gibi işlemlere esas olmak uzere rayic bedelinin uluslararası değerleme standartlarına gore belirlenmesi hakkında değerleme raporu,
d) 3628 sayılı Kanun hukumleri uyarınca yapılan soruşturma sonucunda soruşturma raporu,
e) 4483 sayılı Kanun uyarınca yapılan inceleme sonucunda on inceleme raporu,
f) Disiplin soruşturması sonucunda disiplin soruşturması raporu,
duzenlenir.
(2) Mali suclarla mucadele konusunda duzenlenecek raporlar ilgili birimce belirlenir.
(3) Ayrıca;
a) Araştırma ve analiz işleri icin araştırma ve analiz raporu,
b) Hizmetin geliştirilmesi amacıyla mevzuat ve uygulamaya ilişkin goruş ve tekliflerini ifade etmek uzere goruş ve oneri raporu,
duzenlenir.
Denetim standartları
MADDE 46 ? (1) Denetim standartları ile teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma işlerine ilişkin diğer hususlar Genel Mudurlukce hazırlanıp Bakanlık Makamı onayı ile yururluğe girecek Yonerge ile belirlenir.
DOKUZUNCU BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
Yurtdışında eğitim ve gorevlendirilme
MADDE 47 ? (1) Maliye Uzmanları, ilgili mevzuatta yer alan duzenlemeler cercevesinde eğitim amacıyla yurtdışına gonderilebilir.
(2) Maliye Uzmanları, mesleki incelemelerde bulunmak amacıyla bir yıldan fazla olmamak uzere ilgili mevzuat ve Bakanlıkca belirlenen usul ve esaslar ile her yıl Bakanlar Kurulunca belirlenen kontenjan cercevesinde yurtdışına gecici gorevle gonderilebilir.
Surekli gelişim
MADDE 48 ? (1) MAYEM, Maliye Uzmanlarının bireysel yetkinliklerinin geliştirilmesi ve kariyer planlamalarına destek sağlanması amacıyla, birimlerin taleplerini de dikkate alarak surekli eğitim ve gelişim programları hazırlar ve Maliye Uzmanları bu programlara katılır. Ayrıca, birimlerce eğitim programı duzenlenir.
(2) Surekli eğitim ve gelişim programlarında uzaktan eğitim yonteminden yararlanılabilir.
Kariyer dışı Maliye Uzmanı atanamayacağı
MADDE 49 ? (1) Maliye Uzman Yardımcılığı safhasını gecirmeden Maliye Uzmanlığına atama yapılamaz.
Yeniden atama
MADDE 50 ? (1) Maliye Uzmanı unvanını kazandıktan sonra ceşitli nedenlerle Bakanlık ile bağlı ve ilgili kuruluşlarından ayrılanlardan 5018 sayılı Kamu Mali Yonetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde sayılan kamu idarelerinde gorev yapıp da yeniden atanmak isteyenler, adli ve idari ceza almamış olması ve Maliye Uzmanlığından ayrıldıktan sonra gecen surenin beş yıldan fazla olmaması kaydıyla kadro ve ihtiyac durumuna gore Bakanlıkca uygun gorulmesi halinde yeniden Maliye Uzmanlığına atanabilir.
Yururlukten kaldırılan yonetmelikler
MADDE 51 ? (1) 3/4/1977 tarihli ve 15898 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Maliye Bakanlığı Milli Emlak Kontrolorleri Gorev ve Calışma Yonetmeliği, 7/6/1989 tarihli ve 20188 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Maliye Bakanlığı Muhasebat Kontrolorleri Gorev ve Calışma Yonetmeliği, 17/10/1979 tarihli ve 16787 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Maliye Bakanlığı Devlet Butce Uzmanları Gorev ve Calışma Yonetmeliği, 24/12/1994 tarihli ve 22151 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Maliye Uzmanlığı Gorev ve Calışma Yonetmeliği, 9/7/1995 tarihli ve 22338 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Mudurluğu Devlet Muhasebe Uzmanları Gorev ve Calışma Yonetmeliği, 25/8/1995 tarihli ve 22385 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Maliye Bakanlığı Milli Emlak Genel Mudurluğu Devlet Malları Uzmanları Gorev ve Calışma Yonetmeliği, 20/8/1998 tarihli ve 23439 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Maliye Bakanlığı Mali Sucları Araştırma Kurulu Mali Sucları Araştırma Uzmanları Gorev ve Calışma Yonetmeliği yururlukten kaldırılmıştır.
Geciş hukumleri
GECİ MADDE 1 ? (1) Bu Yonetmeliğin yururluğe girdiği tarih itibarıyla Maliye Uzmanı kadrosunda bulunanların gorev yerleri, hizmetin gereği ve birimlerin talebi dikkate alınarak 37 nci maddede belirtilen komisyon tarafından bu Yonetmeliğin yayımından itibaren uc ay icerisinde belirlenir. Bu Yonetmeliğin yururluğe girdiği tarih itibarıyla Maliye Uzman Yardımcısı kadrosunda bulunanlar bu kadrolarda bulundukları surece, gorevli oldukları birimde calışmaya devam eder.
(2) 659 sayılı Kanun Hukmunde Kararname gereğince Maliye Uzman Yardımcısı kadrolarına atanmış sayılanlar ile 659 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin yururluk tarihi itibarıyla Maliye Uzman Yardımcısı kadrolarında bulunanların Maliye Uzmanlığına atanmaları, bu Yonetmelikle yururlukten kaldırılan ilgili Yonetmeliklerinde belirtilen usule gore yapılır.
(3) 659 sayılı Kanun Hukmunde Kararname gereğince Maliye Uzmanlığına atananlara, bu Yonetmeliğin yururluğe girdiği tarihten itibaren iki yıl icerisinde MAYEM tarafından hazırlanacak bir program dahilinde Bakanlığın gorev alanına giren konularda eğitim verilir.
Yururluk
MADDE 52 ? (1) Bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 53 ? (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Maliye Bakanı yurutur.