
18 Mayıs 2012 CUMAResmî GazeteSayı : 28296
YONETMELİK
Millî Eğitim Bakanlığından:
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OZEL EĞİTİM KURUMLARI YONETMELİĞİ
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac ve kapsam
MADDE 1 ? (1) Bu Yonetmelik, 5580 sayılı Ozel Oğretim Kurumları Kanunu kapsamında acılan ozel eğitim okulları ile ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerindeki eğitim ve oğretim, yonetim, ozurlu bireylere uygulanacak destek eğitim programları, ozur grupları ve dereceleri ile ozel eğitim okulunun ozel eğitim ve rehabilitasyon birimi ve ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde ozurlu bireylere uygulanacak destek eğitim giderlerinin karşılanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.
Dayanak
MADDE 2 ? (1) Bu Yonetmelik, 1/7/2005 tarihli ve 5378 sayılı Ozurluler ve Bazı Kanun ve Kanun Hukmunde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun, 8/2/2007 tarihli ve 5580 sayılı Ozel Oğretim Kurumları Kanunu, 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının TeşkilÂt ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin 13 uncu, 36 ncı ve 43 uncu maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 ? (1) Bu Yonetmelikte gecen;
a) Aile eğitimi: Ozurlu bireyin eğitim surecine doğrudan katılan bireylere ozur ve yetersizliğe ilişkin bilgi verme, yasal hak ve sorumluluklarını bildirme, psikolojik danışma ve rehberlik calışmaları yapma, ozurlu bireyin ozel eğitime ilişkin gereksinimlerini belirleyerek ailelerin eğitime aktif katılımlarını arttırmaya yonelik yapılan calışmaların tumunu,
b) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
c) BEP: Bireyselleştirilmiş eğitim programını,
c) Bireysel eğitim: Ozel eğitime ihtiyacı olan ozurlu bireylerin gelişim ve bireysel yeterlilikleri dikkate alınarak, ozur grupları ve dereceleriyle ozur niteliğine gore belirlenmiş destek eğitim programları doğrultusunda ozurlu birey icin hazırlanmış ve birebir yapılması gereken eğitimi,
d) Bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme birimi: Ozel eğitime ihtiyacı olan ozurlu bireylerin eğitimlerini surdurdukleri okul ve kurumlarda eğitim performansları ve ihtiyacları doğrultusunda BEP'lerini hazırlamak amacıyla oluşturulan birimi,
e) Ders: Ozurlu birey icin destek eğitim programlarında belirtilen eğitim ortamlarında gercekleştirilen en az kırk beş dakikalık bireysel veya grup eğitim suresini,
f) Destek eğitim hizmeti: Sağlık kurulu raporuyla ozurlu olduğu tespit edilen ve ozel eğitim değerlendirme kurulu kararı ile destek eğitim programlarından yararlanması uygun gorulen bireylere verilen eğitimi,
g) Destek eğitim programı: Ozel eğitim okulunun ozel eğitim ve rehabilitasyon biriminde ve ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde destek eğitimine ihtiyacı olan bireylerin ozur grupları, dereceleri ve ozur niteliği ile bireysel gelişim yeterlilikleri dikkate alınarak hazırlanmış ve Bakanlıkca onaylanmış eğitim programını,
ğ) Diğer personel: Kurumda eğitim ve rehabilitasyon personeli dışındaki gorevli personeli,
h) Eğitim personeli: Eğitim programlarına gore Bakanlıkca belirlenen eğitim ve rehabilitasyon personelini,
ı) Genel Mudurluk: Ozel Oğretim Kurumları Genel Mudurluğunu,
i) Grup eğitimi: Ozur grupları, ozur niteliği ve derecesi, ozurlunun takvim yaşı ve gelişim ozellikleri ile destek eğitim programı ve modulleri dikkate alınarak birden fazla bireyden oluşturulan gruplara verilen eğitimi,
j) İş takvimi: Ozel eğitim okulu ile ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezince bir sonraki ayda yapılacak destek eğitime başlamadan once hazırlanan, ozurlu bireylerin bireysel ve/veya grup ders eğitimlerinin gun ve saatlerinin yer aldığı takvimi,
k) Kurum: Ozel eğitim okulu ile ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezini,
l) Ozel eğitim değerlendirme kurulu raporu: Ozel eğitim değerlendirme kurulu tarafından yapılan eğitsel değerlendirme ve tanılama sonucunda ozel eğitimine ihtiyacı olduğu belirlenen bireyler icin duzenlenen raporu,
m) Ozel eğitim okulu: Ozurlu bireylere hizmet veren, ozel olarak yetiştirilmiş personelin bulunduğu, geliştirilmiş eğitim programlarının uygulandığı ozel oğretim kurumunu,
n) Ozel eğitim ve rehabilitasyon: Dil ve konuşma gucluğu, zihinsel, fiziksel, duyusal, sosyal, duygusal ve davranış problemlerine sahip ozurlu bireylerin engellilik hÂlini ortadan kaldırmak ya da etkilerini en az seviyeye indirmek, yeteneklerini yeniden en ust seviyeye cıkarmak ve topluma uyumlarını sağlamak, temel oz bakım becerilerini, bağımsız yaşam ve mesleki becerilerini geliştirmek amacıyla yapılan calışmaların tumunu,
o) Ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezi: Ozel eğitim değerlendirme kurulları tarafından yapılan eğitsel değerlendirme ve tanılama sonucunda destek eğitimine ihtiyacı olduğu belirlenen ozurlu bireylere destek eğitimi hizmeti veren ozel oğretim kurumunu,
o) Ozurlu birey: Ceşitli nedenlerle bireysel ve gelişim ozellikleri ile eğitim yeterlikleri acısından akranlarından beklenilen duzeyden anlamlı farklılık gosteren gorme, işitme, dil ve konuşma, spastik, zihinsel, ortopedik veya ruhsal ozurlu olan bireyleri,
p) Ozurlu Birey Modulu: Ozel eğitim okulu ve ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerine devam eden ozurlu bireyler ile eğitim personeli ve kuruma ait verilerin merkezî bir veri tabanı havuzunda toplandığı ve internet uzerinden guvenilir şekilde yurutulmesi icin yapılan yazılım programını,
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
Ozel Eğitim Kurumlarında Verilen Eğitim Hizmetlerinin Amacı
Ozel eğitim okullarında verilen eğitim hizmetlerinin amacı ve okulun birimleri
MADDE 4 ? (1) Ozel eğitim okulunun amacı; 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununda belirtilen Turk Millî Eğitiminin genel amac ve temel ilkeleri doğrultusunda, ozurlu bireylerin;
a) İlgi, istek, yeterlilik ve yetenekleri doğrultusunda, genel ve meslekî eğitim gorme haklarını kullanabilmelerini,
b) Toplum icindeki rollerini gercekleştiren, başkaları ile iyi ilişkiler kurabilen, iş birliği icinde calışabilen, cevresine uyum sağlayabilen, uretici bireyler olarak yetişmelerini,
c) Oğrenciyi merkez alan bir yaklaşımla hazırlanan programlarla; zihinsel, fiziksel, işitsel, gorsel, sosyal, duygusal, dil ve konuşma gucluğu ve davranış problemlerini azaltmak, oz bakım, bağımsız yaşam ve işlevsel akademik becerilerini geliştirmek, kendi kendilerine yeterli bir duruma gelmelerini ve topluma uyumlarını,
c) Uygun eğitim programları ile ozel yontem, personel, arac ve gerec kullanarak; ilgileri, gereksinimleri, yetenekleri ve yeterlilikleri doğrultusunda ust oğrenime, iş ve meslek alanlarına ve hayata hazırlanmalarını,
sağlamaktır.
(2) Ozel işitme, gorme, ortopedik ozurluler ilkokulu ve ortaokulu veya eğitim ve uygulama okulu bunyesinde; ozel eğitim ve rehabilitasyon birimi ile aynı ozur grubuna ait erken cocukluk eğitim birimi, okul oncesi eğitim kurumu acılabilir. Her biri farklı binalarda olmak koşulu ile otistik cocuklar eğitim merkezi, iş okulu, iş eğitim merkezi veya lise acılabilir.
Ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde verilen eğitim hizmetlerinin amacı
MADDE 5 ? (1) Merkezin amacı, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununda belirtilen Turk Millî Eğitiminin genel amac ve temel ilkeleri doğrultusunda;
a) Ozurlu bireylerin Bakanlıkca belirlenmiş destek eğitim programları ile ozel yontem, personel, arac ve gerec kullanarak ilgileri, ihtiyacları, yetenek ve yeterlilikleri doğrultusunda hayata hazırlanmasını,
b) Toplum icindeki rollerini gercekleştiren, başkaları ile iyi ilişkiler kurabilen, iş birliği icinde calışabilen ve cevresine uyum sağlayabilen uretici bireyler olarak yetişmelerini,
c) Dil ve konuşma gucluğu ile zihinsel, fiziksel, duyusal, sosyal, duygusal ve davranış problemleri olan ozurlu bireylerin engellilik hÂlinin ortadan kaldırılmasını ya da etkilerinin en az seviyeye indirilerek yeteneklerinin en ust seviyeye cıkarılması ve topluma uyumlarının sağlanması, temel oz bakım becerilerinin ve bağımsız yaşam becerilerinin geliştirilmesini,
sağlamak icin destek eğitimi calışmaları yapmaktır.
UCUNCU BOLUM
Kurum Acma ve Kapatma ile Gorev, Yetki ve Sorumluluklar
Ozel eğitim kurumlarının acılması ve kapatılması
MADDE 6 ? (1) Ozel eğitim okulları ile ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri 20/3/2012 tarihli ve 28239 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ozel Oğretim Kurumları Yonetmeliği hukumlerine gore acılır ve kapatılır.
Ozel eğitim kurumlarında personel gorevlendirilmesi
MADDE 7 ? (1) Ozel eğitim okulları ile ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde Millî Eğitim Bakanlığı Ozel Oğretim Kurumları Yonetmeliği hukumlerine gore aşağıda belirtilen personel gorevlendirilir:
a) Ozel eğitim okullarında;
1) Kurum Muduru,
2) Kontenjanı yuzden fazla olan okullarda mudur yardımcısı,
3) Aynı kurucuya ait birden fazla ozel oğretim kurumu bulunması durumunda, isteğe bağlı genel mudur ve genel mudur yardımcısı,
4) Okulun seviye ve turune uygun sınıf ve branş oğretmeni,
5) Bakanlıkca belirlenen destek eğitim programlarını uygulayacak zorunlu ozel eğitim personeli,
6) Rehber oğretmen veya psikolog,
7) Ayrıca, ihtiyac duyulan diğer personel
gorevlendirilir.
b) Ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde;
1) Kurum muduru,
2) Kontenjanı yuzden fazla olan merkezlerde mudur yardımcısı,
3) Aynı kurucuya ait birden fazla ozel oğretim kurumu bulunması durumunda, isteğe bağlı genel mudur ve genel mudur yardımcısı,
4) Bakanlıkca belirlenen destek eğitim programlarını uygulayacak zorunlu eğitim personeli,
5) Rehber oğretmen veya psikolog,
6) Ayrıca, sosyal hizmet uzmanı veya sosyal calışmacı ve ihtiyac duyulan diğer personel
gorevlendirilir.
İşitme, gorme veya zihin engelliler sınıf oğretmeninin gorevleri
MADDE 8 ? (1) İşitme, gorme veya zihin engelliler sınıf oğretmeninin gorevleri şunlardır:
a) BEP'te alanıyla ilgili gelişim olcekleri ile olcme ve değerlendirme araclarının hazırlanıp uygulanmasında BEP geliştirme birimi ile iş birliği yapmak,
b) BEP'te alanıyla ilgili uygulama ve değerlendirme yapmak,
c) Ozurlu bireylerin eğitim performanslarını ve yetersizlik turunu dikkate alarak eğitimleri sırasında kullanılmak uzere alanıyla ilgili gerekli materyalleri hazırlamak,
c) Kurumdaki aile eğitimi ve danışmanlığı calışmalarına katılmak, sınıfındaki bireylerin ailelerine yonelik aile eğitim calışmalarını psikolog veya rehber oğretmenle birlikte planlamak ve yurutmek,
d) Ozurlu bireylere destek eğitim hizmeti sağlamak ve eğitim performansları doğrultusunda bireylerin uygun okul veya kuruma yonlendirilmesinde BEP geliştirme birimiyle iş birliği yapmak,
e) Kuruma devam eden ozurlu bireylere diğer kurum veya kuruluşlarda hizmet veren uzman ve oğretmenlerle eşgudum icinde calışmak,
f) Ozurlu bireylerin yetersizliklerinden dolayı kullandığı kişisel cihaz ve aletlerin bakımı ve kontrolune ilişkin tedbirler almak,
g) Ozurlu bireylerin eğitim performansları ve ihtiyacları doğrultusunda eğitim yapmak,
ğ) Gorev tanımında belirtilen gorevlere benzer diğer gorevleri yapmak.
Cocuk gelişimi ve eğitimi oğretmeninin gorevleri
MADDE 9 ? (1) Kurumda gorevli cocuk gelişimi ve eğitimi oğretmeninin gorevleri şunlardır:
a) BEP'te alanıyla ilgili gelişim olcekleri ile olcme ve değerlendirme araclarının hazırlanıp uygulanmasında BEP geliştirme birimi ile iş birliği yapmak,
b) BEP'te alanıyla ilgili uygulama ve değerlendirme yapmak,
c) Ozurlu bireylerin eğitim performanslarını ve yetersizlik turunu dikkate alarak eğitimleri sırasında kullanılmak uzere alanıyla ilgili gerekli materyalleri hazırlamak,
c) Ozurlu bireyleri fizikî, zihinsel ve sosyal gelişim bakımından incelemek ve yaş duzeylerine uygun gelişimlerini değerlendirmek,
d) Ozurlu bireylere destek eğitim hizmeti sağlamak ve eğitim performansları doğrultusunda ozurlu bireylerin başka bir okul veya kuruma yonlendirilmesinde BEP geliştirme birimiyle iş birliği yapmak,
e) Ozurlu bireylerin gelişim ve eğitimini izlemek, beklenen gelişimi gosteremeyenler icin ilgili meslek elemanlarıyla iş birliği yapmak, alanıyla ilgili konularda ailelere ve oğretmenlere rehberlik etmek,
f) Kuruma devam eden ozurlu bireylere diğer kurum veya kuruluşlarda hizmet veren uzman ve oğretmenlerle eşgudumlu calışmak,
g) Kurumdaki diğer meslek elemanlarıyla ekip calışması yapmak ve gorevlerine ilişkin kayıtları usulune uygun şekilde tutmak,
ğ) Kurumdaki aile eğitimi ve danışmanlığı calışmalarına katılmak, sınıfındaki bireylerin ailelerine yonelik aile eğitim calışmalarını psikolog veya rehber oğretmenle birlikte planlamak ve yurutmek,
h) Gorev tanımında belirtilen gorevlere benzer diğer gorevleri yapmak.
Okul oncesi oğretmeninin gorevleri
MADDE 10 ? (1) Okul oncesi oğretmeninin gorevleri şunlardır:
a) BEP'te alanıyla ilgili gelişim olcekleri ile olcme ve değerlendirme araclarının hazırlanıp uygulanmasında BEP geliştirme birimi ile iş birliği yapmak,
b) BEP'te alanıyla ilgili uygulama ve değerlendirme yapmak,
c) Ozurlu bireylerin eğitim performanslarını ve yetersizlik turunu dikkate alarak eğitimleri sırasında kullanılmak uzere alanıyla ilgili gerekli materyalleri hazırlamak,
c) Ozurlu bireylerin gelişimlerini ceşitli olcek ve kontrol listeleri kullanarak ozel eğitim oğretmenleri ile iş birliği icinde izlemek ve değerlendirmek,
d) Kurumdaki aile eğitimi ve danışmanlığı calışmalarına katılmak, sınıfındaki bireylerin ailelerine yonelik aile eğitim calışmalarını psikolog veya rehber oğretmenle birlikte planlamak ve yurutmek,
e) Gorev tanımında belirtilen gorevlere benzer diğer gorevleri yapmak.
Fizyoterapistin gorevleri
MADDE 11 ? (1) Kurumda gorevli fizyoterapistin gorevleri şunlardır:
a) BEP'te alanıyla ilgili gelişim olcekleri ile olcme ve değerlendirme araclarının hazırlanıp uygulanmasında BEP geliştirme birimi ile iş birliği yapmak,
b) BEP'te alanıyla ilgili uygulama ve değerlendirme yapmak,
c) Ozurlu bireylerin eğitim performanslarını ve yetersizlik turunu dikkate alarak eğitimleri sırasında kullanılmak uzere alanıyla ilgili gerekli materyalleri hazırlamak,
c) Ozurlu bireylerin ortez ya da yardımcı cihazının tayininde bireyi ve aileyi bilgilendirmek,
d) Fiziksel rehabilitasyona alınan ozurlu bireylerdeki gelişimleri takip etmek ve gelişim raporu hazırlamak,
e) Ozurlu bireyin gelişen aşamalarından ve doktor kontrollerinden okul/eğitim kurumu mudurunu ve aileyi bilgilendirmek,
f) Aile eğitimi ve danışmanlığı programlarında alanı ile ilgili konularda yer almak ve uygulamaya katılmak,
g) Gorev tanımında belirtilen gorevlere benzer diğer gorevleri yapmak.
Odyoloji ve konuşma bozuklukları uzmanı veya eğitim odyoloğunun gorevleri
MADDE 12 ? (1) Kurumda gorevli odyoloji ve konuşma bozuklukları uzmanı veya eğitim odyoloğunun gorevleri şunlardır:
a) BEP'te alanıyla ilgili gelişim olcekleri ile olcme ve değerlendirme araclarının hazırlanıp uygulanmasında BEP geliştirme birimi ile iş birliği yapmak,
b) BEP'te alanıyla ilgili uygulama ve değerlendirme yapmak,
c) Ozurlu bireylerin eğitim performanslarını ve yetersizlik turunu dikkate alarak eğitimleri sırasında kullanılmak uzere alanıyla ilgili gerekli materyalleri hazırlamak,
c) İşitme kaybı olan bireyleri değerlendirmek, alanına uygun program hazırlamak ve uygulamak,
d) İşitme kaybı olan bireylerin gelişimlerini takip ederek kaydetmek,
e) Aile eğitimi, rehberliği ve danışmanlığı programlarında alanı ile ilgili calışmalarda yer almak ve uygulamaya katılmak,
f) Kuruma devam eden ozurlu bireylere diğer kurum veya kuruluşlarda hizmet veren uzman ve oğretmenlerle eşgudumlu calışmak,
g) Gorev tanımında belirtilen gorevlere benzer diğer gorevleri yapmak.
Dil ve konuşma bozuklukları uzmanı, dil ve konuşma terapisti, dil ve konuşma pataloğu veya odyoloji ve konuşma bozuklukları uzmanının konuşma bozukluğuyla ilgili gorevleri
MADDE 13 ? (1) Kurumda gorevli dil ve konuşma bozuklukları uzmanı, dil ve konuşma terapisti, dil ve konuşma pataloğu veya odyoloji ve konuşma bozuklukları uzmanının gorevleri şunlardır:
a) BEP'te alanıyla ilgili gelişim olcekleri ile olcme ve değerlendirme araclarının hazırlanıp uygulanmasında BEP geliştirme birimi ile iş birliği yapmak,
b) BEP'te alanıyla ilgili uygulama ve değerlendirme yapmak,
c) Ozurlu bireylerin eğitim performanslarını ve yetersizlik turunu dikkate alarak eğitimleri sırasında kullanılmak uzere alanıyla ilgili gerekli materyalleri hazırlamak,
c) Dil, konuşma, ses, işitme, okuma ve yazma, bilişsel yetersizliğe bağlı iletişim bozuklukları gibi bozuklukları değerlendirmek ve değerlendirme raporu hazırlamak,
d) Dil, konuşma, ses, işitme, okuma ve yazma, bilişsel yetersizliğe bağlı iletişim bozuklukları gibi bozukluklar icin akademik becerilerin oğretimi dışında kalan terapi programını hazırlamak ve uygulamak,
e) Dil ve konuşma gucluğu olan bireyin ailesinin eğitimi calışmalarında yer almak ve uygulamalara katılmak,
f) Kuruma devam eden bireylere diğer kurum veya kuruluşlarda hizmet veren uzman ve oğretmenlerle eşgudumlu calışmak,
g) Gorev tanımında belirtilen gorevlere benzer diğer gorevleri yapmak.
Rehber oğretmen veya psikoloğun gorevleri
MADDE 14 ? (1) Kurumda gorevli rehber oğretmen veya psikoloğun gorevleri şunlardır:
a) BEP'te alanıyla ilgili gelişim olcekleri ile olcme ve değerlendirme araclarının hazırlanıp uygulanmasında BEP geliştirme birimi ile iş birliği yapmak,
b) BEP'te alanıyla ilgili uygulama ve değerlendirme yapmak,
c) Ozurlu bireylerin eğitim performanslarını ve yetersizlik turunu dikkate alarak eğitimleri sırasında kullanılmak uzere alanıyla ilgili gerekli materyalleri hazırlamak,
c) Kurum rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri programını merkezde uygulanan destek eğitim programına gore hazırlamak, uygulamak ve bu programın uygulanmasında ozel eğitim ve rehabilitasyon personeline rehberlik etmek,
d) Ozurlu bireylerin ilgi alanları, yetenekleri, yeterlilikleri ve iletişim becerileri gibi ozelliklerini tanımalarına, kendileri ve cevreleriyle ilgili farkındalık kazanmalarına, temel problem cozme stratejilerini geliştirmelerine, cevreleriyle olumlu ilişkiler kurmalarına, daha verimli calışma alışkanlıkları geliştirebilmelerine, ders dışı etkinliklere katılıma ozendirilmelerine; kendileri, cevreleri ve eğitimle ilgili sorunlarını ve gucluklerini cozebilmelerine yonelik psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini planlamak ve yurutmek,
e) Ozurlu bireyleri tanımaya yonelik, rehberlik ve psikolojik danışma biriminde kullanılacak olcme aracları, dokuman ve kaynakları hazırlamak, geliştirmek ve uygulamak,
f) Ozurlu bireylerin yaşadıkları problem ve gucluklerin cozumunde diğer eğitim personeli, bireyin anne ve babasıyla iş birliği icinde calışmalar geliştirmek ve yurutmek,
g) Oğrencilerinin devam ettikleri okul rehberlik servisleri ve sınıf oğretmenleriyle iş birliği yapmak ve calışmaları planlamak,
ğ) Ozurlu bireylerin bireyselleştirilmiş eğitim programları hakkında alanına uygun değerlendirme ve onerilerde bulunmak,
h) Eğitim alan ozurlu bireylerin anne, baba veya kardeşlerine yonelik psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini yurutmek veya psikolojik yardım alabilecekleri kurum ya da kuruluşlara yonlendirmek,
ı) Kurum personeline yonelik psikolojik danışma, rehberlik ve destek calışmalarını planlamak ve yurutmek,
i) Aile eğitimi ve danışmanlığı programlarında alanı ile ilgili konularda yer almak ve uygulamaya katılmak. Ailelere, ozurlu bireylere, sınıf oğretmenlerine ve diğer kurum personeline yonelik hizmet alanına uygun, toplantı, konferans ve seminer gibi hizmet ici eğitim planı hazırlamak ve uygulamak,
j) Gorev tanımında belirtilen gorevlere benzer diğer gorevleri yapmak.
(2) Kurumda psikoloğun gorevlendirilememesi hÂlinde rehber oğretmen psikoloğun yuruttuğu gorevleri yapar. Psikolog ve rehber oğretmene haftada yirmi saati gecmemek uzere destek eğitimi gorevi de verilebilir.
DORDUNCU BOLUM
Oğretim Programları
Ozel eğitim okullarının oğretim programları
MADDE 15 ? (1) Ozel eğitim okullarında dengi resmî okul ve kurumlarında uygulanan oğretim programları ve ders cizelgeleri uygulanır. Ozel eğitim okulunun ozel eğitim ve rehabilitasyon birimlerinde ise ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde uygulanan destek eğitim programları uygulanır.
(2) Dengi resmî okul ve kurumlarından farklı oğretim programı ve ders cizelgesi uygulayacak olan ozel eğitim okulu mudurlukleri hazırlayacakları kurum mevzuatını Bakanlığın izninden sonra uygulayabilirler.
Ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri oğretim programları
MADDE 16 ? (1) Ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde, Bakanlıkca onaylanmış destek eğitim programları uygulanır.
(2) Ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde, ozel eğitim değerlendirme kurulu raporunda destek eğitim almaları uygun gorulen bireylere bireysel, bireysel ve grup veya grup eğitimi verilir. Ayrıca, ailelere ozurlu bireylerin eğitimine aktif bir şekilde katılımını sağlamak icin aile eğitimi ve danışmanlığı hizmeti de verilir.
(3) Ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde gruplar oluşturulurken bireylerin; ozur turu ve derecesi, yaşı, eğitim performansı ile oncelikli eğitim ihtiyacı gibi durumları dikkate alınır. Grup eğitimleri destek eğitim programlarında belirtilen şekilde verilir.
(4) Destek eğitim programlarının eğitimini verecek personel Bakanlıkca belirlenir.
BEŞİNCİ BOLUM
Kurul ve Birimler
Kurullar
MADDE 17 ? (1) Okullarda, ozelliklerine gore şube veya sınıf oğretmenleri kurulu, oğretmenler kurulu, disiplin kurulu, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yurutme kurulu, iş yeri izleme yoneltme kurulu gibi kurullar kurularak dengi resmî kurum yonetmeliklerinde belirtilen esaslar doğrultusunda faaliyet gosterirler.
(2) Ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde, ozurlu bireylere ilişkin sunulan eğitim hizmetinin surekli gelişimine yonelik butuncul bir yaklaşımın ortaya konulmasını sağlamak amacıyla butun personelin katıldığı personel kurulu kurulur. Kurul kurum mudurunun başkanlığında yılda en az iki kez toplanır. Eğitim personeli dışındakiler toplantıların kendilerini ilgilendiren bolumlerine katılır.
BEP geliştirme birimi
MADDE 18 ? (1) BEP geliştirme birimi ozel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda ozel eğitim alması uygun gorulen ozurlu bireye eğitim performansı ve oncelikli ihtiyacları doğrultusunda verilecek eğitim programının hazırlanması, planlanması ve değerlendirilmesine ilişkin hizmetleri yurutur.
(2) Birim, kurum muduru veya gorevlendireceği mudur yardımcısı başkanlığında;
a) Ozel eğitim okullarında rehber oğretmen, oğrencinin sınıf oğretmeni, oğrencinin dersini okutan ilgili alan oğretmenleri, veli ve oğrenciden oluşur.
b) Ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde psikolog veya rehber oğretmen, destek eğitim vermek uzere gorevlendirilen eğitim personeli ile veli veya ozurlu bireyden oluşur.
ALTINCI BOLUM
Kayıt Kabul, Ucret, İş Takvimi ve Denetim
Ozel eğitim okullarına kayıt kabul
MADDE 19 ? (1) Erken cocukluk eğitimi birimi, okul oncesi eğitim kurumu, eğitim ve uygulama okulu, ilkokul, ortaokul, otistik cocuklar eğitim merkezi, lise, iş okulu ve iş eğitim merkezine oğrenci kayıtları, resmî benzeri okulların tabi olduğu yonetmelik hukumlerinden farklı uygulama yapacak okullarda yaş sınırı şartlarına uymak kaydıyla Bakanlıkca onaylanan kurum yonetmeliğinde yer verilen hukumlere gore yapılır.
(2) Ozel eğitim okulunun ozel eğitim ve rehabilitasyon birimine, ozurlu birey kayıt kabulunde bu Yonetmeliğin 20 nci maddesinde belirtilen şartlar aranır.
Ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerine kayıt kabul
MADDE 20 ? (1) Ozurlu bireylerin ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezine kaydı Ozurlu Birey Modulu uzerinden yapılır.
(2) Ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerine kayıt olacak ozurlu bireylerden veya veli/vasilerinden;
a) T.C. kimlik numarası,
b) Rehberlik ve araştırma merkezi tarafından verilecek ozel eğitim değerlendirme kurul raporu ile ozel eğitim değerlendirme kurulu eğitim planı,
c) Bireyin varsa gecmiş eğitim yaşantısıyla ilgili gelişim ve BEP dosyası ile etkinlik orneklerini iceren son belge ve bilgiler,
c) İki adet fotoğraf,
istenir.
Kurumdan ayrılma ve yeni kuruma kayıt
MADDE 21 ? (1) Ozel eğitim okulunun ozel eğitim ve rehabilitasyon birimi ile ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezine kaydolan ozurlu bireyler, en az bir ay devam ettikten sonra isteğe bağlı olarak kurumdan ayrılacağını ve başka bir kurumdan eğitim alacağını, kurum mudurluğune ya da il veya ilce millî eğitim mudurluğune kendisi ya da veli/vasileri bir dilekceyle bildirir.
(2) Birey, kurumdan ayrılacağı ay icinde hic eğitim almamış ise kurum tarafından Ozurlu Birey Modulunden ilgilinin yazılı olarak yaptığı kurumdan ayrılma başvuru tarihinden itibaren kaydı silinir. Ancak, ozurlu birey kurumdan ayrılacağı ay icinde eğitim almış ise Ozurlu Birey Modulunden kayıt silme işlemi il veya ilce millî eğitim mudurluğunce bir sonraki ayın ilk beş iş gununden sonra gercekleştirilir.
(3) Kurumdan ayrılan bireyin ozel eğitim değerlendirme kurulu raporunun aslı veya orneği, gecmiş eğitim yaşantısıyla ilgili gelişim ve BEP dosyası, aylık performans değerlendirme formları ile etkinlik orneklerini iceren belgelerin bir orneği yeni kurum mudurluğunun isteği uzerine beş iş gunu icinde gonderilir.
Ozurlu birey ucretleri
MADDE 22 ? (1) Ozel eğitim okulları, oğrenim ucretlerini Millî Eğitim Bakanlığı Ozel Oğretim Kurumları Yonetmeliği hukumlerine gore belirler.
(2) Ozel eğitim okulunun ozel eğitim ve rehabilitasyon birimi ile ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, Maliye Bakanlığınca belirlenen destek eğitim tutarı karşılığı bir aylık surede verecekleri 8 saat bireysel ve/veya 4 saat grup eğitimi icin ders ucreti belirlemezler. Ancak, velinin isteği uzerine ozurlu bireye daha fazla ders verilmesi durumunda, bu derslere ilişkin ucret Millî Eğitim Bakanlığı Ozel Oğretim Kurumları Yonetmeliği hukumlerine gore belirlenir.
Ucretsiz okutulacak ozurlu bireyler
MADDE 23 ? (1) Ozel eğitim okulları ile ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, 5580 sayılı Ozel Oğretim Kurumları Kanununda belirtilen oranda ve Millî Eğitim Bakanlığı Ozel Oğretim Kurumları Yonetmeliği doğrultusunda ozurlu bireyi ucretsiz okutur.
İş takvimi
MADDE 24 ? (1) Kurumlarca, ozurlu bireylerin bireysel ve/veya grup ders eğitimlerinin gun ve saatlerinin yer aldığı aylık iş takvimi hazırlanarak bir sonraki ayın eğitimine başlamadan once ozurlu birey modulune girilir. Bireysel ve/veya grup eğitimi, aylık iş takviminde belirlenen gun ve saatlerde verilir.
(2) Aylık iş takviminde herhangi bir nedenle değişiklik yapılması durumunda, değişikliğin yapıldığı tarihten sonraki kalan sure icin yeniden duzenlenen iş takvimi ozurlu birey modulune girilir.
(3) Ozurlu bireylere rehberlik araştırma merkezlerince duzenlenen ozel eğitim değerlendirme kurulu raporu doğrultusunda, bireysel ve grup eğitiminin onerilmesi hÂlinde bir gunde en fazla iki ders saati bireysel ve bir ders saati grup eğitimi verilir. Raporda sadece bireysel eğitim ya da grup eğitimi onerilmesi halinde bir gunde en fazla iki ders saati bireysel ya da grup eğitimi verilir. Ders eğitim saatleri bir ay esas alınarak haftalara dengeli olarak dağıtılır. Haziran, temmuz ve ağustos aylarında yapılacak dersler, her ay icin iki haftaya dengeli dağıtılarak verilebilir.
(4) Doğal afetler veya ceşitli nedenlerle Bakanlık ya da valilikce alınacak tatil kararları nedeniyle yapılamayan eğitimler oncelikle ay icerisinde bunun mumkun olmaması durumunda takip eden ayda yapılır.
(5) Eğitim personeli bir gunde 8 saatten fazla derse giremez.
Gunluk calışma saatleri ve devam devamsızlık takibi
MADDE 25 ? (1) Ozel eğitim okulunun ozel eğitim ve rehabilitasyon biriminde ve ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde, 08.00 ile 19.00 saatleri arasında eğitim yapılır. Bireysel ve grup eğitimin suresi 60 dakikadır. Bu surenin 45 dakikası ders uygulaması, 15 dakikası dinlenme, sınıf ortamını hazırlama ve bireyin ailesini bilgilendirme suresi olarak uygulanır.
(2) Ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde verilen bu dersler ozurlu bireylerin devam ettiği okulun orgun eğitim programlarının ders saatleri dışında yapılır.
(3) Kurumlarca; ozurlu bireylerin ders devam takibi, ders başlangıcından once ve ders bitiminde ozurlu birey modulunde yer alan kimlik doğrulama sistemi ile yapılır.
(4) Kurumlarca; eğitim personelinin ders devam takibi ise giriş ve cıkışlarda ozurlu birey modulunde yer alan kimlik doğrulama sistemi ile yapılır.
(5) Kimlik doğrulama sisteminin uygulanması ile sistemi kullanamayacak durumda olan ozurlu birey ve eğitim personelinin ders devam takibi Bakanlıkca belirlenecek usul ve esaslara gore yapılır. Ozurlu birey ve eğitim personelinin kimlik doğrulama sistemine tanıtılmaları rehberlik araştırma merkezlerince yapılır.
Oğrenci ve kursiyer başarısını değerlendirme
MADDE 26 ? (1) Ozel eğitim okullarında bireyin başarısının değerlendirilmesi dengi resmî okul yonetmeliklerine gore yapılır.
(2) Ozel eğitim okulunun ozel eğitim ve rehabilitasyon birimi ile ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde ozurlu bireylerin başarısının değerlendirilmesi BEP'lerine gore yapılır. Ozurlu bireylerin izlenme ve değerlendirilmeleri; destek eğitim programlarında yer alan acıklamalar ve olcme aracları dikkate alınarak BEP birimince yurutulur.
Denetim
MADDE 27 ? (1) Kurumlar Genel Mudurluk, millî eğitim denetcileri ve il eğitim denetmenlerince denetime tabi tutulur. İl eğitim denetmenlerince kurumlar yılda en az bir defa denetlenir.
Tutulacak defter ve dosyalar
MADDE 28 ? (1) Ozel eğitim okullarında, dengi resmî okullarda kullanılan defter ve dosyalar tutulur.
(2) Ozel eğitim okulunun ozel eğitim ve rehabilitasyon biriminde ve ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde aşağıda belirtilen defter ve dosyalar tutulur:
a) Defterler:
1) Gelen giden evrak defteri,
2) Ders defteri,
3) Evrak zimmet defteri,
4) Personel kurulu karar defteri.
b) Dosyalar;
1) Ozurlu birey dosyası,
- Aile goruşme formu ve kaba değerlendirme formu,
- Aylık performans kayıt tabloları,
- Donem sonu bireysel performans değerlendirme formu,
- Son değerlendirme formu,
- Bireyselleştirilmiş eğitim programı,
2) Aile eğitim danışmanlığı dosyası,
3) Personel dosyası,
4) Gelen giden evrak dosyası,
5) Teftiş dosyası.
(3) Defter, dosya ve kayıtlar istenen bilgileri icermesi, yıl sonunda cıktısının alınması ve ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezi mudurluğunce onaylanması şartıyla elektronik ortamda da tutulabilir.
YEDİNCİ BOLUM
Odeme Şartları, Odemeye Esas Belgeler ve Odeme
Odeme şartları
MADDE 29 ? (1) Ozel eğitim okulunun ozel eğitim ve rehabilitasyon birimine ve ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezine devam eden ozurlu bireylerin destek eğitimi giderlerinin, her yıl aylık olarak Maliye Bakanlığınca belirlenen tutarının Bakanlıkca karşılanabilmesi icin;
a) Ozurlu bireyin sağlık kurulu raporuyla asgari % 20 ozurlu olduğunun tespit edilmiş ve ozel eğitim değerlendirme kurullarınca da eğitsel değerlendirme ve tanılaması yapıldıktan sonra duzenlenen raporda destek eğitimi almasının onerilmiş olması,
b) Ozurlu bireyin kuruma ve Ozurlu Birey Modulune kayıtlı olması,
c) Ozurlu bireyin alması gereken destek eğitimi programının, kurumda uygulanmak uzere Bakanlık veya valilik izninin alınmış olması,
c) Kurumda, destek eğitimi programında yer alan modulleri uygulamak uzere yeterli sayıda ve belirli niteliklere sahip eğitim personelinin gorevlendirilmiş olması,
d) Ozurlu bireye kurumca, aylık olarak belirlenen tutar karşılığında bir ayda en az sekiz ders saati bireysel ve/veya dort ders saati grup eğitiminin verilmiş olması,
e) Ozurlu bireye verilen bireysel ve/veya grup eğitimi suresinin, ozel eğitim değerlendirme kurulunca ozurlu bireye onerilen destek eğitim programlarında yer alan modul veya moduller icin belirlenen toplam ders saati sayısını gecmemesi,
f) Kurumlarda istihdam edilenlerin sosyal guvenliklerinin sağlandığına ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinin Sosyal Guvenlik Kurumuna verilmiş olması ve bu kurumların Sosyal Guvenlik Kurumuna idari para cezası, prim ve prime ilişkin borclarının olmaması veya borcu bulunmakla birlikte 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulu Hakkında Kanuna gore tecil ve taksitlendirilmiş ya da ozel kanunlara gore yapılandırılmış olup, taksitlerinin duzenli odenmiş olması,
g) Zorunlu eğitim cağında olan ozurlu bireyin orgun eğitime devam ettiğinin belgelendirilmesi
gerekir.
Odemeye esas belgeler
MADDE 30 ? (1) Bakanlıkca ozel eğitim okulunun ozel eğitim ve rehabilitasyon birimine ve ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerine yapılacak odemelere esas olmak uzere; diğer kontrollerle birlikte kimlik doğrulama işlemi de yapan Ozurlu Birey Modulunden alınmış il veya ilce millî eğitim mudurluğunce onaylı kuruma ait liste cıktısı, ozurlu birey adına duzenlenmiş fatura istenir.
Odeme
MADDE 31 ? (1) Ozel eğitim okulunun ozel eğitim ve rehabilitasyon birimine ve ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezine devam eden ozurlu bireylerin aylık destek eğitimi giderleri, Maliye Bakanlığınca belirlenir ve Bakanlık butcesine bu amacla konulan odenekten kurumca ozurlu bireye bir ayda sekiz ders saati bireysel ve/veya dort ders saati grup eğitimi verilmesi şartıyla kurumlara odenir. Ancak, ozurlu bireylere herhangi bir nedenle ayda sekiz ders saati bireysel ve dort ders saati grup eğitiminin tamamının verilememesi hÂlinde Maliye Bakanlığınca bireysel eğitim icin belirlenen tutarın sekize, grup eğitimi icin belirlenen tutarın ise dorde bolunmesiyle bulunan sayı, kurumca verilen ders saati sayısı ile carpılarak elde edilen tutar kurumlara odenir.
(2) Ozurlu bireylerin bir yıllık sure icerisinde bir kez kurum değiştirmesi durumunda, Bakanlıkca odeme yapılır. Ancak, velinin başka il veya ilceye taşınması veya diğer zorunlu sebeplerle kurum değiştirmek durumunda bulunması hÂlinde, ikiden fazla farklı kuruma da odeme yapılabilir.
(3) Ozel eğitim değerlendirme kurulunca, ozurlu bireye destek eğitim program ve modullerinde belirtilen eğitim suresinin tamamlanmasından sonra tekrar alınmasının onerilmesi hÂlinde Bakanlıkca, bu program ve modullerinde sureleri belirtilen eğitim icin en fazla iki defa odeme yapılır.
(4) Ozurlu bireye ozel eğitim değerlendirme kurulunca duzenlenen raporun suresi bitmeden onerilen modulun tamamlanıp kurulca tekrar aynı modulun onerilmesi hÂlinde de odeme yapılır.
SEKİZİNCİ BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
Yonetmelikte bulunmayan hukumler
MADDE 32 ? (1) Bu Yonetmelikte yer almayan hususlarda, Millî Eğitim Bakanlığı Ozel Oğretim Kurumları Yonetmeliği ile dengi resmî kurumların mevzuat hukumleri uygulanır.
Yururlukten kaldırılan mevzuat
MADDE 33 ? (1) 22/7/2005 tarihli ve 25883 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ozel, Ozel Eğitim Okulları Cerceve Yonetmeliği, 9/7/2009 tarihli ve 27283 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Ozurlu Bireylere Uygulanacak Destek Eğitim Programları ve Eğitim Giderlerinin Karşılanmasına Dair Yonetmelik ve 6/1/2011 tarihli ve 27807 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ozel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezleri Yonetmeliği yururlukten kaldırılmıştır.
Yururluk
MADDE 34 ? (1) Bu Yonetmeliğin;
a) 25 inci maddesinin ucuncu, dorduncu ve beşinci fıkralarının hukumleri bu Yonetmeliğin yayımı tarihinden 6 ay sonra,
b) 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinin hukumleri bu Yonetmeliğin yayımı tarihinden 3 ay sonra,
c) Diğer hukumleri ise yayımı tarihinde
yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 35 ? (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Millî Eğitim Bakanı yurutur.