
15 Haziran 2012 CUMAResmî GazeteSayı : 28324
KANUN
AMME ALACAKLARININ TAHSİL USULU HAKKINDA KANUN İLE BAZI
KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 6322 Kabul Tarihi: 31/5/2012
MADDE 1 ? 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulu Hakkında Kanunun 39 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ?bu yerin belediye sınırları dışındaki? ibaresi ?diğer? şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 2 ? 6183 sayılı Kanunun gecici 8 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan ?31/12/2014? ibaresi ?31/12/2023? şeklinde, ?genel butceye dahil daireler ve katma butceli idarelerce? ibaresi ?merkezi yonetim kapsamındaki kamu idarelerince? şeklinde, ?29.1.2004 tarihli ve 5084 sayılı Kanun? ibaresi ?29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun ek 3 uncu maddesi? şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 3 ? 13/7/1956 tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri Kanununun 39 uncu maddesinin ucuncu fıkrasında yer alan ?(operator değişiklikleri haric)? ibaresi ?(iş ve hizmetlerin merkezi bir sunucu tarafından uzaktan izlenmesi ve yurutulmesine yonelik makineler arası veri aktarımına mahsus olan ve bunların yurutulmesi icin zorunlu olanlar dışında sesli, gorsel iletişim veya genel amaclı internet erişimi icin kullanılmayan mobil telefon aboneliğinin ilk tesisi ile operator değişiklikleri haric)? şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 4 ? 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (8) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, fıkraya aşağıdaki bent ve maddeye son fıkrasından once gelmek uzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
?8. Bu Kanunun 47 nci maddesinde yazılı şartları haiz olanlardan kendi urettikleri urunleri satanlara munhasır olmak uzere el dokuma işleri, bakır işlemeciliği, cini ve comlek yapımı, sedef kakma ve ahşap oyma işleri, kaşıkcılık, bastonculuk, semercilik, yazmacılık, yorgancılık, kececilik, lule ve oltu taşı işciliği, carıkcılık, yemenicilik, oyacılık ve bunlar gibi geleneksel, kulturel, sanatsal değeri olan ve kaybolmaya yuz tutan meslek kollarında faaliyette bulunanlar;?
?9. Yukarıdaki bentlerde sozu edilen işlere benzerlik gosterdikleri Maliye Bakanlığınca kabul edilen ticaret ve sanat işleri ile iştigal edenler.?
?Esnaf muaflığına ilişkin şartları taşıyanlara talepleri halinde vergi dairesince Esnaf Vergi Muafiyeti Belgesi verilir. Bu belgenin şekil ve muhtevasının tayin ve tespiti ile iptali ve uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.?
MADDE 5 ? 193 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ?gelirleri bunlar tarafından bildirilecek olanlar? ibaresi ?istisna haddinin uzerinde hasılat elde edenlerden, beyanı gerekip gerekmediğine bakılmaksızın ayrı ayrı veya birlikte elde ettiği ucret, menkul sermaye iradı, gayrimenkul sermaye iradı ile diğer kazanc ve iratlarının gayri safi tutarları toplamı 103 uncu maddede yazılı tarifenin ucuncu diliminde ucret gelirleri icin yer alan tutarı aşanlar? şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 6 ? 193 sayılı Kanunun 41 inci maddesinin birinci fıkrasının mulga (9) numaralı bendi aşağıdaki şekilde yeniden duzenlenmiştir.
?9. Kullanılan yabancı kaynakları oz kaynaklarını aşan işletmelerde, aşan kısma munhasır olmak uzere, yatırımın maliyetine eklenenler haric, işletmede kullanılan yabancı kaynaklara ilişkin faiz, komisyon, vade farkı, kÂr payı, kur farkı ve benzeri adlar altında yapılan gider ve maliyet unsurları toplamının %10'unu aşmamak uzere Bakanlar Kurulunca kararlaştırılan kısmı.
Belirlenecek oranı sektorler itibarıyla farklılaştırmaya Bakanlar Kurulu, bendin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.?
MADDE 7 ? 193 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinin altıncı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
?Basit usule tabi olmanın şartlarından herhangi birini takvim yılı icinde kaybedenler, ertesi takvim yılı başından itibaren gercek usulde vergilendirilirler. Basit usulun şartlarını haiz olanlardan, bu usulden yararlanmak istemediklerini yazı ile bildirenler dilekcelerinde belirttikleri tarihten veya izleyen takvim yılı başından, yeni işe başlayanlar ise işe başlama tarihinden itibaren gercek usulde vergilendirilirler. Gercek usulde vergilendirilen mukelleflerden, 47 nci maddede yazılı şartları taşıyanlardan arka arkaya iki hesap doneminin iş hacmi 48 inci maddede yazılı hadlerden duşuk olanlar, yazılı talepleri uzerine bu şartın gercekleşmesini takip eden takvim yılından başlayarak basit usule gecebilirler. İşin eş ve cocuklara devri halinde iş hacminin hesabında devirden onceki sureler de dikkate alınır. Sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge duzenledikleri tespit edilenler hicbir suretle basit usulde vergilendirilmezler.?
?Gercek usulde vergilendirilmekte iken işini terk eden mukellefler ile basit usulun şartlarını kaybedenlerden gercek usulde vergilendirilmeye başlamadan once işini terk eden mukellefler, terk tarihini takip eden yılın başından itibaren iki yıl gecmedikce basit usule donemezler. Bu hukum, işin eş veya cocuklara devri halinde de uygulanır.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.?
MADDE 8 ? 193 sayılı Kanunun 75 inci maddesinin ikinci fıkrasının (14) numaralı bendinde yer alan ?Bu maddenin ikinci fıkrasının 5 numaralı bendinde yer alan menkul? ibaresi ?Menkul? olarak değiştirilmiş, fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
?16. Yukarıdaki bentlerde sayılanlar dışında Sermaye Piyasası Kanunu hukumlerine gore ihrac edilen her turlu sermaye piyasası araclarından elde edilen gelirler.?
MADDE 9 ? 193 sayılı Kanunun 89 uncu maddesinin birinci fıkrasının (5) numaralı bendinde yer alan ?rehabilitasyon merkezi? ibaresi ?rehabilitasyon merkezi ile mulki idare amirlerinin izni ve denetimine tabi olarak yaptırılacak ibadethaneler ve Diyanet İşleri Başkanlığı denetiminde yaygın din eğitimi verilen tesislerin? şeklinde değiştirilmiş, (11) numaralı bendinde yer alan ?Turkiye Kızılay Derneğine? ibaresinden sonra gelmek uzere ?ve Turkiye Yeşilay Cemiyetine? ibaresi ve fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir.
?12. Vergi Usul Kanununun 325/A maddesine gore girişim sermayesi fonu olarak ayrılan tutarların beyan edilen gelirin %10'unu aşmayan kısmı.
13. Turkiye'de yerleşmiş olmayan kişilerle, işyeri, kanuni ve iş merkezi yurt dışında bulunanlara Turkiye'de verilen ve munhasıran yurt dışında yararlanılan mimarlık, muhendislik, tasarım, yazılım, tıbbi raporlama, muhasebe kaydı tutma, cağrı merkezi ve veri saklama hizmeti alanlarında faaliyette bulunan hizmet işletmeleri ile ilgili bakanlığın izni ve denetimine tabi olarak eğitim ve sağlık alanında faaliyet gosteren ve Turkiye'de yerleşmiş olmayan kişilere hizmet veren işletmelerin munhasıran bu faaliyetlerinden elde ettikleri kazancın %50'si. Bu indirimden yararlanılabilmesi icin fatura veya benzeri belgenin yurt dışındaki muşteri adına duzenlenmesi şarttır. Bu bentte yer alan oranı, hizmet alanları itibarıyla sıfıra kadar indirmeye veya %100'e kadar artırmaya Bakanlar Kurulu, bu bendin uygulamasına ve denetime ilişkin usul ve esasları belirlemeye ilgili bakanlıkların goruşunu almak suretiyle Maliye Bakanlığı yetkilidir.?
MADDE 10 ? 193 sayılı Kanunun 94 uncu maddesinin birinci fıkrasının (5) numaralı bendine aşağıdaki alt bent eklenmiş, (7) numaralı bendinin (c) alt bendinde yer alan ?Kamu Ortaklığı İdaresi? ibaresi ?28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borc Yonetiminin Duzenlenmesi Hakkında Kanuna gore kurulan varlık kiralama şirketleri? şeklinde değiştirilmiş, (10) numaralı bendinin (a) alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, fıkraya aşağıdaki bent eklenmiş ve altıncı fıkrasında yer alan ?6, 7, 8 ve 9 numaralı? ibaresi ?6, 7, 8, 9 ve 16 numaralı? şeklinde değiştirilmiştir.
?d) Yabancı devletlere, yabancı kamu idare ve kuruluşları ile uluslararası kuruluşlara ait diplomatik statusu bulunmayan gayrimenkullerin kiralanması karşılığında bunlara yapılan kira odemelerinden,?
?a) Başbayiler haric olmak uzere, 14/3/2007 tarihli ve 5602 sayılı Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve Payların Duzenlenmesi Hakkında Kanunda tanımlanan şans oyunlarına ilişkin olarak; bilet, kupon ve benzerlerini satanlara, duzenlenen her turlu bahis ve şans oyunlarının oynatılmasına aracılık edenlere, diğer kişilerce cıkartılan bu nitelikteki biletleri satanlara yapılan komisyon, prim ve benzeri odemelerden,?
?16. 75 inci maddenin ikinci fıkrasının (16) numaralı bendi kapsamındaki menkul sermaye iratlarından,?
MADDE 11 ? 193 sayılı Kanunun gecici 67 nci maddesinin (1) numaralı fıkrasının altıncı paragrafı ile (2) numaralı fıkrasında yer alan ?Hazine? ibareleri ?Hazine ve 4749 sayılı Kanuna gore kurulan varlık kiralama şirketleri?, (7) numaralı fıkrasında yer alan ?Hazine ve tam mukellef kurumlar? ibaresi ?Hazine, 4749 sayılı Kanuna gore kurulan varlık kiralama şirketleri ve tam mukellef kurumlar? şeklinde değiştirilmiş, (17) numaralı fıkrasında yer alan ?bunları elde edenler? ibaresinden once gelmek uzere ?bunların vadesi ve?, ?yatırım fonlarının katılma belgelerinin fona iade edilmesinden? ibaresinden sonra gelmek uzere ?veya diğer şekillerde elden cıkarılmasından? ibareleri eklenmiştir.
MADDE 12 ? 193 sayılı Kanuna aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
?Gelir vergisi stopajı teşviki:
GECİCİ MADDE 80- Bakanlar Kurulunca istatistiki bolge birimleri sınıflandırması, kişi başına duşen milli gelir veya sosyoekonomik gelişmişlik duzeyleri dikkate alınmak suretiyle belirlenen illerde yapılacak yatırımlar icin Ekonomi Bakanlığı tarafından duzenlenen yatırım teşvik belgeleri kapsamında; bu maddenin yururluğe girdiği tarihten itibaren 31/12/2023 tarihine kadar gercekleşen yatırımlarda teşvik belgelerinde ongorulen ve fiilen istihdam edilen işcilerin ucretlerinin sanayi kesiminde calışan 16 yaşından buyuk işciler icin uygulanan asgari ucretin brut tutarına tekabul eden kısmı uzerinden hesaplanan gelir vergisi, yatırımın kısmen veya tamamen işletilmesine başlanılan tarihten itibaren 10 yıl sureyle verilecek muhtasar beyanname uzerinden tahakkuk eden vergiden terkin edilir.
Birinci fıkraya istinaden terkin edilecek verginin hesabında, oncelikle 32 nci maddede yer alan asgari gecim indirimi dikkate alınır.
Yatırımın tamamlanamaması veya teşvik belgesinin iptal edilmesi halinde, gelir vergisi stopajı teşviki uygulaması nedeniyle terkin edilen vergiler, vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın gecikme faiziyle birlikte tahsil olunur.
Yatırımın faaliyete gecmesinden once devri halinde devralan, aynı koşulları yerine getirmek kaydıyla gelir vergisi stopajı teşviki uygulamasından yararlanır.
Yatırımın kısmen veya tamamen faaliyete gecmesinden sonra devri halinde, gelir vergisi stopajı teşviki uygulamasından devir tarihine kadar devreden, devir tarihinden sonra ise kalan sure kadar devralan yararlanır.
Bu madde kapsamındaki gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlananlar, diğer kanunlarda yer alan aynı mahiyetteki hukumlerden ayrıca yararlanamazlar.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.?
MADDE 13 ? 193 sayılı Kanuna aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
?Basit usulde vergilendirmeye gecişte surelerin hesabı:
GECİCİ MADDE 81- 46 ncı maddenin altıncı ve yedinci fıkralarında yer alan şartların tespitine 1/1/2012 tarihinden itibaren başlanır.?
MADDE 14 ? 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 112 nci maddesinin Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen (4) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden duzenlenmiş, maddeye aşağıdaki (5) numaralı fıkra eklenmiş ve mevcut (5) numaralı fıkra (6) numaralı fıkra olarak teselsul ettirilmiştir.
?4. Fazla veya yersiz olarak tahsil edilen vergiler, fazla veya yersiz tahsilatın mukelleften kaynaklanması halinde duzeltmeye dair muracaat tarihi, diğer hallerde verginin tahsili tarihinden duzeltme fişinin mukellefe tebliğ edildiği tarihe kadar gecen sure icin aynı donemde 6183 sayılı Kanuna gore belirlenen tecil faizi oranında hesaplanan faiz ile birlikte, 120 nci madde hukumlerine gore mukellefe red ve iade edilir.?
?5. Vergi kanunları uyarınca iadesi gereken vergilerin, ilgili mevzuatı gereğince mukellef tarafından tamamlanması gereken bilgi ve belgelerin tamamlandığı tarihi takip eden uc ay icinde iade edilmemesi halinde, bu tutarlara uc aylık surenin sonundan itibaren duzeltme fişinin mukellefe tebliğ edildiği tarihe kadar gecen sure icin aynı donemde 6183 sayılı Kanuna gore belirlenen tecil faizi oranında hesaplanan faiz, 120 nci madde hukumlerine gore red ve iadesi gereken vergi ile birlikte mukellefe odenir.?
MADDE 15 ? 213 sayılı Kanunun 325 inci maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki 325/A maddesi eklenmiştir.
?Girişim sermayesi fonu:
MADDE 325/A- Sermaye Piyasası Kurulunun duzenleme ve denetimine tabi olarak Turkiye'de kurulmuş veya kurulacak olan girişim sermayesi yatırım ortaklıklarına sermaye olarak konulması veya girişim sermayesi yatırım fonu paylarının satın alınması amacıyla, ilgili donem kazancından veya beyan edilen gelirden girişim sermayesi fonu ayrılabilir. Bu fon, kurum kazancının veya beyan edilen gelirin %10'unu ve oz sermayenin %20'sini aşamaz.
Girişim sermayesi fonu olarak ayrılan tutarlar pasifte gecici bir hesapta tutulur. Mukelleflerce, fonun ayrıldığı yılın sonuna kadar girişim sermayesi yatırım ortaklıklarına veya girişim sermayesi yatırım fonlarına yatırım yapılmaması halinde, zamanında tahakkuk ettirilmeyen vergiler gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir.
Bu fon; amacı dışında herhangi bir suretle başka bir hesaba nakledilmesi, işletmeden cekilmesi, ortaklara dağıtılması, dar mukelleflerce ana merkeze aktarılması veya işin terki, işletmenin tasfiyesi, devredilmesi, bolunmesi ya da girişim sermayesi yatırım ortaklıklarının hisse senetlerinin veya girişim sermayesi yatırım fonu katılma paylarının elden cıkarılmasından itibaren altı ay icinde bu maddede belirtilen amacla yeniden kullanılmaması halinde, bu işlemlerin yapıldığı veya surenin dolduğu donemde vergiye tabi tutulur.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca belirlenir.?
MADDE 16 ? 213 sayılı Kanuna aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
?Fazla veya yersiz tahsilatta faiz odemesi:
GECİCİ MADDE 29- Bu Kanunun 112 nci maddesinin (4) numaralı fıkrası, bu maddenin yururluğe girdiği tarihten sonra fazla veya yersiz olarak tahsil edilen vergilerin iadesinde uygulanır.?
MADDE 17 ? 1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa ekli (2) sayılı tablonun ?IV- Ticari ve medeni işlerle ilgili kağıtlar? başlıklı bolumunun (23) ve (30) numaralı fıkralarında yer alan ?kredilerin temini ve geri odenmesi amacıyla duzenlenecek kağıtlar ile bu kağıtlar uzerine konulacak şerhler (kredilerin kullanımları haric)? ibaresi ?kredilere, bunların teminatlarına ve geri odenmelerine ilişkin kÂğıtlar ile bu kÂğıtlar uzerine konulacak şerhler (kredilerin kullanımları haric)? şeklinde değiştirilmiş, ?V- Kurumlarla ilgili kağıtlar? başlıklı bolumunun (25) numaralı fıkrasına ?(Soz konusu kurum, kuruluş ve işletmelerde gecici personel olarak istihdam edilenlerle yapılan sozleşmeler ile 24/11/2004 tarihli ve 5258 sayılı Aile Hekimliği Kanununa gore hizmet alımına ilişkin yapılan hizmet sozleşmeleri dahil)? ibaresi eklenmiştir.
MADDE 18 ? 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harclar Kanununun 113 uncu maddesinin ikinci fıkrasının sonuna aşağıdaki cumle eklenmiştir.
?Denetim kuruluşları yetkilendirme belgesi harcları ise kurumlar vergisi beyannamesi verme suresi icerisinde verilen bildirim uzerine, bağımsız denetim faaliyetlerinden elde edilen gayrisafi iş hasılatı esas alınarak tahakkuk ettirilir, tahakkuk ettirilen harclar ayrıca mukellefe tebliğ edilmez ve mayıs ayı icerisinde odenir.?
MADDE 19 ? 492 sayılı Kanunun 123 uncu maddesinin ucuncu fıkrasında yer alan ?kredilerin temini ve bunların teminatları ile geri odenmelerine ilişkin işlemler? ibaresi ?kredilere, bunların teminatlarına ve geri odenmelerine ilişkin işlemler (yargı harcları haric)? şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 20 ? 492 sayılı Kanunun (8) sayılı Tarifesinin mulga ?VIII-Telsiz harcları? bolumu aşağıdaki şekilde yeniden duzenlenmiş, ?XI-Finansal faaliyet harcları? başlıklı bolumunun (8) numaralı fıkrasına (b) bendinden sonra gelmek uzere aşağıdaki paragraf ve bu Tarifeye aşağıdaki bolum eklenmiştir.
?VIII- Yolcu beraberinde getirilen telefon kullanım izin harcı:
1.Ticari mahiyette olmaksızın, yolcuların kendi kullanımları icin yurt dışından getirdikleri alıcısı bulunan verici portatif telsiz telefon cihazları kullanım izni (Soz konusu harc, elektronik kimlik bilgisinin kayıt altına alınması işleminden once odenir. Elektronik kimlik bilgisinin kayıt altına alınması icin yapılan başvuru sırasında harcın odendiğine ilişkin belge aranır ve harc odenmeden kayıt işlemi yapılmaz. Harc odenmeden kayıt işlemi yapılan ve kullanıma acılan cihazlar, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından kullanıma kapatılır. Odenmeyen harc %50 fazlasıyla ilk kayıt tarihinden itibaren 6183 sayılı Kanuna gore hesaplanan gecikme zammı ile birlikte tahsil edilir. Bu tahsilat yapılmadan cihaz kullanıma acılamaz.) 100 TL
?
?(a) ve (b) bentlerinde yer alan şirket kuruluş izin belgelerinin her ikisini de alanlardan, izin belgelerinin alındığı yıldan sonraki yıllarda, bu belgelere ait harclardan sadece yuksek olanı alınır.?
?XIV- Denetim yetkilendirme belgeleri ve muşavirlik ruhsat harcları:
1- Denetim kuruluşları yetkilendirme belgeleri (Her yıl icin):
a) Kamu yararını ilgilendiren kuruluşları denetleyecek bağımsız denetim kuruluşları yetkilendirme belgeleri:
aa) Belgenin verildiği yıl 30.000 TL
bb) Takip eden yıllarda 10.000 TL'den az olmamak uzere
bağımsız denetim faaliyetlerinden elde edilen bir onceki
yıl gayrisafi iş hasılatının Binde 5'i
b) Diğer kuruluşları denetleyecek bağımsız denetim kuruluşları yetkilendirme belgeleri:
aa) Belgenin verildiği yıl 15.000 TL
bb) Takip eden yıllarda 5.000 TL'den az olmamak uzere
bağımsız denetim faaliyetlerinden elde edilen bir onceki
yıl gayrisafi iş hasılatının Binde 5'i
2- Denetim yetkilendirme belgeleri ve muşavirlik ruhsat harcları:
a) Yeminli mali muşavirlik ruhsatı
b) Bağımsız denetci yetkilendirme belgesi
c) Serbest muhasebeci mali muşavirlik ruhsatı 1.800 TL
900 TL
450 TL
Bakanlar Kurulu gayrisafi iş hasılatı uzerinden hesaplanacak harcın oranını binde 2'den az, binde 10'dan cok olmamak uzere yeniden belirlemeye yetkilidir. Bakanlar Kurulu bu yetkisini denetim kuruluşlarının gayrisafi iş hasılatlarına gore farklı oranlar belirleyerek de kullanabilir.?
MADDE 21 ? 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin (4) numaralı fıkrasının (g) bendinde yer alan ?kira sertifikaları? ibaresinden sonra gelmek uzere ?, Turkiye'de kurulu borsalarda işlem goren sermaye piyasası aracları? ibaresi eklenmiştir.
MADDE 22 ? 3065 sayılı Kanunun 28 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan ?perakende safhası icin? ibaresi ?perakende safhası ve inşaatın yapıldığı arsanın veya konutun vergi değeri ve bulunduğu yeri esas alarak konut teslimleri icin? şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 23 ? 3065 sayılı Kanunun gecici 26 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan ?Birleşmiş Milletler (BM) temsilciliği, BM'ye bağlı? ibaresi ?Birleşmiş Milletler (BM) ile Kuzey Atlantik Antlaşması Teşkilatı (NATO) temsilcilikleri ve bu Teşkilatlara bağlı? şeklinde değiştirilmiş ve maddeye birinci fıkrasından sonra gelmek uzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
?Bu maddede duzenlenen istisnalar dolayısıyla yuklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler uzerinden hesaplanan vergilerden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler ise 32 nci madde hukumleri uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mukellefin talebi uzerine nakden veya mahsuben iade edilir.?
MADDE 24 ? 3065 sayılı Kanunun gecici 29 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan ?sağlık tesislerine ilişkin projelerden? ibaresi ?sağlık tesislerine ilişkin projeler ve 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin 23 uncu maddesine gore Bakanlık tarafından kiralama karşılığı yaptırılmasına karar verilen eğitim oğretim tesislerine ilişkin projelerden? şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 25 ? 3065 sayılı Kanuna aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
?Buyuk ve stratejik yatırımlarda iade:
GECİCİ MADDE 30- 31/12/2023 tarihine kadar uygulanmak uzere, yatırım teşvik belgeleri kapsamında asgari 500 milyon Turk Lirası tutarında sabit yatırım ongorulen stratejik yatırımlara ilişkin inşaat işleri nedeniyle yuklenilen ve takvim yılı sonuna kadar indirim yoluyla telafi edilemeyen katma değer vergisi, izleyen yıl talep edilmesi halinde belge sahibi mukellefe iade olunur. Teşvik belgesine konu yatırımın tamamlanmaması halinde, iade edilen vergiler, vergi ziyaı cezası uygulanarak iade tarihinden itibaren gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Bu vergiler ve cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılı başında başlar.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.?
MADDE 26 ? 25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununun 49 uncu maddesinin son fıkrası yururlukten kaldırılmıştır.
MADDE 27 ? 4447 sayılı Kanunun 53 uncu maddesinin dorduncu fıkrasında yer alan ?gelirlerinden? ibaresinden sonra gelmek uzere ?vergi kesintileri haric? ibaresi ile beşinci fıkrasına aşağıdaki cumle eklenmiştir.
?Bu muafiyetin, 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu uyarınca yapılacak vergi kesintilerine şumulu yoktur.?
MADDE 28 ? 20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanununa aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
?GECİCİ MADDE 18- Elektrik dağıtımı şirketleri ile elektrik uretim tesisleri ve/veya şirketlerinin ozelleştirilmesi calışmaları kapsamında 31/12/2023 tarihine kadar yapılacak devir, birleşme, bolunme, kısmi bolunme işlemleri ile ilgili olarak ortaya cıkan kazanclar kurumlar vergisinden mustesnadır. Madde kapsamında yapılacak işlemler nedeniyle zarar oluşması halinde bu zarar kurum kazancının tespitinde dikkate alınmaz. Yapılan bu bolunme işlemleri Kurumlar Vergisi Kanunu kapsamında yapılan bolunme işlemi olarak kabul edilir.
Bu madde kapsamında yapılacak teslim ve hizmetler katma değer vergisinden mustesnadır. Soz konusu teslim ve hizmet ifalarıyla ilgili olarak yuklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler nedeniyle hesaplanan katma değer vergisinden indirilir. İndirim yoluyla giderilemeyen katma değer vergisi iade edilmez. Bu madde kapsamına giren işlemlerde 6762 sayılı Turk Ticaret Kanununun ilgili hukumleri uygulanmaz.?
MADDE 29 ? 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Ozel Tuketim Vergisi Kanununun 11 inci maddesinin (2) numaralı fıkrasında yer alan ?(III) sayılı listedeki mallar icin asgari maktu vergi tutarları;? ibaresi ?(III) sayılı listenin (A) cetvelindeki mallar icin asgari maktu vergi tutarları ile (B) cetvelindeki mallar icin asgari maktu vergi ve maktu vergi tutarları;? şeklinde, fıkranın (b) bendi ile maddenin (5) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?b) (B) cetvelindeki mallar icin asgari maktu vergi tutarları perakende satışa sunulan sigaraların birim ambalajı icinde yer alan her bir sigara, diğer tutun mamullerinin birim ambalajı icindeki mamulun her bir gramı itibarıyla, maktu vergi tutarları ise 20 adet sigaradan veya 50 gram tutunden oluşan birim ambalaj itibarıyla (Birim ambalajların farklı adet veya gramdan oluşması halinde vergi tutarı, anılan adet veya grama gore oranlanarak hesaplanır.),?
?5. (III) sayılı listenin (A) cetvelindeki mallar icin asgari maktu vergi tutarlarına gore hesaplanacak vergi tutarından az olmamak uzere yalnızca nispi vergi uygulanır. (B) cetvelindeki mallar icin maktu vergi ile birlikte, asgari maktu vergi tutarına gore hesaplanacak vergi tutarından az olmamak uzere nispi vergi uygulanır.?
MADDE 30 ? 4760 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin (2) numaralı fıkrasının (b) bendine ?(B) cetvelindeki mallar icin listede yer alan asgari maktu vergi tutarlarının, perakende satışa sunulan urunlerin birim ambalajı icinde yer alan her bir sigara adedi, diğer tutun mamullerinin birim ambalajı icindeki mamulun her bir gramı ile carpımı sonucu bulunacak tutarın %20'sine tekabul eden tutarı aşmamak uzere; birim ambalaj itibarıyla maktu vergi tutarı belirlemeye, bu tutarı malların cinsleri, ozellikleri, ambalajları (paketleri) ve bunların fiyatları ve fiyat grupları itibarıyla farklılaştırmaya,? ibaresi eklenmiş ve mulga (3) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden duzenlenmiştir.
?3. (III) sayılı listedeki mallar icin belirtilen asgari maktu vergi tutarları veya Bakanlar Kurulunca bunlara ilişkin belirlenen en son asgari maktu vergi ve maktu vergi tutarları, ocak ve temmuz aylarında, Turkiye İstatistik Kurumu tarafından ilan edilen uretici fiyat endeksinde son altı ayda meydana gelen değişim oranında, bu değişimin ilanı gununden gecerli olmak uzere yeniden belirlenmiş sayılır. Bakanlar Kurulu, uygulama donemlerini gun veya ay olarak belirlemeye veya belirleyeceği mallar ve aylar itibarıyla yeniden belirlenmiş sayılan tutarların uygulanmamasına karar vermeye yetkilidir.?
MADDE 31 ? 4760 sayılı Kanuna ekli (IV) sayılı listeye aşağıdaki G.T.İ.P. numaralı mal vergi oranı ile birlikte eklenmiştir.
G.T.İ.P. NOMal ismiVergi Oranı (%)
85.07Elektrik akumulatorleri (bunların separatorleri dÂhil) (kare veya dikdortgen şeklinde olsun olmasın) (yalnız elektrik motorlu taşıt araclarının motorunu calıştırmaya mahsus olanlar)3
MADDE 32 ? 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun ek 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?EK MADDE 2- Yatırımlarda Devlet yardımları hakkında kararlar cercevesinde duzenlenen teşvik belgeleri kapsamında gercekleştirilecek yatırımlarla istihdam edilen sigortalılar icin, 81 inci maddede sayılan ve 82 nci madde uyarınca belirlenen prime esas kazanc alt sınırı uzerinden hesaplanan sigorta primlerinin; işveren hisselerinin tamamına veya Bakanlar Kurulunca istatistiki bolge birimleri sınıflandırması, kişi başına duşen milli gelir veya sosyoekonomik gelişmişlik duzeyleri dikkate alınmak suretiyle belirlenen illerde işveren hisseleri ile birlikte sigortalı hisselerinin tamamına kadar olan kısmı Ekonomi Bakanlığı butcesinden karşılanır. Bakanlar Kurulu ayrıca Ekonomi Bakanlığınca karşılanacak tutarın uygulama suresini, karşılama oranını ve kapsamını; yatırımın sektoru, buyukluğu ve bulunduğu illere gore farklılaştırmaya yetkilidir.
Primlerin Ekonomi Bakanlığınca karşılanabilmesi icin işverenlerce, calıştırdıkları sigortalılarla ilgili olarak bu Kanun uyarınca aylık prim ve hizmet belgelerinin yasal suresi icerisinde Kuruma verilmesi ve Ekonomi Bakanlığınca karşılanmayan tutarın yasal suresi icinde odenmiş olması şarttır.
Bu madde hukumleri, 21/4/2005 tarihli ve 5335 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hukmunde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fıkrası kapsamına giren kurum ve kuruluşlara ait işyerleri ile sosyal guvenlik destek primine tabi calışanlar ve yurt dışında calışan sigortalılar hakkında uygulanmaz.
Ekonomi Bakanlığınca karşılanan prim tutarları işverenler bakımından gelir ve kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınmaz. Bu Kanun gereğince yapılan kontrol ve denetimlerde, calıştırdığı kişileri sigortalı olarak bildirmediği veya bildirilen sigortalının fiilen calışmadığının tespit edilmesi halinde işverenler bir yıl sureyle bu maddeyle sağlanan destek unsurlarından yararlanamaz. Bu madde kapsamındaki teşvikten yersiz olarak faydalanıldığının tespiti halinde işverenden yararlanılan teşvik tutarı gecikme zammı ve gecikme cezası ile birlikte tahsil edilir. Ayrıca, işyerinde sigortalının fiilen calışmadığı halde bildirildiğinin tespit edilmesi halinde işveren hakkında Cumhuriyet başsavcılığına suc duyurusunda bulunulur.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Ekonomi Bakanlığı ile Calışma ve Sosyal Guvenlik Bakanlığı tarafından muştereken belirlenir.?
MADDE 33 ? 5510 sayılı Kanuna aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
?GECİCİ MADDE 41- 31/12/2023 tarihine kadar uygulanmak uzere, ozelleştirme kapsamına alınan kuruluşlar dÂhil 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbusleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname hukumlerine tabi iktisadi devlet teşekkulleri ve kamu iktisadi kuruluşları ile bunların muesseseleri, bağlı ortaklıkları ve iştirakleri, 18/6/1999 tarihli ve 4389 sayılı mulga Bankalar Kanununa tabi faaliyeti devam eden kamu bankaları, buyukşehir belediyeleri, belediyeler, il ozel idareleri ve bunlara ait tuzel kişilerin veya bunlara bağlı mustakil butceli ve kamu tuzel kişiliğini haiz kuruluşların, Sosyal Guvenlik Kurumuna ait olan ve Kuruma bağlı tahsil dairelerince 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen borclarına karşılık, mulkiyeti bu idarelere ait ve uzerinde herhangi bir takyidat bulunmayan taşınmazlardan Kurum tarafından uygun gorulenler Kurumun gorevlendireceği uc temsilci ile taşınmazın bulunduğu yerdeki defterdarlık tarafından gorevlendirilecek iki temsilciden oluşan komisyon tarafından ve gerektiğinde bilirkişi mutalaası alınmak suretiyle takdir edilecek değeri uzerinden, borclu kurumun da uygun goruşu alınarak Kurum butcesinin gelir ve gider hesaplarıyla ilişkilendirilmeksizin Kurumca satın alınabilir.
Bu idarelerin satın alınan taşınmazlarının tapu işlemlerine esas olan ve yukarıda belirtilen şekilde tespit edilen değerine eşit tutarda Kuruma ait olan ve 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen borcları terkin edilir.
Bu madde hukmu, yukarıda sayılan kuruluşlar dışında kalan, borcunu odemede cok zor duruma duştuğu Sosyal Guvenlik Kurumuna bağlı denetim elemanlarının inceleme raporu ile tespit edilen ve Kuruma bağlı tahsil dairelerine 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen borcu bulunan diğer mukelleflerin (tuzel kişiliği bulunanların ortaklarına ait olanlar dÂhil) taşınmazları icin de uygulanabilir.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin esas ve usuller Kurum tarafından belirlenir.?
MADDE 34 ? 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?a) Kurumların;
1) Tam mukellefiyete tabi başka bir kurumun sermayesine katılımlarından elde ettikleri kazanclar,
2) Tam mukellefiyete tabi başka bir kurumun kÂrına katılma imkÂnı veren kurucu senetleri ile diğer intifa senetlerinden elde ettikleri kÂr payları,
3) Tam mukellefiyete tabi girişim sermayesi yatırım fonu katılma payları ile girişim sermayesi yatırım ortaklıklarının hisse senetlerinden elde ettikleri kÂr payları.
Diğer fon ve yatırım ortaklıklarının katılma payları ve hisse senetlerinden elde edilen kÂr payları bu istisnadan yararlanamaz.?
MADDE 35 ? 5520 sayılı Kanunun 5 inci maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki 5/A maddesi eklenmiştir.
?Yabancı fon kazanclarının vergilendirilmesi
MADDE 5/A- (1) Bu Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen yabancı fonların, Sermaye Piyasası Kurulunca verilen portfoy yoneticiliği yetki belgesine sahip tam mukellef şirketler aracılığıyla, organize bir borsada işlem gorsun veya gormesin her turlu menkul kıymet ve sermaye piyasası aracı, vadeli işlem ve opsiyon sozleşmesi, varant, doviz, emtiaya dayalı vadeli işlem ve opsiyon sozleşmesi, kredi ve benzeri finansal varlıklar ve kıymetli maden borsalarında yapılan emtia işlemlerinden elde ettikleri kazancları nedeniyle, aşağıdaki şartların birlikte gercekleşmesi halinde portfoy yoneticiliği yapanlar; soz konusu fonlar icin daimi temsilci, bunların işyerleri de bu fonların işyeri veya iş merkezi sayılmaz. Bu kazanclar icin beyanname verilmez, diğer kazanclar nedeniyle beyanname verilmesi halinde bu kazanclar beyannameye dahil edilmez.
a) Fon adına tesis edilen işlemlerin portfoy yoneticiliği yapan şirketin mutat faaliyetleri arasında yer alan işlemlerden olması.
b) Portfoy yoneticiliği yapan şirketin ticari, hukuki ve finansal ozellikleri dikkate alındığında, yabancı fon ile arasındaki ilişkinin, emsale uygun koşullarda birbirlerinden bağımsız olarak faaliyet gosteren kişilerdeki gibi olması.
c) Portfoy yoneticiliği yapan şirket tarafından, verilen hizmet mukabilinde emsallere uygun bedel alınması ve transfer fiyatlandırması raporunun kurumlar vergisi beyannamesinin verilme suresi icerisinde Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığına verilmesi.
c) Portfoy yoneticiliği yapan şirketin ve ilişkili olduğu kişilerin yabancı fonun kazancları uzerinde, sağladığı hizmet mukabilinde her ne ad altında olursa olsun hesaplanan bedeller duşuldukten sonra, doğrudan veya dolaylı olarak %20'den fazla hak sahibi olmaması.
(2) Birinci fıkranın (c) bendinde belirtilen transfer fiyatlandırması raporunun suresinde verilmemesi durumunda, bu raporun ilgili olduğu hesap donemi icin portfoy yoneticiliği yapan şirket, fonun Turkiye'de daimi temsilcisi sayılır. Transfer fiyatlandırması raporu verilmiş olmasına rağmen portfoy yoneticiliği yapan şirket ile fon arasındaki ilişkide emsaline nazaran daha duşuk bedel alınması durumunda ise sadece portfoy yoneticiliği yapan şirket adına transfer fiyatlandırmasına yonelik olarak gerekli tarhiyat yapılır.
(3) Portfoy yoneticiliği yapan şirketin, yukarıda belirtilen şartları sağlamak kaydıyla yabancı fondaki pay sahipliğinden doğan kazancları kurumlar vergisinden mustesnadır. Fon kazancından portfoy yoneticiliği yapan şirkete duşen kısmın hesabında, bu şirkete yonetim ucreti, teşvik, prim, performans ucreti gibi her ne nam adı altında olursa olsun odenen ucretler dikkate alınmaz. Portfoy yoneticiliği yapan şirketin ve ilişkili olduğu kişilerin yabancı fonun kazancları uzerinden doğrudan veya dolaylı olarak %20'den daha fazla hak sahibi olması halinde, ilgili fon kazanclarından bunlara isabet eden tutar genel hukumlere gore vergilendirilir.
(4) Portfoy yoneticiliği yapan şirketin yabancı fondaki pay sahipliğinden doğan kazancları haric olmak uzere; fonun katılımcı ve kurucuları arasında doğrudan veya dolaylı olarak tam mukellef gercek kişi veya kurumların kazanc payının %5'i gecmesi durumunda, tam mukellef gercek kişi veya kurum kurucu veya katılımcılarının tamamı portfoy yoneticiliği yapan şirket tarafından Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığına bildirilir. Bildirim yukumluğunun yerine getirilmemesi ya da eksik yerine getirilmesi halinde tam mukellef gercek kişi veya kurum kurucu veya katılımcıları adına fon işlemleri nedeniyle tarh edilecek vergi ve kesilecek cezalardan portfoy yoneticiliği yapan şirket muştereken ve muteselsilen sorumludur.
(5) Turkiye'de bulunan taşınmazlar, aktif buyukluğunun %51'inden fazlası taşınmazlardan oluşan şirketlere ait hisse senetleri veya ortaklık payları veya bunlara ilişkin vadeli işlem ve opsiyon sozleşmeleri, nakdi uzlaşmayla sonuclananlar dışında emtiaya dayalı vadeli işlem ve opsiyon sozleşmeleri, sigorta sozleşmeleri ve bunlara ilişkin vadeli işlem ve opsiyon sozleşmelerinden elde edilen kazanclar bu madde kapsamına girmez.
(6) Bu maddede duzenlenen kazanc istisnasının, soz konusu fonların Turkiye kaynaklı gelirleri uzerinden yapılacak vergi kesintilerine şumulu yoktur.
(7) Bu maddenin birinci fıkrasının (c) bendi ile ucuncu ve dorduncu fıkralarında yer alan oranları sıfıra kadar indirmeye veya iki katına kadar artırmaya, beşinci fıkrasında yer alan oranı yarısına kadar indirmeye veya %50'sine kadar artırmaya Bakanlar Kurulu, maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.?
MADDE 36 ? 5520 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan ?rehabilitasyon merkezi? ibaresi ?rehabilitasyon merkezi ile mulki idare amirlerinin izni ve denetimine tabi olarak yaptırılacak ibadethaneler ve Diyanet İşleri Başkanlığı denetiminde yaygın din eğitimi verilen tesislerin? şeklinde değiştirilmiş, aynı fıkranın (f) bendinde yer alan ?Turkiye Kızılay Derneğine? ibaresinden sonra gelmek uzere ?ve Turkiye Yeşilay Cemiyetine? ibaresi ve aynı fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir.
?g) 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 325/A maddesine gore girişim sermayesi fonu olarak ayrılan tutarların beyan edilen gelirin %10'unu aşmayan kısmı.
ğ) Turkiye'de yerleşmiş olmayan kişilerle, işyeri, kanuni ve iş merkezi yurt dışında bulunanlara Turkiye'de verilen ve munhasıran yurt dışında yararlanılan mimarlık, muhendislik, tasarım, yazılım, tıbbi raporlama, muhasebe kaydı tutma, cağrı merkezi ve veri saklama hizmeti alanlarında faaliyette bulunan hizmet işletmeleri ile ilgili bakanlığın izni ve denetimine tabi olarak eğitim ve sağlık alanında faaliyet gosteren ve Turkiye'de yerleşmiş olmayan kişilere hizmet veren işletmelerin munhasıran bu faaliyetlerinden elde ettikleri kazancın %50'si.
Bu indirimden yararlanılabilmesi icin fatura veya benzeri belgenin yurt dışındaki muşteri adına duzenlenmesi şarttır.
Bu bentte yer alan oranı, hizmet alanları itibarıyla sıfıra kadar indirmeye veya %100'e kadar artırmaya Bakanlar Kurulu, bu bendin uygulanmasına ve denetime ilişkin usul ve esasları belirlemeye ilgili bakanlıkların goruşunu almak suretiyle Maliye Bakanlığı yetkilidir.?
MADDE 37 ? 5520 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
?i) Kredi kuruluşları, finansal kuruluşlar, finansal kiralama, faktoring ve finansman şirketleri dışında, kullanılan yabancı kaynakları oz kaynaklarını aşan işletmelerde, aşan kısma munhasır olmak uzere, yatırımın maliyetine eklenenler haric, işletmede kullanılan yabancı kaynaklara ilişkin faiz, komisyon, vade farkı, kÂr payı, kur farkı ve benzeri adlar altında yapılan gider ve maliyet unsurları toplamının %10'unu aşmamak uzere Bakanlar Kurulunca kararlaştırılan kısmı. Belirlenecek oranı sektorler itibarıyla farklılaştırmaya Bakanlar Kurulu, bendin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.?
MADDE 38 ? 5520 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan ?Toplu Konut İdaresi? ibaresinden sonra gelmek uzere ?, 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borc Yonetiminin Duzenlenmesi Hakkında Kanuna gore kurulan varlık kiralama şirketleri,? ibaresi ile fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
?g) Başbayiler haric olmak uzere 5602 sayılı Kanunda tanımlanan şans oyunlarına ilişkin bilet, kupon ve benzerlerini satanlara, duzenlenen her turlu bahis ve şans oyunlarının oynatılmasına aracılık edenlere, diğer kişilerce cıkartılan bu nitelikteki biletleri satanlara yapılan komisyon, prim ve benzeri odemelerden.?
MADDE 39 ? 5520 sayılı Kanunun 32/A maddesinin birinci fıkrasında yer alan ?Hazine Musteşarlığı? ibaresi ?Ekonomi Bakanlığı? şeklinde, ikinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde, (b) bendinde yer alan ?Her bir il grubu? ibaresi ?Her bir il grubu, stratejik yatırımlar veya (a) bendinde belirtilen yerler? şeklinde değiştirilmiş, ikinci fıkrasının (b) bendinden sonra gelmek uzere aşağıdaki (c) bendi eklenmiş, mevcut (c) bendi (c) bendi olarak teselsul ettirilmiş ve altıncı fıkrasına aşağıdaki cumle eklenmiştir.
?a) İstatistikî bolge birimleri sınıflandırması ile kişi başına duşen milli gelir veya sosyoekonomik gelişmişlik duzeylerini dikkate almak suretiyle illeri gruplandırmaya ve gruplar itibarıyla teşvik edilecek sektorleri ve bu sektorler ile organize sanayi bolgeleri, Gokceada ve Bozcaada'da yapılan yatırımlara ve Bakanlar Kurulunca belirlenen kultur ve turizm koruma ve gelişim bolgelerinde yapılan turizm yatırımlarına ilişkin yatırım ve istihdam buyukluklerini belirlemeye,?
?c) Yatırıma başlanan tarihten itibaren bu maddeye gore hesaplanacak yatırıma katkı tutarına mahsuben, toplam yatırıma katkı tutarının %50'sini ve gercekleştirilen yatırım harcaması tutarını gecmemek uzere; yatırım doneminde kurumun diğer faaliyetlerinden elde edilen kazanclarına indirimli kurumlar vergisi oranı uygulatmak suretiyle yatırıma katkı tutarını kısmen kullandırmaya, bu oranı her bir il grubu icin sıfıra kadar indirmeye veya %80'e kadar artırmaya,?
?Yatırımın kısmen veya tamamen işletilmesine başlanmadan once indirimli kurumlar vergisi uygulanan hallerde, yatırımın tamamlanıp işletilmeye gecilmemesi durumunda ikinci fıkranın (c) bendi uyarınca indirimli vergi oranı uygulanması nedeniyle zamanında tahakkuk ettirilmemiş vergiler, vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın gecikme faiziyle birlikte tahsil edilir.?
MADDE 40 ? 5520 sayılı Kanunun gecici 3 uncu maddesi yururlukten kaldırılmıştır.
MADDE 41 ? 18/2/2009 tarihli ve 5838 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun gecici 2 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan ?1985? ibaresi ?1990? şeklinde, dorduncu fıkrasında yer alan ?1998? ibaresi ?2000? şeklinde, birinci, ikinci ve dorduncu fıkralarında yer alan ?31/12/2011? ibareleri ?31/12/2014? şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 42 ? 13/2/2011 tarihli ve 6111 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun ve Kanun Hukmunde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanuna aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
?GECİCİ MADDE 19- (1) Bu Kanunun Birinci, İkinci, Ucuncu ve Dorduncu Kısımlarına gore yapılandırma başvurusunda bulunduğu halde bu maddenin yururluğe girdiği tarih itibarıyla odenmesi gereken tutarları suresinde odemeyerek Kanun hukumlerini ihlal edenler, bu tutarları odemeleri gerektiği tarihten itibaren Kanunun 19 uncu maddesinde belirlenen gec odeme zammı ile birlikte bu maddenin yururluğe girdiği tarihi takip eden ayın başından itibaren dort ay icerisinde odemeleri şartıyla Kanun hukumlerinden yararlandırılır.
(2) Bu Kanunun 3 uncu maddesinin dokuzuncu ve 14 uncu maddesinin ucuncu fıkralarında vadesinde odenmesi ongorulen alacakların bu maddelerin hukumlerine gore odenmemesi nedeniyle bu maddenin yururluğe girdiği tarih itibarıyla Kanun hukumlerini ihlal etmiş olan borcluların ihlale neden olan tutarları, birinci fıkrada belirtilen surede odemeleri ya da bu sure icerisinde veya bu maddenin yururluğe girdiği tarihten once yaptıkları başvurulara dayanılarak 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine gore cok zor durumda olduklarının tespit edilmesi halinde bu borclular da Kanun hukumlerinden yararlandırılır.
(3) Bu Kanunun Birinci, İkinci, Ucuncu ve Dorduncu Kısımlarına gore yapılandırma başvurusunda bulunduğu halde odenmesi gereken tutarları suresinde odemeyerek yapılandırmayı ihlal edenlerden; bu Kanunun 6274 sayılı Kanunla değişik 168 inci maddesinin Bakanlar Kuruluna verdiği yetkiye istinaden yabancı ulkelerde de faaliyette bulunan vergi mukelleflerinden, Ekonomi Bakanlığı tarafından olağanustu politik riskin gercekleştiği tespit edilen ulkede faaliyette bulunan ve bu ulkedeki faaliyetleri nedeniyle durumları 213 sayılı Kanunun 13 uncu maddesine gore mucbir sebep hali kabul edilenler ile 213 sayılı Kanunun 15 inci maddesine gore doğal afet nedeniyle mucbir sebep hali ilan edilen yerlerdeki dairelere borclulardan mucbir sebep hali bu maddenin yururluğe girdiği tarih itibarıyla devam edenler, birinci fıkra kapsamındaki odemelerini mucbir sebep halinin sona erdiği tarihi izleyen ayın sonuna kadar yapmaları şartıyla Kanun hukumlerinden yararlandırılır.
(4) Bu Kanunun 5 inci maddesi hukumlerinden yararlanmak uzere başvuruda bulunduğu halde bu maddenin yururluğe girdiği tarih itibarıyla Kanun hukumlerini ihlal eden borcluların ihlale neden olan tutarları birinci fıkrada belirtilen sure ve şekilde, diğer tutarları ise Kanunda ongorulen şekilde tamamen odemeleri halinde ilgili mevzuat uyarınca kesilmesi gereken vergi cezaları ve para cezalarının kesilmesinden ve tahakkuk edip etmediğine bakılmaksızın bu alacaklardan ve bunlara ilişkin fer'i alacakların tahsilinden vazgecilir.
(5) Bu madde hukumlerinden yararlanan borclulardan, bu maddenin yururluğe girdiği tarihten once bu Kanun kapsamında yapılandırılan alacaklara karşılık cebren ya da rızaen tahsil edilen tutarlar, bu Kanuna gore odenmesi gereken taksitlerin en eski vadeli olanından başlamak uzere ve tahsil edildikleri tarihler dikkate alınarak bu madde hukmune gore mahsup edilir. Bu şekilde yapılan mahsup sonrasında bu Kanun hukumlerine gore odenmesi gereken tutarlardan fazla odendiği tespit edilen tutarlar ilgili mevzuat hukumlerine gore red ve iade edilir.
(6) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye ilgisine gore bu Kanunun 168 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen kamu kurum ve kuruluşları yetkilidir.?
GECİCİ MADDE 1- T.C. Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Mudurluğunun yol bakım ve onarım giderleri karşılığı olarak 30/4/2012 tarihi itibarıyla Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından olan ve bu Bakanlıkca tespit edilen alacaklarına karşılık, bu Genel Mudurluğun ve bağlı ortaklıklarının 30/4/2012 tarihine (bu tarih dÂhil) kadar vadesi geldiği hÂlde bu Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla odenmemiş ve Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince takip edilen her turlu vergi, fon ve paylar ile vergi cezaları, bunlara bağlı gecikme zammı ve gecikme faizlerinden oluşan borclarının (28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borc Yonetiminin Duzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamında olup bu maddenin yururluğe girdiği tarihe kadar tahsil dairesine takip icin intikal etmiş olan borcları dÂhil); merkezi yonetim butcesinin gelir ve gider hesaplarıyla ilişkilendirilmeksizin mahsup suretiyle terkin edilmesine, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanının teklifi uzerine Maliye Bakanı yetkilidir. Bu kapsamda mahsuba konu olacak borclara bu Kanunun yayımlandığı tarihten sonra gecikme zammı hesaplanmaz. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.
MADDE 43 ? Bu Kanunun;
a) 3 uncu, 12 nci ve 28 inci maddeleri ile 10 uncu maddesiyle 193 sayılı Kanunun 94 uncu maddesinin birinci fıkrasının (10) numaralı bendinin değiştirilen (a) alt bendi ve 38 inci maddesiyle 5520 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci fıkrasına eklenen (g) bendi yayımını izleyen ay başında,
b) 5 inci maddesi 1/1/2013 tarihinden itibaren elde edilen hasılata uygulanmak uzere yayımı tarihinde,
c) 22 nci maddesi, yapı ruhsatı 1/6/2012 tarihinden once alınan konut inşaatı projeleri ile kamu kurum ve kuruluşları ile bunların iştirakleri tarafından ihalesi bu tarihten once yapılan konut inşaatı projelerine ilişkin konut teslimleri haric olmak uzere yayımı tarihinde,
c) 6 ncı, 34 uncu ve 37 nci maddeleri ile 30 uncu maddesiyle 4760 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin yeniden duzenlenen (3) numaralı fıkrası 1/1/2013 tarihinde,
d) 39 uncu maddesinde ongorulen yatırım doneminde katkı tutarı kullandırılmasına ilişkin duzenleme 1/1/2013 tarihinden itibaren elde edilen kazanclara uygulanmak uzere yayımı tarihinde,
e) Diğer hukumleri yayımı tarihinde,
yururluğe girer.
MADDE 44 ? Bu Kanun hukumlerini Bakanlar Kurulu yurutur.