
22 Haziran 2012 CUMAResmî GazeteSayı : 28331
TEBLİĞ
Sosyal Guvenlik Kurumundan:
SOSYAL GUVENLİK KURUMU SAĞLIK UYGULAMA TEBLİĞİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
MADDE 1 ? 25/3/2010 tarihli ve 27532 sayılı mukerrer Resmî Gazete'de yayımlanan Sosyal Guvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliğinin 3.1.2. numaralı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?3.1.2. Kimlik tespiti
(1) Sağlık kurum ve kuruluşları, Kurum sağlık yardımlarından yararlandırılan kişilerin muracaatı aşamasında (acil hallerde ise acil halin sona ermesinden sonra) nufus cuzdanı, surucu belgesi, evlenme cuzdanı, pasaport veya verilmiş ise Kurum sağlık kartı belgelerinden biri ile kimlik tespiti ve biyometrik yontemlerle kimlik doğrulaması yapmaları zorunludur. Kimlik tespiti, biyometrik kayıt işlemi veya biyometrik kimlik doğrulama işlemini usulune uygun yapmayan ve bu nedenle bir başka kişiye sağlık hizmeti sunulması nedeniyle Kurumun zarara uğramasına sebebiyet veren sağlık hizmeti sunucularından odenen tutar geri alınır.?
(2) 2828 sayılı Kanunla sağlanan yardımlardan ucretsiz faydalananlardan cocuk, ozurlu, kadın ve yaşlıların sağlık kurum ve kuruluşlarına birinci fıkrada belirtilen belgeleri ibraz edememeleri halinde Sosyal Hizmetler ve Cocuk Esirgeme Kurumu kapsamında bulunduklarını gosterir belgeye gore gerekli işlemler yurutulerek sonrasında soz konusu belgelerin ibrazı anılan Kurumdan istenecektir.
(3) Kapsamdaki kişilerin kendi adına bir başkasının sağlık hizmeti almasını veya Kurumdan haksız bir menfaat temin etmesini sağlaması yasaktır. Bu fiilleri işleyenlerden Kurumun uğradığı zararın iki katı kanunî faiziyle birlikte muştereken ve muteselsilen tahsil edilir ve ilgililer hakkında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Turk Ceza Kanunu hukumleri doğrultusunda suc duyurusunda bulunulur.
3.1.2.A- Biyometrik kimlik doğrulama işlemi
(1) Kimlik doğrulamada kullanılacak olan biyometrik sistem ve uygulamaya gecilecek sağlık hizmeti sunucuları, uygulama tarihi ile uygulamaya ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından belirlenir.
(2) Kurum sağlık yardımlarından yararlandırılan kişinin sağlık hizmeti sunucusuna muracaatı sırasında ilk biyometrik verinin Kurum veri tabanına kayıt işlemi, sağlık hizmeti sunucusu tarafından yapılacaktır. Sağlık hizmeti sunucusu, ilk biyometrik verinin Kurum veri tabanına kayıt işleminde Kurum sağlık yardımlarından yararlandırılan kişiden beyan ve taahhut belgesi almak zorundadır.?
MADDE 2 ? Aynı Tebliğin 3.2.2. numaralı maddesinin dorduncu fıkrasına aşağıdaki (c) bendi eklenmiştir.
?c) Yurt dışından temin edilen ilaclar icin; ilacları temin eden kuruluş tarafından kişilerden, şahıslar tarafından temin edilmesi halinde Kurum tarafından kişilerden,?
MADDE 3 - Aynı Tebliğin 3.3.1. numaralı maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?(2) Kurumla sozleşmeli eczaneler eşdeğer ilacların azami fiyatı ile kişinin talep ettiği eşdeğer ilacın fiyatı arasında oluşacak fark ucretini, Kurumla sozleşmeli optisyenlik muesseseleri de kişinin talep ettiği gormeye yardımcı malzemenin bedeli ile Kurumca odenen gormeye yardımcı malzeme bedeli arasında oluşacak fark ucretini kişilerden talep edebileceklerdir. Bu fark ucreti ilave ucret olarak değerlendirilmez.?
MADDE 4 ? Aynı Tebliğin 3.3.3. numaralı maddesinde yer alan ?(oğretim uyesi tarafından SUT'un 4.1.1 numaralı maddesi kapsamında verilen sağlık hizmetleri haric), SUT'un 3.3.4 numaralı maddesinde sayılan hizmetler dahil olmak herhangi bir ilave ucret alınamaz. Ancak (1) numaralı bentte sayılan işlemlerden? ibaresi yururlukten kaldırılmıştır.
MADDE 5 ? Aynı Tebliğin 3.3.5.1. numaralı maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
?ğ) Hemoridopeksi (P610532),
h) Alt ekstremite yuzeyel varikoz ven ve cherry anjiom endikasyonlarında uygulanan ?Vaskuler lezyon, Lazer? (P600740),
ı) Pigmentli lezyon, lazer (P600830).?
MADDE 6 ? Aynı Tebliğin 4.1.2.B numaralı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan ?(radyoterapi tedavi planlaması haric)? ibaresi yururlukten kaldırılmıştır.
MADDE 7 ? Aynı Tebliğin 4.2. numaralı maddesinin altıncı ve yedinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?(6) Kurumca verilen yetki cercevesinde işyeri hekimleri veya birden fazla işyerine hizmet veren ortak sağlık birimleri ile ozel poliklinikler tarafından verilen sağlık hizmetleri icin Kurumdan herhangi bir ucret talep edilemez. İşyeri hekimleri veya birden fazla işyerine hizmet veren ortak sağlık birimlerince sadece yetkili oldukları işyerlerinde hizmet akdi ile calıştırılanlara, bu işyerlerinin kamu kurumu niteliğinde olması halinde ise o iş yerinde hizmet akdiyle calıştırılanlar ile birlikte 5510 sayılı Kanunun 4 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde sayılan sigortalılara da SUT ve eki listelerde yer alan usul ve esaslar dÂhilinde recete edilmiş ilac bedelleri Kurumca karşılanır. Ozel polikliniklerin SUT ve eki listelerde yer alan usul ve esaslar dÂhilinde recete edilmiş ilac bedelleri, aile hekimliği uygulamasına gecilen iller haricindeki yerlerde Kurumca karşılanacak olup aile hekimliği uygulamasına gecilen illerde karşılanmayacaktır.
(7) Sağlık Bakanlığı dışındaki birinci basamak sağlık kuruluşları ile kamu idareleri bunyesindeki kurum hekimlikleri tarafından verilen sağlık hizmetleri icin Kurumdan herhangi bir ucret talep edilemez. Bu birimlerde gorevli hekimler tarafından SUT ve eki listelerde yer alan usul ve esaslar dÂhilinde recete edilmiş ilac ve gormeye yardımcı tıbbi malzeme bedelleri Kurumca karşılanır.?
MADDE 8 ? Aynı Tebliğin 4.3. numaralı maddesinin birinci fıkrasının son cumlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?Ancak sağlık hizmeti sunucularınca acil servislerde verilen ve Kuruma acil sağlık hizmeti olarak faturalandırılan hizmetlerin Kurumun inceleme birimlerince yeşil alan muayenesi olarak değerlendirilmesi halinde verilen sağlık hizmetlerinin bedelleri odenmez.?
MADDE 9 ? Aynı Tebliğin 4.4.3.A-1 ve 4.4.3.B-1 numaralı maddelerinin ikinci fıkralarında yer alan ?klinik şefi veya şef yardımcısı? ibaresi ?eğitim gorevlisi? olarak değiştirilmiştir.
MADDE 10 ? Aynı Tebliğin 4.5.1.A numaralı maddesinin birinci fıkrasının sonuna aşağıdaki cumle eklenmiştir.
?Bu listede yer alan işlemler, vakıf universiteleri haric olmak uzere universitelerin diş hekimliği fakulteleri tarafından SUT eki EK-7 Listesindeki puanlara % 10 oranında ilave edilerek faturalandırılır.?
MADDE 11 ? Aynı Tebliğin 4.5.2.B-1 numaralı maddesinin onbirinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?(11) Kemik iliği nakli (hematopoietik kok hucre nakli) tedavisi, Sağlık Bakanlığınca ruhsatlandırılmış ve calışma izni almış kemik iliği nakli merkezlerince uygulanır. Kemik iliği nakli tedavisi bedelleri SUT eki EK-9 Listesinde yer alan ?KEMİK İLİĞİ NAKLİ? başlığı altındaki işlem puanları esas alınarak Kurumca karşılanır.?
MADDE 12 ? Aynı Tebliğin 4.5.4.F-2 numaralı maddesine aşağıdaki onuncu fıkra olarak eklenmiştir.
?(10) Trafik kazası sonrası gerekli gorulen fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamalarının sure, seans ve bolge kontrollerinde trafik kazası ile ilişkili olmayan fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamaları dikkate alınmaz.?
MADDE 13 ? Aynı Tebliğin 4.5.4.H numaralı maddesinin dorduncu fıkrasında yer alan ?plazmaferez tedavileri? ibaresinden sonra ?premature retinopatisinde lazer tedavisi? ibaresi madde metnine eklenmiştir.
MADDE 14 ?Aynı Tebliğin 5.3. numaralı maddesine aşağıdaki fıkra yedinci fıkra olarak eklenmiştir.
?(7) Genel sağlık sigortalısı veya bakmakla yukumlu bulunduğu kişilerin yol, gundelik ve refakatci giderlerine ait odemeye esas fatura ve eki belgelerinde Kurumca tıbbi uygunluk aranan veya Kurumca kabul edilmesi halinde odenebileceği belirtilen durumlarda tıbbi uygunluk istenmesi durumunda, tıbbi uygunluk hastane faturası odemelerinin yapıldığı bağlı bulunulan il mudurlukleri tarafından verilir.?
MADDE 15- Aynı Tebliğin 6.1. numaralı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?6.1. Recete ile sağlık raporu ve ilac yazım ilkeleri
(1) İlac bedellerinin Kurum tarafından odenebilmesi icin, recete yazımında ve rapor duzenlenmesinde aşağıda belirtilen hususlar uygulanacaktır.
6.1.1. Ayaktan tedavilerde recetelerin duzenlenmesi
(1) İlacların recetelendirilmesinde, sağlık karnelerinde bulunan recete kocanları veya sozleşmeli sağlık kurum ve kuruluşlarının receteleri (matbu, e-recete veya elektronik ortamda kayıt altına alınan receteler) kullanılır. (Bu konuda Sağlık Bakanlığı ve Kurumca yayımlanan mevzuat hukumleri saklıdır.)
(2) Recetelerde teşhis bilgilerinin yer alması zorunludur. SUT eki EK-2/F Listesinde yer alan kısaltmalar haric teşhislerde kısaltma yapılmayacaktır. Recetede yazılı ilacın/ilacların yan etkilerini onlemek ve/veya tedaviyi desteklemek amacıyla yazılan ilaclar icin ayrıca teşhis aranmayacaktır.
(3) Recetelerde, hekimin; adı soyadı, uzmanlık dalı veya yan uzmanlık dalı (asistanlar icin ihtisas yaptığı uzmanlık dalı), diploma numarası veya diploma tescil numarası bilgileri, ıslak imzası ile recetenin duzenlendiği sağlık kurum veya kuruluşunun adı mutlaka yer alacaktır.
(4) Recetelerde hastanın; adı soyadı, Turkiye Cumhuriyeti kimlik numarası veya recete tanzim tarihi ile birlikte MEDULA takip numarası veya e recete numarası veya protokol numarası yer alacaktır.
(5) Yabancı ulkelerle yapılan ?Sosyal Guvenlik Sozleşmeleri? kapsamında Kurum tarafından sağlık hizmeti verilen kişiler icin duzenlenecek recetelere, sağlık yardım hakkını veren ulkenin adı ayrıca yazılacaktır.
(6) Universite hastaneleri ile eğitim ve araştırma hastanelerinde ihtisas yapan asistanlar ile ust ihtisas yapmakta olan uzman hekimler, ihtisas yapmakta oldukları branşın uzman hekiminin yazması gereken ilaclar ile SUT ve eki listelerde uzman hekimlerce yazılabileceği belirtilen ilacları yazabilir.
(7) SUT'ta belli bir uzman hekim tarafından recete edileceği/rapor duzenleneceği belirtilmiş ilaclar, aynı uzmanlık eğitimi uzerine yan dal uzmanlığı yapmış olan hekimlerce de recete edilebilir/rapor duzenlenebilir.
(8) Sağlık Bakanlığınca aile hekimliği sozleşmesi yapılan veya yetkilendirilen hekimler, aile hekimliği uzman hekiminin yazabildiği tum ilacları recete edebilirler.
(9) SUT'ta gecen uzmanlık dalları; aksine bir hukum bulunmadıkca hem erişkin hem de cocuk yan dallarını ifade eder.
(10) Sağlık raporuna istinaden yazılacak ilaclar, SUT ve eki listelerde aksine bir hukum olmadıkca, bu sağlık raporuna dayanılarak tum hekimler tarafından recete edilebilir.
(11) Diş hekimleri yalnızca doğrudan ağız ve diş sağlığı ile ilgili ilacları recete edebilir.
6.1.2. Yatarak tedavilerde recetelerin duzenlenmesi
(1) Yatarak tedavilerde hastanede kullanılacak ilacların hastane tarafından temini zorunludur.
(2)Yatarak tedavilerde, Kurumla sozleşmeli resmi sağlık kurumları tarafından temin edilemeyen ilaclar icin duzenlenen recetelerde ?ECZANEMİZDE YOKTUR, YATAN HASTA? kaşesi basılıp başhekimlik onayının bulunması zorunludur.
(3) Recetede yer alan ilac bedelleri SUT hukumleri doğrultusunda beş gunluk dozu (ancak, sağlık kurumlarında uzun sure yatarak tedavi goren tuberkuloz hastalarına, kullanım dozu belgelenmek kaydıyla l (bir) aylık miktarda tuberkuloz ilacları yazılabilir.) aşmamak kaydıyla karşılanır ve odenen tutar ilgili sağlık kurumunun alacağından mahsup edilir. Mahsup edilen ilacın/ilacların sağlık kurumunca ihale ve doğrudan alım yontemi ile temin edilemediğinin başhekimlik onayı ile belgelendirilmesi halinde mahsup edilen tutar sağlık kurumuna iade edilir. Tedavinin devam ettiği durumlarda ?doz? bitiminde yeniden recete yazılması mumkundur.
(4) Yatarak tedavilerde kullanılan ilaclar icin, SUT'un 6.1.4. numaralı maddesinde belirtilen 4 kalem ilac sınırlaması dikkate alınmaz.
(5) Ancak, gunubirlik tedavilerde kullanılan ilacların hastanelerce temini zorunlu olmayıp; hekim tarafından recetede gunubirlik tedavi kapsamında olduğunun belirtilmesi kaydıyla ilaclar sozleşmeli eczanelerden temin edilebilecektir.
(6) Taburcu olan hastalara recetelendirilecek ilaclar, ayaktan tedavi kapsamında değerlendirilir.
(7) Robotik kemoterapi unitesi olan sağlık tesislerinde kemoterapi ilaclarının hastaya kullanılan miktar kadarının fatura edilmesi mumkundur. Uygulamanın esasları Kurumun resmi internet sitesinde duyurulur.?
6.1.3. Sağlık raporlarının duzenlenmesi
(1) Sağlık rapor formatları ile bu raporların tasdik, muhur ve diğer uygulamalarında Sağlık Bakanlığı mevzuatı ve Medula sistemindeki duzenlemelere uyulacaktır.
(2) Sağlık raporlarının duzenlenmesinde, SUT'un 8 numaralı maddesi dikkate alınacaktır. Bu raporlar, SUT'ta yer alan istisnalar saklı kalmak kaydıyla SUT'un 8.1 numaralı maddesi doğrultusunda uzman hekim tarafından duzenlenecek olup SUT'un 8.2 numaralı maddesine gore duzenlenen sağlık kurulu raporları da gecerli kabul edilecektir. (Medula hastane sistemini kullanan sağlık hizmeti sunucuları raporları elektronik ortamda duzenleyecek ve bu raporlar başhekimlik tarafından elektronik ortamda onaylanacaktır.
(3) Sağlık raporlarında, SUT ve eki listelerde ozel duzenleme yapılmış ilaclar haric olmak uzere, ilac dozlarının belirtilmesi şart olmayıp, etken madde adının yazılması yeterli olacaktır. Sağlık raporuna etken madde adının yazılmasının yeterli olduğu ilaclar icin hastanın kullanacağı ilacın etken madde miktarı ve gunluk kullanım dozu recete ile duzenlenecektir. Ancak raporda ilacın etken madde miktarının ve gunluk kullanım dozunun ayrıntılı olarak belirtilmiş olması halinde belirtilen doz miktarı aşılamaz.
(4) Hasta katılım payı muafiyeti icin duzenlenen sağlık raporlarında, teşhis ve ICD-10 kodu yer alacaktır. SUT eki EK-2/F Listesinde yer alan kısaltmalar haric teşhislerde ve etken madde isminde kısaltma yapılmayacaktır.
(5) Sağlık raporları, SUT'ta ozel duzenlemeler haric olmak uzere en fazla iki yıl sure ile gecerlidir.
(6) Hasta kimlik bilgileri veya ilac adına ilişkin yazım hataları ile SUT hukumlerine gore eksikliği bulunan (ilacın kullanım dozu, etken madde, kullanım suresi, ilgili hekim onayı veya tedavi şeması, ICD-10 kodu) sağlık raporları, bu duzeltmelerin aslına sadık kalmak kaydıyla; uzman hekim raporlarında, raporun cıktığı hastanede raporu duzenleyen hekim tarafından (bu hekimin bulunmaması halinde aynı branştan hekim), sağlık kurulu raporlarında ise raporda yer alan hekimlerden biri tarafından yapılması, raporlar elektronik ortamda duzenlenmiş ise; bu duzeltmelerin başhekimlik tarafından elektronik ortamda onaylanması koşuluyla, duzeltmeye esas recete tarihinden itibaren suresinin sonuna kadar gecerlidir.
(7) Sağlık raporlarına dayanılarak recete edilen ilaclar icin, hastalardan ve raporu duzenleyen sağlık kurum ve kuruluşlarından, SUT ve eki listelerde belirtilen ozel durumlar haricinde ek bilgi ve belge talep edilmeyecektir.
(8) Kullanımı sağlık raporuna bağlı veya katılım payından muaf ilac(lar) icin duzenlenecek recetelere ait rapor elektronik ortamda duzenlenmemiş ise aslı gibidir onayı yapılmış rapor fotokopisi, fatura ekinde Kuruma gonderilecektir. Aslı gibidir onayı; raporu duzenleyen sağlık kurumu veya receteyi duzenleyen hekim veya receteyi karşılayan eczacı tarafından yapılacaktır. Raporlar elektronik ortamda duzenlenmiş ise rapor fotokopisi Kuruma gonderilmeyecektir.
(9) SUT'un yururluğe girmesinden once duzenlenen sağlık raporları, bu SUT hukumlerine uygun olması kaydıyla duzenlendiği tarihte gecerli olduğu sure sonuna kadar gecerlidir. Bu SUT hukumlerine uygun olmayan raporlar, SUT'un 6.1.3 numaralı maddesinin altıncı fıkrası kapsamında bu SUT hukumlerine uygun hale getirilebildiği takdirde gecerli olacaktır. (Kurumca suresi sonuna kadar gecerli olacağı duyurulan raporlar haric)
(10) Elektronik rapor uygulamasında; SUT'ta gecen uzman hekim ve sağlık kurulu raporu ifadeleri ?E-Rapor?, ıslak imza ve başhekimlik muhru ifadeleri de ?elektronik imza? veya elektronik imza calışmaları tamamlanıncaya kadar ?Başhekimlik tarafından elektronik ortamda onaylama? olarak değerlendirilecektir.
(11) SUT'un ?6. İlac Temini Odeme Esasları? başlıklı bolumu ve bu bolum ile ilgili eklerde, bazı ilacların kullanımı icin duzenlenecek raporların ekinde ibrazı istenilen belgelerde aranan bilgiler, elektronik rapor uygulamasında rapor icinde belirtilecek olup ayrıca belge istenmeyecektir.
6.1.4. Recetelere yazılabilecek ilac miktarı
(1) Ayaktan yapılan tedavilerde, SUT'un 6.1.6 numaralı maddesinde belirtilen durumlar dışında, bir recetede en fazla dort kalem ilac yazılır ve her kalem ilactan bir kutunun (ilacların parenteral formları ile SUT'un 6.1.8 numaralı maddesinde belirtilen durumlar haric) bedeli odenir. Parenteral formlar ile majistrallerin receteye yazılması durumunda en fazla 10 gunluk tedavi bedeli odenir. Recetede mutlak surette gunluk kullanım dozu belirtilecektir. Majistraller en fazla 10 gunluk tedavi dozunda recetelendirilebilecek olup, bu durum ve tedavi amaclı olduğu hekim tarafından recete uzerinde belirtilecektir.
(2) Tetrasiklinler (doksisiklin ve tetrasiklin), amfenikoller (kloramfenikol ve tiamfenikol), ampisilin (kombine preparatlar haric), amoksisilin (kombine preparatlar haric), fenoksimetilpenisilin, eritromisin, klindamisin, sulfonamid ve trimetoprim kombinasyonlarını iceren klasik antibiyotikler 10 gune kadar tedaviyi sağlayacak miktarda recete edilebilir.
(3) Antiinflamatuar ve antiromatizmal grubu ilacların solid-oral formlarında buyuk ambalaj kapsamına giren ilaclar, ayaktan tedavide tek uzman hekim tarafından duzenlenen ilac kullanım raporuna dayanılarak recete edilir, en kucuk ambalajlı formları ise rapor aranmaksızın recete edilir.
(4) İlacın recete edilmesindeki ozel duzenlemeler saklı kalmak kaydıyla, ?Ayaktan Tedavide Sağlık Raporu ile Verilebilecek İlaclar Listesi? (EK-2/C) ve ?Hasta Katılım Payından Muaf İlaclar Listesi? nde (EK-2) yer almamakla birlikte, uzun sureli kullanımı sağlık raporu ile belgelendirilen ilaclar, katılım payı alınmak koşuluyla en fazla uc aylık tedavi dozunda recete edilebilir.
(5) Sağlık raporu aranmaksızın;
a) Menopozda ve/veya disfonksiyonel uterin kanamalarda kullanılan ilaclar, SUT ve eki listelerdeki ozel duzenlemeler haric olmak uzere, kadın hastalıkları ve doğum uzman hekimleri veya aile hekimliği uzman hekimleri tarafından en fazla uc aylık tedavi dozunda,
b) Yanıklar, anemiler, sistemik olmayan mantar enfeksiyonları, reflu ve GIS ulserlerinde kullanılan ilaclar; yalnız dermatoloji uzman hekimlerince recete edilebilen oral retinoidler, taburcu edilen hastaların idame tedavisi icin duzenlenen recetelere yazılan ilaclar, hekim tarafından tedavi suresi belirtilmek kaydıyla en fazla bir aylık dozda, (SUT'ta yer alan ozel duzenlemeler saklı kalmak kaydıyla)
recete edilebilir.
(6) Bir ilacın ruhsatlı endikasyonları ve prospektus dozu dışında kullanımı ancak Sağlık Bakanlığınca verilen onayla mumkundur.
a) Bu konuda Sağlık Bakanlığı tarafından yayımlanan Endikasyon Dışı İlac Kullanımı Kılavuzunda belirtilen esaslara da uyulacak olup, kılavuzda tanımlanmamış durumlar icin Sağlık Bakanlığı endikasyon dışı onayı aranır.
b) SUT eki EK-2 Listesinde yanında (*) yıldız işareti bulunmayan ilacların SUT eki EK-2 Listesinde belirtilen hastalıklarda kullanımı halinde Sağlık Bakanlığı endikasyon dışı kullanım onayı aranmaz.
c) Sağlık Bakanlığı tarafından verilen endikasyon dışı onaylarda; bu onay icin sure belirtilmemiş ise rapor yenilenmesinde yeni onay aranmaz.
c) Sağlık Bakanlığınca verilen endikasyon dışı onaya dayanılarak odemesi yapılacak ilacların rapor ve receteleme koşulları icin Bakanlıkca verilmiş onay esastır.
d) Endikasyon dışı onay aranacak ilaclar icin receteler ve sağlık raporları ilgili uzman hekim/hekimlerce duzenlenir.
(7) Tebliğdeki ?1 aylık doz?; 28, 29 ve 30 gunluk kullanım surelerini ifade eder.
(8) Hastanın tedavisinde ilk defa recete edilecek ilaclar (raporlu olsa dahi) en fazla 1 aylık doza kadar odenir. Sonraki recetelerde yazılacak ilac miktarı icin tebliğde yer alan genel veya ozel duzenlemeler esas alınır. Bu ilacların devam recetelerindeki farklı farmasotik dozları da ilk tedavi olarak kabul edilir.
6.1.5. Elektronik recete uygulaması
(1) E-recete uygulamasında; e-recetelerin Kurum tarafından belirlenen yontem ve standartlarla (elektronik imza, şifre) imzalanması şarttır.
(2) Sağlık kurum/kuruluşları tarafından duzenlenecek receteler 1/7/2012 tarihi itibariyle Kurum web uygulaması uzerinden alınan hekim kullanıcı adı ve şifreler ile duzenlenecektir. Kurum tarafından gerekli duzenlemeler sonrasında ise receteler Kurum tarafından belirlenecek tarihten itibaren elektronik imza ile imzalanacaktır.
(3) Kurum tarafından gerekli duzenlenmeler tamamlanıncaya kadar manuel olarak duzenlenmeye devam edilecek olan receteler;
a) Yabancı ulkelerle yapılan ?Sosyal Guvenlik Sozleşmeleri? kapsamında Kurum tarafından sağlık hizmeti verilen kişiler icin duzenlenecek receteler,
b) Majistral ilaclara ait receteler,
c) İthal ilac grubuna giren kişiye ozel yurt dışından getirtilen ilaclar icin yazılan receteler,
d) Resmi ve ozel sağlık kuruluşlarından;
1- Birinci Basamak Resmi Sağlık Kuruluşlarından; Kamu idareleri bunyesindeki kurum hekimlikleri, sağlık ocağı, verem savaş dispanseri, ana-cocuk sağlığı ve aile planlaması merkezi, sağlık merkezi ve toplum sağlığı merkezi 112 acil sağlık hizmeti birimi, universitelerin medikososyal birimleri, Turk Silahlı Kuvvetlerinin birinci basamak sağlık uniteleri, belediyelere ait poliklinikler tarafından oluşturulmuş receteler,
2- Birinci Basamak Ozel Sağlık Kuruluşlarından; İşyeri hekimleri tarafından duzenlenen receteler,
3- İkinci Basamak Resmi Sağlık Kurumlarından; Turk Silahlı Kuvvetlerinin 2 nci basamak hastaneleri tarafından oluşturulan receteler,
4- Ucuncu Basamak Resmi Sağlık Kurumlarından; Turk Silahlı Kuvvetlerinin 3 uncu basamak hastaneleri tarafından oluşturulan receteler.
5- Yukarıda belirtilen resmi ve ozel sağlık kuruluşlarının MEDULA hastane sistemini kullanmaya başlamaları veya teknik alt yapılarını oluşturmaları halinde e-recete uygulamasına gecmeleri zorunludur.
(4) Sağlık Bakanlığı tarafından ozel mevzuatı duzenlenmiş olan kırmızı, mor, turuncu ve yeşil receteler elektronik recete olarak duzenlenmesi halinde ayrıca Kuruma ibraz edilmeyecektir.
(5) MEDULA sisteminin ve/veya sağlık hizmet sunucusuna ait sistemlerin calışmaması nedeniyle e-recetenin duzenlenememesi halinde recete manuel olarak duzenlenecek ve hekimin kaşe-ıslak imzası ile imzalanacaktır. Bu şekilde oluşturulmuş receteler eczane tarafından MEDULA eczane sistemine kaydedilerek karşılanabilecektir.
(6) SUT'un ?6. İlac Temini Odeme Esasları? başlıklı bolumu ve bu bolum ile ilgili SUT eklerinde, bazı ilacların kullanımı icin duzenlenecek recetelerin ekinde ibrazı istenilen belgelerde aranan bilgiler, e-recete uygulamasında e-recete icinde belirtilecek olup ayrıca belge istenmeyecektir.
(7) Endikasyon dışı ilac kullanım yazısının tarih ve sayı ile gecerlik suresi, guvenlik izlem formunun ilgili mevzuat hukumlerine gore uygun olarak hasta adına duzenlendiği ibaresi ve surekli gorevle yurtdışına gonderilenlerin yurt dışı gorevine dair resmi belgenin tarih ve sayısının e-recetede belirtilmesi zorunludur.
(8) Yatan hastalara duzenlenen e-recetelerde ?ECZANEMİZDE YOKTUR, YATAN HASTA? ibaresi aranmaksızın sadece elektronik ortamda başhekimlik tarafından onaylanması yeterli olacaktır.?
6.1.6. Hasta katılım payından muaf ilaclar (EK-2)
(1) SUT eki ?Hasta Katılım Payından Muaf İlaclar Listesi? nde (EK-2) yer alan hastalıklarda kullanılacak ilaclar, SUT ve eki listelerde yer alan ozel hukumler saklı kalmak kaydıyla, sağlık raporuna dayanılarak en fazla 3 (uc) aylık tedavi dozunda recete edilmesi halinde bedelleri odenir.
(2) Bu listede yer alan etken maddeler icin, ilgili başlıktaki tanılarına uygun olacak şekilde sağlık raporu duzenlenmesi halinde katılım payından muaf tutulur.
(3) Sağlık raporuna istinaden EK-2 Listesinde yer alan hastalıklarda kullanılan ilaclar icin, SUT'un 6.1.4 numaralı maddesinde belirtilen 4 (dort) kalem sınırlaması dikkate alınmaz.
(4) İlacın recete edilmesi ile ilgili SUT ve eki listelerde belirtilen ozel hukumler saklı kalmak kaydıyla; EK-2 Listesinde yer alan ilaclar, sağlık raporuna dayanılarak tum hekimlerce de recete edilebilir.
(5) Surekli gorevle yurtdışına gonderilenler ile bunların yurt dışında birlikte yaşadıkları bakmakla yukumlu olduğu kişilere, SUT eki ?Hasta Katılım Payından Muaf İlaclar Listesi? nde (EK-2) yer alan hastalıklarda kullanılacak ilacların; soz konusu hastalıklar icin SUT ve eki listelerde yer alan ozel hukumler saklı kalmak kaydıyla, hasta adına duzenlenmiş recete ile sağlık raporu ve eki yurt dışı gorevine dair resmi belge ibrazına dayanılarak en fazla bir yıllık tedavi dozunda recete edilmesi halinde bedelleri odenir.(Tebliğde belirlenen suresi 1 yıldan az olan raporlarda rapor suresi kadar ilac verilir.)
(6) Kurumca katılım payından muaf tutulan hastalıklar, hastalıkları tanımlayan ICD-10 kodları ve bu hastalıklarda kullanılacak ilaclar, Kurumun resmi internet sitesinde (www.sgk.gov.tr) yayımlanan ?Hasta Katılım Payından Muaf İlaclar Listesi? nde belirtilmiştir.
6.1.7. Sadece yatan hastalara kullanımı halinde bedelleri odenecek ilaclar (EK-2/B)
(1) SUT eki ?Sadece Yatan Hastalarda Kullanımı Halinde Bedelleri Odenecek İlaclar Listesi? nde (EK-2/B) yer alan ilaclar (anestezikler dÂhil), sadece sağlık kurumlarında yatan hastalarda ve/veya ozel duzenlemeler saklı kalmak kaydıyla gunubirlik tedavilerde kullanılır.
(2) SUT eki EK-2/B Listesinde yer alan ilacların recete edilmesinde, SUT'un 6.1.2 numaralı maddesindeki esas ve usullere uyulur. Bu ilaclar ayakta tedavilerde recetelere yazılamaz.
6.1.8. Ayakta tedavide kullanımı sağlık raporuna bağlı ilaclar (EK-2/C)
(1) SUT eki ?Ayaktan Tedavide Sağlık Kurulu Raporu İle Verilebilecek İlaclar Listesi? nde (EK-2/C) yer alan ilacların ayakta tedavilerde kullanımı gerektiği durumlarda, SUT ve eki listelerde yer alan ozel hukumler saklı kalmak kaydıyla, duzenlenen sağlık raporuna dayanılarak tum hekimlerce recete edilebilir.
(2) SUT eki EK-2/C Listesinde yer alan ilaclar icin raporda, ayrıca ilac/ilacların kullanım dozu, uygulama planı ve suresi de belirtilir. Duzenlenen raporlar, tedavi suresi boyunca gecerlidir. Ancak, bu sure iki yılı gecemez.
(3) SUT eki EK-2/C Listesinde yer almakla birlikte, ?Hasta Katılım Payından Muaf İlaclar Listesi? nde (EK-2) yer almayan ilaclardan hasta katılım payı alınır, SUT eki EK-2 Liste kapsamında olanlardan ise katılım payı alınmaz.
(4) Periton diyalizi tedavisinde kullanılması zorunlu gorulen diyaliz solusyonu ve sarf malzemeleri, periton diyaliz tedavisi altındaki hastalara nefroloji veya diyaliz sertifikalı ic hastalıkları/cocuk sağlığı ve hastalıkları uzman hekimlerinden birinin duzenlediği uzman hekim raporuna dayanılarak bu hekimlerce veya diyaliz sertifikalı tum hekimler tarafından ayaktan tedavide de recete edilebilir.
6.1.9. Bedeli odenecek ilaclar (EK-2/D)
(1) Kurumca bedeli odenecek olan ilaclar Kurumun resmi internet sitesinde (www.sgk.gov.tr) yayımlanan ?Bedeli Odenecek İlaclar Listesi?nde belirtilmiştir. Bu listede ticari isimleri ve barkod/karekod numaraları yer almayan ilacların bedelleri Kurumca odenmez. Yurt dışından temin edilen ilaclar icin ozel duzenlemeler saklıdır.
6.1.10. Guvenlik ve endikasyon formu ile uyuşturucu ve psikotrop ilaclar
(1) Sağlık Bakanlığı (İlac ve Eczacılık Genel Mudurluğu) Bilimsel Komisyonları tarafından herhangi bir ilacla ilgili ?Guvenlik ve Endikasyon Formu? geliştirilmiş ise ilgili ilacın geri odenmesi icin soz konusu formun doldurulması, gereken imzaların tamamlanması ve bir orneğinin receteye eklenmesi gerekmektedir.
(2) Guvenlik ve endikasyon formu olan ilaclar ile uyuşturucu ve psikotrop ilacların receteye yazılacak maksimum dozları ve varsa rapor sureleri, koşulları ile receteleme koşulları (SUT'ta bulunan ozel duzenlemeler saklı kalmak kaydıyla) konusunda Sağlık Bakanlığınca belirlenen kurallara uyulacaktır.?
MADDE 16 ? Aynı Tebliğin 6.4.1. numaralı maddesinin sekizinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?(8) Mevcut iskontosu baz iskonto+ilave iskontonun uzerinde olan ilaclardan jeneriği olmayan orijinal ilaclara mevcut iskontosuna ek olarak % 8,5, diğer ilaclara ise % 7,5 oranında iskonto uygulanır. (İlave iskonto uygulaması kapsamında olmayan ilaclar haric.) Bu şekilde iskontosu belirlenmiş ilaclar icin, talebe dayalı olarak % 7,5% 8,5 oranındaki ek iskontodan mahsuplaşma oranı Kurum tarafından değerlendirilir.?
MADDE 17 ? Aynı Tebliğin 7 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?7. TIBBİ MALZEME TEMİNİ VE ODEME ESASLARI
(1) Ortez, protez, tıbbî arac ve gerec, kişi kullanımına mahsus tıbbî cihaz, tıbbî sarf, basit sıhhi sarf ve iyileştirici nitelikteki tıbbî sarf malzemeleri tıbbi malzeme kapsamında değerlendirilir.
(2) SUT'ta temin ve odeme esaslarıyla kuralları belirlenmiş olan tıbbi malzemelerin, bu kurallar dışında kullanılması halinde bedelleri Kurumca karşılanmaz.
7.1. Tıbbi malzeme temin esasları
(1) Kurumla sozleşmeli sağlık kurumlarında yatarak tedavilerde kullanılan tıbbi malzemeler sağlık kurumu tarafından temin edilmek zorundadır. Bu malzemelerin recete karşılığı hastaya aldırılması durumunda, fatura tutarı hastaya odenerek ilgili sağlık kurumunun alacağından mahsup edilir. Ancak SUT'un 7.2 numaralı maddesi gereği Kurumca bedeli karşılanmayan tıbbi malzemelerin recete edilerek dışardan temin ettirilmesi durumunda hastaya herhangi bir odeme yapılmaz. Ayrıca bu tur malzemelerin Kurumca bedelinin karşılanmayacağına dair ilgili sağlık kurumlarınca hastanın yazılı olarak bilgilendirilmesi zorunludur.
(2) Kurumla sozleşmeli sağlık kurumlarınca temini zorunlu olmayan SUT eki ?Protez ve Ortez Listesi? (EK-5/C) nde yer alan tıbbi malzemelerin yatarak tedaviler sırasında hastalara recete edilmek suretiyle dışardan temin ettirilmesi halinde, şahıs odemesi olarak SUT hukumleri doğrultusunda bedelleri Kurumca karşılanır.
(3) SUT eki ?Sağlık Kurumları Puan Listesi? nde (EK?8) yer alan birim puanlar ?basit sıhhi sarf malzemeleri? dÂhil olarak tespit edildiğinden, SUT eki ?Bedeli Odenmeyecek Basit Sıhhi Sarf Malzemesi Listesi? nde (EK?5/B) yer alan tıbbi malzemeler, hicbir şekilde hastalara aldırılamaz ve sağlık kurumu faturalarında ayrıca gosterilemez.
(4) Kurumca bedeli karşılanan tıbbi malzemeler; SUT'ta belirtilen istisnalar haric olmak uzere Turkiye İlac ve Tıbbi Cihaz Ulusal Bilgi Bankasına (TİTUBB) kayıt/bildirim işlemi tamamlanmış olmalıdır. TİTUBB kayıt/bildirim işlemi tamamlanmamış tıbbi malzeme bedelleri Kurumca karşılanmaz. Ancak Sağlık Bakanlığı Tıbbi Cihaz Yonetmeliği kapsamında yer almayan tıbbi malzeme bedellerinin odenmesinde; Kurum TİTUBB kayıt/bildirim işlemi tamamlanmış olma şartı aranmaz. TİTUBB'a kayıtlı olan bir malzemenin ayrıca uretici ve/veya distributor firmalarca bayilerinin de TİTUBB'da tanımlanmış olması gerekmektedir. Bir malzemenin TİTUBB kayıt/bildirim işlemi tamamlanmış olması o malzemenin Kurumca odenmesi icin tek başına yeterli değildir.
(5) Kurumla sozleşmeli sağlık kurumlarınca, temin edilen tıbbi malzemelerin TİTUBB kayıt numarası MEDULA sistemine kaydedilecektir.
(6) Kurumla sozleşmeli Kamu İhale Kanununa tabi resmi sağlık kurumları, temin ettikleri tıbbi malzemeler icin 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 19 uncu, 20 inci, 21 inci ve 22 inci maddesinde belirtilen ihale usulleri ve doğrudan temin alımları da dÂhil olmak uzere yaptıkları alımların; ihale kayıt numarasını (İKN) (doğrudan temin alımları haric), TİTUBB kayıt numarasını, KDV haric alış fiyatını, adedini, tarihini, hastane kodunu, firma bilgisini vb. bilgileri İhale/Doğrudan Temin Sonuc Bilgileri Ekranına eksiksiz ve duzenli olarak girmek zorundadır. İhale/Doğrudan Temin Sonuc Bilgileri Ekranına girmeyen sozleşmeli resmi sağlık kurumlarının tıbbi malzeme bedelleri, İhale/Doğrudan Temin Sonuc Bilgileri Ekranına eksiksiz ve duzenli olarak girilinceye kadar Kurumca karşılanmaz.
(7) Kurumca bedeli karşılanan Tıbbi Malzemelerin kaybolması veya calınması halinde Kurumca yenisinin bedeli karşılanmaz.
(8) Kurumla sozleşmeli sağlık kurumlarınca temin edilerek hastalara kullanılan tıbbi malzemeler icin; TİTUBB kayıt/bildiriminde tanımlı barkod numara bilgisi, hasta guvenliği acısından, hasta işlem dosyasında muhafaza edilir ve Kurumca gerekli gorulduğu durumlarda ibrazı zorunludur. Ancak SUT eki EK-5/A-1 listesinde yer alan tıbbi malzemelerin yatarak tedavi goren hastalarda kullanılması halinde (inceleme, soruşturma, denetim gibi haller haric) barkod numara belgesinin ibrazı zorunlu değildir.
(9) Kurum ile sozleşmeli sağlık kurumlarınca temini zorunlu olmayan tıbbi malzemelerin recete edilmek suretiyle sağlık kurumu dışından temini icin, sağlık kurulu raporu duzenlenmesi zorunlu olup, rapora istinaden recete edilir. Ancak SUT veya eki listelerde uzman hekim raporu ile verilebileceği belirtilen tıbbi malzemeler icin sağlık kurulu raporu şartı aranmaz.
(10) SUT' ta gecerlilik sureleri ayrıca belirtilen sağlık raporları haric, 1 (bir) defaya mahsus verilen tıbbi malzemeler icin duzenlenen sağlık raporları 2 (iki) ay sureyle, surekli kullanılan tıbbi malzeme teminine ilişkin sağlık raporları ise en fazla 2 (iki) yıl sure ile gecerlidir.
(11) Ortez, protez ve Kurumca iade alınan cihazların bakım ve onarımı;
a) Hasta kullanımı sırasında ortaya cıkabilecek ortez, protez ve Kurumca iade alınan cihazlara ilişkin bakım ve onarım masraflarından garanti kapsamı suresi icinde oluşan masraflar firma tarafından, garanti kapsamı suresi dışında oluşan masraflar ise bakım ve onarımın gerektiğinin Kurumca tespit edilmesi halinde Kurum tarafından karşılanacaktır.
b) Ortez, protez ve Kurumca iade alınan cihazlara ilişkin bakım ve onarım ihtiyacı olması halinde; garanti suresi icerisinde ilgili satıcı firmaya, garanti suresi dışında ise Kurumun ilgili birimine muracaat edilir.
c) Soz konusu malzemelerin kullanım kurallarına uyulmaması nedeniyle oluşan onarım masrafları Kurumca karşılanmaz. Kurum bu amacla arızanın meydana geliş sebebini teknik servis raporu veya hekim raporu ile de tespit edebilir.
c) Bu madde kapsamındaki tıbbi malzemeler icin, garanti suresi bitiminden kullanım miatlarının sonuna kadar servis hizmeti verebileceği yuklenici firmalarca taahhut edilmelidir.
(12) Miatlı tıbbi malzemelerin yenileme sureleri SUT'un (7.3) numaralı maddesinin ilgili alt maddelerinde belirtilmiş olup EK-5/C'de yer alan protez ve ortezler icin yenilenme suresi her bir malzeme icin ayrı ayrı olacak şekilde belirtilmiştir. Bu surelerden once soz konusu tıbbi malzemeler yenilenmez. Ancak, buyume ve gelişme cağındaki cocuklara kullanılması gerekli gorulen miatlı tıbbi malzemeler, malzemenin cocuğun buyume ve gelişmesi nedeni ile kullanılamadığı ve yenilenmesi gerektiğinin sağlık kurulu raporu ile belgelenmesi koşuluyla suresinden once SUT hukumleri doğrultusunda yenilenir. Ayrıca erişkinlerde ise malzemenin bakım ve onarımının mumkun olmaması halinde, kullanılamadığı ve yenilenmesi gerektiğinin sağlık kurulu raporu ile belgelenmesi koşuluyla, suresinden once SUT hukumleri doğrultusunda yenilenir.
(13) 3713 sayılı Kanuna gore aylık bağlanmış malûller ile aynı Kanun kapsamına giren olaylar sebebiyle vazife malûlluğu aylığı alan er ve erbaşların sağlık kurulu raporuyla ihtiyac duydukları her turlu ortez/protez ve diğer iyileştirici arac/gereclerin fark alınmaksızın ve kısıtlama (sure vb.) getirilmeksizin bedelleri Kurumca karşılanır. SUT eki listelerde yer alan tıbbi malzemelerin temin edilmesi halinde fatura bedelleri SUT'un ilgili hukumleri doğrultusunda, SUT eki listelerde yer almayan tıbbi malzemelerin bedelleri ise fatura tutarını aşmamak uzere Kurumca karşılanır.
(14) Tıbbi malzemelerin yenilenmesi icin duzenlenecek sağlık kurulu raporlarında onceden verilen protez ve ortezin yenilenmesi gerektiğinin gerekceleriyle birlikte belirtilmesi gerekmektedir. Kurumca temin edilen ortez ve protezlerin gerek kullanım surelerinin dolması, gerekse sağlık kurulu raporu ile yenilenmesinin gerektiği durumlarda duzenlenecek sağlık kurulu raporlarında daha once kullanılan protez ve ortezin belirtilmesi gerekmektedir.
(15) SUT'ta gunluk/ haftalık/ aylık vb. olarak recetelendirilebilecek adet miktarları belirtilen tıbbi malzemelerin, belirtilen miktarlardan fazla recete edilmesi ve hastalar tarafından fatura karşılığı temin edilmesi durumunda, SUT'ta belirtilen adet miktarları doğrultusunda Kurumca bedelleri karşılanacaktır.
(16) Mucbir sebeplere bağlı olarak protez-ortezlerin kullanılamayacağının belgelendirilmesi ve Kurumun da uygun gormesi durumunda sureye bakılmaksızın yenilenir.
(17) Sağlık kurumlarında demirbaş olarak kullanılan malzemeler ile bunlara ait yedek parca, tamir, bakım-onarım, aksesuar ve tekrar kullanılabilir sarf malzemelerinin bedelleri Kurumca karşılanmaz. Ancak, sağlık kurumlarında demirbaş olarak kullanılan malzemelerin hasta kullanımına mahsus tek kullanımlık tıbbi sarf malzeme bedelleri Kurumca karşılanır.
(18) Viskosuplemantasyon urunleri (SUT ve eki listelerde belirtilenler haric), İnflow kateter, İmplantable Loop Recorder, Pelvik Taban Kas Calıştırıcı cihazların bedelleri Kurumca karşılanmaz.
(19) Tıbbi Malzeme recete tarihi ile fatura tarihi arasında en fazla 10 (on) iş gunu olmalıdır. Ancak kişiye ozel ısmarlama olarak uretilen veya kurumca iade alınan tıbbi malzemelerde bu sure aranmaz. İade kapsamındaki bu cihazlara ait işlemlerin recete ve sağlık raporu ile birlikte recete tarihinden itibaren 10 (on) iş gunu icinde Kurumumuz taşra teşkilatlarına başvurularak başlatılması zorunludur. Kurumca iade alınan cihazların Kurum stoklarında bulunmadığı durumlarda, bu cihazlara ait fatura tarihi ile stok kontrol tarihi arasında en fazla 10 (on) iş gunu bulunması şartıyla fatura ve eki belgeler Kuruma teslim edilmelidir.
(20) Kurumca bedeli karşılanacak Beyin Cerrahisi branşı Omurga Cerrahisi alan grubu ile Ortopedi ve Travmatoloji branşı Artroplasti alan grubunda kullanılan tıbbi malzemeler; SUT eki ?Beyin Cerrahisi Branşı Omurga Cerrahisi Alan Grubuna Ait Tıbbi Malzeme Listesi? (EK-5/E) ile ?Ortopedi ve Travmatoloji Branşı Artroplasti Alan Grubuna Ait Tıbbi Malzeme Listesi? nde (EK-5/F) belirtilmiş olup, soz konusu listelerde bulunmayan bu iki alan ile ilgili tıbbi malzeme bedelleri Kurumca karşılanmaz.
(21) SUT eki EK-5/E ve EK-5/F listelerinde yer alan tıbbi malzemelere ilişkin olarak;
a) Her grup urunun imal ya da ithal edildikleri ulkelerde sertifikalı olduğunun (FDA, TGA, SFDA gibi) belgelendirilmesi,
b) Her grup urunun imal ya da ithal edildikleri ulkelerde kullanıldığına veya geri odeme kapsamında olduğuna dair ilgili ulkenin sağlık bakanlığından veya o ulkenin yetkili kurum/kuruluşlarından alınacak belgelerden herhangi biri ile belgelendirilmesi,
c) Deney-analiz-kalibrasyon laboratuvarlarının ve muayene kuruluşlarının uluslararası laboratuvar akreditasyon işbirliği karşılıklı tanınma anlaşmasında yer alan akreditasyon kurumları tarafından akredite edilmiş olan veya onaylanmış kuruluşlarca kabul goren laboratuvarlardan alınmış her grup urunun materyal, biyomekanik, biyouyumluluk testlerinin yapıldığı laboratuvarın adı, yeri ve testlerin yapıldığı tarih ve test raporlarının sonucunun ozet olarak belgelendirilmesi. Ancak CE Sınıf 3 grubuna giren urunlerde materyal, biyomekanik, biyouyumluluk testleri istenmeyecek olup bu grup urunlerde CE Sınıf 3 işaretlemesi ve urun tasarım belgesinin ibraz edilmesi,
c) Uretici firmalardan GMP (Good Manufacturing Practices) sertifikası veya ISO 13485 tıbbi cihazlar icin kalite yonetimi sistemi belgesi olanların belgelendirilmesi,
d) İthalatcı firmaların ISO 13485 tıbbi cihazlar icin kalite yonetimi sistemi belgesini veya ISO 9001:2008 kalite yonetim sistemi belgesini temin etmesi,
gerekmektedir.
e) Kurum gerekirse yukarıda belirtilen belgeleri ilgili kurum veya kuruluşlara inceletebilir. Bu durumda ortaya cıkabilecek inceleme ucretleri başvuru sahibi firmalarca karşılanacaktır. Gerek bu incelemeler sonucu gerekse Kurumca sonradan her hangi bir eksiklik tespit edilmesi halinde, bu malzeme bedelleri tespit tarihinden itibaren Kurumca karşılanmayacaktır.
f) Artroplasti alan grubunda yer alan tıbbi malzemelerden (CE Sınıf 3 kapsamında yer almayan Artroplasti malzemeleri haric) CE Sınıf 3 işaretlemesi olmayan malzeme bedelleri Kurumca karşılanmayacaktır.
(22) SUT Eki Ek-5/E ile Ek-5/F Listelerinde yer alan tıbbi malzeme fiyatları 01/05/2010 tarihinden itibaren gecerlidir. Ancak sozleşmeli sağlık kurumlarınca anılan tarihe kadar ekli listelerde (Ek-5/E ile Ek-5/F) belirtilen birim fiyatlar tavan fiyat olup bu fiyatların ustunde faturalandırma yapılmayacaktır.
(23) SUT eki ?Protez Ortez Listesi? nde (EK-5/C) yer alan I (kişiye ozel ısmarlama uretilen) grubundaki urunler ile ilgili olarak;
a) Bu grup urunler, ulkemizde faaliyet gosteren protez ve ortez uygulayıcı merkezlerin, Sağlık Bakanlığınca 24/09/2011 tarih ve 28064 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan ?Ismarlama Ortez ve Protez Merkezleri ile İşitme Cihazı Merkezleri Hakkında Yonetmelik? kapsamında Sağlık Bakanlığı tarafından ruhsatlandırılmış protez ve ortez uygulayıcısı merkezlerden temin edilmesi halinde Kurumca bedelleri karşılanacaktır.
b) Bu grup urunler icin fatura eki belgelere, SUT'un 9.3.4 maddesinde belirtilen belgelere ilave olarak;
-Sağlık Bakanlığı tarafından verilmiş ruhsatnamenin aslı gibidir onaylı orneği,
-Sorumlu mudur belgesinin aslı gibidir onaylı orneği
eklenecektir.
(24) SUT eki EK-5/A-1, EK-5/A-2, EK-5/E, EK-5/F listelerinde yer alan malzemelerin MEDULA hastane uygulamasına serbest kodsuz malzeme olarak girilmesi halinde Kurumca bedeli karşılanmaz.
(25) Bedeli Kurumca karşılanmayan işlemlere ait tıbbi malzeme bedelleri Kurumca karşılanmaz.
(26) Tekrar kullanılabilir tıbbi malzemelerin bedelleri Kurumca karşılanmaz. SUT eki EK-5/A-1,EK-5/A-2, EK-5/E, EK-5/F, EK-5/G, EK-5/H, EK-5/I, EK-5/J, EK-5/K, EK-5/L listelerinde yer alan tıbbi malzemelerin tek kullanımlıklarının bedeli Kurumca karşılanır.
(27) Laboratuvar testlerinde kullanılan tıbbi malzemeler işlem bedeli icerisinde odendiğinden Kuruma ayrıca fatura edilemez.
(28) Kurumca bedeli karşılanacak;
1- Goz branşına ait tıbbi malzemeler, EK-5/G listesinde,
2- Kardiyoloji branşına ait tıbbi malzemeler, EK-5/H listesinde,
3- Kalp Damar Cerrahisi branşına ait tıbbi malzemeler, EK-5/I listesinde,
4- Kulak Burun Boğaz branşına ait tıbbi malzemeler, EK-5/J listesinde,
5- Kadın Doğum branşına ait tıbbi malzemeler, EK-5/K listesinde,
6- Uroloji branşına ait tıbbi malzemeler, EK-5/L listesinde fiyatlarıyla birlikte tanımlanmıştır.
(29) SUT'un 7.1 numaralı maddesinin (28) inci fıkrasında yer alan branşlarda kullanılan ve bu branşlara ait SUT eki listelerde yer almayan tıbbi malzeme bedelleri Kurumca karşılanmaz.
(30) SUT eki EK-5/C-1 ?Tıbbi Uygunluk Aranacak Protez Ortez Listesi? ndeki malzemelerin odenmesinde tıbbi uygunluk aranacak olup, SUT eki EK-5/C'de yer alan diğer tıbbi malzemelerden tıbbi uygunluk aranmayacaktır.
(31) SUT eki EK-5/A-1 ve EK-5/A-2 listelerinde yer alan tıbbi malzemelerin odenmesinde, ayaktan tedaviler icin recete edilmesi durumunda tıbbi uygunluk aranması esastır. Aşağıdaki rapor takipli (surekli kullanım gerektiren) tıbbi malzemeler icin ise tıbbi uygunluk aranması zorunlu olmayıp, bu urunler icin ancak ihtiyac duyulması halinde tıbbi uygunluk aranabilecektir.
- Hasta alt bezi ve cocuk alt bezi,
- Kolostomi, ileostomi ve urostomi torbası,
- Hidrofilik kendinden kayganlaştırıcılı sonda, hidrokit sonda.
(32) SUT eki listelerdeki işlemlerin acıklama bolumlerinde yer alan işlem puanına dahil olmadığı belirtilen tıbbi malzemelerle aynı işlevsel ozellikte ve aynı tıbbi sonucu verdiği kabul edilen tıbbi malzemeler de işlem kapsamı dışında değerlendirilir.
7.2. Tıbbi malzeme odeme esasları
7.2.1. Sozleşmeli sağlık kurum ve kuruluşlarınca temin edilen tıbbi malzeme bedellerinin odenmesi
7.2.1.A- Resmi sağlık kurum ve kuruluşlarında;
7.2.1.A-1- 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabii olan resmi sağlık kurum ve kuruluşlarında;
(1) 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabii olan resmi sağlık kurum ve kuruluşlarınca temin edilen tıbbi malzeme bedelleri, tıbbi malzemenin KDV dÂhil alış fiyatı uzerine; % 15 işletme gideri ilave edildikten sonra bulunan tutar uzerinden hazine kesintisi, Sosyal Hizmetler ve Cocuk Esirgeme Kurumu kesintisi ilave edilerek fatura edilir ve bedelleri Kurumca odenir.
(2) SUT eki listelerde yer alan tıbbi malzemelerin temin edilmesi halinde, bu listelerdeki birim fiyatlar, sağlık hizmeti sunucuları tarafından hangi fiyatlara temin edildiğine bakılmaksızın geri odemede esas alınacak olan fiyatlardır. Bu fiyatlara sadece KDV ilave edilecektir.
(3) SUT eklerinde kodu olup da fiyatı olmayan tıbbi malzemeler, KDV dÂhil alış fiyatı uzerine; % 15 işletme gideri ilave edildikten sonra bulunan tutar uzerinden hazine kesintisi, Sosyal Hizmetler ve Cocuk Esirgeme Kurumu kesintisi ilave edilerek fatura edilir ve bedelleri Kurumca odenir.
7.2.1.A-2- 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabii olmayan resmi sağlık kurum ve kuruluşlarında;
(1) SUT ve eki listelerde yer alan malzemeler, SUT ve eki listelerde belirlenen birim fiyatlar uzerinden fatura tutarını aşmamak uzere odenir.
(2) SUT ve eki listelerde yer almayan tıbbi malzemeler, İhale/Doğrudan Temin Sonuc Bilgileri Ekranına(son bir yıl icerisinde en az 1 (bir) hastanenin fiyatı olmalı) tespit edilen ve Kurum taşra teşkilatı inceleme birimlerince benzer nitelikte, aynı işlevsel ozellikte ve aynı tıbbi sonucu verdiği kabul edilen malzemenin işlem tarihinden onceki son bir yıl icerisindeki en ucuz 5 (beş) fiyatın ortalaması alınır (5 (beş) fiyatın altında olması halinde var olan fiyatların ortalaması alınır), KDV dahil fiyatı, fatura tutarını gecmemek uzere odenir.
(3) SUT ve eki listeleri ile İhale/Doğrudan Temin Sonuc Bilgileri Ekranına fiyat tespit edilemeyen tıbbi malzeme bedelleri Kurumca karşılanmaz.
(4) SUT eklerinde kodu olup da fiyatı olmayan tıbbi malzemeler, İhale/Doğrudan Temin Sonuc Bilgileri Ekranına (son bir yıl icerisinde en az 1 (bir) hastanenin fiyatı olmalı) tespit edilen ve Kurum taşra teşkilatı inceleme birimlerince benzer nitelikte, aynı işlevsel ozellikte ve aynı tıbbi sonucu verdiği kabul edilen malzemenin işlem tarihinden onceki son bir yıl icerisindeki en ucuz 5 (beş) fiyatın ortalaması alınır (5 (beş) fiyatın altında olması halinde var olan fiyatların ortalaması alınır), KDV dahil fiyatı, fatura tutarını gecmemek uzere odenir.
7.2.1.B- Ozel sağlık kurum ve kuruluşlarında;
(1) SUT ve eki listelerde yer alan malzemeler, SUT eki listelerde belirlenen birim fiyatlar uzerinden fatura tutarını aşmamak uzere odenir.
(2) SUT ve eki listelerde yer almayan tıbbi malzemeler; İhale/Doğrudan Temin Sonuc Bilgileri Ekranına (son bir yıl icerisinde farklı en az 3 (uc) hastanenin fiyatı olmalı ) tespit edilen ve Kurum taşra teşkilatı inceleme birimlerince benzer nitelikte, aynı işlevsel ozellikte ve aynı tıbbi sonucu verdiği kabul edilen malzemenin işlem tarihinden onceki son bir yıl icerisindeki en ucuz 5 (beş) fiyatın ortalaması alınır (beş fiyatın altında olması halinde var olan en az 3 (uc) fiyatın ortalaması alınır), KDV dahil fiyatı, fatura tutarını gecmemek uzere odenir.
(3) SUT ve eki listeleri ile İhale/Doğrudan Temin Sonuc Bilgileri Ekranına en az 3 (uc) hastanenin fiyat tespit edilemeyen tıbbi malzeme bedelleri Kurumca karşılanmaz.
(4) SUT eklerinde kodu olup da fiyatı olmayan tıbbi malzemeler, İhale/Doğrudan Temin Sonuc Bilgileri Ekranına (son bir yıl icerisinde farklı en az 3 (uc) hastanenin fiyatı olmalı ) tespit edilen ve Kurum taşra teşkilatı inceleme birimlerince benzer nitelikte, aynı işlevsel ozellikte ve aynı tıbbi sonucu verdiği kabul edilen malzemenin işlem tarihinden onceki son bir yıl icerisindeki en ucuz 5 (beş) fiyatın ortalaması alınır (beş fiyatın altında olması halinde var olan en az 3 (uc) fiyatın ortalaması alınır), KDV dahil fiyatı, fatura tutarını gecmemek uzere odenir.
7.2.2. Ayaktan tedavilerde tıbbi malzeme bedellerinin odenmesi
(1) Ayaktan tedavilerde recete karşılığı hasta tarafından temin edilen tıbbi malzemeler;
a) SUT ve eki listelerde yer alan malzemeler, SUT eki listelerde yer alan fiyatlardan fatura tutarını aşmamak uzere odenir.
b) SUT ve eki listelerinde fiyatı tespit edilemeyen tıbbi malzemeler, piyasa araştırması (her turlu fiyat araştırması) yapılarak taşra teşkilatı inceleme birimlerince benzer nitelikte, aynı işlevsel ozellikte ve aynı tıbbi sonucu verdiği kabul edilen en ucuz malzeme bedeli esas alınarak fatura tutarını aşmamak şartıyla odenir.
(2) Kurum ile sozleşmesiz sağlık kurum ve kuruluşlarınca acil haller nedeniyle yapılan ve SUT'un 4.3 numaralı maddesi doğrultusunda Kurumca karşılanması gereken tıbbi malzeme bedelleri, bu madde hukumleri esas alınarak odenir.
7.3. Bazı tıbbi malzemelerin temin edilme esasları:
7.3.1. Myoelektrik kontrollu kol protezleri:
(1) Bilateral ust ekstremite ampute hastalar veya tek taraflı ust ekstremite amputasyonu ile birlikte karşı ekstremiteyi kullanamayacak hastalar icin onerilen myoelektrik kontrollu kol protezlerine yonelik sağlık kurulu raporu, Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon, Ortopedi ve Travmatoloji ve Psikiyatri uzman hekimlerinin bulunduğu ucuncu basamak sağlık kurumları sağlık kurullarınca duzenlenecektir.
(2) Sağlık kurulu raporunda; hastanın myoelektrik kontrollu kol protezi kullanımına ilişkin eğitim aldığı ve kullanabileceğinin yanında ayrıntılı değerlendirmeleri iceren ilgili uzman hekimlerin goruşunun yer alması zorunlu olup soz konusu raporların Sağlık Bakanlığına bağlı Ankara veya İstanbul Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Eğitim ve Araştırma Hastanelerince veya TSK Ankara Rehabilitasyon merkezince onaylanması gerekmektedir.
(3) Myoelektrik kontrollu kol protezlerinin yenilenme suresi 10 (on) yıldır. Bu sureden once temin edilen myoelektrik kontrollu kol protezlerinin bedeli Kurumca karşılanmaz.
(4) Tek taraflı dominant ust ekstremite amputasyonu olanlara sağlık kurulu raporu ile ongorulen myoelektrik kontrollu kol protezinin bedeli Kurumca karşılanır.
(5) EMG ile tespiti yapılmış yeterli aksiyon potansiyeline sahip olmalıdır.
(6) Myoelektrik kontrollu kol protezi temin edildikten sonra hasta tarafından, yuksek gerilim altında ve manyetik alanlarda calışmayacağını belgelemesi veya taahhut etmesi gerekmektedir.
7.3.2. Hasta alt bezi ve cocuk alt bezi
(1) Uzman hekim raporu ile mesane veya rektum kontrolu olmaması (raporda idrar veya gaita inkontinansına neden olan primer tanının belirtilmesi kaydı ile) nedeni ile (cocuklar icin en az 2 (iki) yaşını tamamlamış olmak kaydı ile) hasta alt bezi veya cocuk alt bezi kullanması gerekli gorulen hastalar icin gunde 4 (dort) adedi gecmemek uzere en fazla 2 (iki) aylık miktarlarda, rapora istinaden tum hekimlerce recetelendirilmesi durumunda bedelleri Kurumca karşılanır.
(2) Hasta alt bezi ve cocuk alt bezi bedellerinin karşılanmasında, Kurum TİTUBB kayıt/bildirim işlemi tamamlanmış olma şartı aranmaz. Cocuk alt bezi bedelleri, SUT eki EK-5/A-1 Listesinde ?301.220? kod ile yer alan ?hasta alt bezi? icin belirtilen fiyat uzerinden karşılanır.
(3) Hasta alt bezinin sağlık kurumlarınca temin edilmesi halinde sağlık raporu aranmaz.
(4) İdrar inkontinansı ve gaita inkontinansı olan hastalara hasta alt bezi ve hidrofilik kendinden kayganlaştırıcılı sonda fatura edilmesi halinde bedeli Kurumca karşılanır.
(5) Sadece idrar inkontinansı olan hasta alt bezi kullanan hastalara hidrofilik kendinden kayg