
Maliye Bakanlığından:
KATMA DEĞER VERGİSİ GENEL TEBLİĞİ
(SERİ NO: 120)
3065 sayılı Katma Değer Vergisi (KDV) Kanunu uygulamasına ilişkin olarak aşağıdaki duzenleme ve acıklamaların yapılmasına gerek duyulmuştur.
1. Uluslararası Kuruluşlara Yapılan Teslim ve Hizmetlerde İstisna
KDV Kanununun gecici 26 ncı maddesi ile ?Birleşmiş Milletler (BM) temsilciliği, BM'ye bağlı program, fon ve ozel ihtisas kuruluşları ile İktisadi İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatına (OECD) resmi kullanımları icin yapılacak mal teslimi ve hizmet ifaları, bunların sosyal ve ekonomik yardım amacıyla bedelsiz olarak yapacakları mal teslimi ve hizmet ifaları, bedelsiz mal teslimi ve hizmet ifaları ile ilgili mal ve hizmetlerin bunlara teslim ve ifası; finansmanlarının bu kuruluşlar tarafından karşılanması şartıyla ilgili kurum, temsilcilik, program, fon ve ozel ihtisas kuruluşlarının Turkiye'deki faaliyetlerinin devamı veya ilgili kurumlara ilişkin uluslararası anlaşmaların yururlukte bulunduğu sure icerisinde katma değer vergisi?nden istisna edilmiştir.
Aynı maddenin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden yayımlanan 110 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin1 (5) numaralı bolumunde istisna duzenlemesinin işleyişine yonelik acıklamalara yer verilmiştir.
Soz konusu maddeye, 6322 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulu Hakkında Kanun ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun2 23 uncu maddesi ile 15/6/2012 tarihinden gecerli olmak uzere yapılan değişiklikle ?Kuzey Atlantik Antlaşması Teşkilatı (NATO) temsilcilikleri ile bu Teşkilata bağlı fon ve ozel ihtisas kuruluşları? dÂhil edilmiş ve maddeye eklenen ikinci fıkra hukmu ile soz konusu maddede duzenlenen istisnalar dolayısıyla yuklenilen vergilerin indirim konusu yapılmasına, indirim yoluyla telafi edilemeyen tutarların ise KDV Kanununun 32 nci maddesi hukumleri uyarınca talepleri doğrultusunda mukelleflere iadesine imkÂn tanınmıştır.
Bu cercevede, istisna duzenlemesinin usul ve esasları 15/6/2012 tarihinden gecerli olmak uzere aşağıdaki şekilde yeniden belirlenmiş olup, 110 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (5) numaralı bolumu yururlukten kaldırılmıştır.
1.1. İstisnanın Kapsamı
İstisnanın kapsamına, finansmanları soz konusu maddede belirtilen kuruluşlar tarafından karşılanması şartıyla ilgili kurum, temsilcilik, program, fon ve ozel ihtisas kuruluşlarının Turkiye'deki faaliyetlerinin devamı veya ilgili kurumlara ilişkin uluslararası anlaşmaların yururlukte bulunduğu sure icerisinde;
- Birleşmiş Milletler (BM) temsilciliği, BM'ye bağlı program, fon ve ozel ihtisas kuruluşları ile İktisadi İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatına (OECD) resmi kullanımları icin yapılacak mal teslimi ve hizmet ifaları,
- Kuzey Atlantik Antlaşması Teşkilatı (NATO) temsilcilikleri ile bu Teşkilata bağlı fon ve ozel ihtisas kuruluşlarına resmi kullanımları icin yapılacak mal teslimi ve hizmet ifaları,
- bunların sosyal ve ekonomik yardım amacıyla bedelsiz olarak yapacakları mal teslimi ve hizmet ifaları,
- bedelsiz mal teslimi ve hizmet ifaları ile ilgili mal ve hizmetlerin bunlara teslim ve ifası
girmektedir.
1.2. İstisna ve İade Uygulaması
Bu istisnanın uygulanmasında, Dışişleri Bakanlığınca soz konusu Kuruluşlar adına duzenlenecek "İstisna Belgesi" kullanılır. Satıcılar kendilerine ibraz edilen istisna belgesini inceleyerek, mal ve hizmetlerin istisna kapsamına girip girmediğini tespit eder, kapsama giren mal ve hizmetlerin satışına ilişkin olarak duzenlenen faturada KDV hesaplamazlar. Kanunun gecici 26 ncı maddesinde sayılan kurumlar ve bunların temsilcilikleri adına duzenlenmesi gereken faturada, temsilcilik adı ve adresi, istisna belgesinin tarih ve numarası ve temsilcilik adına alım yapana ilişkin bilgilere (adı-soyadı, adresi, kimlik kartı numarası) yer verilir. Vergi Usul Kanununun muhafaza ve ibraz hukumleri cercevesinde ilgililere ibraz edilmek uzere belgenin bir orneği satıcı tarafından alınır.
İstisna kapsamında işlem yapan mukelleflere, istisna kapsamındaki işlemleri ile ilgili olarak yuklendikleri ve indirim yoluyla telafi edemedikleri vergiler, talepleri doğrultusunda iade edilir.
Bu kapsamda işlemleri bulunan mukellefler iade talep dilekcesi ile bağlı bulundukları vergi dairesine muracaat ederler. İade talep dilekcesine;
-İstisnanın beyan edildiği doneme ait indirilecek KDV listesi,
-Yuklenilen KDV listesi,
-Yuklenilen KDV tablosu,
-İstisna kapsamındaki işlemlere ait satış faturaları listesi,
-Dışişleri Bakanlığından alınan İstisna Belgesi orneği (Takrir Yontemi Kapsamında Akaryakıt, Doğalgaz, Motorlu Taşıt ve Taşınmaz Tesliminde Dışişleri Bakanlığından alınan Takrir Belgesinin orneği)
eklenir.
İstisna kapsamında işlemleri bulunan mukelleflerin mahsuben iade talepleri, miktarına bakılmaksızın yukarıda sayılan belgelerin tam olarak vergi dairesine verilmesi kaydıyla mahsup talep dilekcesinin verildiği tarih itibarıyla yerine getirilir.
200 TL'nin altındaki nakden iade taleplerinde de mahsuben iadeye ilişkin usul ve esaslar gecerlidir.
200 TL'nin uzerindeki nakden iade talepleri ise miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya YMM KDV İadesi Tasdik Raporu ile yerine getirilir.
İade icin teminat verilmesi de mumkundur. Bu durumda iade talebi, yukarıda sayılan belgeler ile birlikte teminatın gosterilip belgelerin tamamlandığı tarihte gecerlik kazanır. Teminat vergi inceleme raporu veya YMM KDV İadesi Tasdik Raporu ile cozulur.
2. Eğitim ve Oğretim Tesislerine İlişkin Projeler
KDV Kanununun gecici 29 uncu maddesinde, 6322 sayılı Kanunun 24 uncu maddesi ile değişiklik yapılarak bu maddenin birinci fıkrasında yer alan ?sağlık tesislerine ilişkin projelerden? ibaresi ?sağlık tesislerine ilişkin projeler ve 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin 23 uncu maddesine gore Bakanlık tarafından kiralama karşılığı yaptırılmasına karar verilen eğitim oğretim tesislerine ilişkin projelerden? şeklinde değiştirilmiş ve soz konusu maddede ongorulen istisna kapsamına, 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin (652 sayılı KHK) 23 uncu maddesine gore Bakanlık tarafından kiralama karşılığı yaptırılmasına karar verilen eğitim oğretim tesislerine ilişkin projeler de dÂhil edilmiştir.
KDV Kanununun gecici 29 uncu maddesindeki istisna duzenlemesinin usul ve esasları aynı maddenin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden yayımlanan 118 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (A) bolumunde belirlenmiştir. Bu cercevede, 652 sayılı KHK'nın 23 uncu maddesine gore Bakanlık tarafından kiralama karşılığı yaptırılmasına karar verilen eğitim oğretim tesislerine yonelik projelere ilişkin istisna uygulamasının 118 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (A) bolumundeki acıklamalara gore surdurulmesi uygun gorulmuştur.
Ayrıca Kanunun gecici 29 uncu maddesinin ikinci fıkrası ile bu maddenin yururluğe girdiği tarihten once teklifleri alınmış ya da ihalesi veya gorevlendirmesi yapılmış işlerde; gorevli şirketin veya yuklenicinin bu maddenin yururluğe girdiği tarihten itibaren uc ay icinde talepte bulunması halinde bu maddenin yururluk tarihinden sonra birinci fıkra kapsamındaki mal teslimleri ve hizmet ifalarında da katma değer vergisi istisnası uygulanmasına imkÂn tanınmıştır. 652 sayılı KHK'nın 23 uncu maddesine gore Bakanlık tarafından kiralama karşılığı yaptırılmasına karar verilen eğitim oğretim tesislerine ilişkin projelerden soz konusu projelerin duzenleme kapsamına alındığı 15/6/2012 tarihinden once teklifleri alınmış ya da ihalesi veya gorevlendirmesi yapılmış işlerde bu tarihten itibaren uc ay icinde talepte bulunulması ve bu fıkrada belirtilen istisnadan yararlanma şartlarının sağlanması kaydıyla KDV istisnası uygulanacaktır.
3. KDV Genel Tebliğlerinde Yapılan Değişiklikler
3.1. 83 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin3 (1/1.4.) bolumu, bu Tebliğin yayımlandığı tarihi izleyen aybaşından sonra yapılacak işlemlerden kaynaklanan terkin ve iade talepleri icin gecerli olmak uzere aşağıdaki şekildeki değiştirilmiştir.
?1.4. Terkin ve İade İşlemleri
Tecil-Terkin kapsamında satın alınan maddelerle imal edilen malların suresi icinde ihrac edildiği Yeminli Mali Muşavirlerce duzenlenecek bir raporla tespit edilir. Bu rapor alıcı tarafından, tecil-terkin kapsamındaki alışlarına ilişkin olarak duzenlenebileceği gibi, satıcı tarafından bu kapsamdaki satışlarına ilişkin olarak da duzenlenebilir. Soz konusu raporlarda, imalat kayıtlarındaki bilgiler esas alınarak uretim analizi ve randıman hesapları yapılır. Satıcı nezdinde duzenlenecek raporlarda, alıcılardan alınan bilgilere dayanılarak işlem yapılabileceği tabiidir.
Duzenlenecek raporlarda asgari;
- DÂhilde işleme veya gecici kabul izin belgesinin tarih ve sayısı,
- Belgenin gecerlik suresi,
- İhracata ilişkin gumruk beyannamelerinin tarih ve sayısı,
- Fiili ihracat tarihleri,
- İhrac edilen malların cinsi, miktarı ve tutarı,
- İhracatın suresi icinde yapılıp yapılmadığı
konularında bilgilere yer verilir ve teyidi alınan gumruk beyannamesinin onaylı bir orneği rapora eklenir.
Alıcı nezdinde duzenlenen raporda, ihrac edilen malların uretiminde kullanılan maddelerin satıcılar itibariyle ayrı ayrı olmak uzere cins, miktar ve tutarı da yer almalıdır. Satıcı nezdinde duzenlenen rapor ise dÂhilde işleme izin belgesi kapsamındaki tum satışları kapsayabileceği gibi, sadece belirli alıcılara yapılan satışlara ilişkin de duzenlenebilir. Bu durumda satıcı nezdinde dÂhilde işleme izin belgesi kapsamındaki alışlarına yonelik rapor duzenlenmeyen alıcılar nezdinde duzenlenen raporların dikkate alınacağı tabiidir.
Bu raporların, ihracatın yapıldığı her donem icin ayrı ayrı duzenlenmesine gerek bulunmamaktadır. Her bir belge bazında tecil terkin uygulaması kapsamında yapılan tum alışları kapsayacak şekilde tek bir rapor duzenlenebilir.
Satıcı veya alıcılar nezdinde duzenlenmiş olan soz konusu raporun satıcı tarafından bağlı olduğu vergi dairesine ibrazı suretiyle tecil edilen verginin terkini sağlanır.
İşlem neticesinde iade doğması durumunda satıcının iade talebi, yukarıda belirtildiği şekilde duzenlenmiş raporlar ile satış faturalarının fotokopisi veya bu faturaların tarihi, sayısı ile fatura muhteviyatı malların cinsi, miktarı ve tutarına ilişkin bilgileri iceren ve kendisi tarafından onaylanan bir listenin ibrazı uzerine ihracatla ilgili katma değer vergisi iadelerinin tabi olduğu usul ve esaslara gore yerine getirilir.
Tecil-terkin uygulaması kapsamında satın alınan mallardan uretilen malların izin belgesinde ongorulen sure ve şartlara uygun olarak ihrac edilmemesi halinde zamanında alınmayan vergi, tecil tarihinden itibaren vergi ziyaı cezası da uygulanmak suretiyle gecikme faizi ile birlikte alıcıdan tahsil edilir.?
3.2. 109 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin4 (B) bolumunun (2.) ve (3.) numaralı bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
?2. Başvuru tarihinden once vergi dairesine vermiş olduğu son yıllık kurumlar vergisi beyannamesinin ekinde yer alan bilancoya gore en az;
a) Aktif toplamının 200 Milyon TL,
b) Maddi duran varlıkları toplamının 50 Milyon TL,
c) Oz sermaye tutarının 100 Milyon TL,
d) Net satışlarının 250 Milyon TL,
olması,
3. Başvurudan onceki takvim yılında vergi dairesine vermiş olduğu muhtasar beyannamelere gore aylık ortalama calıştırılan kişi sayısının 350 ve daha fazla olması,?
3.3. 110 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin
(5) numaralı bolumu yururlukten kaldırılmıştır.
3.4. 119 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin5
a) ?5. Yılı İcinde Mahsup Edilemeyen Vergilerin İadesi? başlıklı bolumunun altıncı paragrafı;
?İade talebinin 4.000 TL ve ustunde olması halinde 4.000 TL'yi aşan kısmın nakden ve/veya mahsuben iadesi vergi inceleme raporu, YMM Raporu veya teminat karşılığında yerine getirilecektir. İade talebi;
-İade icin aranan diğer belgelerin tamamlanmış olması koşuluyla, iadenin vergi inceleme raporuna gore sonuclandırılacağı durumlarda, mahsuben iade talep edilmiş ise raporun olumlu gelmesi kaydıyla (rapor kısmen olumlu gelmiş ise olumlu gelen kısım itibarıyla) iade talep dilekcesinin verildiği, nakden iade talep edilmiş ise vergi inceleme raporunun vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarihte,
-Nakden/mahsuben iadenin YMM Raporu ile talep edilmesi halinde, belgelerin tamamlanıp YMM Raporunun ibraz edildiği tarihte,
-Nakden/mahsuben iadenin teminat karşılığı talep edilmesi halinde ise teminatın gosterilip belgelerin tamamlandığı tarihte
gecerlik kazanacaktır.?
şeklinde, onuncu paragrafının ucuncu tiresinin parantez ici hukmu ise ?(bu tabloda yılı icinde mahsubu gercekleşen tutarların toplamı da tek satırda gosterilecektir.)? olarak değiştirilmiştir.
b) Tebliğ ekini teşkil eden ?EK 1?deki ?Tablo 4?un son satırı ile orneğe ait metnin son paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
?
YILI İCERİSİNDE MAHSUBU GERCEKLEŞEN TOPLAM İADE TUTARI25.400
?
?Bu tutar aynı zamanda 2011 yılına ait kumulatif iade edilebilir KDV tutarı olup, bu tutardan ilgili yıl icin belirlenen alt sınır ve yıl icerisinde mahsuben iadesi gercekleşen tutarlar duşulmek suretiyle iade tutarı, [50.000-(14.300+25.400)]=10.300 TL olarak hesaplanmıştır. Bu tutar, Ocak/2012 ve Şubat/2012 vergilendirme donemlerindeki devreden KDV tutarlarından duşuk olduğundan iadesi talep edilen tutarın tamamı, talebi doğrultusunda mukellefe nakden iade edilecektir.?
Tebliğ olunur.
???????????????
1 11/7/2008 tarihli ve 26933 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
2 15/6/2012 tarihli ve 28324 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
3 29/6/2001 tarihli ve 24447 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
4 11/4/2008 tarihli ve 26844 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
5 23/6/2012 tarihli ve 28332 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.