
12 Eylul 2012 CARŞAMBAResmî GazeteSayı : 28409
YONETMELİK
Millî Eğitim Bakanlığından:
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU
BAŞKANLIĞI YONETMELİĞİ
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac
MADDE 1 ? (1) Bu Yonetmeliğin amacı, Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının kuruluş ve işleyişine ilişkin usul ve esasları duzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 ? (1) Bu Yonetmelik, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının teşkilat, gorev, yetki ve sorumlulukları ile goreve atanacaklarda aranacak niteliklere ilişkin hukumleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 ? (1) Bu Yonetmelik, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin 28 ve 29 uncu maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 ? (1) Bu Yonetmelikte gecen;
a) Bakan: Millî Eğitim Bakanını,
b) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
c) Başkan: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanını,
c) Başkanlık: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığını,
d) Kurul: Talim ve Terbiye Kurulunu,
e) Kurul uyesi: Talim ve Terbiye Kurulu uyesini
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
Teşkilat ve Gorevler
Teşkilat
MADDE 5 ? (1) Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı;
a) Başkanlık,
b) Talim ve Terbiye Kurulu
birimlerinden meydana gelir.
Başkanlığın gorevleri
MADDE 6 ? (1) Bakanlığın bilimsel danışma ve karar organı olan Başkanlık, 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin 28 inci maddesinde belirtilen gorevlerle birlikte aşağıdaki gorevleri yapar:
a) Millî eğitimin genel amac ve temel ilkeleri ile evrensel değer ve standartları goz onunde bulundurarak kalite, eşitlik ve etkililik ilkeleri ile millî ve toplumsal değerlere dayalı olarak eğitim sistemini geliştirme calışmalarını yurutmek,
b) Eğitim ve oğretim programlarının millî, bilimsel, toplumsal ve evrensel değer ve standartlara; kalite, erişim, verimlilik, etkililik, fırsat eşitliği ilkelerine uygunluğunu sağlayacak politika ve stratejiler geliştirmek icin calışmalar yapmak,
c) Gerektiğinde eğitim ve oğretim programları, ders kitapları, yardımcı kitaplar ile oğretmen kılavuz kitaplarının hazırlanmasında yuksekoğretim kurumları, sivil toplum orgutleri ile diğer kamu ve ozel kurum ve kuruluşlarıyla işbirliği yapmak,
c) Rehberlik ve denetim birimlerinin raporları ile izleme ve değerlendirme raporlarını, eğitim sistemi ile eğitim ve oğretim programları, ders kitapları ve oğretim materyallerinin amaclanan hedefe ulaşıp ulaşmadığını belirlemek uzere değerlendirmek,
d) Yurt ici ve yurt dışı eğitim hareketlerini, ulusal ve uluslararası gelişmeler ve projeksiyonlar cercevesinde izlemek ve değerlendirmek,
e) Eğitim sistemi, eğitim ve oğretim plan ve programları, ders kitapları ve eğitim arac-gerecleriyle ilgili araştırma yapmak veya yaptırmak,
f) Eğitim ve oğretimle ilgili ozel ihtisas gerektiren alanlarda universiteler ile diğer bilim ve meslek kuruluşlarının katılımını da sağlayacak şekilde araştırma, inceleme ve geliştirme faaliyetlerinde bulunmak uzere ihtisas komisyonları kurmak,
g) Başkanlığın gorev alanı ile ilgili mevzuatı hazırlamak, ilgili birimlerin de goruşunu alarak onaya sunmak,
ğ) Oğretmenliğe atanacakların alanlara gore mezun olacakları yuksek oğretim programlarının belirlenmesi ile ilgili calışmalar yapmak ve onaya sunmak,
h) Millî eğitimin iceriği ile ilgili olarak yıllık programlar ve bu programların icra planlarında yer alması gerekli gorulen teklifleri Bakanlığın ilgili birimlerine gondermek,
ı) Eğitim ve oğretimdeki gelişmeleri ve yenilikleri araştırarak gerekli gorduğu konuların Millî Eğitim Şûrası gundemine alınmasını sağlamak,
i) Okuma kulturunun gelişmesine yonelik ilgili birimlerle işbirliği yaparak politika ve stratejiler belirlemek ve uygulama ilkelerini oluşturmak,
j) Okul ve kurumlarda kutuphane acma, geliştirme ve zenginleştirmenin ilke ve standartlarını belirlemek,
k) Kutuphanelerden oğretmen, oğrenci, veli ve vatandaşların faydalanması icin stratejiler geliştirmek.
Başkan
MADDE 7 ? (1) Başkanlığın en ust amiri olan Başkan, Başkanlık icraatlarından ve emri altındakilerin faaliyet ve işlemlerinden Bakana karşı sorumlu olup aşağıdaki gorevleri yurutur:
a) Başkanlığı, Anayasa, kanunlar, kalkınma planları ve hukumet programları ile diğer mevzuat doğrultusunda belirlenen politika ve stratejilere uygun olarak yonetmek,
b) Başkanlığın gorev alanına giren konularda politika ve stratejiler geliştirmek, gelişen şartlara uygun olarak amac ve hedefler oluşturmak, belirlenen stratejiler ve amaclar doğrultusunda uygulamayı koordine etmek, izlemek ve değerlendirmek,
c) Kurul gundemini belirlemek ve toplantılarına başkanlık etmek,
c) Kurul gundemine alınmadan Başkanlıkca icra edilen iş ve işlemlerden gerekli gorulenler hakkında Kurula bilgi vermek,
d) Bakan tarafından verilen diğer gorevleri yapmak.
Kurul uyelerinin gorevleri
MADDE 8 ? (1) Kurul uyelerinin gorevleri şunlardır:
a) Kurul toplantılarına katılarak goruş belirtmek ve oy kullanmak,
b) Başkanlıkca gorevlendirildiği alanlara ait eğitim ve oğretim plan ve programları, ders kitapları, eğitim arac-gerecleri ile eğitim sistemine yonelik araştırma, inceleme ve geliştirme calışmalarını yapmak,
c) Gerek gorulmesi ve gorevlendirilmesi hÂlinde, alanıyla ilgili konularda rehberlik faaliyetinde bulunmak, kendi sorumluluğuna verilen işleri takip etmek ve bu işlere ait evrakı paraflamak veya imzalamak,
c) Eğitim ve oğretim alanındaki konularla ilgili olarak yurt icinde ve yurt dışında inceleme ve araştırma yapmak, sonuclarını rapor hÂline getirerek Kurula bilgi sunmak,
d) Eğitim ve oğretim ile ilgili konuların Kurul gundemine alınıp goruşulmesi ve karara bağlanması icin teklifte bulunmak ya da grup başkanlıklarınca teklif edilenlerden gorevlendirildiği alanlarla ilgili olanlar icin goruş bildirmek,
e) Her tur okul ve kurumda eğitim ve oğretim konuları ile ilgili olarak inceleme, araştırma ve değerlendirmeler yapmak,
f) Başkan tarafından verilen diğer gorevleri yapmak.
UCUNCU BOLUM
Kurul ve Calışma Esasları
Kurul ve calışma esasları
MADDE 9 ? (1) Kurul, Başkan ve on Kurul uyesinden meydana gelir ve calışmalarını aşağıdaki esaslara gore yurutur.
a) Kurul; Başkanın, Başkanın bulunmaması hÂlinde ise toplantıda bulunan Kurul uyelerinden en kıdemli Kurul uyesinin başkanlığında toplanır.
b) Kurulun calışmaları sureklidir. Kurulun, Başkanın daveti uzerine haftada uc gun toplanması esastır. Toplantı gunleri ve saatleri Kurulun goruşu alınarak Başkan tarafından tespit edilir. Başkan, gerekli gormesi hÂlinde, tespit edilen gunler dışında da Kurulu toplantıya cağırabilir.
c) Kurul mutat olarak kendi toplantı salonunda toplanır. Gerek gorulmesi hÂlinde Başkanın uygun goreceği başka bir yerde de toplanabilir.
c) Gundem, Başkanlık tarafından duzenlenerek en az uc gun oncesinden uyelere ve ilgili birim amirlerine duyurulur. Uyeler gundeme alınmasını istedikleri konuları, toplantıdan en az uc gun once Başkanlığa bildirir.
d) Kurul gundemine alınan konularla ilgili bilgi ve belgeler, uyeler tarafından Kurul toplantısından once incelenir.
e) Uyeler, başka bir yerde gorevli olmaları veya mazeretleri sebebiyle toplantıya katılamamaları hÂlinde Başkanlıkca gorevli veya izinli sayılırlar.
f) Kurul, uyelerin salt coğunluğu ile toplanır.
g) Toplantı acıldıktan sonra Başkan gerekli gorduğu sunuşları yapar. Gundem maddelerine gecilmeden once, talep edilmesi hÂlinde Başkan, uyelere gundem dışı soz verebilir. Daha sonra gundeme gecilir.
ğ) Gundem konuları, ilgili grup başkanı ve gorevliler tarafından Kurula sunulur. Kurulda, Kurul ve Şûra İşlerinden sorumlu Grup Başkanı ve konu ile ilgili gorevliler de bulunur.
h) Konuşma sırası, Kurulu yoneten başkandan alınan soz sırasıdır. Ancak, usul hakkında veya soru sormak amacıyla soz isteyenlere oncelik verilir. Ayrıca, goruşulmekte olan konunun ilgili uzmanına, komisyon yoneticisi veya sozcusune sıraya bakılmaksızın soz verilebilir. Konuşmalarda konu dışına cıkılmaz ve usul hakkında veya soru sormak amacıyla soz alanlar esasa ilişkin goruş belirtemez. Kurul, aksine bir karar almadıkca konuşmalar sınırlandırılmaz.
ı) Başkan, goruşmelere ara verebileceği gibi diğer gundem maddelerinin goruşulmesine veya oturumun başka bir gune ertelenmesine de karar verebilir.
i) Bir konu uzerinde yeterli goruşme yapıldıktan sonra Başkan veya bir Kurul uyesi yeterlik teklifinde bulunabilir. Başkan, bu teklif icin birer uyeye lehte ve aleyhte soz verdikten sonra oylamaya gecilir.
j) Uzerinde goruşmeler tamamlandıktan sonra konu oylamaya sunulur. Her Kurul uyesinin bir oyu vardır. Oylar, kabul veya ret şeklinde belirtilir.
k) Değişiklik teklifleri asıl tekliften once oya sunulur. Bu durumda oylamaya, en aykırı tekliften başlanır. Aynı konuda en cok iki teklife oy verilebilir.
l) Kurulda kararlar toplantıya katılanların oy cokluğu ile alınır. Oyların eşit olması hÂlinde Başkanın taraf olduğu goruş coğunlukta sayılır.
m) Oylama acık ve işaretle yapılır. Ancak Başkan ya da Kurul, gizli veya uye ismi belirtilmesi suretiyle oylama yapılmasına karar verebilir. Acık oylamada oy sayımı Başkanlıkca yapılır. Başkan veya Kurulca gizli oylamaya karar verilmesi hÂlinde Başkan, oyların tasnifi icin iki uye teklif eder. Toplantı salonunda bu iki uyeden kurulan tasnif heyeti, uyeler, ilgili uzman ve Kurul ve Şûra İşlerinden sorumlu Grup Başkanı ve buna bağlı personelden başkası bulunmaz.
n) Oylama sonucu, Başkan tarafından Kurula acıklanır. Gizli oylamada gerekli tutanak tasnif heyetince tutulduktan sonra oy pusulaları bu heyetce imha edilir.
o) Toplantıda goruşulen konular hakkında Kurul kararı ya da Kurul mutalaası duzenlenir ve ilgili birime bildirilir.
o) Karara bağlanmış bir konunun tekrar ya da aciliyeti olan bir konunun Kurulda goruşulmesi, Başkanın gerekli gormesi hÂlinde ya da en az uc uyenin teklifi uzerine toplantıda bulunanlardan oy hakkı olanların ucte ikisinin kararı ile gercekleşir.
p) Kurul kararına katılmayan uyeler, ya coğunluğun kararına uyarak kararı imzalar ya da Kurulda belirtmek kaydıyla bu konudaki goruşlerini gerekceli olarak yazarlar. Bu husus, uyenin imzasının altında belirtilir. Yazılı goruş karar metnine eklenir.
r) Toplantıda konuşulanlar ve alınan kararlar, Kurul ve Şûra İşlerinden sorumlu personel tarafından tespit edilir. Ozet tutanaklar, Kurulca gorevlendirilen iki uye, Kurul ve Şûra İşlerinden sorumlu Grup Başkanı ile tutanağı hazırlayan uzman tarafından imzalanır.
s) Hizmet birimlerinin amirleri, kendi birimlerini ilgilendiren konuların goruşulmesi sırasında Kurula katılır. İlgili birim ve/veya birimler goruş bildirmek istedikleri konular icin konunun Kurulda goruşulmeye başlanmasından en az bir gun once Başkanlığa başvuruda bulunurlar. Başkan tarafından uygun bulunması durumunda birim amirinin, birimini temsilen gorevlendireceği personel de Kurulda hazır bulundurulur. Ancak bunlar oy kullanamazlar.
ş) Başkan ya da Kurulun gerekli gormesi hÂlinde ilgili tarafların temsilcileri ozel gundemle Kurula davet edilerek goruşleri alınır.
t) Başkanlığın gorev tanımı dışında kaldığı veya yeterli seviyede hazırlık yapılamadığı anlaşılan konular, ilgili birime iade edilir ve gerekli calışmanın yapılması icin Başkan veya Kurul tarafından uygun bir sure verilebilir.
DORDUNCU BOLUM
İhtisas Komisyonları ve Calışma Esasları
İhtisas komisyonları
MADDE 10 ? (1) Başkanlık, eğitim sistemini geliştirmek, eğitim ve oğretim plan ve programlarını, ders kitaplarını hazırlatmak, geliştirmek, gerekli gorduğu hÂllerde gorev alanına giren diğer konularla ilgili araştırma ve inceleme yapılmasını sağlamak, eğitim ve oğretimle ilgili projeler hazırlatmak uzere ihtisas komisyonları kurar.
(2) İhtisas komisyonları Başkanlık ve Bakanlığın diğer birimlerindeki konu ile ilgili uzmanlar, oğretmenler, universite oğretim elemanları, diğer kamu kurum ve kuruluşları ile sivil toplum ve meslek kuruluşlarında gorevli uzmanlar arasından Başkanlık tarafından gorevlendirilenlerden oluşur.
Calışma esasları
MADDE 11 ? (1) Başkanlıkca oluşturulan ihtisas komisyonlarının calışma esasları şunlardır:
a) Calışmanın konusu, hangi alan uzmanlarından oluştuğu, başlama tarihi, yeri ve suresi ilgili kurum ve kuruluşlara bildirilir.
b) Kuruluş onayında komisyon başkanı ve raportoru belirtilmemiş ise ilk toplantıda bir başkan ve bir raportor secilir.
c) Komisyonlar, calışmalarını ilk toplantıda tespit edecekleri bir plan ve programa gore Başkanlıkca belirlenen sure icinde bitirir.
c) Komisyonlar, calışmalarını salt coğunlukla karara bağlar. Farklı goruşte olanlar, goruşlerini yazılı olarak rapora eklemek uzere komisyon başkanına verir.
d) Komisyonlar calışma sonuclarını bir rapor hÂlinde Başkanlığa sunar.
BEŞİNCİ BOLUM
Kurul Başkan ve Uyelerinin ve Personelin Nitelikleri, Atamaları ve Gorevleri
Kurul Başkanı ve uyesi olarak atanacaklarda aranacak şart ve nitelikler
MADDE 12 ? (1) Kurul Başkanı ve uyeleri, eğitim sisteminin tum kademelerini temsil edecek nitelikte, en az dort yıllık eğitim veren yuksekoğretim kurumlarından mezun olmuş, eğitim alanında yaptığı calışma ve yayınlarla temayuz etmiş;
a) Eğitim ile ilgili alanlardaki oğretim uyeleri,
b) En az on yıl sureyle oğretmenlik veya okul yoneticiliği yapmış olanlar,
c) Kamu gorevlileri
arasından secilir.
(2) Kurul Başkanı ve uyelerinin atanabilmesi icin 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesindeki şartlar ile 68 inci maddesinin (B) bendindeki şartları taşıması gerekir.
Grup başkanlarının gorevleri
MADDE 13 ? (1) Grup başkanlarının gorevleri şunlardır:
a) Başkanlık tarafından belirlenen iş ve işlemleri yurutmek, personeli arasında iş bolumunu, iş akışını ve iş birliğini duzenlemek, yazışmaları yapmak, raporlar hazırlamak, calışmaları takip etmek, değerlendirmek, sonuclandırılmasını sağlamak ve kayıt altında bulundurmak,
b) Başkanlığın gorevleriyle ilgili ihtisas gerektiren hususlarda calışmalar yaptırmak amacıyla Başkan veya Kurulca kurulması kararlaştırılan ihtisas komisyonlarının oluşumu icin gerekli işlemleri yapmak, komisyonların duzenli ve verimli olarak calışması icin gerekli ortamı hazırlamak,
c) Gorevleriyle ilgili hususlarda gerektiğinde proje teklifleri hazırlayarak Başkanın onayına sunmak,
c) Gerek gorulen konuların ilgili Kurul uyelerinin goruşlerini de alarak Kurul gundemine alınması icin teklif hazırlamak,
d) Gorevleri ile ilgili konuların Kurulda goruşulmesi oncesinde konu hakkında rapor ve dokuman hazırlayarak Kurul ve Şûra İşlerinden sorumlu Grup Başkanına teslim etmek,
e) Kurulda goruşulen konulara ait yazıları, Kurul ve Şûra İşlerinden sorumlu Grup Başkanının koordinasyonunda imzaya sunmak,
f) Gorev alanı ile ilgili belge ve dokumanları derlemek ve arşivlemek,
g) Sorumluluk alanında bulunan ancak diğer grup başkanları veya Bakanlığın diğer birimleriyle işbirliği gerektiren calışmalarda koordinasyonu sağlamak, ihtiyac durumunda ilgili Kurul uyesinin/uyelerinin goruş ve katkılarını alarak elde edilen sonucları paylaşmak,
ğ) Başkanlığın gorev alanına giren konularla ilgili diğer birim, kurum ve kuruluşlardaki calışmalara katılmak,
h) Başkan tarafından verilen diğer gorevleri yapmak.
Millî eğitim uzmanı ve millî eğitim uzman yardımcısının gorevleri
MADDE 14 ? (1) Millî eğitim uzmanı ve millî eğitim uzman yardımcıları 30/3/2012 tarihli ve 28249 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Uzmanlığı Yonetmeliğinin gorev ve sorumluluklarla ilgili hukumleri kapsamındaki gorevlerle birlikte aşağıdaki gorevleri yaparlar.
a) Başkanlıkca gorevlendirildiği alanlara ait eğitim ve oğretim plan ve programlarını, ders kitapları ve eğitim arac-gereclerini hazırlamak, hazırlananları incelemek, araştırmak, geliştirmek ve bu calışmalara ait raporları hazırlayarak ilgililere sunmak,
b) Millî Eğitim Şûralarının hazırlık calışmalarına ve toplantılarına katılmak,
c) Bağlı olduğu grup başkanı tarafından verilen diğer gorevleri yapmak.
Kurul uzmanı ve eğitim uzmanının gorevleri
MADDE 15 ? (1) Kurul uzmanları ve eğitim uzmanları aşağıdaki gorevleri yaparlar:
a) Gorevlendirildikleri alanlarda inceleme, araştırma, geliştirme calışmaları yapmak ve bu calışmalara ait rapor hazırlamak.
b) Bağlı olduğu grup başkanı tarafından verilen diğer gorevleri yapmak.
Diğer personelin gorevleri
MADDE 16 ? (1) Şahsa bağlı kadrolarda gorev yapanlar ile şef, memur, veri hazırlama ve kontrol işletmeni, teknisyen, kaloriferci, hizmetli gibi personel, bağlı olduğu grup başkanı tarafından verilen gorevleri yapar.
ALTINCI BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
Yururlukten kaldırılan mevzuat
MADDE 17 ? (1) 31/1/1993 tarihli ve 21482 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yonetmeliği yururlukten kaldırılmıştır.
Yururluk
MADDE 18 ? (1) Bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğu girer.
Yurutme
MADDE 19 ? (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Millî Eğitim Bakanı yurutur.