YONETMELİK
Calışma ve Sosyal Guvenlik Bakanlığı (Devlet Personel Başkanlığı)'ndan:
DEVLET PERSONEL UZMANLIĞI YONETMELİĞİ
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac
MADDE 1 ? (1) Bu Yonetmeliğin amacı, Devlet Personel Uzman Yardımcılarının mesleğe alınma, yetiştirilme, tez ve yeterlik sınavları ile Devlet Personel Uzmanlığına atanma usul ve esaslarını; Devlet Personel Uzmanı ve Uzman Yardımcılarının eğitimleri, calışma usul ve esasları, gorev, yetki ve sorumlulukları ile diğer hususları duzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 ? (1) Bu Yonetmelik hukumleri, Devlet Personel Başkanlığında istihdam edilecek Devlet Personel Uzmanı ve Uzman Yardımcıları ile Devlet Personel Uzman Yardımcılığı Giriş Sınavına katılacak adaylar hakkında uygulanır.

Dayanak
MADDE 3 ? (1) Bu Yonetmelik, 8/6/1984 tarihli ve 217 sayılı Devlet Personel Başkanlığı Kuruluş ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin 25 ve 26 ncımaddeleri ile 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek 41 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 ? (1) Bu Yonetmelikte gecen;
a) Başkan: Devlet Personel Başkanını,

b) Başkanlık: Devlet Personel Başkanlığını,
c) Başkan Yardımcısı: Devlet Personel Başkan Yardımcısını,
c) Birim: Devlet Personel Başkanlığının ana hizmet, yardımcı hizmet ve danışma birimlerini,
d) Giriş Sınavı: Devlet Personel Uzman Yardımcılığı Giriş Sınavını,
e) Komisyon: Devlet Personel Uzman Yardımcılığı Giriş Sınavı Komisyonunu,

f) KPDS: Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
g) KPSS: Kamu Personel Secme Sınavını,
ğ) Kurul: Tez Değerlendirme ve Yeterlik Sınav Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
Uzman Yardımcılığına Giriş
Uzman yardımcılığı ve giriş sınavı
MADDE 5 ? (1) Uzmanlık mesleğine, giriş sınavıyla uzman yardımcısı olarak girilir. Uzman yardımcısı kadrosuna atanabilmek icin giriş sınavında başarılı olmak şarttır.
(2) Giriş sınavı, kadro ve ihtiyac durumuna gore Başkanlık tarafından uygun gorulen zamanlarda acılır.
(3) Giriş sınavı, yazılı ve sozlu olarak iki aşamalı veya yalnızca sozlu olarak tek aşamalı yapılabilir.
(4) Giriş sınavına cağrılacak adayların sayısı, atama yapılacak kadro sayısının yirmi katından fazla olamaz. KPSS puanı en yuksek olan adaydan başlamak uzere yapılan sıralama sonucunda son sıradaki aday ile eşit puana sahip adaylar da sınava cağrılır.
(5) Giriş sınavının sadece sozlu sınavdan oluşması halinde atama yapılacak kadro sayısının en fazla dort katı kadar aday sınava cağrılır. KPSS puanı en yuksek olandan başlamak uzere yapılan sıralama sonucunda son sıradaki aday ile eşit puana sahip adaylar da sınava cağrılır.
Giriş sınavı duyurusu
MADDE 6 ? (1) Giriş sınavına katılma şartları, sınavın yapılış şekli, yeri, zamanı, iceriği ve değerlendirme yontemi, atama yapılacak kadro sayısı, sınıfı ve derecesi, KPSS puan turleri ve asgari puanlar, sınava cağrılacak aday sayısı, son başvuru tarihi, başvuru yeri, başvuru şekli ve başvuruda istenecek belge ve beyanlar, gerek gorulmesi halinde oğrenim dalları ve kontenjanları ile diğer hususlar son başvuru tarihinden en az onbeşgun once Resmî Gazete'de, Turkiye genelinde yayımlanan tirajıen yuksek ilk beş gazetenin en az birinde ve Başkanlığın internet adresinde yayımlanmak suretiyle duyurulur.
Giriş sınavına başvuru şartları
MADDE 7 ? (1) Giriş sınavına başvurmak isteyenlerde son başvuru tarihi itibariyle aşağıdaki şartlar aranır:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinde yer alan genel şartları taşımak.
b) Başkanlığın kadro ve ihtiyac durumuna gore;
1) En az dort yıllık lisans eğitimi veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakulteleri veya bunlara denkliği Yuksekoğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurticindeki veya yurtdışındaki oğretim kurumlarından,
2) Fakultelerin en az dort yıllık lisans eğitimi veren istatistik bolumu ile bilgisayar, elektronik, elektrik ve elektronik muhendislikleri arasından, kurumsal hizmet gerekleri cercevesinde Başkanlıkca sınav duyurusunda belirtilen veya bunlara denkliği Yuksekoğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurticindeki veya yurtdışındaki oğretim kurumlarından,
mezun olmak.
c) Giriş sınavının yapıldığı tarihte otuz beş yaşını doldurmamış olmak.
c) Gecerlik suresi dolmamış KPSS puan turu veya turlerinden giriş sınavı ilanında belirtilen taban puanı almış olmak.
Başvuruda istenen belgeler ve başvuru şekli
MADDE 8 ? (1) Giriş sınavına katılmak isteyenlerden aşağıdaki belgeler istenir:
a) Başkanlıktan veya Başkanlığın internet adresinden temin edilecek başvuru formu,
b) Yuksekoğrenim diploması veya gecici mezuniyet belgesinin ya da yurtdışında eğitim gorenler icin diploma denklik belgesinin aslı veya Başkanlıkca onaylı orneği,
c) KPSS sonuc belgesinin aslı veya fotokopisi ya da bilgisayar cıktısı,
c) Yazılı ozgecmiş,
d) İki adet vesikalık fotoğraf.
(2) Adaylardan istenen belgelerin Başkanlığa giriş sınavı duyurusunda belirtilen tarih ve saatte, elden veya posta yoluyla ya da giriş sınavı duyurusunda belirtildiği takdirde elektronik ortamda teslim edilmesi gerekir. Postadaki gecikmeler ve ilÂnda belirtilen sure icerisinde yapılmayan başvurular dikkate alınmaz.
Başvuruların incelenmesi ve adayların sınava kabulu
MADDE 9 ? (1) İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı, suresinde yapılan başvuruları inceleyerek adaylarda aranan şartların mevcut olup olmadığını tespit eder ve giriş sınavına katılabileceklerin isimlerini Başkanlık ilan panosu ile resmi internet sayfasında ilan eder.
(2) Yazılı sınav yapılması halinde, sınava girme hakkı kazanan adaylara fotoğraflı sınav giriş belgesi verilir. Sınav giriş belgesinde kimlik bilgileri, sınav yeri ve tarihi yer alır. Sınav giriş belgesi olmayan adaylar sınava katılamazlar.
(3) Giriş sınavına katılmaya hak kazananlardan gerceğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları gecersiz sayılır ve atamaları yapılmaz. Bunların atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bunlar hicbir hak talep edemez ve haklarında Cumhuriyet Başsavcılığına suc duyurusunda bulunulur.
Giriş Sınavı Komisyonu
MADDE 10 ? (1) Giriş sınavının yapılması, sınav sonuclarının değerlendirilmesi ve itirazların incelenerek karara bağlanması Giriş Sınavı Komisyonunca yapılır.
(2) Komisyon, Başkan onayı ile daire başkanı ve daha ust seviyedeki Başkanlık yoneticileri ile Devlet Personel Uzmanları arasından belirlenen bir başkan ve dort uyeden oluşur. Ayrıca, uc yedek uye belirlenir. Asıl uyelerin herhangi bir nedenle Komisyona katılamamaları hÂlinde, yedek uyeler tespit sırasına gore Komisyona katılırlar.
(3) Başkanlıkca luzum gorulmesi halinde, oğretim uyeleri ile Başkanlıktan veya diğer kamu idarelerinden konusunda uzman kişiler komisyon uyesi olarak gorevlendirilebilirler. Ancak bu şekilde gorevlendirilecek uye sayısı ikiyi gecemez.
(4) Komisyon, uye tamsayısıyla toplanır ve oy cokluğu ile karar alır.
(5) Komisyon uyeleri kendilerinin, boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dÂhil) kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavlarda gorev alamazlar.
Yazılı sınav
MADDE 11 ? (1) Yazılı sınav yapılması hÂlinde sınava, KPSS sonuclarına gore başvuran adaylardan, sınav ilanında belirtilen puan turune gore en yuksek puana sahip olandan başlanarak, atama yapılacak kadro sayısının en fazla yirmi katına kadar aday (son sıradaki adayla eşit puana sahip olanlar dÂhil) katılabilir.
Yazılı sınav konuları
MADDE 12 ? (1) Yazılı sınav, 7 nci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtilen bolumlerden mezun olanlar icin aşağıdaki konular arasından yapılır.
a) İKTİSAT GRUBU:
1) Mikro ve makro iktisat,
2) İktisat politikası,
3) Turkiye ekonomisi,
4) Uluslararası ekonomik ilişkiler ve kuruluşlar.
b) MALİYE GRUBU:
1) Kamu maliyesi,
2) Butce ve butce politikası, Turk butce sistemi,
3) Turk vergi sisteminin genel esasları,
4) Maliye politikası.
c) HUKUK GRUBU:
1) Anayasa hukuku,
2) İdare hukukunun genel esasları ve idari yargı,
3) Ceza hukuku (Genel hukumler),
4) Medeni hukuk (Başlangıc-kişiler hukuku-eşya hukuku),
5) Borclar hukuku (Genel hukumler).
c) KAMU YONETİMİ GRUBU:
1) Yonetim bilimleri,
2) Personel Yonetimi.
(2) Yazılı sınav, 7 nci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen bolumlerden mezun olanlar icin, aşağıdaki konulardan yapılır.
a) Genel yetenek ve genel kultur,
b) Mezun olunan bolumlerin mufredatı dikkate alınarak belirlenen alan bilgisi konuları.
(3) Yazılı sınavda soruların konu grupları bakımından hangi ağırlıkta değerlendirmeye tabi tutulacağına sınav duyurusunda yer verilir.
Yazılı sınavın yapılış şekli
MADDE 13 ? (1) Sınav soruları, klasik veya test usulune gore komisyon tarafından hazırlanır. Sınav sorularının hazırlanması ve cevaplarının değerlendirilmesi icin gerektiğinde oğretim uyelerinden veya konusunda uzman kamu gorevlilerinden yararlanılabilir.
(2) Yazılı sınav, İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı tarafından Komisyonun gozetim ve denetimi altında yapılır.
(3) Sınavda kopya cekenler, cekmeye teşebbus edenler veya kopya cektiği tespit edilenler hakkında tutanak duzenlenerek sınavları gecersiz sayılır.
(4) Yazılı sınav; Olcme, Secme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığına, Millî Eğitim Bakanlığına, yuksekoğretim kurumlarına veya bu konuda uzmanlaşmış diğer kamu kurum ve kuruluşlarına da yaptırılabilir. Bu durumda yazılı sınava ilişkin hususlar, Başkanlık ve ilgili kuruluş arasında protokol ile belirlenir.
Yazılı sınavın değerlendirilmesi ve sozlu sınava cağırma
MADDE 14 ? (1) Yazılı sınav, yuz tam puan uzerinden değerlendirilir, en yuksek puandan başlamak uzere sıralama yapılarak tutanağa bağlanır ve imzalanır.
(2) Yazılı sınavda başarılı sayılmak icin sınav ilanında belirtilen konu gruplarından en az elli puan alınması ve bunların ortalamasının en az yetmiş puan olması gerekir.
(3) Yazılı sınavda başarılı olanlardan en yuksek puan alan adaydan başlanarak, atama yapılacak kadro sayısının dort katını gecmemek uzere, duyuruda belirtilen sayıda aday sozlu sınava cağrılır. Son sıradaki adayla aynı puanı alan adaylar da sozlu sınava cağrılır.
Yazılı sınav sonuclarının duyurulması
MADDE 15 ? (1) Yazılı sınav sonucları, Başkanlık ilan panosu ve resmi internet sayfasında yayımlanmak suretiyle duyurulur. Ayrıca, sozlu sınava katılmaya hak kazananlara, sozlu sınavın yeri, gunu ve saatine ilişkin bilgileri iceren tebligat yapılır.
Sozlu sınav
MADDE 16 ? (1) Yalnızca sozlu sınav yapılmasına karar verilmesi hÂlinde sozlu sınava cağrılacak aday sayısı yarışma sınavı duyurusunda belirtilen atama yapılacak kadro sayısının dort katından fazla olamaz.
(2) Yazılı sınavdan sonra yapılan veya doğrudan yapılan sozlu sınavda adaylar;
a) Yazılı sınav konularına ilişkin bilgi duzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp ozetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gucu,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
c) Ozguveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kulturu,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere acıklığı,
yonlerinden ayrı ayrı puan verilmek suretiyle değerlendirilir.
(3) Adaylar, Komisyon tarafından ikinci fıkranın (a) bendi icin elli puan, (b) ila (e) bentlerinde yazılı ozelliklerin her biri icin ise onar puan uzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa gecirilir. Bunun dışında sozlu sınav ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz. Sozlu sınavda başarılı sayılmak icin, Komisyon başkan ve uyelerinin yuz tam puan uzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.
Giriş sınavının değerlendirilmesi
MADDE 17 ? (1) Başarı sırası yazılı sınav yapılması halinde yazılı ve sozlu sınav sonucunda alınan notların aritmetik ortalaması alınarak, yazılı sınav yapılmadığı takdirde sozlu sınav puanı esas alınmak suretiyle belirlenir.
(2) Adaylar, başarı sırası en yuksek adaydan başlanarak sıralamaya konulur ve başarı sırasına gore atama yapılacak kadro sayısı kadar aday asıl, giriş sınavında başarılı olmak şartıyla atama yapılacak kadro sayısının yarısını gecmemek uzere, Komisyonca belirlenecek sayıda aday ise yedek olarak tespit edilir.
(3) Adayların giriş sınavı puanlarının aynı olması halinde sırasıyla, yazılı sınav puanı ve KPSS puanı yuksek olana oncelik tanınır.
(4) İhtiyac duyulan oğrenim dallarına gore ayrı ayrı kontenjan belirlenmiş ise bu husus goz onunde bulundurulmak suretiyle asıl ve yedek listeler oluşturulur.
(5) Giriş sınavında yetmiş ve uzerinde puan almış olmak, asıl listelere giremeyen adaylar icin muktesep hak veya daha sonraki giriş sınavları icin herhangi bir oncelik hakkı teşkil etmez.
Giriş sınavı sonuclarının duyurulması
MADDE 18 ? (1) Giriş sınavı sonucları, Başkanlığın internet adresinde ilan edilir. Ayrıca, asıl ve yedek listelerde yer alan adaylara tebligat yapılır.
Uzman Yardımcılığına atama
MADDE 19 ? (1) Giriş sınavını asıl olarak kazananların, tebligatta belirtilen sure icinde, aşağıdaki belgelerle birlikte yazılı olarak yapacakları başvuru uzerine durumlarına uygun uzman yardımcısı kadrolarına atamaları yapılır.
a) Adli sicil kaydına dair yazılı beyanı,
b) Gorevini devamlı yapmaya engel olabilecek akıl hastalığı olmadığına dair yazılı beyanı,
c) Erkek adaylar icin askerlik durumuna dair yazılı beyanı,
c) Mal bildirimi,
d) 4 adet vesikalık fotoğraf.
(2) Suresi icinde gecerli bir mazereti olmaksızın muracaat etmeyen adayların atama işlemleri yapılmaz.
(3) Giriş sınavında başarılı olup ataması yapılmayanlardan veya ataması yapılıp da herhangi bir sebeple gorevden ayrılanlardan boşalan kadrolara, sınav sonuclarının ilanından itibaren altı ay icinde giriş sınavı başarı sıralamasına gore yedek listeden atama yapılabilir.
Sınav belgelerinin saklanması
MADDE 20 ? (1) Uzman yardımcısı kadrolarına atananların sınavla ilgili belgeleri ozluk dosyalarında saklanır. Atanamayanların başvuru belgeleri ise giriş sınavı sonuclarının ilanını izleyen iki ay icinde talepleri halinde ilgililere elden iade edilir.
UCUNCU BOLUM
Uzman Yardımcılığı Donemi ve Uzman Yardımcılarının Yetiştirilmesi
Uzman yardımcılığı suresi
MADDE 21 ? (1) Uzman yardımcılığı suresi en az uc yıldır.
Calışma duzeni
MADDE 22 ? (1) Uzman yardımcıları, bağlı oldukları daire başkanınca belirlenen uzmanların refakatinde ve onların gozetiminde calışırlar.
Uzman yardımcılarının yetiştirilmeleri
MADDE 23 ? (1) Uzman yardımcıları, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile 21/2/1983 tarihli ve 83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yururluğe konulan Aday Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yonetmelik hukumleri cercevesinde eğitime ve staja tabi tutulurlar.
(2) Uzman yardımcılarının yetiştirilmesi icin İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığınca diğer birimlerin goruşleri de alınmak suretiyle, uc yıllık bir sureyi kapsayan ozel calışma ve yetiştirme planı hazırlanır ve uygulanır.
(3) Calışma ve yetiştirme planı;
a) Uzman yardımcılarına, Başkanlığın gorev alanında uzmanlaşabilmeleri icin gerekli tanım, kavram, yontem ve uygulamalara ilişkin asgari temel bilgilerin ve kurumsal kulturun kazandırılmasını,
b) Mesleki mevzuat ve bu mevzuatın uygulanmasına ilişkin bilgi ve becerilerin edinilmesini, bunun icin uzman yardımcılarının birimler arasında rotasyona tabi tutulmasını,
c) Yazışma, rapor yazma, inceleme, araştırma ve denetim teknikleri konularında gerekli bilgi ve yeteneğin kazandırılmasını,
c) Bilimsel calışma ve araştırma alışkanlığının kazandırılmasını,
d) Bilgisayar ve teknoloji kullanım becerilerinin geliştirilmesini,
e) Uzmanlık mesleğinin gerektirdiği davranış ve yetkinliklerin kazandırılmasını,
f) Yabancı dil bilgilerinin geliştirilmesini,
g) Yurtici veya yurtdışında gorevleri ile ilgili konferans, seminer ve benzeri programlara katılım sağlanarak deneyim kazandırılmasını,
ğ) Kamu kurum ve kuruluşlarında gorevlendirilerek mesleki bilgilerinin artırılması ile uygulama yeteneği kazandırılmasını,
sağlamaya yonelik programları kapsar.
DORDUNCU BOLUM
Uzmanlık Tezi
Uzmanlık tezinin belirlenmesi
MADDE 24 ? (1) Uzman yardımcıları, Başkanlığın gorev alanı veya kamu yonetimi ile ilgili konularda uzmanlık tezi hazırlar.
(2) Uzman yardımcıları; aylıksız izin ile toplamı uc ayı aşan hastalık ve refakat izinleri haric olmak uzere, adaylıkta gecen sure dÂhil Başkanlıkta iki yıllık fiili hizmet suresini izleyen bir ay icinde, hazırlamak istedikleri teze ilişkin uc farklı konuyu İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığına bildirir. Tez konuları, Başkanın ya da gorevlendireceği Başkan Yardımcısının onayına sunulur. Yedi gun icinde verilecek onay ile tez konusu kesinleşmiş olur.
(3) Tez konusunun uygun bulunmaması halinde, uzman yardımcısı on beş gun icinde onay makamının onerileri doğrultusunda yeni bir tez konusu belirler. Belirlenen tez konusu aynı usulle onaya sunulur. Tez konusunun ikinci kez uygun gorulmemesi halinde, onay makamı tarafından yeni bir tez konusu re'sen belirlenir.
(4) Kesinleşen tez konusu, uzman yardımcısına tebliğ edilir.
Uzmanlık tezinin hazırlanması ve tez danışmanı
MADDE 25 ? (1) Uzmanlık tezinin, tez danışmanının rehberliğinde bilimsel esaslara uygun olarak hazırlanması, uzman yardımcısının kendi goruş ve değerlendirmeleri ile onerilerini icermesi, daha once yuksek lisans, doktora tezi veya başka bir amacla, benzer tarzda hazırlanmamış ve kullanılmamış olması gerekir. Aksi durumun tespiti halinde, tez başarısız sayılır.
(2) Tez danışmanı, tez konusunun kesinleşmesini izleyen iki ay icinde uzman yardımcısı tarafından, uzmanlar veya oğretim uyeleri arasından belirlenir ve İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığına bildirilir.
(3) Uzman yardımcısının tezini hazırlayabilmesi maksadıyla Başkanlıkca gereken imkÂn ve kolaylıklar sağlanır.
Uzmanlık tezinin teslimi
MADDE 26 ? (1) Uzmanlık tezi, tez konusunun kesinleşmesini takip eden bir yıl icinde hazırlanarak İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığına teslim edilir.
(2) Birinci fıkradaki bir yıllık surenin hesabında aylıksız izin ile toplamı uc ayı aşan hastalık ve refakat izinleri dikkate alınmaz.
(3) Gecerli bir mazereti olmaksızın suresi icinde tezini teslim etmeyen uzman yardımcılarına, bir defaya mahsus olmak uzere altı ayı aşmamak uzere ek sure verilir. Verilen ilave sure icinde de tezlerini sunmayanlar hakkında 35 inci madde hukumleri uygulanır.
Tez Değerlendirme ve Yeterlik Sınav Kurulu
MADDE 27 ? (1) Uzmanlık tezlerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi, yeterlik sınavının yapılması ile sonuclarının acıklanması ve itirazların incelenerek karara bağlanması Tez Değerlendirme ve Yeterlik Sınav Kurulu tarafından yapılır.
(2) Kurul, Başkan onayı ile daire başkanı ve daha ust seviyedeki Başkanlık yoneticileri ile Devlet Personel Uzmanları arasından belirlenen bir başkan ve dort uyeden oluşur. Ayrıca, uc yedek uye belirlenir. Kurul uye tamsayısıyla toplanır ve oy cokluğuyla karar alır. Asıl uyelerin herhangi bir sebeple toplantıya katılamamaları hÂlinde, yedek uyeler tespit sırasına gore Kurula katılırlar.
(3) Başkanlıkca luzum gorulmesi halinde, oğretim uyeleri ile Başkanlıktan veya diğer kamu idarelerinden konusunda uzman kişiler kurul uyesi olarak gorevlendirilebilirler. Ancak bu şekilde gorevlendirilecek uye sayısı ikiyi gecemez.
Tezin değerlendirilmesi
MADDE 28 ? (1) Uzmanlık tezleri, İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığınca, değerlendirilmek uzere kurul uyelerine gonderilir. Uyeler, tezleri bir ay icerisinde inceler.
(2) İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı tarafından Başkan onayı ile tespit edilen tarihte, uzman yardımcısı Kurul huzurunda tezini sozlu olarak savunur.
(3) Kurul sozlu savunmayı da goz onune alarak tezi yuz puan uzerinden değerlendirir. Tezin başarılı kabul edilebilmesi icin, başkan ve uyelerin yuz tam puan uzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması gerekir.
(4) Tezin başarısız kabul edilmesi halinde kurul tarafından her bir uyenin vermiş olduğu puanları ve tezin başarısız sayılma gerekcelerini iceren bir değerlendirme raporu hazırlanır.
(5) Tezi başarısız bulunan uzman yardımcılarına, değerlendirme raporunda yer verilen hususlara uygun olarak yeni bir tez hazırlamaları veya aynı tezi duzelterek sunmaları icin Kurul kararıyla altı ayı aşmamak uzere ilave sure verilir. İkinci defa da tezi başarısız bulunanlar hakkında 35 inci madde hukumleri uygulanır.
(6) Tezi kabul edilmekle birlikte tezde duzeltmeye gidilmesi gerektiğinin belirlenmesi durumunda, uzman yardımcısına iki ayı aşmamak uzere ilave sure verilir.
BEŞİNCİ BOLUM
Yeterlik Sınavı ve Uzmanlığa Atanma
Yeterlik sınavı
MADDE 29 ? (1) Yeterlik sınavı ile uzman yardımcılarının gorev ve yetki alanlarını ilgilendiren mevzuat ve uygulamalar ile mesleğin gerektirdiği bilgi ve nitelikleri kazanıp kazanmadıkları olculur.
(2) Yeterlik sınavı yazılı şekilde ve tez değerlendirme gununden en az yedi gun sonra olmak uzere Başkanlıkca uygun gorulecek zamanda yapılır.
Yeterlik sınavına girebilme şartları
MADDE 30 ? (1) Uzman yardımcısının yeterlik sınavına girebilmesi icin;
a) Aylıksız izin ile toplamı uc ayı aşan hastalık ve refakat izinleri haric Başkanlıkta en az uc yıl fiilen calışmış olması,
b) Uzmanlık tezlerinin başarılı kabul edilmesi,
şartları aranır.
Yeterlik sınav konuları
MADDE 31 ? (1) Yeterlik sınavı, 7 nci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtilen bolumlerden mezun olanlar icin aşağıdaki konulardan yapılır:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu (30 puan),
b) 2914 sayılı Yuksekoğretim Personel Kanunu, 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu, 926 sayılı Turk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ve 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararname (20 puan),
c) 27/9/1984 tarihli ve 3046 sayılı Kanun, 189 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Yurtdışı Teşkilatı Hakkında Kanun Hukmunde Kararname (10 puan),
c) 190 sayılı Genel Kadro ve Usulu Hakkında Kanun Hukmunde Kararname ve Yonetmeliği (10 puan),
d) 4688 sayılı Kamu Gorevlileri Sendikaları ve Toplu Sozleşme Kanunu (5 puan),
e) 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Gorevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun (5 puan),
f) 217 sayılı Devlet Personel Başkanlığı Kuruluş ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname (5 puan),
g) Yeterlik sınavı tarihinden en az 3 ay once Başkanlıkca tespit edilen ve uzman yardımcılarına bildirilen diğer mevzuat (15 puan).
(2) Yeterlik sınavı, 7 nci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen bolumlerden mezun olanlar icin aşağıdaki konular arasından yapılır:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu (10 puan),
b) 190 sayılı Genel Kadro ve Usulu Hakkında Kanun Hukmunde Kararname ve Yonetmeliği (10 puan),
c) 2914 sayılı Yuksekoğretim Personel Kanunu, 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu, 926 sayılı Turk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ve 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararname (20 puan),
c) 217 sayılı Devlet Personel Başkanlığı Kuruluş ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname (5 puan),
d) Mezun olunan bolumlerin mufredatı dikkate alınarak belirlenen alan bilgisi konuları (40 puan),
e)Yeterlik sınavı tarihinden en az 3 ay once Başkanlıkca tespit edilen ve uzman yardımcılarına bildirilen diğer mevzuat (15 puan).
Yeterlik sınavının yapılması
MADDE 32 ? (1) Yeterlik sınavının yapılması ile sonuclarının değerlendirilmesi ve itirazların incelenerek karara bağlanması Kurul tarafından yapılır.
(2) Yeterlik sınav soruları, klasik ve/veya test usulune gore kurul tarafından hazırlanır. Sınav sorularının hazırlanması ve cevaplarının değerlendirilmesi icin gerektiğinde oğretim uyelerinden veya konusunda uzman kamu personelinden yararlanılabilir.
(3) Sınavda kopya cekenler, cekmeye teşebbus edenler veya kopya cektiği tespit edilenler hakkında tutanak duzenlenir ve sınavları gecersiz sayılır.
Yeterlik sınavının değerlendirilmesi
MADDE 33 ? (1) Yeterlik sınavında başarılı sayılmak icin yuz tam puan uzerinden en az yetmiş puan almak gerekir.
(2) Yeterlik sınavında başarılı olamayan veya sınava girmeye hak kazandığı halde gecerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara, bir yıl icinde ikinci kez sınav hakkı verilir. Yeterlik sınavında ikinci defa başarısız olan veya gecerli bir mazereti olmaksızın ikinci sınav hakkını kullanmayanlar hakkında 35 inci madde hukumleri uygulanır.
Uzmanlığa atanma
MADDE 34 ? (1) Uzman yardımcısının uzman olarak atanabilmesi icin;
a) Yeterlik sınavında başarılı olması,
b) Uzman yardımcılığı donemi icinde alınmış olmak kaydıyla KPDS'den asgari (C) duzeyinde veya dil yeterliği bakımından buna denkliği kabul edilen ve uluslararası gecerliliği bulunan başka bir belgenin, yeterlik sınavı tarihinden itibaren en gec iki yıl icerisinde ibraz edilmesi,
şartları aranır.
Meslekten cıkarılma
MADDE 35 ? (1) Verilen ek sure icinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler, ikinci yeterlik sınavında da başarı gosteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar ile suresi icinde yabancı dil yeterliliği şartını yerine getirmeyenler, uzman yardımcısı unvanını kaybederler ve Başkanlıkta durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara atanırlar.
ALTINCI BOLUM
Uzman ve Uzman Yardımcılarının Gorev, Yetki ve Sorumlulukları
Uzmanların gorev ve yetkileri
MADDE 36 ? (1) Uzmanların gorev ve yetkileri şunlardır:
a) Biriminin gorev alanına giren konularda yurutulen calışmaların gerektirdiği hizmetleri yapmak,
b) 217 sayılı Devlet Personel Başkanlığı Kuruluş ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname kapsamındaki kamu kurum ve kuruluşlarında Başkanlığın gorev alanına giren konularda araştırma ve inceleme yapmak, uygulamayı izlemek ve denetlemek,
c) Başkanlığın stratejik planında belirtilen politika, amac ve hedefleri gercekleştirmeye yonelik calışmalar yapmak,
c) Mesleki mevzuat ve yayınları takip etmek, gerektiğinde bunlara ilişkin ozet ve eleştirileri kapsayan rapor hazırlamak,
d) Başkanlığın calışma alanı ile ilgili olarak yurtici ve yurtdışında konferans, seminer ve eğitim programlarına katılmak,
e) Uzman yardımcılarının yetiştirilmesine, bilgi ve tecrubelerinin geliştirilmesine yardımcı olmak,
f) Başkanlıkca verilecek benzeri nitelikteki gorevler ile mevzuatta ongorulen diğer gorevleri yapmak.
Uzman yardımcılarının gorev ve yetkileri
MADDE 37 ? (1) Uzman yardımcılarının gorev ve yetkileri şunlardır:
a) Biriminin gorev alanına giren konularda yurutulen calışmaların gerektirdiği hizmetleri yapmak,
b) Uzmanlarca yapılacak araştırma, inceleme, denetleme ve diğer calışmalara katılmak ve gerektiğinde tek başına araştırma ve inceleme yapmak,
c) Mesleki mevzuat ve yayınları takip etmek, gerektiğinde bunlara ilişkin ozet ve eleştirileri kapsayan rapor hazırlamak,
c) Başkanlığın calışma alanı ile ilgili olarak konferans, seminer ve eğitim programlarına katılmak,
d) Amirleri veya amirleri tarafından belirlenen uzmanlarca verilecek benzeri nitelikteki gorevleri yapmak.
Uzman ve uzman yardımcılarının sorumlulukları
MADDE 38 ? (1) Başkanlıkca yurutulen asli ve surekli hizmetlerin gerektirdiği uzmanlık calışmaları, daire başkanlıkları ile Başkan onayıyla oluşturulacak calışma grupları bunyesinde yurutulur.
(2) Uzmanlar ve uzman yardımcıları, uzmanlık gerektiren calışmaların ve gorevlerin Başkanlık talimatları doğrultusunda mevzuata, plan ve programlara uygun olarak, suresinde ve eksiksiz yerine getirilmesinden, hizmetlerin adil, verimli ve etkin sunulmasından Başkana ve bağlı bulundukları birim amirlerine karşı sorumludurlar.
(3) Uzman ve uzman yardımcıları, uzmanlık mesleğinin gerektirdiği itibar ve guven duygusunu sarsacak ve etik ilkelere aykırı duşecek nitelikte davranışlarda bulunamazlar.
YEDİNCİ BOLUM
İnceleme ve Denetim
İnceleme ve denetim yetkisi
MADDE 39 ? (1) Uzmanlar, 217 sayılı Devlet Personel Başkanlığı Kuruluş ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin kapsamına dahil kurum ve kuruluşlarda, Başkanlığın gorev alanına giren butun konularda araştırma ve inceleme yapmaya, uygulamayı takip ve denetlemeye, bu maksatla her turlu evrakın tetkikine yetkilidirler.
(2) Uzmanlar, hizmetin gereği olarak kamu kurum ve kuruluşlarında inceleme, araştırma ve denetim yapılmasını gerekcesiyle birlikte birim amirleri kanalıyla Başkanlığa onerebilirler.
(3) Uzmanlara araştırma, inceleme ve denetleme yetkisini gosteren bir kimlik cuzdanı verilir.
Gorevlendirme
MADDE 40 ? (1) Uzmanlar, Başkanlığın yurutmekle yukumlu olduğu gorevleri yerine getirmek uzere kurum ve kuruluşlarda yapacakları inceleme, araştırma ve denetimler icin Başkan veya Başkanlığın bağlı olduğu Bakan onayıyla gorevlendirilirler.
Resmi muhur
MADDE 41 ? (1) Uzmanlardan 217 sayılı Devlet Personel Başkanlığı Kuruluş ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin kapsamına dahil kurum ve kuruluşlar nezdinde inceleme ve denetim ile gorevlendirilenlere, bu gorevlerde bulundukları surece resmi muhur verilir.
(2) İnceleme ve denetim gorevleri sona erenler, muhurlerini birimlerine iade ederler.
Duzenlenecek raporlar
MADDE 42 ? (1) İnceleme ve denetim işlerinde gorevlendirilen uzmanlarca;
a) İnceleme ve denetim sonucunda noksan veya hatalı olduğu tespit edilen ve duzeltilmesi istenen işlemler hakkında cevaplı rapor,
b) İnceleme ve denetim neticesinde tetkik edilen konularla ilgili olarak araştırma ve inceleme raporu,
duzenlenir.
SEKİZİNCİ BOLUM
Uzman ve Uzman Yardımcılarının Eğitimi
Hizmet ici eğitim
MADDE 43 ? (1) Başkanlık, uzman ve uzman yardımcıları icin uygun bulacağı zamanlarda ilgili birim amirlerinin teklifi uzerine veya doğrudan hizmet ici eğitim programları duzenleyebilir.
(2) Eğitimler Başkanlık personeli tarafından verilebileceği gibi ihtiyac duyulması halinde oğretim uyeleri ile diğer kamu idarelerinin personelinden de faydalanılabilir. Eğitimler, Başkanlıkca gerek gorulmesi halinde hizmet satın alınması yoluyla da yaptırılabilir.
Yurtdışında eğitim
MADDE 44 ? (1) Uzmanlar, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurtdışına Gonderilecek Devlet Memurları Hakkında Yonetmelik hukumleri cercevesinde araştırma yapmak, mesleki bilgi ve gorgulerini arttırmak, lisansustu eğitim yapmak amacıyla yurtdışına gonderilebilirler.
DOKUZUNCU BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
İtiraz
MADDE 45 ? (1) Giriş sınavı ile tez ve yeterlik sınav sonuclarına yedi gun icinde itiraz edilebilir. İtirazlar, ilgisine gore komisyon veya kurul tarafından yedi gun icerisinde sonuclandırılır.
Sekretarya hizmetleri
MADDE 46 ? (1) Giriş sınavı, tez ve yeterlik sınavına ilişkin hizmetler ile komisyon ve kurulun sekretarya hizmetleri İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığınca yurutulur.
Kariyer dışı uzman atanamayacağı
MADDE 47 ? (1) Uzman ve uzman yardımcısı kadrolarına, bu Yonetmelik hukumleri dışında atama yapılamaz.
Uzmanlığa yeniden atama
MADDE 48 ? (1) Uzman unvanını kazandıktan sonra herhangi bir sebeple Başkanlıktaki gorevinden ayrılanlardan yeniden atanmak isteyenler, Başkanlıkca uygun gorulmesi halinde, boş kadro ve ihtiyac durumuna gore durumlarına uygun uzman kadrolarına atanabilirler.
Hukum bulunmayan haller
MADDE 49 ? (1) Bu Yonetmelikte hukum bulunmayan hallerde, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 217 sayılı Devlet Personel Başkanlığı Kuruluş ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname, 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yururluğe konulan Kamu Gorevlerine İlk Defa Atanacaklar İcin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yonetmelik ile diğer ilgili mevzuat hukumleri uygulanır.
Yururlukten kaldırılan mevzuat
MADDE 50 ? (1) 2/11/2002 tarihli ve 24924 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Devlet Personel Uzman Yardımcılığı ve Uzmanlığı Sınav, Gorev, Yetki, Calışma Usul ve Esasları Hakkında Yonetmelik yururlukten kaldırılmıştır.
Mevcut uzman ve uzman yardımcıları
GECİCİ MADDE 1 ? (1) Bu Yonetmeliğin yayımı tarihinde uzman ve uzman yardımcısı olarak gorevde bulunanların kazanılmış hakları saklıdır.
(2) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun gecici 39 uncu maddesinin yururluğe girdiği 2/11/2011 tarihinde Başkanlıkta uzman yardımcısı kadrosunda bulunanların tezleri, yeterlik sınavları ve uzmanlık kadrolarına atanmaları, onceki Yonetmelik hukumlerine gore sonuclandırılır.
Yururluk
MADDE 51 ? (1) Bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 52 ? (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Devlet Personel Başkanlığının bağlı olduğu Bakan yurutur.