
18 Ocak 2013 CUMA
Resmî Gazete
Sayı : 28532
YONETMELİK
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığından:
6284 SAYILI AİLENİN KORUNMASI VE KADINA KARŞI ŞİDDETİN
ONLENMESİNE DAİR KANUNA İLİŞKİN
UYGULAMA YONETMELİĞİ
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yonetmelik, şiddete uğrayan veya şiddete uğrama tehlikesi bulunan kadınlar, cocuklar, aile bireyleri ve tek taraflı ısrarlı takip mağduru olan kişilerin korunması ve bu kişilere yonelik şiddetin onlenmesi ile şiddet uygulayan veya uygulama ihtimali olan kişiler hakkında şiddetin onlenmesine yonelik tedbirler ile bu tedbirlerin alınması ve uygulanmasına ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yonetmelik, 8/3/2012 tarihli ve 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Onlenmesine Dair Kanunun 22 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu Yonetmelikte gecen;
a) Aydınlatılmış rıza: Korunan kişinin kendisi hakkında verilebilecek tedbir kararının anlayabileceği bir bicimde sebepleri, aşamaları ve sonucları hakkında acıklama yapılarak bilgilendirilmesi ve ozgur iradesi ile bu hususların tamamını anlayıp kabul ettiğine dair yazılı beyanını,
b) Bakanlık: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığını,
c) Gecikmesinde sakınca bulunan hal: Kolluk tarafından yapılacak tahkikat ve risk değerlendirilmesi sonucunda, derhal işlem yapılmadığı takdirde, şiddet eyleminin onlenememesi, kişinin can guvenliği, hak ve hurriyetlerinin korunmasının tehlikeye girmesi, korunan kişinin zarar gormesi, şiddet eyleminin iz, eser, emare ve delillerinin kaybolması, şiddet uygulayanın kacması veya kimliğinin tespit edilememesi gibi ihtimallerin ortaya cıkması ve resen veya ilgilinin talebi uzerine mulki amirden ya da hÂkimden karar almak icin yeterince vakit bulunamaması halini,
c) Gecici koruma: Hayati tehlikesi bulunan şiddet mağdurunun kolluk tarafından gerektiğinde her turlu teknik cihaz ve donanımlarla, yirmidort saat esasına gore kesintisiz olarak, şiddet uygulayan veya uygulama tehlikesi bulunan kişilerden gelebilecek tehlikelerden korunması amacıyla yerine getirilen tedbiri,
d) Genel Mudurluk: Kadının Statusu Genel Mudurluğunu,
e) HÂkim: Aile mahkemesi hÂkimini,
f) Hayati tehlike: Bir kimsenin olumle sonuclanabilecek bir şiddet olayına maruz kalması ya da kalma ihtimalinin bulunması halini,
g) İhbar ve şikÂyet: İhbar, ucuncu kişiler tarafından ilgili makam veya mercilere olayın yazılı, sozlu veya başka bir suretle bildirilmesini; şikÂyet, şiddet mağdurunun şiddet veya şiddet tehlikesi halinde ilgili makam veya mercilere muracaat etmesini,
ğ) Kanun: 8/3/2012 tarihli ve 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Onlenmesine Dair Kanunu,
h) Kolluk: Polis, jandarma ve sahil guvenlik birimlerini,
ı) Kolluk amiri: Hakkında tedbir kararı verilen kişilerin yerleşim yeri veya bulunduğu ya da tedbirin uygulanacağı yerdeki Jandarma Genel Komutanlığı, Emniyet Genel Mudurluğu ve Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından atamalarındaki usule gore konu ile yetkili ve gorevli kolluk biriminin komutanını/amirini,
i) Konukevi: Fiziksel, duygusal, cinsel, ekonomik veya sozlu istismara veya şiddete uğrayanların, şiddetten korunması, psiko-sosyal ve ekonomik sorunlarının cozulmesi, guclendirilmesi ve bu donemde şiddet mağdurlarının varsa cocukları ile birlikte ihtiyaclarının da karşılanmak suretiyle gecici sureyle kalabilecekleri ve konukevi, sığınmaevi, kadın sığınağı, kadınevi, şefkatevi ve benzeri adlarla acılan yatılı sosyal hizmet kuruluşunu,
j) Korunan kişi: Tedbir kararı kapsamında korunan şiddet mağdurunu ve varsa beraberindeki cocukları, aile bireylerini ve tek taraflı ısrarlı takip mağdurunu,
k) Koruyucu tedbir kararı: Kanun kapsamında belirtilen merciler tarafından korunan kişi hakkında olayın niteliği dikkate alınarak hukmedilecek tedbirlere ilişkin kararı,
l) Mudurluk: Aile ve Sosyal Politikalar il veya ilce mudurluğunu,
m) Şiddet: Kişinin, fiziksel, cinsel, psikolojik veya ekonomik acıdan zarar gormesiyle veya acı cekmesiyle sonuclanan veya sonuclanması muhtemel hareketleri, buna yonelik tehdit ve baskıyı ya da ozgurluğun keyfî engellenmesini de iceren, toplumsal, kamusal veya ozel alanda meydana gelen fiziksel, cinsel, psikolojik, sozlu veya ekonomik her turlu tutum ve davranışı,
n) Şiddet mağduru: Mutekabiliyet ilkesi cercevesinde uyruğuna bakılmaksızın, Kanunda şiddet olarak tanımlanan tutum ve davranışlara doğrudan veya dolaylı olarak maruz kalan ya da kalma tehlikesi bulunan kişiyi ve şiddetten etkilenen veya etkilenme tehlikesi bulunan kişiyi,
o) Şiddet Onleme ve İzleme Merkezi (ŞONİM): Şiddetin onlenmesi ile koruyucu ve onleyici tedbirlerin etkin bir bicimde uygulanmasına yonelik guclendirici ve destekleyici danışmanlık, rehberlik, yonlendirme ve izleme hizmetlerinin verildiği, yeterli ve gerekli personelin gorev yaptığı ve tercihen kadın personelin istihdam edildiği, calışmaların yedi gun yirmidort saat esasına gore yurutulduğu merkezi,
o) Şiddet uygulayan: Kanunda şiddet olarak tanımlanan tutum ve davranışları uygulayan veya uygulama tehlikesi bulunan kişiyi,
p) Onleyici tedbir kararı: Kanunda belirtilen merciler tarafından şiddet uygulayan veya uygulama tehlikesi bulunan kişi hakkında, olayın niteliği dikkate alınarak hukmedilecek tedbirlere ilişkin kararı,
r) ŞikÂyet mercileri: Kolluğu, mulki amiri, Cumhuriyet başsavcılığını, hÂkimi, Bakanlığın ilgili birimlerini,
s) Tedbir kararı: Kanun kapsamında, şiddet mağduru ve şiddet uygulayan hakkında hÂkim, mulkî amir veya kolluk tarafından, talep veya ihbar uzerine ya da resen verilecek kararı,
ş) Tek taraflı ısrarlı takip: Aralarında aile bağı veya ilişki bulunup bulunmadığına bakılmaksızın, şiddet uygulayanın, şiddet mağduruna yonelik olarak, guvenliğinden endişe edecek şekilde fiziki veya psikolojik acıdan korku ve caresizlik duygularına sebep olacak bicimde, iceriği ne olursa olsun fiili, sozlu, yazılı olarak ya da her turlu iletişim aracını kullanarak ve baskı altında tutacak her turlu tutum ve davranışı,
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
İhbar ve ŞikÂyet
İhbar ve şikÂyet
MADDE 4 – (1) Kişinin, şiddete uğraması veya şiddete uğrama tehlikesi altında bulunması halinde herkes durumu yazılı, sozlu veya başka bir suretle ilgili makam ve mercilere ihbar edebilir. Şiddet veya şiddete uğrama tehlikesinden haberdar olan kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ise durumu derhal, şikÂyet mercilerine bildirmek zorundadır.
(2) Şiddet mağduru, şiddet veya şiddete uğrama tehlikesine maruz kalması halinde durumu şikÂyet mercilerine yazılı, sozlu veya başka bir şekilde bildirebilir.
(3) ŞikÂyet mercileri Kanun kapsamındaki gorevlerini gecikmeksizin yerine getirmekle yukumludur.
(4) Mudurluk veya ŞONİM'e yapılan şikÂyet ve ihbarlar, bunlar tarafından olayın ozelliğine gore, kolluğa, mulki amire, Cumhuriyet başsavcılığına veya hÂkime gecikmeksizin bildirilir.
(5) Sozlu yapılan şikÂyet ve ihbarlar derhal tutanağa gecirilir.
Yapılacak işlemler
MADDE 5 – (1) Kolluk, kendisine yapılan ihbar veya şikÂyet uzerine genel hukumler doğrultusunda gerekli işlemleri yapar. Gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Kanun kapsamında almış olduğu koruyucu ve onleyici tedbirleri onaylanmak uzere tedbirin niteliğine gore mulki amire veya hÂkime sunar. Kolluk, kendisine intikal eden her olay hakkında gecikmeksizin en seri vasıtalarla ŞONİM'e bilgi verir.
(2) Cumhuriyet başsavcılığı, yapılan ihbar ve şikÂyet uzerine evrakın bir orneğini ivedilikle olayın niteliğine gore uygulanabilecek olan koruyucu veya onleyici tedbir hakkında karar verilmek uzere hÂkime veya mulki amire gonderir.
(3) Mulki amire yapılan ihbar veya şikÂyet uzerine Kanunun 3 uncu maddesinde belirtilen koruyucu tedbirlerden birine, birkacına veya uygun gorulecek benzer tedbirlere karar verilebilir. Ayrıca mulki amir olayın niteliğine gore şikÂyet veya ihbarı, kolluğa veya Cumhuriyet başsavcılığına bildirir.
(4) HÂkim veya mulki amir tarafından verilen kararlar ivedilikle ŞONİM'e bildirilir.
UCUNCU BOLUM
Tedbir Kararları
Mulkî amir tarafından verilecek koruyucu tedbir kararları
MADDE 6 – (1) Kanun kapsamında korunan kişilerle ilgili olarak aşağıdaki tedbirlerden birine, birkacına veya uygun gorulecek benzer tedbirlere delil veya belge aranmaksızın mulkî amir tarafından ilgilinin talebi, Bakanlık veya kolluk gorevlilerinin başvurusu uzerine ya da resen karar verilebilir:
a) Kendisine ve gerekiyorsa beraberindeki cocuklara, bulunduğu yerde veya başka bir yerde uygun barınma yeri sağlanması,
b) Diğer kanunlar kapsamında yapılacak yardımlar saklı kalmak uzere, gecici maddi yardım yapılması,
c) Psikolojik, meslekî, hukukî ve sosyal bakımdan rehberlik ve danışmanlık hizmeti verilmesi,
c) Hayatî tehlikesinin bulunması hÂlinde, ilgilinin talebi uzerine veya resen gecici koruma altına alınması,
d) Gerekli olması hÂlinde, korunan kişinin cocukları varsa calışma yaşamına katılımını desteklemek uzere dort ay, kişinin calışması hÂlinde ise iki aylık sure ile sınırlı olmak kaydıyla, on altı yaşından buyukler icin her yıl belirlenen aylık net asgari ucret tutarının yarısını gecmemek ve belgelendirilmek şartıyla Bakanlık butcesinin ilgili tertibinden karşılanmak suretiyle kreş imkÂnının sağlanması.
Barınma yerinin sağlanması
MADDE 7 – (1) Hakkında barınma yeri sağlanmasına karar verilen kişiler, Bakanlığa ait veya Bakanlığın gozetim ve denetimi altında bulunan yerlerde; barınma yerlerinin yetersiz kaldığı hÂllerde ise mulkî amirin, acele hÂllerde kolluğun veya Bakanlığın talebi uzerine kamu kurum ve kuruluşlarına ait sosyal tesis, yurt veya benzeri yerlerde guvenli nakli sağlanıncaya kadar gecici olarak barındırılır.
(2) Korunan kişi varsa beraberindeki cocukları ile birlikte ŞONİM tarafından Bakanlığa bağlı veya Bakanlığın denetimi altında bulunan barınma yerlerine guvenli nakli sağlanıncaya kadar, bedeli odenerek ve gecici barınmanın sağlandığı yer kolluğu tarafından kişinin guvenliği sağlanarak sosyal tesis, yurt ve benzeri yerlerde gecici olarak barındırılır. Barınma ve iaşe giderleri, ŞONİM tarafından odenir. Korunan kişinin yerleştirildiği yere ilişkin bilgi ŞONİM'e bildirilir. ŞONİM kişinin talebini de dikkate alarak uygun ilk kabul birimi veya konukevi hizmeti verilecek yeri belirler ve korunan kişinin buraya yerleştirilmesini sağlar.
(3) Korunan kişi ve beraberindeki cocukların hayati tehlikesinin bulunması halinde konukevi, ilk kabul birimi veya diğer tesislere guvenli bir şekilde yerleştirilmesine kolluk tarafından refakat edilir. ŞONİM tarafından il ici ve il dışı nakillerde ulaşım icin arac tahsis edilir ve ulaşım giderleri ile korunan kişinin zorunlu giderleri karşılanır.
(4) Barınma yeri sağlanması tedbirinin kolluk amirince uygulandığı veya korunan kişinin kollukta bulunduğu hallerde, kolluk tarafından kişi ŞONİM'e ivedilikle ulaştırılır. Bunun mumkun olmaması halinde barınma ve iaşe giderleri Bakanlık butcesinin ilgili tertibinden karşılanmak uzere kendisine ve beraberindekilere gecici barınma imkÂnı, ikinci fıkrada belirtilen şekilde sağlanır.
(5) Mulki amirin veya kolluk amirinin kararı ile kamu kurum ve kuruluşlarına ait barınma yerlerine getirilen şiddet mağduru, başka herhangi bir karar veya onay aranmaksızın barınma yerine derhal kabul edilir.
(6) Resen hakkında barınma yeri sağlanması tedbirine karar verilen kişinin barınma yerinde kalmak istememesi halinde aydınlatılmış rızası alınarak kalmak istediği yere ŞONİM tarafından ulaştırılır. Kişinin hayati tehlikesinin bulunması halinde kolluk refakati talep edilir.
Gecici maddi yardım yapılması
MADDE 8 – (1) Korunan kişi hakkında Kanunun 17 nci maddesi uyarınca gecici maddi yardım yapılır.
(2) Tedbir kararı, ilgiliye tefhim veya tebliğ edilir ve yerine getirilmek uzere ŞONİM'e gonderilir.
(3) Gecici maddi yardım kararı ile on altı yaşından buyukler icin her yıl belirlenen aylık net asgari ucret tutarının otuzda birine kadar gunluk odeme yapılır. Korunan kişinin birden fazla olması hÂlinde, ilave her bir kişi icin bu tutarın yuzde yirmisi oranında ayrıca odeme yapılır. Ancak, odenecek tutar hicbir şekilde belirlenen gunluk odeme tutarının bir bucuk katını gecemez. Korunan kişilere barınma yeri sağlanması hÂlinde bu fıkrada belirlenen tutarlar yuzde elli oranında azaltılarak uygulanır.
(4) Gecici maddi yardım, korunan kişinin kimlik numarası ve banka hesap numarası beyanına istinaden, kararın ŞONİM'e tebliğ edilmesini muteakiben hazırlanan bordro ile odenir. Bordro, her ayın onbeşinde ve otuzunda duzenlenerek tahakkuk eden meblağ ilgililerin banka hesabına yatırılır. Aynı tedbir kararında birden fazla kişi hakkında gecici maddi yardım yapılmasına dair karar verilmesi halinde bu kişiler aynı bordroda gosterilir ve odemeler aynı banka hesap numarasına yapılır. Odeme evrakına karar orneği eklenir. Gecici maddi yardıma dair odemelere kararın gecerliliği suresince devam edilir. Gecici maddi yardım yapılmasının kaldırılmasına ya da değiştirilmesine karar verilmesi halinde kararın gecerli olduğu gun uzerinden hesaplanarak odeme yapılır. Korunan kişiye elden odeme yapılmaz.
(5) Gecici maddi yardımlar icin yapılan odemeler, Bakanlık butcesine, gecici maddi yardımlar icin konulan odenekten karşılanır. Gecici maddi yardıma ilişkin odemelerin geri alımı 42 nci maddede belirtilen esaslara gore yapılır.
(6) Diğer Kanunlara gore yapılan yardımlar, gecici maddi yardım yapılması tedbirine karar verilmesine engel olmaz.
(7) Bu madde kapsamında yapılan odemeler, gelir vergisi ile veraset ve intikal vergisinden, bu odemeler icin duzenlenen kÂğıtlar ise damga vergisinden istisnadır.
Rehberlik ve danışmanlık hizmeti
MADDE 9 – (1) Korunan kişiye, kişinin psikolojik ve sosyo-ekonomik durumu değerlendirilerek, hakları, destek alabileceği kurumlar, meslek edindirme kurslarına katılmasına yonelik faaliyetlerde bulunmayı da kapsayacak şekilde iş bulma ve benzeri konularda gelişmesi ve uyum sağlaması, gerekli olan secimleri, yorumları, planları yapması ve kararları vermesine yarayacak bilgi ve becerileri kazandırmak ve psikolojik destek sağlamak uzere ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile işbirliği icerisinde gerekli hizmetler verilir.
(2) Korunan kişinin hukuki rehberliğe ihtiyacı olması halinde 48 inci madde ile duzenlenen davalara mudahil olmayı da iceren gerekli destek ve danışmanlık hizmeti verilir.
(3) Bu hizmetlerin yerine getirilmesinde koordinasyon ŞONİM tarafından sağlanır.
Gecici koruma altına alınma
MADDE 10 – (1) Mulkî amir veya gecikmesinde sakınca bulunan hallerde kolluk amiri tarafından, olayın niteliği, şikÂyet ve ihbar goz onunde bulundurularak şiddet mağdurunun hayati tehlikesinin bulunması halinde ilgilinin talebi uzerine veya resen gecici koruma altına alma tedbiri verilir.
(2) Gecici koruma altına alınma tedbir kararının yerine getirilmesinden, hakkında koruyucu tedbir kararı verilen kişilerin yerleşim yeri, bulunduğu veya tedbirin uygulanacağı yerdeki kolluk gorevli ve yetkilidir. Korunan kişi acil durumlarda hemen, diğer hallerde ise yirmidort saat oncesinden gideceği yere ilişkin olarak gorevli ve yetkili kolluğa bilgi verir. Kolluk tarafından korunan kişinin gideceği yerdeki kolluk gecikmeksizin haberdar edilir ve tedbir kararı uygulanmaya devam olunur.
(3) Korunan kişinin ne şekilde koruma altına alınacağı, şiddet mağduruna yonelik muhtemel tehdit ve risk goz onune alınarak şiddet mağduru ve şiddet uygulayanın durumunun değerlendirilmesi suretiyle 11/11/2008 tarihli ve 27051 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Cumhuriyet Başsavcılıkları ve Mahkemelerce Alınacak Tanık Koruma Tedbirlerine İlişkin Esas ve Usuller Hakkında Yonetmelikte yer alan fiziki koruma tedbirleri hÂkim veya mulki amir tarafından, gecikmesinde sakınca bulunan hallerde kolluk tarafından belirlenir.
(4) Korunan kişiye, gecici koruma kararının kapsam ve iceriği, şiddet veya şiddete uğrama tehlikesinin varlığı halinde arayabileceği telefon numaraları, kolluğun sorumlulukları, hangi durumlarda kolluğa bilgi vermesi gerektiği, hangi kolluk biriminin gecici koruma hizmetinden sorumlu olduğu ve benzeri hususlar, kolluk tarafından acıklanarak tutanağa gecirilir ve tebliğ edilir.
Kreş imkÂnı sağlanması
MADDE 11 – (1) Cocuk sahibi olan korunan kişinin calışmaması halinde, calışma yaşamına katılımını desteklemek uzere dort ay, calışması hÂlinde ise iki aylık sure ile sınırlı olmak, on altı yaşından buyukler icin her yıl belirlenen aylık net asgari ucret tutarının yarısını gecmemek ve belgelendirilmek şartıyla Bakanlık butcesinin ilgili tertibinden karşılanmak uzere kreş imkÂnı sağlanması tedbiri verilir.
(2) Korunan kişi, cocuğun kamuya ait veya ozel kreşe kaydedildiğine veya kreşe devam ettiğine dair belge ile aylık kreş bedelini gosterir belgeyi Mudurluğe ibraz eder. Mudurluk birinci fıkra uyarınca gerekli işlemleri yerine getirir ve hizmetin alınması suresi uzerinden aylık olarak odeme yapar. Cocuk bir aydan daha kısa bir sure faydalanmış ise hizmet aldığı gun uzerinden odeme yapılır.
(3) Kreş bedelinin birinci fıkrada belirtilen tutardan az olması halinde belgedeki tutar, fazla olması halinde ise birinci fıkrada belirtilen tutar odenir. Bu odemeler Mudurluk tarafından kreşe yapılır.
(4) Kreş imkÂnı sağlanmasına dair tedbirin suiistimalinin oğrenilmesi halinde odenen meblağ korunan kişiden tahsil edilir.
HÂkim tarafından verilecek koruyucu tedbir kararları
MADDE 12 – (1) Kanun kapsamında korunan kişilerle ilgili olarak hÂkim tarafından, ilgilinin talebi, Bakanlık veya kolluk gorevlilerinin ya da Cumhuriyet savcısının başvurusu uzerine veya resen, şiddetin uygulandığı hususunda delil veya belge aranmaksızın aşağıdaki koruyucu tedbirlerden birine, birkacına veya olayın ozelliğine gore mulki amir tarafından alınabilecek tedbirler de dÂhil olmak uzere, uygun gorulecek benzer tedbirlere karar verilebilir:
a) İş yerinin değiştirilmesi.
b) Kişinin evli olması hÂlinde muşterek yerleşim yerinden ayrı yerleşim yeri belirlenmesi.
c) 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı Turk Medenî Kanunundaki şartların varlığı hÂlinde ve korunan kişinin talebi uzerine tapu kutuğune aile konutu şerhi konulması.
c) Korunan kişi bakımından hayatî tehlikenin bulunması ve bu tehlikenin onlenmesi icin diğer tedbirlerin yeterli olmayacağının anlaşılması hÂlinde ve ilgilinin aydınlatılmış rızasına dayalı olarak 27/12/2007 tarihli ve 5726 sayılı Tanık Koruma Kanununa gore kimlik ve ilgili diğer bilgi ve belgelerinin değiştirilmesi.
İşyerinin değiştirilmesi
MADDE 13 – (1) HÂkim tarafından, korunan kişinin tabî olduğu ilgili mevzuat hukumlerine gore, talebinin bulunması halinde veya onayı alınmak suretiyle işyerinin bulunduğu il icinde ya da il dışında değiştirilmesine karar verilebilir.
(2) Karar hÂkim tarafından, korunan kişi bakımından en uygun koşullar goz onune alınarak yerine getirilmek uzere korunan kişinin iş yerine tebliğ edilir.
(3) Karar yetkili kurum veya kişi tarafından yerine getirilir. İş yeri değiştirilmesine dair tedbir kararının kaldırılması halinde de karar işyerine tebliğ edilir.
Ayrı yerleşim yeri belirlenmesi
MADDE 14 – (1) HÂkim tarafından, korunan kişinin talebi uzerine kişinin evli olması hÂlinde muşterek yerleşim yerinden ayrı bir yerleşim yeri belirlenebilir.
(2) Hakkında ayrı yerleşim yeri belirlenmesine dair tedbir kararı verilen kişinin muracaatı uzerine, nufus mudurluğu tarafından kişinin talebine uygun olarak adresle ilgili işlemler yerine getirilir.
Aile konutu şerhi
MADDE 15 – (1) HÂkim tarafından, Turk Medenî Kanunundaki şartların varlığı hÂlinde ve korunan kişinin talebi uzerine tapu kutuğune, aile konutu şerhi konulması kararı verilebilir.
(2) Karar, hÂkim tarafından ivedilikle yerine getirilmek uzere ilgili tapu sicil mudurluğune gonderilir.
Kimlik ve diğer bilgi ve belgelerin değiştirilmesi
MADDE 16 – (1) Kimlik ve diğer bilgi ve belgelerin değiştirilmesi tedbiri, hÂkim tarafından, korunan kişinin hayati tehlikesinin bulunması ve bu tehlikenin onlenmesi icin diğer tedbirlerin yeterli olmayacağının anlaşılması hÂlinde, ilgilinin aydınlatılmış rızasına dayanılarak Tanık Koruma Kanunu hukumlerine gore verilen tedbir kararıdır.
(2) Karar, İcişleri Bakanlığınca gereği yerine getirilmek uzere hÂkim tarafından Cumhuriyet başsavcılığına gonderilir.
(3) Cumhuriyet başsavcılığınca bu karar İcişleri Bakanlığına ivedilikle gonderilir. Karar uzerine yapılan işlemin sonucu, İcişleri Bakanlığı tarafından Cumhuriyet başsavcılığına bildirilir.
HÂkim tarafından verilecek onleyici tedbir kararları
MADDE 17 – (1) HÂkim tarafından şiddet uygulayanlarla ilgili olarak aşağıdaki onleyici tedbirlerden birine, birkacına veya uygun gorulecek benzer tedbirlere karar verilebilir:
a) Şiddet mağduruna yonelik olarak şiddet tehdidi, hakaret, aşağılama veya kucuk duşurmeyi iceren soz ve davranışlarda bulunmaması.
b) Muşterek konuttan veya bulunduğu yerden derhÂl uzaklaştırılması ve muşterek konutun korunan kişiye tahsis edilmesi.
c) Korunan kişilere, bu kişilerin bulundukları konuta, okula ve işyerine yaklaşmaması.
c) Cocuklarla ilgili daha once verilmiş bir kişisel ilişki kurma kararı varsa, kişisel ilişkinin refakatci eşliğinde kurulması, kişisel ilişkinin sınırlanması ya da tumuyle kaldırılması.
d) Gerekli gorulmesi hÂlinde korunan kişinin, şiddete uğramamış olsa bile yakınlarına, tanıklarına ve kişisel ilişki kurulmasına ilişkin hÂller saklı kalmak uzere cocuklarına yaklaşmaması.
e) Korunan kişinin şahsi eşyalarına ve ev eşyalarına zarar vermemesi.
f) Korunan kişiyi iletişim araclarıyla veya sair surette rahatsız etmemesi.
g) Bulundurulması veya taşınmasına kanunen izin verilen silahları kolluğa teslim etmesi.
ğ) Silah taşıması zorunlu olan bir kamu gorevi ifa etse bile bu gorevi nedeniyle zimmetinde bulunan silahı kurumuna teslim etmesi.
h) Korunan kişilerin bulundukları yerlerde alkol ya da uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanmaması ya da bu maddelerin etkisinde iken korunan kişilere ve bunların bulundukları yerlere yaklaşmaması, bağımlılığının olması hÂlinde, hastaneye yatmak dÂhil, muayene ve tedavisinin sağlanması.
ı) Bir sağlık kuruluşuna muayene veya tedavi icin başvurması ve tedavisinin sağlanması.
(2) HÂkim, 3/7/2005 tarihli ve 5395 sayılı Cocuk Koruma Kanununda yer alan koruyucu ve destekleyici tedbirler ile Turk Medeni Kanunu hukumlerine gore velayet, kayyım, nafaka ve kişisel ilişki kurulması hususlarında da karar verebilir.
(3) Şiddet uygulayan, aynı zamanda ailenin gecimini sağlayan veya katkıda bulunan kişi ise hÂkim, Turk Medeni Kanunu hukumlerine gore nafakaya hukmedilmemiş olması kaydıyla, şiddet mağdurunun yaşam duzeyini goz onunde bulundurarak talep edilmese dahi tedbir nafakasına hukmedebilir. Tedbir nafakasının tahsiline ilişkin hususlar 43 uncu maddedeki usul ve esaslara gore yerine getirilir.
Şiddet tehdidinde veya kucuk duşurmeyi iceren soz ve davranışlarda bulunmama
MADDE 18 – (1) HÂkim tarafından, şiddet uygulayanın korunan kişiye karşı tehdit, hakaret, aşağılama veya kucuk duşurme ve benzeri soz ve davranışlarda bulunmamasına ilişkin olarak karar verilebilir.
Uzaklaştırma ve konutun korunan kişiye tahsisi
MADDE 19 – (1) HÂkim tarafından şiddet uygulayanın, korunan kişi ile birlikte oturdukları muşterek konuttan uzaklaştırılarak, konutun korunan kişiye tahsis edilmesine ilişkin karar verilebilir.
(2) Mulki amir ya da hÂkim, talep edilmesi hÂlinde korunan kişiye, şiddet uygulayana ya da bu kişilerin yakınlarına ait kişisel eşya ve belgelerin kolluk marifetiyle kendilerine teslim edilmesine karar verebilir. Teslim edilecek kişisel eşya ve belgeler, tedbir kararında gosterilir.
(3) Bu tedbirin uygulanması, şiddet uygulayanın uzaklaştırıldığı konutun kira, elektrik, su, telefon, doğalgaz ve benzeri giderlerini karşılamaya devam etmesine engel teşkil etmez. HÂkim şiddet uygulayanın, koruma kararı suresince aile konutunun kira sozleşmesini feshetmemesine, kamu konutu tahsisinin kaldırılması yonunde talepte bulunmamasına ve bu tur yukumluluklerinin devamı ile uygun goreceği diğer tedbirlere de karar verebilir.
(4) Kira sozleşmesine ilişkin tedbir kararı kiralayana, kamu konutu tahsisinin kaldırılmamasına yonelik tedbir kararı ise ilgili kamu kurumuna bildirilir.
Korunan kişinin bulunduğu yere yaklaşmama
MADDE 20 – (1) HÂkim tarafından, şiddet uygulayanın korunan kişiye, konuta, okula, işyerine ve korunan kişinin bulunabileceği sair yerlere yaklaşmamasına ilişkin karar verilebilir.
Cocukla kişisel ilişki kurulmasının sınırlandırılması
MADDE 21 – (1) HÂkim tarafından daha once verilmiş, cocukla kişisel ilişki kurma kararı varsa kişisel ilişkinin refakatci eşliğinde yapılmasına veya durumun ozelliğine gore sınırlandırılmasına ya da tumuyle kaldırılmasına ilişkin karar verilebilir.
Yakınlara, tanıklara ve cocuklara yaklaşmama
MADDE 22 – (1) HÂkim tarafından gerekli gorulmesi hÂlinde, şiddet uygulayanın, şiddete uğramamış olsa bile korunan kişinin, yakınlarına, şiddetin tanıklarına ve kişisel ilişki kurulmasına ilişkin hÂller saklı kalmak uzere cocuklarına yaklaşmamasına ilişkin karar verilebilir.
Eşyalara zarar vermeme
MADDE 23 – (1) HÂkim tarafından, şiddet uygulayanın, korunan kişinin şahsi eşyalarına ve ev eşyalarına zarar vermemesine yonelik karar verilebilir.
İletişim araclarıyla rahatsız etmeme
MADDE 24 – (1) HÂkim tarafından, şiddet mağdurunun korunması amacıyla, şiddet uygulayanın gorsel, işitsel, yazılı, internet ve benzeri iletişim araclarıyla ya da sair surette korunan kişiyi rahatsız etmemesine yonelik karar verilebilir.
Silah teslimi
MADDE 25 – (1) HÂkim tarafından, şiddet mağdurunun korunması amacıyla şiddet uygulayana ait silÂhların kolluğa teslimine ve tedbir suresinin sonuna kadar emanetine yonelik karar verilebilir.
Kamu gorevi nedeniyle kullanılan silahın teslimi
MADDE 26 – (1) HÂkim tarafından, şiddet uygulayanın, silah taşıması zorunlu olan bir kamu gorevi ifa etse bile bu gorevi nedeniyle zimmetinde bulunan silahı kurumuna teslim etmesine yonelik karar verilebilir.
(2) Silahı teslim alan kurum amiri, karar suresinin sonuna veya tedbirin değiştirildiğine ya da kaldırıldığına dair yeni bir karar verilmedikce birinci fıkra hukumlerine gore verilen tedbir kararını uygulamaya devam eder ve silahı hicbir şekilde iade etmez.
(3) Silahın teslim alınması ve iadesi işlemleri kurum amiri, şiddet uygulayan ve bir tanık arasında imzalanan tutanak ile yerine getirilir.
Alkol veya uyuşturucu ya da uyarıcı madde kullanmama ve bağımlılık halinde muayene ve tedavi
MADDE 27 – (1) HÂkim tarafından, şiddet uygulayanın, korunan kişilerin bulundukları yerlerde alkol, uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanmaması ya da bu maddelerin etkisinde iken korunan kişilere ve bunların bulundukları yerlere yaklaşmaması, bağımlılığının olması hÂlinde, hastaneye yatmak dÂhil, muayene ve tedavisinin sağlanmasına yonelik karar verilebilir.
(2) Hakkında onleyici tedbir kararı verilen kişinin, bir sağlık kuruluşunda muayene veya tedavi olmasının sağlanması ve sonucları ile tedbirin kişi uzerindeki etkilerinin takibi ŞONİM tarafından ilgili kurum veya kuruluş ile koordinasyon icerisinde yerine getirilir. ŞONİM olayın ozelliğine gore bu kararın yerine getirilmesi sırasında kolluktan yardım isteyebilir.
(3) Hakkında tedbir kararı verilen kişinin sağlık kuruluşunda tedaviyi reddetmesi halinde durum tutanakla tespit edilerek ivedilikle Cumhuriyet başsavcılığına ve ŞONİM'e bildirilir.
(4) Bu tedbirin uygulanmasına ilişkin giderler, 44 uncu maddenin ucuncu fıkrasındaki usul ve esaslara gore karşılanır.
Bir sağlık kuruluşunda muayene ve tedavi
MADDE 28 – (1) HÂkim tarafından şiddet uygulayanın, şiddet eğilimine yol acan davranışlarını onlemek amacıyla, sağlık kuruluşuna muayene veya tedavisi icin başvurması ve tedavisinin sağlanmasına yonelik karar verilebilir.
(2) Şiddet uygulayanın muayene ve tedavisinin sağlanmasına karar verilmesi halinde, illerde il halk sağlığı mudurluğune, ilcelerde toplum sağlığı merkezine başvurulması zorunludur.
(3) Şiddet uygulayan, illerde il halk sağlığı mudurluğu varsa ruh sağlığı şubesi tarafından, ilcelerde toplum sağlığı merkezi tarafından kamuya ait sağlık kuruluşuna sevk edilir. İlgilinin tedaviyi surdurup surdurmediği ve yapılan işlemin sonucu bu birimler tarafından ŞONİM'e bildirilir.
(4) Hakkında tedbir kararı verilen kişinin sağlık kuruluşunda tedaviyi reddetmesi halinde durum tutanakla tespit edilerek ivedilikle Cumhuriyet başsavcılığına ve ŞONİM'e bildirilir.
(5) Bu tedbirin uygulanmasına ilişkin giderler, 44 uncu maddenin ucuncu fıkrasındaki usul ve esaslara gore karşılanır.
Kolluk amiri tarafından alınabilecek tedbirler
MADDE 29 – (1) Mulkî amir tarafından alınabilecek barınma yeri sağlanmasına ve gecici koruma altına alınmasına ilişkin tedbirler, gecikmesinde sakınca bulunan hÂllerde ilgili kolluk amirince de alınabilir. Kolluk amiri, evrakı en gec tedbirin alındığı tarihi takip eden ilk işgunu icinde mulkî amirin onayına sunar. Mulkî amir tarafından kırk sekiz saat icinde onaylanmayan tedbirler kendiliğinden kalkar.
(2) 18, 19, 20 ve 22 nci maddelerde belirtilen ve hÂkim tarafından karar altına alınabilecek onleyici tedbirler, gecikmesinde sakınca bulunan hÂllerde ilgili kolluk amirince alınabilir. Kolluk amiri evrakı en gec tedbirin alındığı tarihi takip eden ilk işgunu icinde hÂkimin onayına sunar. HÂkim tarafından yirmi dort saat icinde onaylanmayan tedbirler kendiliğinden kalkar.
(3) Tatil gunleri surenin hesabına dÂhildir. Surenin bitimi resmi tatil veya hafta sonuna rastlarsa, sure takip eden ilk iş gunu sona erer.
DORDUNCU BOLUM
Tedbir Kararlarının Verilmesi, Yerine Getirilmesi ve Diğer Usul İşlemleri
Tedbir kararının verilmesi
MADDE 30 – (1) Tedbir kararı ilgilinin talebi, mudurluk, ŞONİM veya kolluk gorevlileri ya da Cumhuriyet savcısının başvurusu uzerine verilir. Tedbir kararları en cabuk ve en kolay ulaşılabilecek yer hÂkiminden, mulkî amirden ya da kolluktan talep edilebilir.
(2) Tedbir kararı ilk defasında en cok altı ay icin verilebilir. Ancak şiddet veya şiddet uygulanma tehlikesinin devam edeceğinin anlaşılması hÂlinde, resen, korunan kişinin, mudurluk, ŞONİM veya kolluk gorevlilerinin talebi uzerine, tedbirlerin suresinin veya şeklinin değiştirilmesine ya da aynen devam etmesine karar verilebilir.
(3) Koruyucu tedbir kararı verilebilmesi icin, şiddetin uygulandığı hususunda delil veya belge aranmaz. Onleyici tedbir kararı, geciktirilmeksizin verilir. Kararın verilmesi, Kanunun amacını gercekleştirmeyi tehlikeye sokabilecek şekilde geciktirilemez.
(4) HÂkim veya mulki amir tarafından resen, korunan kişi, mudurluk, ŞONİM veya kolluk gorevlileri tarafından yapılan talep uzerine, şiddet veya şiddet uygulama tehlikesinin ortadan kalktığının anlaşılması halinde, kararı veren merci tarafından verilen tedbirlerin kaldırılmasına karar verilebilir. Tedbirlerin kaldırılmasına karar verilmesi halinde bu karar korunan kişiye de tebliğ edilir.
Tedbir kararının tebliği
MADDE 31 – (1) Tedbir kararı, kararı veren merci tarafından korunan kişiye ve şiddet uygulayana tefhim veya tebliğ edilir. Bu karar, yerine getirilmek uzere gorevli olan kurum veya kuruluşa gonderilir.
(2) Tedbir talebinin reddine ilişkin karar, sadece korunan kişiye tebliğ edilir.
(3) 29 uncu maddenin birinci fıkrası kapsamında alınan tedbirlerin belirtilen surelerde yetkili merci tarafından onaylanmaması halinde tedbir kararının kalktığı korunan kişiye tebliğ edilir, ilgili kolluğa bildirilir.
(4) Gecikmesinde sakınca bulunan hÂllerde ilgili kolluk birimi tarafından alınan onleyici tedbir, şiddet uygulayana bir tutanakla derhÂl tebliğ edilir ve bu husus hakkında ŞONİM'e ve mahkemeye bildirimde bulunulur.
(5) Şiddet uygulayana, tedbir kararına aykırı davranması halinde hakkında zorlama hapsine tabi tutulmasına karar verilebileceği ihtarı kararda belirtilir. Ayrıca tedbir kararının tefhim ve tebliğ işlemlerinde de bu ihtar yapılır.
Gizlilik
MADDE 32 – (1) Gerekli bulunması hÂlinde, tedbir kararı ile birlikte talep uzerine veya resen, korunan kişi ve diğer aile bireylerinin kimlik bilgileri veya kimliğini ortaya cıkarabilecek bilgileri ve adresleri ile korumanın etkinliği bakımından onem taşıyan diğer bilgileri, tum resmi kayıtlarda gizli tutulur. Bu bilgileri hukuka aykırı olarak başkasına veren, ifşa eden veya acıklayan kişi hakkında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Turk Ceza Kanununun ilgili hukumleri uygulanır.
(2) Adli işlemlerde, şiddet mağduruna ilişkin gizlilik işlemleri Cumhuriyet Başsavcılıkları ve Mahkemelerce Alınacak Tanık Koruma Tedbirlerine İlişkin Esas ve Usuller Hakkında Yonetmelik hukumleri cercevesinde yerine getirilir.
(3) Korunan kişiye yapılacak tebligatlarda ŞONİM'e ait adres bilgileri kullanılır.
(4) Birinci fıkra hukmune gore bilgilerinin gizli tutulmasına karar verilen korunan kişinin, Milli Eğitim Bakanlığı, Merkezî Nufus İdaresi Sistemi, Sosyal Guvenlik Kurumu, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi, kolluk, bankalar, sağlık kurum ve kuruluşları ve benzeri tum kayıtlardaki bilgileri gizli tutulur.
(5) Korunan kişi hakkında gizlilik kararı verilmesi halinde, karar ŞONİM muduru aracılığıyla tedbir kararının uygulanacağı yer nufus mudurluklerinde ilgilinin nufus kaydına işlenir. Gizlilik şerhinde kararı veren mercinin adı, kararın tarih ve sayısı bulunur. Bu durumda korunan kişilerin resmi başvuru, iş ve işlemlerinin yapılması sırasında adres beyanı istenilmez. Gizlilik kararı verilen kayıtlar sadece elektronik ortamda tutulur.
(6) Korunan kişinin nufus kaydına işlenen gizlilik şerhi, tedbir kararının suresinin sona ermesini takip eden onbeşinci gun MERNİS veri tabanından silinir. Gizliliğe ilişkin tedbir kararının değiştirilmesi veya kaldırılması halinde ise nufus mudurluğu tarafından karar gecikmeksizin yerine getirilir.
Mulki amir tarafından verilen kararlara itiraz
MADDE 33 – (1) Kanun hukumlerine gore mulki amir tarafından verilen koruyucu tedbir kararına karşı, tefhim veya tebliğ tarihinden itibaren iki hafta icinde, ilgililer tarafından aile mahkemesine itiraz edilebilir. Aile mahkemesinin bulunmaması halinde 34 uncu maddenin ikinci fıkrasında yer alan usule gore işlem yapılır.
(2) HÂkim, verilen tedbir kararının kaldırılmasına veya uygun gorulecek başka bir tedbirle değiştirilmesine veya aynen devamına karar verebilir.
(3) İtiraz hakkında duruşma yapılmaksızın karar verilir. Ancak, hÂkim tarafından gerekli gorulmesi halinde ilgililer dinlenebilir. Karar bir hafta icinde verilir. İtiraz uzerine verilen karar kesindir.
HÂkim tarafından verilen tedbir kararlarına ve zorlama hapsi kararına itiraz
MADDE 34 – (1) Kanun hukumlerine gore hÂkim tarafından verilen koruyucu veya onleyici tedbir kararları ile tedbir kararlarına aykırılık dolayısıyla verilen zorlama hapsi kararlarına karşı, tefhim veya tebliğ tarihinden itibaren iki hafta icinde ilgililer tarafından aile mahkemesine itiraz edilebilir.
(2) İtiraz uzerine dosya, o yerde aile mahkemesinin birden fazla dairesinin bulunması hÂlinde, numara olarak kendisini izleyen daireye, son numaralı daire icin birinci daireye, o yerde aile mahkemesinin tek dairesi bulunması hÂlinde asliye hukuk mahkemesine, aile mahkemesi hÂkimi ile asliye hukuk mahkemesi hÂkiminin aynı hÂkim olması hÂlinde ise en yakın asliye hukuk mahkemesine gecikmeksizin gonderilir.
(3) Tedbir kararlarına karşı yapılan itirazı inceleyecek merci, itiraz talebinin kabulune veya reddine, verilen tedbir kararının kaldırılmasına, uygun gorulecek başka bir tedbirle değiştirilmesine veya aynen devamına karar verebilir.
(4) İtiraz hakkında duruşma yapılmaksızın karar verilir. Ancak, hÂkim tarafından gerekli gorulmesi halinde ilgililer dinlenebilir.
(5) Asıl dava ile birlikte talep edilen tedbirler hakkında verilen kararlara karşı, esas davadan bağımsız olarak ikinci fıkrada yer alan usule gore itiraz edilebilir.
(6) Zorlama hapsi kararlarına karşı yapılan itirazda da ikinci fıkrada yer alan usule gore işlem yapılır.
(7) Karar bir hafta icinde verilir. İtiraz uzerine verilen karar kesindir.
Tedbir kararının ilgili makamlara iletilmesi ve yerine getirilmesi
MADDE 35 – (1) Tedbir kararları, kararın niteliğine gore Cumhuriyet başsavcılığına, kolluğa veya mudurluğe gecikmeksizin en seri vasıtalarla bildirilir.
(2) Kanun kapsamında ilgili mercilere yapılan başvurular ile bu başvuruların kabul ya da reddine ilişkin kararlar, başvuru yapılan merci tarafından ŞONİM'e gecikmeksizin bildirilir.
(3) Tedbir kararları, kararın niteliğine gore kamu kurum ve kuruluşları tarafından ŞONİM ile işbirliği icerisinde ivedilikle yerine getirilir. Koruyucu veya onleyici tedbir kararlarının alınması ve yerine getirilmesi aşamasında şiddet mağduru ile şiddet uygulayan arasında uzlaşma ya da arabuluculuk onerilemez.
(4) Korunan kişinin gecici koruma altına alınmasına, gecikmesinde sakınca bulunan hallerde barınma yeri sağlanmasına ilişkin koruyucu tedbir kararları ile şiddet uygulayan hakkında verilen onleyici tedbir kararlarının yerine getirilmesinden, hakkında koruyucu veya onleyici tedbir kararı verilen kişinin yerleşim yeri veya bulunduğu ya da tedbirin uygulanacağı yerdeki kolluk gorevli ve yetkilidir.
(5) Onleyici tedbir kararı, Cumhuriyet başsavcılığı tarafından gorevli ve yetkili kolluğa ivedilikle gonderilir ve kolluk marifeti ile uygulanması izlenir. Cumhuriyet başsavcılığınca gerektiğinde tedbir kararının başvuruda bulunanlar tarafından kolluğa goturulmesine imkÂn tanınır. Onleyici tedbir kararlarının yerine getirilip getirilmediği karar suresince kolluk tarafından kontrol edilir. Bu kontrol korunan kişinin;
a) Bulunduğu konutun haftada en az bir kez ziyaret edilmesi,
b) İkinci derece dÂhil olmak uzere yakınları ile iletişim kurulması,
c) Komşularının bilgisine başvurulması,
c) Oturulan yerin muhtarından bilgi alınması,
d) Bulunduğu konutun cevresinde araştırma yapılması,
şeklinde yerine getirilir. Tedbir kararlarına aykırılığın tespit edilmesi halinde bu husus hakkında tutanak tutulur ve Cumhuriyet başsavcılığına gonderilir.
(6) Tedbir kararlarının alınması ve uygulanması icin yapılan iş ve işlemlerin aşamaları ve sonucu hakkında ilgili kurum tarafından aynı gun en gec saat 16.00'ya kadar en seri vasıtalarla ŞONİM'e bildirilir.
(7) Korunan kişi, korunduğu yer dışında başka bir yere gitmesi gerektiğinde gideceği yer hakkında kolluğa bilgi verir, bu durumda dahi hakkında verilen kararın uygulanmasına devam edilir. Korunan kişi tarafından tedbir kararına uyulmaması halinde bu husus kolluk amiri tarafından bir tutanak ile tespit edilir.
(8) Tedbir kararının ilgililere tefhim veya tebliğ edilmemesi, kararın uygulanmasına engel teşkil etmez.
Kolluk gorevleri
MADDE 36 – (1) Kolluk gorevleri, kolluğun merkez ve taşra teşkilÂtında Kanunda belirtilen hizmetlerle ilgili olarak, kolluk birimlerince belirlenmiş olan yeteri kadar gorevli tarafından yerine getirilir.
(2) Bu gorevliler, ozellikle cocuk ve kadının insan hakları ile kadın erkek eşitliği konusunda eğitim almış personel arasından belirlenir.
Teknik yontemlerle takip
MADDE 37 – (1) HÂkim, tedbir kararlarının uygulanmasında teknik arac ve yontemler kullanılmasına karar verebilir. Ancak, teknik araclar kullanılmak suretiyle, kişilerin ses ve goruntu kaydı alınamaz, kişiler dinlenemez ve izlenemez.
Tedbir kararlarına aykırılık
MADDE 38 – (1) Tedbir kararlarının ihlal edildiğinin kolluk tarafından tespit edilmesi halinde tutulan tutanak Cumhuriyet başsavcılığına iletilir. Bu tutanak Cumhuriyet başsavcılığı tarafından ivedilikle aile mahkemesine gonderilir. Tedbir kararlarının ihlal edildiğinin aile mahkemesince tespit edilmesi halinde ise başka bir işleme gerek kalmaksızın resen zorlama hapsine ilişkin karar verilebilir.
(2) Tedbir kararının ihlali, tedbire karar veren mahkemenin yargı alanı icerisinde olduğu takdirde zorlama hapsi kararı, bu mahkeme tarafından verilir. Ancak tedbirin başka bir mahkemenin yargı alanı icerisinde ihlal edilmesi halinde, mukerrerliğe neden olmamak acısından kararı veren mahkemeden aynı tedbir hakkında daha once zorlama hapsine karar verilip verilmediği hususunda bilgi istenilir. Verilen bilgiye gore ihlal durumu değerlendirilerek karar verilir.
(3) Zorlama hapsine karar verilebilmesi icin şiddet uygulayana, tedbir kararına aykırı davranması halinde hakkında zorlama hapsi uygulanacağına dair ihtarın da yer aldığı tedbir kararının tefhim veya tebliğ edilmiş olması gerekir.
(4) Zorlama hapsine ilişkin kararlar, duruşma yapılmaksızın verilir. Ancak, hÂkim tarafından gerekli gorulmesi halinde ilgililer dinlenebilir.
(5) Kanun hukumlerine gore hakkında tedbir kararlarına aykırı hareket eden şiddet uygulayana, fiili bir suc oluştursa bile, ihlal edilen tedbirin niteliğine ve aykırılığın ağırlığına gore hÂkim tarafından uc gunden on gune kadar zorlama hapsine tÂbi tutulmasına karar verilir.
(6) Tedbir kararının gereklerine aykırılığın her tekrarında, ihlal edilen tedbirin niteliğine ve aykırılığın ağırlığına gore zorlama hapsinin suresi onbeş gunden otuz gune kadardır. Ancak zorlama hapsinin toplam suresi altı ayı gecemez.
(7) Zorlama hapsi kararları tekerrure esas olmaz, koşullu salıverilme hukumleri uygulanmaz ve adli sicil kayıtlarına işlenmez.
Şiddet onleme ve izleme merkezlerinin kurulması
MADDE 39 – (1) Bakanlık, şiddetin onlenmesi ile şiddet mağduru hakkında verilecek koruyucu tedbirler ile şiddet uygulayan hakkında verilecek onleyici tedbirlerin etkin bir bicimde uygulanmasına yonelik guclendirici ve destekleyici danışmanlık, rehberlik, yonlendirme ve izleme hizmetlerinin verildiği, yeterli ve gerekli uzman personelin gorev yaptığı ve tercihen kadın personelin istihdam edildiği, calışmaların yedi gun yirmidort saat esasına gore yurutulduğu ŞONİM'i kurar.
Kurumlararasıkoordinasyon
MADDE 40 – (1) Kanun hukumlerinin yerine getirilmesinde kurumlararasıve sivil toplum kuruluşları ile koordinasyon Bakanlık tarafından gercekleştirilir.
(2) Kamu kurum ve kuruluşları ile diğer gercek ve tuzel kişiler, Kanunun uygulanmasıyla ilgili olarak kendi gorev alanına giren konularda işbirliği ve yardımda bulunmak ve alınan tedbir kararlarını ivedilikle yerine getirmekle yukumludur. Gercek ve tuzel kişiler, Kanun kapsamında Bakanlık calışmalarını desteklemek ve ortak calışmalar yapmak uzere teşvik edilir.
(3) Kadınların calışma yaşamına katılımı, ozellikle kadın ve cocukla ilgili olmak uzere şiddetle mucadele mekanizmaları ve benzeri politikalar konusunda, Bakanlık tarafından universiteler, ilgili meslek kuruluşları ve sivil toplum kuruluşlarının da goruşleri alınarak bilgilendirme materyalleri hazırlanır veya hazırlatılır. Materyaller, Turkiye Radyo ve Televizyon Kurumu ile ulusal, bolgesel ve yerel yayın yapan ozel televizyon kuruluşları ve radyolar tarafından ayda en az doksan dakika yayınlanır. Bu yayınlar, asgari otuz dakikası 17.00-22.00 saatleri arasında olmak uzere 08.00-22.00 saatleri arasında yapılır ve yayınların kopyaları her ay duzenli olarak Radyo ve Televizyon Ust Kuruluna teslim edilir. Bu saatler dışında yapılan yayınlar, aylık doksan dakikalık sureye dÂhil edilmez. Bu sureler Radyo ve Televizyon Ust Kurulu tarafından denetlenir.
(4) Kanunda ongorulen gorevlerin yerine getirilmesi sırasında kamu kurum ve kuruluşlarının personeli Bakanlık gorevlilerine yardımcı olurlar.
Eğitim
MADDE 41 – (1) Kanunun etkin bir bicimde uygulanması amacıyla tum kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, personel ve uyelerinin Bakanlığın hazırlayıp koordine edeceği, kadının insan hakları ile kadın erkek eşitliği konusunda eğitim programlarına katılmasını sağlar.
(2) İlkoğretim ve ortaoğretim mufredatına, kadının insan hakları ve kadın erkek eşitliği konusunda eğitime yonelik dersler konulur. Mufredata eklenen derslerin iceriği Milli Eğitim Bakanlığının ilgili birimi ile Genel Mudurluk tarafından birlikte hazırlanır.
(3) Ortaoğretim oğrencileri ile yuksekoğrenim oğrencileri, Bakanlığın gorev alanına giren konularda sosyal sorumluluk projeleri oluşturmada ya da mevcut projelerin icerisinde yer alma konularında teşvik edilir. Bu oğrencilere mezun oldukları tarihte Bakanlık ile Milli Eğitim Bakanlığı ya da Yuksekoğretim Kurumu tarafından hazırlanan bir sertifika verilir.
BEŞİNCİ BOLUM
Mali Hukumler ve Diğer Hukumler
Gecici maddi yardımlarda rucu
MADDE 42 – (1) Gecici maddi yardımlar icin yapılan odemelerin tahsili icin, odeme tutarı, odemenin yapılacağı yer ile tebliğ tarihinden itibaren bir ay icinde odenmesi hususu şiddet uygulayana tebliğ edilir. Odemenin suresinde yapılmaması halinde bu tutar, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulu Hakkında Kanun hukumlerine gore ilgili vergi dairesi tarafından takip ve tahsil edilir.
(2) Korunan kişinin gerceğe aykırı beyanda bulunduğunun ilgili mudurluğe yapılan ihbar uzerine veya kollukta ya da ŞONİM tarafından kararların uygulanması izlenirken tespit edilmesi halinde, bu hususa ilişkin tutanak tutulur ve sosyal inceleme raporu duzenlenir. Bu durumda yapılan odemeler, kendisine odeme yapılan kişiden 6183 sayılı Kanun hukumlerine gore tahsil edilir.
(3) Korunan kişinin gerceğe aykırı beyanda bulunduğunun tespiti halinde birinci fıkra hukumlerine gore şiddet uygulayandan tahsil edilmiş olan tutar kendisine iade edilir.
Nafaka
MADDE 43 – (1) Kanun hukumlerine gore nafakaya karar verilmesi hÂlinde, kararın bir orneği, resen nafaka alacaklısının veya borclusunun yerleşim yeri icra mudurluğune gonderilir.
(2) Gizlilik kararı bulunması halinde icra mudurlukleri tarafından yapılacak işlemlerde 32 nci maddenin ikinci fıkrası kapsamında korunan kişinin bilgileri gizli tutulur.
(3) Nafaka odemekle yukumlu kılınan kişinin Sosyal Guvenlik Kurumu ile bağlantısı olması durumunda, korunan kişinin başvurusu aranmaksızın nafaka, ilgilinin aylık, maaş ya da ucretinden icra mudurluğu tarafından tahsil edilir.
(4) İcra mudurluklerinin nafakanın tahsili işlemlerine ilişkin posta giderleri Cumhuriyet başsavcılığının sucustu odeneğinden karşılanır. Ayrıca harc ve benzeri hicbir ad altında masraf alınmaz.
Sağlık giderleri
MADDE 44 – (1) Korunan kişinin sağlık giderleri, genel sağlık sigortası kapsamında karşılanır. Ancak Kanun hukumlerine gore hakkında koruyucu tedbir kararı verilen kişilerden genel sağlık sigortalısı olmayan ve genel sağlık sigortalısının bakmakla yukumlu olduğu kişi kapsamına da girmeyen veya genel sağlık sigortası prim borcu sebebiyle fiilen genel sağlık sigortasından yararlanamayan ya da diğer mevzuat hukumleri gereğince tedavi yardımından yararlanma hakkı bulunmayanlar, bu hÂllerin devamı suresince, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamında, gelir testine tabî tutulmaksızın genel sağlık sigortalısı sayılır.
(2) Korunan kişinin kimlik ve adres bilgilerinin gizlenmesi kararı varsa, sağlık hizmetlerinden yararlanırken, başvurusunun gizli tutulması, sıra beklememesi, oncelikli ve en kısa zamanda işlemlerinin tamamlanması esastır.
(3) Kanun hukumlerine gore hakkında onleyici tedbir kararı verilen kişinin aynı zamanda rehabilitasyonunun veya tedavi edilmesinin gerekli olduğuna karar verilmesi hÂlinde, genel sağlık sigortası kapsamında karşılanmayan rehabilitasyon hizmetlerine yonelik giderler ile rehabilitasyon hizmetleri kapsamında verilmesi gereken diğer sağlık hizmetlerinin giderleri Bakanlık butcesinin ilgili tertiplerinden karşılanır.
Harc, masraf ve vergiden muafiyet
MADDE 45 – (1) Kanun kapsamındaki başvurular ile verilen kararların icra ve infazı icin yapılan işlemlerden yargılama giderleri, harc, posta gideri ve benzeri hicbir ad altında masraf alınmaz.
(2) Kanunun 17 nci maddesi uyarınca yapılan odemeler, gelir vergisi ile veraset ve intikal vergisinden, bu odemeler icin duzenlenen kÂğıtlar ise damga vergisinden mustesnadır.
Davaya katılma
MADDE 46 – (1) Bakanlık, gerekli gormesi hÂlinde kadın, cocuk ve aile bireylerine yonelik olarak uygulanan şiddet veya şiddet tehlikesi dolayısıyla acılan ve herhangi bir şekilde haberdar olduğu idarî, cezaî, hukukî her tur davaya ve cekişmesiz yargıya mudahil olarak katılabilir.
Yururluk
MADDE 47 – (1) Bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 48 – (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı yurutur.