25 Ocak 2013 CUMA
Resmî Gazete
Sayı : 28539
YONETMELİK
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığından:
65 YAŞINI DOLDURMUŞ MUHTAC, GUCSUZ VE KİMSESİZ TURK
VATANDAŞLARI İLE OZURLU VE MUHTAC TURK
VATANDAŞLARINA AYLIK BAĞLANMASI

HAKKINDA YONETMELİK
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac
MADDE 1 (1) Bu Yonetmeliğin amacı, 1/7/1976 tarihli ve 2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş Muhtac, Gucsuz ve Kimsesiz Turk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanunda belirtilen aylıklardan yararlanabileceklerin başvuru şekli, hak sahipliğinin tespiti, kontrolu ve aylıkların odenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.

Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yonetmelik;
a) 65 yaşını doldurmuş, kanunen bakmakla yukumlu kimsesi bulunmayan, sosyal guvenlik kurumlarından her ne ad altında olursa olsun bir gelir veya aylık hakkından yararlanmayan, nafaka bağlanmamış veya bağlanması mumkun olmayan, mahkeme kararıyla veya doğrudan mevzuat gereği bağlanmış herhangi bir devamlı gelire sahip bulunmayan ve 2022 sayılı Kanunun 1 inci maddesinde belirtilen gosterge rakamının memur aylık katsayısı ile carpımı sonucu bulunacak tutardan daha az geliri olan Turk vatandaşlarını,
b) 65 yaşını doldurmamış olmakla birlikte, ozurlu olduklarını yetkili hastanelerden alacakları ozurlu sağlık kurulu raporu ile kanıtlayan, toplam ozur oranı % 40 ile % 69 arasında olan, 18 yaşını doldurmuş ve herhangi bir işe yerleştirilememiş olan ozurlulerden; kanunen bakmakla yukumlu kimsesi bulunmayan, sosyal guvenlik kurumlarından her ne ad altında olursa olsun bir gelir veya aylık hakkından yararlanmayan, nafaka bağlanmamış veya bağlanması mumkun olmayan, mahkeme kararıyla veya doğrudan mevzuat gereği bağlanmış herhangi bir devamlı gelire sahip bulunmayan ve her turlu gelirleri toplamının aylık ortalaması itibarıyla 2022 sayılı Kanunun 1 inci maddesinde belirtilen gosterge rakamının memur aylık katsayısı ile carpımı sonucu bulunacak tutardan daha az geliri olanları,
c) Başkasının yardımı olmaksızın hayatını devam ettiremeyecek derecede ozurlu olduklarını yetkili hastanelerden alacakları ozurlu sağlık kurulu raporu ile kanıtlayan, toplam ozur oranı % 70 ve uzerinde olan, 18 yaşını doldurmuş bulunan ozurlulerden; kanunen bakmakla yukumlu kimsesi bulunmayan, sosyal guvenlik kurumlarından her ne ad altında olursa olsun bir gelir veya aylık hakkından yararlanmayan, nafaka bağlanmamış veya bağlanması mumkun olmayan, mahkeme kararıyla veya doğrudan mevzuat gereği bağlanmış herhangi bir devamlı gelire sahip bulunmayan ve her turlu gelirleri toplamının aylık ortalaması itibarıyla 2022 sayılı Kanunun 1 inci maddesinde belirtilen gosterge rakamının memur aylık katsayısı ile carpımı sonucu bulunacak tutardan daha az geliri olanları,

c) Sosyal guvenlik kurumlarından her ne ad altında olursa olsun bir gelir veya aylık hakkından yararlanmadığı, nafaka bağlanmadığı veya bağlanması mumkun olmadığı gibi, mahkeme kararıyla veya doğrudan mevzuat gereği bağlanmış herhangi bir devamlı gelire sahip bulunmadığı ve her ne ad altında olursa olsun her turlu gelirleri toplamının aylık ortalamasına gore 2022 sayılı Kanunun 1 inci maddesinde belirtilen gosterge rakamının memur aylık katsayısı ile carpımı sonucu bulunacak tutardan daha az geliri olduğu halde; kanunen bakmakla yukumlu olduğu ve fiilen bakımını gercekleştirdiği, toplam ozur oranı %40 ve uzerinde olduğu gibi 18 yaşını da tamamlamamış durumda ozurlu yakını olanları,
d) Sosyal guvenlik kurumlarından yetim olarak aylık veya gelir almakta olan cocuklardan ozurlu olanların aldıkları aylık veya gelir toplamı tutarları toplam ozur oranlarına gore bu Yonetmelik kapsamında odenecek olan aylık tutarından duşuk olanları,
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yonetmelik, 2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş Muhtac, Gucsuz ve Kimsesiz Turk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanunun 4 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yonetmelikte gecen;
a) 2022 modulu: Butunleşik Sosyal Yardım Hizmetleri Bilgi Sistemindeki 2022 sayılı Kanuna ilişkin iş ve işlemlerin yurutulduğu modulu,
b) Bakanlık: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığını,
c) Genel Mudurluk: Sosyal Yardımlar Genel Mudurluğunu,
c) Kanunen bakmakla yukumlu kimsesi bulunmayan: 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı Turk Medeni Kanununun 364 uncu maddesine gore tespit edilecek hicbir yakını bulunmayan veya bu kapsamdaki bir veya birden fazla yakınından toplam olarak, 2022 sayılı Kanunun 1 inci maddesinde belirtilen tutara eşit veya daha fazla tutarda nafaka almayan veya alması mumkun olmayanları,
d) Mutevelli Heyeti: Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfının karar organını,
e) Nafaka yukumlusu: 4721 sayılı Turk Medeni Kanununun 364 uncu maddesinde ifade edilen altsoy, ustsoy ve refah durumlarına gore kardeşlerini,
f) Ozurlu sağlık kurulu raporu: 3/7/2009 tarihli ve 27277 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanan 2022 sayılı Kanun Kapsamında Aylık Alan Ozurlulere Sağlık Kurulu Raporu Vermeye Yetkili Hastanelerin Belirlenmesi ile Sağlık Raporlarının Alınmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yonetmelik hukumlerine gore alınan raporu,
g) Puanlama formulu: Bakanlık tarafından geliştirilen, kişilerin harcamaları, gelirleri ve servetleri dikkate alınarak gelirlerine ulaşmada kullanılan formulu,
ğ) Sistem: Bakanlık tarafından geliştirilen, vatandaşların sosyal yardım icin başvurularından hak sahipliğinin belirlenmesi ve ilgili yardım ya da desteğin teslimine kadar butun sureclerini iceren, karar destek sistemi niteliğinde cevrimici olarak calışan e-devlet uygulaması olan Butunleşik Sosyal Yardım Hizmetleri Bilgi Sistemini,
h) Vakıf: Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıflarını,
ı) Yaşlı: 65 yaşını doldurmuş olanları,
i) Yetkili hastane: 2022 sayılı Kanun Kapsamında Aylık Alan Ozurlulere Sağlık Kurulu Raporu Vermeye Yetkili Hastanelerin Belirlenmesi ile Sağlık Raporlarının Alınmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yonetmelikte belirtilen sağlık kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
Başvuru, On İnceleme ve Sosyal İnceleme
Başvuru ve on inceleme
MADDE 5 – (1) 2022 sayılı Kanun uyarınca bağlanacak aylıklara ilişkin başvurular, kişilerin adrese dayalı nufus kayıt sisteminde kayıtlı ikametgÂhının bulunduğu Vakfa yapılır.
(2) Başvuruların şahsen ve yazılı olması esas olmakla birlikte başvuru işleminin kanunî temsilciler tarafından yapılması hÂlinde mahkemeden alınmış karar orneği, vekil tarafından başvuru yapılması hÂlinde vekÂletname orneği başvuru formuna eklenir.
(3) 2022 sayılı Kanun uyarınca bağlanacak aylıklara ilişkin olarak Vakıflar tarafından yapılacak tum iş ve işlemler sistem uzerinden 2022 modulu kullanılarak gercekleştirilir.
(4) Başvuru sırasında başvuran tarafından EK-1 ’de yer alan Aylık Başvuru Formu imzalanır.
(5) Yaşlılık aylığı başvurularında, herhangi bir belge talep edilmemesi esastır. Ozurluler ve 18 yaş altı ozurlu yakını bulunanlar icin bağlanacak aylık başvurusu sırasında aşağıdaki belgeler istenir.
a) Ozurlu ve başkasının yardımı olmaksızın hayatını devam ettiremeyecek derecede ozurlu aylığı başvurularında, ozurlu sağlık kurulu raporunun aslı ya da noter/hastane başhekimliği tarafından onaylı sureti veya Sağlık Bakanlığı veri tabanından elektronik olarak paylaşılan rapor bilgileri kabul edilir. Bununla birlikte ozurlu sağlık kurulu raporu suretlerine Vakıf Mudurlerince, aslının ibraz edilmesi kaydıyla “aslı gibidir” onayı verilir.
b) 18 yaş altı ozurlu yakını aylığı başvurularında; ozurlu sağlık kurulu raporunun yanında, kanuni velisinin olmadığı durumlarda atanmış vasilere ilişkin mahkemece verilmiş vesayet kararının aslı ya da noter tarafından onaylı sureti istenir. Bununla birlikte vesayet kararı suretlerine Vakıf Mudurlerince, aslının ibraz edilmesi kaydıyla “aslı gibidir” onayı verilir.
(6) Eksik belge ile yapılan başvurular kabul edilmez ve aylık başvurusu belgelerin tamamlanmasını muteakip sisteme işlenir.
(7) Başvuruda bulunan kişilere EK-1 ’de yer alan Başvuru Alındı Belgesi verilir.
(8) Başvuruda bulunan kişilerden gelir durumlarının tespiti icin belge istenmemesi esastır.
(9) Ozurlu olarak başvuruda bulunan vatandaşlara ucretsiz ozurlu sağlık kurulu raporu uygulamasından faydalanabilmeleri icin Vakıf Muduru tarafından imzalanan sevk kÂğıdı verilir.
(10) 2 nci maddenin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında başvuruda bulunanların Turkiye İş Kurumuna başvuruları sistem aracılığıyla yapılır.
Sosyal inceleme
MADDE 6 – (1) Sosyal inceleme, hane ziyareti ve cevre araştırmasından elde edilen bilgilerden oluşur.
(2) Sosyal inceleme; başvuru formunda beyan edilen bilgiler ile merkezi veri tabanlarından yapılan sorgulamalar doğrultusunda elde edilen bilgilerin doğrulanması ve hanenin genel durumunun mahallinde tespit edilmesi amacıyla, Vakıf personeli tarafından başvuruda bulunanın ikametgÂhına ve cevresine gidilmek ve hane ziyaret bilgi formu doldurulmak suretiyle gercekleştirilir.
(3) Aylık almaya hak kazanan kişilerin sosyal incelemeleri her yıl yenilenir.
UCUNCU BOLUM
Değerlendirme, Karar ve Odeme
Değerlendirme
MADDE 7 – (1) 2022 sayılı Kanunun 1 inci maddesinde belirtilen gosterge rakamının Devlet memurlarının aylıklarına uygulanan katsayı ile carpılmasından bulunacak tutardan daha az geliri olanlar, 2022 sayılı Kanunun uygulanmasında muhtac sayılır. 2022 sayılı Kanunun 1 inci maddesinde belirtilen gosterge rakamının, yılı merkezi yonetim butce kanununda farklı olarak tespit edilmiş olması halinde muhtaclığa esas tutar, butce kanunundaki gosterge rakamı esas alınarak hesaplanır.
(2) 2 nci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (c) bentleri kapsamında, sistem uzerinden yapılan sorgulamalar ve sosyal incelemeden elde edilen verilere gore;
a) Hangi ad altında olursa olsun sosyal guvenlik kurumlarından bir gelir veya aylık hakkından faydalananlar ile isteğe bağlı prim odeyenler dahil olmak uzere sosyal guvenlik kurumlarına uzun vadeli sigorta kolları kapsamında sigortalı olmayı gerektirecek şekilde bir işte calışanlar,
b) 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında genel sağlık sigortalısı sayılanlar,
c) Muhtaclık sınırına eşit veya uzerinde nafaka bağlanmış veya bağlanması mumkun olanlar,
c) Muhtaclık sınırına eşit veya uzerinde mahkeme kararıyla veya bir mevzuat gereği bağlanmış devamlı bir geliri bulunanlar,
d) Herhangi bir şekilde muhtaclık sınırına eşit veya uzerinde devamlı gelir sağlayan ya da sağlaması mumkun olanlar,
e) Kamu veya ozel kurum ve kuruluşlarda iaşe ve ibateleri dÂhil olmak uzere surekli bakımı yapılan veya yaptırılanlar,
f) Malları ve gelirleri devredilerek bir sozleşmeyle gercek veya tuzel kişilerce kendilerine bakılanlar,
aylığa hak kazanamaz.
(3) Kişinin bakmakla yukumlu olunan kişi statusunde sağlık guvencesine sahip olması veya aynı hanede sosyal guvenceye sahip bireylerin bulunması durumları aylığa hak kazanılmasında tek başına engel teşkil etmeyip bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen muhtaclık olcutu dikkate alınmak suretiyle işlem tesis edilir.
(4) 18 yaşından kucuk ozurlu yakınlarına aylık bağlanabilmesi icin fiilen bakım ilişkisinin gercekleşmesi ve bakıcı ile bakılan kişinin aynı hanede ikamet etmesi şartları aranır.
(5) Kişinin yaşlı veya ozurlu aylığı alması, fiilen bakımını ustleneceği ozurlu yakını bulunması durumunda 18 yaş altı ozurlu yakını aylığı bağlanmasına engel teşkil etmez.
(6) Kişinin 2 nci maddenin birinci fıkrasının (d) bendinde belirtilenlerin vasisi olması, kişiye ayrıca aylık bağlanmasına engel teşkil etmez.
(7) Aylığa hak kazanma durumları uygun olanların muhtaclığı, puanlama formulu ile belirlenir.
(8) Değerlendirmeler sonucu hane icinde kişi başına duşen geliri muhtaclık sınırının altında olanlara aylık bağlanır.
Karar
MADDE 8 – (1) 2022 sayılı Kanun kapsamındaki aylıklara ilişkin tum iş ve işlemler, başvuru tarihinden itibaren en gec bir ay icinde tamamlanır.
(2) Mutevelli Heyetinin kararları sistem uzerinden 2022 modulu kullanılarak Genel Mudurluğe gonderilir. Ayrıca yazışma yapılmaz. Ancak Genel Mudurluk, gerektiğinde aylık bağlanmaya esas belgelerin Vakıf Başkanı onaylı suretlerini istemeye yetkilidir.
(3) Vakıf Mutevelli Heyeti verdiği kararların, 2022 sayılı Kanun ve bu Yonetmelikte belirtilen hukumlerle, 2022 modulunden ve sosyal incelemeden elde ettiği bilgilere uygun olmasından sorumludur.
Odeme
MADDE 9 – (1) Mutevelli Heyeti kararı ile muhtaclığı tespit edilerek aylık bağlanan kişilerin aylığa hak kazandıkları tarih, başvuru tarihini takip eden aybaşıdır.
(2) Aylığa hak kazanma başlangıc tarihinden ilk aylık odemesinin yapıldığı odeme donemine kadar olan aylık hakları icin, aylığın bağlandığı tarihi takip eden ilk odeme doneminde defaten odeme yapılır.
(3) Aylıkların odeme gun ve donemleri Genel Mudurluk tarafından belirlenir. Belirlenen gun ve donemlerde odemeler; hak sahiplerinin kendilerine veya durumlarına gore vekillerine, vasilerine, kayyumlarına veya velilerine peşin olarak yapılır.
(4) Aylık turlerine gore,
a) Yaşlılık aylığı: 2022 sayılı Kanunun 1 inci maddesinde belirtilen gosterge rakamının memur aylık katsayısı ile carpımı sonucu bulunan tutarda,
b) Ozurlu ve 18 yaş altı ozurlu yakını aylığı: 2022 sayılı Kanunun 1 inci maddesinde belirtilen gosterge rakamının memur aylık katsayısı ile carpımı sonucu bulunan tutarın %200 ’u tutarında,
c) Başkasının yardımı olmaksızın hayatını devam ettiremeyecek derecede ozurlu aylığı: 2022 sayılı Kanunun 1 inci maddesinde belirtilen gosterge rakamının memur aylık katsayısı ile carpımı sonucu bulunan tutarın %300 ’u tutarında,
odeme yapılır.
DORDUNCU BOLUM
Karar Sonrası İşlemler, Aylıkların Durdurulması ve Kesilmesi
Karar sonrası işlemler
MADDE 10 – (1) Aylık bağlama işlemi tamamlananlara ait bilgiler, 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin uc numaralı alt bendine gore genel sağlık sigortası kapsamına alınmaları amacıyla Genel Mudurluk tarafından sistem uzerinden Sosyal Guvenlik Kurumuna bildirilir ve bu bildirim sonrasında ilgililer genel sağlık sigortalısı olarak Sosyal Guvenlik Kurumunca tescil olunurlar. Aylıkları durdurulan veya aylıkları kesilenler de aynı yontemle Sosyal Guvenlik Kurumuna bildirilir.
(2) Her yıl yapılacak olan sosyal inceleme ve merkezi veri tabanlarından elde edilen bilgiler doğrultusunda durumu değiştiği tespit edilenlerin muhtaclığı Mutevelli Heyetince tekrar değerlendirilir. Değerlendirme sonucu durumları bu Yonetmelik hukumlerine uygun olmadığı tespit edilenlerin aylıkları kesilir.
(3) Mutevelli Heyeti kararlarına ilişkin itirazlar ilgili Vakfa yapılır.
Aylıkların durdurulması ve kesilmesi
MADDE 11 – (1) Yaşlılık aylığı ve ozurlu aylıkları, aşağıda belirtilen hallerde gecici olarak durdurulur.
a) Aylık almakta iken ikametgÂhını başka Vakfın gorev alanına girecek şekilde değiştirenlerin aylıkları gecici olarak durdurulur. Kişilerin bir yıl icinde yeni ikametgÂhlarındaki ilgili Vakfa başvurmaları gerekmekte olup muhtaclığının devam ettiğinin Mutevelli Heyeti tarafından tespiti halinde aylıkları durdurulduğu tarihten itibaren yeniden başlatılarak hak ettiği aylıklar takip eden ilk odeme doneminde odenir.
b) Sureli raporu bulunanlar icin, raporun Sağlık Bakanlığı veri tabanından temin edilemediği durumlarda, rapor suresi dolmasına rağmen yeni raporunu Vakfa teslim etmeyenlerin aylıkları gecici olarak durdurulur. Rapor suresinin dolum tarihinden itibaren bir yıl icinde yeni rapor getirilmesi halinde gecici olarak durdurulmuş olan aylıklar, durdurulduğu tarihten itibaren yeniden başlatılarak takip eden ilk odeme doneminde odenir.
(2) Yaşlılık aylığı ve ozurlu aylıkları, aşağıda belirtilen hallerde kesilir.
a) Olum.
b) Feragat.
c) 18 yaş altı ozurlu yakını aylığı alanlar icin ozurlunun 18 yaşını doldurması.
c) 18 yaş altı ozurlu yakını aylığı alanlar icin bakıcı ile bakılanın aynı hanede ikamet etmediğinin, aynı hanede ikamet etse dahi fiili bakımın gercekleşmediğinin ve aylığın ozurlu icin kullanılmadığının tespit edilmesi.
d) Turk vatandaşlığından cıkarılma, Turk vatandaşlığı muhafaza edilmeksizin yabancı memleket uyruğuna girilmesi.
e) Sureli raporu bulunanlar icin rapor suresi dolmasına rağmen yeni raporun bir yıl icinde Vakfa teslim edilmemesi.
f) Aylık almakta iken ikametgÂhını başka Vakfın gorev alanına girecek şekilde değiştirenler icin bir yıl icinde yeni ikametgÂhlarındaki Vakfa başvurulmaması.
g) Aylığın bir yıl boyunca aralıksız olarak alınmaması.
ğ) 7 nci maddenin ikinci fıkrasının (a), (b), (c), (e) ve (f) bentlerinde belirtilen sebeplerle ya da muhtaclık sınırına eşit veya uzerinde nafaka almakta olması veya gelir elde etmekte olması sebepleriyle aylık bağlanması koşullarının kaybedilmesi.
h) Muhtaclık sınırına eşit veya uzerinde gelir elde edebilecek olması veya nafaka alabilecek olması ya da başka sebeplerle muhtaclık halinin ortadan kalktığının tespit edilmesi.
(3) İkinci fıkranın;
a) (a), (b), (c) ve (d) bentlerinde sayılanların aylıkları, aylığın kesilmesini gerektiren durumun gercekleştiği,
b) (c) bendinde belirtilenlerin aylıkları, tespitin yapıldığı,
c) (e) ve (f) bentleri kapsamına girenlerin aylıkları, bir yıllık surenin sona erdiği,
c) (g) bendi kapsamına girenlerin aylıkları, aylığın ilk defa alınmadığı,
d) (ğ) bendi kapsamına girenlerin aylıkları, aylık bağlanması koşullarının kaybedildiği,
e) (h) bendi kapsamına girenlerin aylıkları, muhtaclığın ortadan kalktığına ilişkin tespitin yapıldığı,
tarihi takip eden ilk odeme doneminin başından itibaren kesilir.
(4) Birinci fıkranın (a) ve (b) bentleri ile ikinci fıkranın (a), (c), (d), (e), (f), (g) ve 7 nci maddenin ikinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde sayılan durumların tespiti Genel Mudurluk tarafından sistem aracılığıyla; bu maddenin ikinci fıkrasının (b), (c), (ğ) ve (h) bentlerinde sayılan durumların tespiti Vakıflar tarafından sistem aracılığıyla yapılır.
(5) Aylığı kesilenlerin yeniden aylık talebinde bulunmaları halinde başvurular yeni başvuru olarak değerlendirilir. Ozurlu sağlık kurulu raporu gecerlilik suresi “surekli” olanların kesilme tarihinden itibaren beş yıl icerisinde aylık talebinde bulunmaları halinde rapor istenilmez.
BEŞİNCİ BOLUM
Ozurluluğun Belirlenmesi ve Ozur Oranlarındaki Değişiklikler
Ozurluluğun belirlenmesi
MADDE 12 – (1) 2022 sayılı Kanun Kapsamında Aylık Alan Ozurlulere Sağlık Kurulu Raporu Vermeye Yetkili Hastanelerin Belirlenmesi ile Sağlık Raporlarının Alınmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yonetmelik hukumlerine gore belirlenir.
(2) 2022 sayılı Kanunun uygulanmasında;
a) Ozur durumuna gore toplam ozur oranı % 40 ile % 69 arasında olanlar “ozurlu”,
b) Ozur durumuna gore toplam ozur oranı % 70 ve uzeri oranda olanlar ise “başkasının yardımı olmaksızın hayatını devam ettiremeyecek derecede ozurlu”
olarak kabul edilir.
Ozur oranlarındaki değişiklikler
MADDE 13 – (1) Yaşlılık aylığı bağlananlardan %70 ve uzeri oranda ozurlu olduklarını ozurlu sağlık kurulu raporu ile kanıtlayanların aylıkları başkasının yardımı olmaksızın hayatını devam ettiremeyecek derecede ozurlu aylığına donuşturulur. Ancak %40 ile %69 arası oranda ozurlu sağlık kurulu raporuna sahip 65 yaşını doldurmuş vatandaşlara sadece yaşlılık aylığı bağlanır.
(2) 65 yaşın doldurulmasından once ozurlu aylığı bağlanmış olanların aylıkları aynı şekilde odenmeye devam olunur.
(3) Toplam ozur oranı, ozurlu aylığı tutarında artış yapılmasını gerektirecek şekilde artanların aylıkları, ozurlu sağlık kurulu raporunun Vakıf kayıtlarına gectiği tarihi takip eden donem başından itibaren artırılır.
(4) Toplam ozur oranı, 2022 sayılı Kanuna gore aylık bağlanması gereken oranın altına duşenlerin aylıkları ozurlu sağlık kurulu raporunun duzenlenme tarihini takip eden donem başından itibaren kesilir. Raporun, Sağlık Bakanlığı veri tabanından temin edilemediği durumlarda, rapor tarihinden itibaren uc ay icinde yeni raporunu Vakfa teslim etmeyenlerin aldıkları yersiz odemeler icin odeme tarihinden tahsil tarihine kadar gecen sure icin kanuni faizi ile birlikte Bakanlık tarafından borc tahakkuk ettirilir ve takibi sağlanır.
(5) Toplam ozur oranı, aylık turunu değiştirecek şekilde azalanların aylıkları, ozurlu sağlık kurulu raporunun duzenlenme tarihini takip eden donem başından itibaren azaltılır. Raporun, Sağlık Bakanlığı veri tabanından temin edilemediği durumlarda, rapor tarihinden itibaren uc ay icinde yeni raporunu Vakfa teslim etmeyenlerin aldıkları yersiz odemeler daha sonra odenecek aylıklardan 1/4 oranında mahsuben tahsil edilir. Borcların mahsup yoluyla tahsil imkÂnının kalmaması halinde Bakanlık tarafından takibi sağlanır.
ALTINCI BOLUM
Bildirim Yukumluluğu, Fazla veya Yersiz Odenmiş Aylıkların Geri Alınması
ve İdari Yaptırımlar
Bildirim yukumluluğu
MADDE 14 – (1) Aylık almakta olanlar veya aylık sahiplerinin eş, anne, baba, vasi, kayyum, veli veya vekilleri, aylıkların kesilmesini gerektiren durumları uc ay icinde Vakfa bildirmekle yukumludurler.
(2) Bu yukumluluğe uymayarak yersiz aylık tahsilinde bulunanlara odenmiş olan aylıklar icin odeme tarihinden tahsil tarihine kadar gecen sure icin kanuni faizi ile birlikte Bakanlık tarafından borc tahakkuk ettirilerek, takip ve tahsili sağlanır. Suresi icinde bildirim yukumluluğune uyulmuş olmakla veya aylık hakkından feragat talebinde bulunulmakla birlikte, suresinde aylık kesme işlemi yapılmayarak aylıkların odenmeye devam olunması durumunda geri tahsil olunacak aylık tutarları icin kanuni faiz veya Tuketici Fiyatları Endeksi (TUFE) aylık değişim oranlarına gore ayrıca bir fark alınmaz.
Fazla veya yersiz odenmiş aylıkların geri alınması
MADDE 15 – (1) 11 inci maddenin ucuncu fıkrasına gore aylığının kesilmesi gereken odeme donemi başından itibaren her ne suretle olursa olsun, istihkaklarından fazla veya yersiz odenen aylıklar ile 14 uncu maddeye gore tahakkuk ettirilmiş faiz, borcun tahsilinden once aynı kişiye tekrar aylık bağlanmış olması durumunda aylıklarından mahsup edilir. 13 uncu maddenin dorduncu ve beşinci fıkralarında belirtilen hallerde, anılan hukumlere gore işlem yapılır.
(2) Borcların mahsup yoluyla tahsil imkÂnının kalmaması halinde Bakanlık tarafından takip ve tahsili sağlanır.
İdari yaptırımlar
MADDE 16 – (1) Aylığa hak kazanmak uzere duzenlenen belgelerin gerceğe uymadığı tespit edildiği takdirde odenmiş olan aylıklar icin odeme tarihinden tahsil tarihine kadar gecen sure icin Turkiye İstatistik Kurumunca her ay icin belirlenen Tuketici Fiyatları Endeksi (TUFE) aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarıyla birlikte Bakanlık tarafından borc tahakkuk ettirilerek takip ve tahsili sağlanır.
(2) Hak sahibinden tahsili imkanının kalmadığı durumlarda, Bakanlık tarafından tahakkuk edilen borc, aylığın odenmesinde kasıt, kusur veya ihmali olduğu tespit edilenlerden muteselsilen tahsil edilir.
(3) Gerceğe uygun olmayan belgeleri duzenleyen ve kullananlar hakkında genel hukumlere gore ceza kovuşturması yapılması icin Bakanlık tarafından Cumhuriyet Savcılığına suc duyurusunda bulunulur. Bu belgeleri duzenleyenlerin kamu gorevlisi olması durumunda, haklarında ayrıca idari soruşturma acılır.
YEDİNCİ BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
Muhtaclık ve bakım ilişkisinin kontrolu
MADDE 17 – (1) Bakanlık, ilgililerin gelir, yaşam duzeyi ve varlıkları, bakım ilişkisinin gercekleştirilip gercekleştirilmediği hakkında, belirleyeceği yontemlerle inceleme yapmaya veya kamu kurum ve kuruluşları aracılığı ile yaptırmaya, resmi ve ozel idari muessese ve ortaklarından ve şahıslardan bilgi ve belge istemeye yetkilidir.
(2) İnceleme neticesinde muhtac olmadıkları anlaşılanlara aylık bağlanmaz ve varsa bağlanmış aylık odemesi durdurulur. Bunların muhtaclık durumu yeniden incelenmek uzere Genel Mudurluk tarafından ilgili Vakfa bildirilir. Mutevelli Heyetlerince yeniden yapılan inceleme sonucunda yine muhtac olduğu tespit edilen ve Genel Mudurluk tarafından da bu tespit işlemi uygun gorulenlerin aylıkları bağlanır.
(3) Aylık bağlama işleminden sonra yapılacak incelemeler sonucunda, aylık bağlama kararını etkileyecek durumların tespit edilmesi halinde, tespit edilen eksikliklerin giderilmesi icin durum aylık bağlanana ve ilgili Vakfa tebliğ edilir. Eksikliklerin giderilmemesi halinde, 15 inci madde hukumleri saklı kalmak kaydıyla, tebligat tarihinden itibaren uc aylık surenin sona erdiği tarihin icinde bulunduğu odeme doneminin sonunda aylık kesme veya duzeltme işlemi yapılır ve fazla odenen tutarlar geri alınır.
(4) Bakanlık Denetim Hizmetleri Başkanlığı tarafından her yıl, 2022 sayılı Kanun kapsamında yapılan odemelere ilişkin olarak, odeme turu, hak sahiplerinin ağırlıklı olduğu ikamet bolgeleri, sistemin sağladığı guvenlik dereceleri ve benzeri olcutler uzerinden yapacağı risk değerlendirme sonuclarına gore ve orneklem metoduyla belirlediği hak sahiplerinin durumunu inceler ve sonuclarını, uygulamaya yonelik onerileri ile birlikte Bakanlığa raporlar. Genel Mudurluk bu raporda yer verilen ve uygulamada tespit ettiği diğer yaygın uygulama hatalarını her yıl Vakfa yazılı olarak bildirir.
Aylıkların haczedilemeyeceği
MADDE 18 – (1) Nafakaya ilişkin haklar saklı kalmak kaydıyla, 2022 sayılı Kanun uyarınca bağlanan aylıklar kişinin rızası olsa bile haczedilemez, başkasına devir ve temlik edilemez.
Duzenleyici işlemler
MADDE 19 – (1) Bu Yonetmeliğin yururluğe girmesi ile birlikte muhtaclık kararının alınması ve aylıkların bağlanmasına ilişkin tum iş ve işlemler Vakıflar tarafından yerine getirilir.
(2) Bakanlık cıkardığı alt duzeyde duzenlemelerin bir orneğini on gun icinde Maliye Bakanlığına gonderir.
Vergi muafiyeti
MADDE 20 – (1) Aylıkların bağlanmasında ve odenmesinde kullanılan butun belgeler, her turlu vergi ve resim odemelerinden muaftır.
Aylık farkı odemeleri
MADDE 21 – (1) 2 nci maddenin birinci fıkrasının (d) bendi kapsamında yapılacak olan tum iş ve işlemler ilgili Sosyal Guvenlik Kurumu tarafından yerine getirilir.
(2) Aylık farkı almaya hak kazanacak şekilde ozurlu olduğunu belgeleyen ve sosyal guvenlik kurumlarından yetim olarak aylık veya gelir almakta olan cocuklardan, aldıkları aylık ya da gelir toplamı tutarları ozurluluk derecelerine gore bu Yonetmelik kapsamında odenebilecek olan aylık tutarından duşuk olanlara, bu Yonetmelikle belirlenen diğer şartlar aranmaksızın aradaki fark ilgili sosyal guvenlik kurumu tarafından odenir. Birden fazla sosyal guvenlik kurumundan ya da birden fazla dosya uzerinden aylık veya gelir alanlar icin aradaki fark yalnızca tercih edecekleri bir sosyal guvenlik kurumu tarafından ya da tercih edecekleri tek bir dosya uzerinden odenir. Bu kapsamda aylık farkı başlangıc tarihi Sosyal Guvenlik Kurumuna başvurularının kayda gectiği tarihi izleyen aybaşıdır.
(3) İlgili sosyal guvenlik kurumu tarafından fark olarak odenen tutarlar Hazineden tahsil edilir. Odemenin yapılabilmesi icin ilgililerce, yetkili hastanelerden alınacak ozurlu sağlık kurulu raporu ile birlikte, yetim olarak aylık veya gelir alınan sosyal guvenlik kurumuna bizzat veya kanuni temsilcilerince başvuruda bulunulması gerekir.
(4) Sosyal guvenlik kurumlarından 2 nci maddenin birinci fıkrasının (d) bendi kapsamında odenmekte olan yetim aylığı veya gelirinin kesilmesi durumunda alınan aylık farkları da kesilir.
Yururlukten kaldırılan yonetmelik
MADDE 22 – (1) 6/11/2010 tarihli ve 27751 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanan 65 Yaşını Doldurmuş Muhtac, Gucsuz ve Kimsesiz Turk Vatandaşları ile Ozurlu ve Muhtac Turk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Yonetmelik yururlukten kaldırılmıştır.
Muhtaclık hesaplaması
GECİ MADDE 1 – (1) 7 nci maddenin yedinci fıkrasında belirtilen Puanlama Formulu uygulamaya gecinceye kadar muhtaclık; gelir, servet ve harcamalar esas alınarak aşağıdaki şekilde belirlenir.
a) Hanenin gelir durumu;
1) Tespit/beyan edilen aylık net maaş, ucret, nafaka, yevmiye ve diğer gelirlerin yıllık tutarının aylık ortalaması,
2) Hanenin; mulkiyeti hane bireylerinden birine ait olan ikamet ettiği konutu ile mulkiyeti başka birine ait olmakla birlikte kira odemediği konutu icin konutun (takdir edilen/beyan edilen) rayic bedelinin 240 ’ta biri,
3) Hanenin ikamet ettiği konut haricinde diğer konutları icin (takdir edilen/beyan edilen) rayic bedelinin 240 ’ta biri ve (takdir edilen/beyan edilen) kira getirisinin toplamı,
4) İkamet edilen konut haricindeki konut icin kira geliri elde edilmiyorsa veya kira geliri beyan edilmiyorsa konutun rayic bedelinin 120 ’de biri,
5) DukkÂnlar icin rayic bedelin 240 ’ta biri ve (takdir edilen/beyan edilen) kira getirisinin toplamı,
6) DukkÂn icin kira geliri elde edilmiyorsa veya kira geliri beyan edilmiyorsa dukkÂnın rayic bedelinin 120 ’de biri,
7) Hanenin arazi, tarla ve benzeri icin rayic bedelin 240 ’ta biri ve (takdir edilen/beyan edilen) aylık (zirai/ticari/kira ve benzerleri) getirisinin toplamı,
8) Hanenin binek aracı icin aracın kasko/rayic bedelinin 120 ’de biri,
9) Hanenin ticari/ zirai amaclı aracı icin aracın kasko bedelinin 120 ’de biri, kasko bedelinin belirlenememesi halinde ise rayic bedelinin 120 ’de biri ile bu aracların (takdir/beyan edilen) aylık (zirai/ticari/kira ve benzerleri) getirisinin toplamı,
10) Hanenin buyuk ve kucukbaş hayvanları icin il/ ilce gıda tarım ve hayvancılık mudurluklerinden temin edilen yıllık getiri miktarının aylık tutarı,
11) Hanenin tespit/beyan edilen banka mevduatları icin aylık faiz getirisinin iki katı tutar,
12) 24/5/1983 tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanununun Ek 7 nci maddesi gereğince yapılan evde bakım odemeleri ve 2022 sayılı Kanun gereğince bağlanan aylıklar haric olmak uzere surekli ve duzenli olarak alınan şartlı eğitim yardımı, şartlı sağlık yardımı, eşi vefat etmiş kadınlara yonelik yardım, burs, harclık gibi nakdî sosyal yardımların aylık ortalaması,
13) Aynı hanede ikamet etmemesine rağmen nafaka yukumluleri tarafından sağlanan destek tutarı,
14) Tarımsal destek geliri tutarı,
15) Uzun vadeli sigorta kolları acısından zorunlu olarak sigortalı olmayı gerektirecek şekilde calışanların gelirleri,
16) Diğer gelirlerin toplamının aylık ortalaması,
dahil edilerek yapılan hesaplama ile belirlenir.
b) Birinci fıkranın (a) bendinin alt bentlerinde yer alan taşınır ve taşınmazların tespit edilen rayic bedellerine ilişkin değerlendirmeyi Mutevelli Heyeti yapar.
c) Hanenin harcama durumu; gıda, giyim, kira, ısınma, eğitim, sağlık, ulaşım, eğlence ve benzerlerine yapılan yıllık odemelerin aylık ortalaması dÂhil edilerek yapılan hesaplama ile belirlenir.
c) Harcamalar, hanenin gelir seviyesinin bir gostergesi olarak dikkate alınacak olup birinci fıkranın (a) bendine gore hesaplanacak gelir tutarından hicbir şekilde cıkarılamaz.
d) Hanenin tespit/beyan edilen harcamalarının birinci fıkranın (a) bendine gore tespit edilen gelir tutarından fazla olması durumunda harcama ve gelir arasındaki fark gelire eklenir.
e) Birinci fıkranın (a) bendine gore tespit edilen gelir tutarının beyan/tespit edilen harcama duzeyinin uzerinde olması durumunda harcamalar gelire eklenmez.
İşlemleri devam eden dosyalar
GECİCİ MADDE 2 – (1) İl veya ilce idare kurulları tarafından ya da Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıfları tarafından muhtaclık kararı alınmış olmakla birlikte aylık bağlama işlemleri henuz tamamlanmamış olanlar hakkında alınmış muhtaclık kararlarının gecerli olarak kabul edilmesinde ve aylıklarının bağlanmasında gecici 1 inci maddeye gore tekrar muhtaclık tespiti yapılması gerekmez ve bu durumda olanların aylık bağlama işlemleri, 22 nci madde ile yururlukten kaldırılan Yonetmelik hukumleri cercevesinde Bakanlık ve Vakıflar tarafından sonuclandırılır.
Yururluk
MADDE 23 – (1) Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ile Maliye Bakanlığı tarafından muştereken hazırlanan bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 24 – (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı yurutur.

Yonetmeliğin eki icin tıklayınız