
KAMU FİNANSMANI VE BORC YONETİMİNİN DUZENLENMESİ HAKKINDA KANUN İLE BAZI KANUN VE KANUN HUKMUNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 6456 Kabul Tarihi: 3/4/2013
MADDE 1- 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borc Yonetiminin Duzenlenmesi Hakkında Kanunun 3 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Devlet dış borcu”, “Garantili imkÂn”, “Genel giderler” ve “Stratejik olcut” tanımları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, “İkraz ucreti” tanımından sonra gelmek uzere “Mutabakat Zaptı”, “Turev urun” tanımından sonra gelmek uzere “Ulusal Fon”, “Ulusal yetkilendirme gorevlisi”, “Uygulama birimi” ve “Yararlanıcı” tanımları eklenmiştir.
“Devlet dış borcu: Musteşarlık tarafından; herhangi bir dış finansman kaynağından belirli bir itfa planına gore geri odenmek uzere sağlanan finansman imkÂnları ile borc ustlenimi ve Hazine garantileri kapsamında ustlenilen her turlu mali yukumluluğu,”
“Garantili imkÂn: Bu Kanun kapsamında sağlanan Hazine garantilerini,”
“Genel giderler: Devlet borcunun yurutulmesi ve yonetilmesi icin yapılan kayıt ve tescil giderleri, kredi derecelendirme kuruluşlarına odenen ucretler, avukatlık ucreti, muşavirlik ucreti, kur farkları, komisyon odemeleri, gecikme faiz ve cezaları, Devlet ic borclanma senetleri basım ve ilan giderleri ve benzeri tum masraf ve giderler ile Musteşarlık tarafından nakit, borc, alacak ve diğer hazine işlemleri kapsamında yaptırılan iş, işlem ve diğer hizmetler karşılığı odenen ucret, masraf, komisyon ve benzeri giderleri,”
“Stratejik olcut: Borc, nakit ve risk yonetiminde esas alınacak olan ve genel risk/maliyet hedeflerini ifade eden gosterge ve kriterleri,”
“Mutabakat Zaptı: 30/1/2003 tarihli ve 4802 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan ve 24/2/2003 tarihli ve 2003/5313 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla onaylanan Ulusal Fon'un Kurulmasına İlişkin Mutabakat Zaptını,”
“Ulusal Fon: Mutabakat Zaptında tanımlanan ve Hazine Musteşarlığı bunyesinde Avrupa Birliği fonlarının aktarıldığı birimi,”
“Ulusal yetkilendirme gorevlisi: Mutabakat Zaptına gore Ulusal Fona başkanlık eden gorevliyi,”
“Uygulama birimi: Avrupa Birliğinden sağlanan fonların, ihaleye cıkmak, sozleşme ve odeme yapmak, muhasebe ve raporlama işlemlerini yurutmek suretiyle kullanımından sorumlu olan birimleri,”
“Yararlanıcı: Avrupa Birliği mali iş birliği kapsamında program ve/veya proje yuruten ozel veya kamu kurum ve kuruluşlarını,”
MADDE 2- 4749 sayılı Kanunun 7/A maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, maddeye birinci fıkradan sonra gelmek uzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bu Kanun kapsamındaki halka acık olmayan kurum ve kuruluşlara ait taşınır ve taşınmazlar ile kullanma, yararlanma, işletme ve sair haklar gibi maddi olmayan varlıklara ilişkin, ilgili kurumların goruşleri alınarak alım, satım, geri alım, kiraya verme, geri kiralama, bedelli veya bedelsiz devir ve benzeri işlemleri mevzuatta yer alan şekil kurallarına tabi olmaksızın tesis etmeye ve bu işlemleri aynı usule tabi olarak yapmak uzere 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Turk Ticaret Kanununun kuruluş, tescil, denetleme, sermaye, tasfiye ve işleyişe ilişkin hukumlerine bağlı olmaksızın ozel hukuk tuzel kişiliğini haiz varlık kiralama şirketleri kurmaya veya ozel hukuk tuzel kişiliğini haiz varlık kiralama şirketleri kurmak uzere kamu sermayeli kurumları gorevlendirmeye Bakan yetkilidir. Bakan tarafından kurulmasına karar verilen ve sermayesinin tamamı Hazine Musteşarlığına ait olan varlık kiralama şirketlerinin ana sozleşmesi ve değişiklikleri Turkiye Ticaret Sicili Gazetesi'nde yayımlanır. Bu şirketler 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harclar Kanununa bağlı (1) sayılı tarifenin “C) Ticaret Sicili harcları:” başlıklı bolumunde sayılan, ticari işletme rehni dÂhil her turlu ticaret sicili harclarından ve Turkiye Ticaret Sicili Gazetesi'nde yapılacak her turlu ilana ilişkin ilan ucretlerinden muaftır. Bu şirketlerin yurt icinde ihrac ettiği kira sertifikalarına ilişkin şirket ile gercek ve tuzel kişiler arasındaki ihtilaflarda Ankara Asliye Ticaret Mahkemeleri yetkilidir. Bu şirketler soz konusu taşınır ve taşınmazlar ile maddi olmayan varlıklara dayalı olarak, hasılatı Musteşarlığa aktarılmak uzere yurt ici ve yurt dışı piyasalarda kira sertifikası ihrac edebilir. Bu ihraclara konu olan varlıklar uzerinde, ihracın vadesi suresince ihrac koşullarına aykırı herhangi bir hukuki işlem tesis edilemez. Bu husus, ilgili taşınmazın tapu kutuğune şerh edilir. İlgili kurumlar, bu madde kapsamındaki varlık kiralama şirketlerinin bu madde kapsamındaki taşınır ve taşınmazlar ile haklar ve diğer maddi olmayan varlıklarda tasarruf etmesini teminen tapu sicilinde değişiklik dÂhil gerekli her turlu işlemleri munhasıran Musteşarlığın yazılı başvurusu uzerine gercekleştirirler. Bu fıkra kapsamındaki işlemlere konu olan kamu varlıklarının kullanımıyla ilgili bakım, onarım, işletme, inşaat ve benzeri iş ve işlemler ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından yapılır ve buna ilişkin harcamalar kendi butcelerinden karşılanır. Bu fıkra kapsamındaki kira sertifikaları, 14/1/1970 tarihli ve 1211 sayılı Turkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kanunu ve sermaye piyasası mevzuatı bakımından Musteşarlık tarafından ihrac edilen menkul kıymetlere ilişkin olarak ilgili mevzuatta yer alan usul ve esaslara tabidir. Bu sertifikalar, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun uygulamasında teminat olarak kabul edilir.”
“Bakan tarafından kurulmasına karar verilen ve tamamı Hazine Musteşarlığına ait olan varlık kiralama şirketlerinin denetimi Hazine Musteşarlığının denetimi cercevesinde yapılır. Bu şirketler, 6102 sayılı Kanun, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve ilgili diğer mevzuat uyarınca defter tutma ve diğer yukumluluklerden muaftır. Bu şirketlere, 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı Turkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanunu, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbusleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname ve 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbusleri Personel Rejiminin Duzenlenmesi ve 233 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yururlukten Kaldırılmasına Dair Kanun Hukmunde Kararname hukumleri uygulanmaz. Bu madde kapsamında kurulan varlık kiralama şirketlerine ait her turlu taşınmazlar 9/5/2012 tarihli ve 6305 sayılı Afet Sigortaları Kanunu ile ihdas edilen zorunlu deprem sigortasına tabi değildir. Bu madde kapsamında kurulan varlık kiralama şirketlerine ait mallar ve her ceşit varlıklar, ceza ve takip hukuku başta olmak uzere ilgili diğer mevzuat uygulaması bakımından devlet malı hukumlerine tabidir. Bu madde uyarınca yapılacak kiralama işlemleri, 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Turk Borclar Kanununun kira sozleşmelerine ilişkin hukumlerine tabi değildir ve soz konusu işlemler hakkında bu madde uyarınca taraflar arasında duzenlenecek sozleşme hukumleri uygulanır.”
MADDE 3- 4749 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin ucuncu fıkrasının birinci cumlesi ve dorduncu fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, altıncı fıkrasında yer alan “yatırım harcamalarına kıyasla” ibaresi madde metninden cıkarılmıştır.
“Hazine garantileri ile lehine garanti sağlanan taraftan verilecek her garanti icin bir defaya mahsus olmak kaydıyla garanti edilen tutarın yuzde birine kadar garanti ucreti alınır.”
“Hazine garantilerinin verilmesine ilişkin olarak garanti ucretinin belirlenmesi, garantinin değerlendirilmesi, butceleştirilmesi, riskin sınırlandırılması ve paylaşımı ile garantiye ilişkin bilgilerin kamuoyuna acıklanması ve garanti edilen tutarın tespit edilmesi de dÂhil olmak uzere bu hususlara ilişkin usul ve esaslar Musteşarlık tarafından hazırlanacak yonetmelikle belirlenir.”
MADDE 4- 4749 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin yedinci fıkrasının birinci cumlesinde yer alan “krediler” ibaresinden sonra gelmek uzere “ile Musteşarlığın garantisi altında uluslararası sermaye piyasalarında gercekleştirilen tahvil ihracları” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 5- 4749 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin birinci fıkrasına “kaynaklanan odemeler” ibaresinden sonra gelmek uzere “ile nakit, borc, alacak ve diğer Hazine işlemleri kapsamında yaptırılan iş, işlem ve diğer hizmetler karşılığı odenecek ucret, masraf, komisyon ve benzeri tutarlar” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 6- 4749 sayılı Kanunun 13 uncu maddesinin dorduncu fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Hesaptaki tutarlar nemalandırılır. Nemalandırmanın şartları Musteşarlık ile Turkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından muştereken tespit olunur.”
MADDE 7- 4749 sayılı Kanunun 14/A maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde yer alan “yatırım harcamalarına kıyasla” ibaresi madde metninden cıkarılmıştır.
MADDE 8- 4749 sayılı Kanunun 15 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“7/A maddesi kapsamında gercekleştirilecek işlemler ve ihrac edilecek kira sertifikaları ile kira sertifikalarının ihracına ilişkin işlem ve kÂğıtlar, damga vergisi ve harclardan ve genel yonetim kapsamındaki kamu idareleri ile bu idarelere bağlı veya bu idareler nezdinde tesis edilen kuruluşlar tarafından doner sermaye ve sair isimler altında alınan ucretlerden mustesnadır.”
MADDE 9- 4749 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Hazine alacakları,” ibaresinden sonra gelmek uzere “diğer Hazine alacakları,” ibaresi ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Musteşarlığa bağlı muhasebe birimleri hesaplarına kaydedilen menkul kıymetlerden hukuken takip kabiliyeti kalmayan veya ekonomik değeri bulunmayanların hesaplardan cıkarılmasına Bakan yetkilidir. Hesaplardan cıkarılan menkul kıymetler, 28/9/1988 tarihli ve 3473 sayılı Muhafazasına Luzum Kalmayan Evrak ve Malzemenin Yok Edilmesi Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulu Hakkında Kanunda yer alan surelere tabi olmaksızın Devlet Arşivleri Genel Mudurluğune gonderilir.”
MADDE 10- 4749 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Fonlara yapılacak aktarımlar
EK MADDE 1- Tam mukellef sermaye şirketlerine iştirak etmek suretiyle finansman sağlayan tuzel kişi ve girişim sermayesi fonları ile bireysel katılım yatırımcılarının yatırım yaptığı girişim şirketlerine eş finansman sağlayan ortak yatırım fonlarına kaynak sağlamak amacıyla kurulan ust fonlara Musteşarlık tarafından taahhut edilecek kaynağın ust sınırını ve niteliğini, kaynak aktarılacak ust fonların, ust fonlara bağlı alt fonların ve ortak yatırım fonlarının secim kriterlerini, yatırım yapılabilecek alanları, denetimi, taahhut edilen tutardan kaynaklanan her turlu ucret ve masrafın ust sınırlarını ve uygulamaya ilişkin diğer hususları Bakanlar Kurulu belirler.
Taahhut edilen tutardan donemler itibarıyla ust fona odenecek miktarı belirlemeye ve aktarmaya Bakan yetkilidir. Kaynak taahhudune ilişkin odeme Musteşarlık butcesine konulan odenekten karşılanır.
Ust fonun ve/veya alt fonun tasfiyesi veya sona ermesi durumunda Musteşarlık tarafından ust fona aktarılan kaynakların bakiye tutarı genel butceye gelir kaydedilir. Diğer kamu kurumları tarafından ust fonlara hibe olarak aktarılan paylardan kaynaklanan bakiye tutarlar da ust fon tarafından genel butceye gelir kaydedilmek uzere Musteşarlığın ilgili hesabına aktarılır.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin olarak ortaya cıkabilecek tereddutleri gidermeye Bakan yetkilidir.”
MADDE 11- 4749 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Ulusal Fonun kullanımı
EK MADDE 2- Avrupa Birliği organlarıyla akdedilen ve usulune gore yururluğe konulan anlaşmalar cercevesinde, Turkiye tarafından sağlanacak eş finansman ile Avrupa Komisyonuna yapılacak iade, kur farkı, gecikme faizi ve benzeri nedenlerden doğabilecek finansman ihtiyacları, yararlanıcılar tarafından sağlanır. Bu fıkra kapsamındaki finansman, ulusal yetkilendirme gorevlisinin talebi uzerine yararlanıcılar tarafından en gec otuz gun icinde Ulusal Fona aktarılır. Ulusal Fona aktarılan tutarlar, Mutabakat Zaptı ve Avrupa Komisyonu ile imzalanarak usulune gore yururluğe konulan diğer anlaşmalarda yer alan hukumler cercevesinde kullandırılır.
Yararlanıcıların birinci fıkra kapsamındaki yukumluluklerini zamanında yerine getirmemeleri hÂlinde, sozleşmeye bağlanmış projelere ilişkin olarak uygulama birimlerine aktarılması gereken tutarlar ile Avrupa Komisyonuna Ulusal Fon tarafından yararlanıcılar adına yapılacak odemeler icin ihtiyac duyulan kaynak, Musteşarlığın yılı butcesine bu amacla konulan odenekten Ulusal Fona transfer edilir. Bu fıkra kapsamında yararlanıcılar adına yapılan odemelerden doğan alacakların tahsilinde, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yonetimi ve Kontrol Kanununun 3 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamı dışında kalan kurumlar icin 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulu Hakkında Kanun, 5018 sayılı Kanuna ekli (II) ve (III) sayılı cetvellerde yer alan kurumlar icin 29/6/1938 tarihli ve 3533 sayılı Umumî, Mulhak ve Hususî Butcelerle İdare Edilen Daireler ve Belediyelerle Sermayesinin Tamamı Devlete veya Belediye veya Hususî İdarelere Aid Daire ve Muesseseler Arasındaki İhtilÂfların Tahkim Yolile Halli Hakkında Kanun hukumleri uygulanır.
Avrupa Komisyonu tarafından tahsis edilen fonların Ulusal Fona transferinde gecikme yaşanması hÂlinde, anlaşmalar cercevesinde uygulama birimleri tarafından sozleşmeye bağlanan projelere ilişkin zorunlu aktarımlar icin ihtiyac duyulan kaynak, Musteşarlığın yılı butcesine bu amacla konulan odenekten Ulusal Fona transfer edilir. Avrupa Komisyonu tarafından Ulusal Fona aktarılmasını muteakip soz konusu fonlar genel butceye gelir kaydedilir.
Birinci fıkra kapsamında, 5018 sayılı Kanuna ekli (I) sayılı cetvelde yer alan kurumlarca Ulusal Fon hesaplarına aktarılan ancak kullanılmayan tutarlar, ilgili program kapandıktan sonra genel butceye gelir kaydedilir. Diğer kurum ve kuruluşlarca aktarılan ve kullanılmayan tutarlar ilgili kuruma iade edilir.
Mali iş birliği kapsamındaki program ve projelerin uygulanması sırasında uygulama birimleri tarafından gecikme cezası da dÂhil olmak uzere yuklenicilerden tahsil edilen tutarlar, soz konusu program ve projelerin tamamlanmasını muteakip genel butceye gelir kaydedilir.
Ulusal Fon adına acılan Avrupa Birliği katkı hesapları dışındaki hesaplardan elde edilen nemalar her mali yıl sonunda genel butceye gelir kaydedilir.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Musteşarlıkca hazırlanacak yonetmelikle duzenlenir.”
MADDE 12- 4749 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Temettu odemeleri ile kÂr aktarımlarının taşınmaz devri ile yapılması
EK MADDE 3- 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbusleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname kapsamındaki teşebbusler ile Hazinenin veya Ozelleştirme İdaresi Başkanlığının pay sahibi olduğu kuruluş, şirket, işletme ve bankaların Musteşarlığa veya Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına yapacakları temettu odemeleri ile mevzuatlarından doğan kÂr aktarımları, nakdi odeme yanında mulkiyeti soz konusu teşebbus, kuruluş, şirket, işletme ve bankalara ait olan taşınmazların mulkiyetinin Hazineye devri suretiyle de gercekleştirilebilir. Teşebbus, kuruluş, şirket, işletme ve bankaların bu yondeki talebinin ilgisine gore Musteşarlıkca veya Ozelleştirme İdaresi Başkanlığınca uygun bulunması hÂlinde, Maliye Bakanlığınca belirlenecek rayic bedelleri uzerinden bu taşınmazların mulkiyetlerinin Hazineye devrine, ilgisine gore Bakanın veya Ozelleştirme İdaresi Başkanlığının bağlı olduğu Bakanın uygun goruşu uzerine Maliye Bakanı yetkilidir.
Maliye Bakanlığınca belirlenecek rayic bedeller 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 267 nci maddesinin uygulanmasında emsal bedeli olarak dikkate alınır.
Bu madde kapsamında temettu odemeleri ile kÂr aktarımlarının taşınmazların mulkiyetinin Hazineye devri yoluyla yapılması hÂlinde 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Ozelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanunun 9 uncu maddesi hukmu uygulanmaz.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin hususları duzenlemeye ve tereddutleri gidermeye Bakan yetkilidir.”
MADDE 13- 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulu Hakkında Kanunun gecici 8 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun ek 3 uncu maddesi” ibaresi “4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 14- 13/7/1956 tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri Kanununun 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine “faiz gelirleri” ibaresinden sonra gelmek uzere “ve 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borc Yonetiminin Duzenlenmesi Hakkında Kanunun 7/A maddesine gore kurulan varlık kiralama şirketleri tarafından ihrac edilen kira sertifikalarından elde edilen kira gelirleri ve vade sonunda lehe alınan paralar,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 15- 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununa aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
“GECİCİ MADDE 84- Avrupa Birliği organlarıyla akdedilen ve usulune gore yururluğe konulan anlaşmalar cercevesinde proje karşılığı sağlanan hibeler, ozel bir fon hesabında tutulur ve gelir olarak dikkate alınmaz. Soz konusu hibelerle gercekleştirilecek projelere ilişkin olarak bu fondan yapılan harcamalar, gelir ve kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider ve maliyet olarak dikkate alınmaz. Proje sonunda herhangi bir şekilde harcanmayan ve iade edilmeyen tutarın kalması hÂlinde bu tutar gelir kaydedilir.
Birinci fıkra cercevesinde sağlanan hibelerle finanse edilen yıllara sÂri inşaat ve onarım işlerine ilişkin odemeler uzerinden ve yaptıkları serbest meslek işleri dolayısıyla bu işleri icra edenlere yapılan odemelerden, fon hesabından yapılan harcama tutarları ile sınırlı olmak uzere, 94 uncu maddenin birinci fıkrasının (2) ve (3) numaralı bentleri ile 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi ve 30 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri uyarınca vergi kesintisi yapılmaz.”
MADDE 16- 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harclar Kanununun 113 uncu maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Elektrik uretimi lisans harcları her yıl kurumlar vergisi beyannamesi verme suresi icerisinde verilen bildirim uzerine, elektrik uretim faaliyetlerinden elde edilen gayrisafi iş hasılatı esas alınarak tahakkuk ettirilir, tahakkuk ettirilen harclar ayrıca mukellefe tebliğ edilmez ve mayıs ayı icerisinde odenir. Genel butce geliri olarak kaydedilen elektrik uretimi lisans harclarından hidrolik kaynaklara dayalı elektrik uretim lisans harclarının %90'ı, haziran ayının sonuna kadar, hidrolik kaynaklara dayalı elektrik uretimi yapan tesisin bulunduğu yerin il ozel idaresine, il ozel idaresi bulunmayan yerlerde buyukşehir belediyesine aktarılır. Hesaplanarak aktarılan bu tutarlar, 2/7/2008 tarihli ve 5779 sayılı İl Ozel İdarelerine ve Belediyelere Genel Butce Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanuna gore belediyelere ve il ozel idarelerine ayrılacak payların hesabında matraha dÂhil edilmez.”
MADDE 17- 492 sayılı Kanuna bağlı (8) sayılı tarifeye aşağıdaki bolum eklenmiştir.
“XV- Elektrik uretimi lisans harcları:
1- Hidrolik kaynaklara dayalı elektrik uretim lisansı (Her yıl icin):
Elektrik Piyasası Kanunu kapsamında, ozelleştirme bedeli, lisans ihale bedeli ve su kullanım bedeli odemeksizin hidrolik kaynaklara dayalı elektrik uretim faaliyetinde bulunanların (Kamu Kuruluşları haric) bu faaliyetlerden elde ettikleri bir onceki yıl gayrisafi iş hasılatı uzerinden Binde 15
Ureticilerin kendi ihtiyacları icin kullandıkları elektriğin bedeli gayrisafi iş hasılatına dÂhil edilmez.”
MADDE 18- 14/1/1970 tarihli ve 1211 sayılı Turkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kanununun 18 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Turk Ticaret Kanununun 414 uncu maddesinin birinci fıkrasının son cumlesi ile 428 inci maddesi Banka hakkında uygulanmaz.”
MADDE 19- 1211 sayılı Kanunun 23 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 23- Denetleme Kurulu, Genel Kurulca secilecek dort uyeden oluşur. Bir denetleme kurulu uyesinin uyelikten ayrılması hÂlinde, denetleme kurulunun diğer uyeleri, genel kurulun ilk toplantısına kadar gorev yapmak uzere yerine secilme şartlarını taşıyan birisini secerler.
Denetleme Kurulu uyelerinin gorev sureleri iki yıldır.
Denetleme Kurulu uyeliğine secileceklerin yuksek oğrenim yapmış, bankacılık ve muhasebe alanında bilgi ve tecrube sahibi olmaları şarttır.”
MADDE 20- 1211 sayılı Kanunun 34 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İşciler haric olmak uzere Banka mensupları ile Banka Meclisi uyeleri hakkında, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi hukumleri uygulanır.”
MADDE 21- 1211 sayılı Kanuna aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
“GECİCİ MADDE 11- Bu maddenin yururluğe girdiği tarihte gorevde bulunan Denetleme Kurulu uyeleri, gorev surelerinin bitimine kadar gorevlerini ifaya devam ederler.”
MADDE 22- 29/7/1970 tarihli ve 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 4 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan “(a), (b), (s) ve (y)” ibaresi “(a), (b), (s), (y) ve (z)” şeklinde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“z) 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borc Yonetiminin Duzenlenmesi Hakkında Kanunun 7/A maddesi kapsamında kira sertifikası ihracı işlemine konu olan binalar.”
MADDE 23- 1319 sayılı Kanunun 14 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan “(a), (b), (f) ve (ı)” ibaresi “(a), (b), (f), (ı) ve (j)” şeklinde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“j) 4749 sayılı Kanunun 7/A maddesi kapsamında kira sertifikası ihracı işlemine konu olan arazi ve arsalar.”
MADDE 24- 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yuksekoğretim Kanununun ek 7 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Vakıflar tarafından kurulan yuksekoğretim kurumları kamulaştırma yoluyla taşınmaz edinemez.”
MADDE 25- 29/5/1986 tarihli ve 3294 sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanununun 2 nci maddesinin dorduncu fıkrasında yer alan “Her turlu afetten” ibaresi “Her turlu acil durum ve afetten” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 26- 8/6/1994 tarihli ve 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Cercevesinde Yaptırılması Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasına; “haberleşme,” ibaresinden sonra gelmek uzere “kongre merkezi, kultur ve turizm yatırımları, ticari bina ve tesisler, spor tesisleri, yurtlar, tema parklar, balıkcı barınakları, silo ve depo tesisleri, jeotermal ve atık ısıya dayalı tesisler ve ısıtma sistemleri” ibaresi, “demiryolu” ibaresinden sonra gelmek uzere “ve raylı sistemler” ibaresi, “gar kompleksi” ibaresinden sonra gelmek uzere “ve istasyonları, teleferik ve telesiyej tesisleri” ibaresi, “sınır kapıları” ibaresinden sonra gelmek uzere “ve gumruk tesisleri” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 27- 3996 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 2- Kultur ve Turizm Bakanlığı, Yassıada ve Sivriada'da bu Kanun kapsamında, 4 uncu maddenin ucuncu fıkrasındaki duzenlemeye tabi olmaksızın, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarına veya ust kuruluşlarına doğrudan sozleşme yapma suretiyle kulturel ve turizm amaclı yatırım ve hizmetler yaptırabilir.
Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları veya ust kuruluşları, bu madde kapsamındaki yatırım ve hizmetleri kendileri yapabileceği gibi başka şirketler vasıtasıyla da yapabilirler. Bu şirketlerin daha once yap-işlet-devret projesi ustlenmiş olması bu madde kapsamında yeni bir proje yuklenilmesine engel değildir.
Yassıada ve Sivriada'da yapılacak olan planlama, imar ve inşaat uygulamaları ile diğer duzenlemeler 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanunu hukumlerine ve diğer mevzuatta yer alan kısıtlama ve prosedurlere tabi değildir.”
MADDE 28- 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Ozelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanuna aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
“GECİCİ MADDE 25- Mulga 2/1/1961 tarihli ve 196 sayılı Ekici Tutunleri Satış Piyasalarının Desteklenmesine Dair Kanun ile bu Kanuna dayanılarak yururluğe konulan Bakanlar Kurulu kararları uyarınca, Hazine nam ve hesabına yurutulen destekleme alımlarına ilişkin olarak Gayrimenkul A.Ş. tarafından yonetilen Tutun Destekleme Bilancosu, bilanco kalemlerinin anılan Şirket bilancosuna devri suretiyle tasfiye edilir.
Devir ve tasfiye işlemlerini takiben, Gayrimenkul A.Ş. bilancosunun aktifinde yer alan Hazineden olan destekleme alacakları ile devir işlemi oncesi Tutun Destekleme Bilancosunun pasifinde ticari borclar kaleminde yer alan borclar karşılıklı olarak terkin edilir.
Bu kapsamda yapılan işlemler nedeniyle oluşan gelir ve giderler kurum kazancının tespitinde dikkate alınmaz. Devir ve terkin işlemleri nedeniyle yapılan işlemler harctan, duzenlenen kÂğıtlar damga vergisinden mustesnadır.”
MADDE 29- 9/12/1994 tarihli ve 4059 sayılı Hazine Musteşarlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve (c) bendinde yer alan “finansmanı dış kredilerle sağlanan projelerle ilgili ithalata ilişkin izinleri vermek,” ibaresi madde metninden cıkarılmıştır.
“d) Mali Sektorle İlişkiler ve Kambiyo Genel Mudurluğunun gorevleri;
1) Bireysel katılım sermayesi ve Turk parasının kıymetini koruma ile ilgili konularda mevzuatı hazırlamak, uygulamak, ilgili kuruluşlarda uygulanmasını izlemek, yonlendirmek ve denetimini sağlamak, bu mevzuatın Avrupa Birliği mevzuatı ile uyum calışmalarını yurutmek,
2) Kambiyo politikalarına ilişkin esasları duzenlemek, kambiyo politikalarının uygulanması ile ilgili konularda Musteşarlık ile Turkiye Cumhuriyet Merkez Bankası ilişkilerini kurmak,
3) Mali sektore ilişkin ic ve dış gelişmeleri izlemek, değerlendirmek, mali sektoru geliştirici ve finansal istikrarı guclendirici calışmalar yapmak,
4) Finansal duzenleyici ve denetleyici kurumlar ve borsalarla iş birliği yapmak,
5) Musteşarlıkca verilecek benzeri gorevleri yapmaktır.”
MADDE 30- 4059 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan “Petrol Kanununun vergi dışında kalan hukumleri ile” ibaresi madde metninden cıkarılmıştır.
MADDE 31- 4059 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde yer alan “Musteşar Yardımcısı” ibaresinden sonra gelmek uzere “, Kurul Başkanı” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 32- 25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununun 49 uncu maddesinin sekizinci fıkrasında yer alan “Hazine Musteşarlığından” ibaresi “Calışma ve Sosyal Guvenlik Bakanlığından”, “Hazine Musteşarlığı” ibaresi “Calışma ve Sosyal Guvenlik Bakanlığı” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 33- 4447 sayılı Kanuna aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
“GECİCİ MADDE 11- Bu maddenin yayımı tarihinden once Sosyal Guvenlik Kurumundan İşsizlik Sigortası Fonuna bu Kanun hukumleri kapsamında aktarılan tutarlar ile Hazine Musteşarlığından İşsizlik Sigortası Fonuna aktarılan devlet payı tutarlarına ilişkin fazla ve/veya eksik odeme yapıldığının tespit edilmesi hÂlinde taraflar yukumluluklerini faizsiz olarak yerine getirir.”
MADDE 34- 28/3/2001 tarihli ve 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanununun ek 1 inci maddesinde yer alan “Devlet katkısı ve varsa getirilerinin” ibareleri “Devlet katkısı hesabındaki tutarın” şeklinde, “Devlet katkısı ve getirilerinden” ibareleri “Devlet katkısı hesabındaki tutarlardan” şeklinde, “Devlet katkısına ilişkin hesabındaki varsa hak kazanılmayan birikim tutarı” ibaresi “Devlet katkısı hesabındaki varsa hak kazanılmayan tutarlar” şeklinde, “Devlet katkısı ve getirileri” ibaresi “Devlet katkısı hesabındaki tutarlar” şeklinde değiştirilmiş, maddenin dorduncu fıkrasına ikinci cumleden sonra gelmek uzere aşağıdaki cumleler eklenmiş, altıncı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Odenmediği veya eksik odendiği tespit edilen tutarlar, odenmesi gereken tarihten itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulu Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranına gore hesaplanan faiziyle birlikte 6183 sayılı Kanun hukumlerine gore tahsil edilmek uzere emeklilik gozetim merkezi tarafından ilgili vergi dairesine bildirilir. Tahsil edilen tutarlar genel butceye gelir kaydedilir ve tahsilata ilişkin bilgi, vergi dairesince Musteşarlığa iletilir.”
“Katılımcıların Devlet katkısına esas teşkil eden katkı paylarının doğru hesaplanmasından şirketler sorumludur. Haksız olarak yapıldığı tespit edilen Devlet katkısı, odeme tarihinden itibaren 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranına gore hesaplanan faiziyle birlikte 6183 sayılı Kanun hukumlerine gore tahsil edilmek uzere emeklilik gozetim merkezi tarafından ilgili şirketin bağlı olduğu vergi dairesine bildirilir. Tahsil edilen tutarlar genel butceye gelir kaydedilir ve tahsilata ilişkin bilgi, vergi dairesince Musteşarlığa iletilir.”
“Bu madde kapsamında; Devlet katkısının Musteşarlıkca emeklilik gozetim merkezine, emeklilik gozetim merkezince şirketlere, şirketlerce katılımcıların hesaplarına odenmesi yahut hak kazanılmayan tutarların şirketlerce geri odenmesi icin Musteşarlıkca tanımlanan azami ikişer iş gunluk işlem sureleri icin emeklilik gozetim merkezi ve şirketlerden nema talep edilmez. Emeklilik gozetim merkezi tarafından gercekleştirilen işlemler icin Musteşarlıkca emeklilik gozetim merkezine ucret odenmez.”
MADDE 35- 4632 sayılı Kanunun gecici 1 inci maddesinin altıncı fıkrasına birinci cumlesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki cumle eklenmiştir.
“Musteşarlıkca uygun gorulen programlı geri odeme tutarları haric, aktarım tarihinden itibaren uc yıl icinde katılımcı tarafından malûliyet ve olum haricindeki bir nedenle, aktarılan birikimlerin bir kısmının veya tamamının alınarak sistemden cıkılması durumunda, aktarım nedeniyle istisnadan yararlanılan tutar uzerinden yuzde 3,75 oranında gelir vergisi tevkifatı yapılır.”
MADDE 36- 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 2 nci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Mulkiyeti Hazineye veya kamu idarelerine ait olan taşınmazlardan bir kamu idaresine tahsisli olan ancak başka bir kamu idaresince kamu hizmetlerinin yerine getirilmesi icin ihtiyac duyulan taşınmazlardan fiilen kamu hizmetlerinde kullanılanlar dÂhil olmak uzere, hangi kamu idaresinin taşınmaza daha cok ihtiyacının olduğunun belirlenmesi ve bunların tahsislerinin kaldırılarak ihtiyacı olan kamu idaresine tahsisi konusundaki idari uyuşmazlıklarda nihai karar vermeye, Bakanlığın teklifi uzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Mahalli idareler haric olmak uzere genel yonetim kapsamındaki kamu idarelerinin, doner sermayelerin, fonların, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları haric ozel kanunla kurulmuş diğer kamu idarelerinin, kamu iktisadi teşebbusleri ve bunların bağlı ortaklıkları ile muesseselerinin ve sermayesinin yuzde ellisinden fazlası kamuya ait diğer ortaklıklar ve şirketlerin mulkiyetinde ve tasarrufunda bulunan tatil koyu, termal tesis, eğitim ve dinlenme kampları, eğitim, dinlenme ve spor tesisleri, misafirhane ve diğer sosyal tesislerin ekonomiye kazandırılması amacıyla, bu tesislerin maliklerinin kendilerince, Bakanlıkca, Ozelleştirme İdaresi Başkanlığınca veya Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca; değerlendirme işlemini yapacak idarenin mevzuatına gore ve bu mevzuatta belirtilen usullere gore satılmak, kat/arsa karşılığı inşaat yaptırılmak, uzerlerinde sınırlı ayni hak tesis edilmek suretiyle veya diğer yontemlerle değerlendirilmesine, değerlendirmenin hangi idare tarafından ve hangi yontemle yapılacağına, Bakanlığın teklifi uzerine Bakanlar Kurulunca karar verilebilir.
Ucuncu fıkra kapsamındaki taşınmazların değerlendirilmesinden elde edilen gelirler, genel butceli idarelerde ilgili idarenin merkez muhasebe birimi hesaplarına aktarılır ve ozel gelir kaydedilir. Ozel gelir kaydedilen bu tutar karşılığında idare butcesine munhasıran yatırım ihtiyaclarını karşılamak amacıyla odenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir. Ozel butceli idarelerde bu gelirler muhasebe birimi hesaplarına aktarılır ve butcelerine gelir olarak kaydedilir. İdareler bu gelirleri munhasıran yatırım ihtiyaclarını karşılamak amacıyla ilgili mevzuat hukumleri cercevesinde odenek eklemek suretiyle kullanır. Diğerlerinde ise, elde edilen gelirler kendi mevzuatına gore muhasebe birimi hesaplarına aktarılarak butcelerine gelir olarak kaydedilir ve ilgili mevzuatına gore munhasıran yatırım ihtiyaclarını karşılamak amacıyla kullanılır. Değerlendirme işlemleri, maliki idareler dışında diğer idarelerce yapılan taşınmazlar icin yapılan masraflar aktarılacak gelirlerden duşulur.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye, uygulamayı yonlendirmeye ve izlemeye, uygulamada ortaya cıkacak tereddutleri gidermeye Bakanlık yetkilidir.”
MADDE 37- 4706 sayılı Kanunun ek 2 nci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Hazinenin ozel mulkiyetindeki veya Devletin hukum ve tasarrufu altındaki taşınmazlar uzerinde tersane, tekne imal ve cekek yeri (yat cekek yeri haric) yatırımı yapılmak amacıyla lehlerine irtifak hakkı tesis edilen veya adlarına kullanma izni verilen yatırımcılar tarafından başvuruda bulunulması hÂlinde; sozleşmeden doğan irtifak hakkı ve/veya kullanma izni bedellerinin gecikme zamları ile birlikte odenmesi, Bakanlık aleyhine acılmış varsa davalardan tum yargılama giderleri ustlenilerek kayıtsız ve şartsız feragat edilmesi ve buna ilişkin belgelerin aslının Bakanlığa ibraz edilmesi kaydıyla, sozleşmelerin devri dÂhil bu maddenin yururluğe girdiği tarihten itibaren sozleşmelerinde hasılat payı alınacağına ve oranına ilişkin hukum bulunsun veya bulunmasın bu hukumler yerine toplam yıllık hasılatın binde biri oranında hasılat payı alınır ve ayrıca irtifak hakkı ve/veya kullanma izni bedeli alınmaz.
Hazinenin ozel mulkiyetindeki veya Devletin hukum ve tasarrufu altındaki taşınmazlar uzerinde yeni tersane, tekne imal ve cekek yeri (yat cekek yeri haric) yatırımı yapılmasının talep edilmesi hÂlinde, bu taşınmazlar hakkında bir defaya mahsus alınacak katılım payı uzerinden artırma ihalesi yapılır. İhale sonucunda en yuksek teklifte bulunan yatırımcıdan katılım payı tahsil edilerek irtifak hakkı ve/veya kullanma izni sozleşmesi duzenlenir. Bu yatırımcıların toplam yıllık hasılatlarından binde bir oranında pay alınır, ancak irtifak hakkı ve/veya kullanma izni bedeli alınmaz.
Hazinenin ozel mulkiyetindeki veya Devletin hukum ve tasarrufu altındaki taşınmazlar uzerinde tersane, tekne imal ve cekek yeri haric diğer her turlu kıyı yapıları yapılmak amacıyla lehlerine irtifak hakkı tesis edilen veya kullanma izni verilen yatırımcılar tarafından talep edilmesi hÂlinde, asıl alanın ve asıl alanlara ilave verilen alanların irtifak hakkı ve/veya kullanma izni sozleşmeleri; bu sozleşmelere gore tahsil edilmesi gereken toplam yıllık hasılattan pay alınmasına ilişkin hukumler ile diğer hukumler korunarak alınması gereken toplam irtifak hakkı ve/veya kullanma izni bedeli uzerinden; tersane, tekne imal ve cekek yerlerine (yat cekek yerleri haric) ilişkin olanlar ise, irtifak hakkı ve/veya kullanma izni bedeli alınmadan sozleşmelerinde hasılat payı alınacağına ve oranına ilişkin hukum bulunsun veya bulunmasın toplam yıllık hasılattan alınacak binde bir oranındaki pay uzerinden tek bir sozleşmeye donuşturulebilir.
Bu maddenin beşinci ve yedinci fıkrası kapsamında kalan işlemler 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harclar Kanunu kapsamında alınan harclardan muaftır.”
MADDE 38- 24/4/2003 tarihli ve 4853 sayılı Calışanların Tasarruflarını Teşvik Hesabının Tasfiyesi ve Bu Hesaptan Yapılacak Odemelere Dair Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 2- Bu maddenin yururluğe girdiği tarihten once acılanlar da dÂhil olmak uzere birden fazla kurum hasım gosterilerek acılan davalarla ilgili olarak mahkemelerce Hazine Musteşarlığı ve Sosyal Guvenlik Kurumu aleyhine hukum altına alınan tutarlar Hazine Musteşarlığı tarafından odenir.
Bu madde kapsamında kişilere yapılmış ve yapılacak odemeler ile yargılama giderleri ve avukatlık ucretlerine ilişkin tutarlar, 8 inci madde kapsamında Sosyal Guvenlik Kurumunca asıl sorumlu olan işverenlerden tahsil edilerek Hazine Musteşarlığının ilgili hesabına aktarılır. Asıl sorumlu işverenin il ozel idareleri ve belediyeler ile bu idarelere bağlı kuruluşlar ve bunlara ait tuzel kişiler olması hÂlinde Sosyal Guvenlik Kurumu tarafından yapılacak tahsilat işlemlerinde 2/7/2008 tarihli ve 5779 sayılı İl Ozel İdarelerine ve Belediyelere Genel Butce Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrası hukmu uygulanır.
Calışanların Tasarruflarını Teşvik Hesabı ile ilgili olarak tahsil edilen ancak kişi bazında hak sahipleri belirlenemediğinden Sosyal Guvenlik Kurumu hesaplarında bekletilen tutarlar, Genel Butceye gelir kaydedilmek uzere Hazine Musteşarlığının ilgili hesabına aktarılır. Bu maddenin yururluğe girdiği tarihten sonra yapılacak tahsilatlar icin de bu fıkra hukmu uygulanır.”
MADDE 39- 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yonetimi ve Kontrol Kanununa aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
“İc denetci kadrolarına atanma
GECİCİ MADDE 21- Merkezî yonetim kapsamındaki idarelerde ve sosyal guvenlik kurumlarında mesleğe ozel yarışma sınavıyla girip yeterlik sınavında başarılı olan ve başvuru tarihi itibarıyla yardımcılıkta gecen sure dÂhil, denetci, mufettiş, kontrolor, sigorta denetleme uzmanı, sigorta denetleme aktueri, yasama uzmanı, duzenleyici ve denetleyici kurumlarda murakıp ve uzman ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 152 nci maddesinin “II-Tazminatlar” kısmının “A- Ozel Hizmet Tazminatı” bolumunun (ğ) bendinde yer alanlardan merkez teşkilatına ait uzman unvanlı kadrolarda en az beş yıl calışmış olanlar, ic denetci aday belirleme sınavına katılabilmek icin aranan yabancı dillerin birinde Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az elli puan almış ve bu maddenin yururluğe girdiği tarih itibarıyla kırk yaşını doldurmamış olmak şartıyla, kamu idarelerinin ic denetci kadrolarına 31/12/2014 tarihine kadar atanabilirler.
Bu Kanun kapsamındaki idarelerde mesleğe ozel yarışma sınavıyla girip yeterlik sınavında başarılı olan ve başvuru tarihi itibarıyla yardımcılıkta gecen sure dÂhil mali hizmetler uzmanı olarak en az beş yıl calışmış olanlar, ic denetci aday belirleme sınavına katılabilmek icin aranan yabancı dillerin birinde Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az elli puan almış ve bu maddenin yururluğe girdiği tarih itibarıyla kırk yaşını doldurmamış olmak şartıyla, kendi idareleri, yuksekoğretim kurumları ve mahalli idarelerin ic denetci kadrolarına 31/12/2014 tarihine kadar atanabilirler.
Mesleğe ozel yarışma sınavıyla girip yeterlik sınavında başarılı olan ve başvuru tarihi itibarıyla yardımcılıkta gecen sure dÂhil il eğitim denetmeni, muhasebe denetmeni, millî emlak denetmeni, sosyal guvenlik denetmeni veya mahalli idarelerde mufettiş olarak en az beş yıl calışmış olanlar, ic denetci aday belirleme sınavına katılabilmek icin aranan yabancı dillerin birinde Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az elli puan almış ve bu maddenin yururluğe girdiği tarih itibarıyla kırk yaşını doldurmamış olmak şartıyla, yuksekoğretim kurumları ve mahalli idarelerin ic denetci kadrolarına 31/12/2014 tarihine kadar atanabilirler.
Gecici 5 inci ve gecici 16 ncı maddelere gore atanan ic denetciler, ic denetci aday belirleme sınavına katılabilmek icin aranan yabancı dillerin birinde Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az elli puan almış ve bu maddenin yururluğe girdiği tarih itibarıyla kırk yaşını doldurmamış olmak şartıyla, diğer idarelerin ic denetci kadrolarına 31/12/2014 tarihine kadar naklen atanabilirler. Bunlar, daha once kendilerine verilen Kamu İc Denetci Sertifikalarını kullanmaya devam ederler.
Bu Kanun kapsamındaki idarelerde başvuru tarihi itibarıyla oğretim uyesi, tabip, diş tabibi, eczacı, veteriner, biyolog, hukuk muşaviri, Hazine avukatı, avukat, muhendis unvanlı kadrolarda en az beş yıl calışmış olanlardan, ic denetci aday belirleme sınavına katılabilmek icin aranan yabancı dillerin birinde Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az elli puan almış ve bu maddenin yururluğe girdiği tarih itibarıyla kırk yaşını doldurmamış olanlar, belirli donemlerde yapılacak sertifika eğitimlerine 31/12/2015 tarihine kadar doğrudan katılabilirler. Bu eğitimler sonucunda yapılacak sınavlarda başarılı olanlar kamu idarelerinin ic denetci kadrolarına atanabilirler ve bunlara atandıkları idarede gecerli Kamu İc Denetci Sertifikası verilir. İdarelerin ihtiyaclarını goz onunde bulundurarak bu fıkrada sayılan unvanlar dışında ilave unvanlar belirlemeye, muhendislere ilişkin olarak lisans mezuniyetine gore bolum şartı getirmeye, bu fıkra kapsamındaki sertifika eğitimleri ve sınavlarına ilişkin usul ve esasları belirlemeye ve idarelerin ozelliklerini goz onunde bulundurarak bu fıkraya gore atananların bir başka idareye naklen atanmalarına ilişkin usul ve esasları belirlemeye İc Denetim Koordinasyon Kurulu yetkilidir.
Birinci, ikinci ve ucuncu fıkralara gore atananlar İc Denetim Koordinasyon Kurulu koordinatorluğunde Maliye Bakanlığı tarafından en az iki aylık sertifika eğitimine tabi tutulur ve eğitim tamamlandıktan sonra bunlara atandıkları idarede gecerli Kamu İc Denetci Sertifikası verilir. Fiilen en az uc yıl ic denetcilik yaptıktan sonra İc Denetim Koordinasyon Kurulu tarafından belli donemlerde yapılacak sertifika sınavına girerek başarılı olanlara, bu Kanun kapsamındaki butun idarelerin ic denetci kadrolarına naklen atanmalarına imkÂn verecek nitelikte Kamu İc Denetci Sertifikası verilir. Bu maddeye aykırı bir şekilde ic denetci kadrolarına atananların atamaları ile verilmiş ise Kamu İc Denetci Sertifikası iptal edilir. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye ve tereddutleri gidermeye İc Denetim Koordinasyon Kurulu yetkilidir.
Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından veya Universitelerarası Kurul Yabancı Dil Sınavından en az elli puan almış olanlar da bu maddede aranan yabancı dil şartını yerine getirmiş sayılır.”
MADDE 40- 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Turk Ceza Kanununun 158 inci maddesinin birinci fıkrasının son cumlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ancak, (e), (f), (j) ve (k) bentlerinde sayılan hÂllerde hapis cezasının alt sınırı uc yıldan, adli para cezasının miktarı suctan elde edilen menfaatin iki katından az olamaz.”
MADDE 41- 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun ek 1 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “ozel hukuk” ibaresinden once gelmek uzere “gercek kişiler ve” ibaresi eklenmiş, sekizinci fıkrasında yer alan “bir ozel hukuk” ibaresi “bir gercek kişi veya ozel hukuk” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 42- 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 4 uncu maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“o) 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borc Yonetiminin Duzenlenmesi Hakkında Kanunun 7/A maddesine gore kurulan ve tamamı Hazine Musteşarlığına ait olan varlık kiralama şirketleri.”
MADDE 43- 3/6/2007 tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanununun 22 nci maddesinin on dokuzuncu fıkrasının ikinci ve ucuncu cumleleri yururlukten kaldırılmış ve yirminci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(20) Sigorta eksperliği yapacakların niteliklerine; sigorta eksperlerinin sınıflandırılmasına, branşlar itibarıyla gorev ve yetki alanlarının belirlenmesine; ruhsat, Levhaya kayıt ve faaliyete ilişkin usul ve esaslar ile bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer hususlar yonetmelikle belirlenir.”
MADDE 44- 5684 sayılı Kanunun 23 uncu maddesinin onuncu fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(10) Bankalar ile ozel kanunla kurulmuş ve kendisine sigorta acenteliği yapma yetkisi tanınan kurumlar haric olmak uzere, sigorta acenteleri, bireysel emeklilik işlemleriyle ilgili aracılık ile Musteşarlığın uygun goreceği sigortacılıkla bağlantılı diğer aracılık faaliyetleri dışında başka bir ticari faaliyette bulunamaz.”
MADDE 45- 5684 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinin;
a) Birinci fıkrasına “İlgili mevzuat ile zorunlu tutulan sigortalardan kaynaklanan bu fıkra kapsamındaki uyuşmazlıklar icin ilgili kuruluş sigorta tahkim sistemine uye olmasa dahi hak sahipleri bu bolum hukumlerine gore tahkim usulunden faydalanabilir. Sigorta tahkim sistemine uye olmayan kuruluşlar bakımından Sigorta Tahkim Komisyonu giderlerine katılım Hazine Musteşarlığınca ayrıca belirlenir.” cumleleri eklenmiştir.
b) On ikinci fıkrasının ikinci ve ucuncu cumleleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve ucuncu cumleden sonra gelmek uzere aşağıdaki cumleler eklenmiştir.
“Beş bin Turk Lirasının altındaki uyuşmazlıklar hakkında verilen hakem kararları kesindir. Beş bin Turk Lirası ve daha uzerindeki uyuşmazlıklar hakkında verilen hakem kararlarına karşı kararın Komisyonca ilgiliye bildiriminden itibaren on gun icinde bir defaya mahsus olmak uzere Komisyon nezdinde itiraz edilebilir.”
“İtiraz talebinde bulunmak icin bu madde uyarınca belirlenen başvuru ucretinin Komisyona yatırılması şarttır. İtiraz uzerine hakem kararının icrası durur. İtiraz talebi munhasıran bu talepleri incelemek uzere Komisyon tarafından teşkil edilen hakem heyetlerince incelenir. İtiraz talebi hakkında işin heyete intikalinden itibaren iki ay icinde karar verilir. Beşbin Turk Lirası ve daha uzerindeki uyuşmazlıklar hakkında verilen hakem kararları bu madde uyarınca suresinde itiraz başvurusunda bulunulmaması hÂlinde kesinleşir. Bu uyuşmazlıklar hakkında bu madde uyarınca yapılan itiraz uzerine verilen karar kesindir. Kırk bin Turk Lirasının uzerindeki uyuşmazlıklar hakkında itiraz uzerine verilen kararlar icin temyize gidilebilir.”
MADDE 46- 5684 sayılı Kanunun 31/B maddesinin yedinci fıkrasına ikinci cumleden sonra gelmek uzere aşağıdaki cumle eklenmiştir.
“Bu surette tespit edilen katılım paylarının Sigorta Bilgi ve Gozetim Merkezi giderlerini karşılayamaması durumunda bu madde uyarınca yayımlanacak yonetmelikte belirlenecek usul ve esaslar dÂhilinde Birlik Yonetim Kurulunca uye şirketlerden ayrıca katılma payı talep edilebilir.”
MADDE 47- 5684 sayılı Kanuna 33/A maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Hak sahiplerince aranmayan paralar
MADDE 33/B- (1) Ozel hukuk hukumlerine tabi sigortalar kapsamında hak sahiplerine odenmesi veya iadesi gereken her turlu paranın ilgili mevzuat uyarınca zamanaşımına uğraması ve ilgili şirket veya ozel kanun hukumleri dÂhilinde sigorta faaliyetinde bulunan kuruluşlar tarafından hak sahibine ulaşılamaması hÂlinde, anılan paralar yapılacak ilanı muteakiben ilgisine gore Guvence Hesabına veya ozel kanun hukumlerine dayalı olarak kurulmuş bulunan kuruluşlara gelir kaydedilir.
(2) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Musteşarlıkca belirlenir.”
MADDE 48- 5684 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Gorev ve yetki
MADDE 36/A- (1) Bu Kanunda tanımlanan veya atıfta bulunulan suclardan dolayı yargılama yapmaya HÂkimler ve Savcılar Yuksek Kurulunun ihtisas mahkemesi olarak gorevlendireceği sulh, asliye veya ağır ceza mahkemeleri yetkilidir.”
MADDE 49- 5684 sayılı Kanuna aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
“GECİCİ MADDE 10- (1) 33/B maddesinin yururluğe girdiği tarihten once hak sahiplerine odenmesi veya iadesi gereken paralara ilişkin olarak anılan maddenin yururluğe girdiği tarihten once yururlukte bulunan mevzuata gore tamamlanan işlemler gecerliğini korur. Bu kapsamda olup anılan maddenin yururluğe girdiği tarihten once yururlukte bulunan mevzuata gore tamamlanmayan işlemler, 33/B maddesi hukumlerine gore sonuclandırılır.”
MADDE 50- 5684 sayılı Kanuna aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
“GECİCİ MADDE 11- (1) Bu maddenin yayımı tarihinden once zorunlu sigortalar ve hayat sigortalarıyla sınırlı olarak kendilerine sozleşme yapma ve prim tahsil etme yetkisi verilen sigorta acenteleri bakımından 23 uncu maddenin onuncu fıkrasının bu maddeyi ihdas eden Kanunla değiştirilmeden once yururlukte bulunan hukumlerinin bu maddenin yayımından itibaren iki yıl sureyle uygulanmasına devam edilir.”
MADDE 51- 5684 sayılı Kanuna aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
“GECİCİ MADDE 12- (1) Bu maddenin yururluğe girdiği tarih itibarıyla bu Kanunda tanımlanan veya atıfta bulunulan suclardan dolayı gorulmekte olan davalar, davayı goren mahkemelerde gorulmeye devam olunur. Bu maddenin yururluğe girdiği tarihten sonra soz konusu suclardan dolayı acılan davalara, bu Kanunun 36/A maddesi cercevesinde HÂkimler ve Savcılar Yuksek Kurulunca gorevlendirilecek ceza mahkemeleri tarafından bakılır.”
MADDE 52- 20/2/2008 tarihli ve 5737 sayılı Vakıflar Kanununun 28 inci maddesinin ikinci fıkrası yururlukten kaldırılmıştır.
MADDE 53- 13/2/2011 tarihli ve 6111 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Ka