
Cevre ve Şehircilik Bakanlığı harita kadastro muhendisleri ve buroları hakkında yonetmelik cıkardı. LİSANSLIHARİTA KADASTRO MUHENDİSLERİ VE BUROLARI HAKKINDA YONETMELİK
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yonetmelik, lisanslı harita kadastro muhendisleri ve burolarının calışma usul ve esaslarını belirleyerek, kadastro teknik hizmetlerinin yerine getirilmesini sağlamak ve uygulamayı yonlendirmek amacıyla hazırlanmıştır.
(2) Bu Yonetmelik, lisanslı harita kadastro muhendisleri ve burolarının sınav, lisans alma, teminatların alınması, saklanması, iadesi, kuruluş, mekÂn, personel, donanım, faaliyet, denetim, sorumluluk ve imza yetkisinin devri, bilgi ve belgelerin verilmesi, kullanılması ile hizmetle ilgili ucret tarifelerine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yonetmelik, 16/6/2005 tarihli ve 5368 sayılı Lisanslı Harita Kadastro Muhendisleri ve Buroları Hakkında Kanunun 2, 3, 4, 5, 8, 9 ve 11 inci maddeleri hukumlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve Kısaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu Yonetmelikte yer alan;
a) Aday: Lisanslı harita ve kadastro buroları icin yapılacak sınava başvuran kişileri,
b) Başvuru Formu: Şekli İdarece belirlenecek ve lisanslı harita kadastro buroları icin yapılacak sınav icin duzenlenen formu,
c) Disiplin cezası: Lisanslı muhendislerden beklenen davranışları gostermemeleri, Kanun ve bu Yonetmelikle belirlenen kurallara uymamaları hÂlinde verilen uyarma, kınama, lisansın gecici iptali ve lisansın surekli iptali cezalarından birisini,
c) İdare: Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğunu,
d) Kadastro teknik hizmetleri: Kadastro Mudurluklerince yurutulmekte iken Kanunla lisanslı burolara devredilen, tescile tÂbi olmayan, aplikasyon, parselin yerinde gosterilmesi ile tescile tÂbi olan, cins değişikliği, arzî irtifak hakkı tesisi veya terkini ve birleştirme işlemlerine yonelik talebe bağlı hizmetleri,
e) Kanun: 16/6/2005 tarihli ve 5368 sayılı Lisanslı Harita Kadastro Muhendisleri ve Buroları Hakkında Kanunu,
f) Lisanslı buro: Lisanslı harita kadastro muhendislik burolarını,
g) Lisanslı buro teknik personeli: Lisanslı buroda calışan meslek alanı ile ilgili muhendis, teknisyen veya tekniker unvanına sahip personeli,
ğ) Lisanslı muhendis: Lisans belgesini almış olan muhendisi,
h) Muhendis: Harita ve kadastro, harita, jeodezi ve fotogrametri, geodezi, geomatik muhendisi veya yuksek muhendisi,
ı) Oda: TMMOB Harita ve Kadastro Muhendisleri Odasını,
i) Sınav Komisyonu: Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğunce yapılacak lisanslı harita ve kadastro muhendisleri sınavı icin oluşturulacak komisyonu,
j) TMMOB: Turk Muhendis ve Mimar Odaları Birliğini,
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
Genel Esaslar
İdarenin gorev ve yetkileri
MADDE 4 – (1) İdare bu Yonetmelik cercevesinde;
a) Lisanslı buro kurulacak yerler ile yetki alanlarının belirlenmesi,
b) Lisanslı muhendis gorev yerleri ve yer değişikliği ilkelerinin belirlenmesi ile bu konuda yapılacak başvuruların değerlendirilmesi,
c) Odanın goruşu alınmak suretiyle lisanslı buro hizmet ucretlerinin belirlenmesi,
c) Sınava dair hizmetlerin yurutulmesi,
d) Sınav başvurularının, itiraz ve sınav sonuclarının değerlendirilmesi, yerleştirme işlemleri ile lisans belgelerinin verilmesi,
e) Lisans belgesi, tabela, buro kaşesi, tip sozleşme, basılı evrak şekil, standart ve iceriklerinin belirlenmesi,
f) Meslek ici eğitimlerin plÂnlanması,
g) Denetimlerde tespit edilen hususların incelenmesi ve itirazların değerlendirilerek gereğinin yapılması,
konularında gorevli ve yetkilidir.
Lisans alabilmek ve lisanslı buro acabilmek icin aranan şartlar
MADDE 5 – (1) Lisans sahibi olabilmenin genel şartları şunlardır:
a) Turkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak.
b) Kamu haklarından mahrum bulunmamak.
c) Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak.
c) Devlet memurluğundan cıkarılma cezası almamış olmak.
d) Turk Ceza Kanununun 53 uncu maddesinde belirtilen sureler gecmiş olsa bile; kasten işlenen bir suctan dolayı beş yıl veya daha fazla sureyle ya da devletin guvenliğine karşı suclar, Anayasal duzene ve bu duzenin işleyişine karşı suclar, zimmet, irtikÂp, ruşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, guveni kotuye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suctan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, kacakcılık ve vergi kacakcılığı ile haksız mal edinme suclarından hapis cezasına mahkûm olmamak.
(2) Lisans sahibi olabilmenin ozel şartları şunlardır:
a) Harita ve kadastro muhendisleri odasına kayıtlı bulunmak.
b) Kamu veya ozel sektorde harita ve kadastro muhendisi olarak en az beş yıl calışmış olmak.
c) Sınav başvuru tarihinde, 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Turk Muhendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu hukumleri uyarınca meslekten gecici men cezası veya ihrac cezası almamış olmak.
c) Kanunun yururluğe girdiği tarihten itibaren Maliye Bakanlığınca her yıl yeniden değerleme oranında artırılan teminatı bankaya yatırarak Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğu adına bloke ettirmek.
d) Lisans sınavında başarılı olmak.
(3) Lisanslı harita kadastro muhendislik burosu acabilmek icin;
a) 16 ncı maddede belirtildiği şekilde lisans sınavında başarılı olmak,
b) 22 nci ve 24 uncu maddelerde belirtilen şartları taşıdığını belgelendirmek,
gerekir.
Lisanslı buro kurulacak yerlerin belirlenmesi
MADDE 6 – (1) Lisanslı harita kadastro muhendislik buroları, bulundukları ilce idarî sınırlarında yetkili olmak uzere kurulur.
(2) Kurulacak lisanslı buroların bulunduğu yerler, kadastro teknik hizmetlerinin işlem sayısı, ekonomik şartlar, ulaşım ve nufus kriterleri dikkate alınarak belirlenir ve İdarenin resmi internet sitesinde ilÂn edilir.
(3) Hangi ilcelerde lisanslı buro kurulacağı veya lisanslı buronun birden fazla ilcede yetkilendirilmesi ile bir ilcede birden fazla lisanslı buro kurulup kurulmayacağının belirlenmesinde ve lisanslı muhendisin başvurusu uzerine lisanslı buronun kaldırılmasında İdare yetkilidir.
(4) İşlem hacmi az olup lisanslı buro kurulmamış ilcelerde, kadastro mudurluğu yetki alanında bulunan ve ulaşım ile idarî bakımdan en yakın lisanslı buro yetkilendirilebilir.
UCUNCU BOLUM
Teminatlar
Teminatların alınması ve saklanması
MADDE 7 – (1) Lisans belgesi almaya hak kazananlar, Kanunun 2 nci maddesinde belirtilen esaslar cercevesinde lisans belgesini almadan once ongorulen teminat miktarını İdare adına banka nezdinde bloke ettirirler ve buna dair belgeyi İdareye verirler.
(2) Bu belgede lisanslı muhendisin T.C. kimlik numarası, adı soyadı, lisanslı buro numarası, teminatın miktarı, hangi iş icin İdare adına bloke edildiği ve teminatın hangi hallerde kullanılacağı hususları belirtilir. Bu belge sicil dosyasında saklanır.
Teminat miktarları
MADDE 8 – (1) Lisans belgesi alma başvurularında, bulunulan yıl icin guncellenmiş teminat miktarı uygulanır.
(2) Teminat miktarları, her yıl bir onceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenen yeniden değerleme oranında guncellenerek her yılın ocak ayı icerisinde İdarenin resmi internet sitesinde ilan edilir.
Teminatların kullanılması ve guncellenmesi
MADDE 9 – (1) Banka nezdindeki bu teminatlar, İdarenin bilgisi ve talebi dışında kullandırılamaz, haciz ve iade edilemez. Kanunun 5 inci maddesi kapsamında lisanslı buronun mali sorumluluk şartlarının oluşması durumunda, İdarenin talebi uzerine bu teminatlar kullanılır.
(2) Lisanslı muhendis tarafından; her yıl 8 inci maddeye gore guncellenmiş teminat miktarı ilanda aksi belirtilmedikce en gec otuz gun icinde; teminatların birinci fıkra kapsamında kullanımı durumunda kullanım tarihinden itibaren en gec otuz gun icinde tamamlanarak yeni teminat belgesinin en gec on beş gun icinde kadastro mudurluğune teslim edilmesi zorunludur.
(3) Belirtilen sure icinde teminat miktarlarının tamamlanmaması veya yenilenmemesi durumunda 51 inci maddenin dorduncu fıkrasının (b) bendi hukmu uygulanır.
Teminatların iadesi
MADDE 10 – (1) Herhangi bir sebeple lisansı iptal edilenlerin, varsa kesinti haricindeki iadeye konu edilebilecek teminatları, lisans sahibine veya mirascılarına başvuruları halinde iade edilir.
(2) Teminatın serbest bırakılabilmesi icin, İdarenin gorevlendirdiği denetim elemanı tarafından lisanslı buronun iş ve işlemleri en fazla uc aylık sure zarfında incelenir. Lisanslı muhendisin yapmış olduğu iş ve işlemlerin mevzuata uygun olması halinde teminatı serbest bırakılır. Aksi takdirde zararı karşılayabilecek miktar alıkonularak, kesinti haricindeki teminat miktarı serbest bırakılır. Teminatın serbest bırakıldığı lisans sahibine veya mirascısına bildirilir.
DORDUNCU BOLUM
Lisans Sınavının Esasları
Lisans sınavı
MADDE 11 – (1) Sınav, İdare tarafından meslek alanında ve diğer konularla ilgili olmak uzere yazılı veya yazılı ve sozlu olarak yapılır veya yaptırılır.
(2) Yazılı sınav, İdare ile sınavı yapacak kurum arasında duzenlenecek protokol esaslarına gore, Olcme, Secme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığına, Millî Eğitim Bakanlığına veya yuksekoğretim kurumlarına yaptırılabilir.
(3) Lisans sınavı en gec iki yılda bir yapılır.
Sınav konuları
MADDE 12 – (1) Sınav soruları, meslek alanında yuzde altmış oranında ve diğer konularda ise yuzde kırk oranında olmak uzere hazırlanır.
(2) Meslek alanı konuları;
a) Medenî hukuk,
b) Kadastro mevzuatı,
c) Tapu mevzuatı,
c) İmar mevzuatı,
d) Kıyı mevzuatı,
e) Kamulaştırma mevzuatı,
f) Orman mevzuatı,
g) Mera mevzuatı,
ğ) Kultur ve tabiat varlıkları mevzuatı,
h) Arazi toplulaştırma mevzuatı,
ı) Harita yapımı, olcme, aplikasyon, kadastro tekniği ve ilgili diğer teknik konular,
olmak uzere bunların meslek alanı ile ilgili kısımlarını kapsar.
(3) Diğer konular;
a) Turkiye Cumhuriyeti Anayasasının genel esaslarını, temel hak ve odevleri, Devletin temel organlarını,
b) Ataturk ilkeleri ve inkılÂp tarihini,
c) Milli guvenlik konularını,
c) İdare hukuku genel esaslarını ve Devlet teşkilatı ile ilgili mevzuatı,
d) Vergi, harc ve ilgili diğer malî konuları,
e) Turkce dil bilgisi ve yazışma ile ilgili konuları,
f) Halkla ilişkiler ve etik davranış kurallarını,
kapsar.
Sınav duyurusu
MADDE 13 – (1) Sınav duyurusunda;
a) Başvurunun başlangıc ve bitiş tarihleri,
b) Başvuru şekli,
c) Sınavın yapılacağı yer,
c) Sınavın tarihi ve saati,
d) Sınav ucreti ve yatırılacağı banka ile hesap numarası,
e) Sınav başvurusunda istenecek belgeler,
belirtilir.
(2) Sınav duyurusu İdare tarafından; sınav tarihinden en az otuz gun oncesinden en yuksek tirajlı beş ulusal gazetenin ikisinde ve ayrıca İdarenin resmi internet sitesinde ilÂn edilir.
Sınav başvurusu
MADDE 14 – (1) Sınav başvuru formu İdarenin belirleyeceği şekilde duzenlenir.
(2) Başvuru formu uzerinde beyan edilen bilgilerin doğruluğundan adaylar sorumludur. Yanlış ve yanıltıcı beyanda bulunanlar ile başvuru formunda yanlış yazılan veya aralarında tutarsızlık bulunan bilgiler iceren başvurular değerlendirmeye alınmaz.
(3) Adaylar; sınav giriş belgelerini sınav tarihinden once İdareden veya İdarenin resmi internet sitesinden ya da sınavı yapmak uzere İdarenin protokol yaptığı kurumdan alırlar.
Sozlu sınav
MADDE 15 – (1) Yazılı sınavda, yuz tam puan uzerinden en az altmış puan alan ve en yuksek puana sahip olan adaydan başlamak uzere, acılacak buro sayısının en fazla dort katı kadar aday, yazılı sınav sonuclarının kesinleşmesini muteakip yedi gun icerisinde İdarenin resmi internet sitesinde duyurulur. Yazılı sınav puanlarının eşit olması halinde eşit puan alanların tamamı sozlu sınava cağırılır. Bu duyuruda yapılacak sozlu sınavın yeri ve tarihi de belirtilir.
(2) Sozlu sınavda, 12 nci madde ve İdarenin faaliyet alanıyla ilgili konular ile genel kultur, muhakeme, kavrayış, ifade, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin lisanslı harita ve kadastro muhendisine uygunluğu hususlarında adaylar değerlendirilerek, Sınav Komisyonunca ayrı ayrınot verilir. 12 nci maddede belirtilen konular, İdarenin faaliyet alanı ile ilgili konular ve genel kultur konularında verilen puanın %70'i, diğer konularda verilen puanın ise %30'u alınarak sozlu sınav puanı hesaplanır ve bir tutanakla tespit edilir. Sozlu sınavında başarılı sayılabilmek icin hesaplanan puanın yuz tam puan uzerinden en az altmış puan olması gerekir.
Sınavda başarılı olma ve tercih
MADDE 16 – (1) Sınav Komisyonunca; sınavın sadece yazılı olarak yapılması durumunda yazılı sınav puanı, yazılı ve sozlu yapılması durumunda ise yazılı sınav puanının yuzde altmışı, sozlu sınav puanının yuzde kırkı esas alınarak sınavda başarılı olanların listesi belirlenir.
(2) Sınavda, yuz uzerinden en az altmış puan alan adaylar başarılı sayılarak tercih yapmaya hak kazanırlar.
Sınav komisyonu
MADDE 17 – (1) Sınav komisyonu, Genel Mudur veya Genel Mudur Yardımcısının başkanlığında; Kadastro Dairesi Başkanı ile daire başkanları veya hukuk muşaviri, mufettiş, ic denetci, tapu ve kadastro uzmanı ve şube muduru unvanlarını haiz kişiler arasından belirlenecek uc kişi ile birlikte toplam beş asil uyeden oluşur. Ayrıca aynı şartları haiz beş yedek uye belirlenir. Asil uyelerin herhangi bir nedenle Sınav Komisyonuna katılamamaları halinde yedek uyeler tespit sırasına gore Sınav Komisyonuna katılırlar.
(2) Sınav Komisyonu, uye tam sayısıyla toplanır ve oy cokluğu ile karar verir.
Sınav komisyonunun gorevleri
MADDE 18 – (1) Sınav Komisyonunun gorevleri şunlardır:
a) Sınav sorularını hazırlamak veya hazırlatmak.
b) Sınavı yapmak veya yaptırmak.
c) Sınava yapılan itirazları incelemek ve sınav sonuclarını değerlendirmek.
c) Sınav başarı sıralamasını yapmak.
Sekreterya hizmetleri
MADDE 19 – (1) Sınav Komisyonunun sekreterya hizmetleri Kadastro Dairesi Başkanlığınca yurutulur.
Sınav sonuclarının duyurulması
MADDE 20 – (1) İdarece 21 inci madde uyarınca yapılacak değerlendirme neticesinde başarılı sayılanlar en yuksek sınav başarı puanından başlamak uzere sıralanır.
(2) Sınav başarı puanlarının eşit olması halinde sırasıyla; mesleki alandaki hizmet suresi, eğitim duzeyi, yabancı dil duzeyi dikkate alınarak sıralama yapılır.
(3) Sınav başarı sonucları, İdarenin veya sınavı yapan kurumun resmi internet sitesinde ilÂn edilir.
İtiraz, itirazların değerlendirilmesi, sınav sonuclarının kesinleştirilmesi ve ilan edilmesi
MADDE 21 – (1) Sınav sonuclarının ilÂn tarihi, İdarenin resmi internet sitesinde yaptığı duyuru tarihidir. Sınav sonuclarına yapılacak itirazlar bu tarihten itibaren yedi gun icinde yazılı olarak İdareye yapılabilir.
(2) Sınav sonuclarına yapılan itirazlar Sınav Komisyonunca değerlendirilerek on beş gun icerisinde kesinleştirilir ve itiraz sonucları ilgilisine yazılı olarak bildirilir.
(3) Sınav sonucları, itiraz olmaması halinde itiraz suresinin bitiminde, itiraz olması halinde ise itirazların kesinleştirilme suresinin bitiminde, İdarenin resmi internet sitesinde ilÂn edilerek kesinleştirilir.
(4) Sınav sonucları yeni sınav yapılıncaya kadar gecerlidir.
Sınavı kazanan adaylardan istenecek belgeler
MADDE 22 – (1) Sınavı kazanan adaylar tarafından;
a) Sınav başvuru formunun,
b) Son altı ay icerisinde cekilmiş uc adet vesikalık fotoğrafın,
c) Diploma ya da bitirme belgesinin aslı veya İdarece onaylı orneğinin,
c) Oda tarafından, başvuru yılı icinde duzenlenmiş uye sicil kayıt belgesinin aslı veya İdarece onaylı orneğinin,
d) Muhendis olarak en az 5 yıl calıştığına dair ilgili kamu kuruluşundan, ozel sektorde calışanlar icin sınav duyurusundan sonra Odadan alınan belgenin aslı veya İdarece onaylı orneğinin,
ibraz edilmesi gerekir.
(2) İbraz edilmesi istenen belgeler, sınav sonuclarının kesinleşmesini muteakip on beş iş gunu icinde İdareye şahsen veya kanuni vekili tarafından teslim edilir.
(3) Suresi icinde belgelerini teslim etmeyen adaylar tercih yapma hakkını kaybeder.
Tercih ve yerleştirme işlemi
MADDE 23 – (1) İdare, lisanslı buro kurulmasını ongorduğu yerleri İdarenin resmi internet sitesinde ilan eder.
(2) Sınavda başarılı olan hak sahiplerinin tercih ve yerleştirme işlemleri, sınav başarı puanı esas alınarak yapılır.
(3) İdarece, lisanslı buro kurmaya hak kazananların yatırması gereken teminat tutarı ve ilgili banka ile hesap numarası yerleştirme sonucları ile birlikte İdarenin resmi internet sitesinde ilan edilir. Yayımlanma tarihi, 25/1/2012 tarihli ve 28184 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Tebligat Kanununun Uygulanmasına Dair Yonetmelik hukumleri gereğince tebligat tarihi olarak esas alınır. Ayrıca adaylara tebligat yapılmaz.
(4) Sınavda başarılı sayılan hak sahiplerinden lisanslı burolara yerleştirilemeyenler yedeklik hakkını elde ederler.
Buro acacaklardan istenecek belgeler
MADDE 24 – (1) Sınav başarı sonucuna gore yerleştirmesi yapılan hak sahiplerinin lisans belgesi almak icin yapacağı başvuruda;
a) Adli sicil kaydının bulunmadığına ilişkin yazılı beyanı,
b) Sağlık acısından gorevini devamlı yapmasına engel bir durumu olmadığına ilişkin yazılı beyanı,
c) Erkek adaylar icin askerlikle ilişiği olmadığına dair yazılı beyanı,
c) 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Turk Muhendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu hukumleri uyarınca meslekten gecici men, ihrac veya ihalelerden men cezası almamış olduğuna dair belgeyi,
d) Kanunun 2 nci maddesi (d) bendinde belirtilen ve her yıl yeniden değerleme oranında guncellenen miktardaki teminatı bankaya yatırılarak Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğu adına bloke edildiğine dair belgeyi,
ibraz etmeleri gerekir.
(2) Sınavı kazanan adaylardan ve yerleştirmesi yapılan hak sahiplerinden istenecek belgeler, İdarece 16/5/1988 tarihli ve 19816 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yonetmeliğe uygun olarak arşivlenir.
Buro acacaklara lisans belgesi verilmesi
MADDE 25 – (1) Buro acmayanlara lisans belgesi verilmez.
(2) Buro acacaklar, yerleştirme sonuclarının İdarenin resmi internet sitesinde duyurulmasından itibaren otuz gun icinde şahsen veya kanuni vekili tarafından başvurarak, "Lisanslı Harita Kadastro Muhendisi" belgesini bedeli karşılığında teslim alması zorunludur.
Boş kalan yerler
MADDE 26 – (1) Tercih yapılmayan ve buro acılmayarak boş kalan yerler İdarenin resmi internet sitesinde ilan edilir.
(2) İlan edilen yerlerin yerleştirme işlemlerinde 23 uncu madde hukumleri uygulanır.
Lisans belgesinin iadesi
MADDE 27 – (1) Lisans belgesinin iptali halinde lisanslı muhendis, lisanslı muhendisin olumu halinde mirascıları lisans belgesini ilgili kadastro mudurluğune uc ay icinde teslim ederler. Teslim alınan lisans belgesi ivedilikle Genel Mudurluğe gonderilir.
Lisans belgesinin kaybolması veya yenilenmesi
MADDE 28 – (1) Lisans belgesinin calınması, kaybolması, yanması, yırtılması veya okunamaz hale gelmesi gibi durumlarda, eski lisans belgesinin yerine gecmek uzere aynı lisans numaralı yeni bir lisans belgesi, Genel Mudurluk tarafından ucreti karşılığında duzenlenir. Yenilenmesi talep edilen lisans belgesinin aslı Genel Mudurluğe iade edilir.
(2) Lisans belgesinin aslının kaybolması, yanması gibi iade edilemeyeceği durumlarda ulusal duzeyde yayın yapan bir gazetede kayıp/zayi ilanı verilir. İlan orneği ile yeni lisans belgesi talep edilir.
Lisans belgesi standardı
MADDE 29 – (1) Lisans belgesi; A-4 formatında birinci sınıf hamur kÂğıt uzerine, EK-1'deki şekil ve icerikte duzenlenir ve onaylı orneği sicil dosyasında saklanır.
Lisanslı muhendislerin eğitimi
MADDE 30 – (1) Lisanslı buro kurmaya hak kazananlara; İdarece kadastro teknik hizmetleri ile tapu ve kadastro mevzuatı konularında en az beş gun sureli zorunlu ve ucretli eğitim verilir.
Yedeklik
MADDE 31 – (1) Lisanslı muhendislerden boş kalan yerlere tercih yapmayanların yedeklik hakkı sona erer.
(2) Yedekte olanlar, sınav başarı puanı esasına gore değerlendirilir.
(3) Sıralamada yer alanlar, sınav başarı puanlarının duyuru tarihinden itibaren yeni sınav yapılıncaya kadar İdarece ilan edilecek lisanslı burolar icin lisans başvurusunda bulunabilir. İdarece ilan edilen lisanslı burolar icin mucbir sebepler dışında başvuruda bulunmayanların yedeklik hakkı herhangi bir tebligata gerek kalmaksızın sona erer.
(4) Yedekte olanlara, yedeklik sırasına gore lisans verilmesi durumunda yedeklik hakları duşer.
(5) Yedekte olanların lisans alması durumunda 24 uncu maddede belirtilen evrakları İdareye sunması ve bu Yonetmelikte belirtilen hususları yerine getirmesi zorunludur.
(6) Yedekte olanlar, adres değişikliklerini İdareye bildirmek zorundadır. İdarece yapılacak tebligatlar bu adrese yapılır. Adres değişikliğini İdareye bildirmeyenlerin yapılacak tebligatlardan dolayı hak kaybına uğramaları durumunda İdare sorumlu tutulamaz.
BEŞİNCİ BOLUM
Lisanslı Buroların Kuruluşu, Gorev ve Yetkileri
Kuruluş
MADDE 32 – (1) Lisans belgesini alan lisanslı muhendisin, kuruluş icin yemin etmesi, ilgili mevzuatlar uyarınca işyerini kurması, buro tescilini Odaya yaptırması ve buro kaşesini İdareden alması gerekir.
Yemin işlemleri
MADDE 33 – (1) Lisanslı muhendis, gorevine fiilen başlamadan once sulh hukuk mahkemesinde, gorevini doğru, tarafsız, bilim ve tekniğe uygun olarak yuruteceğine, Kanun ve ilgili diğer mevzuat hukumleri ile etik kurallara aykırı hareket etmeyeceğine ve ettirmeyeceğine dair yemin eder.
(2) Mahkemece duzenlenen yemin tutanağının onaylı birer orneği; lisanslı buroda, ilgili kadastro mudurluğunde ve İdarede saklanır.
İşyerinin buro tescili
MADDE 34 – (1) Lisanslı muhendis, işyerinde bulundurulması zorunlu asgarî personel ve donanım listesini, lisans belgesi ve yemin tutanağının birer orneğini Odaya vererek, kurduğu işyeri adresinde fiilen goreve başlamadan once buro tescilini Odaya yaptırır.
İmza sirkuleri ve buro kaşesi
MADDE 35 – (1) Lisanslı muhendis, fiilen gorevine başlamadan once, imza sirkulerinin noter onaylı suretini İdareye ve ilgili kadastro mudurluğune vermekle yukumludur. Bu işlem, imza yetkisi devredilen muhendis hakkında da gecerlidir.
(2) Turkiye Cumhuriyeti "T.C." kısaltmasını, buronun kurulduğu il ve ilceyi, lisans numarasını, lisans sahibinin adı ve soyadını ve "Lisanslı Harita Kadastro Muhendislik Burosu" ibarelerini iceren lisanslı buro kaşesi İdarece yaptırılır.
(3) Lisanslı muhendis, mahkeme yemin tutanağını, oda tescil belgesinin Oda veya İdare tarafından onaylanmış orneğini, imza sirkulerini dilekcesine ekleyerek, buro kaşesini almak icin İdareye başvurur. İdare, bir hafta icinde lisanslı muhendise buro kaşesini belirlenen doner sermaye ucreti karşılığı zimmetle verir.
Calışmaya başlama
MADDE 36 – (1) Lisanslı muhendis, lisans belgesini aldığı tarihten itibaren bir ay icinde calışmaya başlamak zorundadır. Bu surede calışmaya başlamayanların lisans belgesi iptal edilir.
(2) Lisanslı muhendis calışmaya başladığını ve işyeri adresini bir yazıyla mulki amirliklere ve kadastro mudurluğune ve oda temsilciliğine bildirir. Usulune uygun olarak bildirim yapılmadığı ve İdarece belirlenen esaslara uyulduğuna ilişkin ilgili kadastro mudurluğunce uygun goruş verilmediği surece lisanslı buro calışmaya başlayamaz.
Gorev ve yetkileri
MADDE 37 – (1) Lisanslı buro, Kanun ve bu Yonetmelikte belirlenen kadastro teknik hizmetlerinden, tescile tÂbi olan işlemlerin yapımı ile tescile tÂbi olmayan işlemlerin yapım ve kontrolunde gorevli ve yetkilidir.
(2) Lisanslı buro kurulan yerin belirlenmiş yetki sınırı icerisinde, buronun calışmaya başladığı tarihten itibaren, kadastro teknik hizmetleri bu burolarca yapılır.
Sorumluluk
MADDE 38 – (1) Kanun ve bu Yonetmelik kapsamında yapılan iş ve işlemlerden; tescile tÂbi olmayanların yapım ve kontrolunden, tescile tÂbi olanların ise yapımından lisanslı muhendis sorumludur.
(2) Lisanslı harita kadastro muhendislik burolarında, Kanunla kadastro teknik hizmetlerini yapmakla yetkilendirilenler, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Turk Ceza Kanununun 6 ncı maddesi (c) fıkrasına gore ceza kanunlarının uygulanmasında kamu gorevlisi sayılır ve buroların işlemlerinden dolayı zarar doğması halinde kusuru bulunana 4721 sayılı Turk Medeni Kanununun 1007 nci maddesi uyarınca rucu edilir.
(3) Lisanslı muhendisler ve calışanları yaptıkları işler dolayısıyla oğrendikleri bilgileri, meslekten ayrılsalar bile 4721 sayılı Turk Medeni Kanununun 1020 nci maddesi gereğince ilgilisi dışındakilere acıklayamazlar ve yaptıkları hizmet dışında kullanamazlar ve doğacak zararlardan sorumludurlar.
Hizmet yukumluluğu ve davranış ilkeleri
MADDE 39 – (1) Lisanslı buro, yetki alanı sınırları icerisinde, calışmaya başladığı tarih itibariyle, kadastro teknik hizmetlerini yurutmekle yukumludur.
(2) Lisanslı muhendis, gorevlerinin gerektirdiği itibar ve guveni hizmet icindeki ve dışındaki davranışlarıyla gosterir. Gorevi ile ilgili olarak hic kimseye haksız kazanc sağlayamaz. Kanun ve bu Yonetmelikte getirilen yukumlulukleri yerine getirmekten alıkoyan hicbir yukumluluk altına giremez.
Yapılan işlerin kayıt zorunluluğu
MADDE 40 – (1) Lisanslı muhendisler, başvuruları ve yaptıkları işleri başvuru gunu ve saati ile kayıt altına almak zorundadır.
(2) Lisanslı burolar, malî mevzuat gereği tutacakları kayıt ve defterler dışında ayrıca;
a) Gelen evrak defteri,
b) Giden evrak defteri,
c) Kadastro teknik hizmetleri kayıt defteri,
c) Sozleşme dosyası,
d) Personel dosyası,
e) Donanım dosyası,
f) Teftiş ve denetim defteri ve dosyası,
g) Sicil dosyası,
tutmak zorundadırlar.
(3) Bu madde kapsamında belirtilen defterlerin şekil, standart ve iceriği İdarece kullanılmakta olan kayıt ve defterlerden yararlanmak suretiyle belirlenir. Ayrıca bu defterler elektronik ortamda tutulabilir. Elektronik ortamda tutulan defterler her yılın ilk haftası ciltlenerek arşivlenir.
(4) Tutulacak dosya ve defterler arşiv mevzuatı uyarınca saklanır.
Bilgi ve belgelerin verilmesi ve kullanılması
MADDE 41 – (1) Lisanslı muhendislerin yerine getirmekte oldukları hizmet icin gerekli olan bilgi ve belge talepleri, ilgili tapu ve kadastro mudurluklerince karşılanır.
Lisanslı buroların hizmet ucretleri
MADDE 42 – (1) Lisanslı buroların, kadastro teknik hizmetlerine yonelik ucret tarifeleri ilk kez belirleme dışında, her yıl Ocak ayının ilk haftası icerisinde İdare tarafından odanın da goruşu alınarak belirlenir ve ilan edilir. Lisanslı burolar belirlenen ucret tarifesine gore ucret alırlar.
(2) Ucret tarifesinin belirlenmesinde; işin yapım maliyeti ve kÂr marjıdikkate alınır. Ucret tarifesinin belirlenmesinde ulaşım giderleri dikkate alınmaz. Ulaşım icin arac kullanılması gereken durumlarda, ulaşım aracı ilgilisince temin edilir.
(3) Lisanslı burolar, yeni yıla ait hizmet ucretleri yayınlanıncaya kadar aldıkları ve yapacakları işler icin mevcut ucret tarifesini uygular ve fiyat farkı almaz.
(4) Lisanslı buroların işi alma tarihleri sozleşme yaptıkları tarihtir.
Calışma saatleri zorunluluğu, adres bildirimi ve değişikliği
MADDE 43 – (1) Lisanslı buroların, resmî calışma saatleri icerisinde hizmete acık bulundurulması zorunludur.
(2) Lisanslı muhendis, işyeri adresini ve değişikliğini ilgili Kanun ve bu Yonetmelik hukumlerine uygun bicimde tescil ettirmek ve bildirmekle yukumludur.
Tabela asma zorunluluğu
MADDE 44 – (1) Lisanslı burolar, işyerinin bulunduğu binada ve kolaylıkla gorulebilecek uygun bir yere, adı, soyadı ile verilen lisanstaki unvanını taşıyan bir tabelayı asmak zorundadır. Tabelaya yalnızca bu Yonetmelikte belirlenen işler yazılabilir.
İş kabulu
MADDE 45 – (1) Lisanslı burolar, gorevleri kapsamındaki işleri kabul etmek ve hukukî ve teknik bir engel olmadıkca işlerin gereğini yerine getirmek zorundadır.
(2) Talep edilen işi, mevzuatına uygun olarak gecikmeye meydan vermeden zorunlu haller dışında hizmet ucretleri ile beraber yayınlanan azamî iş bitirme sureleri icerisinde sonuclandırmakla yukumludur.
Hizmetlerin yapım esasları
MADDE 46 – (1) Lisanslı burolar, yerine getirdiği hizmetlerde, yururlukte olan kanun, kanun hukmunde kararname, tuzuk, yonetmelik ve ilgili diğer mevzuat hukumlerine uymak zorundadırlar.
(2) Ayrıca, lisanslı muhendis Odanın da katılımıyla İdarenin duzenleyeceği meslek ici eğitim, kurs ve seminerlere iki yıl icinde en az bir kez katılmak zorundadır.
Sicillerin tutulması
MADDE 47 – (1) İdare, lisans verdiği her lisanslı muhendis icin bir sicil dosyası oluşturur. Bu dosyada; lisans, sicil, yetki alanı, yemin ve adres bilgileri ile bu Yonetmelikte belirtilen diğer belgeler bulundurulur. Ayrıca, lisanslı buronun denetim raporları ve sonuclarını iceren denetim dosyası oluşturulur.
Bilgi ve belgelerin arşivlenmesi
MADDE 48 – (1) Lisanslı burolar, calışmaları sonucu uretecekleri bilgi ve belgeleri, kadastro mudurluklerince uygulanan arşiv mevzuatı cercevesinde arşivlemekle yukumludurler.
(2) Aplikasyon krokilerinin onaylı bir orneği her ayın beşine kadar kadastro mudurluğune verilir.
Tip sozleşme ve matbu evraklar
MADDE 49 – (1) Lisanslı burolar; hizmet verdikleri taşınmaz sahipleri veya vekilleri ile sozleşme yaparlar. Bunun icin, iceriği İdare tarafından belirlenerek Doner Sermaye İşletmesi Mudurluğunce bastırılan ya da İdarenin resmi internet sitesinden alınabilecek "Tip Sozleşme" yi kullanırlar. Bu konudaki uygulamalar İdare tarafından belirlenir.
(2) Lisanslı burolarca kullanılacak diğer matbu evrakların şekil, standart ve iceriği, İdare tarafından belirlenir. Bu belgeler; şekil, standart ve iceriğine uygun olarak İdarenin sağladığı elektronik ortamda hazırlanarak kullanılabilir.
(3) İş sozleşmelerine ait bilgileri icerir EK-2 form doldurularak, aylık olarak ve izleyen ayın ilk haftasında, kadastro mudurluğu ve oda temsilciliğine gonderilir.
ALTINCI BOLUM
Denetim, Disiplin ve Yasaklar
Denetim
MADDE 50 – (1) Lisanslı buro faaliyetlerinin denetimi, yılda en az bir kez, İdarenin gorevlendireceği denetime yetkili kılınan personel tarafından yapılır.
(2) Denetimin kapsamı, buroların faaliyetleri kapsamında yaptıkları iş ve işlemler ile mekÂn, personel, donanım ve arşiv duzeni ile ilgili konulardır.
(3) Lisanslı buro personeli, denetim elemanının isteklerine uygun olarak butun belge, defter ve dosyaları, evrak, senet ve makbuzları, her turlu mal ve eşyayı denetlenmesi amacıyla vermek, inceleme ve kontrollerini kolaylaştırmak zorundadır.
(4) Denetime tÂbi olanlar, denetim elemanlarınca sorulan sozlu ve yazılı soruları yanıtlamakla yukumludur. Denetlenen buro yetkilisi, denetim hizmetinin gereği gibi yurutulebilmesi icin denetim gorevlilerine uygun bir calışma yeri sağlamak ve diğer onlemleri almak zorundadır.
(5) Denetime ilişkin raporların tanzimi, değerlendirilmesi ve sonuclandırılmasında İdarece belirlenen esaslara uyulur.
(6) Denetimlerde tespit edilen hata, eksiklik ve olumsuzluklar lisans sahibine denetim elemanı tarafından yazılı olarak bildirilir. Lisans sahibi bu eleştirilere ilişkin olarak belge ve gerekceleri ile birlikte on beş gun icerisinde İdareye yazılı itirazda bulunabilir. İdare tarafından denetim raporu ile buna ilişkin lisanslı buronun itirazı birlikte değerlendirilerek karara bağlanır. Bu karar, gereği icin denetlenen lisanslı buroya yazılı olarak bildirilir. Bu raporlarda belirtilen ve tenkit edilen hususlar hakkında gereğinin yapıldığına dair yazılı bilgi, 30 gun icerisinde lisanslı buro tarafından İdareye verilir. Daha sonra yapılacak denetimlerde onceki denetim raporlarının gereğinin yapılıp yapılmadığı da kontrol edilir.
(7) Denetim sonuclarının ve itirazların İdarece değerlendirilmesi sonucunda, eksiklikler ve olumsuzlukların niteliği ve tekrarı durumlarına gore 51 inci maddede ongorulen uyarma, kınama, lisansın gecici veya surekli iptali cezaları verilebilir.
(8) Tum denetim sonucları, lisans sahibince ve İdarece denetim dosyalarında saklanır.
Denetime tabi hususlar ve uygulanacak disiplin cezaları
MADDE 51 – (1) İdare, lisanslı harita kadastro muhendislik burolarını 50 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen konularda ve ilgili mevzuat hukumleri cercevesinde denetler. İdarenin denetim, inceleme, on inceleme ve soruşturma sonucu tespit ettiği hata, eksiklik ve olumsuzluklardan dolayı verebileceği disiplin cezaları şunlardır:
a) Uyarma.
b) Kınama.
c) Lisansın gecici iptali.
c) Lisansın surekli iptali.
(2) Uyarma: Lisanslı muhendisin, hizmet ve davranışlarında daha dikkatli olması gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir. Uyarma cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a) Gorevine yakışmayan tutum ve davranışta bulunulması.
b) İlgili mevzuat hukumleri ile İdarece belirlenen usul ve esasların tam ve zamanında yerine getirilmesinde gerekli dikkat ve ozenin gosterilmemesi ve/veya hatalı iş ve işlemlere sebebiyet verilmesi.
c) Gorevine veya iş sahiplerine karşı ilgisiz kalınması.
c) Calışma saatleri icerisinde buronun hizmete hazır bulundurulmaması.
d) Tabelanın İdarenin belirlediği bicimde olmaması ve/veya asılı bulundurulmaması.
e) Asgari buro mekanı, asgarî donanım veya asgari personel bulundurma koşullarının sağlanmasına dair idarî kararlara uyulmaması.
f) İş kabul ve sozleşmesi esaslarına uyulmaması.
g) İdarece duzenlenen eğitimlere katılınmaması.
ğ) ReklÂm yasağına uyulmaması.
(3) Kınama: Lisanslı muhendisin hizmet ve davranışlarında kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir. Kınama cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a) İlgili mevzuat hukumleri ile İdarece belirlenen usul ve esaslara kasıtlı olarak uyulmaması, kasten hatalı iş ve işlemlere sebebiyet verilmesi.
b) İdare gorevlilerine, iş arkadaşlarına ve iş sahiplerine soz veya hareketle sataşması.
c) Gorev yerinde genel ahlak ve edep dışı davranışlarda bulunması.
c) Kayıt dışı iş alması ve işlem yapması.
d) İmza yetkisi devri esaslarına aykırı davranması.
e) Hizmetin yerine getirilmesinde dil, ırk, cinsiyet, siyasi duşunce, felsefi inanc, din ve mezhep ayrımı yapmak, kişilerin yarar veya zararını hedef tutan davranışlarda bulunmak, hizmet binası icerisinde siyasi icerikli materyal ve belge bulundurmak ve asmak.
(4) Lisansın gecici iptali: Fiilin ağırlık derecesine gore Lisanslı Muhendisin faaliyetlerinin 6 ay ila 3 yıl arasında durdurulmasıdır. Lisansın gecici iptali cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a) İki yıl icinde uc defa uyarma veya iki defa kınama cezası almış olanların lisansları bir yıl,
b) Kullanılmış teminatların ongorulen surede tamamlanmaması veya teminatların ongorulen surede yenilenmemesi durumunda lisansları teminatın yenilenmesine kadar,
c) Odaca verilen meslekten sureli men cezası almış olanların lisansları men suresi kadar,
c) Hizmet ile ilgili olarak her ne şekilde olursa olsun, kendi veya ucuncu kişi/kişilere cıkar sağlayanların lisansları 1 ila 3 yıl,
d) Gerceğe aykırı rapor ve belge duzenleyenlerin duzenledikleri belgenin mahiyetine gore lisansları 6 ay ila 2 yıl,
e) Lisanslı buro calışma mekÂnlarında bu Yonetmelikte belirlenen hizmetler dışında işlem yapılması durumunda lisansları 1 yıl,
iptal edilir.
(5) Lisansın surekli iptali: Bir daha Lisanslı Muhendislik faaliyetinde bulunmamak uzere lisansının iptal edilmesidir. Lisansın surekli iptali cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a) İki defa lisansın gecici iptali cezası alınması.
b) Odaca verilen meslekten surekli men cezası alınması.
c) Yetki alanı dışında şube, irtibat burosu ve benzeri isimler altında ayrı bir lisanslı buro acması veya lisans hakkını devretmesi.
c) Kontrol, denetim ve incelemeyi engellemek.
(6) Uyarma ve kınama cezası suclarından ceza almış Lisanslı muhendisler, aynı sucu tekrar işlemeleri halinde bir ust ceza ile cezalandırılırlar.
(7) İdari para cezası: Lisanslı muhendise bin Turk Lirasından onbin Turk Lirasına kadar idari para cezası verilmesidir. İdari para cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a) Tutulması gerekli kayıt ve defterlerin usulune uygun tutulmaması.
b) Hizmete ilişkin bilgi ve belgelerin verilmesi, kullanılmasında İdarece belirlenen usullere uyulmaması.
c) Adres değişikliğinde İdareye bilgi verilmemesi.
c) Hizmetle ilgili idarece belirlenen ucret tarifesine uyulmaması.
d) Hizmetle ilgili konularda yukumlu olduğu kişilere yalan ve yanlış beyanda bulunulması.
Disiplin işlemleri ve savunma hakkı
MADDE 52 – (1) Lisanslı muhendisin veya lisanslı muhendis adına imza yetkisini devralanın savunması alınmadan bu Yonetmelikte belirtilen cezalar verilemez. Lisanslı muhendisten, hakkında isnat edilen eylemle ilgili tebliğ tarihinden itibaren yedi gunluk sure icinde yazılı olarak savunma yapması istenir. Suresinde savunmasını yapmayan, savunma hakkından vazgecmiş sayılır.
(2) Savunma isteminde, isnat edilen disiplin eylemi ayrıntılı olarak acıklanır. Savunması istenenler avukatı aracılığı ile savunma yapabilir. Aleyhine olan delilleri irdeleyip yanıtlamak ve lehine olan hususları ileri surmek kapsamında soruşturma dosyası iceriği ve muhafaza altına alınmış delillerden İdarece uygun gorulen belgeleri inceleyebilir, ilgili butun tutanak ve belge orneklerini harcsız olarak alabilirler.
(3) 51 inci maddede sayılan fiil ve halleri işleyenler hakkında, bu fiil ve hallerin işlendiğinin oğrenildiği tarihten itibaren; altı ay icerisinde disiplin soruşturmasına başlanmadığı takdirde disiplin cezası verme yetkisi zamanaşımına uğrar. Disiplin cezasını gerektiren fiil ve hallerin işlendiği tarihten itibaren nihayet iki yıl icinde disiplin cezası verilmediği takdirde ceza verme yetkisi zamanaşımına uğrar.
(4) Disiplin cezaları verildiği tarihten itibaren hukum ifade eder ve derhal uygulanır. Disiplin cezalarına karşı idari yargı yoluna başvurulabilir.
(5) Disiplin cezaları lisanslı Muhendisin sicil dosyasına işlenir. Lisansın surekli iptali cezasından başka bir disiplin cezası ile tecziye edilen lisanslı muhendis uyarma ve kınama cezalarının uygulanmasından beş sene, diğer cezaların uygulanmasından on sene sonra idareye başvurarak, verilmiş olan cezalarının sicil dosyasından silinmesini isteyebilir.
Yasaklar
MADDE 53 – (1) İdareden ayrılanlar, son iki yıl icinde gorev yaptıkları kadastro mudurluklerinin yetki alanı sınırları icinde uc yıl sure ile lisanslı buro acamazlar.
(2) Lisanslı muhendisler, belirlenecek yetki alanı dışında şube, irtibat burosu ve benzeri isimler altında ayrı bir lisanslı buro acamaz ve lisans hakkını devredemez.
YEDİNCİ BOLUM
MekÂn, Personel ve Donanım
Buro mekÂnı
MADDE 54 – (1) Lisanslı buroların faaliyetlerini yurutecekleri mekÂnlar; yonetim, aktif calışma ortamı, bekleme salonu, arşiv, depo, tuvalet ve lavabo bolumlerinden oluşan, calışma şartlarına uygun, vatandaşların rahatca başvuruda bulunabilecekleri en az brut ikiyuz metrekare olan sıhhî bir mekÂn ozelliği taşıyacak şekilde duzenlenir. Zorunlu olan asgari buro mekan metrekaresinin artırılmasına karar vermeye İdare yetkilidir.
(2) Lisanslı buro calışma mekÂnlarında, bu Yonetmelikte belirlenen hizmetler dışında iş yapılamaz.
Bulundurulması zorunlu asgarî donanım
MADDE 55 – (1) Lisanslı buroların, faaliyet ve hizmetlerini aksatmadan yurutebilmeleri icin, en az birer adet; elektronik takeometre, bilgisayar, yazıcı, bunların ek donanımları, bu Yonetmelik kapsamında yapacakları işlere ilişkin meslek alanı yazılım programları, teknik arac gerecleri ve telefon, faks gibi asgarî buro donanımlarını bulundurmaları gerekir.
Bulundurulması zorunlu asgarî personel
MADDE 56 – (1) Lisanslı burolar, faaliyet ve hizmetlerini aksatmadan yurutebilmeleri icin, lisans sahibi dışında en az bir muhendis ve meslek alanı ile ilgili tekniker veya teknisyen unvanlarında en az iki kişi calıştırmakla yukumludur.
(2) Lisanslı buroda gorev yapan personel, ihaleli işlerdeki personel listesinde gosterilemez ve lisanslı buro yetki alanı dışındaki işler ile bu Yonetmelikte belirtilen gorevler dışında calıştırılamaz.
(3) Birinci fıkrada belirtilen calıştırılması zorunlu olan personel sayısının artırılması veya azaltılması konularında karar vermeye İdare yetkilidir.
Lisanslı burolarda calıştırılacak personelin niteliği
MADDE 57 – (1) Lisanslı burolarda calışacak personelin;
a) Turkiye Cumhuriyeti vatandaşı olması,
b) Kamu haklarından mahrum bulunmaması,
c) Medenî hakları kullanma ehliyetine sahip olması,
c) Turk Ceza Kanununun 53 uncu maddesinde belirtilen sureler gecmiş olsa bile; kasten işlenen bir suctan dolayı beş yıl veya daha fazla sureyle ya da devletin guvenliğine, Anayasal duzene ve bu duzenin işleyişine karşı suclar ile zimmet, irtikÂp, ruşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, guveni kotuye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suctan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, kacakcılık ve vergi kacakcılığı ile haksız mal edinme suclarından hapis cezasına mahkûm olmaması,
d) Sağlık acısından gorevini devamlı yapmasına engel bir durumu olmadığına ilişkin yazılı beyanı,
e) Diploma ya da bitirme belgesinin aslı veya İdarece onaylı orneğini vermesi,
gerekir.
(2) Birinci fıkrada belirtilen şartları taşımayan personel, lisanslı burolarda calıştırılamaz.
SEKİZİNCİ BOLUM
İmza Yetkisinin Devri
İmza yetkisinin devri
MADDE 58 – (1) Lisanslı muhendis, gorevinde bulunamayacağı durumları belgelemek kaydıyla, imza yetkisini bir yıl icerisinde toplam otuz gunu aşmamak şartıyla aynı buroda calışan ve meslek alanında en az iki yıl harita ve kadastro hizmetlerinde deneyimli muhendise devreder. Ancak; bu durumda imza devrinde bulunan lisans sahibi iş ve işlemlerden muteselsilen sorumludur.
(2) İmza yetkisinin devri lisans sahibinin yazılı onayı ile yapılır. Onayın bir sureti, lisanslı buro dosyasına konulur; diğerleri, ilgili kadastro mudurluğune gonderilir. Bu belgede, yetkili muhendisin adı, soyadı, unvanı, yetkinin verildiği tarih, yemini yaptıran mahkemenin adı, yetki sınırları, yetkinin kullanılacağı yer ve zaman belirtilir.
(3) Lisanslı muhendisin, gorevi başında bulunmadığı zamanlarda, belgeler imza yetkisi devredilen yetkili muhendis tarafından isim ve unvan belirtilerek imzalanır.
(4) Lisans sahibi, gerekli gorduğu takdirde imza yetkisini her zaman geri alabilir ve keyfiyeti ilgiliye yazılı olarak bildirir. Bu yazının orneği, ucuncu fıkrada belirtilen yerlere gonderilir.
(5) İmza yetkisi devrinden once, yetki verilecek muhendisin 33 uncu madde uyarınca yemin işlemleri tamamlanır ve ilgili yerlere gonderilir.
DOKUZUNCU BOLUM
Lisansın İptal Edilmesi ve Lisanslı Muhendislerin Yer Değiştirmesi
Lisansın iptal edilmesi
MADDE 59 – (1) Lisans;
a) Lisans sahibinin iptal isteği,
b) Bu Yonetmelikte veya Kanunda belirtilen lisans alabilme şartlarından birinin kaybedilmesi veya bu şartları taşımadığının sonradan anlaşılması,
c) 51 inci madde kapsamında surekli iptal cezası verilmesi,
c) Bu Yonetmelikte belirtilen sure icerisinde gecerli ve kabul edilebilir ozre dayanmaksızın lisans belgesinin teslim alınmaması, calışmaya başlanmaması veya fiilen gorevinin başında bulunmaması,
d) Lisans sahibinin olumu
hallerinde İdarece iptal edilir.
(2) Lisansı iptal edilenler, arşiv belgelerini ilgili kadastro mudurluğune devreder.
(3) Birinci fıkranın (a) ve (c) bentleri dışında lisansı iptal edilenler, yapılacak lisans sınavlarına giremezler.
Lisansın gecici veya surekli iptalinde hizmetlerin yurutulmesi
MADDE 60 – (1) Lisansın gecici iptali durumunda, lisanslı buronun yetki sahasındaki kadastro teknik hizmetleri, İdarece yetkilendirilecek olan en yakın lisanslı buro veya ilgili kadastro mudurluğu tarafından yapılır. Lisansın surekli iptali durumunda da, yetki sahasında yeni bir lisanslı buro kuruluncaya kadar kadastro teknik hizmetleri, İdarece yetkilendirilecek olan en yakın lisanslı buro veya ilgili kadastro mudurluğu tarafından yapılır.
(2) Gecici veya surekli lisans iptallerinde İdare; kadastro teknik hizmetlerinin yurutulmesi bakımından yetkilendirmeyi yaparak ilgili lisanslı buroya bildirir. Bu bildirim uzerine lisans sahibi yetkisini kullanır. Yetkili kılınan lisans sahibi; kadastro mudurluğune, Harita ve Kadastro Muhendisleri Odası Genel Merkezine, valiliğe veya kaymakamlığa durumu bildirir.
(3) Lisansın surekli iptali veya geciş suretiyle bir yerin boşalması ya da işlem hacmindeki artış nedeniyle ilÂve lisanslı buro acılması hallerinde, gecerli yedeklik hakları devam edenlere ve fiilen calışan lisanslı muhendislere İdarece duyuruda bulunulur ve sınav başarı sıralamasına gore yerleştirmeler yapılır. Bu kişiler, bu Yonetmelikteki hukumler cercevesinde burosunu kurar ve gorevine başlar. Yerleştirilen lisanslı muhendis calışmaya başladığında, o yer icin verilmiş yetkilendirme başkaca hicbir işleme gerek kalmaksızın sona erer.
(4) Tercih yapılmayan yerler icin bu Yonetmelikteki hukumler cercevesinde İdarece yapılacak sınav ile yerleştirmeler yapılır.
Lisanslı muhendislerin yer değiştirmesi
MADDE 61 – (1) Geciş suretiyle lisanslı buro kurulacak yerler ve başvuruya dair aranacak şartlar, başvuruların kabul tarihinden en az on beş iş gunu oncesinde İdarenin resmi internet sitesinde ilÂn edilir.
(2) Bulunduğu yerde en az iki yıl hizmet veren lisanslı muhendisler, Ek-3'teki Yer Değiştirme Talep Formu ile boşalan, boş kalan veya yeni kurulacak yere geciş yapmak suretiyle lisanslı buro kurmak icin başvurabilirler. Başvuru dilekcesinde geciş icin en fazla uc yer belirtilir ve başvurular İdare tarafından değerlendirilir.
(3) Başvuruların değerlendirilmesinde sırasıyla sınav puanı, muhendislikte gecirilen hizmet suresi, sicil durumu ve lisanslı muhendis olarak gecirilen fiili hizmet suresi değerlendirilir.
(4) Başvurusu kabul edilen lisanslı muhendise, o yer lisansının verilmesinde bu Yonetmelikte belirtilen işlem sırası izlenir. Lisans belge numarası korunmak ve yeni lisans belgesi yazılmak suretiyle Lisans belgesi ve yeni buro kaşesi İdarece verilir.
(5) Geciş yapan lisanslı muhendisten boşalan yere, aynı usûl ile geciş yapılabilir.
ONUNCU BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
Yapılan işlerin izlenmesi ve yetkili birim
MADDE 62 – (1) Bu Yonetmelik kapsamındaki;
a) Lisanslı buro dosyalarının tutulması ve arşivlenmesi,
b) Hizmet katılım payı, lisans belge ucreti, sınav ucreti, tazminat ve idarî para cezalarının izlenmesi,
c) Buro faaliyetlerinin denetimi sonucu duzenlenen raporların değerlendirilerek gereğinin tespiti, talimata bağlanması ve izlenmesi,
c) Disiplin soruşturması sonuclarının izlenmesi,
d) Eğitim programı ile ilgili ihtiyacların belirlenmesi,
gorevleri ile benzer iş ve işlemler Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğu Kadastro Dairesi Başkanlığınca yurutulur.
Hukum bulunmayan haller
MADDE 63 – (1) Bu Yonetmelikte hukum bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hukumleri uygulanır.
Yururlukten kaldırılan yonetmelik
MADDE 64 – (1) Bu Yonetmelik ile; 5/5/2008 tarihli ve 26867 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Lisanslı Harita Kadastro Muhendisleri ve Buroları Hakkında Yonetmelik yururlukten kaldırılmıştır.
Yururluk
MADDE 65 – (1) Bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 66 – (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Tapu ve Kadastro Genel Mudurluğunun bağlı bulunduğu Bakan yurutur.