2013/5383 Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketinde Calıştırılacak İdari Hizmet Sozleşmeli Personel Hakkında Yonetmelik 4 Ekim 2013 CUMA
Resmi Gazete
Sayı : 28785
YONETMELİK
Karar Sayısı : 2013/5383
Ekli "Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketinde Calıştırılacak İdari Hizmet Sozleşmeli Personel Hakkında Yonetmelik"in yururluğe konulması; Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının 22/8/2013 tarihli ve 4377 sayılı yazısı uzerine, 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanununun 27 nci maddesine gore, Bakanlar Kurulu'nca 10/9/2013 tarihinde kararlaştırılmıştır.

POSTA VE TELGRAF TEŞKİLATI ANONİM ŞİRKETİNDE CALIŞTIRILACAK
İDARİ HİZMET SOZLEŞMELİ PERSONEL

HAKKINDA YONETMELİK

BİRİNCİ KISIM
Genel Hukumler


BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac ve kapsam
MADDE 1 (1) Bu Yonetmeliğin amacı; Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketinde gorev yapan idari hizmet sozleşmeli personelin hak, yukumluluk ve sorumlulukları ile işe alma, unvan, pozisyon sayısı, atama, gorevlendirme, eğitim, terfi, gorevde yukselme, izin, odullendirme, disiplin, sozleşmenin yenilenip yenilenmemesi veya sona erdirilmesi ve diğer ozluk haklarına ilişkin usul ve esasları duzenlemektir.
Dayanak

MADDE 2 (1) Bu Yonetmelik 9/5/2013 tarihli ve 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanununun 27 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 (1) Bu Yonetmeliğin uygulanmasında;
a) Amir: Personelin hiyerarşik sıralamada bağlı bulunduğu ustlerini,
b) Başmudur: PTT Başmudurlerini,
c) Birim: Belirli hizmet veya fonksiyonları bunyesinde toplayıp yuruten veya uygulayan merkez ve taşra işyerlerini,
c) Birim yoneticisi: Merkez ve taşra işyerlerinin yoneticisini,
d) Genel Kurul: PTT Genel Kurulunu,
e) Genel Mudur: PTT Genel Mudurunu,
f) Genel Mudurluk: PTT Genel Mudurluğunu,
g) KPSS: Kamu Personel Secme Sınavını,
ğ) Personel: PTT'de idari hizmet sozleşmesi ile istihdam edilenleri,
h) Pozisyon: Atanma, ucret ve ozluk hakları ile diğer personel işlemlerinin uygulanmasına esas olan unvanı,
ı) PTT: Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketini,
i) Sozleşme: PTT ile personel arasında imzalanan idari hizmet sozleşmesini,
j) Yonetici: PTT'de Mudur ve ustu pozisyonlarda gorev yapan personeli,
k) Yonetim Kurulu: PTT Yonetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
İnsan Kaynakları Politikası ve İlkeleri
İnsan kaynakları politikasının belirlenmesi
MADDE 4 (1) Posta Hizmetleri Kanunu ve ilgili mevzuat gereği PTT'ye verilen gorevleri etkin ve verimli şekilde yerine getirmek amacıyla oluşturulacak insan kaynakları politikası, 5 inci maddede yer alan temel ilkeler doğrultusunda Yonetim Kurulunca tespit edilir.
İnsan kaynakları politikasının temel ilkeleri
MADDE 5 (1) İnsan kaynakları politikasının dayandığı temel ilkeler şunlardır:
a) Personelin istihdamında, mesleki bilgi ve yeteneklerine gore calışma şartlarının oluşturulmasında, yetişme, gelişme ve gorevde yukselme yonunden adil ve eşit imkanlar sağlamak; calışanlar arasında, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi duşunce, felsefi inanc, din, mezhep, sendika uyeliği ve benzeri sebeplerle ayırım gozetmeksizin eşit davranmak.
b) Personelin işe alınmasında, gorevlendirilmesinde ve gorevde yukseltilmesinde bilgi, yetenek, performans, deneyim ve guvenilirliği esas almak.
c) Personelin gorevlerini PTT'nin etik politikasına uygun olarak tarafsızlık, durustluk ve adalet ilkeleri cercevesinde yurutmesini sağlamak.
c) Yonetim ve hizmet sunumunun her aşama ve kademesinde, hizmet alanların ve personelin kişilik ve insani haklarına saygıyı on planda tutmak.
d) Hedef ve stratejiler doğrultusunda hizmet uretim ve sunum surecinde calışanlardan en yuksek verimi almayı sağlayacak bir calışma sistemi kurmak.
e) Değişen şartlara uyum sağlama kapasitesi yuksek bir işgucu kaynağı oluşturmak.
f) Gizlilik arz eden her turlu bilgi ve belgelerin korunmasını sağlamak.
g) Geleceğe yonelik bakış acısına sahip, sonuc ve hedef odaklı, vatandaşa hizmeti esas alan katılımcı ve paylaşımcı yonetim anlayışı sergilemek.
UCUNCU BOLUM
İşgucu İhtiyacının Tespiti
İşgucu ihtiyacının tespiti ve planlanması
MADDE 6 (1) İnsan kaynakları politikasına uygun şekilde her yıl işgucu tespiti yapılır ve bir programa bağlanarak Yonetim Kurulunun onayı ile yururluğe konulur.
Norm pozisyonlarının tespiti
MADDE 7 (1) Yonetim Kurulu tarafından PTT hizmetlerinin etkin ve kesintisiz sunumu amacıyla birimlerde ihtiyac duyulan işgucu ve bunların unvanlara gore dağılımını tespit icin, işgucu analizleri ve gorev tanımları yapılarak norm pozisyonlar belirlenir.

DORDUNCU BOLUM
Personel Alımı
İstihdam şekli
MADDE 8 (1) PTT personeli, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve diğer kanunların sozleşmeli personel hakkındaki hukumlerine tabi olmaksızın idari hizmet sozleşmesi ile istihdam edilir.
İşe alınmada aranacak genel şartlar
MADDE 9 (1) Pozisyon ve ihtiyac durumuna gore personel alımı, KPSS'ye katılmış ve Yonetim Kurulunca belirlenen asgari puanı almış olanlar arasından yapılır. İşe alınacaklarda aranılacak genel şartlar şunlardır:
a) 29/5/2009 tarihli ve 5901 sayılı Turk Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesi kapsamında yer alanlar ile PTT'nin yurtdışındaki işyerlerinde istihdam edilecekler haric olmak uzere Turk vatandaşı olmak.
b) Onsekiz yaşını tamamlamış ve otuzbeş yaşından gun almamış olmak.
c) Kamu haklarından yasaklı bulunmamak.
c) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Turk Ceza Kanununun 53 uncu maddesinde belirtilen sureler gecmiş olsa bile; kasten işlenen bir suctan dolayı altı ay veya daha fazla sureyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile devletin guvenliğine karşı suclar, Anayasal duzene ve bu duzenin işleyişine karşı suclar, zimmet, irtikap, ruşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, guveni kotuye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suctan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kacakcılık suclarından mahkum olmamak.
d) Askerlikle ilgisi bulunmamak, askerlik cağına gelmemiş olmak veya askerlik cağına gelmiş ise muvazzaf askerlik hizmetini yapmış veya erteletmiş olmak.
e) Engelli personel calıştırılmasına ilişkin mevzuat hukumleri saklı kalmak kaydıyla, yurticinde ve yurtdışında devamlı gorev yapmasına engel olabilecek beden veya akıl hastalığı bulunmadığını resmi sağlık kurulu raporu ile belgelemek.
f) Başka kuruluşlara karşı mecburi hizmet yukumluluğu bulunmamak.
g) Atanacağı pozisyon icin Yonetim Kurulu tarafından belirlenen oğrenim şartını haiz olmak.
ğ) Yonetim Kurulunca uygun gorulen pozisyonlar icin yapılacak yazılı ve/veya sozlu sınavlarda başarılı olmak.
h) Herhangi bir sosyal guvenlik kurum veya kuruluşundan emekli olmamak.
ı) Daha once calıştıkları kamu kurum veya kuruluşlarından disiplin cezası ile işten cıkarılmış olmamak.
İşe alınmada aranacak ozel şartlar
MADDE 10 (1) PTT'ye alınacak personelde aranacak oğrenim durumu, yabancı dil, deneyim ve fiziksel ozellikler gibi hizmetin gerektirdiği ozel şartlar Yonetim Kurulu tarafından tespit edilir.
Giriş sınavları
MADDE 11 (1) KPSS'ye katılmış olanlar arasından yapılacak personel alımlarında; hangi pozisyonların doğrudan KPSS puan sıralamasına gore, hangilerinin ayrıca yazılı ve sozlu ya da yalnızca sozlu sınavla alınacağı hususu Yonetim Kurulu tarafından belirlenir.
(2) Yonetim Kurulu tarafından iş gereklerine uygun olarak sozlu veya yazılı ve sozlu sınavla alımı yapılacağı belirlenen pozisyonlar icin gerekli KPSS puanını haiz olup başvuruda bulunan adaylardan, en yuksek puanlı adaydan başlamak uzere alım yapılacak sayının dort katına kadar aday sınava cağrılır.
(3) Yukarıdaki fıkralarda sozu edilen yazılı ve/veya sozlu sınavlara ilişkin usul ve esaslar Yonetim Kurulu tarafından belirlenir.
Atama ve sozleşme imzalamaya yetkili merciler
MADDE 12 (1) Personelden;
a) Genel Mudur ve Genel Mudur Yardımcıları Genel Kurul,
b) Denetim Hizmetleri Başkanı, I. Hukuk Muşaviri, Daire Başkanı, Başdenetci, Muşavir ve Başmudurler Yonetim Kurulu,
c) Diğer personel Genel Mudur,
tarafından atanır.
(2) Genel Mudur, atama yetkisini sınırlarını acıkca belirtmek kaydıyla kısmen veya tamamen devredebilir.
(3) Personel ile idari hizmet sozleşmesi imzalamaya Genel Mudur yetkilidir. Genel Mudur bu yetkisini daha alt kademelere devredebilir.
Diğer atamalar
MADDE 13 (1) Kamu kurum ve kuruluşlarında Devlet Memurları Kanununa gore memur olarak calışanlar, KPSS sonuclarına gore atanmış olup aynı Kanunun 4 uncu maddesinin (B) fıkrasına gore calışanlar, 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin eki (I) ve (II) sayılı cetvellerde yer alan kadro ve pozisyonlarda calışanlar ve sayılan statulerde bulunmak kaydıyla kendi istekleri ile kurumlarından veya PTT'den ayrılanlardan, PTT'de calışmak isteyenler; niteliklerine uygun boş pozisyon ve ihtiyac bulunması, uyarma ve kınama haric disiplin cezası almamış olmaları, gorevinden ayrılanların ayrılış tarihi uzerinden on sene gecmemiş olması, kırkbeş yaşını doldurmamış olmaları ve ayrıldıkları kurumda en az iki yıl hizmetlerinin bulunması şartıyla, atamaya yetkili makamlarca PTT'de goreve başlatılabilir. Bu şekilde atanacak personel sayısı bir onceki yılda PTT'den ayrılan personel sayısının yuzde ikisini gecemez.
(2) PTT, 101 inci madde uyarınca sozleşmenin yenilenmemesi nedeniyle emeklilik hakkı dolmadan ilişiği kesilen personeli yeniden işgucu ihtiyacı hasıl olduğunda, birinci fıkradaki disiplin cezası ile ilgili sınırlama haric diğer sınırlamalara tabi olmaksızın işe alabilir.
İşe başlama suresi
MADDE 14 (1) Bir goreve acıktan atanan personel, atama onayının kendisine tebliğ edildiği tarihten itibaren onbeş gun icerisinde atandıkları yerdeki goreve başlamak zorundadır. Mucbir sebepler dışında, bu sure icinde gorevlerine başlamayanların atamaları iptal edilir. Belge ile ispatı mumkun zorlayıcı sebepler nedeniyle goreve başlamama hali iki ayı aştığı takdirde atama işlemi iptal edilir.
Deneme suresi ve idari hizmet sozleşmesi
MADDE 15 (1) Deneme suresi, acıktan ilk defa atanan personelin, atandığı pozisyonun gerektirdiği gorev ve sorumlulukları gereğince yerine getirip getiremediğine karar vermek icin uygulanan sure olup, dort aydır.
(2) Personelle dort aylık deneme sozleşmesi imzalanır. Personelin bağlı olduğu birim yoneticisi, dort aylık surenin bitiminden en gec onbeş gun once personelin verimliliği, performansı, gorevine ve etik ilkelere bağlılığı, işyerindeki uyumu ve iş disiplini hakkında değerlendirme raporu duzenleyerek insan kaynakları birimine aktarır. Hakkında duzenlenen rapor olumsuz olan personelin sozleşmesi yenilenmeyerek, merkez teşkilatında ilgili daire başkanlığının, taşra teşkilatında ise başmudurluğun goruşu ile birlikte sunulan raporun atamaya yetkili makamca onaylanması halinde PTT ile ilişiği kesilir.
(3) Deneme suresi icerisinde uyarma ve kınama cezası dışındaki disiplin cezalarını gerektirir davranışlarda bulunanların deneme suresi sonu beklenmeksizin birim yoneticisinin teklifi, merkez teşkilatında ilgili daire başkanlığının, taşra teşkilatında ise başmudurluğun goruşu uzerine atamaya yetkili makamın onayı ile PTT ile ilişikleri kesilir.
(4) Deneme suresi sonunda atandığı pozisyonun gerektirdiği nitelik ve ozel şartları taşıdığına karar verilenlerin muteakip sozleşmesi cari yılsonuna kadar yapılır.
(5) Personel ile imzalanacak muteakip sozleşmeler, takvim yılı itibarıyla yıllık olarak duzenlenir. Sozleşme sureleri sona eren personelin idari hizmet sozleşmeleri, fesih kararı alınmadıkca, meydana gelecek ucret artışından yararlanmak suretiyle başka bir işleme gerek kalmaksızın yenilenmiş sayılır.
(6) İdari hizmet sozleşmelerinin iceriği ve hazırlanmasına ilişkin usul ve esaslar Yonetim Kurulunca belirlenir.
BEŞİNCİ BOLUM
Denetim Personeli
Denetim personeli
MADDE 16 (1) PTT'ye, Denetim Hizmetleri Başkanlığında calıştırılmak uzere, yazılı ve sozlu aşamalardan oluşan giriş sınavları sonucunda denetci yardımcısı alınır.
(2) Denetci yardımcılığı giriş sınavlarına katılabilmek icin 9 uncu maddede belirtilen genel şartlar aranır. Denetci yardımcılarında yaş, oğrenim alanı, yabancı dil bilgisi ve benzeri aranabilecek ozel şartlar ile sınav kurullarının oluşumu, sınav konuları, kıdem sırası, sınıflandırma ve diğer hususlar Yonetim Kurulu tarafından duzenlenir.
(3) Denetci yardımcısı olarak atananlar, uc yıllık yetiştirilme programları sonunda yapılacak yeterlik sınavında başarılı olmaları halinde denetciliğe atanırlar. Yeterlik sınavında başarılı olamayanlar ise Denetim Hizmetleri Başkanlığı dışında durumlarına uygun başka pozisyonlara atanırlar.
(4) Denetci yardımcılığı doneminde, denetcilik mesleği ile bağdaşmayacak tutum ve davranışları tespit edilenlerin Denetim Hizmetleri Başkanlığının teklifi ve atamaya yetkili makamın onayı uzerine PTT ile ilişiği kesilir.
(5) Denetim Hizmetleri Başkanlığınca yurutulecek olan iş ve işlemler, denetim personelinin gorev, yetki ve sorumlulukları ile gorevde yukselme esasları Yonetim Kurulunca belirlenir.
ALTINCI BOLUM
Personelin Gorev, Yetki ve Sorumlulukları
Gorevin yerine getirilmesi
MADDE 17 (1) Personel; gorevini, haiz olduğu yetkileri kullanmak suretiyle, zamanında ve en iyi şekilde yerine getirmekle yukumlu olup, gorevlerinin gereği gibi yerine getirilmesinden, yetkilerinin zamanında ve gereğince kullanılmasından sorumludur.
(2) Yoneticiler, sorumluluğundaki birimlerin duzenli işlemesinden, personelin calışmasından, gerekli onlemlerin alınmasından ve işlerin zamanında ve gereği gibi sonuclandırılmasından sorumludur.
(3) Personelin kastı, kusuru veya ihmali sonucu PTT'nin mal, para ve para hukmundeki değerlerinin zarar gormesi durumunda, bu zararın ilgili personelden tahsili esastır. Zararın tazmininde genel hukumler uygulanır.
(4) Personelin, calışma saatleri icerisinde gorevinin başında bulunması ve bu sure icerisinde gorevinin dışında başka bir işle uğraşmaması esastır.
Hizmet alanlarla ilişkiler
MADDE 18 (1) Personel, hizmet sunumunda hizmet alanlara Yonetim Kurulunca belirlenen ilkeler, nezaket kuralları ve mevzuat cercevesinde her turlu kolaylığı gosterecek şekilde davranmakla sorumludur.
Etik ilkelere bağlılık
MADDE 19 (1) Personel gorevlerini kurumsal etik politikasına uygun olarak tarafsızlık, durustluk ve adalet ilkeleri cercevesinde yurutur.
Kurumsal stratejilere bağlılık
MADDE 20 (1) Personel, gorevlerini ifa ederken kurumsal stratejilere uygun hareket etmek, PTT'nin menfaatlerini korumak ve PTT'yi zarara uğratacak her turlu eylem ve işlemden kacınmak zorundadır.
Davranış ve iş ilişkileri
MADDE 21 (1) Personel, hizmet icindeki ve dışındaki davranışlarında, iş ilişkilerinde PTT'yi temsil ettiği bilinciyle hareket etmek ve bu gorevin gerektirdiği itibar ve guvene layık olduğunu gostermek zorundadır.
Mal bildirimi
MADDE 22 (1) Personel, kendileri ve eşleri ile velayetleri altındaki cocuklarına ait taşınır ve taşınmaz malları, alacak ve borcları hakkında, 19/4/1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Ruşvet ve Yolsuzluklarla Mucadele Kanunu uyarınca mal bildiriminde bulunmakla yukumludur.
İhbar yukumluluğu
MADDE 23 (1) Personel, PTT'nin zararına neden olan herhangi bir fiil ve davranışı oğrendiği takdirde, keyfiyeti derhal yetkili amirlerine haber vermek zorundadır.
Kanunsuz emir
MADDE 24 (1) Personel, amirinden aldığı emri yerine getirmekle gorevlidir. Ancak, amirinden aldığı emri Anayasa, kanun, tuzuk ve yonetmelik hukumlerine aykırı gorurse yerine getirmez ve bu aykırılığı o emri verene bildirir. Amir emrinde ısrar eder ve bu emrini yazı ile yenilerse emri yerine getiren sorumlu olmaz, sorumluluk emri verene aittir.
(2) Konusu suc teşkil eden emir hicbir şekilde yerine getirilemez, yerine getiren personel sorumluluktan kurtulamaz.
Şahsi hallerde meydana gelen değişikliklerin bildirilmesi
MADDE 25 (1) Personel; yerleşim yeri adresi ve iletişim bilgileri ile evlenme, boşanma, nufus bilgileri, doğum ve olum gibi şahsi hallerde meydana gelecek her turlu değişikliği otuz gun icerisinde birimine bildirmekle yukumludur. İletişim adresinde meydana gelen değişiklik bildirilmediği takdirde, personelin bilinen en son adresine yapılacak bildirimler tebelluğ edilmiş sayılır.
Devir ve teslim zorunluluğu
MADDE 26 (1) Personel, kendisine verilen veya zimmetli olarak teslim edilen para ve para niteliğindeki değerler ile mulkiyeti PTT'ye ait her turlu nesneyi işyerinde ozenle kullanmak ve sozleşmesinin sona ermesi veya başka bir işyerine nakli halinde sorumlu personele derhal zimmetle teslim etmek zorundadır.
İKİNCİ KISIM
Haklar ve Yasaklar
BİRİNCİ BOLUM
Haklar
İş guvencesi hakkı
MADDE 27 (1) Bu Yonetmelikte belirtilen haller dışında personelin sozleşmesine son verilemez.
Sosyal guvenlik hakkı
MADDE 28 (1) Posta Hizmetleri Kanununun gecici 6 ncı maddesinde yer alan hukumler saklı kalmak kaydıyla personel, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı sayılır ve 25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu hukumlerine tabidir.
İzin hakkı
MADDE 29 (1) Personel, bu Yonetmelikte belirtilen sure ve şartlarla izin hakkına sahiptir.
Sendikal faaliyette bulunma hakkı
MADDE 30 (1) Yoneticiler, denetim personeli ve avukatlar dışındaki PTT personeli, 25/6/2001 tarihli ve 4688 sayılı Kamu Gorevlileri Sendikaları ve Toplu Sozleşme Kanunu hukumlerine tabi olup, anılan Kanunda belirtilen hukumler uyarınca, sendika kurabilir ve bunlara uye olabilir.
Dernek kurma hakkı
MADDE 31 (1) Personel, aralarında dayanışmayı sağlamak ve muşterek haklarını korumak amacıyla 4/11/2004 tarihli ve 5253 sayılı Dernekler Kanunu hukumleri uyarınca dernek kurabilir ve bunlara uye olabilir.
Muracaat, şikayet ve dava acma hakkı
MADDE 32 (1) Personel, PTT ile ilgili veya şahsi işlerinden dolayı muracaat, amirleri veya birimleri tarafından kendilerine uygulanan idari eylem ve işlemlerden dolayı şikayet ve yargı yoluna başvurma hakkına sahiptir.
İsteği ile gorevden ayrılma hakkı
MADDE 33 (1) Personel, sozleşmede belirtilen esaslar cercevesinde gorev yaptığı birime onceden yazılı olarak bildirmek suretiyle gorevinden ayrılma hakkına sahiptir.
İKİNCİ BOLUM
Yasaklar
Basına bilgi veya demec verme yasağı
MADDE 34 (1) Genel Mudurun yetkili kılacağı gorevliler dışında hicbir personel, PTT'yi ilgilendiren konular hakkında basına ve her turlu iletişim kanallarına bilgi veya demec veremez.
Menfaat sağlama ve hediye alma yasağı
MADDE 35 (1) Personelin, gorevi icinde veya dışında her ne şekilde olursa olsun gorevi ile ilgili unvan ve yetkilerini kullanarak kendileri, yakınları veya ucuncu kişiler lehine menfaat sağlaması ve aracılıkta bulunması yasaktır.
(2) Personelin, tarafsızlığını, performansını, kararını, gorevini yapmasını etkileyen veya etkileme ihtimali bulunan, ekonomik değeri olan ya da olmayan, doğrudan ya da dolaylı hediye kabul etmesi yasaktır.
(3) Bu maddede ongorulen yasaklar, personelin eş ve cocukları icin de gecerlidir.
Gizli bilgileri acıklama yasağı
MADDE 36 (1) Personelin, PTT hizmet ve faaliyetleri ile ilgili gizli bilgileri, hizmet alanlara ve anlaşmalı kuruluşlara ait sırları acığa vurmaları, gorevlerinden ayrılmış olsalar dahi yasaktır.
Başka iş ve hizmet yasağı
MADDE 37 (1) Personel, idari hizmet sozleşmesi ile ustlenmiş olduğu gorevlerini aksatacak ya da etkileyecek başka bir iş veya hizmette calışamaz ve 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Turk Ticaret Kanunu hukumleri uyarınca tacir veya esnaf sayılmasını gerektirecek bir faaliyette bulunamaz.
(2) Personel, Genel Kurul kararı ile PTT ve iştiraklerinin yonetim kurulu uyeliğine getirilebilir.
(3) Aşağıda gosterilen iş ve hizmetler bu maddede ongorulen başka iş ve hizmet yasağının kapsamı dışındadır.
a) Esas gorevlerine halel gelmemesi ve Genel Mudur veya yetki vereceği diğer amirlerin uygun gormesi şartıyla, her turlu eğitim ve oğretim faaliyetlerinde gorev alınması.
b) Faaliyet konusu PTT'nin gorev alanına girmeyen şirketlere, yonetici olmamak kaydıyla ortak olunması (kollektif şirketlerde ortak veya komandit şirketlerde komandite ortak olmak haric).
c) Genel Mudurden izin alınmak kaydıyla, bilirkişilik ve hakemlik gibi gorevlerin yapılması.
c) Uyesi oldukları yapı, kalkınma ve tuketim kooperatifleri ile kanunla kurulmuş yardım sandıklarının yonetim ve denetim kurulları uyelikleri gorevleri ve ozel kanunlarda belirtilen gorevler ile Genel Mudur veya yetki vereceği amirden izin almak kaydıyla yapılan insani ve sosyal amaclı gonullu calışmalar.
(4) Bu madde hukumlerine aykırı hareket edenlerin sozleşmeleri feshedilir.
Toplu eylem yasağı
MADDE 38 (1) Personel, toplu halde gorevden cekilemez, boykot ve grev yapamaz, hizmetleri yavaşlatacak veya aksatacak eylem ve hareketlerde bulunamaz.
Siyasi faaliyet yasağı
MADDE 39 (1) Personel, siyasi faaliyette bulunamaz ve siyasi partilere uye olamaz. Ancak, personelin genel ve yerel secimlerde aday olabilmeleri ve secilmeyenlerin durumu hakkında 26/4/1961 tarihli ve 298 sayılı Secimlerin Temel Hukumleri ve Secmen Kutukleri Hakkında Kanun hukumleri uygulanır.
UCUNCU KISIM
Calışma Saatleri, İzin, Askerlik İşlemleri ve Vekalet

BİRİNCİ BOLUM
Calışma Saatleri
Calışma saatleri
MADDE 40 (1) Haftalık calışma suresi kırk saattir. İş ve işyerinin calışma şartları dikkate alınarak tatil ve calışma gunleri, gunluk calışmanın başlama ve bitiş saatleri ile gunluk sekiz saatin uzerinde calışmayı gerektiren hizmetlerdeki calışma şekillerinin tespitine Genel Mudur yetkilidir. Personele haftada en az bir gun istirahat hakkı verilmesi zorunludur.
Fazla calışma
MADDE 41 (1) Yonetim Kurulunun belirleyeceği usul ve esaslar cercevesinde normal calışma saatleri dışında veya tatil gunlerinde fazla calışma yaptırılabilir.
İKİNCİ BOLUM
İzinler
Yıllık izin
MADDE 42 (1) İlk defa goreve başlayan personele, PTT'de bir yıllık hizmet suresini doldurduktan sonra;
a) Hizmeti bir yıldan on yıla kadar olanlara (on yıl dahil) yirmi gun,
b) Hizmeti on yıldan fazla olanlara otuz gun,
ucretli yıllık izin verilir.
(2) Yıllık izinler; personelin talepleri de dikkate alınarak izin vermeye yetkili yoneticilerin hazırlayacağı plan ve program cercevesinde kullandırılır.
(3) Sozleşme doneminde kullanılmayan izinler, sozleşmenin devamı halinde muteakip sozleşme doneminde kullanılabilir. Cari yıl ile bir onceki yıl haric, onceki yıllara ait kullanılmayan izin hakları duşer.
(4) İzne esas hizmet yılının hesabında; kamu kurum ve kuruluşlarında gecen fiili hizmet sureleri, aylıksız izin borclanma suresi ile askerlikte gecen sureler ile kamu kurum ve kuruluşlarında gecmese dahi kazanılmış hak aylığında değerlendirilen sureler dikkate alınır.
(5) Personel, yıllık izinde iken zorunlu hallerde izin veren yonetici tarafından goreve cağrılabilir. Bu durumda personel iznini keserek goreve başlamak zorunda olup, bu nedenle kullanamadığı izin sureleri yıllık iznine ilave edilir.
(6) Yıllık izin suresi icerisinde hastalık izni kullanan personel, yıllık izin bitiminde goreve başlar. Hastalık izin suresinin yıllık izin suresini aşması halinde rapor suresi bitimi goreve başlar. Hastalık izni ile ic ice giren sureler yıllık izne ilave edilir.
(7) Aylıksız izin, gorevden uzaklaştırma gibi herhangi bir nedenle belirli sure gorevine devam edemeyen personel, goreve başladığı yıla ait izin hakkının tamamından yararlanabilir.
Mazeret izni
MADDE 43 (1) Personele isteği uzerine, annesinin, babasının, eşinin, cocuğunun, kardeşinin veya eşinin ana, baba ve kardeşinin olumu hallerinde yedi gun mazeret izni verilir.
(2) Personele isteği uzerine, kendisinin veya cocuğunun evlenmesi halinde yedi gun mazeret izni verilir.
(3) Personele isteği uzerine, eşinin doğum yapması halinde on gun babalık izni verilir. Cocuğun olu doğması halinde aynı sure kadar izin verilir.
(4) PTT'de bir yılını doldurmayan veya yıllık izni kalmayan personele isteği uzerine, zorunlu hallerde on gun ucretli mazeret izni verilebilir.
(5) Doğum yapan personele aşağıdaki esaslar cercevesinde izin verilir.
a) Doğum oncesi sekiz hafta, doğum sonrası sekiz hafta olmak uzere toplam onaltı hafta ucretli analık izni verilir. Coğul gebelik durumunda, doğum oncesi sekiz haftalık analık izni suresine iki hafta eklenir.
b) Beklenen doğum tarihinden sekiz hafta oncesine kadar sağlık durumunun calışmaya uygun olduğunu tabip raporuyla belgeleyen personel, isteği halinde doğumdan onceki uc haftaya kadar calışabilir. Bu durumda, doğum oncesinde bu rapora dayanarak fiilen calıştığı sureler doğum sonrası analık izni suresine eklenir. Doğumun erken gercekleşmesi sebebiyle, doğum oncesi analık izninin kullanılamayan bolumu de doğum sonrası analık izni suresine ilave edilir.
c) Doğumda veya doğum sonrasında analık izni kullanılırken annenin olumu halinde, isteği uzerine personel olan babaya anne icin ongorulen sure kadar izin verilir.
c) Personele, cocuğunu emzirmesi icin doğum sonrası analık izni suresinin bitim tarihinden itibaren ilk altı ayda gunde uc saat, ikinci altı ayda da gunde birbucuk saat sut izni verilir. Sut izninin hangi saatler arasında ve gunde kac kez kullanılacağı hususunda, personelin tercihi esastır. Sut izni sureleri toplanarak kullandırılamaz.
d) Analık izni sebebiyle, Sosyal Guvenlik Kurumunca odenen gecici iş goremezlik odeneği ilgilinin ucretinden duşulur.
Ucretsiz izin
MADDE 44 (1) Doğum yapan personele, analık izni suresinin bitiminden itibaren, uc yaşını doldurmamış bir cocuğu evlat edinen personele ise vesayet dairelerinin izin verme tarihinden itibaren talebi uzerine yirmidort aya kadar ucretsiz izin verilir. Evlat edinen her iki eşin personel olması halinde, eşlerin talebi uzerine yirmidort aylık sureyi gecmemek uzere birbirini izleyen iki bolum halinde eşlere bu izin kullandırılabilir.
(2) Personele, beş hizmet yılını doldurması halinde, PTT'deki gorev suresi boyunca en fazla iki defada kullanılmak uzere toplam bir yıla kadar; eşinin yurtdışı ve yurticinde kamu veya ozel sektorde surekli veya gecici olarak başka bir yerde calışmaya başlaması, kendi veya PTT imkanlarıyla mesleki alanda yetiştirilmek uzere yurtdışına gonderilmesi hallerinde bu durumların belgelendirilmesi şartıyla eşinin gorev veya eğitim suresi kadar ucretsiz izin verilebilir.
(3) Ucretsiz izin suresinin bitiminden once mazereti gerektiren sebebin ortadan kalkması halinde, on gun icinde goreve donulmesi zorunludur. Ucretsiz izin suresinin bitimini veya mazeret sebebinin kalkmasını izleyen on gun icinde gorevine donmeyenlerin sozleşmesi feshedilir.
Hastalık izni
MADDE 45 (1) Personele, aylık ve ozluk hakları korunarak verilecek raporda gosterilecek luzum uzerine uzun sureli bir tedaviye ihtiyac gosteren hastalık hallerinde oniki aya kadar izin verilir.
(2) İzin suresinin sonunda hastalığının devam ettiği resmi sağlık kurulu raporu ile tespit edilen personelin izni birinci fıkrada belirtilen sure kadar uzatılır; bu surelerin sonunda da iyileşmeyen personel hakkında iş sonu tazminatı hukumleri uygulanır.
(3) Personelin hastalığı sebebiyle yataklı tedavi kurumunda yatarak gorduğu tedavi sureleri hastalık iznine ait surenin hesabında dikkate alınır.
(4) Hastalık izni kullanan personelin rapor suresi icerisinde gorevine devam edebilmesi icin gorev yapabileceğine dair rapor alması gerekir.
(5) Hastalık izni sebebiyle Sosyal Guvenlik Kurumunca odenen gecici iş goremezlik odeneği ilgilinin ucretinden duşulur. Ancak, Sosyal Guvenlik Kurumunca odenmeyen ilk iki gune ait iş goremezlik odeneği yılda uc defayı gecmemek kaydıyla PTT'ce odenir.
(6) Gorevi sırasında veya gorevinden dolayı bir kazaya veya saldırıya uğrayan personel iyileşinceye kadar izinli sayılır. Sosyal Guvenlik Kurumunca verilen gecici iş goremezlik odeneği, personelin bu gerekce ile izinli kaldığı sureye ait ucretleri tutarından az olduğu takdirde, Sosyal Guvenlik Kurumundan odenek aldığını gosteren belgeyi ibraz etmek şartıyla farkı PTT tarafından odenir. Bu fıkra gereğince yapılacak odemeler Sosyal Guvenlik Kurumunca odenek verildiği surece devam eder.
Refakat izni
MADDE 46 (1) Personelin bakmakla yukumlu olduğu veya refakat etmediği takdirde hayatı tehlikeye girecek ana, baba, eş ve cocukları ile kardeşlerinden birinin ağır bir kaza gecirmesi veya tedavisi uzun suren bir hastalığının bulunması hallerinde, bu hallerin sağlık kurulu raporuyla belgelendirilmesi koşuluyla, aylık ve ozluk hakları korunarak, uc aya kadar izin verilir.
(2) Refakat izni bitiminden itibaren personele, sağlık kurulu raporuyla belgelendirmesi şartıyla talebi halinde uc aya kadar ucretsiz izin verilebilir.
İzin verme yetkisi
MADDE 47 (1) İzin vermeye yetkili yoneticiler Genel Mudurlukce belirlenir.
UCUNCU BOLUM
Askerlik İşlemleri
Muvazzaf askerlik hizmetini yapanlar
MADDE 48 (1) Muvazzaf askerlik hizmetini yapmak uzere silah altına alınan personel askerlik suresi boyunca ucretsiz izinli sayılır ve pozisyonu saklı tutulur. Barışta ve seferde muvazzaf askerlik gorevi dışında silah altına alınan personel, silah altında bulunduğu surece ucretli izinli sayılır.
(2) Muvazzaf askerlik hizmetini tamamlayan personel otuz gun icerisinde PTT'deki gorevine donmek icin muracaat etmesi halinde goreve başlatılır. Bu sure icerisinde muracaat etmeyenlerin PTT ile ilişiği kesilir.
DORDUNCU BOLUM
Vekalet
Vekalet
MADDE 49 (1) Boş bulunan yonetici pozisyonları ya da gorevlerinden ceşitli sebeplerle gecici olarak ayrılmış olan yoneticilerin gorevleri, atama koşullarını haiz diğer gorevlilere vekalet ettirilir.
(2) Boş bulunan yonetici pozisyonlarına vekalet eden personele vekalet ettiği pozisyon icin ongorulen temel ucret tutarının asli pozisyonu karşılığında aldığı temel ucret tutarından fazla olması halinde aradaki farkın yarısı vekalet ucreti olarak odenir. Diğer hallerde vekalet ucreti odenmez.
(3) Vekaletin fiilen yapılması esastır. Vekalet suresi icerisinde kullanılan hastalık, yıllık, refakat, mazeret izinleri ve diğer nedenlerle gorev başında bulunulmayan sureler icin vekalet ucreti odenmez.
DORDUNCU KISIM
Mali Haklar, Sosyal Hak ve Yardımlar

BİRİNCİ BOLUM
Ucret ve Mali Haklar
Ucret ve mali haklar
MADDE 50 (1) Ucretler; temel ucret, ikramiye, performans ucreti ve ilave odemelerden oluşur. Ucretler ile diğer mali ve sosyal haklar, Yonetim Kurulunca belirlenir. Ancak, avukatlık vekalet ucreti haric, aylık ucret, ikramiye, her turlu sosyal yardım, zam, tazminat, odenek veya diğer adlar altında yapılan butun odemelerin aylık ortalaması Yuksek Planlama Kurulunca PTT icin tespit edilecek ust sınırı aşamaz.
(2) Yonetim Kurulu ucretleri belirlerken, soz-leş-me-li per-so-ne-lin un-va-nı, hizmet suresi, birimi, eği-tim du-ze-yi, iş ge-rek-le-ri, iş zorluğu, gorev yeri, iş-ye-ri ve ca-lış-ma şart-la-rını dikkate alır. Aynı unvanlar icin, gorev yeri, calışma koşulları ve iş gucluğunu dikkate alarak farklı temel ucret ve ilave odeme belirlenebilir.
(3) Ucret; her ayın onbeşinde, ikramiye ise ait olduğu donem başında peşin olarak odenir. Ay icinde ilk defa goreve başlayanların ucret ve ikramiyeleri ise gun hesabı ile takip eden ayın onbeşinde odenir.
(4) Olum ve emeklilik haric olmak uzere, diğer ayrılmalarda personelin gorevden ayrıldığı tarihten sonraki gunlere ait ucret ve ikramiyeler gun hesabıyla geri alınır.
(5) Fazla calışmaya ilişkin odenecek ucretler ile buna dair usul ve esaslar Yonetim Kurulu tarafından belirlenir.
(6) Pozisyon değişikliği suretiyle yapılan atamalarda personel, atandığı pozisyona ilişkin her turlu odemeyi takip eden ayın onbeşinden itibaren hak eder.
Harcırah
MADDE 51 (1) Sozleşmeli personelin gorev mahalli dışına gecici olarak gorevlendirilmeleri halinde gundelik ve yol giderleri, 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hukumlerinde belirlenen sureyi ve en yuksek Devlet memuru icin odenen harcırah miktarını aşmamak kaydıyla personelin gorev ve unvanı dikkate alınarak Yonetim Kurulunca tespit edilir.
(2) PTT ile ilk defa sozleşme yapan personele ikamet mahalli ile gorev mahalli arasında kendisi ve aile efradı icin harcırah odenmez.
Toren ve temsil giderleri
MADDE 52 (1) PTT butcesinden, belgelendirilmek kaydıyla toren ve temsil giderleri icin unvanlar itibarıyla yapılabilecek harcama tavanı Yonetim Kurulunca belirlenir.
İKİNCİ BOLUM
Sosyal Haklar ve Yardımlar
Sosyal haklar ve yardımlar
MADDE 53 (1) Personelin lojman, misafirhane, eğitim ve dinlenme tesisleri, yemek ve diğer sosyal imkanlarından yararlanmasına ilişkin usul ve esaslar ile diğer sosyal hak ve yardımlar Yonetim Kurulunca belirlenir.
BEŞİNCİ KISIM
Performans Değerlendirme ve Odul

BİRİNCİ BOLUM
Performans Değerlendirme
Performans değerlendirme
MADDE 54 (1) Hizmetlerin, PTT hedefleri doğrultusunda, belirlenen standartlara uygun bir şekilde etkin sunumu ve hizmet alanların memnuniyetinin yukseltilmesini teminen; personelin bireysel başarıları olculerek, işini ne kadar iyi yaptığını tespit etme, kendisine bildirme ve gelişim planı oluşturma amacıyla performansı değerlendirmeye tabi tutulur.
(2) Performans değerlendirme sonucları; ucret, gorevde yukselme, yer değiştirme, odul ve eğitim gibi sureclerde kullanılır.
(3) Performans kriterlerinin belirlenmesi ve sonuclarının değerlendirilmesine ilişkin usul ve esaslar Yonetim Kurulu tarafından belirlenir.
İKİNCİ BOLUM
Odul
Odul
MADDE 55 (1) PTT, personel ve/veya birimlerini motive etmek, performanslarını takdir etmek, araştırmaya teşvik etmek ve nihai olarak da yurutulen iş ve hizmetlerin maliyetlerini azaltarak verim ve kaliteyi yukseltebilmek amacıyla toplam personel sayısının yuzde ikisini aşmamak kaydıyla yılda en fazla iki aylık sozleşme ucreti tutarında odullendirme yapabilir.
(2) Odul sistemine ilişkin usul ve esaslar Yonetim Kurulu tarafından belirlenir.
ALTINCI KISIM
Yer Değiştirme, Gorevde Yukselme ve Eğitim

BİRİNCİ BOLUM
Yer Değiştirme ve Gorevlendirme
Yer değiştirme suretiyle atama
MADDE 56 (1) Yer değiştirme suretiyle atama aşağıdaki durumlarda Yonetim Kurulu tarafından gercekleştirilir.
a) İsteğe bağlı.
b) Eş durumu.
c) Sağlık durumu.
c) Olağanustu ve zorunlu haller.
d) Hizmet gereği.
e) Sureye bağlı.
(2) Yer değiştirme suretiyle atama yapılabilmesi, atama yapılacak birimdeki pozisyonun normunun uygun olmasına bağlıdır.
(3) Yer değiştirme işlemlerine ilişkin usul ve esaslar Yonetim Kurulunca belirlenir.
İsteğe bağlı yer değiştirmeler
MADDE 57 (1) Personel bulunduğu ilde uc yıl calıştıktan sonra yer değiştirme suretiyle atama isteğinde bulunabilir.
(2) Yer değiştirme başvurusu, personelin calıştığı birime yapılır ve başvurunun yapıldığı takvim yılı icin gecerlidir.
(3) PTT yer değiştirme taleplerini yerine getirip getirmemekte serbesttir.
Eş durumu nedeniyle yer değiştirmeler
MADDE 58 (1) Eş durumuna dayanarak personelin yer değiştirme isteğinde bulunabilmesi icin; aile nufus kayıt orneği ile birlikte, eşinin bir kamu kurum veya kuruluşunda calıştığını ve naklinin yapılmasına imkan bulunmadığını belgelemesi gerekir.
Sağlık durumu nedeniyle yer değiştirmeler
MADDE 59 (1) Kendisi, eşi, cocukları veya kanunen bakmakla yukumlu olduğu kimselerden birinin, personelin gorev yaptığı yerde kalmasının sağlık durumunu tehlikeye koyacağını hastanelerden alınacak sağlık kurulu raporuyla belgelendirenler, tedavinin yapılabileceği bir sağlık kurumunun bulunduğu veya yakınındaki bir yere yer değiştirme suretiyle atanabilirler.
Olağanustu ve zorunlu hallerde yer değiştirmeler
MADDE 60 (1) Genel hayatı etkileyen deprem, su baskını, yangın ve benzeri afetler ile durumlarını belgelendirmek şartıyla can guvenliği gibi ozel hayatı olumsuz etkileyen nedenlere bağlı olarak gorevini verimli bicimde yerine getirme imkanı kalmayanlardan yer değiştirme suretiyle atanma talebinde bulunanların atamaları yapılabilir.
Hizmetin gereği olarak yer değiştirmeler
MADDE 61 (1) Aşağıda belirtilen hallerde hizmetin gereği olarak yer değiştirme suretiyle atama yapılabilir.
a) Pozisyon norm durumu.
b) Birim kapatılması, acılması veya yeniden yapılandırılması.
c) Denetim, inceleme, idari veya adli soruşturma nedeniyle personelin aynı yer ve/veya gorevde kalmalarında sakınca gorulmesi.
c) Performans değerlendirme raporu.
d) İşgucu ihtiyacındaki değişmeler.
(2) Birinci fıkranın (a) ve (b) bentlerine gore yer değiştirme suretiyle yapılacak atamalarda bulunduğu birimde, birime en son geldiği tarih itibarıyla gecen hizmet suresi esas alınır ve yer değiştirmeler hizmeti en az olandan başlanmak uzere yapılır. Hizmet surelerinin eşit olması halinde atamaya PTT'deki gorev suresi en az olan personelden başlanır. Bu gerekce ile nakli yapılacak personelin, eş durumu mazereti bulunması ve eşinin o yerden ayrılmasının mumkun olmadığını belgelemesi durumunda bu personel değerlendirme dışı bırakılarak sıradaki personelin nakli sağlanır.
(3) Calıştığı birimde calışma ahengini bozucu ya da verimliliği duşurucu tutum ve davranışları somut bilgi ve belgeye dayalı olarak tespit edilen personelin, amirince yazılı olarak uyarılmasına rağmen aynı tutum ve davranışlarını tekrarlaması halinde, birim yoneticisinin yazılı teklifi uzerine gorevi ve/veya gorev yeri değiştirilebilir.
Sureye bağlı yer değiştirmeler
MADDE 62 (1) Başmudur, Başmudur Yardımcısı, Mudur ve unvanları Yonetim Kurulunca belirlenen diğer personelin belli surelerle yer değiştirmeleri esastır. Buna ilişkin usul ve esaslar Yonetim Kurulunca belirlenir.
Yer değiştirme suretiyle atamalarda işe başlama
MADDE 63 (1) Yer değiştirme suretiyle yapılan atama işlemleri en gec yedi gun icinde ilgililere tebliğ edilir, tebliğ tarihi ayrılış tarihi olarak kabul edilir.
(2) Yer değiştirme suretiyle aynı yerdeki bir goreve atanan personel, atama emrinin kendisine tebliğ gununu izleyen işgunu, başka yerdeki bir goreve atanan personel atama emrinin kendisine tebliğ tarihinden itibaren onbeş gun icerisinde yeni gorevlerine başlamak zorundadır.
Gecici gorevlendirme
MADDE 64 (1) Personel işgucu ihtiyacı ve hizmet gereği dikkate alınarak başka bir birimde gecici olarak gorevlendirilebilir.
(2) Personelin bir yıl icerisindeki yurtici gecici gorevlendirme suresi uc ayı aşamaz, zorunlu hallerde bu sure ancak uc ay daha uzatılabilir.
(3) Personel, gorevi ile ilgili olarak yurtdışına gonderilebilir. Yurtdışı gecici gorevlendirmeler Yonetim Kurulu kararı ile gercekleştirilir. Bu sure bir yıl icerisinde altı ayı aşamaz.
İKİNCİ BOLUM
Gorevde Yukselme ve Unvan Değişikliği
Gorevde yukselme ve koşulları
MADDE 65 (1) Gorevde yukselme, personelin yetki ve sorumluluk bakımından bir ust goreve atanmasıdır.
(2) Denetim Hizmetleri Başkanı, I. Hukuk Muşaviri, Daire Başkanı, Daire Başkan Yardımcısı, Başmudur, Başmudur Yardımcısı, Muşavir, Teknik Mudur, Ozel Kalem Muduru, Hukuk Muşaviri ve Başmuhendis unvanlarına sınavsız atama yapılır. Ancak, bu pozisyonlara yapılacak atamalarda aşağıda belirtilen şartlar aranır.
a) Denetim Hizmetleri Başkanı pozisyonuna atanabilmek icin Başdenetci olarak en az bir yıl calışmış olmak.
b) I. Hukuk Muşaviri pozisyonuna atanabilmek icin Hukuk Muşaviri olarak en az bir yıl calışmış olmak.
c) Daire Başkanı pozisyonuna atanabilmek icin;
1) Fakulte veya en az dort yıllık yuksekokul mezunu olmak,
2) Başmudur veya Daire Başkan Yardımcısı olarak en az bir yıl calışmış olmak veya Başmudur Yardımcısı, Şube Muduru veya Teknik Mudur olarak en az uc yıl calışmış olmak veya Mudur olarak en az dort yıl calışmış olmak.
c) Hukuk Muşaviri pozisyonuna atanabilmek icin Avukat olarak PTT'de fiilen on yıl calışmış olmak.
d) Daire Başkan Yardımcısı pozisyonuna atanabilmek icin;
1) Fakulte veya en az dort yıllık yuksekokul mezunu olmak,
2) Başmudur Yardımcısı, Şube Muduru veya Teknik Mudur unvanlarında en az iki yıl calışmış olmak veya Mudur olarak en az uc yıl calışmış olmak veya Kontrolor olarak on yıl calışmış olmak,
3) Daha once PTT'de Mustakil Unite Mudur Yardımcısı olarak en az bir yıl calışmış olmak.
e) Muşavir pozisyonuna atanabilmek icin;
1) Fakulte veya en az dort yıllık yuksekokul mezunu olmak,
2) Daire Başkanı, Başmudur veya daha ust unvanlarda calışmış olmak.
f) Başmudur pozisyonuna atanabilmek icin;
1) Fakulte veya en az dort yıllık yuksekokul mezunu olmak,
2) Başmudur Yardımcısı olarak en az bir yıl calışmış olmak veya Şube Muduru, Teknik Mudur veya Mudur unvanlarında en az iki yıl calışmış olmak.
g) Başmudur Yardımcısı pozisyonuna atanabilmek icin;
1) Fakulte veya en az dort yıllık yuksekokul mezunu olmak,
2) Şube Muduru, Teknik Mudur veya Mudur unvanlarında en az bir yıl calışmış olmak,
3) Daha once PTT'de Mustakil Unite Mudur Yardımcısı olarak en az bir yıl calışmış olmak,
4) Kontrolor olarak on yıl calışmış olmak.
ğ) Teknik Mudur pozisyonuna atanabilmek icin;
1) Başmuhendis olarak iki yıl calışmış olmak,
2) Muhendis veya Mimar olarak PTT'de fiilen on yıl calışmış olmak.
h) Ozel Kalem Muduru pozisyonuna atanabilmek icin;
1) Dort yıllık yuksekokul mezunu olmak,
2) Kamu kurum ve kuruluşlarında beş yıl hizmeti bulunmak.
ı) Başmuhendis pozisyonuna atanabilmek icin Muhendis veya Mimar olarak PTT'de fiilen sekiz yıl calışmış olmak.
(3) Başdenetci ve sekiz yıl Denetci pozisyonlarında calışan personel, ikinci fıkranın (c), (d), (e), (f) ve (g) bentlerinde sayılan gorevde yukselmeye tabi pozisyonlara atanabilir.
(4) Personelin ikinci fıkrada sayılanlar dışındaki unvanlara gorevde yukselme suretiyle atanmasında aranılacak genel ve ozel şartlar ile buna ilişkin usul ve esaslar Yonetim Kurulunca belirlenir.
Unvan değişikliği suretiyle atama
MADDE 66 (1) Personelin unvan değişikliği suretiyle atanmasında aranılacak genel ve ozel şartlar ile buna ilişkin usul ve esaslar Yonetim Kurulunca belirlenir.
UCUNCU BOLUM
Eğitim
Eğitim
MADDE 67 (1) Personel, PTT'nin stratejik hedeflerinin ve kuruluş amaclarının gercekleştirilmesi, gorevleriyle ilgili pratik ve teorik bilgilerinin artırılması, gorevine ilişkin beceriler kazandırılması, davranışlarının olumlu yonde geliştirilmesi suretiyle verimliliğinin artırılmasını sağlamak amacıyla eğitime tabi tutulur.
(2) İlk defa işe başlayan personel gorev yapacağı pozisyon ve alanla ilgili hizmet ici eğitime tabi tutulur.
(3) Performans değerlendirme sonucunda eğitim ihtiyacı tespit edilen personel, yetersiz olduğu hususlarda ayrıca ve oncelikle eğitime tabi tutulur.
(4) Eğitimler, PTT'ce veya başka kurumlarca duzenlenen programlara personelin katılması suretiyle gercekleştirilir.
(5) Personel, PTT'nin faaliyet alanıyla ilgili bilgi ve becerisini artırmak amacıyla yurtdışı eğitimine gonderilebilir.
(6) Eğitime ilişkin usul ve esaslar Yonetim Kurulunca belirlenir.
YEDİNCİ KISIM
Disiplin
BİRİNCİ BOLUM
Disiplin Cezaları
Disiplin
MADDE 68 (1) PTT hizmetlerinin gereği gibi yurutulmesini sağlamak amacı ile kanun, tuzuk, yonetmelik, genelge, talimat ve idari hizmet sozleşmesinin ongorduğu gorevleri yerine getirmeyen, uyulması zorunlu hususlara uymayan veya yasakladığı işleri yapan personel hakkında bu Yonetmelikte belirtilen usul ve esaslar cercevesinde durumun niteliğine ve ağırlık derecesine gore disiplin cezası uygulanır.
Disiplin cezalarının ceşitleri
MADDE 69 (1) Disiplin cezaları şunlardır:
a) Uyarma: Personele gorevinde ve davranışlarında daha dikkatli olması gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir.
b) Kınama: Personele gorevinde ve davranışlarında kusurlu sayıldığının yazı ile bildirilmesidir.
c) Ucret kesimi: Personelin, kusuru nedeniyle brut sozleşme ucretinden 1/30 1/8 arası oranlarda kesinti yapılmasıdır.
c) Yıllık ucret artışından yararlandırmama: Personelin, ucretlerde yapılacak ilk artış tarihinden itibaren toplam bir veya iki yıl sureyle sınırlı olmak uzere ucretinin dondurulmasıdır.
d) İşten cıkarma: Personelin PTT'de bir daha herhangi bir goreve alınmamak uzere ilişiğinin kesilmesidir.
Uyarma
MADDE 70 (1) Uyarma cezasının verilmesini gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a) Emir ve gorevlerin tam ve zamanında yapılmasında, gorev mahallinde PTT tarafından belirlenen usul ve esasların yerine getirilmesinde, gorevle ilgili resmi belge, arac ve gereclerin korunması, kullanılması, temizlik ve bakımında kayıtsızlık gostermek veya duzensiz davranmak.
b) Ozursuz veya izinsiz olarak goreve gec gelmek, erken ayrılmak, gorev yerini terk etmek.
c) PTT tarafından belirlenen tasarruf tedbirlerine riayet etmemek.
c) Usulsuz muracaat veya şikayette bulunmak.
d) Gorevine veya hizmet alanlara karşı kayıtsızlık gostermek veya ilgisiz kalmak.
e) Yonetim Kurulunca belirlenen kılık ve kıyafet hukumlerine aykırı davranmak.
f) Gorevin işbirliği icinde yapılması ilkesine aykırı davranışlarda bulunmak.
g) İş başında gorevini aksatacak şekilde ozel goruşmeyi alışkanlık haline getirmek.
ğ) İş yukunun, maiyetindeki personel arasında adil şekilde dağılımını sağlamamak.
h) Yerleşim yeri adresi, iletişim bilgileri, evlenme, boşanma, doğum, olum gibi şahsi hallerde meydana gelen değişiklikleri suresi icerisinde bildirmemek.
Kınama
MADDE 71 (1) Kınama cezasının verilmesini gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a) Emir ve gorevlerin tam ve zamanında yapılmasında, gorev mahallinde PTT tarafından belirlenen usul ve esasların yerine getirilmesinde, gorevle ilgili resmi belge, arac ve gereclerin korunması, kullanılması ve bakımında kusurlu davranmak.
b) Eşinin, reşit olmayan veya mahcur olan cocuklarının kazanc getiren surekli faaliyetlerini belirlenen surede PTT'ye bildirmemek.
c) Gorev sırasında amirlerine hal ve hareketi ile saygısız davranmak.
c) Hizmet dışında PTT'nin itibar ve guven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunmak.
d) PTT'ye ait resmi arac, gerec ve benzeri eşyayı ozel işlerinde kullanmak.
e) PTT'ye ait resmi belge, arac, gerec ve benzeri eşyayı kaybetmek.
f) İş arkadaşlarına, maiyetindeki personele kotu muamelede bulunmak.
g) İş arkadaşlarına soz veya hareketle sataşmak.
ğ) Gorev yerinde genel ahlak ve edep dışı davranışlarda bulunmak ve bu tur yazı yazmak, işaret, resim ve benzeri şekiller cizmek ve yapmak.
h) Emirlere itiraz etmek.
ı) Borclarını kasten odemeyerek hakkında yasal yollara başvurulmasına neden olmak.
i) PTT'nin huzur, sukun ve calışma duzenini bozmak.
j) Yetkili olmadığı halde basına, haber ajanslarına veya diğer iletişim kanallarına bilgi veya demec vermek.
k) Ozel mevzuatında ceza tertip edilen haller dışında; kanun, tuzuk ve yonetmeliklere gore verilmesi gereken, gorevle ilgili bilgi ve belgeleri yetkili kişi ve mercilere suresinde vermemek,
l) Ozursuz olarak nobetli gorevine gec gelmek, erken ayrılmak.
m) Gorevli personelden başkasının girmesi yasak olan yerlere girmek veya girilmesine goz yummak.
n) Amirinin izni olmadan gorevini başkasına devretmek.
o) Dikkatsizlik ve tedbirsizlik sonucu PTT'nin zararına yol acabilecek hareketlerde bulunmak.
o) Usule aykırı sağlık raporu almak.
p) PTT menfaatlerini korumak amacıyla gerekli guvenlik tedbirlerini almamak veya bu husustaki talimatlara aykırı hareket etmek.
r) Mesleki etik ilkeleri ile bağdaşmayan fiil ve eylemlerden haberdar olduğu halde yetkili makamlara bildirmemek.
s) Gorevi ile ilgili kendisine verilmiş şifrelerin gizliliğine riayet etmemek.
ş) Yazışmalarda saygısız ifadeler kullanmak.
t) İşyerinde calışanlara psikolojik tacizde bulunmak.
Ucret kesimi
MADDE 72 (1) Ucret kesimi cezasının verilmesini gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a) Kasıtlı olarak; verilen emir ve gorevleri tam ve zamanında yapmamak, gorev mahallinde PTT tarafından belirlenen usul ve esasları yerine getirmemek, gorevle ilgili resmi belge, arac ve gerecleri korumamak, bakımını yapmamak, hor kullanmak.
b) Ozursuz olarak bir veya iki gun goreve gelmemek.
c) PTT'ye ait resmi belge, arac, gerec ve benzerlerini ozel menfaat sağlamak icin kullanmak.
c) Gorevle ilgili konularda yukumlu olduğu kişilere yalan ve yanlış beyanda bulunmak.
d) Gorev sırasında amirine sozle saygısızlık etmek.
e) Hizmet icinde PTT personelinin itibar ve guven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunmak.
f) PTT'nin zararına yol acan herhangi bir fiil ya da davranışı bildiği halde amirlerine haber vermemek, yetkili olduğu halde onleyici tedbir almamak.
g) Uydurma ihbar ve şikayette bulunmak.
ğ) Kilit altında bulundurulması gereken evrak, muhur ve damgaları başkalarının kullanılmasına musait bir halde bırakmak.
h) Yukumlu bulunduğu halde devir ve teslim işini tamamlamadan gorev yerini terk etmek.
ı) Gorevle ilgili belge, arac ve gerecleri o gorevin sona ermesine ve PTT'ce istenmesine rağmen geri vermemek.
i) Zorlayıcı sebepler dışında gorev yerini izin almadan veya gorevini devretmeden terk etmek suretiyle hizmetin tamamen durmasına sebebiyet vermek.
j) Dağıtım hizmetlerini mevzuata uygun olarak yapmamak, posta gonderilerini gec teslim etmek.
k) PTT hizmetlerinden ucret odemeden istifade etmek veya ettirmek.
l) Hizmet alanlara soz veya hareketle sataşmak, kotu muamelede bulunmak.
m) Gorevi ile ilgili gizlilik arz eden ve paylaşılmaması gereken bilgileri başkaları ile paylaşmak.
Yıllık ucret artışından yararlandırmama
MADDE 73 (1) Yıllık ucret artışından yararlandırmama cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
a) Ozursuz ve kesintisiz uc veya dort gun goreve gelmemek.
b) Goreve sarhoş gelmek, gorev başında alkol almak veya uyuşturucu kullanmak.
c) Gorevi ile ilgili olarak her ne şekilde olursa olsun cıkar sağlamak.
c) Amir veya maiyetindekilere karşı kucuk duşurucu veya aşağılayıcı fiil ve hareketlerde bulunmak.
d) Gorev yeri sınırları icinde herhangi bir yeri toplantı, toren ve benzeri amaclarla izinsiz kullanmak veya kullandırmak.
e) Gerceğe aykırı rapor ve belge duzenlemek veya duzenlettirmek.
f) Gorevin yerine getirilmesinde; dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi duşunce, felsefi inanc, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayrım yapmak, kişilerin yarar veya zararını hedef tutan davranışlarda bulunmak.
g) İhtar edilmesine karşın, belirlenen durum ve surelerde mal bildiriminde bulunmamak.
ğ) Amirine, maiyetindekilere, iş arkadaşları veya hizmet alanlara hakarette bulunmak veya bunları tehdit etmek.
h) Verilen emir ve gorevleri kasten yapmamak.
ı) Herhangi bir siyasi parti yararına veya zararına fiilen faali