
2013/5503 sayılı Kamu İktisadi Teşebbusleri ve Bağlı Ortaklıklarının 2014 Yılına Ait Genel Yatırım ve Finansman Programının Tespiti Hakkında Karar
8 Kasım 2013 CUMA
Resmi Gazete
Sayı : 28815
BAKANLAR KURULU KARARI
Karar Sayısı : 2013/5503
Kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıklarının 2014 yılına ait Genel Yatırım ve Finansman Programının ekli Kararda belirtildiği şekilde tespiti; Başbakan Yardımcılığının 30/9/2013 tarihli ve 15728 sayılı yazısı uzerine, 233 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 29 uncu maddesine gore, Bakanlar Kurulu'nca 30/9/2013 tarihinde kararlaştırılmıştır.
30/09/2013 TARİHLİ VE 2013/5503 SAYILI
KARARNAMENİN EKİ
KARAR
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Tanımlar ve İlkeler
Amac ve kapsam
MADDE 1 (1) Bu Kararın amacı, 2014 yılında kamu işletmelerinin ulke kaynaklarını etkin ve verimli kullanmak suretiyle işletmecilik faaliyetlerini yerine getirmelerini ve kendi değerlerini azami duzeye cıkartmalarını sağlayacak strateji ve yontemleri belirlemektir.
(2) Bu Karar, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbusleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnameye tabi kamu iktisadi teşebbusleri ile bağlı ortaklıklarını ve 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Ozelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanuna tabi olup sermayesinin %50'sinden fazlası kamuya ait olan işletmeci kuruluşları kapsar.
(3) Turkiye Radyo-Televizyon Kurumu ile sermayesinin %50'sinden fazlası kamuya ait olan veya Sayıştayca denetlenen diğer işletmeler, bu Kararın sadece 20 nci, 21 inci, 25 inci ve 27 nci madde hukumlerine tabidir.
Tanımlar
MADDE 2 (1) Bu Kararın uygulanmasında;
a) Bağımsız denetim kuruluşu: 26/9/2011 tarihli ve 660 sayılı Kamu Gozetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunun Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname uyarınca bağımsız denetim yapmak uzere Kamu Gozetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından bağımsız denetimle yetkilendirilen sermaye şirketlerini,
b) Kamu iktisadi teşebbusu: 233 sayılı Kanun Hukmunde Kararnameye tabi teşebbusler ile bu teşebbuslerin aynı Kanun Hukmunde Kararnamenin 58 inci maddesinin ucuncu fıkrası kapsamında kurulanlar haric olmak uzere bağlı ortaklıklarını,
c) Kamu işletmesi: 1 inci madde kapsamına giren işletmeleri,
c) Kamu teşebbusu: (b) ve (d) bentlerinde sayılan teşebbusleri,
d) Kuruluş: 4046 sayılı Kanuna tabi olup sermayesinin %50'sinden fazlası kamuya ait olan ozelleştirme programındaki işletmeci teşebbusleri,
e) Musteşarlık: Hazine Musteşarlığını,
f) Program: Bu Kararın ekinde yer alan tablodaki mali hedefler ile Musteşarlıkca kamu teşebbuslerine gonderilecek 2014 yılı Genel Yatırım ve Finansman Programını,
g) Uygulanan ekonomik politikalar: Onuncu Kalkınma Planı, Orta Vadeli Program, Yıllık Program ve bunlara istinaden hazırlanan belgelerde yer alan politikaları,
ifade eder.
Genel ilkeler
MADDE 3 (1) Kamu teşebbusleri, 2014 yılı faaliyetlerini, uygulanan ekonomik politikalar ile Program cercevesinde aşağıda belirtilen ilkelere uygun olarak yuruteceklerdir:
a) Tum işletmecilik faaliyetlerinde verimliliği ve karlılığı artıracak tedbirler alınacaktır.
b) Etkin bir insan kaynakları politikası izlenecektir. Bu cercevede, tum personelin kamu teşebbusu icinde işin gereği ve ihtiyaclar dikkate alınarak rasyonel bir şekilde dağıtılması ve mevcut olması halinde atıl personelin eleman acığı bulunan diğer hizmet birimlerine kaydırılması sağlanacaktır.
c) Stokta tutulacak mal ve hizmet uretimine ilişkin envanter miktarı (ana girdi ve yardımcı malzeme stokları) ile uretilen nihai urun miktarı, 2014 yılı ile takip eden yıllarda yapılması ongorulen mal ve hizmet satışı dikkate alınarak optimum seviyede belirlenecektir.
c) Atıl durumda olan gayrimenkuller, ilgili mevzuat hukumleri saklı kalmak kaydıyla satış, kiralama veya bedelli devir gibi usullerle, rayic bedel esas alınarak değerlendirilecektir.
d) Uretilecek mal ve hizmetlere yonelik tedarik edilecek hammadde miktarı ve fiyatı ile uretilen mal ve hizmetlerin miktar ve fiyatları, Programda yer alan hedefleri sağlayacak şekilde tespit edilecektir.
e) AR-GE ve inovasyon faaliyetlerine gereken ozen gosterilecektir.
f) Kurumsal yonetim ilkeleri cercevesinde faaliyet gosterilecektir.
g) Piyasa koşullarında daha kaliteli ve duşuk maliyetli mal ve hizmet uretmek amacıyla, uretim teknolojisindeki gelişmeler takip edilecek, bilgi ve iletişim alt yapısı ile organizasyon yapıları gozden gecirilecektir.
ğ) Kamu teşebbusleri, ticari kredi kullanımlarını ve mali yukumluluklerini, Programda belirlenen hedefler cercevesinde asgari duzeyde tutmak ve yonetmekle yukumludur.
h) Cari acığın azaltılmasını teminen yenilenebilir enerji kaynaklarından sağlanan uretim azami duzeye cıkarılacaktır.
İKİNCİ BOLUM
İstihdam ve Hizmet Alımları
Acıktan ve naklen atama
MADDE 4 (1) Teşebbus ici eleman nakli suretiyle personel ihtiyacının karşılanmasının mumkun olmadığı hallerde, kamu teşebbuslerinde;
a) 2013 yılında ayrılan eleman sayısının (askerlik ve 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesi cercevesinde istihdam fazlası olarak bildirilenler ile 4/10/2012 tarihli ve 2012/3840 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında işe alınanlardan ayrılanlar haric) en fazla %75'i kadar personelin acıktan ve/veya naklen atanması,
b) 2013 yılında ayrılan eleman sayısının (askerlik ve 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesi cercevesinde istihdam fazlası olarak bildirilenler ve 2012/3840 sayılı BKK kapsamında işe alınanlardan ayrılanlar haric) en fazla %10'u kadar personelin de, ozelleştirme uygulamaları nedeniyle Devlet Personel Başkanlığına bildirilen nakle tabi personelden atanması,
hususlarında kamu teşebbusunun yonetim kurulu yetkilidir.
(2) Musteşarlıkca sermaye aktarımı yapılması ongorulen kamu iktisadi teşebbuslerinin (bunların bağlı ortaklıkları dahil) birinci fıkra kapsamındaki personel atama işlemleri Musteşarlığın uygun goruşune bağlıdır.
(3) Ataması muşterek kararname ile yapılan gorevlere ve bu gorevlere eş duzeydeki pozisyonlara atananlar, ozel kanunlarda belirtilenler ve sivil havacılık sektorunde faaliyet gosteren kamu teşebbuslerinde istihdam edilecek ucucu personel haric, 2014 yılında emekli yeni personel istihdamı yapılmayacaktır.
(4) Kamu teşebbuslerince, 2012 ve 2013 yıllarında ilgili yıl genel yatırım ve finansman kararnameleri kapsamında Musteşarlıktan veya Ozelleştirme İdaresi Başkanlığından uygun goruş alınan ve atama işlemlerine yonelik olarak Turkiye İş Kurumu ve/veya Devlet Personel Başkanlığı nezdinde gerekli işlemlere başlandığı halde sonuclandırılamayan personel atama izinleri, 2014 yılında ilave bir izne ihtiyac bulunmaksızın kullanılabilecektir.
(5) 2013 ve 2014 yıllarında acıktan atama yoluyla ilk defa işe alınan personele ait kadroların olum, istifa veya kurum dışı naklen atama sebebiyle personelin işe başlama tarihinden itibaren bir yıl icinde boşalması halinde, kamu teşebbuslerinin 2014 yılında herhangi bir izne ihtiyac duymaksızın bu personel yerine yeni personel alma hakkı saklıdır.
(6) Ucuncu fıkra kapsamında yapılacak emekli personel atamaları (ataması muşterek kararname ile yapılan gorevlere ve bu gorevlere eş duzeydeki pozisyonlara atananlar haric), birinci ve ikinci fıkralarda belirtilen sınırlamalara tabidir. Dorduncu ve beşinci fıkralar kapsamında yapılacak atamalar ile, aynı alt sektorde faaliyet gostermeleri koşuluyla, ana teşebbus ile bağlı ortaklıkları arasında yapılacak naklen personel atamaları ise birinci ve ikinci fıkralarda belirtilen sınırlamaların dışındadır.
İlave atamalar
MADDE 5 (1) Uluslararası standartlar cercevesinde istihdamına gerek gorulen ozel niteliklere sahip personel, yeni uretim tesisi, işletme birimi kurulması veya devir alınması veya yeni hizmet birimlerinin faaliyete gecmesi halinde bu tesisler icin gerekli personel, kamu teşebbuslerinin mal veya hizmet uretiminde artış gorulmesi veya faaliyet alanının genişlemesi durumunda ihtiyac duyulan personel ve AR-GE faaliyetleri icin istihdamına gerek duyulan personele yonelik talepler ve diğer nedenlerle kamu teşebbusunce ortaya konulan personel ihtiyacına ilişkin talepler ilave atamalar kapsamında değerlendirilebilir. Kamu teşebbusleri soz konusu ihtiyaclarına ilişkin detaylı analiz ve gerekceleri ilgisine gore Musteşarlığa veya Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına bildirir. Musteşarlığın veya Ozelleştirme İdaresi Başkanlığının uygun goruşu uzerine, bu talepler, kamu teşebbusu tarafından statu ve unvan belirtilerek Devlet Personel Başkanlığına gonderilir. Soz konusu atama izinlerine ilişkin talepler Devlet Personel Başkanlığınca unvan değişikliği yapılmaksızın sonuclandırılır. Bu fıkra kapsamında ilaveten atanacak personel sayısı, 2013 yılında ayrılan personel sayısının (askerlik ve 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesi cercevesinde istihdam fazlası olarak bildirilenler ve 2012/3840 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında işe alınanlardan ayrılanlar haric) %25'ini gecemez.
(2) Kalkınma Bakanlığı tarafından uygun gorulen yatırımlar kapsamında kurulan ve personel ihtiyacı 4 uncu madde ile bu maddenin birinci fıkrası kapsamında karşılanamayan yeni tesis ve işletme birimlerine ilişkin personel talepleri Yuksek Planlama Kurulu tarafından karara bağlanır.
(3) Kamu teşebbuslerince, istihdam maliyetleri kısmen veya tamamen uluslararası kuruluşlar tarafından karşılanan personele ilişkin atamalar, uluslararası standartlarca belirlenen asgari istihdam sayısı koşullarının karşılanması amacıyla yapılacak olan kılavuzluk ve romorkaj hizmetleri ile gemi trafik hizmetleri sisteminde gorev yapacak kılavuz kaptan, gemi adamı ve deniz trafik operatoru atamaları sadece ilgili alanda istihdam edilmek kaydıyla 4 uncu maddenin birinci fıkrası ile bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen sınırlamalara tabi değildir.
Zorunlu istihdam
MADDE 6 (1) Aşağıda belirtilen atamalar, 4 uncu maddenin birinci fıkrası ile 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen sınırlamaların dışındadır. Bu kapsama giren personel, herhangi bir izne tabi olmaksızın, boş kadro/pozisyon dahilinde goreve başlatılabilir.
a) İlgili yıl icinde asgari sınırlara gore kontenjan acığı doğması kaydıyla, ozel kanunlar ve ilgili mevzuat gereği calıştırılması zorunlu olan personele ilişkin atamalar.
b) Ataması muşterek kararname ile yapılan gorevlere ve bu gorevlere eş duzeydeki pozisyonlara ilişkin atamalar.
c) İlgili mevzuat hukumleri gereğince, teşebbus tarafından gonderildiği eğitim veya gorevlendirmeler kapsamında teşebbuse karşı mecburi hizmet ile yukumlu bulunan personele ilişkin atamalar.
c) Askerlik hizmeti sonrasında teşebbusteki gorevine geri donen personele ilişkin atamalar.
d) Profesyonel sendikacı olarak gorev yapmasının ardından teşebbuse geri donen personele ilişkin atamalar.
(2) Mahkeme kararları nedeniyle goreve başlatılması gereken personele ilişkin acıktan atamalar oncelikle 4 uncu maddenin birinci fıkrası kapsamında doğan kontenjandan, bunun yeterli olmaması halinde ise izleyen yıllar kontenjanlarından mahsuben gercekleştirilir.
(3) Engelli personel istihdamında, teşebbusun işcisi iken sakatlanmış olanlara oncelik tanınır.
Sınavlar
MADDE 7 (1) Acıktan atama yoluyla personel alımları, Calışma ve Sosyal Guvenlik Bakanlığı ve/veya Turkiye İş Kurumu ile Devlet Personel Başkanlığının yururlukteki mevzuatı ve ilgili diğer mevzuat uyarınca Olcme, Secme ve Yerleştirme Merkezince yapılacak sınavlarda başarılı olanlar arasından, ilgili yonetmeliklerde belirlenen usul ve esaslar cercevesinde yapılır.
(2) Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Mudurluğunde Stajyer Hava Trafik Kontroloru, Asistan Hava Trafik Kontroloru ve Stajyer AIM Memuru pozisyonlarına yapılacak atamalarda, Kamu Gorevlerine İlk Defa Atanacaklar İcin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yonetmelik hukumleri uygulanmaz. DHMİ Genel Mudurluğu bu pozisyonlara atama yapmak icin yururlukteki mevzuata uygun olarak acıktan atama izni alınmış pozisyonların sayısı ve unvanı ile genel mevzuattaki ve kendi mevzuatındaki koşulları, Kamu Personel Secme Sınavı (KPSS) taban puanını, Resmi Gazete ile Turkiye genelinde yayımlanan tirajı en yuksek ilk beş gazetenin en az ikisinde ilan vermek suretiyle adaylara duyurur. KPSS sonuclarına gore belirlenen adaylardan, acıktan atama izni alınmış pozisyon kontenjanının 20 katından fazla olmamak uzere DHMİ Genel Mudurluğu tarafından belirlenen sayıda aday yazılı sınava cağrılır. Cağrılan adaylar arasından secme işlemi DHMİ Genel Mudurluğunce 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 8 inci maddesine gore gercekleştirilir.
(3) Kamu teşebbusleri, 2014-2016 doneminde, Turkiye İş Kurumu ve kamu teşebbusunun karşılıklı mutabakatı olması halinde, Turkiye İş Kurumu tarafından duzenlenecek istihdam garantili eğitimler vasıtasıyla personel temin edebilirler. Bu şekilde yapılacak atamalar oncelikle 4 uncu ve 5 inci maddelerin birinci fıkraları kapsamında doğan kontenjandan, bunun yeterli olmaması halinde ise izleyen yıllar kontenjanlarından mahsuben gercekleştirilir.
Gecici işciler
MADDE 8 (1) Kamu teşebbusleri, 4/4/2007 tarihli ve 5620 sayılı Kanun cercevesinde, yıl icerisinde 179 prim gun suresini aşmamak uzere ve sadece mevsimlik işlerde ve/veya kampanya işlerinde gecici işci calıştırabilir. Soz konusu gecici işcilerle yapılacak sozleşmelerde işcinin mevsimlik ve/veya kampanya işcisi olduğu belirtilir.
(2) 2014 yılında gecici işcilerin calıştırılacakları toplam adam/ay suresi, bir onceki yılı aşmayacak şekilde, yıl icinde askerden donecekler de dikkate alınarak, ilgisine gore Musteşarlığın veya Ozelleştirme İdaresi Başkanlığının uygun goruşu alındıktan sonra Devlet Personel Başkanlığına vize ettirilir.
(3) Usulune uygun vize edilen cetvellerin bir orneği, Devlet Personel Başkanlığınca, ilgili kamu teşebbusune, Sayıştay Başkanlığına, Musteşarlığa ve ilgisine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına gonderilir. Bu vize işlemi yapılmaksızın ilgili personele odeme yapılamaz.
Fazla calışma
MADDE 9 (1) Kamu teşebbusleri, 2014 yılında, 2012/3840 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıklarının 2013 yılına ait Genel Yatırım ve Finansman Programının tespitine ilişkin Kararın 9 uncu maddesinin birinci ve ucuncu fıkraları kapsamında 2013 yılı icin belirlenen fazla calışma tavanını (saat/yıl) aşmayacak şekilde fazla calışma yaptırabilirler.
(2) Fazla calışma tavanının yeterli olmaması halinde, birinci fıkraya gore belirlenen tavanı %10'una kadar artırmaya kamu teşebbusu yonetim kurulu yetkilidir.
(3) Urun alım kampanya faaliyetleri rekolteye bağlı olarak değişiklik gosteren, yeni mal veya hizmet uretim birimleri faaliyete gecen veya tesis veya birimleri başka bir kamu işletmesine devredilen, ozelleştirilen veya başka bir kamu işletmesinin tesis veya birimlerini devralan, mal veya hizmet uretiminde artış gorulen, rehabilitasyon ve bakım onarım faaliyetleri yuruten kamu teşebbusleri ile uretiminin yarısından fazlasını ihrac eden kamu teşebbuslerinde fazla calışma tavanı ilgisine gore Musteşarlık veya Ozelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından yeniden belirlenebilir.
Pozisyon iptali
MADDE 10 (1) Maaş ve ucret odemeleri Ozelleştirme İdaresi Başkanlığınca karşılanan kuruluşlarda, 2013 yılı icinde emeklilik veya iş akdi feshi nedeniyle ayrılan işcilerin pozisyonlarının tamamı 30/6/2014 tarihine kadar yonetim kurulu kararı ile iptal edilecek ve Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına bilgi verilecektir.
Diğer istihdam şekilleri
MADDE 11 (1) Kamu teşebbusleri, bu Kararda bahsi gecmeyen her turlu personel alımından once ilgisine gore Musteşarlıktan veya Ozelleştirme İdaresi Başkanlığından izin almak zorundadır.
İhale yoluyla hizmet alımı
MADDE 12 (1) Kamu ihale mevzuatında tanımı yapılan hizmetler, 2014 yılında 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu, teşebbus ana statusu ve ilgili diğer mevzuat hukumleri cercevesinde ihale yoluyla temin edilebilir. Bu Kararın yayımı tarihinden itibaren, kamu teşebbusleri, kamu ihale mevzuatı gereklerini yerine getirmek şartıyla, 2014 yılı icin hizmet alımı ihalesi surecini başlatabilirler.
(2) Kamu teşebbusleri, maliyetlerin duşurulmesi ve sağlanan faydanın artırılması amacıyla, Program kapsamında işletme butcelerini 2014-2016 donemini kapsayacak şekilde yaparak cok yıllı hizmet alımlarına cıkabilirler. Ozel niteliği nedeniyle uc yıldan fazla sureli sozleşme yapılmasına ihtiyac duyulan hizmet alımlarının yapılıp yapılmayacağına ilişkin karar, Musteşarlık ve Kalkınma Bakanlığının goruşunun alınmasını muteakip ilgili Bakan tarafından verilir.
(3) Program hedefleri ve işletme butcesi kısıtları dahilinde, 2014 yılında ihale yoluyla alınacak hizmetlerin tutarı, bu Kararın 22 nci maddesinin birinci fıkrası uyarınca bildirilecek olan tutarı aşamaz. 2013 yılında yuklenici firma aracılığıyla sağlanan hizmetlerin 2014 yılında teşebbus personeli eliyle yapılması veya bu hizmetlere ihtiyac kalmaması durumunda, anılan hizmet alımları icin ayrılan hizmet alımı tutarı, 2014 yılı tavanından duşurulur. 2015 yılı ve sonrasına ilişkin hizmet alımı tavanları, bu fıkra kapsamında bildirilen tavanın her yıl icin %5'er artırılması yoluyla hesaplanır.
(4) Teşebbus ve calışanlarının kurmuş olduğu vakıf, sandık ve diğer organizasyonlar ile bunların kurmuş olduğu veya iştirak ettiği şirketler, doğrudan veya dolaylı olarak hizmet alımı ihalelerine iştirak edemez ve bunlardan herhangi bir şekilde hizmet alımı yapılamaz.
(5) Kamu teşebbusleri ihale yoluyla yaptırdıkları hizmet alımlarına ilişkin olarak, Musteşarlığa, Kalkınma Bakanlığına, Devlet Personel Başkanlığına, Sayıştay Başkanlığına ve ilgisine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına Mart ayı sonuna kadar sunulmak uzere rapor hazırlar. Soz konusu raporda, her bir ihale bazında hizmet alımlarının niteliği, onem derecesi, hizmetin dışarıdan alım yoluyla yaptırılmasının gerekcesi, ihale kapsamında kac kişi calıştırıldığı, maliyeti, ileriki yıllarda devam edip etmeyeceği, suresi ve sozleşmelerin yenilenmesi sırasında sağlanabilecek tasarruf konularında detaylı bilgiler bulunur.
(6) Bu Karar kapsamında dışarıdan alınacak hizmetlere ilişkin ihalelerin ilgili mevzuata uygun bir şekilde yapılmasından ve ihalenin kamu teşebbusune en az mali yuk getirecek şekilde sonuclanmasını sağlayacak tedbirlerin alınmasından kamu teşebbusu yonetim kurulu sorumludur.
İlave hizmet alımları
MADDE 13 (1) Yeni uretim tesisi, işletme birimi kurulması veya devir alınması, yeni hizmet birimlerinin faaliyete gecmesi, kamu teşebbuslerinin mal veya hizmet uretiminde artış gorulmesi veya faaliyet alanının genişlemesi durumunda ilave hizmet alımı talepleri ile diğer nedenlerle kamu teşebbusunce ortaya konulan hizmet alımı ihtiyacına ilişkin talepler ayrıca değerlendirilir. Bu hususta karar almaya, soz konusu taleplere ilişkin bedellerin 12 nci madde kapsamında belirlenen hizmet alımı tavanında;
a) %25'e kadar bir artışı gerektirmesi halinde, kamu teşebbusu yonetim kurulu,
b) %60'a kadar bir artışı gerektirmesi halinde, Musteşarlık ve Kalkınma Bakanlığının goruşunun alınmasını muteakip ilgili Bakan,
c) %60'ın uzerinde bir artışı gerektirmesi halinde ise Yuksek Planlama Kurulu,
yetkilidir.
(2) Olağanustu koşullardan (yangın, deprem, sel, heyelan gibi) kaynaklanan gecici sureli hizmet alımlarına yonelik harcamalar bu Karar kapsamındaki sınırlamalara tabi değildir.
(3) İhracat yapan kamu iktisadi teşebbuslerinin yapacakları ihracat kapsamında dışarıdan alacakları ic ve dış navlun hizmetlerine ilişkin bedeller ile enerji alanında faaliyette bulunan kamu iktisadi teşebbuslerince sistem arz guvenliğinin sağlanması acısından hayati onem taşıyan acil durumlarda, ilgili bakanlığın değerlendirme ve talimatları cercevesinde yapılması zorunluluk arz eden hizmet alımlarına ilişkin bedeller hizmet alımı tavanı sınırlamalarının dışındadır. Bu kapsamda yapılan hizmet alım tutarları ve hizmet alımlarının mahiyeti Musteşarlığa bildirilir.
Kamu teşebbusu ile yuklenici firma ilişkisi
MADDE 14 (1) İhale yoluyla yapılacak hizmet alımlarında, yuklenici firmanın istihdam ettiği işcinin muhatabı kamu teşebbusu değil yuklenici firma olacaktır. Mevcut sozleşmeler bu cercevede yenilenecektir. Yuklenici firma tarafından istihdam edilen işcilerin kamu teşebbusu ile olan ilişkilerinde, iş hukukuna gore devamlılık arz edebilecek her turlu sozleşme hukumleri bu yenilemeler kapsamında iptal edilecektir. 2014 yılında mevcut yuklenici firma ile olan sozleşme yenilenmediği takdirde, yeni firmayla yapılacak sozleşmelerde yuklenici firmanın istihdam ettiği işcilerin kamu teşebbusu ile olan ilişkilerinde iş hukukuna gore devamlılık arz eden hukum ve uygulamalara yer verilmeyecektir.
(2) Kamu teşebbusleri, hizmet alımı yaptıkları yuklenici firmalarda calışan personelin ucretleri ile sosyal guvenlik ve işsizlik sigortası primlerinin duzenli yatırılıp yatırılmadığını takip etmekle yukumludur. Hizmet alımı ihale şartname ve sozleşmelerine, yuklenici firmanın calıştırdığı personelin ucretleri ile sosyal guvenlik ve işsizlik sigortası primlerini tam, zamanında ve duzenli olarak yatırmaması veya uygulamada işcilere bordrolarında yer alan net ucretlerinden daha az ucret odendiğinin tespit edilmesi durumlarında sozleşmenin feshedileceğine yonelik hukum konulacaktır.
UCUNCU BOLUM
Mali Hukumler
İşletme butcesi
MADDE 15 (1) Musteşarlık, 31/12/2013 tarihine kadar Programı kamu teşebbuslerine gonderir. Kamu teşebbusleri, 2014 yılına dair işletme butcelerini Program hedeflerini esas alarak hazırlar ve 31/1/2014 tarihine kadar Musteşarlığa, Kalkınma Bakanlığına ve ilgisine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına bildirir.
(2) İşletme butcelerinde yıl icinde değişiklik gerektiğinde, kamu teşebbusleri bu taleplerini detaylı gerekceleri ve mali buyukluklerini icerecek şekilde Musteşarlığa iletir. Yıl icindeki gelişmeler doğrultusunda, Kalkınma Bakanlığının olumlu goruşunu ve ihtiyac duyulması halinde ilgili kurumların goruşunu alarak işletme butcelerinde, Programda ve performans hedeflerinde değişiklik yapmaya ve gerekli tedbirleri almaya Musteşarlık yetkilidir.
(3) Yıl icinde yatırım odeneği tavanının değişmesi halinde kamu teşebbuslerince Musteşarlığa ve ilgisine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına beş iş gunu icerisinde bilgi verilir.
Satış fiyatlarının ve tarifelerinin belirlenmesi
MADDE 16 (1) Kamu teşebbusleri, ilgili mevzuat hukumleri saklı kalmak kaydıyla, urettikleri mal ve hizmetlerin fiyat ve tarifelerini belirlemekte serbesttir. Satış fiyatları ve tarifeler; uygulanan ekonomik programda yer alan ilke ve politikalar, Programdaki mali hedefler, teşebbusun finansman ihtiyacı ve gecmiş yıllar vergi yukumlulukleri dikkate alınarak, kamu teşebbusunu zarara uğratmayacak şekilde belirlenecektir.
(2) Fiyat ve tarife duzenlemelerinde, ilgili duzenleyici ve denetleyici ust kurulun uygulamaları ile gerekli koordinasyon sağlanır. Kamu teşebbusleri, duzenleyici ve denetleyici ust kurullara yapacakları tarife ayarlama başvurularının bir orneğini bilgi icin Musteşarlığa, Kalkınma Bakanlığına ve ilgisine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına eş zamanlı olarak gonderirler.
Borc ve alacaklar
MADDE 17 (1) Kamu teşebbusleri, kamu ve ozel sektor ayrımı yapmaksızın, tum borclarını zamanında odemek ve alacaklarının tahsilatında gerekli işlemleri zamanında tesis ettirmek zorundadır.
(2) Kamu teşebbusleri, yurt dışı bağlı ortaklıkları ve iştiraklerinden olan temettu alacaklarının tamamını 2014 yılı icinde tahsil eder.
Kamu iktisadi teşebbusleri arası faiz uygulaması
MADDE 18 (1) Kamu iktisadi teşebbusleri, kendi aralarındaki ticari ilişkiler dolayısıyla oluşan veya oluşacak borc ve alacaklara uygulayacakları faizi, kendi aralarında yapılacak bir protokol ile belirler ve hesaplarını uzlaşılan faiz oranları uzerinden tutarlar. Yapılan protokolun bir orneği, en gec protokol tarihini takip eden 15 iş gunu icinde Musteşarlığa gonderilir.
(2) Taraflar arasında uygulanacak faiz konusunda uzlaşmaya varılamadığı takdirde, Musteşarlık genel faiz oranlarını dikkate alarak, uygulanacak faiz oranını belirlemeye yetkilidir.
Genel aydınlatma bedellerinin tespitine ilişkin denetimlere ait giderler
MADDE 19 (1) İlgili mevzuat ile kendisine genel aydınlatma bedellerinin tespitine yonelik denetim ve kontrol gorevi verilen kamu teşebbuslerinin bu kapsamda yapacakları denetim ve kontrollere ilişkin harcırah, konaklama, iaşe, ulaşım, techizat temini ve benzeri diğer giderlerinin karşılanması amacıyla kamu teşebbusunun butcesinde gerekli tahsisat yapılır.
DORDUNCU BOLUM
İzleme ve Şeffaflık
İzleme
MADDE 20 (1) Mali şeffaflık ve hesap verebilirliğin artırılmasını teminen, Musteşarlık, izleme kapsamına alınacak kamu işletmelerini belirlemeye yetkilidir.
(2) Kamu işletmeleri, yatırım ve finansman programındaki hedeflerin gercekleşmesinin izlenmesi amacıyla istenilen bilgi ve belgeleri ve iceriği Musteşarlıkca belirlenecek mali ve mali olmayan tabloları talep edilen şekilde ve belirlenen surede Musteşarlığa ve Kalkınma Bakanlığına gondermek zorundadır.
Kapasite geliştirme
MADDE 21 (1) Kamu işletmeleri, mali ve mali olmayan konsolide verilerini sağlıklı ve surekli bir şekilde uretecek bilgi işlem alt yapısını kuracak veya kurmuş oldukları bilgi işlem alt yapısını geliştireceklerdir.
(2) Bu Kararın 20 nci maddesi uyarınca izlemeye alınan kamu işletmelerinin bu kapsamda yaptıkları veya yapacakları harcamalar tasarruf tedbirleri dışındadır.
(3) Kamu işletmeleri, izleme kapsamında yeterli miktarda ekipman bulundurur ve eleman tahsis ederler.
Hedef tespiti ve takibi
MADDE 22 (1) Musteşarlık, Kalkınma Bakanlığının goruşunu alarak, Program kapsamında ve kamu teşebbusu bazında ucer aylık mali veya mali olmayan hedefler belirler ve ilgili kamu teşebbusune gonderir.
(2) Kamu teşebbusleri; Mart, Haziran, Eylul ve Aralık ayları sonu itibarıyla, birinci fıkra kapsamında kendileri icin belirlenen hedeflere ulaşılıp ulaşılamadığını, ulaşılamadıysa buna ilişkin gerekceleri ve alınacak tedbirleri, takip eden ayın sonuna kadar Musteşarlığa ve Kalkınma Bakanlığına iletir.
(3) Musteşarlık, kamu teşebbuslerinin 2014 yılı faaliyetlerini takip etmek, belirlenen hedefler kapsamında değerlendirme yapmak ve teşebbus faaliyetlerinin bu Karar hukumlerine uygunluğunu takip etmek amacıyla, ucer aylık donemler itibarıyla denetim yapmaya ve rapor hazırlamaya yetkilidir.
(4) Ucuncu fıkra kapsamında yapılacak denetimler esnasında, kamu teşebbusleri, istenilen bilgi ve belgeleri temin etmek ve denetimi yapan yetkili personele vermek zorundadır. İletilen bilgi ve belgelerin doğruluğundan ve tutarlılığından, kamu teşebbusunun ilgili birim yoneticisi, ilgili personel ile birlikte muteselsilen sorumludur.
(5) Musteşarlık, ucuncu fıkra kapsamında denetim yapılacak kamu teşebbuslerini ve buna ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
BEŞİNCİ BOLUM
Ceşitli Hukumler
Stratejik planlar
MADDE 23 (1) Stratejik planları Kalkınma Bakanlığınca uygun gorulen kamu iktisadi teşebbusleri, soz konusu planlarda yer alan vizyon, stratejik amac, hedef ve performans gostergelerine bu planlar kapsamında ongorulen maliyet ve odenekler cercevesinde ulaşmak icin gerekli tedbirleri alırlar. Stratejik Planları Kalkınma Bakanlığı tarafından onaylanmamış veya mevcut stratejik plan donemleri 2014 yılı icinde sona erecek olan kamu iktisadi teşebbusleri, Kalkınma Bakanlığınca Musteşarlığın goruşleri dikkate alınarak belirlenen stratejik planlara ilişkin usul ve esaslar cercevesinde, stratejik planlarını hazırlarlar.
(2) Kamu iktisadi teşebbusleri, yıllık yatırım ve finansman programlarını stratejik planlarında yer alan amac ve hedeflere uygun olarak hazırlamak zorundadır.
(3) Kalkınma Bakanlığı tarafından hazırlanmış olan Kamu İktisadi Teşebbuslerinin Stratejik Planlarının İzlenmesi ve Değerlendirilmesi ile Performanslarının Olculmesine Dair Usul ve Esaslar cercevesinde, kamu iktisadi teşebbuslerinin stratejik planları izlenip değerlendirilecek ve performansları olculecektir.
(4) Stratejik planları onaylanarak uygulamaya girmiş olan kamu iktisadi teşebbusleri, performans programları ile performans değerlendirme raporlarını usul ve esaslara uygun olarak belirlenen sureler icerisinde Kalkınma Bakanlığı ve Musteşarlığa gonderirler.
İc kontrol sisteminin oluşturulması
MADDE 24 (1) İc kontrol; kamu iktisadi teşebbuslerinin amaclarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerinin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yurutulmesini, varlık ve kaynaklarının korunmasını, muhasebe kayıtlarının doğru ve tam olarak tutulmasını, mali bilgi ve yonetim bilgisinin zamanında ve guvenilir olarak uretilmesini sağlamak uzere kamu iktisadi teşebbusleri tarafından oluşturulan organizasyon, yontem ve surecler ile ic denetimi kapsayan kontroller butunudur.
(2) İc denetim, kamu iktisadi teşebbuslerinin calışmalarına değer katmak ve geliştirmek icin kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına gore yonetilip yonetilmediğini değerlendirmek ve rehberlik yapmak amacıyla yapılan bağımsız danışmanlık ve tarafsız guvence sağlama faaliyetidir. Bu faaliyetler, kamu iktisadi teşebbuslerinin yonetim ve kontrol yapıları ile mali işlemlerinin risk yonetimi, yonetim ve kontrol sureclerinin etkinliğini değerlendirmek ve geliştirmek yonunde sistematik, surekli ve disiplinli bir yaklaşımla ve uluslararası ic denetim standartlarına uygun olarak ic denetim birimi tarafından gercekleştirilir.
(3) Kamu iktisadi teşebbusleri;
a) Calışmalarına değer katmak ve geliştirmek icin kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına gore yonetilip yonetilmediğini değerlendirmek, performans kalitesi hakkında yonetime bilgi sağlamak,
b) Risk yonetimi sistem ve sureclerinin kurulmasında, geliştirilmesinde ve iyileştirilmesinde yonetime danışmanlık yapmak,
c) Risklerin belirlenmesi ve yonetilmesi surecinde tavsiyelerde bulunmak, risklerin ve kontrol eksikliklerinin tanımlanması, değerlendirilmesi ve iyileştirilmesi konusunda rehberlik yapmak,
c) 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbusleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin 1 inci maddesinde belirtilen amaclar ile bu Karar uyarınca belirlenecek hedefleri gercekleştirmek ve tarafsız guvence sağlamak,
amacıyla kurumsal yonetim ilkelerini dikkate alarak, 2014 yılı sonuna kadar doğrudan genel mudure bağlı ic denetim birimi kurar ve yeterli sayıda ic denetci istihdam eder.
(4) İc denetciler, aşağıda belirtilen gorevleri yerine getirir:
a) Tarafsız risk analizlerine dayanarak kamu iktisadi teşebbuslerinin yonetim ve kontrol yapılarını değerlendirmek.
b) Kaynakların etkili, ekonomik ve verimli kullanılması bakımından inceleme yapmak ve onerilerde bulunmak.
c) Mali yonetim ve kontrol sureclerinin sistem denetimini yapmak ve bu konularda onerilerde bulunmak.
c) Denetim sonucları cercevesinde iyileştirmelere yonelik onerilerde bulunmak.
d) Yılda en az bir kez ilgili kamu iktisadi teşebbusunun bağımsız denetime hazırlık calışmalarına ilişkin rapor hazırlamak.
e) Yılda en az bir kez ilgili kamu iktisadi teşebbusune ilişkin kontrol oz değerlendirme yapmak ve bu kapsamda rapor hazırlamak.
f) İlgili kamu iktisadi teşebbusu genel muduru tarafından verilen ic kontrol sistemlerinin değerlendirilmesine ve izlenmesine ilişkin diğer iş ve işlemleri yapmak.
(5) İc denetciler, 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 3 uncu maddesinin (b) bendi kapsamında istihdam edilir.
(6) Kamu iktisadi teşebbuslerince belirlenecek "İc Denetci (KİT)" unvanlı kadro ihtiyacı, 4/5/2013 tarihli ve 28637 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Kamu İktisadi Teşebbusleri ve Bağlı Ortaklıklarının Kadro ve Pozisyon İptal ve İhdas İşlemlerine İlişkin Tebliğ (2013/3) gereğince Devlet Personel Başkanlığına bildirilir. Kadro iptal ve ihdas talepleri, soz konusu Tebliğin 4 uncu maddesinin ikinci fıkrasına gore yapılır.
(7) İc denetim birimi başkanı, en az beş hizmet yılını doldurmuş, tercihen Kamu İc Denetci Sertifikası ve/veya CIA (Certified Internal Auditor), CISA (Certified Information System Auditor), CCSA (Certified Control Self Assessment) ve CGAP (Certified Government Auditing Professional) sertifikalarından birine sahip ic denetciler arasından kıdem, bilgi ve tecrube duzeyi dikkate alınarak ilgili kamu iktisadi teşebbusunun genel mudurunun teklifi uzerine yonetim kurulu tarafından atanır. İc denetci olarak atanacaklarda ise iki yılı ilgili kamu iktisadi teşebbusunde gecirilmiş olmak uzere en az beş hizmet yılını doldurmuş olma şartı aranır. Kamu iktisadi teşebbusleri, bu kapsamda, hizmet gereklerini dikkate alarak gorevde yukselme ve unvan değişikliği yonetmeliklerinde gerekli duzenlemeleri yapar.
(8) Kamu iktisadi teşebbuslerinde ic denetim, uluslararası ic denetim standartlarına gore yapılır. Atanan ic denetciler, ic denetim alanında asgari sekiz haftalık mesleki eğitime tabi tutulur.
(9) Kamu iktisadi teşebbusleri, bu maddede belirlenen hususları yerine getirmek uzere, organizasyonlarını ve gerekmesi halinde mevcut kadrolarını yeniden yapılandırır ve birimlerinin gorev, yetki ve sorumluluklarını belirleyen ic mevzuatı yeniden duzenler.
(10) Kamu iktisadi teşebbusleri, 2014 yılı Haziran ayı sonuna kadar bu maddede belirtilen şekilde bir ic kontrol sisteminin iki yıl icinde kurulmasını taahhut eden ayrıntılı bir eylem planı hazırlar. Soz konusu eylem planı, yonetim kurulunun onayı ile ilgili kamu iktisadi teşebbusu tarafından 2014 yılı Temmuz ayı sonuna kadar Musteşarlığa gonderilir. Ayrıca, kamu iktisadi teşebbusleri bu madde cercevesinde verilen gorevlerin gercekleşmelerine ilişkin hazırlayacakları raporları yonetim kurulunun da onaylamasını muteakip 2014 yılı Aralık ayı sonuna kadar Musteşarlığa gonderir.
(11) Bu madde cercevesinde yapılacak atamalar, Musteşarlığın uygun goruşunun alınması şartıyla, bu Kararın 4 uncu ve 5 inci maddelerinde belirtilen sınırlamalara tabi değildir.
Kurumsal verilerin yayımlanması
MADDE 25 (1) Kamu teşebbusleri, yonetim bilişim sistemlerinin geliştirilmesi amacıyla gerekli tedbirleri alır. Bu kapsamda, bilgi ve iletişim teknolojilerinin alt yapısını, kurumsal kaynak planlamasının gerektirdiği yazılım ve sistemlerini, intranet ve internet portallerini geliştirir. Yayınlanan bilgilerin devamlı guncellenmesi sağlanır.
(2) İnternet sitelerindeki bilgiler, kurumsal yonetim ilkelerinde belirtilen esaslar cercevesinde, asgari iceriği 27/1/2007 tarihli ve 26416 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Kamu Kurumları İnternet Sitesi Kılavuzu ile ilgili 2007/4 sayılı Başbakanlık Genelgesine uyumlu olacak bicimde ve en guncel haliyle yer alır.
(3) Kamu işletmeleri, kurumsal yonetim ilkeleri ile 28/8/2012 tarihli ve 28395 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Şirketlerin Yıllık Faaliyet Raporunun Asgari İceriğinin Belirlenmesi Hakkında Yonetmelik hukumleri cercevesinde hazırladıkları 2013 yılına ait faaliyet raporlarını, 31/5/2014 tarihine kadar internet sitelerinde yayımlar ve basılı bir orneğini ilgili kurum ve kuruluşlara gonderir.
(4) Musteşarlık, izleme kapsamına aldığı kamu işletmelerinin toplu verilerini ve analizlerini iceren 2013 yılına ait Kamu İşletmeleri Raporunu, 30/9/2014 tarihine kadar internet sayfasında yayımlar.
AR-GE ve inovasyon faaliyetleri
MADDE 26 (1) Kamu teşebbusleri, AR-GE ve inovasyon faaliyetlerinin geliştirilmesi ve artırılmasına yonelik gerekli her tur işlemi yapmakla yukumludur. Bu cercevede, universitelerle veya diğer ilgili sivil veya kamu kurum veya kuruluşları ile işbirliği yapabilirler.
(2) Birinci fıkra kapsamında yapılacak calışmalar, 22 nci maddenin ikinci fıkrası uyarınca Musteşarlığa ve Kalkınma Bakanlığına yapılacak donemsel bilgilendirmeler kapsamında rapor edilecektir.
(3) AR-GE calışmaları kapsamında yapılacak harcamalar tasarruf tedbirleri dışındadır.
Yazışma sureleri, kanalları ve yontemi
MADDE 27 (1) Bu Karar kapsamında yapılacak her turlu yazışmaya ilişkin cevaplandırma sureleri hususunda, 29/6/2009 tarihli ve 2009/15169 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yonetmelikte belirtilen sureler dikkate alınır.
(2) Bu Karar kapsamında Musteşarlığa ve Kalkınma Bakanlığına iletilecek talepler ilgili Bakanlıklar uzerinden değil, doğrudan kuruluşlar tarafından yapılır.
(3) Kamu işletmelerinin ilgili kuruluşlarla yapacakları yazışmalarda, işletmeyi temsile yetkili oldukları hususu yonetim kurulunca tescil edilmek uzere, ticaret sicil memurluğuna bildirilen, kurumda en ust seviyede yetkiyi haiz iki yoneticinin imzasının bulunması zorunludur.
Yurt dışı bağlı ortaklıklar, iştirakler ve yatırımlar
MADDE 28 (1) Kamu teşebbusleri, yurt dışında kurulmuş ve yerleşik olduğu ulkenin mevzuatına tabi faaliyet gosteren bağlı ortaklıkları ile iştiraklerine ve yurt dışında yapmış oldukları yatırımlara ilişkin her turlu bilgi ve belgeyi, talep edilmesi durumunda, Musteşarlığa ve Kalkınma Bakanlığına bildirir.
(2) 233 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 58 inci maddesinin ucuncu fıkrasına gore kurulan veya kurulacak olan bağlı ortaklık ve iştiraklerin sermaye değişimlerine ilişkin olarak yapılacak her turlu işlemde, Musteşarlığın ve Kalkınma Bakanlığının uygun goruşu aranır.
Sorumluluk
MADDE 29 (1) Kamu teşebbuslerinin ilgili mevzuat ve bu Kararda belirtilen ilkeler cercevesinde faaliyet gostermesinden, kamu teşebbusleri tarafından iletilen taleplerin mevzuata ve teşebbusun ana statusune uygunluğundan ve Musteşarlık, Ozelleştirme İdaresi Başkanlığı, Devlet Personel Başkanlığı ve Kalkınma Bakanlığı tarafından kamu teşebbuslerine verilen izinler ile Musteşarlık butcesinin "05Cari Transferler" ve "08Borc Verme" tertiplerinden yapılan odemelere konu işlemlerin ilgili mevzuata ve amacına uygun olarak gercekleştirilmesinden yonetim kurulu sorumludur.
Bağımsız denetim ve finansal raporlama
MADDE 30 (1) 19/12/2012 tarihli ve 2012/4213 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Bağımsız Denetime Tabi Olacak Şirketlerin Belirlenmesine Dair Karar uyarınca 1/1/2015 tarihinden itibaren bağımsız denetime tabi olacak kamu iktisadi teşebbusleri, bu konuda gerekli tedbirleri alır ve Turkiye Muhasebe Standartları ile uyumlu finansal raporlama yapma hususunda gerekli kurumsal altyapıyı oluşturur.
(2) Kamu iktisadi teşebbusleri, birinci fıkra kapsamında bağımsız denetim kuruluşunu 2014 yılı icinde secebilir.
(3) Bağımsız denetim kuruluşunu secmeye, kuruluşla bağımsız denetim sozleşmesi imzalamaya, konuyla ilgili diğer hususların yerine getirilmesine yonetim kurulları yetkilidir.
Usul ve esaslar tebliği
MADDE 31 (1) Bu Kararda belirtilen hukumlerin uygulanması amacıyla izlenecek usul ve esaslar ile istenecek bilgi ve belgelerin mahiyeti Musteşarlıkca Resmi Gazete'de yayımlanacak tebliğ ile duyurulur.
Yururluk
MADDE 32 (1) Bu Kararın; 4 uncu, 12 nci ve 15 inci maddeleri yayımı tarihinde, diğer maddeleri 1/1/2014 tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 33 (1) Bu Karar hukumlerini Hazine Musteşarlığının bağlı olduğu Bakan yurutur.
KAMU TEŞEBBUSLERİNİN 2014 YILI MALİ HEDEFLERİ (Bin TL)
KAMU TEŞEBBUSLERİNİN 2014 YILI MALİ HEDEFLERİ (Bin TL) Kamu Teşebbusleri Yatırım Borclanma Gereği (1) Faiz Dışı Fazla (2) 233 sayılı Kanun Hukmunde Kararnameye Tabi Kamu İktisadi Teşebbusleri ve Bağlı Ortaklıklar 1-Makina ve Kimya Endustrisi Kurumu (MKEK) 219.000 88.324 -104.183 2-ETİ Maden İşletmeleri (ETİ MADEN) 325.000 -39.466 38.466 3-Turkiye Taşkomuru Kurumu (TTK) 64.000 6.450 -7.750 4-Turkiye Komur İşletmeleri Kurumu (TKİ) 127.500 -25.036 22.244 5-Elektrik Uretim A.Ş. (EUAŞ) 625.000 -2.566.455 2.608.425 6-Turkiye Elektrik İletim A.Ş. (TEİAŞ) 1.100.000 -12.494 -19.734 7-Turkiye Elektrik Ticaret ve Taahhut A.Ş. (TETAŞ) 2.200 -6.481 -17.882 8-Turkiye Elektromekanik Sanayi A.Ş. (TEMSAN) 5.500 1.098 -99 9-Turkiye Petrolleri A.O. (TPAO) 1.400.000 -121.179 29.357 10-Boru Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş. (BOTAŞ) 500.000 -524.516 391.003 11-Toprak Mahsulleri Ofisi (TMO) 110.000 84.011 53.593 12-Cay İşletmeleri Genel Mudurluğu (CAYKUR) 55.000 -333 29.333 13-Tarım İşletmeleri Genel Mudurluğu (TİGEM) 290.000 -289 9.789 14-Et ve Sut Kurumu (ESK) 31.000 -449 -1.051 15-Devlet Malzeme Ofisi (DMO) 30.000 94.527 -123.663 16-T.C. Devlet Demiryolları İşletmesi (TCDD) 4.000.000 768.995 -773.197 17-Turkiye Vagon Sanayi A.Ş. (TUVASAŞ) 7.500 17.126 -17.126 18-Turkiye Demiryolu Makinaları Sanayi A.Ş. (TUDEMSAŞ) 5.300 -7.605 7.314 19-Turkiye Lokomotif ve Motor Sanayi A.Ş. (TULOMSAŞ) 8.700 -8.371 9.602 20-Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) 458.600 146.774 -158.447 21-Kıyı Emniyeti Genel Mudurluğu (KEGM) 66.000 15.913 -25.699 TOPLAM 1 9.430.300 -2.089.458 1.950.298 4046 sayılı Kanuna Tabi Olup Sermayesinin Yarıdan Fazlası Kamuya Ait Olan Kuruluşlar 1-Sumer Holding A.Ş. 200 1.147 -1.447 2-Turkiye Denizcilik İşletmeleri A.Ş. (TDİ) 4.000 770 -3.653 3-Turkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. (TEDAŞ) 50.040 117.142 -117.142 4-Turkiye Şeker Fabrikaları A.Ş. (TŞFAŞ) 42.000 338.995 -281.395 5-tta Gayrimenkul A.Ş. 4.000 2.170 -2.220 TOPLAM 2 100.240 460.224 -405.857 GENEL TOPLAM 9.530.540 -1.629.234 1.544.441 (1) Borclanma gereğindeki pozitif tutarlar, kuruluşun finansman ihtiyacı olduğunu ifade etmektedir. (2) Borclanma gereğinden faiz gelir ve giderlerinin ayıklanması ile bulunmaktadır.