Askeri kantin yonetmeliği değişti
26 Aralık 2014 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan duzenlemeyle, Askeri Kantin Yonetmeliği buyuk capta değişti.
Yapılan değişiklikte, Askeri kantin heyeti seciminde, zorunlu durumlar haric Teğmen, Usteğmen, Astsubay Cavuş ve Astsubay Kıdemli Cavuş rutbesindeki personelin aday gosterilmemesine dikkat edileceği hukme bağlandı.
İŞTE YONETMELİK DEĞİŞİKLİĞİNİN TUMU

26 Aralık 2014 CUMA
Resmi Gazete
Sayı : 29217

YONETMELİK
Milli Savunma Bakanlığından:
ASKERİ KANTİN YONETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YONETMELİK
MADDE 1 - 22/3/2002 tarihli ve 24703 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Askeri Kantin Yonetmeliğinin birinci bolum başlığı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Amac, Kapsam, Tanımlar ve Dayanak"
MADDE 2 -Aynı Yonetmeliğin 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 1 - Bu Yonetmelik; askeri kantinlerin teşkili, idaresi ve kontrol şekilleri, muhasebe işlemleri, gelirleri ve gelirlerinin harcanması, işletilmesi, işlettirilmesi veya kiraya verilmesinden sağlanan gelirlerin dağıtım yerleri ve oranları ile yapılacak denetlemelere ilişkin usul ve esasları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır."
MADDE 3 - Aynı Yonetmeliğin 3 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 3 - Bu Yonetmelikte gecen;

a) Brut satış karı: Aylık net satışlar ile satılan mal ve hizmetin maliyeti arasındaki olumlu farkı,
b) Gayrisafi hasılat:
1) Tek duzen muhasebe sistemine gore bilanco esasına gore defter tutan kantinlerde; gelir tablosunda bulunan gelirler (brut satışlar, diğer faaliyetlerden olağan gelir/karlar ve olağan dışı gelir/karlar) toplamından (ust komutanlık paylarından yapılan tahsisler ile diğer kantinlerden aktarılan varlıklar haric) hicbir gider ve maliyet unsuru duşulmeden, elde edilen değerleri,
2) Basit (işletme) usul muhasebe kaydı tutan kantinlerde; İşletmenin tum satışlarından elde edilen toplam hasılat ve diğer tum gelirlerin (promosyon gelirleri, kira gelirleri, faiz gelirleri, kasa fazlası ve benzeri) toplamından (ust komutanlık paylarından yapılan tahsisler ile diğer kantinlerden aktarılan varlıklar haric) hicbir gider ve maliyet unsuru duşulmeden elde edilen değerleri,
c) Gelir kaynağı: Ordu evi, askeri gazino, kışla gazinosu, vardiya yatakhanesi, ozel, yerel ve kış eğitim merkezleri ile askeri kantin dışında kalan ve gelir sağlayan cay ocağı, berber, ayakkabı boyacısı, sinema, lahmacun fırını, tekel, sayısal loto bayiliği, fotoğrafhane, iş ocakları ve benzeri işletmeleri,
c) Kantin geliri toplamı: Brut satış karına; promosyon, faiz gelirleri, iş ocakları karı, kira geliri ve benzeri direkt gelirlerin eklenmesiyle elde edilen değeri,
d) Kantin şubesi: Kantine bağlı olarak acılıp işletilen satış yerlerini,
e) Konsinye: 16 ncı maddede ifade edilen, satış işlemi gercekleşene kadar mulkiyeti malı satan firmaya ait olan urunleri, kantin başkanlığına irsaliye ile vermesi ve donem sonunda satışı yapılmaması durumunda tekrar iade alma işlemini ifade eden satış şeklini,
f) Kuruluş: Karargah, birlik ve kurumları,
g) Merkez: Bir piyasası bulunan il ve ilce gibi yerleşim yerlerini,
ğ) Muaddel: Hammadde veya yarı mamul urunden elde edilecek yeni urunun, belirli standartta olması icin icerisine konacak maddelerin cinsini ve miktarını gosteren belgeyi,
h) Reyon: Kantinlerde belirli gruplarda toplanan malların satıldığı bolumleri,
ı) Yan kuruluş: Kantine bağlı olarak calışan gelir getirici işletmeleri,
ifade eder."
MADDE 4 - Aynı Yonetmeliğin 4 uncu maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Dayanak
Madde 4 - Bu Yonetmelik; 4/1/1961 tarihli ve 211 sayılı Turk Silahlı Kuvvetleri İc Hizmet Kanununun 104 uncu, 106 ncı ve 107 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır."
MADDE 5 - Aynı Yonetmeliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (c) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkranın sonuna aşağıdaki bent eklenmiştir.
"a) Turk Silahlı Kuvvetleri personelinin dayanıklı tuketim malları haric zaruri ihtiyaclarının daha ucuz ve kolaylıkla sağlanmasını temin maksadıyla her kışlada kantin kurulabilir. İhtiyac halinde bu kantinlerin kışla icinde veya dışında şubeleri acılabilir. Aynı kışla icerisinde birden fazla kantin başkanlığı kurulamaz."
"c) Askeri kantinler ve şubeleri, kışla ici ve dışında hizmet vermeye uygun, kapalı ve emniyetli yerlerde kurulur. Ceşitli nedenlerle araziye cıkılması halinde, kantin faaliyetleri arac veya cadır icerisinde devam edebilir."
"c) Yurt dışında birlik halinde bulunulan kışlalarda kantin acılması halinde, yurt dışında acılan kantinin gelirleri, teşkil, idare, murakabe, işletme ve kontrol şekilleri yonetmelik esaslarına gore yurutulur. Alım usulleri ve gelirlerin harcanması gibi usuller ilgili kuvvet komutanlıklarınca belirtilen esaslara gore yurutulur."
MADDE 6 - Aynı Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (f) ve (g) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkranın sonuna aşağıdaki bentler eklenmiştir.
"f) Yonetmeliğin 41 inci maddesinde belirtilen durum gereğince tek duzen muhasebe sistemine gore bilanco esasına gore defter tutan kantinlerde muhasip, kışla komutanı tarafından tercihen muhasebe eğitimi gormuş personel arasından secilerek gorevlendirilir.
g) Bilanco usulu uygulayan kantinlerde ucreti kantin gelirlerinden karşılanmak uzere secilmiş muhasebe personeli yanında ozel hukuk hukumlerine gore muhasebe personeli calıştırılabilir."
"ğ) Ayrıca gelirlerin yeterli olması durumunda kantinin faaliyet alanlarında gorev yapmak uzere ozel hukuk hukumlerine gore personel calıştırılabilir ya da bu amacla hizmet alımı yapılabilir.
h) Tum giderleri kantin gelirlerinden karşılanmak uzere ozel hukuk hukumlerine gore calıştırılan personel ve/veya hizmet alımı ile sağlanan personelin ozluk hakları, vergi, sosyal guvence ve benzeri yasal yukumluluklerinin yerine getirilmesi ve/veya yerine getirilmesini kontrol etmek kantin heyetinin sorumluluğundadır. Bu işlemlere ilişkin kanıtlayıcı belgelerin devir teslimi zimmetle sağlanır."
MADDE 7 - Aynı Yonetmeliğin 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (d) ve (e) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkranın sonuna aşağıdaki bent eklenmiştir.
"a) Kantin heyetinin asıl ve yedek uye adayları, secimden once, tahsil ve yetenekleri dikkate alınmak suretiyle, gorevlendirilmesi duşunulen gorev yerlerine gore ayrı ayrı belirlenerek, kışla komutanlığı tarafından aday gosterilir. Belirlenen bu adayların, hizmetlerin aksamaması acısından emeklilik ve tayin durumları goz onunde bulundurulur.
b) Aday sayısı, secilecek asil uye sayısının uc katından az olamaz, asil uye olarak secilen uyeler dışındaki adaylar secim sonuc tutanağındaki sıralamaya gore yedek uye olarak belirlenir."
"d) Kantin heyetine mal saymanları, saymanlık mal sorumluları, hesap sorumluları, odeme emri belgesini imzalamakla gorevlendirilen gercekleştirme gorevlileri ve harcama yetkililiği devri yapılan personel aday gosterilemez.
e) Taksirli suclar haric olmak uzere, altı aydan fazla hapis cezası ile cezalandırılmış olanlar, bu cezaları paraya cevrilmiş veya ertelenmiş olsa bile aday gosterilemezler. Bununla ilgili olarak, adaylar hakkındaki gerekli soruşturma kışla komutanları tarafından yapılarak; tecrubeli, guvenilir, borcu ve maaşında haczi olmayan personelin aday gosterilmesi sağlanır."
"f) Kantin heyeti seciminde, zorunlu durumlar haric Teğmen, Usteğmen, Astsubay Cavuş ve Astsubay Kıdemli Cavuş rutbesindeki personelin aday gosterilmemesine dikkat edilir."
MADDE 8 - Aynı Yonetmeliğin 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (d) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"c) Kantin heyetinin secimi, her yılın Kasım ayının ilk haftasında yapılır. Yeni kantin heyeti, devreden kıymetleri teslim alarak 1 Ocak tarihinde goreve başlar. Yeni heyet goreve başlarken mal beyanında bulunur. Bu husus kışla komutanlığınca takip edilir. Kışla komutanlığı tarafından yeni heyetin tecrube kazanması icin, eski heyet ile birlikte Aralık ayı sonuna kadar bir ayı gecmeyecek şekilde, calışmaları sağlanır. Ancak, 31 Aralık tarihine kadar muhasebe kayıtlarındaki imza yetkisi eski heyete aittir.
d) Kantin heyetinde gorev alanlar, gelecek donemlerde tekrar secilebilir. Ancak aynı garnizonda olmak uzere en fazla uc donem gorev yapabilirler."
MADDE 9 - Aynı Yonetmeliğin 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"a) Herhangi bir nedenle gorevlerinden kesintisiz iki aydan fazla ayrılmaları,"
MADDE 10 - Aynı Yonetmeliğin 11 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Kantin heyeti; kantin hizmeti ile ilgili faaliyetlerin yurutulmesi, kantinin işlettirilmesi ve kiraya verilmesi faaliyetlerinin yurutulmesi, kantin hesaplarının tutulması, kantine ait mahkemelik alacakların takip edilmesi, kantine ait belge, defter ve evrakların muhafazası ve teftişe tabi donem teftişinin verilmesi ile gorevli ve sorumludur."
MADDE 11 - Aynı Yonetmeliğin 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"c) Atış ve tatbikat veya eğitim icin uzun sureli olarak garnizon dışına veya yurt dışına intikal eden birlik veya kurumlarda, ihtiyac durumu goz onunde bulundurularak kışla komutanının onayıyla,"
MADDE 12 - Aynı Yonetmeliğin 13 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 13 - Herhangi bir sebeple kapatılması gereken kantinlerin nakit, mal, demirbaş ve belgeleri, bir ust komutanlık tarafından verilecek emre gore diğer bir askeri kantine devredilir ve sonuc hakkında bir ay icerisinde silsileler yolu ile bağlı bulunulan kuvvet komutanlığı, Genelkurmay Personel Başkanlığı ve Milli Savunma Bakanlığı Teftiş Dairesi Başkanlığına bilgi verilir. Milli Savunma Bakanlığına bağlı birlik ve kurumlardaki kantinlerin nakit, mal, demirbaş ve belgeleri, Milli Savunma Bakanlığı tarafından verilecek emre gore diğer bir askeri kantine devredilir ve sonuc hakkında bir ay icerisinde silsileler yolu ile Milli Savunma Bakanlığı Teftiş Dairesi Başkanlığına bilgi verilir.
Devredilen kantine ait mallar ile devralan kantin satış fiyatları arasında farklılık olması durumunda 29 uncu maddeye gore fiyat duzenlemesi yapılabilir.
Seferberlik ilanı ile kantin heyet başkanı ve uyeleri; kantin sefer gorev yerine goturulecekse kışla komutanı tarafından gorevlendirilen personele; kışla guvenlik sınırları icerisinde kantin unsuru bırakılacak ise kışlada kalacak tesellum heyetine, emredilen miktarda kantin sermayesini, belgelerini ve demirbaşlarını devir teslim belgesi ile devreder ve asli gorev yerlerine katılırlar. Kantin şubeleri, ihtiyacın sonlanması durumunda kantin başkanlığının bağlı olduğu kışla komutanının onayıyla kapatılır."
MADDE 13 - Aynı Yonetmeliğin 14 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 14 - Askeri kantinlerden;
Turk Silahlı Kuvvetleri personeli ile kantinin bulunduğu mahale girmeye izinli diğer kişiler yararlanabilirler."
MADDE 14 -Aynı Yonetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"d) Kantin ve depolarının haşerelere karşı etkin bir bicimde korunabilmesi icin gerekli onlemler kantin idare heyeti tarafından, kiralanmış birimlere ilişkin onlemler kiracı tarafından alınır. Kiralanmış birimlerin kontrolunden kantin heyeti sorumludur."
MADDE 15 - Aynı Yonetmeliğin 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi ile aynı fıkranın (d) bendinin (4), (5), (7), (10), (11), (12) ve (13) numaralı alt bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı bendin sonuna aşağıdaki alt bent eklenmiştir.
"c) Mal satış işlemlerinde işletme usulu muhasebe tutan kantinlerde yan işletme proseduru uygulanmak suretiyle, ayrı işletme defteri ve ayrı para teslim defteri tutularak ve kantin bilancosunda Kantin Gelirleri, İş Ocakları Karı bolumunde Konsinye Satış hanesi acılarak elde edilen kar direkt yazılmak kaydıyla, tek duzen hesap planı uygulayan kantinlerde ise ayrı hesap kodunda gosterilerek, konsinye usulu satış yapılabilir."
"4) Sozleşme tarihi itibarıyla, kesinleşmiş vergi borcu ile sosyal guvenlik prim borcu olmadığına dair belgelerin ilgili kantin heyetine sunulması gerekir. Sozleşmede; kantin başkanlığında firma personelinin calıştırılıp calıştırılmayacağı, calıştırılması halinde bu personele yonelik kantin başkanlığı ile firmanın sorumlulukları, hangi esaslarda calıştırılacağı belirtilir. Ayrıca, bu hususların takibi kantin heyetince yapılır.
5) Konsinye satış yapılacak reyonlardaki mallar icin mal sahibine ve kantine kalacak oranlar ayrı ayrı belirtilmek suretiyle, kantin heyeti 29 uncu maddede belirtilen oranı gecmeyecek şekilde kar oranını toplam satış tutarı uzerinden veya urun bazında firmayla ortaklaşa belirler ve fiyat bu şekilde oluşturulur."
"7) Mal veya eşya, kantine giriş esnasında kantin heyeti tarafından kontrol edilir. Pos kasa bulunan kantinler icin, ay sonunda pos kasalardan satış raporu alınarak satılan miktar kantin başkanlığına fatura edilir. Pos kasa bulunmayan kantinlerde konsinye satış yapılacak reyonlara ayrı ayrı birer yazar kasa tahsis edilerek gunluk ve aylık alınacak satış raporları doğrultusunda satılan miktar kantin başkanlığına fatura edilir."
"10) Satılan malın teslimi veya hizmetin yapıldığına ilişkin duzenlenecek faturanın irsaliye tarihinden itibaren azami yedi gun icinde duzenlenmesi sağlanır.
11) Reyonda satılacak mal sozleşmede belirlenir; bunun dışında mal satılmaz.
12) Askeri kantinlerde konsinye usulu satışlarda, urunun satışa hazırlanmasında, ozluk hakları ilgili firmaya ait olmak uzere firma personeli calıştırılabilir.
13) Askeri kantinlerde, aralarında kabul edilebilir doğal bir bağlantı olması halinde mal ve hizmet alımları birlikte yapılabilir."
"14) Reyonda satılan her turlu mal ve eşyanın hesabı mutlak surette kantin kasasında işlem gorur, işletme defterine girişi yapılır."
MADDE 16 - Aynı Yonetmeliğin 17 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (c) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"c) Butun unitelerde, genel temizlik, gıda hijyeni ve Turk Silahlı Kuvvetleri Gıda/Su Kontrol ve Hijyen Denetim Hizmetleri Yonergesi esaslarına uygun onlemler alınır.
c) Calışan personelin:
1) Hastalıkları ile ilgili işyeri yoneticisine bilgi vermek yukumluluğu mevcut olup ilgili evrakları duzenli olarak tutulur.
2) Goreve Yonelik Periyodik Koruyucu Sağlık Muayeneleri Talimatında belirtilen esaslara uygun olarak askeri, devlet veya sivil sağlık kuruluşlarının ilgili servislerinde, yaptırılması sağlanır.
3) Aşıları zamanında yaptırılır.
4) El, yuz, sac, sakal, kılık, kıyafet temizlikleri her gun denetlenir."
MADDE 17 - Aynı Yonetmeliğin 18 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 18 - Kışlalarda mevcut hicbir gelir kaynağı, bağlantı dışı bırakılamaz. Bu gelir kaynakları:
a) Askeri gazino, kışla gazinoları ve vardiya yatakhanesi bulunmayan kışlalarda kantine bağlanır ve kantin idare heyeti tarafından yonetilir.
b) Askeri gazino, kışla gazinoları ve vardiya yatakhanesi bulunan kışlalarda bağlantı, hizmet ilişkileri dikkate alınarak kışla komutanlığınca belirlenir. Konaklama amacıyla işletilen hicbir tesis kantin başkanlığına bağlı olarak işletilemez."
MADDE 18 - Aynı Yonetmeliğin 19 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 19 - Askeri kantinin kuruluş sermayesi 100 Turk Lirası olup, aşağıdaki yollardan biri veya birkacı ile karşılanarak, ihtiyaca yeterli hale gelmesi sağlanır:
a) Genel olarak yapılacak bağışlar.
b) Sermayesi ve geliri fazla olan kantinlerden sermayesi kısıtlı olan kantinlere, bu kantinlerin muştereken bağlı bulunduğu en az kolordu veya eşiti seviyesindeki komutanlığın (Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarında eşiti), Genelkurmay Başkanlığında kantinin bağlı olduğu Karargah Başkanının ve Milli Savunma Bakanlığında ise Personel Başkanının onayı ile verilecek mal ve para.
c) Kuruluş aşamasındaki promosyonlar.
c) Gelir getiren yan kuruluşların sermayelerinden yapılacak nakiller.
d) Duzenlenecek musamere ve eğlence gelirleri.
e) Kendi gelirlerinin yetersiz olması durumunda, talep edilen ihtiyacın karşılanması maksadıyla, ust komutanlık paylarından tahsis edilecek kaynak.
Kantin sermayesi her ay, Turkiye İstatistik Kurumu tarafından acıklanan en az bir onceki ayın Tuketici Fiyatları Endeksi (TUFE) oranı kadar arttırılır. Sermaye tutarının hesaplanmasında mahkemeye intikal etmiş alacaklar dahil edilmez. Ancak mahkemeye intikal etmiş alacak tutarının bir onceki ayın sermayesinin yuzde ellisini gecmesi halinde; artırılacak tutarın hesaplanmasında sermayenin yuzde ellisi dikkate alınır. Bu işlemde; Tuketici Fiyatları Endeksi, % 4 ve daha az ise en az Tuketici Fiyatları Endeksi oranı kadar, % 4'ten fazla ise % 4 oranında arttırma yapılır. Bu oran, Milli Savunma Bakanlığı tarafından her ay yayımlanır. Enflasyondaki olağandışı artışlar halinde, bu oran Milli Savunma Bakanlığınca belirlenir.
Kantin sermayesinin ihtiyac duyulan miktarın cok ustune cıkması durumunda; takvim yılına başlangıc sermayesinin en fazla % 25'ine kadar olan kısmı, oncelik erbaş ve erlere yonelik projeli kışla gelişim faaliyetlerinde olmak uzere, askeri kantinin hizmet verdiği birlik/kurumların, odeneği olmayan veya kafi gelmeyen diğer resmi ve zaruri işlerine, o yıl icerisinde harcanabilir.
Harcama ile ilgili teklifler ve onayı kapsamında; Kuvvet Komutanlıklarında en az kolordu seviyesindeki (Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlığında eşiti) komutanlığın teklifi ve ilgili kuvvet komutanının onayı, Genelkurmay Başkanlığında ilgili Karargah Daire Başkanlığı/Karargah Başkanlığı/doğrudan bağlı komutanlığın teklifi ve Genelkurmay II nci Başkanının onayı, Milli Savunma Bakanlığında ise ilgili Karargah Daire Başkanlığı/Karargah Başkanlığı/ doğrudan bağlı komutanlığın teklifi ve Milli Savunma Bakanlığı Musteşarının onayı ile harcama yapılabilir."
MADDE 19 - Aynı Yonetmeliğin 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 20 - Kantin sermayesi ve geliri borc verme amacı ile kullanılamaz. Ancak, kantin başkanlığının bağlı olduğu kışla komutanının yazılı izni alınmak ve hizmetle ilgisi olmak kaydıyla alınan ayın sonuna kadar avans verilebilir. Verilen avans, hizmetin bitiminde gerekli evrak duzenlenerek en gec verilen ayın sonunda kapatılır. Birinci avans kapatılmadan ikinci avans verilemez. Birliğe verilmiş avans, yıl sonu kapanış bilancosunda devredilemez."
MADDE 20 - Aynı Yonetmeliğin 21 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 21 - Kantin alacaklarının takip ve tahsili aşağıdaki esaslar cercevesinde yurutulur:
a) Bir sucla bağlantısı bulunmayan alacaklara ilişkin davalar, kamu idarelerinin avukatlarınca hukuk mahkemelerinde Milli Savunma Bakanlığı adına acılır ve takip edilir.
b) Bir sucla bağlantılı olan dava dosyaları, askeri savcılığa sunulmak uzere bağlı bulunduğu komutanlığa iletilir.
c) Kantinle ilgili olarak adli makamlara intikal eden davalar, mahkeme harc ve masrafları, kantin gelir veya sermayesinden odenmek uzere ilgili kurum avukatlarının takip ve sorumluluğundadır."
MADDE 21 - Aynı Yonetmeliğin 22 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Kantine alınacak malların cins ve miktarı;
a) Muhafaza ve satış imkanları,
b) Sermayenin yeterlilik durumu,
c) Kantinden istifade eden personelin istekleri,
c) Satış istatistikleri,
dikkate alınarak kantin heyetleri tarafından tahmini olarak tespit edilir ve mal alım ihtiyac listeleri, (kantinde satılacak malzemelerin cins, ceşit veya turu anlamında) kışla komutanı tarafından yıllık olarak onaylanır. İhtiyac hasıl olduğunda kışla komutanı tarafından değişiklik yapılabilir."
MADDE 22 - Aynı Yonetmeliğin 24 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 24 - Alım heyeti, en az iki kantin gorevlisinden oluşur. Civar merkezlerden yapılacak alımlarda, alım heyetine arac tahsis edilmiş ise yevmiyeleri, edilmemiş ise yolluk ve yevmiyeleri, harcırah kanunundaki aylık derecelerini gecmemek uzere kantin gelirlerinden odenir."
MADDE 23 - Aynı Yonetmeliğin 27 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Kiralama işlemleri
Madde 27 - Askeri kantinlerin tamamı, bir kısmı, bazı şubeleri veya reyonları ilgili kışla komutanının onayı ile kiraya verilebilir ya da ucuncu şahıslara işlettirilebilir. Ozel bir ihtisas gerektiren hizmetlerin; personel yetersizliği veya maliyeti nedeniyle verilememesi durumunda bu hizmetler, hizmet alınması yoluyla da dışarıdan karşılanabilir. Aralarında kabul edilebilir doğal bir bağlantı olması halinde mal ve hizmet alımları birlikte yapılabilir.
Kantinlerin kiraya verilmesi işlemleri 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanununa uygun olarak, Genelkurmay Başkanlığı tarafından yayımlanacak Turk Silahlı Kuvvetleri Orduevleri, Askeri Gazinolar, Kışla Gazinoları ve Vardiya Yatakhaneleri ile Eğitim Merkezleri Yonergesi ve/veya Tip Sozleşmede belirtilen hukumler doğrultusunda gercekleştirilir.
Askeri kantinlerin işletilmesi, işlettirilmesi veya kiraya verilmesi kışla komutanlıklarınca yerine getirilir. Bu şekilde elde edilen gelirler, genel butce gelirleri ile ilişkilendirilmeksizin kantin gelirlerine dahil edilir.
Kiraya verilen tesis, unite veya işletmelerin elektrik, su ve yakacak giderleri kiralayan firma tarafından odenir."
MADDE 24 - Aynı Yonetmeliğin 29 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 29 - Satış fiyatı, kantin heyeti tarafından aşağıdaki esaslar dahilinde belirlenir.
a) Promosyon gelirleri haric olmak uzere sağlanacak aylık ortalama brut satış kar oranı, %10'u aşamaz. Satılan malın ozelliğine gore kar oranı değişebilir.
b) Satış fiyatı belirlenirken, piyasada bulunabilen bozuk para esas alınır.
c) Kar oranının belirlenmesi, malın katma değer vergisi haric olmak uzere cıplak birim fiyatı uzerinden yapılır. Muteakiben odenen katma değer vergisi miktarı eklenerek satış fiyatı belirlenir. Satış fiyatının belirlenmesinde, malın muhtemel firesi ile ambalaj ve taşıma giderleri dikkate alınmaz.
c) Aynı garnizonda bulunan kantinlerin satış fiyatları arasında ayniyet sağlanmasına ozen gosterilir.
d) Her malın bulunduğu rafın uzerine alım ve satım fiyatını gosteren etiket konur. Kantinlerden faydalanan personelin kantine giriş yapmadan alışveriş yaptığı kantinlerde satış fiyatları alım yapacak personelin goreceği uygun bir yere asılır.
e) Kantine bağlı olarak calışan ve uretim yapan yan kuruluşlarda uretilen yiyecek ve iceceklerin belirli bir standartta olması icin icerisine konacak erzakın cinsini ve miktarını gosteren, orneği EK-22'de yer alan muaddel cetveli hazırlanır ve birlik/kışla komutanına onaylatılır. Soz konusu bu yiyecek ve iceceklerin satış fiyatları, orneği EK-23'te yer alan maliyet cetveli ile belirlenir. İmal icin alınan malzemelerin alış fiyatı değiştikce, maliyet cetveli yeniden duzenlenir. Yan kuruluş hesabı, muaddel cetvelinde belirtilen partinin veya porsiyonun satış fiyatı uzerinden hesaplanır ve alınır. Maliyet cetveli kantin başkanı tarafından onaylanır.
f) Kiralanan yerlerdeki hizmet ve satış fiyatlarının piyasadaki perakende satış ve hizmet fiyatlarının ustunde olmaması hususu sozleşmede belirtilir.
Model değişikliği, kapatılan kantinlerden devralınan mallar ile kantinde satılan mallar arasındaki fiyat uyuşmazlığı ve benzerlerinin piyasa ucuzlaması gibi ceşitli nedenlerle karlı satış olanağını yitiren mallar, kantin heyetinin imzası ve kışla komutanının onayını taşıyan bir tutanakla tespit edilir. Soz konusu malların maliyetinin % 50'sinden aşağı olmamak kaydıyla indirimli satışına, kışla komutanlığı tarafından yetki verilmesi kaydıyla kantin heyeti karar verebilir; % 50'den fazla indirimli satış yapılabilmesi, asgari kolordu komutanının (Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarında eşiti), Genelkurmay Başkanlığında kantinin bağlı olduğu Karargah Başkanının, Milli Savunma Bakanlığında ise Personel Başkanının onayına bağlıdır."
MADDE 25 - Aynı Yonetmeliğin 30 uncu maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Yazar kasa/elektronik pos cihazları işlemleri
Madde 30 - Yazar kasalar, Elektronik Pos Cihazları, mesai başlangıcında kasiyerlerin huzurunda sıfırlanarak ruloları takılır. Mesai bitiminde, yazar kasa, Elektronik Pos Cihazları rulosundaki miktar ile kasadaki nakit para ve kredili satışların slip toplamı miktarı kasa sorumlusu tarafından karşılaştırılır. Eşitlik olmaması halinde, nedenleri araştırılır."
MADDE 26 - Aynı Yonetmeliğin 31 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 31 - Gunluk hasılat, mesai saatleri icerisinde ilgili personelce kantin kapatılmadan once, mesai sonrası ve tatil gunlerde ise kantin heyetinde gorevli bir personel tarafından para teslim defteri ile imza karşılığında teslim alınır. Para teslim defteri iki nusha tutulur. Bir tanesi kasa sorumlusunda, diğeri ise parayı teslim eden sorumluda bulunur. Teslim alınan para her iki deftere de yazılır ve defterler karşılıklı olarak imzalanır.
İşletmenin bulunduğu yerlerde kantin heyetinden kimsenin olmaması durumunda ise, tatil gunlerinin hasılatı, nobetci amirinin gorevlendireceği bir nobetci subayı tarafından teslim alınır. Teslim alınan hasılat, bir tutanakla ertesi gun nobeti teslim alan nobetci subayına teslim edilir. Tatil gunlerinde toplanan kantin hasılatı, tatilin bitiminde kantin heyetine tutanakla teslim edilir. Bu durum, nobet defterine ve ayrıca para teslim defterlerine işlenip, imza edilir."
MADDE 27 - Aynı Yonetmeliğin 32 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 32 - Kantinin nakit varlıkları, kışlanın bulunduğu yerde bulunan oncelikle kamu sermayeli bir bankada, kantin heyeti adına acılacak Turk Lirası cinsinden bir hesaba yatırılır. Odeme ve tahsilatın banka vasıtasıyla yapılmasına ağırlık verilecektir. Bankadan para cekme işlemi cift imza ile yapılır. Gorevliler nezdinde, kantinin bağlı bulunduğu birlik komutanı veya kurum amirleri tarafından belirlenen miktarın uzerinde nakit bulundurulmayacaktır. Bu miktar, kantinin bir ay onceki gunluk satış ortalamasının beş katını gecemez."
MADDE 28 - Aynı Yonetmeliğin 33 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 33 - Kantinde bulundurulabilecek gunluk para miktarı, kantinin bir ay onceki gunluk satış ortalamasının beş katını gecemez. Fazlası kantin adına acılmış banka hesaplarına yatırılır."
MADDE 29 - Aynı Yonetmeliğin 34 uncu maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkranın sonuna aşağıdaki bentler eklenmiştir.
"e) Sermayesi ve geliri fazla olan kantinlerden bu kantinlerin muştereken bağlı olduğu en az kolordu seviyesindeki (Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarında eşiti) komutanlığın, Genelkurmay Başkanlığında kantinin bağlı olduğu Karargah Başkanının, Milli Savunma Bakanlığında ise Personel Başkanının onayı ile yapılan sermaye (mal, para) nakli, (Para olarak alınan kaynaktan ust komutanlık payı gonderilmez.),"
"g) Kira gelirleri,
ğ) Mal ve Hizmet alımlarında ve kiralamada sozleşme kapsamında yuklenici firmalardan tahsil edilecek ceza bedelleri,
h) Sergi, fuar, reklam ve diğer gelirlerden,
ı) Kendi gelirlerinin yetersiz olması durumunda, talep edilen ihtiyacın karşılanması maksadıyla, ust komutanlık paylarından tahsis edilecek kaynaktan, (Ust komutanlık payı gonderilmez)"
MADDE 30 - Aynı Yonetmeliğin 35 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 35 - Promosyon gelirleri:
a) Kullanılacak mal olarak alınmış ise, ilgili saymanlıkca fatura bedelleri uzerinden taşınır mal işlem belgesi kesilerek irada alınır.
b) Satılacak urun (emtia) olarak alınmış ise, kantin işletme defterine sıfır alış fiyatı uzerinden kaydedilir. Satış fiyatı, emsali malın satış fiyatı ile aynı olacak şekilde işlem yapılır.
c) Nakit ve urun (emtia) promosyon gelirleri, EK-9'da yer alan kantin bilancosunun 2 nci maddesi "kantin gelirleri" hanesine, "emtia" ve/veya "nakit" olarak kaydedilir. Ayrıca kasa defterine girdisi yapılarak, muhasebe kayıtlarına intikali sağlanır. Promosyon gelirleri, aynı mali yıl icerisinde bir defada veya parca parca harcanabilir. Yıl sonunda harcanmayan para sermayeye eklenir.
c) Bu şekilde elde edilecek gelir, oncelikle Turk Silahlı Kuvvetleri personelinin goreve yonelik eğitim ihtiyacları ile birliklerin odeneği olmayan oncelikli ihtiyaclarının temininde ve kantin sermayesinin enflasyona karşı guclendirilmesinde kullanılır. Promosyon bağış sozleşmeleri ile yapılan işlemlerin belge ve dayanakları, kantin heyetleri tarafından teftiş evrakına dahil edilmek uzere teftişi alan Milli Savunma Bakanlığı mufettişlerine ibraz edilir."
MADDE 31 - Aynı Yonetmeliğin 36 ncı maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Giderler ve hazine payı
Madde 36 - a) Giderler;
1) Kantin gelirleri, kışla komutanın emri ile odeneği olmayan veya odeneği olup da yeterli olmayan zaruri ve resmi işlere harcanır. Yapılan tum harcamalar, bir ust komutanlıkca denetlenir.
2) Resmi işler, Maliye Bakanlığınca yayımlanan Analitik Butce Sınıflandırmasına İlişkin Rehberin Dorduncu Duzeydeki Ekonomik Kodları kapsamındaki işlerdir. Resmi işin zaruri olup olmadığını ve bir mali yılı esas alınarak odeneğinin yeterlilik durumunu belirleme yetkisi, kışla komutanına aittir.
3) Kantin gelirlerinden yapılan genel yonetim kapsamındaki harcamalardan demirbaş kayıtlarına girecekler, kışla komutanının onayı ile ve o yılın Aralık ayında son taksitleri bitecek şekilde taksitle alınabilir.
4) Askeri kantinlerin aylık gelirlerinin azami % 10'u kışla komutanı tarafından, aynı ust birliğe bağlı olan diğer birlik ve kuruluşlar ile başka kışlada konuşlu kendisine bağlı birlik ve kurumun odeneği olmayan veya odeneği kafi gelmeyen resmi ve zaruri işlerine sarf olunabilir. Bu şekilde yapılan giderlere ait harcama belgeleri harcamayı yapan makamca imzalanmayı muteakip geri gonderilir ve o kantinin gider belgeleri icerisinde bulundurulur. Kantin karının tahsisi icin, askeri kantinin hizmet verdiği birliğin bağlı olduğu en az kolordu seviyesindeki komutanın (Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarında eşiti), Genelkurmay Başkanlığında kantinin bağlı olduğu Karargah Başkanının, Milli Savunma Bakanlığında ise Personel Başkanının yazılı onayının alınması gereklidir.
5) Birliğin, kuruluş bağlantısı dışında başka bir Komutanlığın (Jandarma Genel Komutanlığına bağlı birliklerin harekat kontrolu/emrine verilenler haric) harekat kontrolu/emrine verilmesi durumunda da bu fıkra hukumleri uygulanır.
6) Kışla komutanının iznine bağlı olmadan yapılabilecek harcamalara ilişkin ust sınır, her yılın 1 Ocak tarihinde Kışla Komutanı tarafından, kantin gelirleriyle, piyasa araştırması yapılmaksızın yapılacak harcamalara ait ust sınır ise Milli Savunma Bakanlığınca yayımlanır.
7) Turk Silahlı Kuvvetleri envanterinde bulunan ve erbaş ve erler tarafından kullanılan teknik donanımı yuksek ve ozel nitelikli askeri araclardan, askeri kantinin bağlı bulunduğu komutanlık tarafından belirlenen ve Genelkurmay Başkanlığınca uygun gorulen aracların kasko sigortası giderleri askeri kantin gelirlerinden odenir.
8) Kantin gelirlerinin yukarıda belirtilenler dışında diğer resmi ve zaruri işlere sarfına Milli Savunma Bakanı yetkilidir.
b) Hazine payı;
1) Kışla dışındaki askeri kantin/kantin şubelerinin aylık gayrisafi hasılatının %1'i en gec takip eden ayın 20'sine kadar genel butceye gelir kaydedilmek uzere ilgili muhasebe birimine yatırılır. Bu oranı, sayılan tesislerin faaliyet turleri itibarıyla topluca veya ayrı ayrı ya da her bir tesis icin ayrı ayrı sıfıra kadar indirmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
2) Kışla dışındaki askeri kantinlerin ve şubelerinin bu kapsamda hesaplayacakları hazine payları takip eden ayın yirminci gunu mesai bitimine kadar faaliyette bulundukları yerlerdeki Maliye Bakanlığına bağlı muhasebe birimlerine EK-20'de bulunan Aylık Gayrisafi Hasılattan Tahsil Edilen Tutara İlişkin Bildirim ile bildirilir ve aynı sure icinde yatırılır. EK-20 Bildirim uc nusha duzenlenir; iki nushası muhasebe birimine verilir, bir nushası ise kantin başkanlığında muhafaza edilir.
3) Tek duzen muhasebe sistemine gore bilanco esasına gore defter tutan kışla dışındaki askeri kantinler ve şubeleri, aylık gayrisafi hasılattan hazine payı olarak hesaplanarak yatırılan tutarları, ilgili muhasebe kayıtlarına ayrı hesaplarda takip edilecek şekilde kaydeder.
4) İşletme defteri usulu muhasebe sistemini uygulayan kantinler ise bu tutarları defterlerinin gider bolumunde hazine payı olarak belirtir.
5) Bu kapsamda yatırılan hazine payı tutarları, yatırıldıkları ay sonuna kadar alındı belgesi ile birlikte Genelkurmay Başkanlığı ve Milli Savunma Bakanlığına bildirilir."
MADDE 32 - Aynı Yonetmeliğin 37 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Askeri kantin gelirleri, hizmet verdiği birliğin personeli ile kışla ihtiyacları icin kullanılır. Resmi ve zaruri işlerde, eğitim ve oğretim faaliyeti ile ilgili olanlara oncelik verilir. Kantin gelirlerinin asgari % 5'i ihtiyacı olan askeri oğrenci, erbaş ve erlere yardım maksadıyla dağıtılır. 36 ncı ve 40 ıncı madde hukumleri saklı kalmak kaydıyla, kantin gelirlerinden aidat, yardım ve benzeri nedenlerle, bunyesinde kurulduğu birlik dışındaki kuruluşlara hicbir odeme yapılmaz. Kantinin kuruluş bağlantısı dışındaki birlikler dahil birden fazla birliğe hizmet vermesi halinde, kantin ve şubelerinin gelirlerinin sarfında personel miktarı ve gelir oranları esas alınır."
MADDE 33 - Aynı Yonetmeliğin 38 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"a) Bir sure kullanılması mumkun olan kalıcı mallarda, ilgili saymanlıktan teslimat karşılığı alınan taşınır mal işlem belgesi faturaya bağlanır.
b) Sarf edilen mallarda:
1) Bakım ve onarım icin sarf edilerek yok olan mallara ilişkin faturaların arkasının, kullanıldığı yerler belirtilerek, yetkililerce imzalanması ile sarf işlemi tamamlanmış olur. Ayrıca bir sarf belgesi duzenlemesine gerek yoktur. Ancak, kayıt altına alınmış emakinin, bakım, onarım veya tadilatı amacıyla inşaat malzemesi alınması halinde bunların sarfı idarece yayımlanacak yonergelerle belirlenir.
2) İnşaat malzemesi de olsa, alınan sarf malzemelerinin sarfiyatı sonucunda yeni bir mal elde edilmiş ise, "Tuketim, Uretim ve Elde Edilenler Belgesi" duzenlenir. Harcama yetkilisinin onayını muteakip, ait olduğu mal saymanlığının kayıtlarına intikal ettirilerek irada alınır."
MADDE 34 - Aynı Yonetmeliğin 40 ıncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 40 - Kantinlerin aylık bilancoda belirtilen tum gelirlerinden (Brut satış karı, Faiz geliri, Promosyon geliri, kira geliri, konsiye geliri ve benzeri dahil olup, ust komutanlık paylarından yapılan tahsisler ile diğer kantinlerden aktarılan nakit değerler haric) odeyecekleri ust komutanlık pay oranları, Genelkurmay Başkanlığı tarafından tespit edilir. Tespit edilen ust komutanlık payları, kantin heyetince aylık olarak yatırılır.
Ust komutanlık paylarından yapılan tahsisler, 36 ncı ve 37 nci maddelerde belirtilen zaruri ve resmi işlerde kullanılmak uzere tahsis yapılan makam/birliklerin bulunduğu kışladaki kantin başkanlıkları hesabına aktarılır.
Soz konusu paylar ilgili kantin başkanlıklarının bilancolarına gelir, yapılan harcamalar ise gider olarak kaydedilir.
Yukarıdaki fıkraya gore tahsis edilen payların harcanması ve ust komutanlık paylarının sarf ve değerlendirilmesinde 36 ncı maddede belirtilen usul ve esaslar uygulanır."
MADDE 35 - Aynı Yonetmeliğin 41 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Muhasebe, vergi ve muafiyetler
Madde 41 - a) Muhasebe;
1) Askeri kantin hesap yılı, 1 Ocakta başlayıp, 31 Aralıkta son bulur. Kantinler oncelikle bilanco esasına gore defter tutulan tek duzen muhasebe sistemine gore işletilir.
2) Bilanco usulu (tek duzen) muhasebe sistemini uygulayacak kantinlerin sermaye limiti, Milli Savunma Bakanlığınca her yıl 1 Ocak tarihinde kantin heyetlerine ulaşacak şekilde yayımlanır. Bilanco usulu (tek duzen) muhasebe sistemi uygulayan kantinler, Turk Silahlı Kuvvetleri Ordu Evleri, Askeri Gazinolar, Kışla Gazinoları ve Vardiya Yatakhaneleri ile Eğitim Merkezleri Yonetmeliğinde belirtilen muhasebe hesap planı, belge ve kayıtları tutarlar. İşletme defteri usulu muhasebe sistemine gore işletilen kantinler, bu Yonetmelikte belirtilen belge ve kayıtları tutarlar.
3) Kantinde meydana gelecek kasa fazlasının, her ay duzenlenen yan tesisler kar cizelgesinde gosterilerek, aylık bilancoya intikali sağlanır.
4) Muhasebe kayıtlarının tutulmasında, kredi kartı slipleri banka hesabı altında kayıt altına alınır.
b) Vergi ve muafiyetler;
1) Turk Silahlı Kuvvetleri tarafından kuruluş amaclarına gore işletilen askeri kantinler kurumlar vergisinden muaftır. Bu muafiyet, 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu uyarınca yapılacak vergi kesintilerini (Gelir Vergisi, Kurumlar Vergisi ve Katma Değer Vergisi Tevkifatını) kapsamaz.
2) Kantinler emlak vergisinden, bu tesislerin mal ve hizmet alımları nedeniyle duzenlediği odemeye ilişkin kağıtlar ise damga vergisinden istisnadır.
3) Kantinlerin kuruluş amaclarına uygun olarak yaptıkları teslim ve hizmetler ile yapacağı Gelir Vergisi Kanununun 70 inci maddesinde belirtilen mal ve hakların kiralanması işlemleri katma değer vergisinden mustesnadır."
MADDE 36 - Aynı Yonetmeliğin 42 nci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"a) Kantin ambar/kiler defteri: Birden fazla şubesi bulunan veya gunluk mal akışı fazla olan kantinlerde kurulacak ambara giren ve cıkan malların kaydında kullanılan ve orneğine EK-1'de yer verilen defterdir. Bu defterde her cins mal icin yeteri kadar sayfa acılır.
Kantine alınan mallar once ambara girer ve defterin ilgili mala ait "Giren" bolumune kaydedilir. Kantin reyonları veya şubelerinin talebi uzerine cıkan mallar, defterin ilgili mala ait "Cıkan" bolumune kaydedilir. Ay sonunda, gecen aydan devreden mallar ile ay icinde giren malların toplamından, ay icersinde ambardan cıkan malların toplamı cıkartılarak, ertesi aya devreden mal miktarı bulunur. Eski malın tamamının cıkışı yapılmadan, yeni fiyatla alınan malın ambardan cıkışı yapılamaz.
b) Mal giriş ve cıkış/ic dağıtım belgesi: Ambardan veya piyasadan satış icin alınarak kantine veya satış şubelerine verilen malların cins, miktar, alış fiyatı ve tutarıyla, satış fiyatı ve tutarını gosteren ve orneğine EK-2'de yer verilen belgedir. Dort nusha olarak duzenlenir. Bir nushası cıkış nushası olarak ambarda, bir nushası satış şubelerinde, bir nushası alış ve satış etiketlerini duzenlemek icin mubayaacıda, bir nushası da alış faturasına eklenerek kantin muhasebesinde saklanır. Ceşitli nedenlerle satış sorumlularından geri alınan mallar icin de aynı belge kullanılır."
"d) Para teslim defteri: Satış sorumluları tarafından mesai gunleri her akşam kasa sorumlusuna, tatil gunleri kantinde gorevli personel veya nobetci subaylarına satışlardan sonra teslim edilecek nakit, akıllı kart ve kredi kartı fişlerinin yazıldığı ve orneğine EK-7'de yer verilen defterdir. İki nusha tutulan bu defterlerden biri kasa sorumlusunda, diğeri ise satış sorumlularında bulunur. Teslim alan ve teslim edenlerin imzalarını taşır. Ay sonlarında defterlerin altı kapatılır. Toplam miktar yazılır ve defterleri kantin heyeti ile hasılatı teslim eden sorumlu imzalar."
MADDE 37 - Aynı Yonetmeliğin 43 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c), (ı) ve (i) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkranın (k) bendi yururlukten kaldırılmıştır.
"c) Karşılaştırmalı fiyat tespit tutanağı: Piyasa incelemesi sonucunu tespit etmek maksadı ile hazırlanan tutanaklardır. Bu tutanaklar alımı yapanlar tarafından imza edilir ve alım faturasına bağlanır."
"ı) İstizan: Yapılacak bir iş veya alınacak bir mal veya hizmet icin odenecek paranın Maliye Bakanlığınca yayımlanan Analitik Butce Sınıflandırmasına İlişkin Rehberin Dorduncu duzeydeki ekonomik kodları kapsamında resmi işler kapsamında bulunduğu ve odeneği olmadığına/yeterli bulunmadığına dair kullanılan ve orneğine EK-17'de yer verilen belgedir. Parayı kullanacak birlik komutanlığınca yapılacak harcamanın nereye yapılacağı veya malın ne amacla alınacağı belirtilecek şekilde hazırlanır. Maliye unitesi amiri tarafından yapılacak işin resmi iş kapsamında olup olmadığı incelendikten sonra, resmi iş kapsamında olanlar icin odenek durumu belirtilecek şekilde; ilgili sayman ve ilgili şube muduru tarafından da, mal mevcut durumu veya hizmet alımının uygunluğu ile ihtiyacın butceden tahsis edilen kaynaktan mevcut planlamalar doğrultusunda zaman, oncelik ivedilik ve benzeri alınıp alınmayacağı değerlendirilerek; kantin başkanı tarafından da, kantin gelirlerinden odeme durumu kontrol edilerek imzalanır. Kışla komutanının onaylamasından sonra avans verilmesini sağlayan belgedir.
i) Kredili mal takip defteri: İşletme usulu muhasebe kaydı tutan kantinlerde; kantin idare heyetince kantinde satılmak uzere kredili olarak alınan mallar icin ilgili firmalara yapılacak odemelerin kayıt edildiği ve orneği EK-18'de yer verilen defterdir. Kredili mal alınan her firma icin bir sayfa acılır. Buraya alınan mallar faturaları ve kasa cıktı fişleri ile yapılan odemeler yazılır. Odemelerden sonra kalan borclar defterde toplanarak belirlenir. Sene sonunda kredili mal alımlarından dolayı firmalara olan borclar, firmalar ile karşılıklı mutabakata varılıp, teyit edilerek devredilir. Yeni heyete devredilen toplam borc miktarı yıllık kantin bilancosunda belirtilen hazır değerleri (kasa+bankalar+diğer hazır değerler) gecemez."
MADDE 38 - Aynı Yonetmeliğin 44 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 44 - Askeri kantinlerde, bu Yonetmelikte ve Turk Silahlı Kuvvetleri Ordu Evleri, Askeri Gazinolar, Kışla Gazinoları ve Vardiya Yatakhaneleri ile Eğitim Merkezleri Yonetmeliğinde yer verilmeyen ve kışla komutanlığı tarafından gerekli gorulen yardımcı kayıt ve belgelerin kullanılması da mumkundur."
MADDE 39 - Aynı Yonetmeliğin 45 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 45 - Kantin ambar defteri, kantin işletme defteri, para teslim defteri ve kantin kasa defterinin sayfaları, mali yılbaşında numaralandırılarak kantin heyeti tarafından muhurlenir. Bilahare, ait olduğu yıl ve yaprak sayısı yazılarak, kışla komutanı tarafından onaylanır. Kantinle ilgili defter ve belgeler, teftişe tabi evrak olduklarından kantin heyetince muhafaza edilir ve teftişin bitimini muteakip teftiş sandığına konularak saklanır."
MADDE 40 - Aynı Yonetmeliğin 46 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 46 - Kantin muhasebe kayıt ve belgelerinin bilgisayar destekli olarak tutulması mumkundur. Bu takdirde, gunluk veya aylık alınan bilgisayar cıktıları bu Yonetmelik esaslarına gore yetkililerce imzalamalarını muteakip, ait oldukları bolumlerde teftişte ibraz edilmek uzere saklanır."
MADDE 41 - Aynı Yonetmeliğin 47 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Denetleme/teftiş faaliyetleri
Madde 47 - Askeri kantinler;
a) İdari denetleme,
b) Ozel denetleme,
c) Durum teftişi,
c) Hesap teftişi,
d) İc denetim,
e) Tasfiye teftişine tabi tutulur."
MADDE 42 - Aynı Yonetmeliğin 48 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Rapor gereğinin yerine getirilmesi, kışla komutanlığınca sağlanır. Bu raporun bir nushası, teftişlerde ibraz edilmek uzere kantin heyeti dosyasında saklanır. Kiralanmış bolumlerin idari denetlemesine ilişkin hususlar kira sozleşmesinde duzenlenir."
MADDE 43 - Aynı Yonetmeliğin 50 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Durum teftişi
Madde 50 - Durum teftişi, askeri kantinin herhangi bir tarihteki durumunun, yururlukteki mevzuat cercevesinde değerlendirilmesi amacıyla, Milli Savunma Bakanlığı mufettişleri tarafından kendi talimatlarına ve programlarına gore yapılır."
MADDE 44 - Aynı Yonetmeliğin 51 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Hesap teftişi, ic denetim ve tasfiye teftişi
Madde 51 - Hesap teftişi, askeri kantinin bir hesap yılı icersindeki faaliyetlerinin ve butun gelir gider belgelerinin incelenerek kesin sonuca varılması amacı ile Milli Savunma Bakanlığı Teftiş Dairesi Başkanlığına bağlı hesap mufettişleri tarafından 15/10/2002 tarihli ve 24907 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Milli Savunma Bakanlığı Hesap Teftiş Yonetmeliğine gore yapılır.
İc denetim; kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına gore yonetilip yonetilmediğini değerlendirmek ve rehberlik etmek maksadıyla Milli Savunma Bakanlığı İc Denetim Başkanlığı tarafından, kendi talimatlarına uygun olarak yapılır.
Tasfiye teftişi; kantin başkanlığının faaliyetine son vermesi, bu amacla teftişe tabi kantinlerin zimmetindeki taşınır veya taşınmaz ordu malını, sermayelerini ve varlıklarını başka bir kantine veya kantinlere; tamamen devretmesi, zimmet veya sermaye yonunden sıfıra indirilmesi maksadıyla, Milli Savunma Bakanlığı Teftiş Dairesi Başkanlığınca teftiş hizmetlerine ilişkin mevcut mevzuat esaslarına gore yapılır."
MADDE 45 - Aynı Yonetmeliğin 52 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 52 - Denetci ve mufettişler gorevlerini tam ve zamanında yapmak, denetim ve teftiş sonuclarını ilgili makama bildirmekle yukumludurler."
MADDE 46 - Aynı Yonetmeliğin ekinde yer alan EK-1, EK-2, EK-5, EK-9, EK-17 ve EK-20 ekteki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 47 - Bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğe girer.
MADDE 48 - Bu Yonetmelik hukumlerini Milli Savunma Bakanı yurutur.
Ekler icin tıklayınız